eitaa logo
مجله فرهنگی ضیاءالصالحین
4.1هزار دنبال‌کننده
5.2هزار عکس
4.9هزار ویدیو
134 فایل
«اهمیت فضای مجازی به‌اندازهٔ انقلاب اسلامی است.» هرکس از شما موقعیت ما را پرسید؛ بگوئید ما در موقعیت تنگه احد هستیم... تبلیغات 👇 @Admin_sardabir313 @adminziaossalehin14 #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
📕 کتاب معاشرت- باب"خوش رفتاری و حق رفیق در سفر" ❇️ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ عَمَّارِ بْنِ مَرْوَانَ قَالَ أَوْصَانِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ: أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَللَّهِ وَ أَدَاءِ اَلْأَمَانَةِ وَ صِدْقِ اَلْحَدِيثِ وَ حُسْنِ اَلصِّحَابَةِ لِمَنْ صَحِبْتَ وَ «لاٰ قُوَّةَ إِلاّٰ بِاللّٰهِ» . 🍃🍂🍁💐🍃🍂🍁💐 💦 ترجمه: عمار بن مروان گويد: حضرت صادق عليه السلام بمن سفارش كرد و فرمود: تو را سفارش ميكنم بپرهيزكارى از خدا و پرداختن امانت و راستگوئى و خوش رفاقتى با هر كه رفاقت كنى. و لا قوة الا باللّٰه. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۹ 🆔 @ziaossalehin
»»» 💠آیه ی روز حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىَ وَقُومُوا لِلَّهِ قَانِتِينَ(بقره ،238) در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطی [= نماز ظهر] کوشا باشید! و از روی خضوع و اطاعت، برای خدا بپاخیزید! 🌸🍀🌺🍀🌸🍀🌷 نکته ها: درباره مراد از نماز وسطى، چند نظریه است، ولى با توجّه به شأن نزول آیه كه گروهى بخاطر گرمى هوا در نماز ظهر شركت نمى كردند و با توجّه به روایات و تفاسیر، مراد همان نماز ظهر است. توجّه به نماز در لابلاى آیات مربوط به مسائل خانوادگى، اشاره به آن است كه غرائز و كشش هاى مالى و حقوقى همسر، شما را از نماز غافل نكند. حفظ هر چیزى باید مناسب با خودش باشد؛ حفظ مال از دست برد دزد است، حفظ بدن از میكرب است، حفظ روح از آفات اخلاقى نظیر حرص، حسد وتكبّر است، وحفظ فرزند از دوست بد مى باشد. امّا حفظ نماز به چیست؟ حفظ نماز، آشنایى با اسرار آن، انجام به موقع آن، صحیح بجا آوردن، فراگرفتن احكام و آداب آن و حفظ مراكز عبادت و تمركز فكر به هنگام آن است. در حدیثى مى خوانیم: نماز به گروهى مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع كند و به گروهى مى گوید: مرا حفظ كردى خداوند تو را حفظ كند. [۱] ----------------------- ۱) كافى، ج 3، ص 268. 💠💠💠💠💠💠💠💠 پیام ها: - اقامه نماز باید مداوم باشد. «حافظوا» - همه ى مردم مسئول حفظ نمازند. «حافظوا» - نماز را به جماعت برپا كنید. «حافظوا، قوموا» - هركجا زمینه ى سهل انگارى یا غفلت احساس مى شود، هشدار بیشترى لازم است. «والصلوة الوسطى» - اقامه ى نماز، به توجّه، نشاط، معرفت و اخلاص نیاز دارد. «قوموا لِلّه قانتین» - انسان نباید وصله ى ناهمرنگ هستى باشد. قرآن درباره هستى مى فرماید: «كل له قانتون» [۲] پس اگر ما قانت نباشیم، وصله ناهمرنگ هستى خواهیم بود. «قوموا للّه قانتین» - ارزش نماز به خضوع آن است. «قانتین» -------‐--------‐---------- ۲) روم، 26 . 🆔 @ziaossalehin
مسیو موربین فیلسوف و شرق شناس آلمانی در باره فلسفة عزاداری امام حسین(ع) چنین می گویند: براستی كه نا آشنایی بعضی از مورخان ما با حقیقت مطلب باعث شده است كه در كتابهای خود راه و روش عزاداری شیعه را برای حسین (ع) به جنون نسبت دهند، ولی به میزان تغییر و تبدیل این مسأله در اسلام جاهلند، زیرا كه ما از محاسبات سیاسی و نهضتهای مذهبی به وسیلة اقامه عزای حسین (ع) آنچه را كه در شیعة آن بزرگوار دیده ایم، در سایر اقوام ندیده ایم ، و هر كه در پیشرفت شیعة علی (ع) دقت كند، آن كسانی كه اقامة عزای حسین (ع) را در طول مدت صدسال با این اعتقاد به پا می دارند كه به بالاترین مرتبه از ترقی رسیده اند، كه پیش از این صدسال در هند از شیعیان علی (ع) و حسین (ع) جز به تعداد انگشت شمار نبود و امروزه آنها از نظر جمعیت وقتی كه با دیگران مقایسه شوند در درجه سوم قراردارند، و همچنین در سایر نقاط روی زمین! و اگر ما مبلغانمان را با آن هزینه های هنگفت و نیروی سهمگین، با شیعه مقایسه كنیم، خواهید دید كه مبلغان ما به یك دهم پیشرفتهای این گروه نایل نشده اند، و...
📗 کتاب معاشرت- باب"خوش رفتاری و حق رفیق در سفر" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ حَرِيزٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: مَنْ خَالَطْتَ فَإِنِ اِسْتَطَعْتَ أَنْ تَكُونَ يَدُكَ اَلْعُلْيَا عَلَيْهِ فَافْعَلْ . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ♻️ ترجمه: حضرت باقر عليه السلام فرمود: با كسى كه آميزش كنى اگر بتوانى دست خيرت را بر سر او نهى (و باو سود رسانى و نيكى كنى) بكن. ➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۹ 🆔 @ziaossalehin
📌آیا دادن به امام (ع) و لباس مشکی پوسیدن پسندیده است؟ آیا در عصر اهل بیت علیهم السلام این کارها مجاز بوده؟ پاسخ: «لَمَّا قُتِلَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِي هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ كُنَّ لَا يَشْتَكِينَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ كَانَ عَلِيُّ بْنُ الْحُسَيْنِ ع يَعْمَلُ لَهُنَّ الطَّعَامَ لِلْمَأْتَم‏.» وقتى امام (ع) شهید شد، زنان بنى هاشم لباس پوشيدند. از گرما و سرما شكايتى نداشتند. امام (ع) به علت اينكه آنان ماتم زده بودند، براى ايشان غذا درست ميكرد، (تا زنان به عزادرای بپردازند.) 📚برقی، محاسن، ج2، ص420. ┄══•ஜ۩🌹۩ஜ•══┄ 🆔 @ziaossalehin
»»» آیه ی روز وَلَوْ تَرَىَ إِذِ الْمُجْرِمُونَ نَاكِسُو رُؤُوسِهِمْ عِندَ رَبِّهِمْ رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَسَمِعْنَا فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا إِنَّا مُوقِنُونَ سجدة-12 و اگر ببینی مجرمان را هنگامی که در پیشگاه پروردگارشان سر به زیر افکنده، می‌گویند: «پروردگارا! آنچه وعده کرده بودی دیدیم و شنیدیم؛ ما را بازگردان تا کار شایسته‌ای انجام دهیم؛ ما (به قیامت) یقین داریم!» ****** نکته ها: گرچه در این آیه، مجرمان تقاضاى بازگشت به دنیا و انجام عمل صالح دارند؛ امّا چنانكه در آیه 28 سوره ى انعام مى خوانیم: آنها اگر به دنیا نیز برگردند باز تخلّف مى كنند. «ولو رُدّوا لعادوا لمانُهوا عنه و انّهم لكاذبون» ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ پیام ها: - سركشى امروزِ مجرمان، سرافكندگى فرداى قیامت را در پیش دارد، و این مایه ى تسلّى پیامبر و مؤمنان است. «ولو ترى » - قیامت، روز سرافكندگى و شرمندگى مجرمان است. «المجرمون ناكسوا رؤسهم» - روز قیامت، روز اقرار است. «ربّنا ابصرنا و سمعنا» - روز قیامت، روز كشف حقایق و باز شدن چشم ها و گوش هاست. (كسانى كه چشم و گوش خود را بر دیدن و شنیدن حقّ بسته بودند، در آن روز مى گویند: «ابصرنا و سمعنا» - آنچه در قیامت سبب نجات است، تنها عمل صالح است كه جاى آن دنیاست. «فارجعنا نعمل صالحاً» - دلیل جرم و گناه، باور نداشتن قیامت است. (آن جا مى گویند: «انّا موقنون» ولى چه سود؟) ☑️ @ziaossalehin
چهله محرم-چاپی.pdf
650.5K
🌙 🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴🏴 🥀محتوای فایل نسخه ی زیارت عاشورائیست که آیة اللّه قاضی رحمه اللّه استنساخ نموده اند. 🔹منبع و سند این نسخه : سینه به سینه از طریق ایشان به علامه طباطبایی ،سپس به آیة اللّه سعادت پرور رحمهم اللّه رسیده است و با کسب اجازه از برخی از شاگردان حضرت استاد پهلوانی که به این سند دسترسی داشتند ،منتشر می‌گردد. 🔺حضرت استاد پهلوانی طهرانی رحمه اللّه اختلافات این نسخه را در کتاب مفاتیحی که داشتند، ثبت و ضبط نموده بودند و این نسخه ی منتشر شده بر مبنای نسخه ی ضبط شده توسط ایشان می‌باشد. :جلد سوم کتاب ثمرات حیات صفحه ۱۰۲ 🖤 همراه با دستورالعمل مرحوم علامه طباطبایی برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین علیه السلام از عاشورا تا اربعین(البته استاد وطن خواه حفظه اللّه فرمودند همان نسخه زیارت عاشورای مفاتیح را بخوانند، کفایت می‌کند) 🆔 @ziaossalehin
آياتي در قرآن هست که در باره امام حسين (عليه السلام ) تفسير شده باشد ؟ برخي از آياتي كه براساس روايات اسلامي يكي از مصاديق آن امام حسين ( عليه السلام ) ‌است و به گونه‌اي به امام حسين ( عليه السلام ) ‌تفسير شده‌اند، عبارتند از: 1.سوره فجر، به خصوص آيات: يا أَيتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ(الفجر/27)تو اي روح آرام‌يافته! ارْجِعِي إِلَى رَبِّكِ رَاضِيةً مَرْضِيةً(الفجر/28)به سوي پروردگارت بازگرد در حالي که هم تو از او خشنودي و هم او از تو خشنود است. حضرت امام صادق ( عليه السلام ) مي‌فرمايد: «سوره فجر را در هر نماز واجب و مستحب بخوانيد كه سوره «حسين‌بن‌علي»‌است‌».(1) 2. سوره اسرأ، آيه 33، كه مي‌فرمايد «مَن قُتِل‌َ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِيِّه‌ِي سُلْطَـَنًا ...; كسي كه مظلوم كشته شده براي ولي او سلطه (حق قصاص‌) قرار داديم‌« حضرت امام صادق‌( عليه السلام ) مي‌فرمايد: «اين قسمت از آيه دربار? امام حسين( عليه السلام ) ‌نازل گرديده است‌«.(2) 3. بخشي از آيات سوره "دهر" (انسان‌) به اهل‌بيت‌: از جمله امام حسين‌( عليه السلام ) مربوط است و بر اين حقيقت نيز روايات فراواني وجود دارد.(3) 4. آية مباهله‌; كه در جريان مباهله پيامبر اكرم‌ ( صلي الله عليه وآله و سلم)حضرت علي و فاطمه و امام حسن و امام حسين‌ ( عليهم السلام ): را با خود برد و به همين مناسبت‌، آيه 61، آل عمران نازل شد و مصداق‌، "ابنائنا" امام حسن و امام حسين‌ ( عليهما السلام ) هستند. (4) همچنين آيه تطهير (احزاب‌، 33) ; آيه مودت (شوري‌، 23) ; آيه 19 تا 22 سوره "الرحمن‌" ; آيه اولي‌الامر(نسأ،59); 5.در اوّل 29 سوره از قرآن حروفي آمده كه به حروف مقطعه مشهورند. اين حروف رمزهايي بين خداوند متعال و پيامبراكرم‌ ( صلي الله عليه و آله و سلم) بوده‌، تنها خداوند متعال‌، رسول‌اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) ‌و ائمه اطهار( عليهم السلام ): از حقيقت آن اطلاع دارند و دربارة آيه يك سوره مريم (كهيعص‌) روايتي از امام صادق( عليه السلام ) ‌آمده است كه مي‌گويد: "كاف‌" اشاره به كربلا، "هأ" به هلاكت‌، "يأ" به يزيد، "عين‌" به عطش و "صاد" به صبر اشاره دارد.( 5‌) 6. در روايتي ديگر از امام صادق( عليه السلام )،‌سال خروج امام حسين( عليه السلام ) ‌با استفاده از حروف مقطعه "الم‌" استخراج شده است‌.(6 ‌) 7. همچنين آياتي مانند:« بِأَي ذَنْبٍ قُتِلَتْ(التکوير/9)به کدامين گناه کشته شدند»؟! «وَفَدَينَاهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ(الصافات/107)ما ذبح عظيمي را فداي او کرديم»،و... به شهادت امام حسين( عليه السلام ) ‌تأويل شده است‌«.(7) و... خلاصه اين كه تمام آياتي كه درباره اهل‌بيت‌( عليهم السلام ) نازل شده‌، شامل امام‌حسين( عليه السلام ) ‌نيز مي‌شود.(8) پي نوشتها: (1). ثواب الاعمال‌، شيخ صدوق‌، ص 123، مطبعة الامير. (2). الكافي‌، محمدبن يعقوب كليني‌، ج 8، ص 255، حديث 364، دارالكتب الاسلامية‌، تهران‌. (3). ر.ك‌: تفسير مجمع‌البيان‌، طبرسي‌، ج 5، ص 404، داراحيأ التراث العربي‌، بيروت‌. (4). ر.ك‌: پيام قرآن‌، آيت‌الله مكارم شيرازي و ديگران‌، ج 9، ص 225 ـ 258، دارالكتب الاسلامية‌، تهران‌. (5). بحارالانوار، علاّمه مجلسي‌، ج 14، ص 664، داراحيأالتراث العربي‌؛تفسير نور الثقلين‌، شيخ عبد علي حويزي‌، ج 3، ص 320، انتشارات اسماعيليان. (6). تفسير صافي‌، فيض كاشاني‌، ج 1، ص 134، ذيل آيه 1 سوره بقره‌، دار الكتب الاسلاميه. (7). ر.ك‌: الحسين في القرآن‌، سيدمحمد الواحدي‌، ص 208، 164 و...، نشر لاهيجي‌. (8). ر.ك‌: خصايص الحسينيه‌، شيخ جعفر شوشتري‌، ص 76 ـ 81، دارالكتاب / همگامي امام حسين‌با قرآن‌، حسن دهشيري و...، ص 11 ـ 148، ناشر مؤلفان‌.
📗 کتاب معاشرت- باب"خوش رفتاری و حق رفیق در سفر" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اَلنَّوْفَلِيِّ عَنِ اَلسَّكُونِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : مَا اِصْطَحَبَ اِثْنَانِ إِلاَّ كَانَ أَعْظَمُهُمَا أَجْراً وَ أَحَبُّهُمَا إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَرْفَقَهُمَا بِصَاحِبِهِ. ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ♻️ ترجمه: امام صادق عليه السّلام حديث مى‌كند كه:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: دو كس باهم همراه و رفيق نشوند جز اينكه مزد بزرگتر و دوستى بيشتر به درگاه خدا از آن آن كسى است كه به دوست خود مدارا و سازش بيشترى داشته باشد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۶۹ 🆔 @ziaossalehin
🟢 دلیل نورانیت چهره شب زنده داران 🔸از امام سجاد (سلام الله علیه) سؤال کردند: «ما بالُ الْمُتَهَجِّدینَ بِاللَّیلِ مِنْ اَحْسَنِ النّاسِ وجهاً؟» چه می‌شود شب‌زنده‌داران را که از همه مردم نیکوچهره‌تر هستند؟ 🔹روشن است که مقصود از «نیکوچهره‌تر» نه خوشگلی است که مثلا چشم و ابرویشان چگونه است، بلکه یعنی یک چهره تودل‌بروِ نورانی جذابی دارند. 🔸امام فرمود: «لاَِنَّهُمْ خَلَوْا بِاللهِ فَکساهُمُ اللهُ مِنْ نورِهِ»؛ چون اینها با خدای خود توفیق خلوت پیدا کرده‌اند، خدا از نور خودش به آنها پوشانیده است. 🔹پیغمبر اکرم(ص) فرمود: «اَلرَّکعَتانِ فی جَوْفِ اللَّیلِ اَحَبُّ اِلَی مِنَ الدُّنْیا وَ ما فیها»؛ دو رکعتِ در دل شب، نزد من از همه دنیا و مافیها بیشتر ارزش دارد. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۰، ص۳۴
📕 کتاب معاشرت- باب"خوش رفتاری و حق رفیق در سفر" ✅ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ : حَقُّ اَلْمُسَافِرِ أَنْ يُقِيمَ عَلَيْهِ أَصْحَابُهُ إِذَا مَرِضَ ثَلاَثاً . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ♻️ ترجمه: امام صادق عليه السّلام حديث كند كه:رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله فرمود: حقّ‌ مسافر است كه چون بيمار شود تا سه روز همسفرانش با او بمانند و بپايند(به انتظار اينكه بهبودى يابد و با آنها بيايد) ➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۰ 🆔 @ziaossalehin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✔️ چهره‌ خشنی که از پیامبر اسلام (صلی‌الله علیه و آله) به تصویر کشیده‌اند، به چه خاطر بوده است؟ ◾️ بیانات استاد طاووسی @ziaossalehin
31.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ راه کارهای کنترل قوه خیال 1️⃣ توصیه آیت‌الله بهجت(ره) 2️⃣ توصیه علامه طباطبایی(ره) 3️⃣ توصیه علامه مصباح(ره) 👤 حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید احمد فقیهی، عضو هیئت علمی گروه تفسیر و علوم قرآن مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🆔 @ziaossalehin
بسمه تعالی انا لله و انا الیه راجعون ▪️بدینوسیله ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مومنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت- باب"خوش رفتاری و حق رفیق در سفر" ✅ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَنْ آبَائِهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ : أَنَّ أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ صَاحَبَ رَجُلاً ذِمِّيّاً فَقَالَ لَهُ اَلذِّمِّيُّ أَيْنَ تُرِيدُ يَا عَبْدَ اَللَّهِ فَقَالَ أُرِيدُ اَلْكُوفَةَ فَلَمَّا عَدَلَ اَلطَّرِيقُ بِالذِّمِّيِّ عَدَلَ مَعَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَقَالَ لَهُ اَلذِّمِّيُّ أَ لَسْتَ زَعَمْتَ أَنَّكَ تُرِيدُ اَلْكُوفَةَ فَقَالَ لَهُ بَلَى فَقَالَ لَهُ اَلذِّمِّيُّ فَقَدْ تَرَكْتَ اَلطَّرِيقَ فَقَالَ لَهُ قَدْ عَلِمْتُ قَالَ فَلِمَ عَدَلْتَ مَعِي وَ قَدْ عَلِمْتَ ذَلِكَ فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ هَذَا مِنْ تَمَامِ حُسْنِ اَلصُّحْبَةِ أَنْ يُشَيِّعَ اَلرَّجُلُ صَاحِبَهُ هُنَيْئَةً إِذَا فَارَقَهُ وَ كَذَلِكَ أَمَرَنَا نَبِيُّنَا صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ اَلذِّمِّيُّ هَكَذَا قَالَ قَالَ نَعَمْ قَالَ اَلذِّمِّيُّ لاَ جَرَمَ أَنَّمَا تَبِعَهُ مَنْ تَبِعَهُ لِأَفْعَالِهِ اَلْكَرِيمَةِ فَأَنَا أُشْهِدُكَ أَنِّي عَلَى دِينِكَ وَ رَجَعَ اَلذِّمِّيُّ مَعَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَلَمَّا عَرَفَهُ أَسْلَمَ . ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ♻️ ترجمه: و نيز آن حضرت عليه السلام از پدرانش عليهم السلام حديث كند كه أمير المؤمنين عليه السلام با يكنفر كافر ذمى (كه در پناه اسلام است) همراه شد، آن مرد ذمى بآن حضرت گفت: اى بندۀ خدا ميخواهى بكجا بروى‌؟ فرمود: ميخواهم بكوفه بروم،(پس سر دو راهى رسيدند و مرد ذمى بجاى ديگرى ميرفت) چون راه ذمى گشت، امير المؤمنين عليه السلام نيز همراه او بآن راه گشت، مرد ذمى گفت: مگر نميخواستى كه بكوفه بروى‌؟ فرمود: چرا، ذمى گفت: راه كوفه را رها كردى، فرمود: ميدانم، گفت: پس چرا با اينكه ميدانى براه من گشتى‌؟ امير المؤمنين عليه السلام فرمود: اين از بپايان رساندن خوش رفاقتى است كه مرد رفيق راهش را در هنگام جدائى چند گامى بدرقه كند، و اين گونه پيغمبر ما (صلّى الله عليه و آله) بما دستور داده است، ذمى گفت اين گونه دستور داده‌؟ فرمود: آرى، ذمى گفت: پس بطور مسلم هر كه پيرويش كرده بخاطر همين كردارهاى بزرگوارانۀ او بوده، و من تو را گواه ميگيرم كه پيرو دين تو و بر كيش شمايم و مرد ذمى با أمير المؤمنين عليه السلام برگشت و همين كه او را شناخت مسلمان شد. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۰ 🆔 @ziaossalehin
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله ناصری ▪️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم ربانی و سالک الی‌الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری را تسلیت گفتند. 🔻متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم رحلت عالم ربانی و سالک الی الله آیت‌الله آقای حاج شیخ محمدعلی ناصری رحمةالله‌علیه را به عموم مردم اصفهان و به همه‌ی ارادتمندان و مستفیدان از فیوضات آن مرحوم، و بالخصوص به فرزندان محترم و مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. این عالم بزرگوار و معلّم اخلاق، وظیفه‌ی بزرگ تزکیه و نشر معارف اخلاقی اسلام را تکلیف خویش دانسته و با بهره‌‎مندی از خشیت و خضوع دل نورانی خود، بیان اثرگذار و نافذی را در این جهت به کار میبردند؛ رحمت و رضوان خدا بر ایشان باد. از خداوند متعال قبول خدمات و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت میکنم. سیّدعلی خامنه‌ای ۵ شهریور ۱۴۰۱ 🆔@ziaossalehin
نماز اول ماه قمری در روز اوّل ماه قمری دو رکعت نماز بجا آورد، در رکعت اول پس از سوره حمد سی‏ مرتبه سوره توحید، و در رکعت دوم بعد از سوره حمد سی مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنین کند، سلامتی‏ اش را در آن ماه‏ از خدا خریده است. و از بعضی روایات استفاده می‏ شود، که پس از نماز بخواند: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِی الْأَرْضِ اِلّا عَلَی اللهِ رِزْقُهَا وَ یَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُبِینٍ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ وَ إِنْ یَمْسَسْکَ اللهُ بِضُرٍّ فَلا کَاشِفَ لَهُ اِلّا هُوَ وَ إِنْ یُرِدْکَ بِخَیْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ یُصِیبُ بِهِ مَنْ یَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ سَیَجْعَلُ اللهُ بَعْدَ عُسْرٍ یُسْرا مَا شَاءَ اللهُ لا قُوَّةَ اِلّا بِاللهِ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکِیلُ وَ أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَی اللهِ إِنَّ اللهَ بَصِیرٌ بِالْعِبَادِ لا إِلَهَ اِلّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوَارِثِینَ. 📖مفاتیح الجنان،باب اعمال
✳️ (1) ✔️ درس تفسیر آیت الله جوادی آملی 1397/09/28 🔹 {خداوند به رسول الله فرمود:} شما این رنج و سختی را باید تحمّل بکنی! ﴿وَ لاَ تَکُن کَصَاحِبِ الْحُوتِ﴾، مبادا مثل یونس برنجی و فاصله بگیری و قهر کنی! ﴿فَاصْبِرْ لِحُکْمِ رَبِّکَ وَ لا تَکُنْ کَصاحِبِ الْحُوتِ﴾، «حوت»؛ یعنی ماهی که وجود مبارک یونس را ماهی بلعید که ﴿فی‏ ظُلُماتٍ ثَلاثٍ﴾ بود. شب بود یا در دریا بود، دریای تار بود، دل ماهی بود. ﴿إِذْ نادی﴾، در همان بطن حوت، در حالی که خشم و غضب او را فرا گرفته بود؛ منتها اینها را فرو بُرد کاظمِ غیظ شد: ﴿لَوْ لا أَنْ تَدارَکَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ لَنُبِذَ بِالْعَراءِ وَ هُوَ مَذْمُومٌ﴾، چون پیغمبر وظیفه‌اش این بود که جای خود را حفظ بکند، جامعه را ترک نکند. او موظّف بود صبر کند. 🆔 @ziaossalehin
*🔹شروع از دوشنبه ای که اول ماه باشد* *⚜روز دوشنبه اول ماه *برای افزایش رزق و برآورده‌شدن حاجات مهم✅* *آیت‌الله بهجت رحمه‌الله برای افزایش روزی و برآورده شدن حاجات مهم، ختم سورۀ «واقعه» را به اطرافیان خود توصیه می‌کردند. دستور این ختم بدین شرح است:* *چون اول ماه قمری دوشنبه باشد، شروع کند به خواندن این سورۀ مبارکه، با طهارت و رو به قبله. روز اول یک مرتبه، روز دوم دو مرتبه و روز سوم سه مرتبه و همچنین تا چهاردهم، چهارده مرتبه بخواند و بعد از تلاوت سورۀ مبارکه، هر روز این دعا را بخواند :* *يا مُسَبِّبَ الاَسْبابِ وَ يا مُفَتِّحَ الاَبْوابِ اِفْتَحْ لَنا الْاَبْوابَ وَ يَسِّرْ عَلَيْنَا الْحِسابَ وَ سَهِّلْ عَلَيْنَا الْعِقابَ [الصِّعابَ]، اللَّهُمَّ إِنْ كَانَ رِزْقِي و رِزْقُ عِیالي فِی السَّمَاءِ فَأَنْزِلْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ فَأَخْرِجْهُ وَ إِنْ كَانَ فِي الْأَرْضِ بَعِيداً فَقَرِّبْهُ وَ إِنْ كَانَ قَرِيباً فَيَسِّرْهُ وَ اِنْ كانَ يَسِيراً فَكَثِّرْهُ وَ اِنْ كانَ كَثِيراً فَخَلِّدْهُ وَ اِنْ كانَ مُخَلَّداً فَطَيِّبْهُ وَ اِنْ كانَ طَيِّباً فَبارِكْ لي فيهِ وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ يا رَبِّ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ وَ وَحْدانِيَّتِكَ اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیرٌ وَ اِنْ كانَ عَلي اَيْدِي شِرارِ خَلْقِکَ فَانْزِعْهُ وَانْقُلْهُ اِلَيَّ حَيْثُ اَكونُ وَ لا تَنْقُلْنِي اِلَيهِ حَيْثُ يَكُونُ.* *در پنجشنبه‌های میان این چهارده روز، این دعا خوانده می‌شود:* *يا ماجِدُ يا واحِدُ، يا جَوادُ يا حَليمُ، يا حَنّانُ يا مَنّانُ يا كَريمُ، اَسْئَلُكَ تُحْفَةً مِنْ تُحَفاتِكَ تَلُمُّ بِها شَعْثى، وَ تَقْضى بِها دَيْنى، وَ تُصْلِحُ بِها شَأْنى بِرَحْمَتِكَ يا سَيِّدى. اَللَّهُمَّ اِنْ كانَ رِزْقى فِى السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ، وَ اِنْ كانَ فِى الاَرْضِ فَاَخْرِجْهُ، وَ اِنْ كانَ بَعيداً فَقَرِّبْهُ، وَ اِنْ كانَ قَريباً فَيَسِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ قَليلاً فَكَثِّرْهُ، وَ اِنْ كانَ كَثيراً فَبارِكْ لى فيهِ، وَ اَرْسِلْهُ عَلى اَيْدى خِيارِ خَلْقِكَ، وَ لا تُحْوِجْنى اِلى شِرارِ خَلْقِكَ، وَ اِنْ لَمْ يَكُنْ فَكَوِّنْهُ بِكَيْنُونِيَّتِكَ (بِكَيْنُونَتِكَ) وَ وَحْدانِيَّتِكَ. اَللًّهُمَّ انْقُلْهُ اِلَىَّ حَيْثُ اَكُونُ، وَ لا تَنْقُلْنى اِلَيْهِ حَيْثُ يَكُونُ، اِنَّكَ عَلى كُلِّ شَىْءٍ قَديرٌ، يا حَىُّ يا قَيُّومُ يا واحِدُ يا مَجيدُ يا بَرُّ يا كَريمُ يا رَحيمُ يا غَنِىُّ، صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ تَمِّمْ عَلَيْنا نِعْمَتَكَ، وَ هَیِّنَا [هَنِّئْنا-هَيِّئْنا] كَرامَتَكَ وَ اَلْبِسْنا عافِيَتَكَ.* 🆔 @ziaossalehin
📗 کتاب معاشرت- باب "نامه نگاری" ♻️ عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: اَلتَّوَاصُلُ بَيْنَ اَلْإِخْوَانِ فِي اَلْحَضَرِ اَلتَّزَاوُرُ وَ فِي اَلسَّفَرِ اَلتَّكَاتُبُ . 🔹◾️🔹◾️🔹◾️🔹◾️🔹 💠 ترجمه: از امام صادق(عليه السّلام)فرمود: پيوست ميان برادران دينى در وطن ديدار از همديگر است و در هنگامِ‌ سفر نامه نگارى با هم. ➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۰ 🆔 @ziaossalehin
*آیا با 313 نفر میشود قیام کرد* === === === === در مقاله‌ای که یک *اندیشکده یهودی* به تازگی چاپ نموده، عنوان کرده است: وقتی یک ژنرال ایرانی شیعه به نام "قاسم سلیمانی" *می‌تواند ارتشی نیم‌سری و نیم‌نظامی چریک را در سطح خاورمیانه آماده سازی و تا آمریکای جنوبی و افریقا گسترش دهد که هیچ ارتشی درسطح جهانی تاب مقابله با آن را نداشته باشد،* یا وقتی در مانورها بهترین ارتشهای جهان همچون ارتش آمریکا و اسرائیل مقابل آنها قرار می‌گیرند، به سمت نبرد فرسایشی پیش می‌روند و در نهایت درمانده و خسته، یا باید آتش‌بس استراتژیک، و یا شکست مذبوحانه را پذیرا باشند، می‌توان گفت: *اگر در سطح جهانی فقط ۱٠٠ نفر نه ۳۱۳ نفر، از این چنین افرادی را شخصی در اختیار داشته باشد می‌تواند، ادعای رهبری و حکومت بر کل گیتی را داشته باشد!!!* *همین اندیشکده* عنوان کرد: 👇🏻👇🏻👇🏻 در زمانی که "داعش" به کردستان عراق یورش برد، کردستان عراق ۹٠ هزار نیرو و انواع سلاح‌های سبک، نیمه‌سنگین، و سنگین را در اختیار داشت، که *در عرض فقط چند ساعت شکست خورد!* و ناچاراً در آخرین لحظات سقوط، دست به دامان سردار ایرانی "حاج قاسم سلیمانی" شدند، *او فقط با ۴٠ نیرو برای مقابله با اشغالگران داعشی وارد کردستان عراق شد،* خودِ سرکرده کردهای عراق *"آقای بارزانی"* می‌گوید: وقتی او و چهل نیرویش را دیدم، پاهایم سست شده بود و گفتم: *فقط  همین چند نفر؟!* *اما وقتی خبر حضور "حاج قاسم" به گوش داعشی‌ها رسید، در نهایت ناباوری دیدیم که با شنیدن خبر حضور "حاج قاسم"،* چند کیلومتر عقب نشینی استراتژیک نمودند!🇮🇷🇮🇷 جالب آن‌که این چهل نفر، *هر کدام متخصص یک قسمت از  امور نظامی بودند؛* مثل: ▪︎ اطلاعات، ▪︎ خمپاره انداز، ▪︎ بی‌سیم‌چی، ▪︎ نقشه خوان، ▪︎ طراح جنگهای درون شهری، ▪︎ طراح جنگهای چریکی و شبانه، ▪︎ طراح جنگهای نامنظم و خط شکن ▪︎ و... بعد از پیروزی بر "داعش" بود که بارزانی می‌گوید: *تازه فهمیدم چرا همه جا صحبت "لشکر یک نفره" در میان است!* مابا ۹٠ هزار نیرو *در چند ساعت شکست خورده بودیم* و "کردستان عراق" طومارش داشت در هم می‌پیچید، *ولی یک نفر با ۴٠ نیروی زبده داعشِ تا بن دندان مسلح* را عقب راند و کردستان را باز پس گرفت! *نکته:* تنها سردار ایرانی که، *"آیت‌الله سیستانی"مرجع عالیقدر عراق* با شنیدن خبر شهادتش گریست و پیام همدردی و اعلام عزای عمومی نمود *"حاج قاسم"* و "دوستش *ابومهدی المهندس"* بود! آری وقتی خداوند وعده منجی را با حضور۳۱۳ یار می‌دهد، منظورش من و امثال من نخواهد بود، بلکه آنانی که در خود باوری به اعلا درجه رسیده باشند و خداوند را با چشم دل مشاهده کرده باشند، آنچنان فرماندهی و سربازی کنند که از صفر تا صد سربازی تا فرماندهی آنان فاصله‌ای کمتر از دو چشم از هم باشد، سر سپرده و تابع امر ولی زمانه خویش. *وقتی سردارانی از جنس شهدا، تابع امر ولی فقیه و همسو با آرمان‌های والای مهدوی،* همچون سلیمانی‌ها هستند، آن زمان به این ادراک خواهیم رسید 👇🏻👇🏻👇🏻 *که با۳۱۳نفرمی توان درزیر پرچم امام زمان(ع)* دنیا را از تمام امراض، گرفتاری ها وبی عدالتی ها نجات داد. 🇮🇷 @ ziaossalehin
»»» آیه ی روز : لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىَ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ (آل عمران-92) هرگز به (حقیقت) نیکوکاری نمی‌رسید مگر اینکه از آنچه دوست می‌دارید، (در راه خدا) انفاق کنید؛ و آنچه انفاق می‌کنید، خداوند از آن آگاه است. 🔰🔰🔰🔰🔰🔰 نکته ها: كلمه ى «بِرّ» به خیر وبركت گسترده، وزمینى كه براى كشت و زراعت ویا سكونت مهیّاست، گفته مى شود. همچنین به گندم كه غذاى عموم انسان ها وانواع حیوانات است، «بُرّ» گفته مى شود. با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» كه به معناى توسعه در خیر است؛ در قرآن، ایمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه هاى بِرّ معرفى شده اند. همگان توصیه شده اند كه در انجام «برّ» همدیگر را یارى كنند. «تعاونوا على البرّ» و در این آیه نیز مى فرماید كه شما هرگز به این گوهر گرانبها نمى رسید، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مى دارید، انفاق كنید. نمونه هایى از انفاق مؤمنان - ابوطلحه انصارى، بیشترین درختان خرما را در مدینه داشت وباغ او محبوب ترین اموالش بود. این باغ كه روبروى مسجد پیامبر صلى الله علیه وآله واقع شده بود، آب زلالى داشت. رسول خداصلى الله علیه وآله گاه وبى گاه وارد آن باغ مى شد واز چشمه ى آن مى نوشید. این باغِ زیبا و عالى، درآمد كلانى داشت كه مردم از آن سخن مى گفتند. وقتى آیه نازل شد كه «لن تنالوا البرّ حتى...» او خدمت پیامبر رسید وعرض كرد: محبوب ترین چیزها نزد من این باغ است، مى خواهم آن را در راه خدا انفاق كنم. پیامبرصلى الله علیه وآله فرمود: تجارت خوبى است، آفرین بر تو، ولى پیشنهاد من آن است كه این باغ را به فقراى فامیل و بستگان خویش دهى. او قبول كرد وباغ را بین آنان تقسیم نمود. - مهمانى بر ابوذر وارد شد، ابوذر گفت: چون من گرفتارى دارم، شما خودتان یكى از شتران مرا نحر و غذا تهیه كنید. آنها شتر لاغرى را انتخاب كردند. ابوذر ناراحت شد و پرسید: چرا شتر فربه و چاق را نیاوردید؟ گفتند: آن را براى نیاز آینده تو گذاشتیم. ابوذر فرمود: روز نیاز من روز قبر من است. - وقتى فاطمه زهراعلیها السلام را در شب عروسى به خانه شوهر مى بردند، فقیرى از حضرت پیراهن كهنه اى خواست. فاطمه زهرا علیها السلام به یاد این آیه «لن تنالوا البر...» همان پیراهن نوى عروسیش را انفاق كرد. - عبداللّه بن جعفر، غلام سیاهى را دید كه در باغى كارگرى مى كند، به وقت غذا سگى وارد باغ شد و در برابر غلام نشست. غلام لقمه اى به او داد، باز سگ با نگاه خود تقاضاى غذا كرد، غلام غذاى خود را لقمه لقمه به او داد تا تمام شد. از او پرسید: خودت چه مى خورى؟ گفت: من امروز سهمى ندارم. پرسید: چرا این ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ پیام ها: - یگانه راه رسیدن به مقام نیكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است، نه فقط ذكر و دعا. «لن تنالوا البرّ...» - در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدایى نیست، بلكه رشد انفاق كننده نیز مطرح است. دل كندن از محبوب هاى خیالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهم ترین آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لن تنالوا البرّ» - دلبستگى به دنیا سبب محروم شدن از رسیدن به مقام برّ است. «لن تنالوا البرّ» - سعادتِ فرد در سایه نگاه اجتماعى وكریمانه اوست. «لن تنالواالبرّحتّى تنفقوا» - بهترین چیز دوست داشتنى براى انسان «جان» است. پس شهدا كه جان خود را در راه خدا مى دهند، به بالاترین مقام بِرّ مى رسند. «تنفقوا مما تحبّون» - آنچه را كه خود دوست مى دارى انفاق كن، نه آنچه را كه بینوایان دوست مى دارند. زیرا ممكن است فقرا به جهت شدّت فقر، به اشیاى ناچیز نیز راضى باشند. «ممّا تحبّون»، نه «ممّایحبّون» - انسانى كه تربیت الهى یافته، اسیر مال و ثروت نیست، بلكه حاكم بر آنهاست. «تنفقوا ممّا تحبّون» - در انفاق، اصل كیفیّت است، نه كمیّت. «ممّاتحبّون» - اسلام، مكتب انسان دوستى است نه مال دوستى. «تنفقون مما تحبون» - در انفاق نه افراط و نه تفریط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن. «ممّا تحبّون» - محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «ممّا تحبّون»آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «و انّه لحبّ الخیر لشدید»[1] - مهم انفاق است حتّى اگر اندك باشد. «و ما تنفقوا من شى ء» آرى یك برگ زرد روى آب، مى تواند كشتى صدها مورچه شود. - حال كه خداوند انفاق ما را مى بیند، چرا در كمّ و كیف آن كوتاهى كنیم؟ بیایید بهترین ها را انفاق كنیم. «فان اللّه به علیم» ➖➖➖➖➖➖➖ 8) عادیات، 8. 🆔 @ziaossalehin
📕 کتاب معاشرت-باب"نامه نگاری" عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ وَ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ جَمِيعاً عَنِ اِبْنُ مَحْبُوبٍ عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: رَدُّ جَوَابِ اَلْكِتَابِ وَاجِبٌ كَوُجُوبِ رَدِّ اَلسَّلاَمِ وَ اَلْبَادِي بِالسَّلاَمِ أَوْلَى بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ . 💠💠💠💠💠💠💠💠 ✅ ترجمه: امام صادق(عليه السّلام)فرمود: جواب دادن به نامه واجب است مانندِ جوابِ‌ سلام،و آنكه آغازِ سلام كند به خدا و رسولش نزديكتر است. ➖➖➖➖➖➖➖➖ 📚الکافي ج ۲، ص ۶۷۰ 🆔 @ziaossalehin
💎 آیه ی روز 💎 آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُوا سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره-285) پیامبر، به آنچه از سوی پروردگارش بر او نازل شده، ایمان آورده است. (و او، به تمام سخنان خود، کاملاً مؤمن می‌باشد.) و همه مؤمنان (نیز)، به خدا و فرشتگان او و کتابها و فرستادگانش، ایمان آورده‌اند؛ (و می‌گویند:) ما در میان هیچ یک از پیامبران او، فرق نمی‌گذاریم (و به همه ایمان داریم). و (مؤمنان) گفتند: «ما شنیدیم و اطاعت کردیم. پروردگارا! (انتظارِ) آمرزش تو را (داریم)؛ و بازگشت (ما) به سوی توست.» 🔻🔻🔻🔻🔻🔻 🔔نکته ها: در این آیه اصول دین )توحید، نبوّت، معاد) بیان شده و در آیه بعد، آمادگى انسان براى انجام تكالیف الهى و درخواست رحمت و مغفرت از خدا مطرح مى شود. لذا در حدیث آمده است كه این آیه و آیه بعد ارزش خاصّى دارند و تلاوت آن دو همانند گنج است. تكریم پیامبر لازم است و حساب رسول اللّه صلى الله علیه وآله از دیگران جداست. لذا در این آیه ابتدا نام رسول خدا و ایمان او آمد و سپس نام مؤمنان و عقاید آنان. 🍀🍀🍀🍀🍀🍀 پیام ها: - تبلور مكتب در رهبر است. «آمن الرّسول بما انزل الیه» - مبلغان دینى باید به آنچه دعوت مى كنند، باور داشته باشند. «آمن الرسول...» - نزول كتب آسمانى، براى پرورش وتربیت انسان هاست. «من ربّه» - ایمان به همه انبیا لازم است، چون تمام انبیا یك هدف دارند. «كتبه ورسله» - زمینه ى دریافت مغفرت الهى، ایمان وعمل است. «سمعنا واطعنا غفرانك ربّنا» - در كنار ایمان و عمل، باز هم باید چشم امید به رحمت و غفران الهى داشت. «سمعنا و اطعنا غفرانك ربّنا» - بخشش، از شئون ربوبیّت وزمینه ى پرورش است. «غفرانك ربّنا» 🆔 @ziaossalehinziaossalehin.irakhlagh.ziaossalehin.ir