eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
496 دنبال‌کننده
425 عکس
741 ویدیو
126 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 رهبر كيست در تشكيلات؟؟؟ 🔹 بايد بتواند جذب كند، مخ آدم‌ها را بزند و كسی می‌تواند مخ بزند كه خودش مخ باشد. 🔹رهبر بيشترين ارتباطات را دارد يعنی محل رجوع است و ارتباطات را هم مديريت می‌كند.جايگاه رهبر حتماً نبايد در رأس كار باشد. در اولويت با نظر كسی است كه رهبری جمع را در اختيار دارد. 🔰 نقش رهبر در تشکیلات 🔸رهبر سراغ آدم‌ها می‌آيد تا آن‌ها را جذب كند که در مسير هدف او را همراهی كنند. و در اينجاست كه مشخص می‌كند (رهبر سازماندهی می‌كند) چه كسی به درد كجا می‌خورد. در رکن رهبری دو عنصر حُب و ولايت داريم: 🔸 چسب تشكيلات و محبت روح است. 🔸هر چه رهبر بيشتر عزم و اراداه داشته باشد تشكيلات بادوام‌تر و محكم‌تر به حركت خود ادامه می‌دهد. نقش رهبری علاوه بر اين كه تشكيلاتی است، نقش تربيتی هم داد، رهبر به دنبال پرورش دادن آدم‌هاست. رهبر بايد متحول كننده باشد يعنی كسی‌كه در مسير تربيت نيست را در مسير قرار دهد. 🔰 تفاوت رهبر با دیگر افراد تشکیلات: 1- دغدغه بيشتری دارد. 2- عزم بيشتر دارد. 3- هدف‌شناسی بهتر دارد. 4- وضع موجود را بهتر می‌شناسد. 5- قدرت تقسيم كار دارد. 6- برقراركننده اولين ارتباطات 7- نقطه تمركز ارتباطات تشكيلاتی است. 🔰 تفاوت رهبر و مدیر: 🔹رهبر: ارتباط بين نيروها فراتر از ارتباط رسمی است. 🔸مدير: كاملاً ارتباط رسمی و طبق قانون و مقررات است؛ علت اينكه همه گوش به حرف مدير می‌دهند اين نيست كه او را دوست می‌دارند؛ علت اين است كه مدير مافوق است و نظام حقوق و سه دست مدير است. ➖➖➖ 📚از دوره تشکیلات اسلامی، استاد 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 رهبری یعنی حاکمیت بر قلب‌ها 🔸 تشکیلات کسی است که افراد را به دور یکدیگر جمع کرده و در راستای اهداف مجموعه، می‌کند. 🔸رهبر کسی است که با ایجاد در آدم‌ها و ترغیب و تحریض آنان برای رسیدن به هدف، افراد را از روی میل و علاقه و نه از روی تهدید یا تطمیع، هم‌جهت نموده و فرآیند همکاری آنان را تسهیل می‌نماید. 🔸رهبر برای عینیت بخشی به این نقش حساس و کلیدی، باید قابلیت نفوذ بر افکار و اعمال انسان‌های را داشته باشد. از این نفوذ فراگیر و عمیق رهبر بر آدم‌های تشکیلات، می‌توان تعبیر به حکومت بر قلب‌ها نمود. 🔸 زمانی تعیّن می‌یابد که مدیر تشکیلات آن‌قدر توانمند باشد که بتواند با فکری و رفتاری بر آدم‌ها، آنها را به یکدیگر متصل نموده و بر قلوب آنان حکومت نماید. هیچ مدیری به جایگاه رهبری نمی‌رسد مگر اینکه نیروهای تحت امرش، نه از ترس تنبیه و نه از شوق تشویق، بلکه به دلیل ارادت قلبی و علاقه درونی به مدیر، اوامر و دستوراتش را اجرا نمایند. 📚 سیر تربیتی آدم تشکیلاتی استاد 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۲ ↩️ شامل آیات ۲۴ تا ۳۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «مَن قَرَأَ القُرآنَ ابتِغاءَ وَجهِ اللّه و َتَفَقُّها فِی الدّینِ کانَ لَهُ مِنَ الثَّوابِ مِثلَ جَمیعِ ما اُعطِیَ المَلائِکَةُ و َالأنبیاءُ وَ المُرسَلونَ»؛ هر کس برای کسب رضایت خدا و آگاهی در دین، قرآن بیاموزد، ثوابی مانند همه آنچه که به فرشتگان و پیامبران و رسولان داده شده، برای اوست. 📚(وسائل الشيعه، ج 6، ص 183، ح 7683.) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه سازی تشکیلاتی (1) 🔻 عصر ما، عصر سازمان‌های بزرگ و پیچیده است و مدیر امروز باید از چگونگی ساز
🚨 شبکه سازی تشکیلاتی (2) 🔹 شبکه سازی تشکیلاتی از تعاریف علمی و نظری گذر کنیم و به واقعیت موجود آن هم متناسب با نوع نیاز خود توجه کنیم. یعنی من به‌عنوان یک فرمانده بسیج چطور می توانم از سازماندهی در کار تشکیلاتی استفاده کنم؟ در اینجا بحث‌های صرفاً نظری نه‌تنها جوابگو نخواهد بود بلکه احتمال اینکه پس از مطالعه چند کتاب علمی فرد خسته شود نیز وجود دارد. به همین منظور در اینجا تلاش می‌شود به‌صورت کاملاً عملیاتی آنچه از سازماندهی برای شما در انجام فعالیت‌های فرهنگی مفید است بیان شود. سازماندهی را می‌توان در مفهوم شبکه‌سازی خلاصه کرد و سؤال اینکه در یک مجموعه انسانی چطور می‌توان آنها را سازماندهی کرد را با سؤال چطور می توان در آن مجموعه شبکه‌سازی نمود،‌ جایگزین کرد. در هر شبکه،‌ ارتباطات چندسویه بین افراد اهمیت زیادی دارد. اما سؤال این‌جاست که چطور می‌توان در یک شبکه‌سازی کرد؟ در ادامه من به‌عنوان رأس یک تشکیلات تلاش می‌کنم فرایند شبکه‌سازی را طی کنم و در مسیر شبکه‌سازی نکات تکنیکی آن را بیان نمایم. 🔹 دفاع نظری قبل از اینکه از با دیگران در مورد بوجود آمدن تشکیلاتی جدید صحبت شود،‌ باید رأس تشکیلات خود کاملاً توجیه شده باشد. به این معنا که بتواند براساس مبانی مستدل و قوی دیگران را همفکر نماید نه اینکه به‌صورت متزلزل و سست صرفاً در صدد مخ‌زنی برآید. سؤال از اینکه چرا اصلاً سازوکار تشکیلاتی در این مورد خاص باشد؟ چه افرادی نیاز است؟ چه نیازی به این تشکیلات هست؟ و امثال این سؤالات می تواند به عنوان فلسفه شکل‌گیری تشکیلات باشد. 🔹 حلقه اول تشکیلات مبتنی بر دغدغه مقدسی که برای من به‌عنوان کسی که می‌خواهم یک تشکیلات جدید را به راه بیندازم،‌ فرایند جذب شروع می‌شود. صحبت با هم‌فکرترین افراد و وقت گذاشتن برای توجیه تک‌تک آنها سخت‌ترین مرحله شکل‌گیری یک تشکیلات است. چرا که اگر به اندازه تعداد انگشتان یک دست آدم تشکیلاتی در حلقه اول جذب شوند می‌توان امید به فراگیر شدن این تشکیلات را داشت به شرط اینکه کاملا توجیه شده باشند و به مبانی و فلسفه شکل گیری تشکیلات ایمان داشته باشند. پس منظور از بوجود آوردن حلقه اول تشکیلات آن هسته مرکزی است که می‌خواهند تشکیلاتی را شکل بدهند. در اینجا بهترین نوع ارتباط چهره‌به‌چهره و به‌صورت انفرادی است. حتی داشتن جلسات توجیهی اولیه که بعضاً ساعات زیادی به طول می‌انجامد در این قسمت ضروری است. به‌طور کل تلاش برای شکل‌دهی حلقه اولیه نوعی سرمایه‌گذاری است که هرچقدر هم وقت و انرژی بیشتری برای آن صرف شود،‌ چیزی از دست نرفته است. برقراری رفاقت، حل اختلافات،‌ رفت و آمد به خانه یکدیگر، مهمان کردن یکدیگر(مثل خرید شیرینی)، کمک‌های درسی به هم دیگر،‌ ارتباط ایمیلی یا پیامکی و... کارهایی است که در شکل‌دهی ارتباط اولیه در حلقه اول تشکیلات بسیار مؤثر است. و به نظر وظیفه اصلی رهبر تشکیلات شناسایی صحیح این حلقه و بوجود آوردن هماهنگی بین آنهاست چرا که ادامه کارهای تشکیلات را می‌توانند این افراد به سرانجام برسانند. برای همین یکی از وظایف اصلی مدیر،‌ هماهنگی و یکپارچه‌سازی است. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۳ ↩️ شامل آیات ۳۲ تا ۳۶ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اَلقُرآنُ غِنًی لاغِنی دونَهُ وَ لا فَقرَ بَعدَهُ»؛ قرآن، توانمندی است که هیچ توانی جایگزین آن نمی‌شود و پس از آن هیچ فقری باقی نمی‌ماند. 📚(تفسیرابی الفتوح ۱/۱۰) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨کاری که شما باید بکنید این است که اول این تشکل را محکم نگه دارید. ♦️کار دوم این است که برای نگه داشتن آن بلاشک احتیاج دارید که مرتب نفس و خون جدید وارد آن کنید؛ چون یک مجموعه بسته و بدون تبدل خون و هوای آزاد، پس از مدتی به طور طبیعی فرسوده خواهد شد. ♦️احتیاج است به اینکه شما بعضی‌ها را رشد دهید. پس کار سومی به وجود می‌آید که عبارت است از: جستجو کردن استعدادهای خوب و تابناک، گزینش کردن صحیح و عادلانه و وارد مجموعه کردنِ آن‌ها. ♦️روایتی هست: «الناسُ معادن؛ کمعادن الذهب و الفضة» بروید آن‌ها را شناسایی کنید و به شکل حساب شده‌ای وارد مجموعه نمایید. 📚مقام معظم رهبری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه سازی تشکیلاتی (2) 🔹 شبکه سازی تشکیلاتی از تعاریف علمی و نظری گذر کنیم و به واقعیت موجود آن
🚨 شبکه سازی تشکیلاتی (3) 🔹 حلقه دوم و سوم تشکیلات در فرایند شناسایی افراد برای جذب به عنوان افراد کلیدی برخی هستند که قول اولیه می دهند ولی پایه کار نمی آیند. برخی هستند که دوست دارند بیایند اما فرصت نمی کنند. برخی دیگر دوست دارند از دور صرفا عضوی عادی از تشکیلات باشند. و همین طور می توان افراد را دسته بندی کرد. پس از شکل دهی حلقه اول تشکیلات،‌ حلقه دوم و سوم و... شکل میگیرد. تعریف این حلقه ها هم کاملا بستگی به نظر خود افراد دارد. مثلا حلقه دوم کسانی است که دوست دارند پایه کار بیایند و آدم های قوی هم هستند ولی سرشان در جاهای دیگر شلوغ است و وقت نمی کنند که به این تشکیلات بیایند یا در حرف خیلی جدی و محکم حرف می زنند که من پایه کار هستم و خیلی حضور در تشکیلات مهم است ولی وقت موعود،‌ غیبت خودشان را توجیه می کنند. این افراد اگر بیایند خوب است ولی وقت زیاد گذاشتن برای توجیه اینها پشیمانی به بار خواهد آورد. حلقه سوم هم می توان اعضای عادی تشکیلات را دانست که در جلسات عمومی می آیند و از خروجی های تشکیلات استفاده می کنند ولی مسئولیتی قبول نمی کنند و پای کار نمی آیند. این افراد را می توان در حلقه سوم جای داد و به همین صورت تشکیلات بخشبندی کرد. خوبی این بخش بندی این است که رأس تشکیلات براین اساس متوجه می شود که برای چه کسانی، چه مقدار وقت بگذارد. و وقت گذاشتن برای جذب چه کسانی حکم هدر رفتن وقت را دارد. هر چقدر از حلقه اول به دوم و از دوم به سوم می رویم میزان پایه کار بودن و ایمان افراد به تشکیلات کمتر می شود ولی کمیت آنها بیشتر می شود. مثلا در حلقه اول ممکن است 5 نفر باشند ولی در حلقه سوم200 نفر. نباید اصرار داشت که دائم کمیت حلقه اول را زیاد کرد. چرا که حلقه اول کاملا کیفی است و توجیه کامل باید صورت بگیرد. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۴ ↩️ شامل آیات ۳۷ تا ۴۱ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «اِنَّ اَحْسَنَ الْحَدیثِ کِتابُ اللّه‏ِ وَ خَیْرَ الْهُدى هُدى مُحَمَّدٍ صلى‏ الله‏ علیه ‏و ‏آله وَ شَرَّ الاُمورِ مُحْدَثاتُها»؛ بهترین سخن، کتاب خدا و بهترین روش، روش پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و بدترین امور بدعت‏‌ها است (پدیده‏‌هاى مخالف دین). 📚(بحار الأنوار، ج 77، ص 122، ح 23) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🚨 روایتی از رفاقت چهل ساله ✉️ برایشان نامه می‌نویسم... نسبت به بچه‌هایش حساس بود، تلاش می‌کرد بچه‌ها در فراگیری مسائل عمیق شوند. سخنران، طوری تنظیم می‌کرد که بچه‌ها وارد گفت‌وگو با سخنران شوند و حرف زدن یک‌طرفه نباشد. پس از آن روضه خوانده می‌شد. همگی مثل باران اشک می‌ریختند. می‌خواست زن و بچه‌اش را با توسل به اهل‌بیت علیه‌السلام بار بیاورد. ، افزودن ایمان و تقوای بچه‌هایش را وظیفهٔ خودش می‌دانست. به من می‌گفت: «گاهی که می‌خواهم در مورد مسائل عبادی و مذهبی به بچه‌هایم تذکری بدهم، «برایشان نامه می‌نویسم.» 📗برگرفته از کتاب «حاج قاسمی که من می‌شناسم» 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه سازی تشکیلاتی (3) 🔹 حلقه دوم و سوم تشکیلات در فرایند شناسایی افراد برای جذب به عنوان افراد
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (4) 🔹 تقسیم وظایف تا حالا رأس تشکیلات،‌ حلقه اول و حلقه دوم و سوم آن مشخص شده است ولی تا وقتی سازوکاری بوجود نیاید و افراد مشغول کار شوند،‌کار تشکیلاتی بوجود نیامده است. در اینجا تمرکز اصلی رهبر تشکیلات بر روی حلقه اول است و حلقه اول هرکدام موظف می‌شوند که خودشان افرادی را توجیه کنند و جذب تشکیلات نمایند. در اینجا ابتدا کل کارهای موجود در تشکیلات لیست می‌شود و در چند محور کلان به افراد حلقه اول واگذار می‌شود. هر نفر موظف می‌شود که افرادی را جذب کند و با آن‌ها وظایف محوله را انجام دهند. در این قسمت با هماهنگی که توسط رأس تشکیلات بین افراد ایجاد می‌شود ارتباطات تشکیلاتی شکل می‌گیرد. قوت هر یک از این ارتباطات در حلقه‌های پایین‌تر قوی‌تر است. 🔹 ارتباط محور تحقق تشکیلات یکی از محورهای اصلی کار تشکیلاتی که اگر این محور از تشکیلات حذف شود اضمحلال تشکیلات رخ می‌دهد، موضوع ارتباط است. این نکته خیلی قابل‌تأمل است. هر جا آدم‌های تشکیلاتی با هم دارند کار تشکیلاتی می‌کنند حواسشان باید باشد که ارتباط منظم و منسجم با هم داشته باشند. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۵ ↩️ شامل آیات ۴۲ تا ۴۵ سوره مبارکه 🔻رسول خدا حضرت محمد مصطفی (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «یا بُنَىَّ لاتَغفُل عَن قِراءَةِ القُرآنِ ـ إذا أصبحت، و إذا أمسیت ـ فَاِنَّ القُرآنَ یُحیِى القَلبَ المیت وَ یَنهى عَنِ الفَحشاءِ و َالمُنکَرِ»؛ فرزندم از خواندن قرآن غافل مباش، زیرا که قرآن دل مرده را زنده مى‌کند و از فحشا و زشتى بازمى‌دارد. 📚(كنز العمّال: 4032) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (4) 🔹 تقسیم وظایف تا حالا رأس تشکیلات،‌ حلقه اول و حلقه دوم و سوم آن مشخص شده
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (5) 🔹 نظم مؤلفه اول ارتباط منظم از حیث توالی‌های این ارتباط است و منسجم از حیث ابعاد این ارتباط است. در فعالیت‌های خودمان می‌توانیم این دو را تطبیق بدهیم که مقداری ملموس شود. نظم یعنی جلسات هر هفته برگزار شود مثلاً می‌دانیم که چهارشنبه‌ها ظهر هر هفته جلسه داریم اگر این رها شود شاکله تشکیلات از هم می‌پاشد. ولو اینکه شما صرفاً هدفتان دور هم جمع شدن باشد و مثلاً فقط چایی بخورید و بروید. خود این جمع شدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و مثلاً توصیه بزرگان این است که همین‌طور، دور هم جمع شوید. این است. اینکه حزب موتلفه می‌گویند که از سال 42 به این طرف ما صبحانه هفتگی‌مان ترک نشده است معلوم است که از اینها چیزی در می‌آید. در اینجا خود این نظم و انضباط است که موضوعیت پیدا می‌کند نه محتوای جلسه و... پس ارتباط، روح کلی قوام‌بخش تحقق تشکیلات است که خود این ارتباط با دو مؤلفه نظم و انسجام است که محقق می‌شود. پس این را بدانید که اگر هر جایی خواستید کار تشکیلاتی بکنید حواستان به این باشد که ارتباط باید با یکدیگر داشته باشید و بدون ارتباط نمی‌شود. من بدانم که هفته‌ای یک‌بار کسی که محور یا هماهنگ‌کننده تشکیلات است به من پیامک می‌زند و دیگر هیچ، ولی نظم دارد. روایت می‌گوید «قَلِیلٌ‏ تَدُومُ‏ عَلَیْهِ خَیْرٌ مِنْ کَثِیرٍ مَلُول‏» کار اندک ولی مستمر بهتر از کار زیاد ولی بدون دوام است؛ این مداومت داشتن و نظم داشتن کار خیلی مهم است. و وقتی این‌طور مداوم شد و منظم همه خودشان را با آن تنظیم می‌کنند و دیگر بیرون نمی‌آیند، اما اگر به هم ریخت، می‌بینید که دیگر نمی‌آیند. یک جلسه می‌آیند و جلسه دیگر نیست. اگر این‌طور شد دیگر تو نمی‌توانی توبیخ کنی که چرا دیر آمدی؟ چرا؟ چون مگر تو نظم داری؟ اصلاً مگر جلسه‌ای تشکیل شده است که من بیایم؟ ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۶ ↩️ شامل آیات ۴۶ تا ۵۰ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «إذا أحَبَّ أحدُكُم أن يُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْيَقرَأْ القرآنَ»؛ هر گاه فردى از شما دوست داشته كه با پروردگارش سخن بگويد، قرآن بخواند. 📚 [كنز العمّال : 2257] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (5) 🔹 نظم مؤلفه اول ارتباط منظم از حیث توالی‌های این ارتباط است و منسجم از حی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (6) 🔹 انسجام مؤلفه دوم ارتباط چیست؟ انسجام به‌معنای یک‌پارچگی و کل‌گرایی است. برای مثال ما در تشکیلات‌مان نظم داریم ولی همه افراد تشکیلات از اتفاقات مطلع نمی‌شوند که در جلسات و کارها بیایند یعنی مجموعه افراد تشکیلات اطلاعی از حال یکدیگر ندارند. این به‌معنای کم‌رنگ بودن تقوای تشکیلاتی در چنین جمعی است. تقوای تشکیلاتی به این معنا نیست که یک نفر مراقب همه هست. در تقوای تشکیلاتی همه مراقب هم دیگر هستند «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته» دقیقاً این فرمایش حضرت یک ماتریس در هم تنیده است. به این صورت که فرد بالا نسبت به پایین مسئول است و در سطح پایین‌تر بالایی نسبت به پایین‌تر مسئول است و همین‌طور پایین می‌رویم و این سطر و ستون‌ها پیدا می‌شود این ماتریس همه در هم تنیده‌اند این یک شبکه کلافی بزرگ می‌شود. این می‌شود انسجام. پس هر چقدر انسجام تشکیلاتی بیشتر باشد تقوای تشکیلاتی بیشتر است. تقوای تشکیلاتی یعنی همه مراقب هم هستند. این‌طور نیست که رهبر مراقب همه باشد نه یک جاهایی اعضای تشکیلات هم مراقب رهبر هستند. یعنی کنترل‌های افراد هم یک جاهایی از بالا به پایین و یک جاهایی از پایین به بالا انجام می‌شود. برای همین حضرت امام به مردم در وصیت‌نامه می‌گویند که اگر دیدید که مسئولین از اصول اسلامی تخطی کردند خودتان وارد عمل شوید و با آنها مقابله کنید. حال آنکه اسلامیت نظام از بالا به پایین تسری پیدا می‌کند، ولی ناظر آن چه کسی است؟ از پایین به بالا. این یعنی . پس انسجام یک رابطه دو طرفه و چند سویه بین افراد تشکیلات است به‌عبارت عامیانه‌تر افراد تشکیلات به‌هم آویزان هستند. استعاره حلقه است که جنس رابطه‌ها درهم‌تینده و دوطرفه است. اصلاً ارتباط است که تشکیلات را شکل می‌دهد. این‌طور نیست که تشکیلات فقط دعوت باشد که مثلاً حضرت رسول بایستد و بگوید که من شما را دعوت به اسلام می‌کنم تشریف می‌آورید یا خیر؟ بلکه حضرت می‌رود در این طرف و آن طرف و می‌گوید که من می‌خواهم یک چیزی به تو بگویم. طرف می‌گفت که به من گفته‌اند که تو شاعر هستی؟ و گوش نمی‌دهم و در گوش‌هایم پنبه است. و رسول می‌گوید که حالا این حرف‌های من را گوش کند اگر بد بود برو و این گوش می‌کند و می‌رود. فردا دوباره می‌بینیدش و می‌گوید که فکر کردی؟ گیر دادیا؟! بله وجه دیگر ارتباط و انسجام یعنی گیر دادن. غیر از این نمی‌شود. همان تعریف همفکر کردن که ما بحث شد. شما باید ارتباط برقرار کنید. چه ارتباط کلان و چه ارتباط خرد هر دو برای تشکیلات لازم است. خوب همین‌قدر؟ نه خیر حالا تو با این ارتباط برقرار کردی و این آدم تشکیلات شد. حالا باید کاری کنید که دیگری هم آدم تشکیلات بشود این دوتا ارتباط. حالا باید این دو نفر را به هم ارتباط بدهی. این می‌شود انسجام یعنی ارتباطات چندسویه. بنابراین روح تشکیلات چندسویه است. تشکیلات مثل خوشه‌های انگور نیستند که هر کدام از هم جدا باشند بلکه مثل بافتنی است که تار و پود در هم تنیده‌اند. مثلا مربی گروه یک با مربی گروه دو خودش ارتباط دارد و رفیق است. اصلا این‌ها را در هم ضرب کرده‌اند. 🔸 این فاکتور ارتباط همچنین فاکتور ارزیابی تشکیلات هم هست. مثلا می‌خواهید ببنید که چقدر این تشکیلات قوی هست ببینید که چقدر این‌ها با هم ارتباط دارند؟ ارتباطات چندسویه. 🔻🔻🔻🔻🔻
بصیرت و تشکیلات اسلامی
🚨 شبکه‌سازی تشکیلاتی (6) 🔹 انسجام مؤلفه دوم ارتباط #انسجام چیست؟ انسجام به‌معنای یک‌پارچگی و کل‌گر
🔻🔻⬆️🔻🔻 پس گفتیم ارتباطات رکن تشکیلات است، رکن محتوایی و نخ تسبیح تشکیلات است. اگر ما در مدتی که با هم دیگر هستیم ارتباط نداشته باشیم، تشکیلات از هم می‌پاشد. حالا یکی از تکنیک‌های این پاتوق است به‌معنای جایی که همه جمع می‌شوند. همچنین گفتیم که این ارتباط دو مؤلفه دارد یکی نظم و دیگری انسجام است. نظم یعنی این جلسات ما باید دائم برگزار بشود ولو اینکه همه فقط دور هم بنشینید و هیچ ثمره این جلسه نداشته باشد. همین قدر که دور هم بنشینند و بحث کنند. اگر ارتباطات چندسویه شد دیگر لازم نیست که رهبر هم در جلسات باشد که اگر نیاید دیگر جلسه نباشد. این‌طور نیست. ارتباطات چون چندسویه است همه بچه‌ها خودشان می‌نشینند و کارها را پیش می‌برند. تشکیلات قوامش به بالا و پایینش و سلسله مراتبش نیست. به رئیس و مرئوسی نیست. اصلا چرا در جلساتمان معمولا حلقه‌ای می‌نشینیم؟ حلقه می‌خواهد بگوید که تشکیلات است. پیامبر اکرم حلقه‌ای می‌نشست دیگر معلوم نبود که کی رئیس و کی مرئوس است. در حلقه معلوم نیست ولی موقع جنگ معلوم می‌شود. آن چیزی که از ویژگی‌های کارآمدی و اثربخشی تشکیلات است اطاعت است. اما کی گفته است که این اطاعت یعنی حتما باید بالایی بگوید؟ اصلا بالا ندارد. ما پنج نفر دور هم جمع شده‌ایم ما سه نفر یک تیم و شما دو نفر یک تیم ما پذیرفته‌ایم که یکی از ما ها حرف آخر را بزند حالا چرا باید این باشد؟ همین سؤال موقعی هم که دیگری را بگذاریم مطرح می‌شود. می‌خواهم بگویم که ماجرای تشکیلات یعنی یک جایی همه کوتاه بیایند و بپذیرند و تکاپوی ادله داریم. آقای مثلا یک کسی شده است مدیر و گذاشتند او را رئیس و اصلا از لحاظ علمی بالاتراز بقیه نیست. وهمه کارکنان پذیرفته اند که هرچه او بگوید را گوش کنند. آقا آن را بگذاریم پایین دیگری را بگذاریم مدیر همان اتفاق می‌افتد چون تشکیلات است. پس مشکل علی‌ابن‌ابی‌طالب این است که آدم‌های گوش به فرمان ندارد البته بحث سلسله مراتب نیست بحث این است که آدم‌های علی‌ابن‌ابی‌طالب عادت ندارند که حرف گوش بدهند و هرکسی برای خودش مجتهد است و نپذیرفته است که تشکیلات است برای همین وقتی سپاه اسامه جمع می‌شود ولی کسی به جنگ نمی‌رود. پس اینکه در سپاه اسامه ماجرا چی بود؟ اصلا این نبود که این قابلیت دارد یا خیر بلکه ماجرا سنجش اطاعت‌پذیری آدم‌های تشکیلاتی بود اینها اطاعت می‌کنند یا خیر حالا ما آدم 19 ساله گذاشته‌ایم به تو چه ربطی دارد؟ اگر ما فرض را بر این گذاشتیم که همه اهل اطاعت هستیم، همین است دیگر و حالا این کنترل‌ها خودش را نشان می‌دهد. که مثلا بگوید حالا که تشکیلات دست من است بیایید و کلنگ برداریم همه تشکیلات را داغان کنیم اینجا دیگر حرفش را نباید گوش کنیم چرا که عقل همه شرط است. حالا این آدمی که پذیرفته ایم حرفش را گوش کنیم اعلم هم هست، خوب چه بهتر اینها نکته مثبتی است. ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۱۷ ↩️ شامل آیات ۵۱ تا ۵۷ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «علَيكَ بقِراءةِ القرآنِ؛ فإنّ قِراءتَهُ كَفّارةٌ للذُّنوبِ، و سَترٌ في النارِ، و أمانٌ مِن العذابِ»؛ بر تو باد خواندن قرآن؛ زيرا خواندن آن كفّاره گناهان است و پرده اى در برابر آتش و موجب ايمنى از عذاب. 📚 [بحار الأنوار: 92/17/18] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸صحبت‌های مهم شهید منصور خادم صادق که همسر و دخترش توسط هنجارشکنان مورد ضرب و شتم قرار گرفته بودند: 🔸ای امت حزب الله نسبت به جامعه‌تون بی تفاوت نباشید. جذب کنید انسان‌هایی رو که از خدا طرد شدند. اول جذب‌شون کن دوم ارشاد و هدایت... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
نقطه سر خط-جذب وتثبیت.pdf
295.2K
♨️یکی از مهم‎ترین فعالیت های هر مجموعه فرهنگی توجه به جذب نیروهای نوجوان،و برنامه ریزی برای تواندسازی آن‌ها، با هدف پویایی مجموعه و تولید نیروی انسانی خلاق و اثر گذار است👌 💯...برای رسیدن به این منظور، حتما باید با برنامه ریزی و همفکری در جلسات هیات اندیشه ورز، خط راه، حرکت در این مسیر را، مشخص کرد. 📒جزوه پیش رو👆 با موضوع: شیوه های جذب و تثبیت (فرصت ها وتهدیدها)، به نکاتی در این موضوع پرداخته است. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
tabligh.pdf
1.44M
🔺روانشناسی و مهارت‌های رفتاری در تبلیغ غیرمستقیم ✍️محمدحسین قدیری 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir