eitaa logo
بصیرت و تشکیلات اسلامی
507 دنبال‌کننده
435 عکس
778 ویدیو
130 فایل
ارائه محتوای تشکیلاتی و مباحث مهدوی... 🏷🏷🏷🏷🏷 #امام_زمان (ارواحنافداه) #تشکیلات_اسلامی #تربیت_اسلامی سایت رسمی: 🌐 ziaossalehin.ir #️⃣ کانال و صفحه ویراستی: @ziaossalehin @sardabir313
مشاهده در ایتا
دانلود
🚨 دوازده پیام مدیریتی از حضرت امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام: ۱- به جای ازدیاد کارها به تداوم صحیح آنها بیندیشید. «حکمت ۲۷۰» ۲- برای رسیدن به هدف‌ها و مقام‌های بلند، همّت بلند داشته باشید. «خطبه ۲۱۱» ۳- از تجارب و اندرزها پند بگیرید و از آنها بهره‌برداری کنید تا دچار نقص نشوید. «نامه ۳۱، خطبه ۱۷۵» ۴- از شدت سختی نهراسید، زیرا هراس، شکننده‌تر از خود کار است و به گشایش امور امیدوار باشید. «حکمت ۱۶۶ و ۲۴۶» ۵- اگر به انجام مسئولیتی گردن نهادید، به آن وفا کنید. «حکمت۳۲۷» ۶- هیچ‌وقت کارهای اهم را فدای امور مهم نکنید. «حکمت ۲۷۱» ۷- پیش از پذیرش هر کاری، به دانش آن مجهز شوید. «حکمت ۴۳۹» ۸- خویشتن را اصلاح کنید تا خداوند کارهای شما را اصلاح کند. «نهج البلاغه» ۹- پست‌ها، امانت و وسیله خدمت‌گذاری‌اند، نه منبع بهره‌برداری. «خطبه ۱۳۱» ۱۰- پست‌ها میزان آزمایش شمایند، بکوشید تا سربلند بیرون آیید. «خطبه ۳۳» ۱۱- مشورت‌پذیر باشید، اگر مشورت نکنید، تباه می‌شوید. «نامه ۶۹» ۱۲- با زیردستان خود مانند پدری مهربان رفتار کنید. 《نامه ۵۲》 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
Asar Taghva.pdf
حجم: 1.06M
🚨 یک تشکیلاتی خیلی خوب 📘 اثر تقوا در کار فرهنگی ✍️ حجت الاسلام معمار منتظرین 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۶ ↩️ شامل آیات ۱۹۶ تا ۲۰۶ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «مَنِ اتَّخَذَ قَولَ اللهَ دَلیلًا، هُدِیَ اِلَی الَّتی هِیَ اَقوَم»؛ هرکس که سخن خدا را راهنمای خود بگیرد، به استوارترین راه‌ها هدایت می‌شود. 📚 (نهج‌البلاغه، خطبه ۱۴۷) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨 نکاتی در آموزش گروه۷تا۱۲سال 🔹🔹🔷بخش اول 🔷🔹🔹 🔹در آموزش سه مرحله مجسم، نیمه مجسم و مجرد به ترتیب رعایت شود. 🔸در آموزشی ابتدا بررسی شود که کودک از مرحله حسی –حرکتی گذشته باشد. 🔹مطالب تا جایی که ممکن است عینی یاشد، یادگیری از روش مشاهده و ارائه الگوی مناسب باشد. 🔸یادگیری از طریق کارتون، بازی و سرگرمی موثرتر است. 🔹زمان رغبت برای کودک 10 دقیقه است، در حداقل زمان یک مطلب از روش غیرمستقیم آموزش داده شود. 🔸تشویق روشن و منطقی از رفتارهای مثبت او در یادگیری مؤثر است، بخصوص جایزه غیرمنتظره موجب افزایش رفتار مثبت در کودک می شود. 📎 📌 بخش های قبلی این مطلب: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اصول تربیت اسلامی مسؤولان مجموعه های فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینه ای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. بنابراین تعلیم و آموزش، درواقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار می آید. لازم است مسئولین فرهنگی اسباب تعلیم و تربیت خود را با انواع روش ها اعم از مطالعه، کلاس های اخلاق و … فراهم کرده و مکرر درباره وظایف خود و دغدغه های فرهنگی فکر کنند. باید تلاش کرد که سیستم تربیتی اسلام را شناخت. به نکات زیر در تربیت اسلامی توجه داشته باشید: ۱) اصل نيت داشتن و انگيزه الهي (انما الاعمال بالنیات) ۲) اصل اختيار و آزادي(لا اکراه فی الدین) ۳) اصل تكليف و مسئوليت(ما مامور به وظیفه ایم نه نتیجه) ۴) اصل تقدم تزكيه بر تعليم(ویزکیهم و یعلمهم الکتاب) ۵) اصل مداومت و پويايي در تربيت (ان الذین قالو ربنا الله ثم استقامو) ۶) عبادت ۷) تلفيق ايمان و عمل ۸) توام ساختن علم و عمل ۹) تربيت عملي يا پيروي از سيره ۱۰) تبعيت از عقل در تربيت اسلامي ۱۱) امر به معروف و نهي از منكر ۱۲) مجاهده در راه حق ۱۳)‌ پاداش و تنبيه ۱۴) توبه و انابه ۱۵) پند و اندرز دادن ۱۶) تربيت از طريق ذكر ‌الگو ۱۷) تربيت از راه عبرت گرفتن از سرگذشت اقوام و ملل گذشته ۱۸) خودشناسي و خداشناسي ۱۹) دشمن شناسي كه شامل شناخت شيطان‌ و شگردهاي گمراه كنندگی او و بيان ابعاد تهاجم فرهنگي دشمن مي‌شود ۲۰) توبه و توجه مدام به اين نكته تربيتي كه همواره راه بازگشت به سوي خدا براي انسان‌ها باز است ۲۱) تفكر و تدّبر (تفكر يعني به مغز مواد خام دادن و تدّبر يعني تجزيه و تحليل اين مواد) ۲۲) انتقال ارزش‌ها( شامل فرهنگ ارزش‌ها و ساير ارزش‌هاي زندگي انسان مثل ارزش‌هاي عمر و جواني) ۲۳)هجرت (مانند تغيير محل سكونت فرد از محله نامناسب و دور نگه‌داشتن متربّي از بديها) ۲۴) تقويت اراده افراد ۲۵) دعوت مداوم به كار، تلاش و سازندگي و دوری از کسالت ۲۶)به کار گیری روش مشارطه،‌ مراقبه و محاسبه و… در این باب حرف بسیار است که باید با مطالعه منابع ارزشمند دینی و هم صحبتی با علما تا حد امکن از این منابع فیض توشه برای خود و دیگران برداشت. 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۷ ↩️ شامل آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه 🔻امام علی (علیه‌السلام) می‌فرمایند: «حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛ حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد. 📚 (نهج‌البلاغه حکمة ۳۹۹) 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (۱۳) 🔻توجه به لزوم تخلق در عمل (۱) یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در مخاطبان، تخلق عملی استاد به گفته‌های خویش و عمل به تعالیم ارزشمند اسلام در زمینه‌های روابط اجتماعی و فردی است. چنان که گفته‌اند: دو صد گفته چون نیم‌کردار نیست. ✅امام صادق علیه‌السلام در این‌باره می‌فرمایند: «انَّ العالمَ اذا لم یَعمَل بِعلمِه زلَّت مَوعظتُه عن القلوب کما یزلُّ المطرُ عن الصفا» (هرگاه عالمی به علم خویش عمل ننماید، مواعظ او از دل‌ها زدوده می‌شود همان‌طور که باران از روی سنگ صاف می‌لغزد) الکافی،ج1،ص 44 و بسیاری دیگر از فرمایش‌های ائمه معصومین علیهم‌السلام که در این مورد وارد گشته و حاکی از شدت اهتمام ایشان به عمل و ارزش و تاثیر والای آن در رشد و سعادت انسان و هدایت‌گری امت رسول‌الله است. بدیهی است متعلمی که سخنان زیبای استاد را به گوش جان شنیده و می‌خواهد آن‌ها را باور نماید، اگر رفتار و عملی برخلاف گفته‌هایش از وی مشاهده نماید، تمام رشته‌ها در نزد وی پنبه گشته و سخنانش بی‌اثر می‌گردد؛ اما هدایت‌گری که خود جلو افتاده، با کردار خویش دیگران را طی طریق هدایت می‌کند بدون شک موفق و از اجر عظیم اخروی برخوردار است. حضرت علی علیه‌السلام می فرمایند که: ✅«انِّی لا احُثِّکم عَلی طاعَهٍ الّا و اسبِقُکُم الیها و لا انها کُم عَن معصیهٍ الّا و اتَناهی قَبلَکُم عَنها» (همانا من شما را به‌سوی هیچ طاعتی بر نیانگیختم مگر آنکه از شما در انجام آن پیشی گرفتم و از هیچ معصیتی شما را نهی ننمودم مگر آنکه پیش از شما خود از آن دوری کردم.) غرر الحکم،ص 118 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 نکاتی در آموزش گروه۷تا۱۲سال 🔹🔹🔷بخش دوم🔷🔹🔹 🔸محتوای یادگیری بر پایه ی نیازهای آنی و فعالیت شخصی دانش آموزان باشد، زیرا کودک نمی تواند فعالیت خود را در یک زمان، در چند عمل متمرکز کند. 🔹در ابتدای این دوره کار با تصویر باشد و به تدریج به سمت نوشتن کودک سوق داده شود. 🔸در برنامه ریزی باید به قوانین ثابت و محدود بودن برنامه توجه شود. 🔹انتظارات از کودک برای او باید روشن باشد و برنامه گام به گام، کوتاه و با تنوع زیاد باشد. 🔸شروع برنامه باید با مواد عینی باشد. 📎 📌 بخش های قبلی این مطلب: 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از قرآن کریم
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۹ ↩️ شامل آیات ۱۷ تا ۲۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: « اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313
🚨اخلاق تدریس (۱۴) 🔻توجه به لزوم تخلق در عمل (۲) در گذشته گفتیم یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذاری در مخاطبان تخلق عملی استاد به گفته‌های خود و عمل به تعالیم ارزشمند اسلام است. برای نمونه، هر چه از فضیلت و آثار ارزشمند نظم در زندگی سخن برانیم، اما خود با تأخیرهای زیاد به کلاس و خروج‌های زودهنگام از کلاس برخلاف گفته‌های خود رفتار نماییم، یا در صورتی‌که از فضیلت «کظم غیظ »و تاثیر مثبت آن در زندگی سخن بگوییم، ولی هنگام مشاهده یک رفتار غلط از متعلم، تاب تحمل خویش را از کف داده با روش‌های عجولانه و ناشایست و در حال عصبانیت به مقابله با او برخیزیم، یا زمانی که در باب «ارزش حق‌مداری» و حق‌پذیری با آن‌ها به گفت‌وگو بنشینیم و انتظار داشته باشیم سخنان حق را بپذیرند ولی به‌جای پذیرش سخن منطقی آنان و تایید کلام بر حق ایشان به مجادله با آنان پرداخته با سخنان غیراصولی و غلط از پذیرش آن طفره رویم آیا در این موارد و نظایر آن چنین تعالیم و مواعظی اثری خواهد داشت؟ بدون تردید هرگز از این‌رو بر استاد فرض و لازم است قبل از اینکه با سخنان خویش فراگیر را به امری دعوت و او را موعظه کند با عمل خویش او را تشنه فراگیری حق‌طلبی نماید؛ چنان که گفته: ✅«كونوا لنا دعاة صامتين» دعوت کنندگان خاموش باشید. 📚 گزیده‌ای از اخلاق تدریس (امیدواریان) ادامه دارد... 🏷 👇 🆔 @ziaossalehin_ir
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۹ ↩️ شامل آیات ۱۷ تا ۲۵ سوره مبارکه 🔻پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: « اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛ خانه‌اى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مى‌درخشند. 📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1] 🎙 استاد پرهیزگار 🏷 👇 🆔 ☫ @sardabir313