🚨 شهید بهشتی: اگر گروهها بر این چند چیزی که میگویم بنا بگذارند، وحدت به خطر نخواهد افتاد:
1️⃣ تشکیلات ما باید بر اساس صداقت باشد و نه ریا و تظاهراً و مردمفریبی که از بدترین آفتهای اجتماعی است🍁
2️⃣ مسابقه گروههای متعدد ما باید در راه خیرات و نیکیها و سازندگیها باشد و نه مسابقه طرد و تخریب 🍁
3️⃣ این گروهها وقتی دیدند خطوط اصلی مشترکی دارند، باید هرچه سریعتر در یک جبهه گستردهتر با رهبری مورد قبول گرد هم آیند تا توانی بزرگتر بهوجود آورند🍁
4️⃣ گروهها باید قانون اساسی ایران را زمینه اصلی حرکت و همکاری و هماهنگی خود قرار دهند.
✍ در دنیای امروز باتوجه به اینکه همه اطلاعات و علوم مورد نیاز تشکلها به راحتی در اختیار همگان قرار میگیرد، لذا جاهلان امروز از نظر علمی، از نوع «جاهل مقصر» تلقی شده و جای هیچگونه عذری باقی نمیماند...
یاد بگیریم و بعد بدهیم، برای ظهور امام زمان ارواحنا له الفداء کمکاری و کملطفی نکنیم...
اللهم عجل لولیک الفرج
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 اندکی تامل ...
🔻 حجت الاسلام و المسلمین پناهیان: گناه اصلی که ظهور را به تأخیر میاندازد، «ناتوانی مدعیان ولایتمداری در زندگی #دستهجمعی» است
⭕️ گنهکارهای کوچه و بازار را مانع ظهور نبینید؛ مسألۀ اصلی ما مدعیان ولایتمداری هستیم!
⭕️ ابراز #ولایتمداری تکی «مانع ظهور» را برطرف نمیکند، باید «عَلَى اجْتِمَاعٍ مِنَ الْقُلُوبِ» باشد
⭕️ رشد معنوی ما در ارتباطگیری و تحمل کسانی است که با ما جور نیستند/ما در «صابروا و رابطوا» گیر کردهایم!
⭕️ خدا که از ما کار نمیخواهد؛ بلکه میخواهد ما آدم شویم/ و آدم شدن ما در تحمّل جمع است!
⭕️ باید برای رشد جنبههای «تشکیلاتی»مان فکری کنیم.
⭕️نمیشود طلبهها قال الصادق(علیه السلام) یاد بگیرند ولی کاری با تشکیلات نداشته باشند.
🌸🌸🌸🌸
نامۀ امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف): «وَ لَوْ أَنَ أَشْیَاعَنَا وَفَّقَهُمْ اللَّهُ لِطَاعَتِهِ على اجتماعٍ مِنَ الْقُلُوبِ فِی الْوَفَاءِ بِالْعَهْدِ عَلَیْهِمْ لَمَا تَأَخَّرَ عَنْهُمُ الْیُمْنُ بِلِقَائِنَا وَ لَتَعَجَّلَتْ لَهُمُ السَّعَادَةُ بِمُشَاهَدَتِنَا»(احتجاج/2/499)
💠 مسیر رشد ما باید به جایی برسد که در «روابط اجتماعی» امتحان پس بدهیم
ما فوقالعاده زرنگیم و برای اینکه گیرِ امتحانات اجتماعی سخت نیفتیم، با هم کار نمیکنیم! و از کنار هم رد میشویم و ارتباطمان در حد یک «سلام و علیک» نگه میداریم و کار تشکیلاتی نمیکنیم.
💠 خدا به موسی(علیه السلام) فرمود: مقام بالای امت آخر، به خاطر ایثار است/ ما هنوز به اینجا نرسیدهایم!
💠 چرا استعدادهایمان را برای همدیگر خرج نمیکنیم؟
💠 وقتی جمع شدید و پیوند برقرار کردید، تازه دعوا شکل میگیرد/ «من سر به زیرم و به کسی ظلم نمیکنم»، کافی نیست!
💠 در کشور ما مشکل ریشهای، عدم توانایی مؤمنین برای زندگی جمعیِ حداکثری است
بعضیها هم تکی کار میکنند تا موفق باشند و حاضر نیستند جمعی کار کنند تا آدم شوند. در حالی که آدم شدن مهم است نه موفقیت! و آدم شدنِ تو در تحمل جمع است.
💠 #ولایت طاغوت بر جمعی حاکم میشود که افرادش به هم کاری ندارند.
💠باید برای رشد جنبههای #تشکیلاتی فکری کنیم/ تکی نمیشود در اوج معنویت قرار گرفت
💠 امروز «آدم شدن، به معنای تشکیلاتی شدن» است که فرج را نزدیک میکند!
💠 #رشد تو در ارتباط گرفتن و تحمل کسانی است که با تو جور نیستند/ امام باقر(علیه السلام): با صبر و تحمل اذیت اطرافیانم، به خدا مقرب میشوم...
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۰
↩️ شامل آیات ۹۵ تا ۱۰۱ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمیکند.
📚(امالی طوسی ۱/۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 راه های ابراز محبت به متربی
🔻 از سه راه می توان محبت را به متربی بروز داد:
محبت بصری
محبت ابزاری
محبت کلامی
۱. محبت بصری:
یکی از راه های ابراز محبت، محبت چشمی است. چشم دارای امواج مثبت و منفی است. شما از نگاه خود می توانید پیام محبت، تنفر، اعتراض، سؤال، انتقاد و ... را به دیگران بفرستید. لذا یکی از راه های بروز محبت، محبت چشمی است.
۲. محبت ابزاری:
دست دادن و هدیه دادن نمونه هایی از محبت ابزاری است.
۳. محبت کلامی:
یکی از ارتباط های سالم که باعث ایجاد امنیت درونی در نوجوانان می شود، ارتباط کلامی زیباست.
خوب حرف زدن، کلام زیبا گفتن و ساختن جملات با کلمات زیبا یک نوع محبت است. خداوند می فرماید: «قولوا للنّاس حسناً».
بد زبانی و استفاده از کلمات تحقیرآمیز، ساختار شخصیت متربی را متزلزل می نماید. گاهی یک کلمه زشت و تحقیرآمیز، سیستم روانی نوجوان را به خطر می اندازد و امنیت درونی را از او می گیرد.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 پرورش دهنده دل ها، باید دلش را با خدا گره بزند
🔻 مربی عزیز:
پرورش دهنده دل ها، باید دلش را با خدا گره بزند و برای جاودان شدن نتایج زحماتش در قلب جوان و نوجوان، موفقیت های خود را به مولف قلوب که همیشه جاوید و زنده است پیوند دهد و هر پیشرفتی را از ناحیه او بداند.
امام علی(علیه السلام) می فرماید:
«کسی که اهل توکل باشد، کمک خداوند را از دست نمی دهد.»
لازم به ذکر است که موجبات رحمت خداوند در صورتی که می خواهید سریعتر باستجابت برسد توسل بر ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز لازم و ضروری است.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۱
↩️ شامل آیات ۱۰۲ تا ۱۱۰ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«لَمّا قِيلَ لَهُ : اُمَّتُكَ سَتُفتَتَنُ ، فَسُئلَ : ما المَخرَجُ مِن ذلكَ ؟ ـ : كتابُ اللّه العَزيزُ ، الذي لا يَأتيهِ الباطِلُ مِن بَينِ يَدَيهِ و لا مِن خَلفِهِ ، تَنزيلٌ مِن حَكيمٍ حَميدٍ ، مَنِ ابتَغَى العِلمَ في غَيرِهِ أضَلَّهُ اللّه »؛
وقتى به ايشان گفته شد: بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد، [در جواب اين پريش كه :] راه خلاص از آن چيست؟ ـ فرمود : كتاب گرامى خدا، همان كه باطل نه از پيش و نه از پس بدو راه نيابد، فرود آمده [و ]از سوى حكيمى ستوده است. هر كه علم را در جز قرآن بجويد، خداوند گمراهش كند.
📚(تفسير العيّاشيّ : 1/6/11 ، اُنظر تمام الحديث)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 بایدها و نبایدهای حلقه داری مخصوص سرگروه ها
🔻 بایدهای حلقه داری:
۱- بیان درست موضوع
۲- رغبت زایی و انگیزه سازی
۳- سؤال برانگیزی در بحث
۴- دو طرفه شدن مباحث
۵- ورود همه اعضاء به بحث
۶- جمعبندی و نتیجه گیری
.......................................
🔻 نبایدهای حلقه داری:
۱- یک طرفه سخن گرفتن
۲- اطاله کلام و رغبت زدایی
۳- پیش داوری و قضاوت
۴- خروج از موضوع اصلی
۵- تخریب، تمسخر و انتقاد
۶- شوخیهای مکرر و بیجا
#حلقه_داری
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (۳)
🔻فصل اول:مبانی اخلاقی کار فرهنگی
قسمت سوم
🔷 درد مندی:
دردمندی یا همدردی یکی از ارزش های والای انسانی و از نشانه های سلامت دل و
روح انسان است. امیرالمؤمنین می فرمایند: آیا دلم را خوش کنم که به من بگویند امیرالمؤمنین، اما در مشکلات روزگار با زیردستانم شریک نباشم؛ مانند حیوانی که گوشه خانه بسته شده و غصه اش علفش است...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
مجموعه اسلایدهای اجتهاد و تقلید - ابتدایی.ppt
840.2K
.: اسلاید اجتهاد و تقلید
ویژه مقطع ابتدایی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
مجموعه اسلایدهای اجتهاد و تقلید -راهنمایی.ppt
3.37M
.: اسلاید اجتهاد و تقلید
ویژه مقطع راهنمایی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
مجموعه اسلایدهای اجتهاد و تقلید -دبیرستان.pptx
1.59M
.: اسلاید اجتهاد و تقلید
ویژه مقطع دبیرستان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۲
↩️ شامل آیات ۱۱۱ تا ۱۱۸ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«إنّ القرآنَ لَيُصَدِّقُ بَعضُهُ بَعضا ، فلا تُكذِّبوا بَعضَهُ بِبَعضٍُ»؛
قرآن، قسمتى از آن قسمت ديگرش را تصديق مى كند. پس، شما برخى از آن را به وسيله برخى ديگرش، تكذيب نكنيد (نگوييد اين آيه با فلان آيه نمى خواند و ناسازگار است)
📚(كنز العمّال : 2861)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨 آموزش آداب اجتماعی به متربی
🔻 ادب در گفتار و رفتار بهترین زینت برای انسان محسوب شده و نشانۀ کمال عقل و بالندگی آنهاست. شخص باادب ظرافت در گفتار و رفتار دارد و به همین دلیل میتواند با دیگران معاشرت خوبی داشته باشد. از مهمترین نکاتی که در تربیت باید مدّ نظر قرار گیرد، آموزش #ادب است.
مهمترین عناوینی که مربیان میتواند در آموزش آداب اجتماعی متربیان در نظر بگیرند شامل این موارد است:
۱. آموزش سلام و گشادهرویی
۲. آموزش خوشآمدگویی به مهمان
۳. آموزش پذیرایی از مهمان
۴. آموزش صحبت در میان جمع
۵. آموزش آداب غذا خوردن
۶. آموزش همسایهداری خوب
۷. آموزش تبریک و تسلیتگویی به دوستان و آشنایان
تذکر:
۱. مقایسۀ متربی با دیگران
هرگز نباید کسی را با دیگران مقایسه کنیم؛ این کار علاوه بر آن که موجب شعلهور شدن آتش حسادت و دشمنی در درونشان میگردد، باعث میشود کارهای شایستۀ خود را، نه برای مزیّن شدن به زینتهای اخلاقی، بلکه برای جبران تحقیر خود و رسیدن به شخص مورد مقایسه انجام دهند.
۲. انتظار بیش از توان
سن متربی را در نظر بگیریم. همانگونه که کودکان برای صحبت کردن، دورۀ طولانی مدتی را سپری میکنند، همانگونه که بهتدریج راه رفتن خوب را یاد میگیرند، آداب اجتماعی را هم بهتدریج و با آزمایش و خطاهای بسیار فرا خواهند گرفت. لذا از همان اوّل از آنها توقع رفتاری سنجیده و حساب شده نداشته باشیم.
۳. زیادهروی در آموزش
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (4)
🔻 فصل اول:مبانی اخلاقی کار فرهنگی
🔷نماز و زکات:
این دو، دو بال برای پرواز هستند. در عرصه فرهنگ و اخلاق، نماز جامعه را سالم نگه میدارد و از زشتیها جلوگیری میکند و زکات رابطه نزدیکی با نماز دارد.
کار فرهنگی نوعی زکات دادن است: زکات علم نشر آن است. وقتی پیامی گرفتیم باید آن را به دیگری منتقل کنیم تا لیاقت دریافت دوباره داشته باشیم.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۳
↩️ شامل آیات ۱۱۹ تا ۱۲۴ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«لا یُعَذِّبُ اللهُ قَلبًا وَعَی القُرآنَ»؛
خداوند قلبی را که قرآن را در خود جای داده باشد، عذاب نمیکند.
📚(امالی طوسی ۱/۶)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 #انیمیشن «آدم ها»
🔺 تشکیلات یعنی از خود گذشتگی
📌 کارگردان: ماشاءالله محمدی
او پیش از این نیز انیمیشنهای کوتاه «رنج»، «نوعی دیگر بودن» و «آخرین ترانه دختر همسایهمان قبل از اینکه تمام رویاهایش را بسوزانند» را ساخته است...
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨اخلاق تشڪیلاتے (5)
🔻 فصل اول:مبانی اخلاقی کار فرهنگی
🔷یار و یاور حق: انسان در پذیرش حق سه دسته اند:
1. بعضی مقابل حق ایستاده اند،
2. بعضی بی تفاوت هستند
3. و بعضی یاور حق.
یاری خداوند به یاری پیغمبر، امام و انسان کامل است. جایگاه کار فرهنگی این است که امام مان را یاری کنیم و باری از روی دوش امام مان برداریم. امام مسئول هدایت و تربیت انسان هاست، امام محافظ دین است و کمک می خواهد. امام رضا علیه السلام فرمودند: خدا رحمت کند
کسی که امر ما اهل بیت علیهم السلام را زنده کند. احیای امر به آموختن علم اهل بیت (علیهم السلام) و آموزش به دیگران است.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۴
↩️ شامل آیات ۱۲۵ تا ۱۳۱ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماما و قائدا»؛
بر شما باد قرآن، آن را پيشوا و راهبر خود كنيد.
📚[كنز العمّال : 4029.]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
#مهارتهای_مربی
🚨 راههای فعال کردن متربی و جذاب سازی جلسه (۱)
🔻 یکی از نکات مهم در شادابی و جذابیت جلسه، شروع آن است.
البته منظور بخش قرائت قرآن و خواندن تفسیر آیات و در کل مقدمات همیشگی جلسه نیست.
منظور ما بخش اصلی جلسه که شما به ارائه طرح درس جدید میپردازید است. گرچه برای همان بخشهای ابتدایی هم میتوانید خلاقیت به خرج بدهید. مخصوصاً در اولین جلسات که شاید هنوز خیلی از بچهها را خوب نمیشناسید و آنها هم با یکدیگر آشنا نیستند.
یک مثال ساده
یکی از قواعد شروع جلسه «آب کردن یخ» است. بهعبارتی بچهها هنوز یخشان وا نشده است تا با هم صحبت کنند و در مباحث مشارکت کنند و رفیق هم شوند. در این حالت لازم است شما یخ جلسه را آب کنید. فرض کنید در جلسۀ اول در حالیکه فقط خودتان بچهها را میشناسید، بستههایی را بهعنوان پک هدیه به آنها میدهید.
اما به هر کس بسته فرد دیگری را میدهید. یعنی وقتی بستهها را باز میکنند میبینند که اسم خودشان داخلش نیست. حالا باید بگردند برای پیدا کردن صاحب بسته و البته بستۀ خودشان که دست فرد دیگری است.
با همین روش ساده همه همدیگر را میشناسند و یخشان هم آب میشود.
🔷 نحوه شروع جلسه
الف) تنوع در آغاز:
یعنی استفاده از ابزار مختلف مانند طرح سؤال، بیان داستان، خاطره، بازی یا … در ابتدای جلسه
ب) خلاصۀ درس قبل:
بچهها خیلی دوست دارند که مربی قبل از شروع مبحث جدید، خلاصهای از مطالب گذشته را بگوید. چرا که به اين احساس و اطمينان روحی میرسند كه مطالب قبلي تماماً مرور و وارد ذهن آنها شده و اكنون آمادۀ پذيرش مطلب جديد هستند.
ج) اجازه بدهید خود مخاطب جزئیات را کشف کند.
یعنی لازم نیست اول بحث بگویید دقیقاً قرار است راجع به چه چیزهایی صحبت کنید. چون ممکن است ذهن مخاطب بسته شود.
د) از همان نخست بچهها را درگیر ماجرا کنید. یعنی اجازه ندهید مخاطبین شما منفعل بمانند. بحث یکطرفه توسط شما بیفایده خواهد بود چون اینجا مدرسه نیست.
ادامه دارد...
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#مهارتهای_مربی
🚨 راههای فعال کردن متربی و جذاب سازی جلسه (۲)
🔷چطور متربی را فعال کنیم؟
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
🔻 برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید: «خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید: «خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصاً مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمناً سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بيشترين گيرايی در یک جلسه حدود بيست دقيقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتماً همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقۀ شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلاً بحث را بهصورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضاً روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجۀ آنی باشند. پس تشویقها و پاداشهای فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچوقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل: «فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آنوقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسماً بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسۀ بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلاً یکی را دبیر جلسه کنید تا همۀ نکات را یادداشت کند. آنوقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
درسنامه حسادت.pdf
295.4K
#درسنامه
موضوع: حسادت
مخاطب: نوجوان
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۴۵
↩️ شامل آیات ۱۳۲ تا ۱۳۷ سوره مبارکه #انعام
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند::
«إنَّ أحسَنَ الحَديثِ كتابُ اللّه ، و خَيرُ الهُدى هُدى محمّدٍ صلى الله عليه و آله ، و شَرَّ الاُمورِ مُحدَثاتُها»؛
نيكوترين سخن، كتاب خداست و بهترين روش، روش محمّد صلى الله عليه و آله است و بدترين امور [در دين]، بدعتهاست.
📚[بحار الأنوار : 77/122/23.]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انعام
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨اخلاق تشڪیلاتے (6)
🔻فصل اول: مبانی اخلاقی کار فرهنگی
🔸مباحث مربوط به این فصل در پنج شماره قبلی اخلاق تشکیلاتی بیان شد.
📌 فصل دوم: اصول اخلاقی در کار تشکیلاتی
🔷جذب نیرو:
در کار تشکیلاتی ابتدا باید #جذب نیرو کرد زیرا با دشمنی که تشکیلاتی کار میکند نمی توان بهتنهایی مبارزه کرد.
اولویت قرآن بیشتر بر مبنای کار جمعی است. نیرویی باید جذب کرد که بتوان با آن، یکدل و یک هدف بود.
در تشکیلات اسلامی هرکس در برابر بقیه مسئولیت دارد و رهبرش را یاری میکند. اگر بخواهیم در جذب و تربیت نیرو موفق باشیم باید به اصولی توجه داشته باشیم:
🔹رحمت و مهربانی:
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: رحمت را شعار دلت قرار بده.
منظور این است که:
همانطور که لباس زیر به بدن چسبیده است، محبت نسبت به خلق خدا باید به دلمان چسبیده باشد.
اگر محبت خلق در دلمان باشد، صبر و حوصله و حلممان زیاد میشود. خلق و خوی نیکو ویژگی رهبر مؤفق است؛ زیرا اخلاق ابزار توفیق، مایۀ ترویج، وسیلۀ موفقیت آدمی در برخوردهای اجتماعی، عامل تبلیغ، مدافع حقانیت و زمینهساز پذیرش و نفوذ در افراد دیگر، ولو مشرک و کافر است.
اگر نرمخو شدیم، آهنربای وجودمان دیگران را جذب میکند.
ادامه دارد...
#مبانی_اخلاقی_کار_فرهنگی
#اخلاق_تشکیلاتی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
#مهارتهای_مربی
✅تربیت به سبک دیوار کشی
متربی شما چند سالشه؟ ۱۰ یا ۱۵ یا ۲۰؟
قطعا متربی شما که در سن ۱۵ سالگی است با متربی ای که در سن ۱۷ سالگی است باهم تفاوت هایی دارند؛ موضوع بحث ما نیازهای هر فرد است...
البته تمام افرادی که به کار تربیتی مشغولند بر این امر واقفند که " یکی " از معیارهای تعیین نیاز هر شخص " سن " اوست.
عوامل دیگری همچون خانواده ، محیط زندگی ، سبک ارتباطی او با محیط اطراف ، فاصله او با سن بلوغ و حتی تک فرزند بودن یا نبودن نیز در این مورد مهم است.
اما بحث امروز ما " سن " است که شاید بتوان گفت یکی از مهمترین و دم دست ترین شاخص ها برای تعیین نیاز افراد است...
خب ؛ بریم سر اصل ماجرا ...
همانطور که می دانید نیاز یک نوزاد با نیاز یک کودک 5 ساله باهم فرق می کند...
و به همین منوال نیاز فرد 5 ساله با ده ساله !
خیلی اوقات در مدارس و یا در مجموعه های فرهنگی تربیتی "جداسازی سنی" صورت نمی گیرد و خیلی از همکاران ما به دلایلی چون ( غفلت یا عدم حضور مربی به تعداد مورد نیاز ) از این اصل غافلند.
باید بدانیم که هر فردی در هر سنی یک نیاز دارد و البته قسمت مهم داستان اینجاست که معمولا نیاز ها به " ضمیر ناخود آگاه " ما بر میگردند و دانستن یا ندانستن ما تاثیری در آنها ندارد...
وقتی من گرسنه ام می شوم و نیاز به غذا دارم دیگر مهم نیست من یک پزشک هستم و سرشار از آگاهی یا یک فردی در اوج غفلت ...
وقتی شما یک نوجوان کلاس هشتم را با یک نوجوان کلاس نهم یا دهم در یک محیط جمع کردید و زمینه های دوستی آنان را فراهم کردید طبیعی است که تداخل نیاز به وجود می آید.
به داستانواره زیر توجه کنید :
سینا و رضا دو دوست هستند. سینا در کلاس دوم دبیرستان (متوسطه دوم) و رضا در کلاس نهم (مقطع متوسطه اول) مشغول به تحصیلند.
یکی از نیازهای حیاتی و مهمِ سینا ( بدون آنکه خود بداند ) نیاز به محبت و دوستی است در صورتیکه رضا فعلا در این وادی نیست و بیشتر توجه او به بازی های رایانه ای و فوتبال است.
هر دوی آن ها در ضمیر ناخودآگاهشان نیازهایی دارند و مغزشان نیز دستور میدهد که تو باید "شکل" دوستت شوی...
طبیعی است که سینا چون سنی از او گذشته نمی تواند شبیه رضا با زیرشلواری در خیابان بیاید یا در خانه پای رایانه بشیند و بازی کند...
اینجاست که رضا نقش بیشتری را در تطابق با محیط اجرا می کند و سعی می کند شبیه دوست بزرگترش شود.
و از همان لحظه است که شما رفتارهایی را از این دو دوست می بینید که کمی عجیب است :
مثلا علی ( به خاطر نیاز شدیدش به محبت و دوستی) به شدت به رضا وابسته می شود و رضا هم با اینکه سیستم شخصیتی اش (فعلا) نیازی به محبت شدید " ندارد "سعی می کند با سینا همدردی کند... .
سینا همیشه ناراحت است چون هرگز رضا نمی تواند نیازهایش را تأمین کند و از طرفی هم شدیداً به او وابسته شده است. رضا هم چون نیازهای کاذب را برای خود ایجاد کرده است رفتارهای غیر منطقی از خودش نشان می دهد...
و این یعنی اول مشکلات "مربی "
مشکلاتی همچون :
جداسازی آنها از یکدیگر که باید بدون مسایلی همچون غیبت و ... اینگونه موارد شکل گیرد!
قطع کردن رابطه عاطفی آنها
جلوگیری از سرایت این ویروس به بقیه متربی ها
و...
می بینید؟ عدم رعایت یک اصل مهم تربیتی به نام جداسازی، مشکلات زیادی را به همراه می آورد که ما چون اصل را بر خوش بینی می گذاریم " خوش بینانه ترین " حالت را برای شما ذکر کردیم...
تأثیر این دو دوست بر یکدیگر می تواند بسیاری از فعالیت های شما را خنثی کند.
اینکه معمولا در این دوستی ها فرد "کوچکتر" بیشترین آسیب را می بیند یک امر بدیهی است...
فقط آنچه مهم است این است که این دیوار کشی سنی نباید به گونه ای شکل بگیرد که متربی ها را حساس تر کرده و بشود مصداق روایتی که می فرماید (انسان بر آنچه که بر او منع شده است حریص تر است...) ؛ مخصوصاً اگر زمان طولانیست که این امر در متربی های ما رواج دارد باید سبک تدریجی را پیش بگیریم که نوجوانان گیج نشده و در مقابل این تصمیم ما جبهه نگیرند...
مطمئناً مربی های خوش سلیقه و آگاه جامعه ما از پس این امر مهم به خوبی برخواهند آمد.
پس یادمان باشد زمینه دوستی و رفاقت را برای افراد غیر هم سن آماده نکنیم تا زمینِ آماده یِ زراعتِ نوجوانان که همانا " دل پاکشان " است ؛ همیشه گوش به زنگ مربی باشد برای " تغییر ".
#تربیت
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir