🚨 اصول تربیت اسلامی
#مهم
مسؤولان مجموعه های فرهنگی باید توجه کنند که تربیت، در هر زمینه ای که باشد، به ناچار نیازمند تعلیم است؛ زیرا مربی برای تربیت متربی ناچار است که او را از حقایق و مطالبی آگاه کند تا وی با آگاهی از آنها و عمل برطبق موازین آموخته شده، به رشد و پرورش ابعاد مختلف روحی و معنوی خود بپردازد. بنابراین تعلیم و آموزش، درواقع اولین شرط لازم برای تربیت به شمار می آید. لازم است مسئولین فرهنگی اسباب تعلیم و تربیت خود را با انواع روش ها اعم از مطالعه، کلاس های اخلاق و … فراهم کرده و مکرر درباره وظایف خود و دغدغه های فرهنگی فکر کنند.
باید تلاش کرد که سیستم تربیتی اسلام را شناخت.
به نکات زیر در تربیت اسلامی توجه داشته باشید:
۱) اصل نيت داشتن و انگيزه الهي (انما الاعمال بالنیات)
۲) اصل اختيار و آزادي(لا اکراه فی الدین)
۳) اصل تكليف و مسئوليت(ما مامور به وظیفه ایم نه نتیجه)
۴) اصل تقدم تزكيه بر تعليم(ویزکیهم و یعلمهم الکتاب)
۵) اصل مداومت و پويايي در تربيت (ان الذین قالو ربنا الله ثم استقامو)
۶) عبادت
۷) تلفيق ايمان و عمل
۸) توام ساختن علم و عمل
۹) تربيت عملي يا پيروي از سيره
۱۰) تبعيت از عقل در تربيت اسلامي
۱۱) امر به معروف و نهي از منكر
۱۲) مجاهده در راه حق
۱۳) پاداش و تنبيه
۱۴) توبه و انابه
۱۵) پند و اندرز دادن
۱۶) تربيت از طريق ذكر الگو
۱۷) تربيت از راه عبرت گرفتن از سرگذشت اقوام و ملل گذشته
۱۸) خودشناسي و خداشناسي
۱۹) دشمن شناسي كه شامل شناخت شيطان و شگردهاي گمراه كنندگی او و بيان ابعاد تهاجم فرهنگي دشمن ميشود
۲۰) توبه و توجه مدام به اين نكته تربيتي كه همواره راه بازگشت به سوي خدا براي انسانها باز است
۲۱) تفكر و تدّبر (تفكر يعني به مغز مواد خام دادن و تدّبر يعني تجزيه و تحليل اين مواد)
۲۲) انتقال ارزشها( شامل فرهنگ ارزشها و ساير ارزشهاي زندگي انسان مثل ارزشهاي عمر و جواني)
۲۳)هجرت (مانند تغيير محل سكونت فرد از محله نامناسب و دور نگهداشتن متربّي از بديها)
۲۴) تقويت اراده افراد
۲۵) دعوت مداوم به كار، تلاش و سازندگي و دوری از کسالت
۲۶)به کار گیری روش مشارطه، مراقبه و محاسبه
و…
در این باب حرف بسیار است که باید با مطالعه منابع ارزشمند دینی و هم صحبتی با علما تا حد امکن از این منابع فیض توشه برای خود و دیگران برداشت.
#اصول_کار_فرهنگی
#اصول_تربیت_دینی
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۷
↩️ شامل آیات ۱ تا ۸ سوره مبارکه #انفال
🔻امام علی (علیهالسلام) میفرمایند:
«حَقُّ الوَلَدِ عَلَی الوالِدِ اَن یُحَسِّنَ اسمَهُ وَ یُحَسِّنَ اَدَبَهُ وَ یُعَلِّمَهُ القُرآنَ»؛
حق فرزند برپدر این است که او را نام نیکو نهد، به خوبی تربیت کند و به او قرآن بیاموزد.
📚 (نهجالبلاغه حکمة ۳۹۹)
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨اخلاق تدریس (۱۳)
🔻توجه به لزوم تخلق در عمل (۱)
یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در مخاطبان، تخلق عملی استاد به گفتههای خویش و عمل به تعالیم ارزشمند اسلام در زمینههای روابط اجتماعی و فردی است.
چنان که گفتهاند:
دو صد گفته چون نیمکردار نیست.
✅امام صادق علیهالسلام در اینباره میفرمایند:
«انَّ العالمَ اذا لم یَعمَل بِعلمِه زلَّت مَوعظتُه عن القلوب کما یزلُّ المطرُ عن الصفا»
(هرگاه عالمی به علم خویش عمل ننماید، مواعظ او از دلها زدوده میشود همانطور که باران از روی سنگ صاف میلغزد)
الکافی،ج1،ص 44
و بسیاری دیگر از فرمایشهای ائمه معصومین علیهمالسلام که در این مورد وارد گشته و حاکی از شدت اهتمام ایشان به عمل و ارزش و تاثیر والای آن در رشد و سعادت انسان و هدایتگری امت رسولالله است.
بدیهی است متعلمی که سخنان زیبای استاد را به گوش جان شنیده و میخواهد آنها را باور نماید، اگر رفتار و عملی برخلاف گفتههایش از وی مشاهده نماید، تمام رشتهها در نزد وی پنبه گشته و سخنانش بیاثر میگردد؛ اما هدایتگری که خود جلو افتاده، با کردار خویش دیگران را طی طریق هدایت میکند بدون شک موفق و از اجر عظیم اخروی برخوردار است.
حضرت علی علیهالسلام می فرمایند که:
✅«انِّی لا احُثِّکم عَلی طاعَهٍ الّا و اسبِقُکُم الیها و لا انها کُم عَن معصیهٍ الّا و اتَناهی قَبلَکُم عَنها»
(همانا من شما را بهسوی هیچ طاعتی بر نیانگیختم مگر آنکه از شما در انجام آن پیشی گرفتم و از هیچ معصیتی شما را نهی ننمودم مگر آنکه پیش از شما خود از آن دوری کردم.)
غرر الحکم،ص 118
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 نکاتی در آموزش گروه۷تا۱۲سال
🔹🔹🔷بخش دوم🔷🔹🔹
🔸محتوای یادگیری بر پایه ی نیازهای آنی و فعالیت شخصی دانش آموزان باشد، زیرا کودک نمی تواند فعالیت خود را در یک زمان، در چند عمل متمرکز کند.
🔹در ابتدای این دوره کار با تصویر باشد و به تدریج به سمت نوشتن کودک سوق داده شود.
🔸در برنامه ریزی باید به قوانین ثابت و محدود بودن برنامه توجه شود.
🔹انتظارات از کودک برای او باید روشن باشد و برنامه گام به گام، کوتاه و با تنوع زیاد باشد.
🔸شروع برنامه باید با مواد عینی باشد.
📎 #نکات_آموزشی_گروه_7تا12سال
📌 بخش های قبلی این مطلب:
#ویژگی_های_هیجانی_عاطفی_متربی
#ویژگی_های_روانی_متربی
#ویژگی_های_جسمانی_متربی
#ویژگی_های_اجتماعی_متربی
#مشکلات_دوره_رشد
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از قرآن کریم
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۹
↩️ شامل آیات ۱۷ تا ۲۵ سوره مبارکه #انفال
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
« اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛
خانهاى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مىدرخشند.
📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
🚨اخلاق تدریس (۱۴)
🔻توجه به لزوم تخلق در عمل (۲)
در گذشته گفتیم یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذاری در مخاطبان تخلق عملی استاد به گفتههای خود و عمل به تعالیم ارزشمند اسلام است.
برای نمونه، هر چه از فضیلت و آثار ارزشمند نظم در زندگی سخن برانیم، اما خود با تأخیرهای زیاد به کلاس و خروجهای زودهنگام از کلاس برخلاف گفتههای خود رفتار نماییم، یا در صورتیکه از فضیلت «کظم غیظ »و تاثیر مثبت آن در زندگی سخن بگوییم، ولی هنگام مشاهده یک رفتار غلط از متعلم، تاب تحمل خویش را از کف داده با روشهای عجولانه و ناشایست و در حال عصبانیت به مقابله با او برخیزیم، یا زمانی که در باب «ارزش حقمداری» و حقپذیری با آنها به گفتوگو بنشینیم و انتظار داشته باشیم سخنان حق را بپذیرند ولی بهجای پذیرش سخن منطقی آنان و تایید کلام بر حق ایشان به مجادله با آنان پرداخته با سخنان غیراصولی و غلط از پذیرش آن طفره رویم آیا در این موارد و نظایر آن چنین تعالیم و مواعظی اثری خواهد داشت؟
بدون تردید هرگز
از اینرو بر استاد فرض و لازم است قبل از اینکه با سخنان خویش فراگیر را به امری دعوت و او را موعظه کند با عمل خویش او را تشنه فراگیری حقطلبی نماید؛ چنان که گفته:
✅«كونوا لنا دعاة صامتين»
دعوت کنندگان خاموش باشید.
📚 گزیدهای از اخلاق تدریس (امیدواریان)
ادامه دارد...
#اخلاق_تدریس
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
هدایت شده از سردبیر سایت ضیاءالصالحین
5.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🚨 روزمان را با قرآن آغاز کنیم | تلاوت ترتیل صفحه ۱۷۹
↩️ شامل آیات ۱۷ تا ۲۵ سوره مبارکه #انفال
🔻پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) میفرمایند:
« اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَةُ القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَ اتَّسَعَ اَهلُهُ وَ اَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضى ءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا»؛
خانهاى که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار شود و به اهل آن وسعت داده شود و براى آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان براى زمینیان مىدرخشند.
📚 [كافى، ج 2، ص 610، ح 1]
🎙 استاد پرهیزگار
🏷 #قرآن #ترتیل #قرآن_کریم #تلاوت #شهریار_پرهیزگار #سوره_انفال
👇
🆔 ☫ @sardabir313 ☫
زبان تصویری روش تربیتی قرآن 2016.pdf
300.5K
🚨 مقاله «زبان تصویری، روش تربیتی قرآن»
بخش هایی از این مقاله:
... در کنار بهره گیري از روشهاي دیگر تربیتی، استفاده مناسب و درست از زبان تصویر در قالبهاي مختلف داستان، تمثیل، نمایش و ...
🚨 مراحل تنبیه نوجوانان
🔻 در مواقع نیاز، وظیفه تنبیه و برخورد با نوجوان خاطی بر عهده مربی است و مراحل تنبیه از این قرار است:
الف) تذکر:
در تنهایی باشد.
بدون شوخی باشد.
صمیمی باشد.
با لحن دلسوزانه صورت گیرد.
امیرالمؤمنان علی(علیه السلام) می فرمایند: «نصیحت کردن در حضور جمع، سرکوفت است.»
ب) اخطار:
در تنهایی باشد.
بدون شوخی باشد.
لحن صمیمی نباشد.
لحن، بوی تهدید بدهد!
ج) تعلیق:
به این معنی که نوجوان از کاری که انجام می داده یا مسئولیتی که بر عهده اش گذاشته شده بر کنار شود. البته با دو شرط:
اخراج موقتی باشد.
به او امید برای بازگشت و جبران داده شود.
همچنین امیرالمؤمنان در این باب هم باز فرموده اند که: «هر گاه سرزنش کردی، جایی برای دوستی باقی بگذار.»
د) اخراج:
خارج کردن نوجوان از وظایف محول شده به او، با امید بسیار کم برای بازگشت، به این صورت که شخص احساس کند که شما به عنوان نیرو به او احتیاج دارید ولی مسئولیتی به او واگذار نکنید و در عین حال دلبستگی او را نسبت به گروه یا تشکل از بین نبرید.
درست است که هیچ کس را نباید دفع کرد، ولی بسیار واضح است که یک سیب آفت زده می تواند بقیه سیب های سالم یک جعبه را نیز به فساد بکشاند و اگر به داد بقیه نرسیم، همه آنها را از دست خواهیم داد. این جاست که مدیر میتواند با زیرکی خاصی، چنین نوجوانی را از بقیه جدا کند ولی او را دفع نکند.
یعنی با محول نمودن مسئولیت های خاصی، او را از جمع دور کند یا به طور خصوصی با او قرار هایی بگذارد یا حتی روشی زیرکانه، او را با جمع دیگری که مناسب با اوست، آشنا و علاقمند کند.
#مهارتهای_سرگروه
#مراحل_تنبیه
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
🚨 #معرفی_کتاب
مناسب برای کودکان و نوجوانان
🔻 يكي از وظايفي كه معلم و مربی بايد به آن توجه داشته باشد، آشنايي متربی با منابع و كتابهايي است كه ارتباط با موضوع مورد بحث دارد تا اين سنتی شود كه دانشآموز و نتربی خودش رجوع به منابع كند و بحث را بطور كامل و مفصل در كتابها ببينند و فرهنگ كتابخواني رايج شود.
🔶 كتابهاي زير در واحد كودك و نوجوان مركز تخصصي مهدويت قم تدوين شده است که مناسب رده سنی کودکان و نوجوانان است:
۱. سلام آقاي خوبم و آخرين خورشيد (كودكان)
دو پيك مسابقة مهدوي هستند كه به صورت رنگي جهت برگزاري مسابقه چاپ شده است.
۲. آقاي مهدي سلام (كودكان)
آشنايي با قسمتهايي از دعاي ندبه با طرح كلاژ
۳. پوسترهاي چهاردهگانه (ابتدايي)
چهارده پوستر رنگي به همراه شعر ميباشد كه جهت نمايشگاهها يا فضاسازی مناسب است.
۴. بهاريترين روز (كودكان)
اين پيك جهت عيد غدير تنظيم شده است كه با طراحي رنگي در قالب مسابقهاي قابل استفاده ميباشد.
۵. پرسمان حسيني (نوجوانان)
اين كتاب 352 پرسش درباره امام حسين (علیه السلام) و امام مهدي(عجل الله فرجه الشریف) را در قالب جواب سه گزينهاي تدوين نموده كه جوابهاي آن در آخر كتاب آمده است.
۶. پله پله مهرباني (نوجوانان)
جهت آشنايي مخاطب با كليدواژهها و مفاهيم مهدويت اين كتاب بصورت فرهنگنامهاي تنظيم گرديده است.
۷. خانه خانه تا ظهور (نوجوانان)
يكي از قالبهايي كه عموم مردم از دانشآموز گرفته تا بزرگترها به آن علاقه دارند، حل جدول است، اين كتاب جهت اين علاقهمندي تدوين شده كه تعدادي جدول، همراه با مقدمات آن را در اختيار مخاطب قرار داده است.
۸. در انتظار آفتاب (نوجوانان)
جهت دستيابي مخاطبان در فرصت زماني كم، تعدادي زيادي از پرسشها و جوابهاي مهدوي در اين كتاب در قالب پرسش و پاسخ سه گزينهاي تنظيم گرديده است. تعداد پرسشها در اين كتاب 313 عدد ميباشد كه جواب آنها در آخر كتاب آمده است.
۹. راز دايرهها (كودكان)
بازي مار و پله كه اكثر بچهها با آن آشنايي دارند در همان قالب، مفاهيم مهدويت در آن قرار گرفته است.
۱۰. غايب هميشه حاضر (نوجوانان)
يكي از قالبها و روشهايي كه فهم مطالب بلند مهدويت را محسوس و قابل فهم ميكند، استفاده از تمثيل است در اين كتاب 35 تمثيل و تشبيه در مورد امام زمان(عج) جمعآوري شده است.
۱۱. مجموعه چلچراغ (كودكان)
چهل حديث كوتاه مهدوي كه قابليت حفظ را دارد همراه با نقاشي و شعر در اين مجموعه پنج جلدي جمعآوري شده است با نامهاي: لحظه ظهور دوست ـ مهربانتر از بابا ـ ميشود جهان زيبا ـ هم غريب و هم تنها ـ آرزوي پيغمبر
۱۲. هشت قدم در كوچه باغ انتظار (نوجوانان)
درسنامه مهدوي است كه در هشت فصل، جهت مقطع راهنمايي تنظيم گرديده است كه در سال 1391 در استان قم به عنوان متن درسي در كلاس سوم راهنمايي در كل استان تدريس گرديد.
۱۳. هيچكس به من نگفت (نوجوانان)
بعضي از نكاتي كه لازم است يك نوجوان در ارتباطش با امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) بداند در اين كتاب آمده است.
۱۴. براي ظهورش معتكف شويم (نوجوانان)
فضاي اعتكاف، محل مناسبي، جهت پيوند و ارتباط با امام زمان(عجل الله فرجه الشریف) ميباشد.
اين كتاب جهت استفاده در آن فضا تدوين شده است.
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir
7.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پیشنهادی
🎥 بغض سنگین کریم منصوری در برنامه محفل شبکه سه
🔺 خدا نکند ما از طریق همین تلاوتها بریم جهنم
#نشر_حداکثری
🏷 #امام_زمان #کار_جمعی #تشکیلات #تشکیلات_اسلامی #بصیرت_و_تشکیلات_اسلامی
👇
🆔 @ziaossalehin_ir