╭━═━⊰🍃💔🍃⊱━═━╮
@zoohor59
❣﷽❣
💠 #تفسیر_زیارت_عاشورا
⬅️ #قسمت 8⃣
📌بعضی اختلافاتی که در متن زیارت عاشورا در کتاب مصباح و کتاب کامل الزیارات هست فرق اساسی با همدیگر ندارند مثلا آن قسمت «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ وَابْنَ خِيَرَتِهِ» این سلام در کتاب مصباح شیخ طوسی نیست اما در کتاب کامل الزیارات شیخ صدوق هست. اینطور اختلافاتی دارند و آنچنان اختلافات اساسی با همدیگر ندارند.
✋ابتدای زیارت عاشورا با سلام شروع می شود که وقتی به امامی سلام می دهیم، سلام فقط به معنای سلام گفتن و درود گفتن و خوش آمد نیست. سلام به معنای دعای سلامتی کردن برای طرف مقابل هم هست. یعنی امام حسین (ع) من دعای سلامتی برای شما می کنم و این اطمینان را می دهم که از طرف من امن و سالم هستید و هیچ خطری شما را تهدید نمی کند.
💢نکته ی مهم:
👈اینکه می گوییم امام حسین از جانب من هیچ آسیبی به شما نمی رسد، ما دو نوع آسیب داریم آسیب جسمی و آسیب روحی. بله آسیب جسمی ما هیچ گاه به اهل بیت نخواهد رسید. ما هیچ گاه به روی آنها شمشیر نمی کشیم و آسیب نمی رسانیم. اما در بحث آسیب روحی متأسفانه خیلی از ماها درگیرش هستیم. این گناهانی که انجام می دهیم باعث رنجش روح امام می شود.
📜خود امام زمان (عج) در نامه ای که به شیخ مفید می نویسد می فرماید؛ هیچ چیزی ما را از شما شیعیان دور نمی کند مگر آنچه از بدی های شما به دست ما می رسد. بعد به شیخ مفید می فرمایند؛ گویی آنانی که با ما عهد بستند و عهد خود را شکستند از شکستن عهد خود خبر ندارند، ما بر همه ی اینها آگاهیم و همه ی اینها را می دانیم. ممکن است خیلی از ما در طول زندگی عهد و پیمانی با امام زمان بسته باشیم ولی به هر دلیل و بهانه ای این عهد را شکسته باشیم. امام زمان می فرمایند ما از همه اینها خبر داریم.
⚠️پس وقتی می گوییم «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ...» باید واقعا حواسمان جمع باشد این سلام از ته دل هست؟! یعنی واقعا هیچ آسیبی از طرف ما به امام حسین (ع) نمی رسد؟ یا نه با گناهان و کارهایی که می کنیم به امام حسین ظلم می کنیم و اهل بیت را ناراحت می کنیم!!
🔹 #ادامه_دارد ...
🎤استاد #احسان_عبادی
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشورا 8
✨🌤الّلهُـمَّ عَجِّــلْ لِوَلِیِّکَــ الْفَـــرَج☀️✨
╰━═━⊰🍃💔🍃⊱━═━╯
8.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 بسترهای شکلگیری حادثه کربلا
#کلیپ #کربلا
#سید_محمد_کاظم_طباطبایی
#بسترهای_شکلگیری_حادثه_کربلا
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
🔘 كشتی نوح در كربلا
▪️ عجله كنيد: «همه سوار بر كشتي شويد. كودكان را فراموش نكنيد. عذاب خداوند نازل شده است» اين كلامی بود كه #حضرت_نوح_ع به قوم خود میگفت: از آسمان و زمين آب فوران میكرد. وزش باد شديد نيز وحشت و اضطراب مردم را دو چندان كرده است. همه بر كشتي سوار شدند و كشتی بر امواج پر تلاطم آب سرگردان شد. مدتي در راه بود كه ناگهان از حركت ايستاد.
▪️ نوح(ع)، مضطرب و نگران با خود میگفت: خدايا! چه شده است؛ چرا كشتی حركت نمیكند؟
ناگهان ندا آمد: «ای نبیالله! اينجا، سرزمينی است كه فرزند زاده خاتم الانبيا(ص) و پسر اشرف اوليا كشته میشود.»
▪️ نوح پرسيد: قاتل او كيست؟
ندا آمد: «قاتل او، ملعون آسمانها و زمين است.» نوح(ع) چهار بار قاتـلان آن حضرت را #لعن كرد تا سرانجام كشتی به راه افتاد و از غرق شدن نجات پيدا كرد.
📚 علاّمه مجلسی، بحارالانوار، ج10، ص 156
به نقل از #ماهنامه_موعود، سال۱۳۸۵، شماره۷۲
#نذر_یک_نگاه #حضرت_عباس_ع، بازارسال کنید.
#گذر_پیامبران_بر_کربلا
#محرم
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
▫️ ... آن حضرت با دست خود به آسمان اشاره کرد، درهای آسمان گشوده شدند، فرشتگان بسیاری که شماره آنها را جز خدا نمیداند نازل شدند، آنگاه امام حسین(ع) به ما فرمود:
▫️«اگر نزدیکی اشیاء به همدیگر (و تقدیر خداوند به نزدیک شدن به زمین کربلا) و به سرآمدن اجلها نبود، با این فرشتگان با دشمنان میجنگیدم، ولی من به یقین میدانم که قتلگاه من و اصحابم آنجا (کربلا) است، هیچ کدام از یارانم باقی نمیمانند جز فرزندم علی (امام سجّاد(ع)).»
▫️ برای مطالعه به شناسه زیر مراجعه نمایید:
@mouood_ketabkhani
#واحد_پژوهش_و_تحقیق_موعود
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸چشمهای که دور قبرحضرت عباس(ع) طواف میکند
🔹چشمه آب زلالی، صدها سال است گرداگرد قبر اصلی حضرت ابوالفضل العباس علیهالسلام در زیر حرم مطهرش در کربلا طواف میکند
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
✔️چه شد که امامحسین(ع) به قتلگاه رفت؟ در اثر سازشِ ابوموسیاشعریها!
✔️اگر ریشۀ تاریخی مظلومیت امامحسین(ع) را بررسی کنیم به «خط سازش» میرسیم
🏴 عزاداری سیدالشهدا(ع) و مکتب امامخمینی(ره)- ۲
🔸 چه شد که امامحسین(ع) به قتلگاه رفت؟ آیا جز در اثر سازشِ اشعثها و ابوموسیاشعریها این اتفاق افتاد؟! در واقع این اشعثها و ابوموسیاشعریها بودند که مقدمات کربلا و غربت امامحسین(ع) را فراهم کردند.
🔸 چرا امیرالمؤمنین(ع) ابوموسیاشعریها را لعنت میکرد؟! آیا جز این بود که آنها دم از صلح میزدند و میگفتند «علی(ع) همهاش جنگ راه میاندازد!» آیا واقعاً امام علی(ع) جنگ راه میانداخت یا اینکه جنگ را به ایشان تحمیل میکردند؟!
🔸 با اینکه ابوموسیاشعری، خودش رانتخوار بیتالمال بود، مردم برخلاف نظر امیرالمؤمنین(ع)-که میفرمود: «او شایسته نیست»- به ابوموسی رأی دادند.
🔸 چرا ابوموسیاشعری رأی آورد؟ آیا مردم افراد رانتخوار را دوست داشتند؟! نه، بهخاطر اینکه ابوموسی شعار دروغین «صلح» را مطرح میکرد. همینها بودند که مقدمۀ کار یزید را فراهم کردند و یزید را بهقدرت رساندند.
🔸 اگر ریشههای تاریخی مظلومیت امامحسین(ع) را بیان کنید، به خط سازش میرسید و به آن حدیث مشهور میرسید که میفرماید: این امت هم سامری دارد، سامری این امت، شعارش «لا قتال» است و نمونۀ سامریهای امت پیامبر(ص) ابوموسی اشعری و کسانی مثل اشعث هستند. (امالی مفید/ص۳۰)
علیرضا #پناهیان
برنامۀ جهانآرا- ۹۸.۶.۶
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
📝آیا امام حسین علیه السلام را شیعیان به شهادت رساندند؟
🔹برخی از عالمان اهل سنت با دفاع از یزید و سلب مسئولیت از وی، حادثه عاشورا را متوجه شیعیان کردهاند. آنچه در این یادداشت به آن پرداخته میشود، ارزیابی اجمالی و کوتاه از صحت و سقم این ادعاست.
🔸اصطلاح شیعه در اوایل لزوما به معنای امروزی شیعه نبوده؛ گاهی در کتب تاریخی درباره شخصی مینویسند "فلان یتشیع" در حالی که آن شخص از مسلمات هست که از مریدان ابوبکر و عمر بوده است. برخی از علماء رجال این تذکر را دادهاند که واژه شیعه در اوایل به معنای مرید علی و مخالف افرادی نظیر عثمان و معاویه و... بوده است. یعنی ممکن است شخصی حق خلافت را از آن ابوبکر و عمر بداند، اما باز هم در تاریخ نامش به عنوان شیعه ثبت شده باشد.
🔹مرحوم شیخ محمد تقی شوشتری در کتاب قاموس الرجال فصلی را در شرح این مدعا منعقد کرده و توضیح داده که واژه مرادف با شیعه امامی به معنای امروزی، "رافضی" یا "شیعه غالی" است که در کتب اهل سنت با این واژگان از امامیه تعبیر میشده. (رک به قاموس الرجال ج1 ص22) این نکته برای فهم دقیق نقلهای تاریخی درباره شیعیان، بسیار حائز اهمیت است و اگر در یک متن کهن تاریخی این واژه دیده شد، باید به سیر تطور معنای این واژه توجه لازم را داشت.
🔸بنابراین درباره این مساله که آیا شیعیان قاتلان اهل بیت بودهاند یا خیر؟ باید به این نکته مهم توجه کرد که آیا در آن زمان پیروی از اهل بیت، لزوما معلول پذیرفتن امامت خاصه آنها از سوی خداوند بود؟ یا بسیاری از اشراف عرب و مردم بر اساس تامین منافع خود به سمت اهل بیت گرایش پیدا میکردند؟ به عنوان نمونه در کتب تاریخی مانند ارشاد شیخ مفید این نکته ذکر شده است که نامه دعوت از امام حسین برای آمدن به کوفه، امضاء چند چهره سرشناس را داشت که دو نفر از آنها شبث بن ربعی و عمرو بن حجاج زبیدی بودهاند. (الارشاد ج2 ص38) اما هر دو در عاشورا حضور فعال داشتند.
🔹اما آیا شبث بن ربعی از امامیه بود؟ ابن حجر گفته شبث از مخضرمین بوده یعنی کسانی که هم جاهلیت و هم اسلام را درک کردهاند. (تقریب التهذیب ص263)اما بعد از پیامبر نیز گزارشی از حمایت وی از امام علی ثبت نشده و میدانیم که افراد معدودی که نامشان ثبت شده، پای بیعت خود در غدیر خم ماندند.
🔸شبث بن ربعی در همان زمان حکومت امام علی با ایشان زاویه جدی پیدا کرد و حتی شیخ طوسی (رجال شیخ طوسی ص68) و ذهبی در سیر اعلام النبلاء از پیوستن وی به خوارج گفتهاند که البته بنابر گفته ذهبی و ظاهر امر این است که شبث از این کار خود بعدا به ظاهر توبه کرده است. به هر حال شدت اختلاف شبث با امام علی، تا حدی بوده که گفته شده امام علی از خواندن نماز در چند مسجد نهی کردند که یکی از آن مساجد مسجد شبث بن ربعی بود. از برخی از نقلها فهمیده میشود که دلیل این نهی این بود که آنها بر خلاف بیعتشان با امام علی عمل کرده بودند و امام علی نیز حضور در مساجد آنها را بیعت با ایشان عنوان کرده. (ببینید روضة الواعظین ط قدیمه ج2 ص336)
🔹شبث بن ربعی و جمعی دیگر علی رغم دعوت امام حسین علیه السلام به کوفه، هم پشت حضرت مسلم را خالی کردند و وی را تنها گذاشتند و مردم را از دور او متفرق کردند (الارشاد ج2 ص53) و هم حضور فعال در صحنه نبرد عاشورا داشتند تا حدی که در برخی از نقلها فرماندهی هزار سواره نظام برای شبث ذکر شده (امالی شیخ صدوق ص155) و در برخی از گزارشها اساسا وی را فرمانده سواره نظام لشکر عمر بن سعد ثبت کردهاند. (الارشاد ج2 ص95) و نقل شده که بعد از عاشوراء، مسجد شبث بن ربعی را برای شادی از قتل امام حسین علیه السلام آباد کردند.(کافی ج3 ص490)
🔸بنابراین هر چند که اهل کوفه سپاهیان ابن زیاد را تشکیل دادند و امام حسین علیه السلام را به شهادت رساندند و کسانی مانند سلیمان بن صرد خزاعی که به امامت اهل بیت معتقد بودند، امام حسین علیه السلام را یاری نکردند و بعدها قیام توابین را تشکیل دادند، اما اینکه عدهای از نویسندگان اهل سنت (العواصم من القواصم ص232) تلاش کردهاند تا با توجیهات ضعیفی از یزید سلب مسئولیت کنند و شهادت امام حسین علیه السلام را متوجه ابن زیاد و شیعیان کنند، مخدوش است، چرا که ابن زیاد منصوب یزید بن معاویه بوده و دستور یزید از همان ابتداء چنانچه در نامه اش به والی مدینه آمده، بر این بوده که اگر امام حسین بیعت نکردند، به قتل برسند و به همین دلیل امام حسین از مدینه خارج شدند. جالب است که مولف العواصم من القواصم که سعی در سلب مسئولیت یزید از شهادت امام حسین کرده، نامه یزید به حاکم مدینه را در همان کتاب صفحه 235 نقل کرده است. هرچند این مطالب هرگز نافی مسئولیت شیعیان در قبال امام حسین علیه السلام و یاری نکردن وی نمیشود.
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
332-fa-afaridegare-jahan.pdf
2.25M
🔸 کتاب آفریدگارجهان
🔹 اثر آیت الله مکارم
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59
▪️روز محاصره▪️
حضرت امام صادق علیه السلام
🔹تاسُوعَاءُ يَوْمٌ حُوصِرَ فِيهِ الْحُسَيْنُ َ عَلَيْهِ السَّلَام وَ أَصْحَابُهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِكَرْبَلَاءَ وَ اجْتَمَعَ عَلَيْهِ خَيْلُ أَهْلِ الشَّامِ وَ أَنَاخُوا عَلَيْهِ وَ فَرِحَ ابْنُ مَرْجَانَةَ وَ عُمَرُ بْنُ سَعْدٍ بِتَوَافُرِ الْخَيْلِ وَ كَثْرَتِهَا وَ اسْتَضْعَفُوا فِيهِ الْحُسَيْنَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ وَ أَصْحَابَهُ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ أَيْقَنُوا أَنْ لَا يَأْتِيَ الْحُسَيْنَ َ عَلَيْهِ السَّلَام نَاصِرٌ وَ لَا يُمِدَّهُ أَهْلُ الْعِرَاقِ بِأَبِي الْمُسْتَضْعَفُ الْغَرِيب
🏴تاسوعا روزی است که حسین علیه السلام و اصحابش رضی الله عنهم در کربلا محاصره شدند. و سپاه شام اطرافشان را گرفتند و شترهای خود را خوابانیدند.
🏴و پسرِ مرجانه و عمر بن سعد به فراوانی لشکرشان مسرور شدند چرا که حسین صلوات الله علیه و اصحابش را ضعیف دیدند و یقین کردند که یاوری برای حسین علیه السلام نمی آید و اهل عراق او را یاری نخواهند کرد.
🏴پدرم به فدای آن غریبی که ستمگران او را ضعیف شمردند.
📚«کافی» ج ۴ ص ۱۴۷
🔻 نفس مطمئنه
🔹 @zoohor59