✨﷽✨
✅ سبک زندگی امام رضا علیه السلام
✍نماز اول وقت: روشش این بود که بر خواندن نماز در اول وقت اصرار می کرد؛ به طوری که تأخیرانداختن بدون عذر نماز را جایز نمیدانست.۱
روزی در خراسان و هنگام نماز، امام به ابراهیم بن موسی فرمود: «اذان بگو.» او از امام اجازه خواست که صبر کند تا همراهان هم برسند. حضرت فرمود: «خدا تو را بیامرزد. نماز اول وقت را بدون عذر تأخیر نینداز و نمازت را اول وقت بخوان. » ابراهیم بی معطلی بلند شد و اذان گفت و آنها نماز را اول وقت خواندند.۲
راز تأکید بر خواندن نماز در اول وقت را چنین بیان می کرد: «مردم نماز را در سه حالت میخوانند: بعضی ها اول وقت، بعضی ها آخر وقت، بعضی ها هم بین اول و آخر وقت . آن کس که اول وقت نماز بخواند رضوان الله شاملش می شود . کسی که وسط وقت می خواند مشمول عفو خدا و آن کس که آخر وقت می خواند مشمول غفران الله می شود . مطمئناً اول وقت بهترین زمان است۳
📚۱. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱
📚۲. بحار الانوار، ج۴۹، ص۴۹
📚۳. فقه الرضا (ع)، ص ۷۱
【السلام علیک یا امام رضا(ع)】
1_133923876.mp3
8.8M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس ششم
عشق و عرفان:
(قسمت چهارم)
عشق مجازی و حقیقی:
تنها آن عشق مجازى كه در دل جاى دارد، مىتواند پلى براى رسيدن به عشق الهى باشد. عاشق بايد به منشأ كمال و حسن معشوق توجّه كند و ديدگاه خود را به آن معطوف دارد و معشوق مجازى را «نمادى» از معشوق حقيقى خويش تلقى كند و او را جلوهاى از جمال و كمال او بداند.
اگر در عشق مجازى، عاشق همواره به اين حقيقت واقف شود كه معشوق او «مجازى» است و تنها براى راهبرى او به «عشق برتر و برين» است، مىتواند از اين عشق گذر كرده و به عشق حقيقى و الهى برسد؛ امّا اگر نگاه خويش را بر همان معشوق مجازى محدود سازد و جان و دلش محدود و مسخر و مقيد وى گردد، هيچگاه نمىتواند از او گذر كند و به معشوق حقيقى دست يابد.
علاوه بر اين؛ همواره بكوشد و دقّت نمايد كه هنگام برخورد با معشوق مجازى، به ياد معشوق حقيقى افتد و با نگاه او، هجران معشوق اصلى را ياد آورد؛ مانند عشق يعقوب به پسرش يوسف: هرگاه كه يعقوب، يوسف را به «چشم سر» مىديد، به «چشم سرّ» در مشاهده حق بود و چون مدتى مشاهده يوسف از وى دريغ شد، مشاهده حضرت حق نيز از دل وى در حجاب گرديد. از اين رو آن همه جزع و فزع يعقوب در فراغ يوسف، بر فوت مشاهده حق بود؛ نه بر فوت مصاحبت يوسف و آن زمان كه دوباره به ديدار يوسف موفق شد، به سجده افتاد كه دلش معشوق اصلى را ديد.(كشف الاسرار، ج5، ص140؛ در اين خصوص نگا: عرفان اسلامى، صص177 و 178)
نتیجه اینکه ، زمانى مىتوانيم عشق مجازى را به عشق الهى و حقيقى مبدل سازيم كه از آن گذر كنيم و به
منشا و منبع اصلى و سبب اصيل آن روى آوريم.
چشم دريا ديگر است و كف دگر
كف بهل وز ديده دريا را نگر
جنبش كف ها ز دريا روز و شب
كف همى بينى و دريا نى عجب
ما چو كشتي ها به هم بر مىزنيم
تيره چشميم و در آب روشنيم
اى تو در كشتى تو رفته به خواب
آب را ديدى، نگر در آبِ آب
آب را آبى است كو مىراندش
روح را روحى است كو مىخواندش
(مثنوى معنوى، دفتر3، ابيات 1270 - 1274)
#عشق_و_عرفان
عشق و عرفان:
(قسمت پنجم)
تبرئه ملاصدرا و سایر عرفا، از تهمت جواز همجنس گرایی و شاهد بازی :
حکیم ملاصدرا بر مبنای حدیث :" ان الله جمیل و یحب الجمال"(کافی، جلد ششم) می فرماید که: " این عشق کمک به آرامش و یکپارچگی وجودی انسان می کند و از فضائل است"، در تایید سخنش ده ها حدیث در محبت معصومین(علیه السلام) به کودکان و نوجوانان و همسران و فرزندانشان است که واضح است.
به عنوان نمونه :
۱-موسیبن عمران عرضه داشت: پروردگارا افضل أعمال در نزد تو کدام است؟ پروردگار فرمود: دوستداشتن کودکان؛ چرا که خلقت آنها دستنخورده و مبتنی بر توحید و یگانگی من است. فلذا اگر آنها را (در همین کودکی) بمیرانم به واسطة رحمت خود داخل در بهشتشان میکنم.(مناقب آلأبیطالب،ج ۱۰۱، ص ۱۰۵)
۲- امام الصادق علیهالسلام : خداوند عزّوجلّ مرد را به واسطة محبّت شدیدی که به فرزند خود داشته باشد، مورد رحمت قرار میدهد.(همان، ص ۹۱)
۳-عن النّبیّ صلّىاللهعلیهوآلهوسلّم:«أَحِبُّوا الصِّبیانَ وَ ارْحموهُم.» کودکان را دوست بدارید و بر آنها ترحّم نمائید(همان، ص ۹۲، ح14)
ملاصدرا دلیل اینکه مشایخی در اوایل سیر و سلوک خود، دستور به این نوع عشق می دادند را همین می داند؛ اما هیچ تاییدی نمی کند.
وی می فرماید :
"و برای همین دلیل برخی از مشایخ و بزرگان عرفان پیروان خود را امر می کردند که اول این راه باید عاشق شوند."
اما بعد از این ملاصدرا، در هشداری می فرماید که: " مراقب باش که این عشق مرز بین شهوت و عشق الهی است و مبادا لغزش نمایی!"، این سخن مخاطبش همه ی آن هایی هستند که مرز محبت به همسران خود را با شهوت نادرست و عشق الهی تشخیص نمی دهند.
بعد ،سخنان دیگران درباره ی عشق را نقد می کند؛ آخرین سخنی را که نقد می کند که اصل بحث ما اینجاست، سخنی است پیرامون اینکه عشق نوعی اتحاد با معشوق است؛ بعد ملاصدرا در این باره بحث می نماید که این اتحاد از نوع جسمانی نیست بلکه این نفوس آدم ها هستند که با هم مرتبط می شوند و اتحاد می یابند نه اجسام. در این باره مثالی از لیلی و مجنون می زند که لیلی به مجنون می گوید که من پیش تو آمدم و مجنون می گوید که مرا به تو نیازی نیست من با عشق تو هم آغوشم!
آنگاه دوباره ملاصدرا در تایید این سخن که عشق رابطه ی نفسانی است نه جسمانی ،برای اینکه هم مثالش مورد درک عامه باشد و هم جسارتی نباشد، مثالی را از رساله اخوان الصفا می آورد که متنش قسمت آخر از تقطیعات بود؛ ملاصدرا می گوید عده ای گفته اند:
". . . زمانی نهایت آرزوی عاشق برآورده می شود که به او نزدیک شود و با او هم صحبت گردد و با حصول این مطلب چیز بالاتری را می خواهد و آن این است که آرزو می کند ای کاش با معشوق خلوت کرده و بدون حضور شخص دیگری با او هم صحبت گردد و باز با برآورده شدن این حاجت می خواهد که با او هم آغوش گشته و او را بوسه باران کند و با این حال آن شوق اولیه و سوز و گداز نفس بر جای خود باقی است. . . .
در این متن می فرماید که بعد از همه ی این ارتباطات عاشق و معشوق، باز هم سوز و گداز باقی است و ملاصدرا این را نشان از ارتباط نفسانی در عشق می داند ،نه اینکه گوشت و پوست ارتباطی با عشق داشته باشند. جالب است که با رجوع به رساله ی اخوان الصفا متوجه می شویم که ملاصدرا(رحمة الله علیه) حتی کلماتی را هم برای رعایت ادب کم کرده است.
این همه گفته شد تا این دو نکته ی روشن گردد:
الف- اگر دقت کرده باشید این قسمت آخر که ذکر شد، اصلا جدای از آن، بحث عشق جوانان نورسیده بود؛بلکه این کلمات ملاصدرا از رساله ای دیگر و پیرامون رابطه ی عاشق و معشوق به طور مطلق(نه ارتباط جنسی با هیچ جوان و بچه ای) و برای شاهد به استدلالی است. پس اینکه با تقطیعی این شاهد استدلالی را که ملاصدرا برای مساله ای دیگر ذکر نموده به اول بحث بچسبانیم همان نتیجه ای می شود که عده ای احتمالا از روی قصد انجام داده اند.
ب- و از طرفی آن عشقی که ملاصدرا درباره ی جوانان می گوید، از نوع عشق شهوانی نیست و جنس آن مثل هر محبتی بین مادر و فرزند یا استاد و شاگرد است.
که البته ملاصدرا از حیث چهره ی زیبا و سیرت نیکو به آن توجه ویژه نموده است.
آخرین مطلب در این فصل از کتاب شریف اسفار این است که: متّحدشدن دو جسم محال است و اتّحاد از خواصّ امور روحانیّه است. طرح این بحث به مناسبت نقل کلام بعضی از حکماست که عشق را «إفراط شوق به اتحاد» تعریف نمودهاند. مرحوم صدرالمتألّهین رضواناللـهعلیه بعد از نقل این تعریف میفرماید: این گفتار گرچه پسندیده است ولی مُجمل است و نیاز به تفصیل دارد، باید مشخّص شود که این اتّحاد کدام یک از اقسام اتّحاد میباشد؟
ادامه دارد...
#عشق_و_عرفان
🎯 #غریزه_جنسی بهترین فرصت،برای امتحان
سلام خدمت همه همراهان خوبمون✋
🌸یکی ازنعمت های خوب خدا و قوای وجودی ما آدم ها قوه جنسی است
👌غریزه جنسی یکی از فرصتهایی است که خدا به ما داده تا با اون امتحان بشیم و با مدیریت درست اون به جاهای خوبی برسیم😇
✅بذار راحت بگم،یکی از محلهای مهم #خودسازی همین قوه است
❌به خاطر اینکه یکی از ابزارهایی است که شیطون خیلی ازش سوءاستفاده میکنه👹
🏷برای آشنایی با مدیریت صحیح این قوه از امروز در کنار مباحث دیگه بحث زیبای👇
#مدیریت_غریزه_جنسی رو مطرح میکنیم
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
1_119936574.mp3
14.12M
#مدیریت_غریزه_جنسی ۱
🎯کلیاتی در مورد مدیریت غریزه جنسی
🔻عوامل موثر درافزایش و یا کاهش تمایلات جنسی چیست⁉️
✅ آیا بيماري هایی مثل خودارضایی،
منحصر به محدوده سنی خاصی است⁉️
آیا این بیماریها قابل درمانند⁉️
#استادشجاعی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
1_59306033.mp3
45.2K
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه ،حکمت 64♦️
👈مردم دنیا مانند....👆👆
❇️پیشنهاد دانلود😊
🌿💚🌿💚🌿💚🌿💚🌿💚🌿
عشق و عرفان:
(قسمت ششم)
تبرئه حکیم ملاصدرا و سایر عرفا از تهمت جواز همجنس گرایی و شاهد بازی:
حکیم ملاصدرا سپس به طور مشروح در مقام پاسخ بر میآید و با ارائة شواهد مختلف اثبات میکند که اتّحاد بین دو شیء در جسم و جسمانیّات ابداً امکان ندارد و آنچه در حالت عشق تحقّق مییابد، اتّحاد نفس عاشق با صورت معشوق است؛ بنابراین اتّحاد از صفات و خواصّ روح و نفس است.
وی در قسمت پایانی فرمایشات خود مطلبی را به عنوان شاهد بر گفتار فوق مطرح میکند. از آنجا که این مطلب موجب سوء استفادة مخالفین حکمت و عرفان شده است، مناسب است برای وضوح هر چه بیشتر بحث و رفع اتّهامات ناروایی که به ایشان منسوب شده، عین عبارات اسفار را در اینجا نقل نماییم.صدرالمتألّهین میفرماید:
(= و بدین سبب که مطلوب، اتحاد با صورت روحانیّه است نه جسمانیّه، اگر فرض شود که برای عاشق غایت تمنّای او که نزدیکشدن به معشوقش و حضور در مجلس صحبت اوست، میسور گردد، بیش از این را آرزو میکند که مجالست با وی بدون حضور احدی میباشد؛ و اگر تمام اینها میسّر و امکانپذیر گردد و مجلس از اغیار فارغ شود، عاشق تمنّای معانقه و بوسیدن مینماید؛ اگر آنهم میسّر و ممکن گردد ،با همة این احوال شوق به حال خود باقی و حرقت و سوزش نفس همانطور که بوده است برقرار خواهد ماند؛ بلکه شوق و اضطراب رو به فزونی میگذارد، همچنانکه شاعری از عشّاق گفتهاست:
۱- من با محبوبهام معانقه مینمایم، و لیکن نفس من پس از معانقه باز اشتیاق به سوی او دارد ؛ و مگر امکان دارد از معانقه هم به او نزدیکتر شد (که من شوق آنرا دارم) ؟!
۲- و دهانش را بوسه میزنم تا حرارت من تسکین یابد، اما در اثر این برخورد هیجان درونیم زیاده میگردد.
۳- گویا غلیان آتشِ قلبِ مرا هیچ چیز چاره نمینماید مگر آنکه دیده شود که دو روح یکی شدهاند.
و سبب لِمّی این مسأله این است که در حقیقت محبوب، نه استخوان است و نه گوشت و نه هیچ یک از أعضاء دیگر بدن. بلکه به طور کلّی در عالم اجسام چیزی وجود ندارد که نفس اشتیاق به آن داشته باشد و هوای آن را در سر بپروراند؟ آنچه هست صورت معنوی و روحانی میباشد که در غیر این عالم موجود است.)
آنچه نقل شد عین کلمات مرحوم ملاصدرا در اسفار بود که ما بدون هیچ تصرّفی آنرا نقل نمودیم. اکنون میگوییم هر کس به مدّعای آن مرحوم دقّت کند و با توجه به آن، عبارات فوق را مطالعه کند و مهمتر از همه انصاف را رعایت نموده و تهمتزدن و إسقاط شخصیت مرحوم ملاصدرا را و امثالهم را دور از انصاف می داند.
منبع:
aliniki.blog.ir
#عشق_و_عرفان
1_133925494.mp3
6.66M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس هفتم
1_56563243.mp3
6.2M
🎵 بشنوید|
خاطره علامه طباطبایی درباره #جنگیری که متنبه شد!
🔸این آقا چون پیوسته بود به دریا،از لج آن روز به خواسته جنها هیچ توجه نکرد...
#علامه_حسنزاده_آملی
1_59233864.mp3
2.49M
#مدیریت_غریزه_جنسی ۲
👁چشم...
مهمترین و موثرترین ورودی نفس،
برای تحریکات و افزایش تمایلات جنسی است.
🔻ارتباط میان چشم، و تمایلات جنسی رو بشناسیم، و مدیریت کنیم.
#استادشجاعی
┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄
1_59233864.mp3
2.49M
*------**---**------*
👌 قرائت بسیار زیبا
♦️نهج البلاغه ،خطبه 197♦️
👈سوگند به خدایی که جز او خدایی نیست، من برجاده #حق می روم و دشمنان من بر پرتگاه #باطلند...
❇️پیشنهاد دانلود😊
🔆بسم الله الرحمن الرحیم🔆
🌿 «فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَءُوا كِتَابِيَهْ * إِنِّي ظَنَنتُ أَنِّي مُلَاقٍ حِسَابِيَهْ» (الحاقه/19-20)
🌿 «اما کسی که #نامه_اعمال او را به دست راستش دهند (با کمال نشاط و شادمانی و سربلندی به اهل محشر) گوید: بیایید نامه مرا بخوانید * من ملاقات این روز حسابم را اعتقاد داشتم».
🌾🎈🌾🎈🌾🎈🌾🎈🌾
🌹 عن أبي جعفر عليه السلام، في قوله عز و جل: فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمِينِهِ، إلى آخر الكلام: «نزلت في علي عليه السلام، و جرت في أهل الايمان مثلا».
🌹 امام باقر علیه السلام در خصوص این آیات فرمودند:
این آیه در شأن امیرالمومنین علیه السلام نازل شده است و برای #اهل_ایمان ضرب المثل شده است.
🌾🎈🌾🎈🌾🎈🌾🎈🌾
#امام_شناسی
📚البرهان فی تفسیر القرآن / ج5 / ص475
•✦✨ کلام الله ✨✦•
❖✨ ﷽ ✨❖
❖✨ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند:
بدانید که …
✦✨ بهتــرین اعمال شما نزد خداوند
✦✨ و پاکیــزهترین آنها
✦✨ و آنچه از همه بیشتــر درجات شما را بالا میبرد
✦✨ و بهتــرین چیزی که آفتابـــ بر آن تابیده
⇚ ذکـر خـدای سبحــان استـــ
زیرا خدای تعالی از خودش خبر داده، فرمود: من همنشین کسی هستم که مرا یاد کند.¹
↯↻↯↻↯
🔰 سوره مبارکه احزاب، آیه ﴿۴۱﴾
〖یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا اذْکُرُوا اللَّهَ ذِکْراً کَثیراً〗
【ای كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را بسيـــار ياد كنيد】
⇩ «ذکر کثیر» به معناى واقعى کلمه
یعنى توجه به خداوند با تمـــام وجود
و در تمـــام حالات …
ذکر کثیرى که در همــه اعمال و رفتار انسان تجلی پیدا کند…
به هنگام عبادت با حضور قلب و اخلاص
به هنگام نعمت با یاد خدا و شکرگزاری
به هنگام گرفتاری و مشکلات با صبر و شکیبایی و…
با توجه به این معنا است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در جواب این سوال که در روز قیامت کدام یک از انسانها از مقام والاتری برخوردارند؟
پاسخ فرمودند: الذاکرون اللَّه کثیرا
⇚ آنها که خدا را بسیار یاد میکنند
۱. عده الداعی، ص ۲۳۸
۲. ترمذی، ج ۵، ص ۴۵۸
#ڪلام_الله #فکروذکر
━━━ ━━━ ━━━ ━━━ ━━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺 #عشق_و_دوستی
قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : و الله ما اَحَبَّ اللهَ مَنْ احبَّ الدّنيا و الي غيرَنا.
«فروع الكافي، ج 8، ص 129»
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: به خدا سوگند، كسي كه دنيا را دوست بدارد (براي غير خدا) و ولايت غير ما اهل بيت را داشته باشد خدا را دوست ندارد.🌷
🌺 قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : و المحبّ اخلَصُ النّاسِ سرّاً لله، و اصدَقُهُم قولاً و افواهُم عهداً و ازاكاهُمْ عَمَلاً و اصفاهُم ذِكراً و اعبَدُهُم نفساً.
«بحارالانوار، ج 15، ص 79»
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: انساني كه محب و دوستدار خداست، باطن او از همه مردم خالص تر است، از همگان راستگوتر، در وفاي به عهد از همه باوفاتر، عملش از همه پاك تر، ذكرش از همه صاف تر و روشن تر و وجودش از همه عابدتر مي باشد.🌷
1_140415041.mp3
702.9K
#حقایق_بعد_مرگ
شنيدم وقتي انسان از دنيا مي رود همه حقيقت برايش روشن مي شود در حالي كه استاد فرمودند در عالم برزخ پيامبري مبعوث مي شود به افرادي كه سواد ندارند چيزهايي ياد ميدهند. لطفا توضيح بفرماييد.؟
پرسمان اعتقادی #استادمحمدی
حاج رحیم ارباب.mp3
6.8M
#صوت
مرد زندگی یعنی...
ماجرای زیبای حاج رحیم ارباب...
#دقایق_دلنشین
#استاددانشمند
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
4_5917875922073027378.mp3
5.38M
🎵بشنوید|
تخم سعادت، مراقبت است
🔶 دستورالعمل سلوکی علامه طباطبایی به علامه حسن زاده آملی
#کشیک_نفس
🌸🌸 بنامخدا 🌸🌸
🔴 #نماز_استغاثه🔵
🔴 #به_حضرت_فاطمه(س)🔵
روایت شده: هرگاه براى تو به خداى متعال حاجتى پیش آمد، و سینهات از آن تنگى گرفت
دو رکعت نماز بخوان،
و پس از سلام سى مرتبه تکبیر بگو،
و تسبیح حضرت زهرا علیها السّلام را بجا آور،
و به سجده برو و صد مرتبه بگو:
یا مَوْلاتى یا فاطِمَةُ اَغیثینى
اى سرپرستم اى فاطمه به فریادم برس
پس جانب راست صورت خویش را بر زمین بگذار، و همین ذکر را صد مرتبه بگو، و سپس جانب چپ چهرهات را بر زمین بگذار و صد مرتبه بگو،
دوباره به سجده برو و صدوده مرتبه بگو، و حاجت خود را یاد کن، به درستى که خدا آن را برآورده کند. ان شاء الله تعالى مولّف گوید: شیخ حسن بن فضل طبرسى در کتاب «مکارم الاخلاق» فرموده:
نماز استغاثه به بتول چنین است:
دو رکعت نماز بجا مىآورى، سپس به سجده مىروى، و صد مرتبه مىگویى:
«یا فاطمة» آنگاه جانب راست صورت خویش را به زمین مىگذارى و صد مرتبه مىگویى، سپس جانب چپ صورتت را و صد مرتبه مىگویى، دوباره به سجده مىروى و صدوده مرتبه مىگویى، پس از آن مىخوانى:
یا آمِناً مِنْ کُلِّ شَیْى ءٍ وَ کُلُّ شَیْى ءٍ مِنْکَ خآئِفٌ حَذِرٌ اَسْئَلُکَ بِاَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَىْءٍ وَ خَوْفِ کُلِّ شَىْءٍ مِنْکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُعْطِیَنى اَماناً لِنَفْسى وَ اَهْلى وَ مالى وَ وَلَدى حَتّى لا اَخافَ اَحَداً وَ لا اَحْذَرَ مِنْ شَىْءٍ اَبَدَاً اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَیْى ءٍ قَدیرٌ
اى بىهراس و بیم از هرچیز، که هرچیز از تو هراسان و برحذر است، از تو مىخواهم به ایمنىات از هرچیز، و هراس هرچیز از تو، اینکه بر محمّد درود فرستى، و ایمنى به من عطا کنى، براى خود و خاندان و دارایى و فرزندانم، تا از احدى نهراسم، و هرگز از چیزى حذر نکنم، به درستى که تو بر هر چیز توانایى
1_133927233.mp3
7.26M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس هشتم