📡
🔵 #تلقیح_اسپرم_از_برادر
#باجناق
===============
❓سوال: آیا تلقیح اسپرم از برادر، باجناق یا بیگانه اشکال دارد؟
✅ پاسخ:
✳️ مقام معظم رهبری: به طور کلی #تلقیح_مصنوعی حتی در فرض مذکور فی نفسه اشکال ندارد، ولی باید از مقدمات حرام از قبیل #نگاه و #لمس حرام اجتناب شود، به هر حال در صورتی که با این روش کودکی به دنیا بیاید، ملحق به #صاحب_نطفه_و_تخمک است. [1]
✳️ آیت الله مکارم: #تلقيح_نطفه_بيگانه، شرعا حرام است و فرزند حاصل نامشروع خواهد بود، ولي چنانچه نطفه زن و شوهري گرفته، و در خارج رحم ترکيب، سپس به رحم زني تلقيح گردد اين کار ذاتا اشکالي ندارد، ولي با توجه به اينکه غالبا #مستلزم_لمس و نظر نامشروع است تنها در صورت ضرورت جايز است. و در هر حال فرزند متعلق به صاحبان نطفه است، هر چند بر مادرجانشين و شوهرش نيز محرم است. [2]
#فرزند_نامشروع
#زن_وشوهر
#نگاه_حرام
✳️ آیت الله سیستانی: اگر تلقیح در خارج رحم انجام بگیرد، اشکال ندارد. [3]
#خارج_رحم
✳️ آیت الله وحید: حرام است. [4]
✳️ آیت الله شبیری زنجانی: به طور کلی لقاح تخمک و اسپرم غیر زن و شوهر- ولو در خارج رحم - حرام است بنابراین #تلقیح_نطفه_محارم مثل برادر مطلقا جایز نیست.[5]
#لقاح_تخمک
#اسپرم_نطفه
✳️ آیت الله فاضل: اگر منظور این است که نطفه منعقد شده زن و شوهر را دررحم زن بیگانه قرار بدهد، قرار دادن نطفه منعقد شده زن و شوهر در رحم زن بيگانه، جايز نيست، فرقی نمی کند #زن_بیگانه از ارحام باشد یا غیر ارحام چه نطفه به صورت طبيعى منعقد شده باشد و يا به صورت#مصنوعى ولى چنانچه اين عمل حرام انجام شود، فرزند به مرد #صاحب_اسپرم و زن صاحب تخمك تعلّق دارد ولى نسبتش با زنى كه در رحم او پرورش يافته، نسبت فرزند عرفى است و همه احكام فرزند عرفى از قبيل #محرم بودن و غيره را دارد. [6]
#فرزند_عرفی
#غیر_ارحام
=================
✅ پی نوشت:
▪️[1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، شماره استفتاء: o17258mZ6ic.
▪️[2]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله مکارم شیرازی، کد رهگیری: 9602230184.
▪️[3] استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله سیستانی.
▪️[4]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله وحید.
▪️[5]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله شبیری، شماره سوال: 39071.
▪️[6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9600674.
➖➖➖➖
1_128033625.mp3
زمان:
حجم:
6.46M
🎵 شرح فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه
👤شارح #استاد_صمدی_آملی
🎤مجلس چهارم
🌺🍃🕊🍀
🕊🌺🍀
🌺🍀
🍀
#آیا_کاشت_ناخن_مانع_غسل_و_وضو_است⁉️
🔰اگر کاشت ناخن صورت نگرفته، جایز نیست چون مانع است.
🔰اگر کاشتید باید بردارید
🔰اگر برداشتن ممکن نیست یا سخت و مشقت دارد تا زمان برداشتن غسل و وضو جبیره ای کنید.
✍امام خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.👇
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
---------------------------------------
✍آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
------------------------------------------
✍ آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
--------------------------------------
✍آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
_________________________
📚منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
🍁🍂 سایت اسک احکام
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
🌹حکم اکستنشن مژه (کاشت مژه مصنوعی) چیست؟
🔱 🔹در وضو و غسل نباید مانعی در اعضا وجود داشته باشد كه سبب شود آب به عضونرسد.
👈 بر همین اساس اگر لاك روی ناخن 💅 باشد و یا ناخن ، ابرو و یا مژه مصنوعی و … كه جنبه آرایشی دارند، روی اعضا باشد حتما باید برداشته شوند.
💵 حتی اگر نیازمند هزینه كردن باشد.
☝ البته اگر باعث عسر و حرج شود بحث فرق می كند كه در ادامه بدان اشاره خواهد شد.
✍ امام خامنه ای: چنانچه نتواند در وقت وضو یا غسل آن مانع را برطرف کند و یا بر طرف کردن مانع حرج و مشقت 😩 داشته باشد باید به وظیفه غسل و وضوی جبیرهای عمل کند یعنی با دست مرطوب 💦 مانع را مسح نماید.
✍ آیت الله مکارم: در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادی، وضو یا غسل را انجام می دهد.
✍ آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
-------------
💻 استفتا از سایت مراجع عظام
#احکام_وضو_غسل
#احکام_اکستنشن_کاشت_مژه_مصنوعی
🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱♧🌱
سوالات دیگران هم هستند پس به اشتراک بذاریم👌
🌾🌿🌾🌿🌾
پیامبر مهربانی صلی الله علیه وآله:
برای من محافظت از شش چیز را بر عهده بگیرید تا من نیز برای شما جواز ورود به بهشت را عهده دار شوم
✅✨محافظت از نماز
✅✨پرداخت زکات
✅✨امانت داری
✅✨محافظت از شرمگاه ( رعایت پاکدامنی)
✅✨محافظ از شکم (لقمه حرام نخوردن)
✅✨و محافظت از زبان
📚احادیث الطلاب ۱۰۰۳
🌾🌿🌾🌿🌾🌿🌾
1_145759759.mp3
زمان:
حجم:
11.07M
🔈 #امام_نمادها
📢 تحلیلی متفاوت از شخصیت امام عسکری ع
📅98/09/14
#مشهد
🌺 #عشق_و_دوستی_با_خدا :
قال الامام الصادق ـ عليه السّلام ـ : لا يُمَحِّضُ رجلٌ الايمانَ باللهِ حتّي يكونَ اللهُ احبُّ اليهِ من نفسِهِ و ابيهِ و امّهِ و ولدِهِ و اهلِهِ وَ مالِهِ و من الناسِ كُلُّهِمِ.
«بحارالانوار، ج 7، ص 25»
امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمودند: ايمان انسان پاك و خالص نمي گردد مگر اينكه خداوند در نزد او محبوبتر و دوست داشتني تر از جان، مال، پدر، مادر، فرزند و خانواده اش و همه مردم باشد.🌷
عشق و عرفان:
(قسمت دهم)
شرح هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
داستان هفت شهر عشق عطار از آن جایی آغاز می شود که تمام پرندگان موجود در زمان اعم از آن هایی که پنهان یا آشکارا بودند ، در جایگاهی جمع شدند و تشکیل جلسه دادند . تمام پرندگانی که در انجمن حضور داشتند عنوان کردند که هیچ کشوری بدون فرمانروا و بدون پادشاه وجود ندارد . پرندگان به اتفاق بیان کردند چگونه است که مملکت و کشور ما پادشاه ندارد ، ما بر این باوریم که بیش از این نمی توانیم بدون داشتن پادشاه زندگی خود را ادامه دهیم و صلاح نیست که بدون پادشاه باشیم .
از این جا به بعد است که پرندگان ( سالکان و عارفان راه حق ) برای پیدا کردن پادشاه خود اولین قدم ها را بر می دارند ، آنان شنیده اند که پرنده ای به نام سیمرغ در کوه قاف لانه دارد و او پادشاه تمام پرندگان است ! آنان نمی دانند سیمرغ کیست ، فقط می خواهند بروند و پادشاه را بیابند :
در طی مسیر بسیاری از پرندگان یا از بین می روند و یا از ادامه ی راه به دلیل سخت بودن مسیر سر باز می زنند و تنها عده ی کمی موفق می شوند تا به آخر راه برسند . آنان با راهنمایی و رهبری هدهد ، یک یک راه های عرفان را می پیمایند و وقتی به آخرین مرحله می رسند ، می بینند که سی تا مرغ ( پرنده ) از بین تمام مرغانی ( پرندگان ) که آنان را در طی راه همراهی می کردند باقی مانده است و بدین صورت در می یابند که آن سیمرغی که از آن به عنوان منجی و راهنما و پادشاه یاد شده است خود آنان هستند .
هد هد در هفت شهر عشق عطار نیشابوری:
در منطق الطیر عطار نیشابوری پرنده ای به نام هدهد است که نماد پیر طریقت قرار می گیرد . هدهد که حالات و صفات خاصی نسبت به دیگر پرندگان دارد ، می ایستد و هماهنگی پرندگان ( سالکان طریق ) را به عهده می گیرد .
صفات هدهد :
هدهد لباسی از طریقت که تمام بدنش را در بر می گیرد از تزکیه ی باطن در بر کرده بود و تاجی از حقیقت یعنی از تجلی ظهور حق به سر دارد . در عربی به هدهد به علت سیاست مدار بودن ، آگاه بودن ، دلیر و شجاع بودن ، عابد و زاهد بودن ، کنیه های زیادی داده اند . از جمله : ابو اخبار ، ابوالعباد ، ابوالسجاد ، ابوالربیع و ابوالروح است . هدهد ، بسیار باهوش است و مسایل مختلف را سریع دریافت می کند و قدرت تمییز و تشخیص بسیار بالایی دارد و از بد و نیک کارها آگاه است .
مراحل 7 گانه عرفان ایرانی یا همان هفت شهر عشق عطار نیشابوری که ریشه در آئین کهن میترائیزم باستانی دارد ، شامل مراحل زیر است :
هست وادی طلب آغاز کار
وادی عشق است از آن پس ، بی کنار
پس سیم وادی است آن معرفت
پس چهارم وادی استغنا صفت
هست پنجم وادی توحید پاک
پس ششم وادی حیرت صعبناک
هفتمین وادی فقر است و فنا
بعد از این روی روش نبود تو را
در کشش افتی روش گم گرددت
گر بود یک قطره قلزم گرددت
عطار عبور از مراحل مختلف تزکیه و رسیدن به خلوص را هفت « وادی » یا هفت شهر عشق می داند . از مولانا که خود اسوه ی عرفان و خلوص است نقل می کنند :
هفت شهر عشق را عطار گشت
ما هنور اندر خم یک کوچه ایم
عطار را عقیده بر این است که ، برای پاک باختگی ، و حلول در عمق عرفان و رهایی از تعلقات ، هفت وادی را باید وادی به وادی بگذری و در هر مرحله اشراف کامل را تحصیل کنی و برای وصول به حقیقت بایستی گام نهی در هر وادی از طریق کشف و شهود و اشراق ، توشه معنوی لازم را بیاندوزی .
در ادامه به هر یک از هفت وادی بطور مشروح پرداخته خواهد شد...
#عشق_و_عرفان
1_145731159.mp3
زمان:
حجم:
3.06M
🎵 #پادکست
💠 حجت الاسلام و المسلمین #میرباقری
🔸 شفاعت کریمه اهل بیت علیهاالسلام
🔷🔸💠🔸🔷
13.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مقام والای #حضرت_معصومه (س)
🎤حجت الاسلام عالی
🎧 سخنرانی
#مقام_ومنزلت_والای_حضرتمعصومه
💠از #آیت_الله_بهاالدینی سوال کردند آیا حضرت معصومه میتواند #کل_حاجات همه مردم شهر قم را بدهد؟
🌺ایشان در جواب فرمودند
✍میرزای قمی که در کنار حرم حضرت معصومه در قبرستان شیخان مدفون است به #تنهایی میتواند کل حاجات همه #مردم شهر قم را بدهد و حضرت معصومه آنقدر #مقام و منزلت #نزد_خداوند دارد که میتواند کل حاجات #تمام_مردم_دنیا را بدهد..🍃
♻️ شفاعت #حضرت_معصومه ️(سلام الله علیها) از شیعیان
🌷 #امام_صادق علیه السلام فرمودند :
#خداوند حرمى دارد که #مکه است ،
#پیامبر(ص) حرمى دارد و آن #مدینه است و
#حضرت_على (ع) حرمى دارد و آن #کوفه است
و قم ؛ کوفه کوچک است که از هشت در بهشت، سه در آن به #قم باز مىشود.
زنى از فرزندان من در قم از دنیا مىرود که اسمش #فاطمه دختر امام موسى بن جعفر(ع) است و به #شفاعت او همه #شیعیان من وارد #بهشت مىشوند.
📗 « بحارالأنوار ، ۵۷ ; ۲۲۸ »
1⃣تاریخ دقیق ولادت و وفات ایشان؟!👇
✅در منابع تاریخی و منابع قدیمی شیعه، اطلاعات زیادی درباره زندگی نامه حضرت معصومه(س) از جمله تاریخ ولادت و تاریخ وفات ایشان بیان نشده است.
به گفته آیت الله استادی نخستین کتابی که در آن، تاریخی از ولادت و وفات حضرت(س) ذکر شده است، کتاب《نور الآفاق》نوشته شیخ جواد شاه عبد العظیمی (متوفی سال قرن۱۴) می باشد که در این کتاب، تاریخ ولادت حضرت معصومه(س) یکم ذی القعده سال ۱۷۳ ه.ق و تاریخ وفات ایشان دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ ه.ق ذکر شده است.
و اين كتاب به زبان فارسى در سال ۱۳۴۳ه.ق تأليف شده و در سال ۱۳۴۴ ق در ۱۳۰ صفحه به صورت جيبى توسط فرزندش شيخ مهدى بن شيخ جواد [و به عبارت خود او : خادم شريعت مطهره حاج شيخ مهدى سلطان العلماء نجفى نظام التولية و خزانه دار حضرت عبدالعظيم(ع)] چاپ شده است و نسخه چاپى آن در كتابخانه مرحوم آيت الله مرعشى نجفى در قم موجود است.(۱)
اين كتاب در کتاب الذريعه مرحوم علامه طهرانى در فهرست كتب فارسى به نام «نور الافاق» ضبط و ثبت شده است.(۲)
این نقل بی سند درباره ولادت و وفات حضرت معصومه(س)، بعدها از آن کتاب، به دیگر کتابها راه یافته است.
برخی از علما مانند مرحوم آیتالله مرعشی نجفی، آیتالله شبیری زنجانی، استاد رضا استادی و مرحوم ذبیحالله محلاتی با این نظر شاه عبدالعظیمی مخالفت کرده و تاریخهای ذکر شده در این کتاب را ساختگی دانستهاند.
👤مرحوم شیخ علی نمازی در کتاب «مستدرک سفینه البحار» به پیروی از کتاب نور الافاق می نویسد :
📋《فَاطِمَةُ المَعصُومَةُ(س) المَولَودَةُ فِي غُرَّةِ ذِي القَعدَةِ سَنَةَ ۱۷۳ ق》
♦️فاطمه معصومه(س) در ابتدای ماه ذی القعده سال ۱۷۳ قمری به دنیا آمده است.(۳)
👤آیت الله شبیری زنجانی قائل است به اینکه به طور دقیق ولادت و وفات حضرت(س) مشخص نیست، ولی کتاب «مستدرک سفینه البحار» تاریخ تولد او را طبق اسناد به دست آمده، در روز اول ذیقعده سال ۱۷۳ در شهر مدینه نوشته است که این تاریخ در کتاب «مستدرک سفینه البحار» ناشی از تصحیح تاریخ مجعولی توسط آقای شیخ علی نمازی(مولف) دانسته است و زمان ولادت و رحلت ایشان را مجعول دانستهاند.(۴)
👤مرحوم ذبیح الله محلاتی می نویسد :
اطلاعات چندانی درباره زندگی حضرت معصومه(س) در دست نیست؛ ازجمله تاریخ تولد و وفات و میزان عمر ایشان و اینکه چه زمانی از مدینه حرکت کرده و آیا پیش از شهادت امام رضا(ع) فوت کرده است یا پس از آن، در تاریخ ثبت نشده است.(۵)
👤 #آیت_الله_عندلیب_همدانی در مورد ولادت ها و وفیَات جعلی و خود ساخته ی امروزی می نویسد :
دروغ در هرجا و توسط هر شخصی عقلا و شرعا مذموم و ناپسند است، ولی آنجا که به دروغ رنگ دین و لعاب آیین زده شود زشتی و حرمت آن قطعا بیشتر خواهد بود!
جعل در مناسبت های آئینی نیز رو به گسترش است.
حقیر تکلیف خودم را در این زمینه انجام داده و خواهم داد و همه هزینه آن را هم می پردازم، بنده که همواره مدافع سرسخت شعائر دینی بوده ام و به صراحت عرض می کنم [که] عنوان کردن روزهایی به عنوان؛
رحلت حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها)
رحلت بانو ام البنین(سلام الله علیها)
[رحلت حضرت معصومه(سلام الله علیها)]
[رحلت بانو رباب(سلام الله علیها)]
تولد حضرت رقیه(سلام الله علیها)
تولد حضرت علی اصغر(علیه السلام) و مواردی از این قبیل هیچگونه مدرک معتبری ندارد!
باشد که مروج دروغ و مدافع دروغگویان نباشیم!(۶)
نام این کتاب یعنی《نور الآفاق》در فهرست معرفی کتب و مصادر آشنایی با حضرت عبدالعظیم حسنی اثر استاد رضا استادی آمده است.
🔍جهت نقد و بررسی مختصر بر این کتاب به این لینک مراجعه کنید :👇
http://hadith.net/post/5444/آشنايى-با-حضرت-عبدالعظيم-عليه-السلام-و-مصادر-شرح-حال-او/p57/
📚منابع :
۱)آشنایی با حضرت عبدالعظیم و مصادر شرححال او، استادی، ص۲۹۷
۲)الذريعة علامه طهرانى، ج۱۶، ص۳۵۵
۳)مستدرک سفینة البحار نمازی، ج۸، ص۲۶۱
۴)جرعهای از دریا شبیری زنجانی، ج۲، ص۵۱۹
۵)ریاحین الشریعه محلاتی، ج۵، ص۳۱