🌷 نکته تفسیری صفحه ۵۴۳🌷
اسلام و سخنان درِگوشی:
در تاریخ آمده است که در زمان پیامبر، برخی از یهودیان و منافقان با یکدیگر سخنان درگوشی می گفتند و گاهی هم با چشم هایشان به افراد باایمان اشاره می کردند. مؤمنان با دیدن این منظره ناراحت می شدند و فکر می کردند نجواکنندگان، خبر ناراحت کننده ای از بستگان و عزیزانشان دارند که به جهاد رفته اند، و در این باره با هم نجوا می کنند. هنگامی که این وضعیّت ادامه پیدا کرد، مؤمنان به پیامبر شکایت کردند. پیامبر نیز دستور داد که هیچ کس حق گفتن سخنان درگوشی در برابر مسلمانان را ندارد؛ امّا نجواکنندگان گوش نکردند و کار زشتشان را ادامه دادند. در این هنگام، این آیات نازل شد و آنان را تهدید کرد. در این آیات، دو نکته ی مهم در مورد نجوا و سخنان درگوشی وجود دارد:
نخست این که هیچ نجوایی هر قدر هم مخفیانه باشد، از خدای دانا مخفی نیست. خداوند در هر جلسه ی خصوصی و نجوای پنهانی حضور دارد، و هر کس در هر جایی باشد، خدا نیز همراهش است(هُوَ مَعَهُم اَینَ ما کانوا). آری، برای او، کوچک یا پنهان بودن یک چیز، با بزرگ و آشکار بودنش تفاوتی ندارد، و همه چیز در پیشگاه او یکسان است.
از امام صادق(ع) نقل شده است:
«اینکه خداوند سمیع (بسیار شنوا) نامیده شده، بدین سبب است که سه نفر با هم نجوا نمی کنند مگر این که او چهارمین آن هاست؛ صدای راه رفتن مورچه بر سنگ سخت و صدای برخورد بال های پرندگان در هوا را می شنود؛ چیزی از او پنهان نیست و آنچه گوش ها و چشم ها درک می کنند و آنچه را که درک نمی کنند، از کوچک و بزرگ، همه نزد او ظاهر و آشکار است.» نکته ی دوّم، «انواع نجوا و سخنان درگوشی»، و نظر اسلام در این باره است. به طور کلّی این عمل با توجّه به احوال گوناگون، احکام متفاوتی دارد: اگر درگوشی صحبت کردنِ دو یا چند نفر، باعث اذیت و ناراحتی و بی احترامی به یک مسلمان شود، «حرام» است، و به فرموده ی این آیات، از اعمال شیطانی محسوب می شود. همچنین نجواهایی که موضوع آن، گناه و معصیت خدا و پیامبر باشد، «ممنوع» است. در مقابل، گاهی نجوا «واجب» است؛ این در صورتی است که مسأله ی سرّی و مهمی در میان باشد که فاش شدن آن خطرناک است، و نگفتن آن به افراد مورد اعتماد، حق مسلمانی را ضایع می کند، یا برای اسلام و مسلمانان، خطری به وجود می آورد. برخی اوقات نیز نجوا «مستحب» است. این در جایی است که انسان برای انجام کارهای خوب و پسندیده، با دیگران نجوا می کند، و در این کار، هیچ نوع بی احترامی و آزاری به دیگران نمی رسد. به طور کلّی تا زمانی که هدف مهم¬تری در کار نباشد، نجوا کردن، کار پسندیده ای نیست و برخلاف آداب معاشرت است؛ زیرا نوعی بی اعتنایی یا بی اعتمادی نسبت به دیگران محسوب می شود. در حدیثی از پیامبر می خوانیم:
«هنگامی که سه نفر [یا بیشتر] هستید، دو نفر از شما، جدای از شخص سوّم نجوا نکنند؛ زیرا این کار، نفر سوّم را ناراحت می کند.»
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
6.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حاج محمود کریمی
#راز_و_نیاز
#استغفار
#اقرار_به_گناهامون
#توبه
خدایا از بس که مهربونی تو....
دلیل این اشکامو میدونی تو....
😭😭😭😭😭
Valizadeh & Ghaderpanah4_5895412281042273911.mp3
زمان:
حجم:
1.94M
🔸ترتیل صفحه 543 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده مقام بیات
🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه
#تلاوتروزانهیکصفحهقرآن🕊👇
┏━━━🍃═♥️━━━┓
@tartilvathdir96
┗━━━♥️═🍃━━━┛
#السلام_علیک_یا_اباصالح_المهدی ✋
🍃 یادمان باشد اگر تنگی دل غوغا کرد . . .
🍃 مهدی فاطمه تنهاست ، از #او یاد کنیم . . .
#سلام_نامه
https://eitaa.com/taliehnoor
eitaa.com/banoyealam4_5890794246306269277.mp3
زمان:
حجم:
6.4M
تفسیر آیه ۷۳ سوره مبارکه بقره
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
#سه_شنبه_با_صحیفه_سجادیه
✅قسمت یازدهم
❣فرازی از دعای اول:
❣ستايش و ثناى خداى عزوجل❣
💟 حَمْداً نُعْتَقُ بِهِ مِنْ أَلِیمِ نَارِ اللَّهِ إِلَی کرِیمِ جِوَارِ اللَّهِ.
حَمْداً نُزَاحِمُ بِهِ مَلَائِکتَهُ الْمُقَرَّبِینَ، وَ نُضَامُّ بِهِ أَنْبِیاءَهُ الْمُرْسَلِینَ فِی دَارِ الْمُقَامَةِ الَّتِی لَا تَزُولُ، وَ مَحَلِّ کرَامَتِهِ الَّتِی لَا تَحُولُ
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
💟 ستایشی که ما را از آتش دردناک خدا آزاد و در جوار کریمانهاش جای دهد.
ستایشی که به وسیلۀ آن، همدوش فرشتگان شویم؛ و در پیشگاه رحمتش، جای را بر آنان تنگ کنیم؛ و به سبب آن، در سرای جاودانی که از بین نمیرود و محل کرامتش که دگرگونی نمیپذیرد، با پیامبران مرسل او همراه شویم.
🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹 🌹
💟a praise through which we may be released from God's painful Fireand enter God's generous neighbourhood, a praise by which we may jostle the angels brought nigh and join the prophets, the envoys,in a House of Permanence that does not remove,the Place of His Generosity that does not change.
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
🆔https://chat.whatsapp.com/IF5sCwMLSHd0uwKp1QXuHt
#تاملی_در_صحیفه_سجادیه
حضرت در اين قسمت نيز حمدي را روا داشته كه بدان وسيله انسان از عقاب الهي رسته و در جوار كرامت الهي (در كنار انبيا و ملائكه الله ) قرار گيرد.😊
✔️ پس بايد حمد و ستایش ما ، شباهت به حمد و ستايش صنفي از اصناف ملائكه و انبيا داشته باشد.
خداوند تبارك و تعالي در آيه 5 سوره شوري مي فرمايند:
✨و الملائكه يسبحون بحمد ربهم🌺 و ملائكه تنزيه مي كنند (خداوند را) با ستايش پروردگارشان✨
و در بعضي آيات به پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم امر فرمودند كه تو خدا را حمد كن، زيرا اكثريت مردم آگاه به حمد الهي نيستند
همانند سوره عنكبوت آيه 63:
✨ قل الحمدلله بل اكثرهم لا يعقلون🌺بگو ستايش از آن خداست و لكن اكثر مردم تعقل نمي كنند.✨
و در سوره لقمان آيه 25:
✨قل الحمدلله بل اكثرهم لا يعملون.🌺 بگو ستايش از آن خداست و لكن بيشتر ايشان نمي دانند. ✨
💯 اين فرمان ها كاشف از آن است كه حقيقت حمد كاري است سزاي مقام پيامبري، و معلوم است كه مقصود از حمد فقط آوردن كلمه الحمدلله بر زبان نيست كه خلايق همواره بر سر زبان دارند.و لذا هر يك از اوليا كامل الهي بر حسب حد و شعور و ظرفيت خود، حمدگو و ثناخوان حضرت حق مي باشند.😇
💢 از امام صادق عليه السلام نقل شده كه ايشان نذر فرمودند كه اگر مقصد آن بزرگوار عملي شود، حمدي كند كه احدي از خلايق نكرده باشد.
پس از مدتي، آن مقصد تحقق يافت، آن گاه حضرت فرمودند:
❣الحمدلله❣
راوي عرض كرد: شما حمد خاصي را نذر كرديد كه در توان احدي نبود و نيست.
حضرت فرمود: اين همان نذر خاصي بود كه از عهده كسي بر نمي آمد!
البته بايد دانست كه در اين جا 👈معرفت مطرح است، يعني اين كه بدانيم حضرت از كلمه الحمد چه چيز را در باطن خود ديده و درخواست كرده ؛ زيرا معرفت امام معصوم به دستگاه هستي به صورت علم حصولي نيست، بلكه با علم حضوري به ذره ذره هستي آگاه است
⏪ به عبارت ديگر، ايشان ربط و وابستگي جملگي را به ربانيت اله عالم ديده و نعمت هايي را كه از جانب او به تمامي موجودات رسيده شناخته و كمالات مخلوقات را در نظام هستي در افق آگاهي مطلق خود طي فرموده و سپس تمام حقيقت آن ها را به خداي متعال و به صاحب اصلي آنان مرتبط يافته و تمامي موجودات را استفاده كننده از همه آن نعمت ها و كمالات دانسته و تمامي ماسوي الله را تهي از هر كمال و هر گونه استقلال يافته و ملكوت موجودات را يكباره در دست اله عالم دانسته – كه بيده ملكوت كل شي – و سپس كلمه الحمدلله را بر حسب چنان كمال مطلقه اي بر زبان جاري فرموده است.
🌐بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خراسان رضوی
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
🆔https://chat.whatsapp.com/IF5sCwMLSHd0uwKp1QXuHt
4.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تمنای_وصال
ماجرای سوزناک حاج محمد علی فشندی و تشرف محضر امام زمان (عج)
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
eitaa.com/banoyealam4_5893507231118264246.mp3
زمان:
حجم:
12.78M
تفسیر آیه ۷۴ سوره مبارکه بقره
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹
#سرفصل_پنجم
#امام_مهدی_عج_در_روایات
4⃣ قسمت چهارم
برخی روایات اهل تسنن امام مهدی (عج) را از نسل امام حسن (ع) معرفی کردند
و برخی روایات دیگر حضرت را از نسل امام حسین (ع) میدانند.
⁉️این تعارض قابل حل است؟🤔
❓چگونه میتوان تعارض بین این روایات را حل نمود؟🧐
✅ این تعارض در روایات ممكن است اشتباه و تغييري باشد که در كلمه صورت گرفته است
يعني كلمه «حسين» در هنگام ثبت به شكل «حسن» نوشته شده باشد.
👈 به ویژه اينكه اين حديث را افراد ديگري از ابوداود نقل كرده اند كه در آن به صورت «حسين» آمده است.
✅ جواب ديگري كه مي شود به اين حديث داد اين است كه انتساب حضرت مهدي (عج) به امام حسن(ع) درست است.
💯 زيرا فاطمه، همسر امام سجاد(ع) كه مادر امام باقر (ع)است ، دختر امام حسن(ع) مي باشد لذا امام مهدي (عج) مانند اجدادش بواسطه مادر امام باقر (ع)، حسني است همان طور که حسيني هم می باشد.
⏪در نتیجه انتساب ايشان به هر دو امام صحيح مي باشد.⏩
💢 بنابراين ،اين روايت كه مهدي (عج) را از امام حسن (ع) ميداند، در صورت قبول اينكه امام مهدي(عج) حسني است، منافاتي با حسيني بودن ایشان ندارد زیرا نسب او از طريق پدر به امام حسين(ع) و از طريق مادر امام باقر(ع) به امام حسن(ع) مي رسد.
⭕️ همانطور که برخی روایات نیز این جمع را تأیید می کند؛ مانند:
پیامبر اکرم (ص) خطاب به دختر خود فاطمه زهرا علیها السلام فرمود:
✨...و الذی بعثنی بالحق ان منهما مهدی هذه الامه...🌺سوگند به کسی که مرا به حق مبعوث فرمود! به درستی که مهدی این امت از آن دو (حسن و حسین) است✨
📚محب الدین طبری، ذخائر العقبی، ص136
در حدیثی دیگر آن حضرت فرمود:
✨...ان الله اختار...من علی الحسن و الحسین واختار منهما تسعه تاسعهم قائمهم...🌺خداوند... حسن وحسین را از علی، برگزید و از آن دو، نُه حجّت را انتخاب کرد که نهمین ایشان قائم باشد...✨
📚مسعودی، اثبات الوصیه، ص266.
⁉️روایات شیعه نسب امام مهدی(عج) را چگونه بیان میکند؟
🌐 بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) خراسان رضوی
🆔https://eitaa.com/taliehnoor
🆔https://chat.whatsapp.com/IF5sCwMLSHd0uwKp1QXuHt
پاسخ تفصیلی
بزرگان دین، مراجع تقلید و اولیاءالله توجه ویژه ای نسبت به این مسجد مقدس داشته و دارند، از جمله اینکه آیتالله العظمی محمدتقی خوانساری با مرحوم آیتالله العظمی اراکی (رحمةالله علیهما) پیاده به مسجد مقدس جمکران میرفتند.
همچنین از آیتالله العظمی نجفی مرعشی رحمةالله علیه نقل شده: «حقیر خودم مکرر کراماتی در مسجد مقدس جمکران مشاهده کردهام، چهل شب چهارشنبه مکرر موفق شدم که در آن مسجد بیتوته کنم و جای تردید نیست که از امکنهای است که مورد توجه و محل نزول برکات الهی میباشد و بعد از مسجد سهله (واقع در کوفه که منسوب به امام زمان عجل الله فرجه است) بهترین مقام و بهترین جایی است که منتسب به حضرت ولیعصر عجل الله فرجه میباشد».[۱]
مقام معظم رهبری حضرت آیتالله العظمی خامنهای هم در طی دیدار با دبیر کلّ حزبالله لبنان به ایشان توصیه میکند به مسجد مقدس جمکران مشرف شوند؛ چرا که تشرّف به مسجد مقدس جمکران برای حل مشکلات کشور ما راهگشا بوده است.[۲]
پینوشتها
۱. به نقل از خبرنامه مسجد جمكران، شماره اول، فروردین ماه ۱۳۷۸ ش، ص۱۲
۲. مجله آب آئینه آفتاب، ص۱۱، به نقل از حجتالاسلام و المسلمین کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری
#پرسش_و_پاسخ
@chashmbe_rah
🆔https://eitaa.com/taliehnoor