eitaa logo
ظهور نزدیک است
1.7هزار دنبال‌کننده
57.6هزار عکس
59.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
گلچینی از بهترین مطالب #مهدوی #ولایی #شهدایی #سیاسی #معنوی #معرفتی #تربیتی کانال شهدایی ما👈 @ba_shaheidan ارتباط با خادم 👈 @mohebolMahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
دل شده در به درت💕💛 = |💚| 🌱💚 🇮🇷 @emamkhamenei2
# •|بےخیال‌همہ‌دلہره‌ها🦋🌱 چہره‌حیـــ♡ــدرےات🍓😌 مایہ‌آرامش‌ماست!✌️🐾 ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ 🇮🇷 @emamkhamenei2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ظهور نزدیک است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک نریز آقاجان، ما همه قاسم سلیمانی هستیم. وصیت : حضرت آیت الله خامنه ای را و میبینم را بر سایر امور ترجیح دهید الهی بمیرم که از نزدیکترین افراد به حضرت آقا بود بر غریبی و مظلومیت ایشون تاکید کرده 📭 جهت سلامت و تعجیل فرج عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتے و شفای همه بیماران و رفع بلا و گرفتارے 🦋•• به عشق حضرت آقا لطفا نشر دهید... 🌹ظهور نزدیک است .... گنجینه ای از بهترین مطالب 👇👇👇 @zohoore_ghaem
⭕️ پیامی به مدافعان حاج قاسم 🔹برادران و خواهران عزیزی که چند روز اخیر، در دفاع از حاج قاسم سنگ تمام گذاشتید و قاطعانه پاسخ ظریف را دادید... 🔹این روزها «سردار شهید» چشم انتظار هوشیاری و عملکرد انقلابی شماست! شمایی که باید راه حاج قاسم را در یاری و سربازی رهبر انقلاب ادامه دهید و اجازه بر زمین ماندن خواسته های ایشان را ندهید. ▪️مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده باید از فرصت مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام استفاده کرد و این همان ماموریتی است که « روحانی» برای انجامش سنگ تمام گذاشته است. دوستان عزیز! یادتان هست شروط ٩ گانه رهبر انقلاب برای قبول برجام چگونه زیر پا گذاشته شد؟ امروز هم روحانی و عراقچی با نادیده گرفتن دستور صریح رهبر انقلاب، تصمیم گرفته اند به هر قیمتی مذاکرات وین را به نتیجه برسانند تا آمریکا به برجام برگردد. 🔹بازگشت آمریکا به برجام یعنی تعطیلی دوباره غنی سازی ٢٠ و ۶٠ درصد، یعنی نابودي مجدد توان هسته ای، یعنی پذیرش دوباره محدودیت‌های دائمی برای فعالیت‌های هسته‌ای، یعنی بازگشت مجدد جاسوسان آمریکا و اسرائیل در لباس بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تاسیسات هسته ای کشور و بسته شدن زنجیر برجام بر دست و پای دولت و رئیس جمهور آینده! 🔹خروج آمریکا از برجام در زمان ترامپ، بهترین فرصت را برای رهایی ایران از قید و بندهای وحشتناک برجام فراهم کرده و دولت آینده با تکیه بر همین فرصت و بدون هزینه قادر به خروج از برجام خواهد بود. 🔹اتحادیه اروپا برای سوزاندن این فرصت، با راه اندازی مذاکرات وین، زمینه را برای برگشتن آمریکا به برجام مهیا کرده و با کمال تاسف روحانی هم برای تحقق این هدف ( بازگشت آمریکا به برجام) تمام تلاش خود را بکار گرفته و حتی شورای عالی امنیت ملی را هم دور زده است. ✳️ سربازان و دوستداران حاج قاسم! فرمانده محبوب شما برای اجرای دستورات رهبر انقلاب تمام توانش را بکار می گرفت و از دادن جان نیز ابایی نداشت. امروز هم نوبت شماست. روحانی عملا چهار چوب اعلامی رهبری درباره مذاکرات وین را زیر پا گذاشته و برای پیشبرد برنامه های «لندن» در مذاکرات وین، سنگ تمام گذاشته و این شمایید که باید مانع از تکرار ماجرای تلخ پذیرش برجام شوید. ✳️ عزیزان! مجلس تعطیل است و شورای امنیت ملی هم دور خورده است. برای اجرای دستور رهبر انقلاب درباره مذاکرات وین، منتظر هیچ مقام یا نهادی نباشید. سکوت و انفعال شما باعث بازگشت آمریکا به برجام خواهد شد و این یعنی بستن بالهای ج. ا. ا برای پرواز و زندانی شدن آن در قفس برجام. ✳️ بزرگواران! دلخوش نباشید که رئیس جمهور انقلابی آینده، مشکل برجام را حل کند، چرا که بازگشت آمریکا به برجام چنان شرایطی را ایجاد خواهد کرد که حتی جناب «مالک اشتر» هم توان، غلبه بر آن شرایط را نخواهد داشت. ✳️ مدافعان حاج قاسم! فرمانده شهیدتان برای برزمین نماندن اوامر رهبری در خصوص مذاکرات وین چشم به شما دوخته و نگران آینده نظام و انقلاب است. با همان قدرت و غیرتی که از شخصیت حاج قاسم دفاع کردید از میراث او دفاع کنید و نگذارید « روحانی» موفق شود برای «چندمین بار» اوامر«ولی فقیه» را زیرپا بگذارد. ✍ دکتر http://eitta.com/asatid_enghelabi
✍گفتاری از آیت الله جوادی آملی/ هرگاه جامعه اسلامی دچار مشکلات شود، منافقان آن را به سوء مدیریت رهبری جامعه نسبت می دهند. 🔰همين گروهي كه يا در اثر «نفاق» يا در اثر «ضعف ايمان»، آن سخنان را با رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) در ميان گذاشتند، گاهي پيشنهاد مي‌دادند كه دفاع بر ما واجب بشود. وقتي كه دفاع بر اينها واجب شد، مي‌گفتند زود است، چرا مهلت ندادي! همين گروه، اگر فتح و پيروزي و عزّت و امثال‌ذلك نصيبشان بشود، مي‌گويند اين نعمتهايي است كه از طرف خدا به ما رسيده است و اگر شكست و رنج و بلا و مِحنت و گراني و قحطي و امثال‌ذلك برسد، براساس تطيّري كه رسم آنها بود، مي‌گفتند اين بدقدمي تويِ پيامبر است ـ معاذ الله ـ؛ تطيّر مي‌زدند. يا آنها كه به اين خرافات معتقد نبودند، مي‌گفتند اين از سوء مديريت و ضعف رهبريِ توست، اين دوتا حرف را مي‌زدند. فرمود: 🔸«إِن تُصِبْهُمْ حَسَنَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِنْ عِندِ اللّهِ وَإِن تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَقُولُوا هذِهِ مِن عِندِكَ؛و اگر به آنها (منافقان) حسنة (و پيروزي) برسد ميگويند از ناحيه خدا است و اگر سيئة (و شكستي) برسد ميگويند از ناحيه تو است»(نساء:79)؛ به تويِ پيامبر نسبت مي‌دهند، مشابه همان كاري كه پيروان موساي كليم داشتند. در سورهٴ مباركهٴ «اعراف» از وضع پيروان موساي كليم اين‌‌چنين ياد مي‌كند، آيه 131 سورهٴ مباركهٴ «اعراف» اين است كه: 🔸«فَإِذَا جَاءَتْهُمُ الْحَسَنَةُ قَالُوا لَنَا هذِهِ وَإِنْ تُصِبْهُمْ سَيِّئَةٌ يَطَّيَّرُوا بِمُوسَي وَمَنْ مَعَهُ؛ هنگامي كه نيكي (و نعمت) به آنها ميرسيد ميگفتند به خاطر خود ماست! ولي موقعي كه بدي (و بلا) به آنها ميرسيد ميگفتند از شومي موسي و كسان او است!» «تطيّر»؛ بدقدمي، فالِ بدزدن، تشئّم كه از طَيران طير معمولاً اينها اين شئومت را به ياد داشتند، اخذ شده است. اينها به موساي كليم(سلام الله عليه) مي‌گفتند در اثر بدقدمي تو و همراهان توست كه ما الآن به زحمت افتاديم. مشابه اين معنا را هم مسلمينِ ناآگاه صدر اسلام به رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) مي‌گفتند. ريشه‌اش هم در سورهٴ مباركهٴ «بقره» است كه ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾ (بقره: 118) دلهاي اينها يكي است، طرز تفكّر اين كافران و منافقان يكي است ﴿تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ﴾. اينها اگر خيري ببينند، مي‌گويند از طرف خداست و شرّي ببينند براساس بدقدمي رسول خدا ـ معاذ الله ـ يا براساس ضعف رهبري و مديريت او تكيه مي‌كنند و اسناد مي‌دهند. (جلسه 172 درس تفسیر سوره مبارکه نساء) 🔰پی نوشت: این آیه شریفه قرآن، حکایت امروز منافقانی است که روزی را هدیه و نعمت خدا می دانستند و امروز مشکلات اقتصادی ناشی از آن را متوجه رهبر انقلاب می نمایند که از ابتدا با آن مخالف بود. http://eitta.com/asatid_enghelabi
روزمان را با آغاز کنیم 🔆👇نمونه‌ای از فداکاری و شوق امیرالمؤمنین (ع) به شهادت [سوره العنكبوت (29): آيات 1 تا 3] أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ (2) آيا مردم پنداشتند كه چون گفتند: ايمان آورديم، رها مى‏شوند و ديگر مورد آزمايش قرار نمى‏گيرند؟! 🌼🔰امام خامنه ای 12/2/1400 خب چون روز نوزدهم و روز ضربت خوردن این بزرگوار است، یک جمله‌ای را من در باب فداکاری این حضرت و شوق ایشان به شهادت عرض میکنم؛ این در نهج‌البلاغه است؛ خطبه‌ی ۱۵۶ نهج‌البلاغه. حضرت میفرماید وقتی که آیه‌ی «اَحَسِبَ النّاسُ اَن یُترَکوِّا اَن یَقولوِّا ءامَنّا وَ هُم لا یُفتَنون»(۶) وارد شد و بحث فتنه مطرح شد، من فهمیدم که تا پیغمبر در میان ما هست، این فتنه رخ نخواهد داد، این فتنه مال بعد از پیغمبر است؛ با پیغمبر صحبت کردم، از ایشان سؤال کردم، ایشان هم بیاناتی دارند که حالا در آن خطبه بیانات پیغمبر ذکر شده. وقتی که رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) این مطالب را برای امیرالمؤمنین، شاگرد برگزیده‌ی خود، بیان میکنند، ظاهراً آن شور و شوق احساس تکلیف و احساس مسئولیّت در حضرت به هیجان می‌آید، یک جمله‌ای را با پیغمبر صحبت میکنند که من آن را برای شما میخوانم. فَقُلتُ یا رَسولَ اللهِ اَ وَ لَیسَ قَد قُلتَ لی یَومَ اُحُدٍ حینَ استُشهِدَ مَنِ استُشهِدَ مِنَ المُسلِمینَ وَ حیزَت عَنِّی الشَّهادَةُ فَشَقَّ ذٰلِکَ عَلَیَّ فَقُلتَ لی اَبشِر فَاِنَّ الشَّهادَةَ مِن وَرائِک؛ میگوید من به پیغمبر عرض کردم -حالا با زبان ما- که یا رسول الله! یادتان هست در روز اُحُد وقتی که حمزه به شهادت رسید، دوستانمان عدّه‌ای به شهادت رسیدند و من با آن همه جراحتی که بر من وارد شده بود شهید نشدم، خیلی این بر من سخت آمد که من عقب ماندم و شهید نشدم، شما توجّه کردید، به من فرمودید که علی جان! مژده، تو هم شهید خواهی شد؛ یادتان هست؟ فَشَقَّ ذلِکَ عَلَیَّ فَقُلتَ لی اَبشِر فَاِنَّ الشَّهادَةَ مِن وَرائِک؛ آن روز شما به من فرمودید که بشارت باد بر تو علی جان! شهادت در پی تو است و تو شهید خواهی شد. حالا کأنّه حضرت سؤال میکنند که خب حالا چند سال گذشته، پس چرا من شهید نشدم. فَقالَ لی اِنَّ ذلِکَ لَکَذلِک؛ پیغمبر در جواب این مطلب فرمود که علی جان! همین درست است، تو شهید خواهی شد. بعد فرمود: فَکَیفَ صَبرُکَ اِذاً؟ حالا که سرنوشت تو شهادت است، صبر تو بر شهادت چگونه خواهد بود؟ خب شهادت در میدان جنگ چیز دشواری نیست؛ مثلاً فرض کنید که آن روز انسان یک نیزه‌ای یا شمشیری میخورد، امروز یک گلوله‌ای میخورد، به شهادت میرسد؛ چیز مهمّی نیست. شهادت در میدانهای مبارزات بزرگ بعدی که انسان سختی‌هایی را تحمّل میکند، خیلی مهم است. امیرالمؤمنین بعد از یک دوران دشوار به شهادت رسیدند، آن هم در محراب و با آن کیفیّت دشوار. لذا پیغمبر فرمودند: فَکَیفَ صَبرُکَ اِذاً؟ وقتی شهادت نصیبت بشود، چه جوری صبر خواهی کرد بر شهادت؟ فَقُلتُ یا رَسولَ اللهِ لَیسَ هذا مِن مَواطِنِ الصَّبر؛ این جای صبر نیست؛ صبر بر امرِ تلخ است، بر امرِ نامطلوب انسان صبر میکند. وَ لکِن مِن مَواطِنِ البُشری وَ الشُّکر؛ این از جاهایی است که انسان باید برای آن به خودش مژده بدهد و شکر کند خدا را ✍️✍️تدوین : رجبعلی بازیاد http://eitta.com/asatid_enghelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈این فیلم تا الان اجازه اکران نداشت .. 👈لطفا اینقدر پخش کنید تا همه ببینند. حتی منافقان @asatid_enghelabi
💠 حضرت علامه حسن زاده : ذکری از قرآن کریم ؛ برای رهایی از اندوه : لا اِلهَ اِلّا اَنتَ سُبحانَكَ اِنّى كُنتُ مِنَ الظّالِمين ... http://eitta.com/asatid_enghelabi
هدایت شده از ظهور نزدیک است
▪️حاج قاسم سلیمانی می گفت: در جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل، آقا (رهبری) گفتن به بچه‌های حزب الله لبنان بگو دعای جوشن صغیر بخونن. 🔺از رادیو و تلویزیون حزب الله و مناره‌های مساجد و حتی کلیساهای ضاحیه جنوب، راه به راه، این دعا هر روز پخش می شد و در نهایت، حزب الله بر اسرائیل پیروز شد! ⁦🤲🏻⁩ در مملکت خودمون بعد از توصیه آقا به خواندن برای برطرف شدن بیماری چه اتفاقی افتاد؟؟ ❗️⁩چرا پیام آقا تبدیل به پویش نشد⁦!؟ @Roshangari_ir 🌹ظهور نزدیک است .... گنجینه ای از بهترین مطالب 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
هدایت شده از ظهور نزدیک است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اشک نریز آقاجان، ما همه قاسم سلیمانی هستیم. وصیت : حضرت آیت الله خامنه ای را و میبینم را بر سایر امور ترجیح دهید الهی بمیرم که از نزدیکترین افراد به حضرت آقا بود بر غریبی و مظلومیت ایشون تاکید کرده 📭 جهت سلامت و تعجیل فرج عجل الله تعالی فرجه الشریف و سلامتے و شفای همه بیماران و رفع بلا و گرفتارے 🦋•• به عشق حضرت آقا لطفا نشر دهید... 🌹ظهور نزدیک است .... گنجینه ای از بهترین مطالب 👇👇👇 @zohoore_ghaem
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
(ش٢٢) 👈براساس دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
▫️ شب قدر را قدر بدانید 🔺️رهبر انقلاب: امشب را که است، قدر بدانید. مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت امام زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. بنده هم از همه شما ملتمس دعا هستم. ۱۳۷۱/۰۱/۱۰ ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
مراقب تغییراتی باشیم که، نرم نرمک، راه و مسیر آدمی رو عوض می کنه!! ✌️ ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
امام علی(ع): هر کس چشم خود را از نامحرم فروبندد، قلبش راحت می شود. 📘غررالحکم، ح ٩١٢٢ ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
"ای برطرف کننده غم هر غمزده ای! " "سُبحَانَکَ یَا لَا إِلهَ الَّا أنْت" ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
هدایت شده از استاد محمد شجاعی
شب پیوند با امام زمان عج.mp3
4.62M
امشب، هر آرزویی کنی ؛ برات مسئولیت‌آوره! نمیشه همینطوری فقط آرزو کنی! 💥باید قانون آرزو کردن رو بلد باشی. @Ostad_Shojae
(ش٢٣) 👈براساس دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری ┈•✾🍃💙🍃✾•┈ @zohoore_ghaem
🌺قرآن ترجمه المیزان🌺 سوره 2 سوره مبارکه البقرة صفحه 17 ۞ مَا نَنْسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنْسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (106) هر آيه اى را نسخ کنيم يا آن را از يادها ببريم بهتر از آن يا مانندش را مى آوريم. آيا ندانسته اى که خدا بر هر چيزى تواناست؟ (106) أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ (107) آيا ندانسته اى که فرمانروائى آسمان ها و زمين مختصّ خداست و جز خدا براى شما يار و ياورى نيست؟ (107) أَمْ تُرِيدُونَ أَنْ تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِنْ قَبْلُ ۗ وَمَنْ يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ (108) مگر مى خواهيد از پيامبرتان ]چيزهاى ناممکن [درخواست کنيد چنانکه پيش تر از موسى درخواست شد و هر کس کفر را جايگزين ايمان کند قطعاً راه راست را گم کرده است. (108) وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (109) بسيارى از اهل کتاب، بعد از آنکه حقّ برايشان روشن شد به انگيزه حسدى که در دل دارند آرزو مى کنند کاش مى توانستند شما را بعد از ايمانتان به کفر بر گردانند. پس عفو کنيد و در گذريد تا آنکه خدا فرمانش را صادر کند; همانا خدا بر هر چيزى تواناست. (109) وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنْفُسِكُمْ مِنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ (110) و نماز را بر پا داريد و زکات را بپردازيد، و هر خيرى را که براى خودتان پيش مى فرستيد آن را نزد خدا خواهيد يافت; همانا خدا به آنچه مى کنيد بيناست. (110) وَقَالُوا لَنْ يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَنْ كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (111) و گفتند: هرگز کسى به بهشت در نمى آيد جز کسانى که يهودى يا نصرانى باشند، اينها آرزوهايشان است. بگو: اگر راست مى گوئيد دليل خود را بياوريد. (111) بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِنْدَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ (112) چنين نيست، بلکه هر کس خود را تسليم خدا کند و نيکوکار باشد اجرش براى او نزد پروردگارش خواهد بود و نه ترسى بر آنان است و نه آنها غمگين مى شوند. (112) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
🌺نکته تفسیری صفحه ۱۷:🌺 نَسخ: دانش­ آموزان سال دوم دبستان را در نظر بگیرید. معلّم در ابتدای سال به آن­ها می­ گوید: پارسال به شما گفتند که جمع و تفریق را با انگشت­هایتان حساب کنید؛ ولی دیگر این کار ممنوع است. سال بعد، معلّم می­ گوید: از امسال، کسی با مداد نمی­ نویسد. یک سال دیگر، قانون دیگری تغییر می­ کند، و در هر پایه، دانش­ آموزان باید کارهایی کنند که سال​های گذشته از آن منع می­ شدند­. نظر شما در باره­ ی این تغییرات چیست؟ آیا تغییر برخی از قوانین به سبب رشد دانش­ آموزان ایرادی دارد؟ آیا این نشان­ دهنده­ ی ضعف مدرسه است؟ بی­ شک جواب شما منفی­ است. بلکه اگر قوانین از پایه­ ی یکم دبستان تا آخر دبیرستان هیچ تغییری نکند، رشد تحصیلی دانش­ آموزان با مشکل روبه​ رو می­ شود. جهان، یک مدرسه­ ی بزرگ است، و همه­ ی انسان­ ها، دانش­ آموزان آن هستند، و دوره­ های تاریخی، مانند پایه­ های تحصیلی­ است، و پیامبران، معلمان دلسوزی هستند که از سوی خدا برای تربیت ما آمده­ اند. از زمان حضرت نوح علیه السلام که دین به صورت برنامه­ ای مشخص به مردم ارایه شد، مطالب دین به دو بخش تقسیم شده است: یکم، مطالبی که تغییرپذیر نیست؛ مانند یگانگی و عدل خدا، یا زشتی و حرام بودن آدم­ کشی. دوم، دستورهایی که مخصوص مردم همان دوره بوده و با سپری شدن زمان آن​ها و آمدن پیامبر اولوالعزم جدید، آن دستورها کنار رفته و قوانین جدیدی به جای آن​ها آمده است. به این اتفاق، یعنی برداشته شدن یک حکم یا قانون با به انتها رسیدن زمان آن، «نسخ» می­ گویند.[1] مثلاً قرآن فرموده است که خداوند به سبب گناهان بنی­ اسرائیل، بسیاری از خوراکی­ هایی را که بر آن­ها حلال بوده، حرام کرد[2]؛ امّا هنگامی ­که حضرت عیسی علیه السلام مبعوث شد، برخی از آن چیزهای پاکیزه دوباره برایشان حلال شد[3]. احکام گذشته را حضرت عیسی علیه السلام نسخ کرد و احکام جدیدی جایگزین آن​ها شد. جالب توجّه این​که با بعثت پیامبر اسلام ‹، تمام غذاهای لذیذ و پاکیزه بر مردم حلال شد [4]و احکام دشوار کنار رفت، و در حقیقت، باقی­مانده­ ی آن قوانین سخت نسخ شد. حتّی در زمان یک پیامبر نیز امکان نسخ وجود دارد. ممکن است خداوند برای امتحان یا مصلحت خاصی، دستوری موقّت صادر کند و پس از به پایان رسیدن آن مصلحت یا مشخص شدن کسانی که در آن امتحان الهی قبول یا رد شده­ اند، آن حکم را نسخ کند. مثلاً مسلمانان به فرمان خدا، سیزده سال در مکّه و چند ماه در مدینه به سوی بیت­ المقدس نماز می­ خواندند؛ ولی پس از آن، قبله تغییر کرد و مسلمانان مأمور شدند به سوی کعبه نماز بخوانند. قبول این مطلب، برای بعضی مسلمانان سخت بود. خدا نیز آیه­ ای نازل کرد و علّت این تغییر را چنین بیان کرد: قبله­ ای را که مدّتی بر آن بودی، تنها برای این قرار دادیم تا آن کس را که از پیامبر پیروی می­ کند، از آن که به جاهلیت گذشته­ اش بر می­ گردد، مشخص کنیم. (بقره ـ143). بدین ترتیب نسخ در دوران پیامبر صلوات الله علیه ادامه پیدا کرد. گاهی ایشان حکمی را که خود معلوم کرده بود، نسخ می­ کرد. گاهی هم حکمی که پیامبر مشخص کرده بود، با آیه­ ای از قرآن نسخ می­ شد. گاهی هم دستوری که در یک آیه­ ی قرآن آمده بود، با آیه­ ای دیگر نسخ می­ شد. همه­ ی این​ها البته از سوی خدا بود و دلایل مهمی داشت. با وفات پیامبر صلوات الله علیه امّا نسخ برای همیشه پایان پذیرفت و دیگر هیچ حکمی نسخ نمی­ شود؛ زیرا اسلام، آخرین دین، و محمّد صلوات الله علیه ، خاتم پیامبران است. [5] [1] . المیزان ، ج 1 ، ص 249   [2] . برای اطلاع بیشتر رک به : 160 نساء ، 146 انعام و 118 نحل [3] . برای اطلاع بیشتر رک به : 50 ال عمران [4] . برای اطلاع بیشتر رک به : 157 اعراف [5] . محتوای این بحث عمدتاً از کتاب البیان فی تفسیر القران نوشته مرحوم ایت الله سید ابوالقاسم خویی ، بخش النسخ فی القرآن و تفسیر نمونه ج 1 ص 388 اقتباس شد. 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛