eitaa logo
ظهور نزدیک است
1.7هزار دنبال‌کننده
56هزار عکس
57.4هزار ویدیو
1.2هزار فایل
گلچینی از بهترین مطالب #مهدوی #ولایی #شهدایی #سیاسی #معنوی #معرفتی #تربیتی کانال شهدایی ما👈 @ba_shaheidan ارتباط با خادم 👈 @mohebolMahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌ ⚜️⭕️سخنان بسیار مهم و ارزشمند استاد شهید مرتضی مطهری درباره دعا کردن و خواستن از خدا برای گرفتن رذائل اخلاقی از وجود ما. 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹 🔸دعا، تأثیر دارد🔸 در روایات آمده: «اسالک ... قضاءک المبرم الذی تحجبه بایسر الدعاء؛ تو را مي‌خوانم به قضايی که آن را با آسان‌ترين دعا می پوشانی». علی بن مهزیار به امام جواد علیه السلام نامه ای نوشته است که: «در اهواز زلزله زیاد می آید. آیا اجازه می دهید من به جای دیگر منتقل بشوم»؟ حضرت فرمودند: «نه؛ بمان. به مردم بگو چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه روزه بگیرند؛ روز جمعه بروند و دعا کنند». علی بن مهزیار گفت: آمدیم این کار را کردیم و درست شد. حرف کارشناس درست است؛ اینکه این مسائل در طبیعت هست، درست است؛ اینکه خانه ها را باید محکم بسازیم، درست است؛ اما دعا هم درست است. 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش https://eitta.com/asatid_enghelabi http://sapp.ir/asatid_enghelabi
✅گناهی که شیطان هم از آن بیزار است ✍امام جعفر صادق (ع) فرمودند : اگر کسى سخنى را بر ضد مۆمنى نقل کند و قصدش از آن ، زشت کردن چهره او و از بین بردن وجهه اجتماعى اش باشد و بخواهد او را از چشم مردم بیندازد، خداوند او را از ولایت خود خارج مى کند و تحت سرپرستى شیطان قرار مى دهد؛ ولى شیطان هم او را نمى پذیرد! 📚الکافی ج2 ص 358 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
و...تو... همان‌اکسیرآرام‌بخش زمینے؛ کھ‌سالهاست،آن‌رابرمدارش،آرام‌نگہ داشته‌اے! ✨ میدانے؛ زمین‌شیفتہ‌نگاه‌توست... که‌هرصبح‌وشام، دورسرت‌مےگردد!🕊 الّلهُـمَّ عَجِلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَج🌿☁️ 🤲 دلم کمی خدا می خواهد 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
✳️ فضای جامعه را سرشار از زمزمه‌ی‌ دعا کنید که همین دعاکردن فرج شماست! 🔻 این روایت از خود سلام الله علیه است که (وَ أکثِروا الدُّعاءَ بِتَعجیلِ الفَرَجِ فإنَّ ذلک فَرَجُکُم) عبارت خیلی زیباست: را زیاد کنید! یعنی انگار دعا خودش یک وجود مستقلی دارد که باید در فراوان شود! یعنی فضای جامعه باید سرشار از زمزمه و صدای دعا شود، عطر سخن‌گفتن با خدا مشام جان همگان را پر کند، آن هم سخن‌گفتن با خدا در ذکر ، یاد مهدی در بارگاه انس مناجات با خدا! 🔸 خب، انسان عارف دیگر چه می‌خواهد؟ آیا دعا خود، بشارت برای تشنگان وصل نیست؟ (فإنَّ ذلک فَرَجُکُم) فرجتان همین است! نه اینکه فرجتان در این است، نه، خود دعا فرج است! اینکه بعد نتیجه‌اش این می‌شود که خدا اجابت می‌کند و ان‌شاءالله حضرت مهدی علیه‌السلام ظهور می‌کنند و جهان را پر از عدل می‌کنند، آن هم فرج است ولی خود دعا هم فرج است! دعا ، خود، یکی از مصادیق و است. دعا یعنی ارتباط با خدای‌تعالی برای اینکه زمینه‌ی فرج حاصل بشود و این خودش یکی از آن فرازهای مهم انتظار است. 👤 📚 برگرفته از کتاب «دکترین انتظار و مبانی قرآنی آن (ج۲)» 📖 ص ۱۳۸ 🙏 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
✳ دو شرط مهم در اجابت دعا 💠 وَ إِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنیّ‌ِ فَإِنیّ‌ِ قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ؛ هنگامی که بندگانم از تو سراغ مرا می‌گیرند، همانا من نزدیکم؛ دعای دعا‌کننده‌ای که مرا بخواند اجابت می‌کنم. (بقره، ۱۸۶) 🔻 در این آیه، خداوند متعال با مقید کردن وعده‌ی اجابت به «إِذا دَعانِ»، دو شرط مهم در را به ما گوشزد می‌کند: 🔸 یکی این‌که دعا باید حقیقتاً دعا باشد. «أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ» جمله إِذا «دَعانِ» می‌فهماند که وعده‌ی در مورد دعایی است که حقیقتاً دعا باشد یعنی دعاکننده‌ی آن با موافق باشد؛ چون دعای حقیقی آن دعایی است که قبل از زبان سر، زبان قلب و فطرت که دروغ در کارش نیست آن را بخواهد. 🔹 دوم این‌که فرمود «دَعَانِ؛ مرا بخواند». دعایی وعده‌ی اجابت دارد که دعاکننده واقعاً آن را از بخواهد؛ پس اگر کسی به زبان، خدا را خواند و در دل، امیدش به و بود چنین کسی خدا را به دل نخوانده و شرط اجابت دعا را رعایت نکرده است. 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
✳ دلیل دلگیری عصرهای جمعه 🔻 از (رحمة الله علیه) پرسیدند: علت این‌که عصرهای دل انسان می‌گیرد و غمگین می‌شود چیست؟ فرمودند: چون در آن لحظه قلب مقدّس (ارواحنا فداه) به‌سبب عرضه‌ی اعمال انسان‌ها، ناراحت و گرفته است، آدم و عالم متأثر می‌شوند. حضرت، قلب و مدارِ وجود است. ☘ 🙏 🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی @asatid_enghelabi ایتا و سروش
شرح حکمت ۲۸ نهج البلاغه بخش دوم.mp3
5.49M
/ قسمت دوم ارزش و جایگاه والای زهد در نهج البلاغه 🌸صوت روز هشتاد و چهارم👆 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 2⃣ 🔹 ارزش و جایگاه والای زهد در نهج البلاغه/ آثار زهد 🔻مسأله بعدی پیرامون زهد، ارزش و جایگاه والای زهد، از نگاه مولا علی(علیه السلام) است. 🔻 مولا یک بار در حکمت ۴ می فرمایند: « الزُّهْدُ ثَرْوَةٌ»؛ زهد سرمایه و ثروت است. 🔻در حکمت ۳۱ هم برای ایمان چهار رکن قائل هستند، که یکی از این چهار رکن صبر است و برای صبر هم چهار رکن قائل هستند که یکی از ارکان صبر را "زهد" معرفی می کنند. بنابراین زهد یکی از زیر مجموعه های ارکان ایمان به ‌شمار رفته است. 🔻 نکته دیگری که پیرامون زهد باید از نهج البلاغه آموخت؛ آثار زهد در نهج البلاغه است. امیرالمؤمنین (علیه السلام) آثار متعددی برای زهد بیان فرموده اند: 1⃣ سبُک دیدن مصیبت های دنیا : 🔻 در حکمت ۳۱ می فرمایند: کسی که در دنیا زهد و بی رغبتی داشته باشد، مصیبت های دنیا را کوچک و آسان می شمارد. 2⃣ بصیرت پیدا کردن نسبت به باطن خطرناک و فریبنده دنیا: 🔻حضرت در حکمت ۳۹۱ می فرمایند: در دنیا زهد بورز، تا خداوند متعال چشم تو را به عیب ها و ایرادهای دنیا باز کند. 3⃣ کشتن هوای نفس و جلوگیری از هیجان بیجا و طغیان نفس امّاره: 🔻در بند ۲ از نامه ۳۱ میفرمایند: «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ وَ أَمِتْهُ بِالزَّهَادَةِ» ؛ قلبت را با موعظه احیاء کن و نفس امّاره و شهواتش را با زهد و بی رغبتی به دنیا بمیران. 🔻 از آثار زهد نکات دیگری هم هست که در قالب نشانه ها و ویژگیهای زاهدان بیان شده است. 🔰حضرت در نهج البلاغه حداقل پنج ویژگی و نشانه برای زاهدان واقعی بیان کرده اند که به ترتیب از این قرارند: 1⃣ رویگردانی از دنیا: در خطبه۱۰۳ می فرمایند: «أَيُّهَا النَّاسُ انْظُرُوا إِلَى الدُّنْيَا نَظَرَ الزَّاهِدِينَ فِيهَا الصَّادِفِينَ عَنْهَا»؛ ای مردم به دنیا با همان چشمی که زاهدان به دنیا نگاه میکنند، نگاه کنید. کدام زاهدان؟ همان کسانی که روی از دنیا برگرداندند. چرا؟ چون وقتی طبق حکمت ۳۹۱ زهد به خرج دادند، چشمشان خیره به ظاهر فریبنده دنیا نیست، بلکه خدا چشم بصیرت آنها را به باطن حقیقی دنیا که پر از خطر هست روشن می کند. خوب معلوم است که آدم عاقل از خطر روی برگردان است. 2⃣ اثر یا نشانه دوم که برای زاهدان بیان میفرمایند، قلب محزون و ظاهر خندان است. در خطبه۱۱۳ میفرمایند: « إِنَّ الزَّاهِدِينَ فِي الدُّنْيَا تَبْكِي قُلُوبُهُمْ وَ إِنْ ضَحِكُوا» اگر چه به ظاهر بخندند، قلبهایشان گریان و محزون است. 3⃣ سومین نشانه زاهدان از نگاه مولا علی(علیه السلام ) بی رغبتی به امور فانی و نابود شدنی است. 🔻در خطبه۱۹۳ معروف به خطبه متقین میفرمایند: «وَ زَهَادَتُهُ فِيمَا لَا يَبْقَى»بی رغبتی اهل تقوا به چیزی است که بقا ندارد، دوام ندارد، جاودانگی ندارد. 4⃣ چهارمین نشانه و اثر دیگر زاهدان این است که از دنیا طلبان دوری میکنند. در همان خطبه متقین میفرمایند«بُعْدُهُ عَمَّنْ تَبَاعَدَ عَنْهُ زُهْدٌ وَ نَزَاهَة». اینکه اهل تقوا گاهی از بعضی ها دوری میجویند از روی غرور و تکبر نیست، بلکه از روی بی رغبتی به دنیا طلبان و پاک ماندن است. 5⃣ نکته دیگری که مولا علی(علیه السلام) در مورد نشانه ها و ویژگیهای زاهدان بیان میفرمایند، در نامه۲۷ است ، که حضرت میفرمایند: اهل تقوا لذت زهد در دنیا را در همین دنیا می چشند. «الْمُتَّقِينَ أَصَابُوا لَذَّةَ زُهْدِ الدُّنْيَا فِي دُنْيَاهُمْ»؛ " اهل تقوی به لذت زهد در دنیا در همین دنیا دست پیدا میکنند". 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5947206687529108577.mp3
895K
🔸ترتیل صفحه ۱۰۰ قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده 🔸مقام‌ : حجاز 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
صفحه ۱۰۰ مصحف شریف سوره مبارکه نساء 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
4_5947206687529108578.mp3
1.8M
🔸ترتیل صفحه 100 قرآن کریم با صدای استاد حامد ولی زاده_مقام حجاز 🔸به همراه ترجمه گویای فارسی با صدای مرحوم استاد اسماعیل قادرپناه 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
قرآن ترجمه المیزان سوره 4 سوره مبارکه النساء صفحه 100 ۞ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَىٰ أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ ۚ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَىٰ بِهِمَا ۖ فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَىٰ أَنْ تَعْدِلُوا ۚ وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا (135) اى کسانى که ايمان آورده ايد! دقيقاً به عدالت قيام کنيد و براى خدا شهادت دهيد، اگر چه به زيان خودتان يا پدر و مادر يا خويشان نزديکترتان باشد، اگر [خواهان شهادت ]بى نياز يا فقير باشد خدا [به رعايت حال ]آن دو سزاوارتر است; پس پيروى هوس نکنيد که منحرف شويد، و اگر به انحراف گراييد يا [از اظهار حق ]روى بگردانيد [بازخواست مى شويد زيرا ]قطعاً خدا از آنچه انجام مى دهيد آگاه است. (135) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ ۚ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (136) اى کسانى که ايمان آورده ايد! به خدا و رسول او و کتابى که بر رسولش نازل کرده و کتاب هايى که از پيش نازل کرده است ايمان بياوريد. و هر کس به خدا و فرشتگان او و کتاب ها و رسولانش و روز واپسين کفر بورزد قطعاً به گمراهى دورى دچار شده است. (136) إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدَادُوا كُفْرًا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ سَبِيلًا (137) همانا کسانى که ايمان آوردند سپس کافر شدند سپس ايمان آوردند باز کافر شدند سپس به کفرشان افزودند خدا هرگز آنان را نخواهد آمرزيد و به راهى هدايتشان نخواهد کرد. (137) بَشِّرِ الْمُنَافِقِينَ بِأَنَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (138) به منافقان بشارت ده که براى آنان عذابى دردآور خواهد بود. (138) الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (139) همانان که کافران را بجاى مؤمنان دوستان خود مى گيرند، آيا عزّت را نزد کافران مى طلبند؟ [بايد بدانند که ]عزّ، همه نزد خداست. (139) وَقَدْ نَزَّلَ عَلَيْكُمْ فِي الْكِتَابِ أَنْ إِذَا سَمِعْتُمْ آيَاتِ اللَّهِ يُكْفَرُ بِهَا وَيُسْتَهْزَأُ بِهَا فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ حَتَّىٰ يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ ۚ إِنَّكُمْ إِذًا مِثْلُهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ جَامِعُ الْمُنَافِقِينَ وَالْكَافِرِينَ فِي جَهَنَّمَ جَمِيعًا (140) و همانا در قرآن اين [دستور ]را بر شما نازل کرد که هر گاه شنيديد آيات خدا مورد انکار و استهزا اقرار مى گيرد با آنان ننشينيد تا در سخنى غير آن فرو روند و گرنه در آن صورت شما هم مانند آنان خواهيد بود، همانا خدا منافقان و کافران را همگى در جهنّم گرد خواهد آورد. (140) 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
نکته تفسیری صفحه ۱۰۰: شرکت در مجلس گناه، ممنوع!: خداوند در آیه​ ی 68 سوره​ ی انعام به پیامبر و مسلمانان چنین دستور داد: «هرگاه کسانی را دیدی که آیات ما را به مسخره می­ گیرند، از آنان روی گردان تا سخن دیگری بگویند.» پس از این دستور، برخی از مسلمانان ظاهری که ایمان حقیقی نداشتند، در مجالس یهودیان مدینه شرکت می­ کردند و به یاوه‏گویی‏های آنان در مورد قرآن و پیامبر(ص)گوش می‏کردند. خداوند در این آیه ـ که بعد از آیه​ ی 68 سوره​ ی انعام نازل شده ـ دوباره بر آن دستور تأکید کرده و چنین افرادی را سرزنش نموده است. بر اساس این آیات، حضور در مجالسی که آیات و دستورهای خدا مسخره می­ شود، ممنوع است و گناه شرکت در چنین مجالسی، مانند گناه کسانی​ست که آیات خدا را مسخره می­ کنند. در همه​ ی زمان­ها، افراد لاابالی و بی­ ایمانی بوده و هستند که بدون ترس از خدا و مجازات­ هایش، سخنان و نشانه­ های او را به باد مسخره می­ گیرند و بدین وسیله سعی می­ کنند دین خدا را در چشمان مردم کوچک کنند. به فرموده​ ی قرآن، اگر ما نتوانیم با این افراد مقابله کنیم، وظیفه داریم که از کنار آنان برخیزیم و به سخنان کفر‏آمیزشان گوش نکنیم. امام صادق علیه السلام در این­ باره فرموده است: «برای انسان باایمان شایسته نیست که در مجلسی حاضر شود که نافرمانی خدا در آن صورت می­ گیرد و او نمی­ تواند آن را تغییر دهد.»[1] در روایت دیگری از همان امام می­ خوانیم: «منظور از این دستور این است که اگر شنیدی کسی حق را انکار می­ کند و آن را دروغ می­ شمرد و سخنان ناروا در مورد امامان می­ گوید، از کنار او برخیزی و با او ننشینی؛ هر که  می­ خواهد باشد.»[2] همچنین پیشوایان معصوم، ما را از حضور در مجلسی که در آن از فرد باایمانی غیبت می­ شود، نهی کرده­ اند.[3] بر اساس فرمایش امامان، در چنین مجالسی، شیاطین حضور می­ یابند و لعنت خدا بر اهل آن مجلس نازل می­ شود. پس اگر کسی نمی­تواند آن را ترک کند، وظیفه دارد دست­کم در دل خود از سخنان پلید و آلوده­ای که در آن محفل گفته می­ شود، بیزاری بجوید و در قلب خود آن مطالب زشت را انکار کند[4]. ترک مجلس گناه، دو اثر مهم دارد: 1ـ انسان مؤمن را از آلودگی به گناهان دور می­ کند؛ 2ـ کسانی را که مشغول گناه هستند، متوجّه خطا و اشتباهشان می­ کند؛ چرا که حضور در مجلس گناه​کاران، به معنای تأیید کارهای ایشان و تشویق آنان به ادامه​ ی گناه است، و ترک آن، نوعی اعلام نارضایتی از اعمال و گفتارشان است. [1] - کنزالدقائق، ج 4، ص 352 [2] - تفسیر عیاشی، ج 1، ص 282 [3] - تفسیر قمی، ج 1، ص 204 [4] - کنزالدقائق، ج 4، ص 351 🕊👇 ┏━━━🍃═♥️━━━┓   @tartilvathdir96 ┗━━━♥️═🍃━━━┛
13990420_39454_192k.mp3
4.16M
🔊 کلیپ صوتی | نقاب نفاق 🔻به مناسبت سالگرد خنثی‌سازی کودتای نوژه 💻 @Khamenei_ir
🔔شوخی نگیرید❗️ 💎فَاِنَّهُ وَ اللّه ِ الجِدُّ لا اللَّعِبُ، وَ الْحَقُّ لا الكَذِبُ، وَ ما هُوَ اِلاّ الموتُ اَسْمَعَ داعيهِ، وَ اَعْجَلَ حاديِـهِ، فَلا يَغُرَّنَّـكَ سَوادُ النّاسِ مِنْ نَفْسِكَ؛ 🌓به خدا سوگند كه جدّی است، نه شوخی! و حقیقت است، نه دروغ! مرگ را می گویم كه صدای خود را به گوش همگان می رسانَد و همه را به سرعت می میرانَد. پس انبوه مردمان [زنده]، تو را به خودت مغرور نسازد [كه بپنداری مرگی در كار نیست]! 📚 @nahjol_balagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺پیامبر صلی الله علیه وآله: ▫️مَا مِنْ عَبْدٍ وَ لَا أَمَةٍ يَمُوتُ وَ فِي قَلْبِهِ مِثْقَالُ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ مِنْ حُبِّ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِلَّا أَدْخَلَهُ اللَّهُ الْجَنَّةَ. 🔹هر كس از دنیا برود و در دلش به اندازه دانه خردلى محبت علی علیه‌السلام باشد، (سرانجام) خدا او را وارد بهشت خواهد کرد! 📚 الامالی شیخ طوسی، ص330. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸 30روز تا برترین عید. 🌸 @nahjol_balagheh
🔴دانش را هر جا بيابى فرا گير! ◽️خُذِ الْحِکْمَةَ أَنَّى کَانَتْ فَإِنَّ الْحِکْمَةَ تَکُونُ فِی صَدْرِ الْمُنَافِقِ فَتَلَجْلَجُ فِی صَدْرِهِ حَتَّى تَخْرُجَ فَتَسْکُنَ إِلَى صَوَاحِبِهَا فِی صَدْرِ الْمُؤْمِنِ 🌗دانش را فرا گیر هرجا باشد زیرا حکمت گاهی در سینه منافق است اما در سینه او آرام نمی گیرد تا از آن خارج شود و در کنار حکمت های دیگر در سینه مومن جای گیرد. 📚 @nahjol_balagheh
‌‌‌ ۳۱ نهج‌البلاغه 📌قسمت ۸۸ ❣امیر المومنین علی علیه السلام در پنجمين توصيه مى فرمايد: ✨وَالْمَرْءُ أَحْفَظُ لِسِرِّهِ 💠«انسان اسرار خويش را (بهتر از هر کس ديگر) نگهدارى مى کند. ✍زيرا انسان، نسبت به اسرار خود از همه دلسوزتر است، چون افشاى آنها گاه موجب ضرر و زيان و گاه سبب آبرو ريزى و هتک حيثيت او مى شود در حالى که ديگران از افشاى سر او ممکن است هيچ آسيبى نبينند، 🔹 بنابراين اگر مى خواهد اسرارش محفوظ شود بايد در صندوق سينه خود آن را محکم نگه دارد، ✔️همان گونه که در کلمات قصار امام عليه السلام آمده است «صَدْرُ الْعاقِلِ صُنْدُوقُ سِرِّهِ; سينه انسان خردمند صندوق اسرار اوست» 📝ادامه دارد..... ┏━━━🍃🌹🍃━━━┓ @nahjol_balagheh ┗━━━🍁━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌺پیامبر صلی الله علیه وآله خطاب به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: ◽️لَوْ لَا أَنْ تَقُولَ فِيكَ طَوَائِفُ مِنْ أُمَّتِي مَا قَالَتِ النَّصَارَى فِي عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ لَقُلْتُ فِيكَ قَوْلًا لَا تَمُرُّ بِمَلَإٍ مِنَ النَّاسِ إِلَّا أَخَذُوا التُّرَابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسُونَ بِذَلِكَ الْبَرَكَة 🔹اگر ترس از این نبود که گروه‌هایى از امّتم درباره تو همان چیزی را بگویند که مسیحیان درباره عیسى ‏گفتند (تو را خدا بپندارند)، سخنانی درباره تو مى‌‏گفتم که هروقت از میان مردم عبور کنی خاک پایت را براى تبرّک بردارند. 📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏8، ص57. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🌸 ۲۹ روز تا برترین عید. 🌸 @nahjol_balagheh
🎆 💦 تفسیر (۶۱): مُتّقِین انفاق کنندگان در راه خدایند: 💦 در قرآن در بیان صفات متقین میخوانیم: "و (آنها کسانی هستند) و از تمام مواهبى كه به آنها روزى داده ‏ايم انفاق مى ‏كنند". «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏». (بقرة، 3) قابل توجه اينكه قرآن نمى‏ گويد: «من اموالهم ينفقون» (از اموالشان انفاق مى ‏كنند) بلكه مى ‏گويد «مِمَّا رَزَقْناهُمْ» (از آنچه به آنها روزى داديم) و به اين ترتيب مسالۀ انفاق را آن چنان تعميم مى‏ دهد كه تمام مواهب مادى و معنوى را در بر مى ‏گيرد. بنابراين مردم پرهيزگار آنها هستند كه نه تنها از اموال خود، بلكه از علم و عقل و دانش و نيروهاى جسمانى و مقام و موقعيت اجتماعى خود، و خلاصه از تمام سرمايه ‏هاى خويش به آنها كه نياز دارند مى ‏بخشند، بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشند. انفاق يك قانون عمومى در جهان آفرينش و مخصوصا در سازمان بدن هر موجود زنده است، قلب انسان تنها براى خود كار نمى‏ كند، بلكه از آنچه دارد به تمام سلولها انفاق مى‏ كند، مغز و ريه و ساير دستگاه هاى بدن انسان، همه از نتيجه كار خود دائما انفاق مى ‏كنند، و اصولا زندگى دسته جمعى بدون انفاق مفهومى ندارد. ارتباط با انسانها در حقيقت نتيجه ارتباط و پيوند با خدا است، انسانى كه به خدا پيوسته و به حكم جمله «مما رزقناهم» همه روزيها و مواهب را از خدا مى‏ داند، نه از ناحيه خودش، عطاى خداوند بزرگى مى ‏داند كه چند روزى اين امانت را نزد او گذاشته، نه تنها از انفاق و بخشش در راه او ناراحت نمى‏ شود، بلكه خوشحال است، چرا كه مال خدا را به بندگان او داده، اما نتائج و بركات مادى و معنويش را براى خود خريده است، اين طرز تفكر، روح انسان را از بخل و حسد پاك مى ‏كند، و جهان «تنازع بقا» را به دنياى «تعاون» تبديل مى ‏سازد دنيايى كه هر كس در آن خود را مديون مى‏ داند كه از مواهبى كه دارد در اختيار همه نيازمندان بگذارد، همچون آفتاب نورافشانى كند بى آنكه انتظار پاداشى داشته باشد. جالب اينكه در حديثى از امام صادق (ع) مى‏ خوانيم كه در تفسير جمله «وَ مِمَّا رَزَقْناهُمْ يُنْفِقُونَ‏» فرمود: "مفهوم آن اين است که از علوم و دانشهايى كه به آنها تعليم داده ‏ايم نشر مى‏ دهند، و به نيازمندان مى ‏آموزند" . بديهى است مفهوم اين سخن آن نيست كه انفاق مخصوص به علم است، بلكه چون غالبا نظرها در مسأله انفاق متوجه انفاق مالى مى ‏شود، امام با ذكر اين نوع انفاق معنوى مى ‏خواهد گستردگى مفهوم انفاق را روشن سازد. ضمنا از اينجا به خوبى روشن مى ‏شود كه انفاق در آيه مورد بحث خصوص زكات واجب، يا اعم از زكات واجب و مستحبّ نيست، بلكه معنى وسيعى دارد كه هر گونه كمك بلاعوضى را در بر مى‏ گيرد. 💦 (تفسير نمونه، ج‏1، ص 74)
طلاييه.mp3
5.29M
روایتگری در مورد شهدا