eitaa logo
ظهور نزدیک است
1.7هزار دنبال‌کننده
57.6هزار عکس
59.1هزار ویدیو
1.2هزار فایل
گلچینی از بهترین مطالب #مهدوی #ولایی #شهدایی #سیاسی #معنوی #معرفتی #تربیتی کانال شهدایی ما👈 @ba_shaheidan ارتباط با خادم 👈 @mohebolMahdi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از ظهور نزدیک است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡وقتی حال نداری نماز شب بخونی! 💠 استاد فاطمی نیا @imanoor_com
هدایت شده از ظهور نزدیک است
شیعه در خواب و امامش به دعای سحر است.... 🌹ظهور نزدیک است .... گنجینه ای از بهترین مطالب 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
هدایت شده از ظهور نزدیک است
بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد دعا کبوتر عشق است و بال و پر دارد بخوان دعای فرج را که یوسف زهرا از پس پرده ی غیبت نظر دارد 🌸✨بسم الله الرحمن الرحيم✨🌸 🌸اِلـهي عَظُمَ الْبَلاءُ ،✨ 🌸 وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،✨ 🌸وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ،✨ 🌸 وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ✨ 🌸وَضاقَتِ الاْرْضُ ، ✨ 🌸وَمُنِعَتِ السَّماءُ ✨ 🌸واَنْتَ الْمُسْتَعانُ ،✨ 🌸 وَاِلَيْكَ الْمُشْتَكى ،✨ 🌸 وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِي الشِّدَّةِ والرَّخاءِ؛✨ 🌸اَللّـهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد ،✨ 🌸اُولِي الاْمْرِ الَّذينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا 🌸 طاعَتَهُمْ ،✨ 🌸 وَعَرَّفْتَنا بِذلِكَ مَنْزِلَتَهُم✨ 🌸فَفَرِّجْ عَنا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلاً قَريبا✨ 🌸ً كَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ ؛✨ 🌸يا مُحَمَّدُ يا عَلِيُّ يا عَلِيُّ يا مُحَمَّدُ ✨ 🌸اِكْفِياني فَاِنَّكُما كافِيانِ ، ✨ ✨🌸وَانْصُراني فَاِنَّكُما ناصِرانِ ؛✨ 🌸يا مَوْلانا يا صاحِبَ الزَّمانِ ؛✨ 🌸الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، ✨ 🌸اَدْرِكْني اَدْرِكْني اَدْرِكْني ، ✨ 🌸السّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ،✨ 🌸 الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ؛✨ 🌸يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ ،✨ 🌸بِحَقِّ مُحَمَّد وَآلِهِ الطّاهِرينَ🌸 و برای سلامتی محبوب 🎀اَللّـهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِه في هذِهِ السَّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَة وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْنا حَتّى تُسْكِنَهُ اَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طویلا .🎀 🌺دعای منتظران درعصرغیبت🌺 اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسکَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِف نَبِيَّكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ حُجَّتَكَ اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى گنجینه ای از مطالب ناب مهدوی ولایی معنوی شهدایی معرفتی و....👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ظهور نزدیک است
🦋 ‼️آیت الله بهجت(ره) : 🔻تکان میخوری بگو « یا صاحب الزمان » 🔻می نشینی بگو « یا صاحب الزمان » 🔻برمیخیزی بگو « یا صاحب الزمان » 😍👌صبح که از خواب بیدار میشوی مؤدب بایست و صبحت را با سلام به امام زمانت شروع کن ❤️✨و بگو آقا جان دستم به دامانت خودت یاری ام کن 🤲 شب که میخواهی بخوابی اول دست به سینه بگذار و بگو"السلام علیک یا صاحب الزمان" بعد بخواب. 🔻شب و روزت را به یاد محبوب سر کن که اگر اینطور شد، شیطان دیگر در زندگی تو جایگاهی ندارد، دیگر نمیتوانی گناه کنی، دیگر تمام وقت بیمه امام زمانی. 💎 و خود حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام فرموده است: "که در حیرت دوران غیبت فقط کسانی بر دین خود ثابت قدم می مانند که با روح یقین مباشر و با مولا و صاحب خود مأنوس باشند." 📚 كمال الدین و تمام النعمه، ص 303 @montazerane_zohour 🌹ظهور نزدیک است .... گنجینه ای از بهترین مطالب 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/1327431703C4d3e0da40c
❣ 📖 السَّلامُ عَلَیْکَ یا خَلیفَةَ الرَّحْمانِ‏... 🌱سلام بر تو ای مولایی که آینه مهربانی خدا هستی. سلام بر تو و بر روزی که زمین و زمینیان را از محبت، سیراب خواهی کرد. 📚 صحیفه رضویه، زیارت امام زمان عجّل تعالی فرجه در حرم شریف امام رضا علیه السلام.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 باید با انس بگیریم 🔺 رهبر انقلاب: «یامن تحل به عقد المکاره و یامن تدفع به حرّ الشدائد» با زبان درخواست و التماس حقیقت را بیان مى‌کند. انسان را به آنچه که هست و کیفیتى که باید پیدا بکند آشنا مى‌کند. ما باید با صحیفه‌ى سجادیه انس بگیریم، و من خواهش مى‌کنم از همه‌ى برادران و خواهران کتاب صحیفه‌ى سجادیه را بگیرند، مطالعه کنند، بخوانند تدبر کنند، هم از توجهى که انسان از دعاى صحیفه‌ى سجادیه به خدا مى‌برد، پیدا مى‌کند، بهره ببرند و هم معارف عظیم این کتاب تالى تلو قرآن و نهج‌البلاغه را یاد بگیرند، و باید دانشمندان و متفکرین و دانایان امور معارف روى صحیفه‌ى سجادیه بیش از این کار کنند. ۱۳۶۶/۰۶/۲۰ 📥 نسخه کامل بیانات درباره حیات نورانی امام سجاد علیه‌السلام👇 https://farsi.khamenei.ir/video-content?id=24495
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹شرح حدیث اخلاق از سجاد(ع) توسط رهبر معظم انقلاب 🌺آثار دنيوی و اخروی سخن نیکو🌺 💐(ع) مبارک💐 اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج🎋
دعای هفتم صحیفه سجادیه یکی از دعاهای معروف از امام سجاد (ع) است که آن حضرت در برابر سختی ها و ناملایمات زندگی به آن توسل می جستند. متن دعای هفتم صحیفه سجادیه وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکرْبِ (۱) یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ. (۲) ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ. (۳) فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ. (۴) أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ (۵) وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ. (۶) وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی. (۷) فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. (۸) فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً. (۹) وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک. (۱۰) فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 ترجمه دعای هفتم صحیفه سجادیه از الهی قمشه ای اى خدائى که‌ گره ناگواریهاى عالم به‌ او‌ گشایش مى یابد اى خدائى که‌ سختیهاى جهان به‌ او‌ آسان مى گردد اى آنکه برون شدن از‌ غم ‌و‌ اندوه به‌ حقیقت شادى ‌و‌ خرمى از‌ او‌ درخواست مى شود مشکلات عالم پیش قدرتت رام گردند ‌و‌ اسباب وجود هر‌ چیز به‌ لطف ‌و‌ کرمت نظام یافته است قضا به‌ قدرت تو‌ جارى ‌و‌ هر‌ چیز عالم به‌ اراده تو‌ امضاء مى گردد پس هر‌ چه بخواهى به‌ مجرد خواست پیش از‌ فرمانت اطاعت کند ‌و‌ هر‌ چه بخواهى به‌ صرف اراده بدون نهیت منزجر گردد خلق ترا در‌ مهمات عالم مى خوانند ‌و‌ به‌ درگاه تو‌ در‌ پریشانیها تضرع ‌و‌ زارى مى کنند هیچ درد ‌و‌ رنج ‌و‌ پریشانى دفع نشود مگر آنکه تو‌ مندفع گردانى ‌و‌ تو‌ برطرف سازى و اى خدا گران حوادثى به‌ من‌ رسیده که‌ مرا درهم شکسته ‌و‌ پریشان حال ساخته ‌و‌ مشکلاتى بر‌ من‌ وارد شده که‌ مرا به‌ رنج ‌و‌ غم افکنده به قدرت تو‌ ‌آن امور بر‌ من‌ وارد آمده ‌و‌ به‌ اقتدار تو‌ بر‌ من‌ روآورده پس غمى که‌ تو‌ آوردى کسى دیگر نتواند برد ‌و‌ مشکلى که‌ تو‌ فرستى غیر تو‌ نتواند زائل کرد درى که‌ تو‌ بر‌ بندى دیگرى نتواند گشود ‌و‌ اگر بگشائى نتواند بست آنچه را‌ تو‌ مشکل کنى کسى آسان نتواند ساخت ‌و‌ آنکه را‌ تو‌ خوار سازى کسى یارى نتواند کرد. پس درود فرست اى خدا بر‌ محمد (ص) ‌و‌ آلش ‌و‌ بر‌ من‌ به‌ فضل ‌و‌ احسان در‌ وسعت ‌و‌ آسایش بگشا ‌و‌ به‌ قدرتت در‌ قلبم لشکر هم ‌و‌ غم را‌ در‌ هم شکن ‌و‌ به‌ من‌ در‌ آنچه شکایت از‌ ‌آن دارم حسن ظن ‌و‌ خوشبینى عطا فرما ‌و‌ شیرینى صنعت را‌ در‌ آنچه درخواست مى کنم به‌ من‌ بچشان ‌و‌ از‌ جانب خود به‌ من‌ رحمت ‌و‌ گشایش ‌و‌ خوشگوارى عنایت فرما ‌و‌ براى من‌ از‌ لطف خود از‌ هر‌ مشکلى راه خروجى الهام فرما و مرا از‌ کار ملازمت وظایف بندگیت ‌و‌ به‌ جاى آوردن سنن ‌و‌ احکامت به‌ هیچ کار مشغول مگردان اى خدا از‌ حوادثى که‌ به‌ من‌ رسیده سینه ام تنگ ‌و‌ دلم پر از‌ هم ‌و‌ غم گردیده ‌و‌ تو‌ بر‌ دفع آنچه بدان مبتلا ‌و‌ به‌ ‌آن گرفتارم توانائى پس‌ تو‌ ‌آن (غم ‌و‌ دلتنگیم را) به‌ کرمت زایل گردان ‌و‌ هر‌ چند من‌ مستوجب این لطف تو‌ نباشم اى صاحب عرش بزرگ اى صاحب نعمت با‌ کرامت پس‌ تو‌ قادرى اى مهربانترین مهربانان عالم دعایم را‌ اجابت فرما- اى پروردگار عالمیان
فراز اول دعای هفتم صحیفه سجادیه يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ ، وَ يَا مَنْ يُفْثَأُ [يَفْثَأُ] بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الَْمخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ . اى خدائى كه گره ناگواريهاى عالم به او گشايش مى‌يابد اى خدائى كه سختيهاى جهان به او آسان مى‌گردد اى آنكه برون شدن از غم و اندوه به حقيقت شادى و خرمى از او درخواست مى‌شود.
🌟فراز اول دعای هفتم صحیفه بند اول ✨يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ ای کسی که گره های مشکلات و امور ناگوار به وسیله تو گشوده می شود. «تُحَلُّ»: از حلّ به معنای گشودن است. «عقَد»: جمع «عُقده» به معنای گره است. «مکاره»: جمع «مکروه» به معنای مشکل و ناگوار است. مشکلاتی که برای انسان پیش می آید، عوامل مختلفی دارد. 1⃣ گاهی به سبب اعمال انسان است، ✨«وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصِيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثِير»(شوری-۳۰) و هر آسيبى به شما رسد به سبب اعمالى است كه مرتكب شده‏ايد، و از بسيارى [از همان اعمال هم‏] درمى‏گذرد. 2⃣ گاهی آزمایش الهی است، ✨«وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِينَ» ( بقره-۱۵۵) و بى‏ترديد شما را به چيزى اندك از ترس و گرسنگى و كاهش بخشى از اموال و كسان و محصولات [نباتى يا ثمرات باغ زندگى از زن و فرزند] آزمايش مى‏كنيم. و صبركنندگان را بشارت ده. 3⃣ گاهی برای توجه دادن بندگان به خداست، زیرا سرگرم شدن به زندگی دنیا یکی از عوامل غفلت از پروردگار است. ✨«وَ ما أَرْسَلْنا فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَبِيٍّ إِلَّا أَخَذْنا أَهْلَها بِالْبَأْساءِ وَ الضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُون». (اعراف -۹۴) هيچ پيامبرى را در شهرى نفرستاديم مگر آنكه اهلش را [پس از تكذيب آن پيامبر] به تهيدستى و سختى و رنج و بيمارى دچار كرديم، باشد كه [به پيشگاه ما] فروتنى و زارى كنند. 4⃣ گاهی برای بالا بردن درجات مومنین است، امام صادق علیه السلام می فرماید: همانا در بهشت برای بنده منزلت و جایگاهی است که به آن جایگاه نمی رسد مگر این که یکی از این دو مشکل برای او پیش آید: یکی خسارت در مورد مالَش، و دیگر گرفتاری در مورد بدنش. ⁉️مشکلاتی که برای انسان پیش می آید کدام یک از موارد فوق است؟ در اکثر موارد قابل تشخیص نیست، بنابر این انسان مؤمن باید ✅در ضمن این که به وظایف خودش _ چه نسبت به اعمالش، و چه نسبت به برطرف کردن مشکلاتش _ عمل می کند ✅ تسلیم امر الهی باشد ✅ و کاری انجام ندهد که موجب کفران نعمت باشد و خدای ناکرده مشکلات او را شدیدتر کند. ⚠️باید توجه داشت که مشکلات و سختی ها نسبت به انسان مؤمن جنبه عذاب ندارد اما نسبت به کفّار جنبه عذاب دارد. ،
فراز اول دعای هفتم صحیفه سجادیه بند دوم 🌟وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ 🍃و ای کسی که حادثه های سخت _ که به آخرین حدّ سختی رسیده _ به کمک او درهم شکسته و آسان می شود.. ✍«يَفْثَأُ»: به معنای شکستن و یا فرو نشاندن جوشش چیزی است، پس به کم کردن سختی ها و آرامش بخشیدن گفته می شود. ✍«حدّ الشدائد»: نهایت سختی ها. تعبیر «حدّ الشدائد» اشاره به این است که حادثه های سخت _ به آخرین حدّ سختی رسیده _ تنها به کمک پروردگار برطرف می شود. در این دعا از خداوند می خواهیم که👇👇 ✅ این گونه سختی ها را برطرف کرده و آنها را برای ما آسان کندو اضطرابی که به واسطه آنها برای انسان پیش آمده را به آرامش تبدیل کند. 🌟وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. 🍃ای کسی که راه خروج از سختی ها و رسیدن به آرامش بعد از فرج و گشایش از او درخواست می شود. ✍«یُلتمس منه»: از او التماس و درخواست می شود. ✍«مَخرَج»: راه خروج این تعبیر در موردی به کار می رود که انسان به گونه ای گرفتار شده که راه خروج از گرفتاری برای او وجود ندارد و از خداوند درخواست می کند که برای او راه خروج قرار دهد. ✍رَوح: در اصل به معنای تنفّس کردن است، به هر چیزی که مایه حیات و راحتی انسان است «رَوح» گفته می شود. ✍«فَرَج»: گشایش، ✍«رَوح الفَرَج»: آرامش و راحتی که بعد از گشایش در امور انسان حاصل می شود. ✅✳️ تنها خداست که می تواند انسان گرفتار در سختی ها را از گرفتاری نجات بخشد و او را به گشایش و آرامش بعد از آن برساند. . .
🌟فراز دوم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند اول 🌟ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ 🍃همه مشکلات و موانعی که برای انسان پیش می آید در مقابل قدرت تو رام و ذلیلند. ✍ذلّت: ذلیل و رام شد. ✍صِعاب: مشکلات قرآن هم در این مورد می فرماید :✨«إنّک علی کلّ شیء قدیر» (۲۶_آل عمران). 🌟وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ 🍃ای کسی که همه اسباب وجود اشیاء، با لطف، رحمت و دقّت تو برای آنها سببیّت پیدا کرده است. ✍تسبّبت: سببیت پیدا کرده. ✍أسباب: جمع «سبب»، در اصل به معنای طنابی است که دلو را به آن می بندند و از چاه آب می کشند، ✅ پس به هر چیزی که برای رسیدن به مقصودی کمک می کند سبب گفته می شود، ⁉️خداوند مسبّب الاسباب است، یعنی چه؟ یعنی خداوند تعالی سببیت اسباب است _ و این که چیزی سببیت برای چیز دیگری پیدا کند_ به دست اوست، ✅ آتش را سبب برای سوزاندن و کارد را سبب برای بریدن قرار داده است، ولی آن جا که اراده کند 🔥آتش ابراهیم را نمی سوزاند🔪 و کارد گلوی اسماعیل را نمی برد. ✍لطف: در اصل به معنای ملایمت و گاهی به معنای شیء ریز و کوچک است. ✍«لطیف» کسی است که با ملایمت و محبّت با دیگران رفتار می کند، و یا ریز بین و دقیق است «لطیف» یکی از نام های پروردگار است. و در این جا هر دو معنا اراده شده است. 🌟وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ 🍃قلم قضا بر همه امور با قدرت تو جاری شده است. ✍قضاء: به معنای پایان دادن چیزی است، ✅ به همین جهت در مورد آفرینش الهی، حکم قاضی، تعیین حدّ و مرز چیزی و نیز به معنای متقن و محکم ساختن چیزی به کار می رود. .
فراز سوم دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌟فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. 🍃همه اشیاء به مجرّد اراده تو _ قبل از این که بخواهی دستوری به آنها بدهی _ انجام می شوند، و به مجرد اراده تو بر انجام نشدن _قبل از این که آنها را نهی کنی _ باز می ایستند. ✍مشیّت: به معنای خواستن و اراده کردن ✍مؤتمره: از «امر» به معنای فرمان دادن گرفته شده، و به معنای فرمان پذیر است. ✍منزجره: از زجر به معنای بازداشتن گرفته شده، و به معنای زجر پذیر است. 👌 نتیجه مؤتمره و منزجره به معنای شخص یا چیزی است که تحت تأثیر امر و نهی قرار می گیرد. یعنی به چیزی که امر شده عمل می کند، و چیزی که از آن نهی شده را انجام نمی دهد. ✅ باید به این نکته توجه داشت که مراد از «امر» و «نهی» پروردگار، امر و نهی لفظی نیست، بلکه مراد اراده پروردگار است، ✨«إنما أمره اذا أراد شیئاً أن یقول له کن فیکون»«یس -۸۲» 🍃فرمان او چنین است که هرگاه چیزی را اراده کند می گوید: «موجود باش» آن بی درنگ موجود می شود اشاره به سرعت تحقق أشیاء هنگام اراده پروردگار است، به گونه ای که حتی نیاز به گفتن «باش» هم نیست. امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: هرگاه اراده چیزی کند می گوید: «موجود شو» و آن بی درنگ موجود می شود، نه به این معنا که صدایی از او در گوش ها پیچیده شود، یا فریادی شنیده شود، بلکه سخن خداوند همان کاری است که ایجاد می کند و صورت می بخشد.«نهج البلاغه خطبه ۱۸۶»
🌟فَهِىَ بِمَشيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرِةٌ وَ بإرادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ درون حضرت ابراهيم عليه السلام از عواطف پدرى نسبت به اسماعيل موج مى‌زد. او را همواره به ياد مى‌آورد و جانش براى ديدار او طوفان شوق و مهر داشت. ولی رضاى حضرت محبوب را بر خشنودى خود مقدم مى‌دانست، به خصوص كه او را به فرمان خدا در بيابانى خشك و سوزان، بى‌آب و نان با مادرى بى پناه رها كرده بود و نمى‌دانست در اين امر الهى چه مصلحتى است و آينده چگونه مى‌شود؟ شبى در خواب ديد كه از جانب پروردگار مأموريت يافته كه فرزندش اسماعيل را ذبح كند! ابراهيم يقين داشت كه رؤياى انبيا، حقيقتى است كه در خواب به او الهام شده و براى انجام آن بايد بدون كم و كاست بپا خيزد و اقدام كند: قربان كردن فرزند! سر بريدن همان اسماعيل كه خداوند به او عنايت كرده است! بايد انديشيد كه اين كار چه اندازه دشوار و سخت است، كدام پدر مى‌تواند خود را راضى و حاضر كند كه سر فرزندش را به دست خود ببرد؟ انجام اين گونه فرامين جز آثار ايمان و نمودهاى عقيده و اعتقاد به حقّ و حقيقت نمى‌تواند باشد. او خدا را بزرگتر از هر چيز و مقدم بر كل هستى مى‌داند و رضاى او را بر رضا و ميل خود ترجيح مى‌دهد. پدر فرمان الهى را به پسر گفت . اسماعيل چون سخن پدر را شنيد بدون تأمل اظهار رضايت كرد و خود را تسليم نمود. اين چه تربيت و ايمان محكمى بود كه به اين صورت و با آن رضامندى و چهره گشوده، از مرگ به خاطر اطاعت فرمان خدا استقبال مى‌شد؟ خدا خود داناتر است. پدر پير پسر جوان را در آغوش كشيد و بوسه‌هاى گرم و پرسوزى نثارش كرد، سپس دست و پاى او را بست و با دلى سرشار از ايمان و لبريز از رضا، كارد را بر كشيد و بر گلوى اسماعيل نزديك كرد در حالى كه تمام ملكوت نگران كار او بودند. ابراهيم كارد را به گلوى اسماعيل كشيد، بار دوم و سوم نيز تكرار كرد اما اثرى از بريدگى و جارى شدن خون نديد و تغيير حالتى هم در قربانى مشاهده ننمود گويى به زبان حال بر سر كارد تيز فرياد زد: چرا نمى‌بُرى؟ و كارد هم به زبان حال به او پاسخ داد: الْخَليلُ يَأْمُرْنى، وَ الْجَليلُ يَنْهانى. ابراهيم تو مى‌خواهى من سر فرزندت را جداكنم، ولى صاحب هستى مرا از بريدن نهى مى‌كند!
فراز دوم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند دوم 🌟وَ جَرَی بِقُدرَتِکَ الْقَضَاءُ، نیروی اجرائی قضای آسمانی قدرت تو است و همه چیز بر طبق خواست و تصمیم تو می‌گذرد چنانچه قرآن کریم فرماید: ✨وَإِذَا قَضَىٰ أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ «۱۱۷-بقره» 🍃و چون اراده آفریدن چیزی کند، به محض آنکه گوید: موجود باش، موجود خواهد شد. و نیز فرماید: ✨إِذَا أَرَادَ اللّه بِقَوْمٍ سُوءاً فَلاَ مَرَدَّ لَهُ «۱۱-رعد» 🍃هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی (به خاطر اعمالشان) کند، هیچ چیز مانع آن خواهد شد. ✨وَإِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلَا رَادَّ لِفَضْلِهِ «۱۰۷-یونس» 🍃و اگر خیر و رحمتی خواهد باز احدی منع فضل او نتواند ✍ باید متوجه بود این که اسباب همگی در قبضه قدرت حق است و قضای او با قدرت بی‌منتهای او در جریان است و اراده مقدسه‌اش در همه چیز نافذ است همه این‌ها منافات با حد و جهد و کوشش ما ندارد بلکه ما با وجود این که به قضا و قدر الهی معتقدیم و معتقدیم که سبب‌ساز خود حضرت باری‌تعالی است نباید به استناد این عقیده دست از کسب‌وکار و جهد و کوشش برداریم و به انتظار تقدیرات آسمانی بنشینیم. 🌟وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ 🍃همه اشیاء بر طبق اراده تو جریان پیدا کرده و حتمی شده است. ✍ مضَت: رفته و حتمی شده است. پس همه اشیاء تنها به مشیت تو بدون آنکه دستوری صادر شود فرمان پذیرند و تنها به اراده تو بدون آنکه نهیت را اظهار کنی بازمی‌ایستند ✨إِنَّمَا أَمْرُهُ إِذَا أَرَادَ شَيْئًا أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ«۸۲-یونس» 🍃چون به چيزى اراده فرمايد كارش اين بس كه مى‏ گويد باش پس موجود مى ‏شود 🤲بارالها از تو به یک اشارت از ما بسر دویدن تنها تو هستی که در رویدادهای غم‌انگیز خوانده می‌شوی و تنها تو در پیشامدهای دردناک پناه هستی آن گرفتاری‌ها به جز با دست قدرت تو به هیچ دفع نشود و به جز آنچه را که تو بازگشایی به هیچ گشوده نشود. ،
🔹فراز چهارم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند اول 🌟أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ 🍃خداوندا! در مهمّات و مشکلات تنها تو را می خوانند و در پریشانی و سختی ها تنها پناهگاه تو هستی.مدعو: کسی که او را می خوانند. ✍مهمات: امور مهم و مشکلات سخت، ✍ مفزع: پناهگاه ✍ ملمات: سختی ها و پریشانی ها. ✨وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كاشِفَ لَهُ إِلَّا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ‏ (یونس-۱۰۷) 🍃و اگر خدا گزند و آسيبى به تو رساند، آن را جز او برطرف كننده‏اى نيست و اگر براى تو خيرى خواهد فضل و احسانش را دفع كننده‏اى نيست؛ خيرش را به هر كس از بندگانش بخواهد مى‏رساند و او بسيار آمرزنده و مهربان است. 💠 در این فراز از دعا، امام علیه السلام خداوند متعال را تنها پناهگاه در سختی ها و مشکلات مطرح می کند لکن انسان مؤمن نباید عالم اسباب را فراموش کند و برای حلّ مشکلات خود باید به دنبال اسباب حلّ آنها برود زیرا 👇👇 خداوند امور این جهان را از طریق اسباب آن جاری می سازد، همان گونه که امام صادق علیه السلام می فرماید: 🌟خداوند ابا دارد از اين كه چيزها (امور) را جز از طريق اسباب فراهم آورد ✳️ البته در این قاعده کلی استثنائاتی نیز وجود دارد 👇👇 مثل مواردی که از طریق معجزه و کرامت حاصل می شود، مانند 🔹سرد شدن آتش بر حضرت ابراهیم علیه السلام 🔹و شفای بیماران و زنده شدن مردگان توسط حضرت عیسی علیه السلام 🌐 تعبیر قرآن نیز جالب توجه است 👇👇 ✨وَ مَنْ يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجاً وَ يَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لا يَحْتَسِبُ وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدْرا (طلاق-۲و۳) 🍃و هر كه از خدا پروا كند،⬅️ خدا براى او راه بيرون شدن [از مشكلات و تنگناها را] قرار مى‏دهد ⬅️و او را از جايى كه گمان نمى‏برد روزى مى‏دهد،⬅️ و كسى كه بر خدا توكل كند، ⬅️خدا برايش كافى است، ⬅️خدا فرمان و خواسته‏اش را مى‏رساند ⬅️ يقيناً براى هر چيزى اندازه‏اى قرار داده است. 💬اندکی تامل توجه انسان به پروردگار در جایی که دست او از اسباب کوتاه می شود، امری است که در فطرت همه انسان ها قرار داده شده است،قرآن کریم می فرماید:⬇️ ✨وَ إِذا مَسَّكُمُ الضُّرُّ فِي الْبَحْرِ ضَلَّ مَنْ تَدْعُونَ إِلَّا إِيَّاهُ فَلَمَّا نَجَّاكُمْ إِلَى الْبَرِّ أَعْرَضْتُمْ وَ كانَ الْإِنْسانُ كَفُورا (اسرا-۶۷) 🍃و زمانى كه در دريا سختى و آسيبى به شما رسد، هر كه را جز او مى‏خوانيد ناپديد و گم مى‏شود، و هنگامى كه شما را به سوى خشكى نجات دهد روى مى‏گردانيد. و انسان بسيار ناسپاس است. . . .
فراز چهارم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند دوم 🌟لَا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ بلاهای سخت و دشوار از انسان دورنمی‌شود، مگر آنچه را که تو دور کنی؛ و از گره‌های رنج‌آور، چیزی گشوده نمی‌شود، مگر آنچه را تو بگشایی لا یندفع: بر طرف نمی شود.✍ لا ینکشف: گشوده نمی گردد. 🔰داستان راستان : ✍نوف بكالى مى‌گويد: اميرالمؤمنين عليه السلام را ديدم كه به سرعت مى‌رود؛ عرض كردم: كجا مى‌روى سرورم؟ فرمودند: رهايم كن، اى نوف! كه اميد و آرزوهايم مرا به سمت معشوق مى‌برد؟ گفتم: مولاى من آرزويتان چيست؟ 💠فرمودند: آن كه اميد و آرزويم به اوست خود مى‌داند و نيازى نيست براى غير او بازگويم، در ادب بنده همين بس كه در خوشى‌ها و نيازهايش كسى جز خداوندگار خود را شريك نگرداند. ‼️ گفتم: اى اميرالمؤمنين! من از چشم اندازى به طمع‌هاى دنيوى بر خود بيمناكم. ⁉️حضرت فرمودند: چرا به پناهگاه خائفان و غار عارفان پناه نمى‌برى؟ عرض كردم: مرا به آن راهنمايى كن. حضرت فرمودند: خداوند علىّ عظيم است.اميدت را به حسن تفضل او پيوند بزنواندوه و غم خود را متوجه او گردان و دلت را از هر گونه مصيبتى روى گردان ساز، *⃣اگر عرصه را بر تو تنگ كرد من گشايش آن را ضمانت مى‌كنم و با تمام وجود به خداوند سبحان رو كن؛ زيرا او مى‌فرمايد:⏬ ✅ به عزّت و جلالم سوگند! ⚠️اميد هر كسى كه به غير من اميد بندد به نااميدى تبديل سازم ❌و جامه خوارى در ميان مردم بر قامت او مى‌پوشانم ❌و او را از نزديك خودم دور مى‌سازم ❌و پيوندم را با او قطع مى‌كنم ..
فراز پنجم دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌟وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ . 🤲پروردگارا! بلایی بر من نازل شده که سنگینی‌اش مرا به زحمت و رنج انداخته و سختی و مشکلی به دردم آورده که تحمّلش مرا در فشار قرار داده است.بلاهایی که سنگینی آن انسان را به زحمت می اندازد 🌟وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ ✍نزَل: فرود آمد تعبیر به نزول 👈گویا اشاره به این است که ⚠️حوادث پیش آمده به صورت ناگهانی بوده و به گونه ای نبوده که بشود از آنها جلوگیری کرد. ✍ربّ: مالک و صاحب چیزی که به تربیت آن اهتمام می کند،⏬ به همین جهت در «ربّ»⏪ نوعی محبت و علاقه نسبت به چیزی که به تربیت او می پردازد وجود دارد. 👈كَأَّدَنِي: از «کأد» به معنای سختی است. در این جا امام سجاد علیه السلام خداوند را با صفت «ربّ» خطاب می کند تا ⏬ 🔹از مقام ربوبیت او کمک بگیرد 🔹و در حقیقت اشاره می کند که ⏬ 🤲خدایا 🍃تو مالک ما هستی و👈 🍃مالک هر گونه تصرفی نسبت به مملوک خود بخواهد می تواند انجام دهد ما می دانیم که تو ما را دوست داری پس👇 هر مشکل و سختی که از جانب تو بر ما وارد شود جنبه تربیتی دارد. َ 🌟وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ ✍ألمّ: روی آورده است َ ✍هَظَنِي: از «بهظ» به معنی مشقت و عاجز شدن از انجام کاری است. 😔تن خاكى به ما چه ها كه نكرد چه كشيديم از اين دنى زاده . .
🌟فراز هفتم دعای هفتم صحیفه سجادیه راه حل مشکلات فقط به دست پروردگار است. 🌟فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ ، پس غمى كه تو آوردى كسى ديگر نتواند برد. 🌟وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ ، و مشكلى كه تو فرستى غير تو نتواند زائل كرد 🌟وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ ، درى كه تو بر بندى ديگرى نتواند گشود 🌟وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ ،و اگر در بگشائى نتواند بست 🌟وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ ،آنچه را تو مشكل كنى كسى آسان نتواند ساخت 🌟وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ و آنكه را تو خوار سازى كسى يارى نتواند كرد. 🔰قرآن کریم می فرماید: ✨ «ما يَفْتَحِ اللَّهُ لِلنَّاسِ مِنْ رَحْمَةٍ فَلا مُمْسِكَ لَها وَ ما يُمْسِكْ فَلا مُرْسِلَ لَهُ مِنْ بَعْدِهِ وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»(فاطر -۲) چون رحمتى را خدا براى مردم بگشايد، بازدارنده‏اى براى آن نيست، و چون بازدارد، بعد از او فرستنده‏اى برايش وجود ندارد، و او تواناى شكست‏ناپذير و حكيم ‏است. 🔰و نیز می فرماید: ✨«إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ» (آل عمران_۱۶۰) اگر خدا شما را يارى كند، هيچ كس بر شما چيره و غالب نخواهد شد، و اگر شما را واگذارد، چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد داد؟ و مؤمنان بايد فقط بر خدا توكل كنند. بنابراین وقتی همه اینها به خداوند بر می گردد، کسی جز او نمی تواند آنها را برطرف کند و انسان مؤمن باید برای حلّ مشکلات خود به او پناه ببرد.
فراز ششم دعای هفتم صحیفه سجادیه بلاهایی که خدا بر بندگان نازل می کند 🌟وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ . 🍃و تو آن را به قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدارت به سوی من فرستاده‌ای، ❓سؤالچگونه در این فراز همه مشکلات و سختی ها به خداوند نسبت داده می شود در حالی که بسیاری از آنها نتیجه اعمال ماست؟👇👇👇 ✨ما أَصابَكَ مِنْ حَسَنَةٍ فَمِنَ اللَّهِ وَ ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ» (نساء-۷۹) 🍃[اى انسان!] آنچه از نيكى به تو رسد، از سوى خداست و آنچه از بدى به تو رسد، از سوى خود توست. و نیز می فرماید: ✨«و ما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و یعفو عن کثیر»(شوری_۳۰) 🍃هر مصیبتی که به شما می رسد به خاطر اعمالی است که انجام داده اید، در حالی که خداوند از بسیاری از آنها در می گذرد. پاسخ ✍درست است که بسیاری از گرفتاری های انسان ها به جهت اعمال ناشایست آنهاست،👇 لکن با توجه به این که خداوند متعال آن اعمال ناپسند را سبب گرفتاری قرار داده، می توان گرفتاری را به خداوند نسبت داد، 👈 چون هیچ چیزی بدون اراده او انجام نمی شود 🔆مثال 🔆 قرآن کریم در مورد کافران می فرماید: ✨«ختم الله علی قلوبهم وعلی سمعهم» (بقره-۷) خداوند بر قلب ها و بر شنوایی آنها مهر زده است. ✍ ختم بر قلوب و شنوایی انسان ها _ که موجب می شود آنها از درک حقایق محروم شوند _ نمی تواند بدون سبب باشد، زیرا 👇👇 چنین چیزی مستلزم جبر است، بلکه ختم بر قلوب و سمع به جهت اصرار آنها بر کفر و لجاجت در مقابل حقّ است، 👇👇👇 چنانچه‌ در جای دیگر فرموده است ✨«بل طبع الله علیها بکفرهم فلا یؤمنون الا قلیلا»(نساء-۱۵۵) بلکه خداوند به سبب کفر آنها بر قلب هایشان مهر زده، به همین جهت جز اندکی ایمان نمی آورند. ✅ بنابراین گرفتاری هایی که به جهت اعمال انسان گریبان گیر او می شود،⏬⏬ 1⃣ هم می تواند به خداوند نسبت داده شود، چون او مسبب الاسباب است و هر عملی را سبب برای اثری قرار داده است، 2⃣ و هم می تواند به خود شخص نسبت داده شود، چون او عمل را انجام داده و سبب را ایجاد کرده است. 🤔اندکی تامل منظور از بلاهایی که خدا بر ما وارد کرده و از او می خواهیم آنها را بر طرف کند، 👈آن دسته از بلاهایی باشد که لازمه زندگی دنیاست، زیرا همان گونه که امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: «الدنیا دار بالبلاء محفوفة» دنیا خانه ای است که با بلا درهم پیچیده شده است(نهج البلاغه-خطبه -۲۲۶) ُ_إِلَيَّ .
فراز هشتم دعای هفتم صحیفه سجادیه فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ پس درود فرست اى خدا بر محمد (ص) و آلش وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ و بر من به فضل و احسان در وسعت و آسايش بگشا ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ ،و به قدرتت در قلبم لشكر هم و غم را در هم شكن وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيما شَكَوْتُ ،و به من در آنچه شكايت از آن دارم حسن ظن و خوشبينى عطا فرما وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيما سَأَلْتُ ،و شيرينى صنعت را در آنچه درخواست مى‌كنم به من بچشان وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً ،و از جانب خود به من رحمت و گشايش و خوشگوارى عنايت فرما وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً و براى من از لطف خود از هر مشكلى راه خروجى الهام فرما
فراز هشتم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند اول امام سجاد علیه السلام عرضه می دارد: «فصلّ علی محمد و آل محمد». 1⃣ صلوات دعاست 👈و این دعا👈 نشان دهنده ارادت ما به آن بزرگواران است به👈 همین جهت برکات آن شامل ما هم می شود.   2⃣ صلوات دعایی است که حتما استجابت می شود. به همین جهت در روایات وارد شده که اگر 👈می خواهید دعایتان مستجاب شود قبل از دعا کردن،👈 بر محمد و آل آن حضرت درود فرستید چون بعد دعای مستجاب شده می خواهید ،دعایتان مستجاب می شود به شرطی که شرایط دعا را داشته باشد . 🌟وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، 🍃پروردگارا! درهای فرج و گشایش را با قدرت و تواناییت بر من بگشا. ✍فرَج: گشایش. ✍طَول: قدرت، توانایی، ❇️ ذکر یا فتاح که تاکید شده برای گشایش خواستن هر روزه است 🌟وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ 🍃با قدرت خودت تسلط همّ و غمّ بر من را درهم بشکن. ✍اکسِر: بشکن، خرد کن. ✍سلطان: تسلّط ✍همّ: غم و اندوه شدید که گویا انسان را ذوب می کند. 🛑«سلطان همّ» اشاره به👈 شدت غم و اندوه است به گونه ای که 👈علاوه بر این که🔺 انسان را ذوب می کند 🔺آنچنان بر انسان تسلط یافته که گویا برای او راه نجاتی نیست. حَول: حائل شدن، تغییر و دگرگونی، ✅ اشاره به این که 👈خداوند قدرت دارد بین من با مشکلاتم حائل شود، و آنها را دگرگون کند و تبدیل به راحتی کند.🔆 💯روشن است که وقتی تسلط غم و اندوه بر انسان شکسته و خرد شود، ⏪ دیگر آن غمّ و اندوه نمی تواند بر انسان تسلط پیدا کند.
فراز هشتم دعای هفتم صحیفه سجادیه بند دوم درخواست گشایش درهای فرج ازسوی پروردگار 🌟وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ 🍃خدایا نسبت به آنچه از مشکلات نزد تو شکایت کردم به من خوش بینی عطا کن أبلنی: به من عطا کن. ✍حسن النظر: خوش بین بودن. ✍فی ما شکوتُ: در آنچه از مشکلات به تو شکایت بردم. 🤲خدایا نسبت به مشکلات خوش بین باشم و آنها را مشتمل بر حکمت ها و مصلحت هایی از جانب تو بدانم. قرآن کریم می فرماید: ✨«فَعَسَىٰ أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا» (۱۹-نسا) پس چه بسا چیزی را خوش ندارید و خداوند در آن خیر زیادی قرار می دهد 🌟وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ 🍃خداوندا! شیرینی آن کار لطیف و دقیقی که در رابطه با درخواست های من انجام می دهی (و آنها را برآورده می کنی) به من بچشانأذقنی: بچشان به من، به معنای چشیدن و درک کامل طعم یک چیز همراه با عبور از آن است. ✍حلاوة : شیرینی. ✍صُنع: عمل و کاری که با مهارت و دقت خاص انجام می شود شیرینی صنع خدا به گونه ای باشد که طعم شیرینی آن را به طور کامل احساس کنم و از شیرینی های آن عبور کنم و به گونه ای نباشد که پس از برطرف شدن مشکلات و چشیدن طعم شیرینی آن، مجذوب شیرینی های آن شده و خدا را فراموش کنم. 🌟وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً پروردگارا! و به من از جانب خودت رحمت و گشایشی گوارا عنایت فرما. هب لی: ببخش به من. ✍فرَج: گشایش. ✍هنیء: گوارا. ✍«هنیئا» اشاره به این است که فرج و گشایش در حلّ مشکلات، همراه با گوارایی باشد و به گونه ای نباشد که برطرف شدن مشکلات، همراه با سختی ها و مشکلات دیگر باشد. 🌟وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. خدایا برای من از جانب خودت راه خروج سریع و اشاره ای قرار بده.اجعل لی: قرار بده برای من. ✍مخرج: راه خروج. ✍وحیّ: از «وحی» به معنای اشاره سریع است.
🌟فراز نهم دعای هفتم صحیفه سجادیه دعا برای انجام واجبات و اهتمام در مستحبات 🌟وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالاِهْتَِمامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ . و مرا از كار ملازمت وظايف بندگيت و به جاى آوردن سنن و احكامت به هيچ كار مشغول مگردان‌ ✍لاتشغلنی: مرا مشغول مساز. ✍اهتمام: غم و اندوه شدید، یا به معنای مشغول شدن. ✍تعاهُد: عهد بستن دو طرفه، در این جا یعنی عهد بین خدا با بنده اش، که به صورت طرفینی است و در موارد متعددی از قرآن به آن اشاره شده است، مانند ✨«اوفوا بعهدی اوف بعهدکم» به عهد من وفا کنید من هم به عهد شما وفا می کنم (۴۰_بقره ) ✍فروض: واجبات ✍سنتک: راه و روش حکیمانه تو که در مقابل با مشکلات باید بکار ببندم، مراد از سنت (روش حکیمانه) دو چیز است: 1⃣ رفتن به سوی اسباب حل مشکلات 2⃣ دعا 🤲خداوندا به سبب غم و اندوه شدیدی که در اثر مشکلات برای من پیش آمده (و یا به سبب مشغول شدن من به مشکلاتی که برایم پیش آمده) مرا از عهدی که نسبت به🔹 انجام واجبات تو 🔹و به کارگیری روش حکیمانه ای که برای مقابله با مشکلات برایم قرار داده ای باز مدار!