🌸 بسم اللّه الرحمن الرحیم 🌸
🚩 امام کوچولو🚩
🍃 استاد قرائتی 🍃
☀️ قرآن می فرماید: (وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقینَ إِماماً)... خدایا ما امام دیگران باشیم، چرا دیگران امام من باشند؟ من امام آنها باشم، چرا آنها یک لباسی بپوشند و من مد آنها را بگیرم؟ من یه لباسی می پوشم که اونها از من یاد بگیرند ...
☀️ ما باید به دیگران جرئت بدهیم ... شجاعت بدهیم. آمریکا در همه جا پز داشت. در ایران گفتند: مرگ بر آمریکا، جاهای دیگر هم آمریکا را تحقیر کردند. همینطور که امامِ ما امام بود، بچه های ما هم [هر] یکی در هر کاری هست باید امام دیگران باشد.
☀️ شما در خانهات امام باش. یه حرکتی انجام بده که چنان نماز را اول وقت بخوان که خانواده شما از شما یاد بگیرد، ببین این بچه من و دختر من چطور نمازش را اول وقت می خواند، از شما یاد بگیرد، نگو حالا که او پای فیلم نشسته من هم بنشینم
#هویت_مستقل
qaraati.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🔍 به چه دلیل؟ 🔎
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
👓 يكی از عوامل انحراف در توحيد آن است كه انسان در مقابل افراد دارای امتياز مادی و ظاهری، با خودباختگی و حقارت، از آنان كوركورانه تقليد و پيروی كند. افراد ضعيف النفس، يا كسانی كه «هويت شخصی»؛ ندارند ممكن است از دوران كودكي تحت عوامل محيط، تربيت خانواده و تأثيرات ژنتيكی، به اين مشكل روانی دچار باشند. برخی از نوجوانان هميشه نگاه ميكند ببينند ديگران چگونهاند، تا خود را شبيه آنان كنند.
👓 اگرچه در بين كودكان هستند كسانی هم كه اصلا به رفتار ديگران اعتنا ندارند. هميشه فكر ميكنند كه آيا اين كار درست است يا خير؟ اگر كسي به آنان مطلبی را بگويد ميپرسند: به چه دليل؟ البته اين نوع افراد بسيار كم هستند. به ويژه در دوران كنونی كه نوجوانان به همسالان خود چشم دوختهاند تا هر گونه كه آنها هستند، آنان نيز آنگونه باشند. چنين افرادی برای خود هويتی قائل نيستند.
👓 البته اصل اين كه انسان از ديگران چيزی ياد بگيرد، يك نعمت بزرگ خداست. اساس تمدن براساس يادگيری است. اگر انسان از ديگران چيزی ياد نميگرفت، سخن گفتن را نيز نميآموخت. آموختن از ديگران نعمت بزرگی است؛ اما بايد اين اصل تعديل شود. انسان در اموری از ديگران بياموزد و تقليد كند، كه مطمئن باشد كار مفيد و صحيحی است.
#هویت_مستقل
#الگوی_تربیتی
🌐 mesbahyazdi.ir/node/293
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
🚀 بچه كه سه چهار سالش میشود مثلاً وقتی میخواهد به خيابان برود، دستش را میگيريد. مدتی كه میگذرد بچه دستش را میكشد و نمیخواهد دستش را بگيريد يا پس از مدتی میگويد: خودم میخواهم غذا بخورم.
🚀 اين حكايت میكند از اينكه لذتش به اين است كه خودش از خيابان رد شود يا خودش غذا بخورد و بريزد. اين نياز اوست كه همان نياز به استقلال است. اين يك نياز روانی و روحی است. احساس میكند كه بايد موجود مستقلی باشد.
🚀 نيازديگر، نياز به تشويق است. بچه خيلی كارها و شلوغ بازیهايی هم كه میكند اصلا برای جلب توجه ديگران است. نياز دارد به اينكه ديگران به او توجه كنند و بعد از توجه او را تشويق هم بكنند.
#هفت_سال_اول
mesbahyazdi.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد قرائتی 🍃
🌪 ببینید یک بچه سر سفره میگوید میخواهم بخورم، خودم، قاشق را بده خودم، مادرش میگوید عزیزم نمیتوانی بخوری، میگوید خودم! پدر میگوید نمیتوانی، مادر میگوید عزیزم نمیتوانی؛ خلاصه آنقدر این بچه گریه میکند تا پدر و مادر میگویند بگیر قاشق را.
🌪 میگیرد میزند زیر غذا میریزد سرش میریزد توی یقهاش، سرش، همه را کثیف میکند تا میرود قاشق را بگیرد دوباره گریه میکند، میگوید بابا نمیتوانی، به بیزبانی میگوید میدانم که نمیتوانم اما اگر خودم مستقل باشم خودم را خراب کنم شرف دارد به اینکه وابسته به تو باشم.
#هفت_سال_اول
qaraati.ir
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
💺 از جا برخيز 💺
🍃 آیت الله مصباح یزدی 🍃
☔️ آنهایی كه ميخواهند با تبليغات خود ما را جذب نمايند به آيه ای از قرآن تمسك نموده و از آن سوء استفاده ميكنند، اين نيز نوعي تبليغات غلط است «فَبَشِّرْ عِبادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ»؛ بعضی اين آيه را اينگونه معنا ميكنند كه همه بايد همهی حرفها را گوش كنند و به هر كدام كه بهتر است، عمل كنند. بر فرض صحيح بودن اين معنا، آيا نبايد تشخيص دهيد كه كدام اَحسن و بهتر است. اگر كسی استدلال غلطی را به شكل زيبایی تحويل دهد، از كجا ميتوان فهميد كه اين استدلال درست است يا غلط؟ ...
☔️ عموم مردم اين قدرت را ندارند و از همين رو اگر سخني كه خوش ظاهر و جذاب باشد را بشنوند، تحت تأثير قرار ميگيرند. ... شيطان به پيروان و تابعين خود ياد میدهد كه چگونه برای فريب مردم سخنان زيبا و جذاب بگويند. ... اگر انسان مؤمن غير كارشناس در جلسه و محفل آنها شركت نموده و به حرفهای آنها گوش دهد آهسته آهسته اهل نفاق شده و همنشين كافرين در جهنم خواهد شد.
☔️ ... «وَ إِمّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطانُ»؛ اگر شيطان باعث فراموشي شد و با آنان نشستی، هرگاه كه دستور خدا را به ياد آوردي از جا برخيز «فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْري مَعَ الْقَوْمِ الظّالِمِينَ»؛ ... برخي ميگويند در اين صورت آزادی فكر نيست! اين درست مثل آن است كه در پزشكی میگويند در كنار كسی كه بيمار است، نبايد نشست و از غذایی كه خورده نبايد استفاده كرد تا ميكروب به ديگران سرايت نكند؛ اين محدوديت يعنی عدم آزادی؟!
#استدلال_تربیتی
mesbahyazdi.ir/node/293
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
⏰ بابا! ممنون که فرصت دادی! ⏰
☀️ امام خمینی ☀️
⏳ فرزند امام میگوید: پدرم، بیشتر با اعمالشان ما را به دستورات اسلامی تکلیف میکردند. مثلاً به احترام مادر خیلی حساس بودند ... یادم میآید که یک روز در ایام کودکی به حرف مادرم گوش نکردم و کاری را که ایشان مخالف انجام آن بود، انجام دادم.
⏳ پدرم خیلی ناراحت شدند و به قصد تنبیه من از جا برخاستند. ولی به بهانههای مختلف به من فرصت دادند که فرار کنم. همیشه همینطور بود. خودشان را به کاری مشغول میکردند، مثل بالا زدن آستینها، دنبال وسیلهی تنبیه گشتن و ... تا بچهها فرصت کنند و بگریزند و نسبت به عمل خود متنبه گردند!
📚 (بخشی از یک کتاب)
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد حائری شیرازی 🍃
🎖 قلب و عقل انسان زندانی میشود، مقتول میشود، محدود میشود، اما خائن و طالب دنیا نمیشود...
🎖 در نهاد انسان جنبهای هست خردشدنی اما خریدهنشدنی. این فطرت انسان است. قلب، عقل و نور است.
🎖 چراغ را میتوان خاموش کرد و برقش را قطع کرد یا رویش را پوشاند که روشنایی نداشته باشد؛ اما چراغ نمیتواند پخش کنندهی تاریکی باشد. در وجود انسان چنین نوری است.
#حجاب
📚 مربی و تربیت
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🍃 استاد قرائتی 🍃
🍂 پدرها و مادرها! اگر تحصيلات بچههايتان خوب بود، رشتههای مختلف تخصص پيدا کردند، خانه و ماشين و ازدواج و همسر و جهازيه، سربازی و معافی حل شد؛
🍂 اما اگر نسل ما نسل تارک الصلاة باشد، چيزی برای قيامت ذخيره نکرديد.
Qaraati.ir
ذریه طیبه
🏴 بسم الله الرحمن الرحیم 🏴 🏔 دخترم! کوه باش 🏔 🍃 استاد قرائتی 🍃 🗻 دختری که لاک در دستش است؛ میگوی
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🎖 تا آخرین لحظه 🎖
🍃 استاد حائری شیرازی 🍃
🏔 در قرآن جملهی جالبی از قول مومن آل فرعون میگوید: « أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ » و از این چه میفهمید؟ شما از معنای اینکه « فَوَقَاهُ اللَّهُ سَيِّئَاتِ مَا مَكَرُوا »، « خدا حفظ کرد مومن آل فرعون را از سیئات و بدیها که دربارهی او اندیشیده بودند » چه میفهمید؟
🏔 نمیگوید که خدا به یک تدبیر معجزهآسا مومن آل فرعون را از فرعونیان آزاد کرد و هیچ آسیبی نتوانستند برسانند و خدا حفظ کرد او را چون برای خدا قیام کرده بود. امام صادق [علیه السلام میفرمایند:] «والله لقد قطعوه اربا اربا». به خدا قسم مومن آل فرعون را بند از بندش جدا کردند. این فرهنگ قرآن است.
🏔 سیئات این نبود که او را تکه تکه کنند. سیئات این بود که او را منحرف کنند. از دیدگاه قرآن سیئه این نیست که کسی ریز ریز شود. سیئه آن است که پایش بلغزد. سیئه این است که کسی منحرف شده و قابل خرید باشد. قرآن میخواهد بگوید که نه تهدید آنها و نه تطمیع آنها بر وی اثر نکرد و خدا او را از تمام فشارها نجات داد به طوری که تا آخرین لحظه سستی نشان نداد.
#استدلال_تربیتی
#داستان_تربیتی
📚 تربیت اسلامی
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🌱 باید از کودکی ... 🌱
☀️ سیدنا القائد ☀️
🚙 این حقیر، بارها راجع به اصلاح الگوی مصرف صحبت کردهام ... الگوی مصرف ما هنوز اصلاح نشده؛ ما بد مصرف میکنیم. همین مسئلهی جنس خارجی ... از همین قبیل است. این قاچاقهای دهها و صدها میلیاردیِ وسایل لوکس، از همین قبیل است.
🚙 این بچّهبازیهای داخل خیابانها -که بچّهپولدارهای نوکیسه، با آن خودروهای کذائی میآیند دائم راه میروند، دائماً رژه میروند، دائماً پُز میدهند- بهخاطر همین چیزها است؛ اصلاح الگوی مصرف. این را باید از کودکی به این جوان و نوجوان یاد داد.
khamenei.ir