«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش اول
فضای سبز به گونهای که در اختیار عموم مردم قرار داشته باشد و در کنار آن تعاملات اجتماعی و فرهنگی شکل بگیرد، از زمانهای بسیار دور در ایران در قالب تفرج-زیارت در محل امامزادهها وجود داشت. دو عنصر آب و گیاه که در اندیشه ایرانیان دارای تقدس و احترام خاصی است با همجواری در کنار بقاع متبرکه امامزادگان بر وجه تقدس و احترام آنها افزوده شد؛ اما در دوران گذار از سنت به مدرنیته، در دوره پهلوی فضاهای سبز عمومی در قالب فرم جدید به صورت پارک شهری و به تبعیت و تقلید از غرب در ایران شکل گرفت. "( سید امیر منصوری و...- پرتال جامع علوم انسانی )
♦️فضاسازی بر مبنای نظام سرمایهداری
با توجه به مقدمه بالا باید گفت شهرسازی در ایران از گذشته تاکنون عموما بر مبنای اصول سرمایهداری بنا شده است. با این حال این مطلب بسیار مهم است که شهرسازی بر این مبنا، مثل تمام ابعاد آن به گونهای است که به نفع ثروتمندان است؛ اگرچه ممکن است در این میان نفع کمی برای فقرا داشته باشد؛ تداعی این ضربالمثل است که "صدقه سر سیاهدانه آبی برود پای رازیانه".
برای مثال، از اصول در طراحی فضای سبز سرمایهداری، این است که عموما از گیاهان مثمر استفاده نمیکنند. "قانون اجازه کاشت درختان میوهدار در معابر عمومی را به شهرداری نداده است. چرا که اگر اتفاقی برای شهروندی در این زمینه رخ دهد شهرداری مقصر شناخته میشود، بنابراین، قانون این اجازه را نمیدهد.!"(قاسم قائدی -ایسنا)
فارغ از توجیهات و دلایل بعضا غیر منطقی که برای این کار آورده میشود، یکی از دلایل اصلی آن با توجه به شناختی که از سرمایهداری هست میتواند این باشد که ثروتمندان برای منحصر کردن ثروت در اختیار خود، با وضع این قوانین، محصولات کشاورزی را به گونهای دست نیافتنی و به میزان خاصی در انحصار خود قرار میدهند. ضمن اینکه با معیار قراردادن این سبک فضاسازی در کشورهای مختلف، خیلی راحت آب و خاک زیادی هدر میرود تا توجیهی باشد بر اینکه برخی محصولات بعضاً حتی راهبردی (استراتژیک) مثل گندم،برنج و... کمتر کاشته شوند.
☘ادامه دارد....
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
«فضای سبز، به سبک اسلامی» ✍مرضیه سادات حمیدی بخش اول فضای سبز به گونهای که در اختیار عموم م
«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش دوم
🔹فضای سبز و ارتباط با یاد خدا
اسلام برای فضای سبز دستوراتی متفاوت با سبک غربی دارد. ضمن اینکه تمام درختان بهشتی نام برده شده در قرآن، درختان میوه و مثمر هستند، از خصوصیات فضای سبز مبنی بر اسلام این است که انسان را به یاد خدا بیاندازد.
در دستورات اسلامی آمده که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند:كَادَ الْفَقْرُ أَنْ يَكُونَ كُفْراً (4) اگر یک انسان فقیر به استیصال رسیده در جامعه بتواند به راحتی از فضای سبز، شغلی برای خود دست و پا کند و فقر را از خود دور کند؛ شاید از مصادیق یاد کردن خدا و زنده شدن ایمان در دلش باشد.
🔸فضای سبز و کاشت گیاهان مثمر
در ایران در ساخت فضای سبز به سبک غربی گاهی فقط به زیباسازی شهر توجه میشود و به ابعاد دیگر فضای سبز از نظر اسلام توجهی نمیشود. در اسلام از کاشت درختان بی فایده نهی شده است چه برسد به اینکه گیاهی برای محیط زیست مضر باشد. امیرالمؤمنین علیه السّلام میفرمایند: من غرس النخل أكل الرطب و من غرس الصّفصاف و العليق عدم ثمرته و ذهبت ضياعا خدمته؛ هرکس درخت خرما بکارد خرما میخورد و هرکس درخت چنار و سرو بکارد چون میوه ندارند عملش بیفایده است.( هزارحدیث از حضرت امیرالمؤمنین علیه السّلام- بی نا . مترجم :کاظمی خلخالی-ح 514)( ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغة ج : 20 ص : 307)
اینکه سفارش شده است درخت مثمر کاشته شود ما میتوانیم اینگونه برداشت کنیم که ارزش یک درخت از نظر ایشان به سایه انداختن نیست بلکه مثمر بودن و نفع خوراکی داشتن برای مردم اولویت دارد.
🔹آب و خاک و ارتباط با رحمت خدا
پیرو مطالب قبل میتوان به جای چمن نیز که از نظر کارشناسان گیاه غیر بومی، پرمصرف آب، مضر برای محیط زیست و غیر مثمر است و بنابر نظر امیرالمؤمنین علیه السّلام کاشت آن عملی بیفایده است؛ گیاهان مفید برای دام با ویژگیهای بهتر از چمن کاشته شود تا مجبور نباشیم با هدر دادن آب و خاک برای کاشت گیاهی مضرّ، محتاج واردات خوراک دام باشیم و از مصادیق دور شدگان از رحمت خدا شویم.
امیرالمؤ منین علی(ع) فرمودند: «مَنْ وَجَدَ ماءً وَ تُرابا ثُمَّ اِفْتَقَرَ فَاَبْعَدَهُ اللّهُ» کسی که آب و خاک داشته باشد و در عین حال فقیر زندگی کند، خداوند او را از رحمتش دور میکند... (بحار الانوار، ج103، ص 65.)
🔺کاشت گیاهان مضر، آسیب به محیط زیست
در برخی مناطق ایران متاسفانه برای ایجاد فضای سبز و پوشش گیاهی از گیاهانی استفاده میشود که مضر هستند."بهجز کاج و سرو نقرهای که گیاهانی سوزنیبرگ یا مخروطی هستند، اقاقیا، آتریپلکس، کهور پاکستانی آمریکایی و اوکالیپتوس هم از سرزمینهایی دیگر آمدهاند که نه آبوهوای آنها با ما یکی است و نه رشد آنها به حال تنوع زیستی ما مفید است. مثلاً اوکالیپتوس نیز یک گرمسیری است. از همه بدتر اینکه این کاشتهای غیراصولی و مخرب، اغلب در مناطق حفاظتشده که سرشار از گونههای ارزشمند هستند و بهقیمت جان گیاهان و جانوران منحصربهفرد این مناطق، انجام میشود. درخت اوکالیپتوس خاک اطراف خود را سمی میکند، آبهای زیرزمینی را بهسرعت بالا میکشد و سه برابر وزنش آب جذب میکند و اینطوری مانع رشد گیاهان دیگر میشود.(دکتر روازاده- ۱۳۹۶-۱۲-۲۳- احیای سلامت)
☘ادامه دارد ...
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مجله افکار بانوان حوزوی
«فضای سبز، به سبک اسلامی» ✍مرضیه سادات حمیدی بخش دوم 🔹فضای سبز و ارتباط با یاد خدا اسلام بر
«فضای سبز، به سبک اسلامی»
✍مرضیه سادات حمیدی
بخش سوم
🔹تجربه موفق قطب سازی کشاورزی در ایران
یک تجربه موفق در اینگونه سبک فضاسازی، استان فارس خصوصا شهر شیراز است که به قطب نارنج مشهور شده است. از قدیم در برخی فضاهای شهر شیراز مثل پیادهروها و یا وسط بلوارها درخت نارنج بود و چند سالی است که با اهتمام برخی مسئولین شهرداری،در پیادهروِ برخی از بلوارها مثل بلوار شهید چمران اخیرا درخت مثمر توت نیز کاشته شده است، که مورد استقبال مردم نیز قرارگرفته است.
خوب است این سبک فضاسازی و تجربه موفق در شهر شیراز و برخی شهرهای دیگر، اول در تمام فضاهای سبز تسرّی پیدا کند و منحصر به نقاط اندکی نباشد و دوم الگویی شود برای همهی شهرها که گیاهان بومی شهر خود را در فضاهای سبز استفاده کنند.
با توجه به اینکه عموما شهرها و استانهای ایران گیاهان بومی خود را دارند این ایده میتواند به راحتی اجرا شود و هر شهری به معنای واقعی، قطب محصول بومی خود از نظر کشاورزی شود و اگر گیاه اختصاصی ندارند درختانی مثل نارنج،توت، سنجد و...یا گلهای محمدی، نسترن، بیدمشک، یاس و... متناسب با آب و هوای خود انتخاب کنند.
از مزیتهای این کار علاوه بر ایجاد تنوع در فضای سبز شهرها، رونق گردشگری، پدید آمدن مشاغل جدید؛ میتوان به عملی شدن دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد مقاومتی نیز اشاره کرد. و در مراحل بعد با افزایش محصول بومی، میتوان به صادرات و توسعه اقتصاد مقاومتی نیز فکر کرد.
🟢 با توجه به بیانیهی گام دوم انقلاب،لازم است که مسئولین ذیربط، الگوی غربی را کنار گذاشته و دستورات راهبردی اسلام، چشمانداز آنها باشد. توقع میرود که در طراحی فضای سبز به تمام ابعاد اهمیت فضای سبز در اسلام توجه شود که در عین حال که بیشترین منفعت از لحاظ روحی و جسمی به انسانها برسد به محیط زیست نیز آسیب نرسد.
همچنین در مخالفت با نظم نوین صهیونیستی و توجه به مستضعفین، فقط گیاهانی بکاریم که ثمر دارند تا همین مقدار آب هم حتی اگر کم است به هدر نرود و با تدابیری با یک کار دو کار شود و سرمایه میوه، صیفی و سبزی کاملا در دسترس و فراوان باشد.
از برکات دیگر این سبک فضاسازی این است که از طرف ایران عزیز ام القرای جهان اسلام یک سبک شهرسازی متفاوت و الگویی مناسب به روش ائمه اطهار علیهم السّلام عملاً به دنیا عرضه میشود که در راستای بیانیهی گام دوم انقلاب، تلاشی در جهت ظهور و فرهنگ سازی برای تمدن نوین اسلامی نیز خواهد شد.
ان شاءالله
پایان☘
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
وقتی پنجاه در میشود
✍فاطمه میریطایفهفرد
شهرها هویت برگرفته از مردمان خویشاند، آنگاه که برای رشد و بالندگی شهر کوششها کردند و گذشتها.
میراث ناملموس شهرها هم از مردمیست که هرچه داشتند، هنرمندانه زندگی کردهاند و ماندگار شدند.
در اینمیان قزوین، یکی از سنتیترین و تاریخیترین شهرهای ایران است، شاهد این مدعا، نه! شاهد این واقعیت، آثار تاریخی ریز و درشتیست که قزوین را در تعدد میراث تاریخی در کشور اول کردهاست.
این مردم اما هنوز هم بسیاری از رسوم و سنتهای نیک گذشته خود را مانند اماکن تاریخی خود حفظ کردهاند.
یکی از این رسوم زیبا، سنت قدیمی #پنجاهبهدر است، سنتی که تنها در شهر قزوین اجرا میشده و تاکنون نیز ادامه دارد و مردم پایبند این رسم خویشاند.
رسمی برای شکرگذاری از نعمات خدا که روی شاخههای باغستانهای شهر نمودار شده، رسمی برای خواندن نماز باران؛ استغاثهای برای لطف بیشتر خداوند بر این خاک حاصلخیز. پس همه باهم در مصلی جمع میشوند و نماز باران میخوانند.
این مراسم را خانمهای شهر رونق دادهاند. خوراکیهای این مراسم را از قبل کنار میگذارند و ۱۹ اردیبهشت رو میکنند. دیماج و هندوانه و ترشی و شیرینی و باقلوایی که از عید مانده را هنرمندانه برای پذیرایی به کار میگیرند. پسته، بادام، مغز قیسی تفت میدهند و کمی نمک، آنوقت، وقت لذت از نعمات خداست.
مصلی شهر اما حال و هوایی دیگر دارد، در محرابش سوره انعام میخوانند و نماز.
نوبت گفتن حاجات که میشود، مهری را به سقف محراب مصلی که حالا دیگر به رونق قبل نیست میگذارند و به امید چسبیدن سنگ به محراب صبر میکنند که اگر سنگ بچسبد حاجت روا میشوند. اما خوب میدانند که چه حاجات زیادی گرفتهاند از این نماز و از این مکان مقدس، حتی اگر سنگ نچسبد.
اینروز یادآور رسومی از گذشتگان است که دین و تفریح را به هم پیوند دادند و زندگی کردند.
عروسک چمچه خاتون هم حکایتها دارد. این عروسک را مادربزرگها در پنجاهبهدر برای نوهها درست میکردند. برای یک قاشق روسری میدوختند و لباسی تنش میکردند و بعضی هم برایش چشم و دهان میگذاشتند، نوه را کنار خود مینشاندند و به او هم یاد میدادند.
مردم شهر بلد بودند چطور خوشبخت باشند و خوش. دین برایشان یک هویت جدانشدنی از همه ابعاد وجودی زندگیشان بود.
دین و هنر و صنعت در این آیین ویژه خودنمایی میکند پنجاهبهدر برگرفته از تاریخ اجتماعی مردم شهر است که تاکنون از کوران مدرنیته گذشته و سرفراز بیرون آمده و هنوز پیوندی ناگسستنی از دین و آیین دارد.
تکمله: این آئین در فهرست آثار ملی ایران میراث فرهنگی ناملموس در همایش چابهار در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ به ثبت رسیدهاست.
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
12.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«حجاب خانواده»
#سیده. ال. موسوی
با دیدن این کلیپ ی حرف رهبر نظرم را جلب کرد. آن هم (خانواده محجبه شما) این حرف رهبر هزار بار می ارزد...
چقدر می تواند حجاب خانوادهی ورزشکاران، هنرپیشه ها، مسئولین روی حجاب مملکت تاثیر خوب بگذارد.
مسئله حجاب فقط بازار، خیابان نیست؛ بلکه شامل پوشش همین دانه درشت های مملکت هم هست.
حال شاهد بعضی از آقازاده، ورزشکار، و کل هنرپیشه ها حجاب درست نه کلا حجاب ندارند. کسی هم کار به کارشان ندارد چون افراد سرشناسی هستند.
همه اینها الگوی و مدل جامعه هستند.
اگر همینها حجاب درستی داشتند مملکت به این وضع هنجاری بی حجابی نمی رسید.
#حجاب
#خانواده
#وحید_شمسایی
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVIجج
▫️سرور دخترهاست، معصومه
✍🏻 زهرا کبیریپور
معصومه همان خورشیدی است که روزگاری در مدینه، طلوع کرد.
معصومه تفسیر تبعیت از ولایتی است که از پشتِ در خانهی مادر شروع شد.
معصومه همان معصومیتی است که در جان تمام معصومان نفوذ کرد.
معصومه امتداد قدمهای عاشوراییِ زینب است.
معصومه آهنگ فداها ابوهایِ تمامِ دخترانِ بابایی است.
معصومه انعکاس نگاه زلال برادر است در غربتِ نگاهها.
معصومه رودخانهای موّاج است در کویر شهری دور از مدینه.
معصومه بیتابیِ تمام خواهران است برای برادران در غربت مانده.
معصومه سرآغاز فصل شیدایی و دلدادگیاست.
معصومه امتداد مسیر مقدس مدینه است تا مشهد.
معصومه نگین درخشان کویر قم است.
و چه خوش درخشید در شهر کویریِ ما
🔅بانوجان تولدت بر ما و بر تمام دختران بابایی دنیا مبارک باد🔅
#حضرت_معصومه_سلاماللهعلیها
#دهه_کرامت
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖«معصومهٔ زمانت» باش!
🖋آمنه عسکری منفرد
🌹«دختر» که آفریده شدی یعنی «ریحانهای»، آرامش دل پدر و مادر میشوی، بالِ پروازت دهند تا لایقِ «امابیها» شوی؛
🌹«خواهر» که باشی، امید قلب برادر میشوی و تا آنجا پَر پروازت دهند که پرچمدارِ نهضتِ برادر که نه، «راویِ مکتبِ حسینِ زمانت» شوی...
و...
🌷«معصومه» که باشی، همچون مادرت به مقام «فِداها أبوها» نیز نائل میشوی؛ اگر چون او، روشنگر مسیر امامِ زمانت گردی و گر به حمایت از مقام ولایت هجرت کنی، به یُمنِ قُدومت شهر را آذین میبندند و به برکت آمدنت «مقام دختر» را ارج مینهند...
🌷پس دخترم «معصومه زمانت» باش و«معصوم بمان» که امروز بهایِ حفظِ معصوم بودنِ تو را، مردانِ مرد روزگار سنگینتر از همیشهٔتاریخ و نه فقط به بذلِ جانِشیرین، که به آبرو دادهاند....
که بهایِحفظِ عفت و عصمتِ تو را، دخترانی میدهند که مُهر پرافتخار «دختر شهید» بر پیشانی که نه، برسُوِیدای جان دارند وامروز بیش از هر روز دیگر دلتنگِ بابا هستند....
🌷پس با افتخار «معصومه بمان» که رسالتی سنگینتر از همیشهٔ تاریخ بر دوشِ توست..
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
🔖کمی دخترانه
🖋آمنه عسکری منفرد
نازنینم میخواهم کمی دخترانه با تو نجوا کنم، با من همراه میشوی؟!
دخترم هویتت را چگونه یافتی؟ میدانی که چرا دختر را «ریحانهی خلقت» نامیدهاند؟ چون که پروردگار عالمیان برای خلقتش سنگ تمام گذاشته! آنجا که زیبایی، لطافت، ظرافت، حیا و عفت، قدرت و نفوذ کلام، آرامش و آسایش را در گوهر ناب وجودش به امانت گذاشته تا چون آیینهای جلوهگر جمال و شکوه الهی گردد.
آرام جانم! دختر باب رحمت و برکت برای پدر و مادر است و خواهر همراه و همدل برادر. زن مایهی آرامش و عشق همسر میشود و چون تاج مادری بر سر نهد، پرورندهی پاکترین مخلوقات هستی است. پس وقتی با آگاهی و عشق، فرزندانش را پرورش میدهد و بذر ایمان و اخلاق، حیا و عفت، غیرت و حمیّت را در وجودشان میکارَد، در پیِ انجامِ رسالتِ تکوینی خویش است.
گلبرگ طوبایم! این روزهای هجمهی شیاطین جن و انس که شاخهچینان هوسباز و هوسناک برای شکستن اینهمه حرمت و کرامت، دست دراز کردهاند و با شعارهای دروغین، هویت و اصالت پاک برخی دختران و زنان خودفریب و غافل را نشانه رفتهاند، تنها در «پردهی حجاب فاطمی » محفوظ و مصون خواهی ماند. پس مروارید گرانقدر وجودت را در صدف حجاب به امانت نگاه دار تا دستِ آلودهی دغلبازانی که برای پرپر کردن عصمت و دزدیدن بزرگی روحت دندانِ طمع تیز کردهاند، کوتاه گردد.
عزیزم! دختر برگزیده شده است برای مأموریت عظیم انسانسازی؛ پس با روحی بزرگ و بزرگوار، قلبی پرمهر و لبریز از عشق الهی، سرشار از عقلانیت و آگاهی برای برداشتن قدمهای بزرگ آماده باش که امروز دنیا در بستر آزمایشی بزرگ و سرنوشتساز است و دشمن در کمین. اینک مهمترین و اصلیترین نقش دختران و زنان این سرزمین، هویت بخشی و تمدن سازی نسل مهدوی خواهد بود.
دستم را بگیر! هادی و همراهت میشوم.
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«دختر»
✍ سیده. ال. موسوی
🍀 میخواهم کمی از حال دخترانی بنویسم، که مثل شمع باریدند و نگذاشتند مادر اشک هایشان را ببیند.
از دخترانی میخواهم بنویسم، که روز به روز برای پدر گفتند و نوشتند.
با خاطرات بودن و نبودن های عزیزی بزرگ شدند.
از دخترانی بنویسم که وقتی لباس سفیدِ بخت را پوشیدند، چشم حسرت به جای خالی یک نفر دوختند.
دخترانی که کمتر یا هیچگاه آغوش گرم پدر را تجربه نکردند...»
درست حدس زدی!
دختران #شهدا را میگویم.
رقیه های سرزمینم، روزتان مبارک🌹
#شهدا
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«بانوی باکرامت›
✍م * صالحی
سلام به گنبدهای طلایی کشورمان... سلام به خواهرو برادری مهربان
سلام به محبت و دلتنگی های دل خواهرکه به دنبال نامه ی برادر پای به سفر نهاد در این وادی و منت برسرِما گذاشت.
چه سخت است فرسنگها فاصله را بپیمایی به شوق دیدن برادرو موفق به دیدارش نشوی
برای رسیدن به برادر همه ی وجودت شوق و انتظار شودو سختیها و خطرات را به جان بخری و در نهایت دوری از برادر، بیمار شوی و به همه تمنایت نرسی!
ای کریمه ی اهل بیت! ای دخت موسی بن جعفر و ای خواهر سلطان خراسان٬ خورشید مشرق هر روز که به این وادی می رسد نور و روشنی اش را از گنبد طلایی شما می گیرد و به اهل عالم می بخشد.توسرچشمه ی علم و فقاهتی که گستره ی دامن وجودت عطش جویندگان علم و کمال الهی رااز اقصی نقاط دنیا سیراب می کند.
هرگاه به زیارت تو می آییم عطر وجود مادر را از تربتت استشمام می کنیم سایهٔ وجودت همیشه برسرِما مستدام باد. آن گاه که جسم بی جانم را گرد حرمت طواف می دهند تورا به حق مادرت ٬ شفاعت مرا نزد خدا قبول کن.
و اما، روز ولادتت را روز دختر نامیده اند، ای دختر نمونه...
اساساً دختر جنس عجیبی ست!
چشمهایش را که میبندی، دید دلش بیشتر…
دلش را که میشکنی، باران لطافت از چشمهایش سرازیر…
انگارآمده تا… روی عشق را کم کند.زود دلخور می شود …
زود یادش می رود …
و زودتر از همه می بخشد.
وتو اسوه ی نیکویی هستی برای دختران عفیف وپاک سرزمینم.
#ولادت_حضرت_معصومه
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#پویش_نوشتن
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
«ریحانه خلقت»
✍سیده ناهید موسوی
گل سَرسبد عالم رضیعه خورشید هشتمِ امامت، بانو حضرت معصومه سلام الله علیها ریحانه خلقت جهان است. بانویی که با کرامتش گوشهای از سرزمین ما را روشنایی بخشید و برادرش با رأفتی غریبانه، کمی دورتر از خواهر شاه خراسان گردید. شاید معنای حقیقی از خلقتِ دختر را عالم پس از اسلام و نه قبل از آن که مردان از سر جهل و نادانی معجزه خداوند را با دستهای خود زنده به گور میکردند و آن را مایهی ننگ و عار میدانستند فهمید. خداوند پیامبر رحمت را برای آدمیان برانگیخت تا زمین از مهرِ ریحانههای خلقت مزین شود.
ریحانههای خلقتی که الگویی برای تمام دختران در جهان هستند؛ در ابتدا بانو حضرت فاطمه سلام الله علیها ثمره پیوند پُر برکت حضرت خدیجه «س» و پیامبر اکرم «ص»، دُخت نبی که خیرُ النساء العالمین و ادامه دهنده نسل پیامبر اسلام بود. ریحانه خلقت بعدی را میتوان حضرت زینب «س» کوه صبر و اخلاص، زینت و زیبایی پدر یعنی امام علی «ع» و دردانه حضرت فاطمه «ص» ذکر کرد. و سومین ریحانه خلقت که از سلاله پاک و طیبه پیامبر «ص» هستند، بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را در زمرهی گلهای بهشتی قرار داد.
امیرالمومنین علی علیه السلام درباره شخصیت و جایگاه زن در خانواده در سفارشی به یکی از فرزندانش آمده است که: «...فإنَّ المرأةَ ریحانَةُ لَیسَتْ بِقَهْرَمانَة» به این معنا که زن مانند گُلی است که در خانه به محیط زیبایی و طراوت میبخشد و واژه قهرمان، ریشه در زبان فارسی دارد و به معنای پیش کار و خدمتکار میباشد. لذا زن پیش کار مرد در امور منزل و یا مسئول در کارهای دیگر نیست تا از او بهرهبرداری شود. آری! خداوند دختر را آفرید تا لطافت و زیبایی در جهان رنگ و معنایی پیدا کند. درواقع زن جوهره انسانیت و ادامه دهنده نسل بشر است نه وسیله و ابزاری برای کار و مشقت که در دنیای غرب به ناحق و به نادرستی از آن تلقی میشود. تنها یک مادر است که در دامان خویش بهترین فرزندان را رشد و تربیت میدهد و با این کار زنانگی و کمال خود را به منصه ظهور میرساند.
معنای زشت و زیبا، باهوش و کم استعداد، بهتر و بدتر برای پدر و مادرها معنایی ندارد. و در همه حال فرزند خود را با تمام کم و کاستی پذیرفتهاند و آنها را با مهر و محبت فراوان پرورش میدهند. دخترها اما چشم و چراغ خانه، مونس و تسلا بخشِ خاطر مادر و دلگرمی برای پدرها هستند. آری! حضرت فاطمه «س» تنها تکیهگاه و دختر پیامبر و حامی و مدافع همسرش بود. حضرت زینب «س» غمخوار و صدای مظلومیت برادرشان حسین «ع» شدند. و حضرت فاطمه معصومه «س» همانند برادر خویش برکت و رحمت سرزمین ما شدند. پس هر دختر یعنی یک ریحانه و یک معجزه در خلقت پروردگار عالم.
#روز_دختر
#جهاد_روایت
#ولادت_حضرت_معصومه
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI