eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
772 دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
274 ویدیو
22 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
«افضل اعمال در رمضان» ✍فاطمه شکیب رخ بنا بر روایات اسلامی، ماه مبارک رمضان، ماهی است که اعمال نیک و بد ما در این ماه با ثواب و عقابی چند برابر محاسبه می شود(۱) و شاید از این رو بود که امیرالمومنین علیه السلام شاگرد اول مکتب رسول خدا(ص) وقتی از ایشان سوال کرد که بهترین عمل در ماه مبارک رمضان چیست؟ رسول خدا (ص) فرمودند: أفضلُ الأعمال فی هذا الشهر الوَرعُ عن مَحارمِ الله. سپس معلم نخست دین خدا در شرح ورع آن را ترک محرمات و پرهیز از گناهان توصیف نمود(۲)، همان بهترین عملی که در جامعه ما بسیار مورد غفلت واقع شده و جای خود را به اعمال مستحبی سپرده و گاه حتی در مقام تخریب آن نیز قدم برداشته است. بارها مشاهده شده که مومن عمل مستحبی را انجام می دهد که عمل واجبی به خاطر آن ترک گردیده و یا از آن غفلت ورزیده است؛ در حالی به اعمال مستحبی اهتمام دارد که از قطع رحم غفلت می ورزد، به زیارت می رود و از نگاه حرام و حفظ حجاب شرعی غافل است! به ثواب افطار روزه‌دار حریص است و از حُسن خلق با خانواده و ترک خشم غافل است! به تبلیغ دین خدا در فجازی توجه دارد و از تربیت فرزندان و حفظ کیان خانواده خویش روی گردان است و بسیارهای دیگری که مجال گفتن آن در این چند بند نمی‌گنجد… به‌راستی چه می‌شود که آدمی آن‌چنان مسیر دین خدا را خطا می‌پندارد که رضای الله را در ترک واجب شرعی و انجام مستحب می یابد؟ پروردگارا به حرمت این ماه مبارک، ما را در اهتمام به ورع و عبودیت یاری بفرما آمین یا رب العالمین (۱)ر.ک: امالی شیخ صدوق، ص۴۱؛ الکافی، ج‌۷، ص: ۴۴۰. (۲) خطبه شعبانیه، اربعین شیخ بهایی، حدیث۹. @AFKAREHOWZAVI
(۱) ✍فخری مرجانی انسان، حقیقتی دارد به نام «فطرت» كه آن حقیقت، به این جسم متصل است. حضرت علی (علیه‌السلام) می‌فرماید: «اَتزعم اَنَّكَ جِرْمٌ صَغیر و فیكَ اِنطوی العالَم الاكْبَر»؛ خیال می‌كنی كه تو تكه گوشت و استخوان هستی؛ درحالی‌که در تو، عالم اكبر، پیچیده و پنهان‌ شده است. برای توضیح بیشتر به قرآن رجوع کنیم؛ خداوند در قرآن می‌فرماید:«فَإِذا سَوَّیتُهُ وَ نَفَخْتُ فِیهِ مِنْ رُوحِی...»؛ «زمانی كه تسویه كردم او را و دمیدم در او روح خودم را...». «تسویه» به چه معناست؟ به این معناست که اجزای یک چیز را طوری منظم در ارتباط با هم قرار دهیم تا قابلیت پیدا كند نیرو و حقیقتی لطیف به آن القا و وارد شود. به عنوان مثال؛ یک رادیو قبل از ساخت و قبل از اینکه رادیو باشد، به‌صورت هزاران قطعه در انبار موجود بود. آقای مهندس، آن قطعات را طوری دقیق به هم ارتباط می‌دهد و می‌سازد که وقتی آخرین پیچ آن را می‌بندد و روشن می‌كند، به دلیل آن نظم دقیق، امواج الكترومغناطیسی در آن برقرار می‌شود. وقتی رادیو سخن می‌گوید، می‌گوییم این رادیو «تسویه» شده است. اگر یك سیمش قطع شود و نتواند سخن بگوید، با یك قوطی حلبی فرقی ندارد. یا اگر یك آهن‌ربا را در نظر بگیریم؛ قبلاً فقط یک‌ تکه آهن بود؛ اما وقتی ذرات و اتم‌های آن در یك نظم خاصی كنار هم قرار گرفتند، به ‌محض اینکه چنین نظمی ایجاد شود، میدان مغناطیسی به سرعت در اطراف آن به وجود می‌آید. «فَإِذا سَوَّیتُهُ...»؛ یعنی وقتی اجزای مادّی انسان (سلول و ذرات و...) در یك نظم فوق‌العاده تنظیم شد، آخرین جزء که تمام شد، قابلیت پیدا کرد که روح الـهی در آن القا و دمیده شود. بلافاصله نظم، همان؛ و ظهور و حضور و بروز روح خدایی در او، همان. پس اگر فرض كنیم كه جسم من یك میلۀ آهنی است، قوه آهن‌ربایی در همین آهن است؛ اما غیر از این آهن است. در باطن آن است، اما نه مثل مداد در داخل یك جامدادی. طوری حساب‌شده و منظم است كه قابلیت پیدا کرده در من ظهور پیدا كند. @AFKAREHOWZAVI
«لات های کوچه خلوت» ✍طیبه فرید دوازده فروردین امسال درست وقتی که ماجرای سخیف سطل ماست دست آویز محافل برانداز و فضاهای مجازی شده بود عده ای از ایرانی های مقیم ایالات متحده در واشنگتن دی سی همه پرسی نمادینی برگزار کردند که طی آن رای «نه به جمهوری اسلامی» را به صندوق ریختند. بگذریم که این شوآف بیشتر شبیه دست و پا زدن های بی فایده ای بود که مصداق«الغریق یتشبث بکل حشیش»* است اما نکات قابل تأملی در آن به چشم می خورد. در میان کسانی که در این رأی گیری نمادین شرکت کرده بودند یاسمین پهلوی همسرِ در اگرِ رب پهلوی بود. کسی که می گوید ایران باید از وجود ملاها پاک شود تا ما برگردیم! کسی که طی چند ماه گذشته تصاویر تلفن هک شده او و همسرش مورد توجه بسیاری از مخاطبین فضای مجازی قرار گرفت. تصاویری که حاکی از، از هم گسیختگی و فروپاشی خاندان پر حاشیه پهلوی بود. عکس هایی که یاسمین را در کنار دوست پسر فرانسوی اش با ژست های نامتعارفی که شبیه عکس های دو نفره همسرانه بود به رخ مخاطب می کشید،همچنین تصاویر لو رفته ولیعهد خودخوانده را در هیبت شخصی شکم باره،تن پرور،همیشه در میان فوجی از زنان و شبیه خواجه های حرمسرا، وبا مشخصه های ظاهری کسی که اهتمامی به بهداشت ظاهری خود نداشت نشان می داد! هر چند خاندان پهلوی تا پیش از هک شدن تلفن همراهشان به انواع جرائمی نظیر تجارت مواد مخدر، اشتغال به اعمال منافی عفت، انسان کشی، دزدی های نجومی، خیانت و وطن فروشی شُهره بودند اما این تصاویر ابعاد جدیدی از فضای روانی حاکم بر خاندان رو به انقراض پهلوی را به نمایش می گذاشت. ابعادی که تبیین آن می تواند در افکار عمومی مخاطبین شبکه های مجازی سوالاتی ایجاد کند. مخاطبینی که هنوز از خودشان نپرسیده اند که چطور کسی که از اداره خاندان رو به انقراض خود عاجز است می خواهد یک مملکت را اداره کند! کسی که حتی از ویژگی های ظاهری یک حکمران معمولی نیز برخوردار نیست. کسی که در میان زنان حرمسرای خودش اقتدار مردانه ای ندارد! و این را فیلم لو رفته از خر و پف رب پهلوی در اتاق خوابش به خوبی نشان می دهد. فیلم هایی که عقب ماندگی زیستی این خاندان گدای معتبر را به دیدگان جویای حقیقت انسان ها نشان می دهد. لات های کوچه خلوتی که تصور نمی کردند گوشی هایشان هک شود.یاسمینی که در خلوت دستش اندر ساعد ساقی سیمین ساق بود و شهبانویی که در سودای رسیدن پسر الافش به تاج و تخت گیسهایش سفید شد. این جماعت مضمحل بی بهره از آداب فردی و اجتماعی قبله آمال کسانی هستند که به مدت دو ماه خیابان های کشور را جولانگاه خودشان کردند. جماعتی که ماجرای احمقانه سطل ماست را بولد می کنند وسعی می کنند آن را به نحوی به تفکر انقلابی بچسبانند تا حافظه ی تاریخی مردم حادثه تحویل سال ۱۴٠۲ حافظیه را از یاد ببرد. جماعتی که توحش و لختی و بربریت را به تمدن ایرانی می چسبانند! جماعتی که پدرشاهِ دزدشان محاسن مرد ایرانی را به سخره می کشید و امروز نیست که ببیند ولیعهد سُفله اش حوصله رعایت بهداشت فردی اش را ندارد. به پهلوی ها و طرفدارانشان بگویید نسبت تمدن ایرانی با ملاها مشخص است. فردوسی و سعدی و حافظ و ملاصدرا و بوعلی را از ایران بگیرید ببینید چه باقی می ماند! پ. ن: انسان در حال غرق شدن به هر چیزی چنگ می زند. @AFKAREHOWZAVI
. یا مجیر ✍زهره قاسمی خدایا ضعیف و حقیر و بدم خدایا دوباره خجل آمدم خدایا ببین نامه ام شد سیاه اسیر گناهم، پر از اشتباه من از روی ماه تو شرمنده ام تو بخشیده ای، من سرافکنده ام منم بنده ی بی حیا و پلید که عهد خودش را دوباره برید تویی مهربان و بزرگ و صبور که من را ز چاه بلا کرده دور گنه کردم و آبرو داده ای اجازه بر این گفتگو داده ای اگر عادلانه عذابم کنی اگر امشب آخر جوابم کنی اگر در عتابت بسوزانی ام یقینا سرانجام ویرانی ام حبیبا طبیبا نگارا خدا ولی مبتلایم به اشک و دعا امیدم فقط لطف بی حد توست نگاهت دلم را رحیمانه شُست سرم خورده بر سنگ و عمرم تباه خدایا ندارم به جز تو پناه دلم غرق دنیا و نفسم اسیر نجاتم بده از خودم یا مجیر اجرنا من النار یا رب به لب ببخش ای خدا بنده را بی سبب تعالیت یا خالق با وفا تو را دوست دارم، بده کربلا... @AFKAREHOWZAVI
(۲) ✍فخری مرجانی پس حقیقت من، غیر از این جسم است. این همان است. وقتی من دیوار را می‌بینم، خیال می‌كنم چشمم می‌بیند؛ درحالی‌که من می‌بینم. اما آن‌قدر از خودم بیگانه‌ام كه خیال می‌كنم چشمم می‌بیند. برای اثبات این سخن؛ فرض كنید شما اخبار گوش می‌دهید. یک ‌لحظه اتفاقی در كوچه می‌افتد كه تمام توجه شما به كوچه می‌رود. بعد كه به حال خود برمی‌گردید از شما می‌پرسند اخبار چه گفت؟ می‌گویید نمی‌دانم. با اینکه جسم اینجا بوده و گوش می‌شنیده است؛ اما تمام حقیقت شما به سمت کوچه بوده است. بنابراین این‌ها همه ابزار مادی است و آن که می‌شنود، «منم». «من» مثل نور است که خودش، خودش را نشان می‌دهد. تفكر و حرف‌زدن و دیدن و... به ظاهر با این ابزار جسم اتفاق می‌افتد؛ اما این‌ ابزار نمی‌توانند من را ببینند. من را باید من ببیند. من را باید من بشناسد. غیر از من، نمی‌تواند من را بشناسد. «من» هم هنوز در لای گِل است و زندگی دنیا آن را ضایع كرده‌ است. باید كارهایی كه انجام داده است را اصلاح كند تا از لایِ گل خارج شود. اما آیا خودسرانه؟! اینکه بدتر است. @AFKAREHOWZAVI
. قدردانی ماه عزیز ✍م.حیدریان‌منش قرمزی چشم‌های کوچکش وسط چهره سفید و گونه‌های گندم‌گونش پیدای پیدا بود؛ اما حاضر نبود سرش را از روی گوشی بالا بیاورد.با تعجب گفتم: "چیزی به اذان نمانده سحری نمی‌خوری؟" بعد از کلی اصرار و صدا زدن، کنار سفره سحری نشست؛ اما بیشتر از غذا خوردن حواسش هنوز روی صفحه گوشیی‌اش بود و مابین لقمه‌هایش مکث‌های طولانی داشت. با ناراحتی گفتم: "چیزی به اذان نمانده فردا از گرسنگی بی‌حال می‌شوی، مگر این گوشی چه دارد؟ نکند قرار است خودت یا گوشیت فرار کنید!" با لبخند کم جانی سرش را بلند کردو گفت:"اینستام وصل شده، میدونی چند وقته اینستا ندارم اگه قطع بشه معلوم نیست کی دوباره وصل شه! " با ناراحتی گفتم:"ماه مبارک هم همین‌طوره الان فرصتش بهت داده شده تموم بشه معلوم نیست دوباره ماه رمضون باشه و تو باشی ..." خندید و گفت: "آره حالا بذار اینا رو ببینم" حالا صدای اذان می‌آید و من به فرصتی که دارم و ممکن است از دستم برود فکر می‌کنم. فرصتی که می‌شود لحظاتش برای دنیا و آخرتم رشد دهنده باشد یا سقوط محض! یعنی واقعا ما قدر این ماه را می‌دانیم؟! @AFKAREHOWZAVI
. «نامه‌ای از ایتالیا» نجمه صالحی وارد دفتر گروه که شدم، یکی از اساتید پیشکسوت هم آنجا بودند. خانمی که در همه زمینه‌ها استادند از تاریخ گرفته تا هنر آشپزی و ...و هر از گاهی ما را از خوراکی‌های بی‌نظیر مستفیض می‌کنند! امروز که به‌خاطر ماه رمضان، بازار خوراکی کساد بود، فقط با کتاب‌هایشان ما را بهره‌مند کردند! هنگام تورق کتاب، نامه‌ای دیدم که قدمت بیش از دو دهه پیش را داشت و خودش سند تاریخی شده بود! نامه از طرف دوستی در کشور ایتالیا پست شده بود و استاد محترم که از یافتن نامه میان کتاب متعجب شده بودند با خواندن نامه، خاطراتی از دوست‌شان گفتند! حین صحبت ایشان به این فکر می‌کردم چقدر این نامه و نامه‌نگاری‌ها دلچسب بوده مثلا زمانی که منتظرش نیستی نامه‌ای از یک دوست به دستت برسد! نسل میانسال فعلی، شاید آخرین گروه نامه‌نگارِ کاغذی باشند، نامه‌ای که در بیم و امید رسیدنش به دست گیرنده بودند! از وقتی نامه، تبدیل به صفر و یک‌های زبان ماشین شد و تنها روی صفحه نمایش مخاطب نقش بست، چیزی همچون این نامه باقی نماند تا به دست آیندگان برسد! امروزه دیگر کسی تمبر جمع نمی‌کند و صندوق‌های پست کم رونق شده‌اند و چه بسا به زودی پستچی‌ به لیست مشاغل در آستانه انقراض بپیوندد! با آمدن اینترنت، وضعیت دنیا دگرگون شد؛ حالا نامه‌های الکترونیکی جایگزین نامه کاغذی شده‌اند بی تمبر و پاکت! و امواج، جایگزین کبوترهای نامه‌رسان و چاپارها! سنت نامه‌نگاری که با ساخت کاغذ و جوهر شکوفا شده بود و قرن‌ها مهم‌ترین وسیله ارتباطی افراد در فواصل دور، اکنون به نامه‌های خشک رسمی و اداری مبدل شده است. افراد زیادی هستند که با آمدن انواع و اقسام ارتباطات اینترنتی حتی یک بار هم نامه‌ای را تمبر نچسبانده‌ و در صندوق پست نینداخته‌اند و اگر هم اطلاعات یا تصویری در ذهن داشته باشند با کمک همین تکنولوژی است! شور و شوقی که در آن نامه‌نگاری‌ها وجود داشت هیچ وقت با صفر و یک ماشینی چشیدنی نخواهد بود! @AFKAREHOWZAVI
11.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👆از رحمت خدا ناامید نباشید جز کافر هیچکس از رحمت خداوندناامید نیست. لَا تَیأَسوا مِن رَّوحِ اللهِ إِنَّهُ لَا یَیأَسُ مِن رَّوحِ اللهِ إِلَّا الْقَومُ الکافِرُونَ. 🌴سوره یوسف آیه ۸۷🌴 تولیدگر:م* صالحی @AFKAREHOWZAVI
8.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب، عصر امروز: ◇حجاب محدودیت شرعی و قانونی است/ کشف حجاب حرام شرعی و سیاسی است/ خیلی از کسانی که کشف حجاب می‌کنند اگر بدانند پشت کار آنها چه سیاستی است قطعاً این کار را نمی‌کنند/ دشمن با برنامه وارد شده ما هم باید با برنامه وارد شویم/ کارهای بی‌قاعده نباید انجام بگیرد. ◇در مسئله‌ی پوشش، خب مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب حرام شرعی است، حرام سیاسی است؛ هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است. 💻 Farsi.Khamenei.ir @AFKAREHOWZAVI
. «منتظر نظر رهبری نمانید»(۱) ✍️ فاطمه شکیب رخ در این ایام که مسئله کشف حجاب عده ای از بانوان، موضوع اول دغدغه مندان دینی شده بود و مخالف و موافقِ اهمیت این مسئله، اظهار نظر های متفاوت داشتند؛ یکی از اساتید نیز، درباره کم اهمیت بودن کشف حجاب فعلی، عدم ورود و توجه رهبری به این مسئله را دلیلی بر این اقدام، عنوان کرده بود! استماع برداشت استاد از سکوت رهبری, بنده را به یاد کلام و رای حضرت آقا انداخت که ایشان بارها در گفتمان‌های گوناگون بر منتظر نبودن عموم مردم بر ایراد سخن از جانب مقام رهبری در چالش ها تاکید داشتند! هر چند که صحبت امروز رهبری درباره دخالت و دسیسه دشمن در امر بی حجابی، ختم کلام شبهه ها و نظریات مختلف شد، اما این پرانتز هنوز باز است که به راستی چرا بینش برخی اندیشه‌وران انقلابی، هنوز عمار گونه و مالک‌وار با زاویه دید فرمانده، هماهنگ نشده است؟! در این راستا به نظر می‌آید که با بازخوانی اندیشه‌های اعتقادی حضرت آقا، در قالب ارائه کرسی‌های ترویجی، بتوان از بروز تعارضات برداشتی در چالش‌های آتی پیشگیری نمود. (۱) این کلام‌‌توسط رهبری در ایام مختلف ایراد شد ر.ک: ۱۴۰۰/۶/۸؛ ۱۳۹۶/۶/۳۱؛ ۱۳۹۶/۷/۱؛۱۳۹۵/۹/۱۴. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖کلی بودن موضوعات قرآن و شبهه‌ی حجاب مرضیه سادات حمیدی، با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست خداوند درقرآن درباره ی موضوعات مختلف صحبت فرموده است. موضوعاتی مثل خداشناسی، انسان شناسی، فرجام شناسی، راه شناسی و راهنما شناسی، جهان شناسی و موضوعات علمی تاریخی اجتماعی فرهنگی اخلاقی سیاسی جغرافیا وموضوعات کیهان شناسی و نجوم یا موضوعاتی جزیی تر از قبیل جامعه شناسی روان شناسی احکام فردی و اجتماعی دین، ، داستان زندگی،محیط زیست، خوردنی ها و آشامیدنی ها، خانواده، کودکان بزرگ سالان میانسالان بهداشت طب و... همچنین به صدها موضوع دیگر مستقیما و هزاران موضوع دیگر به صورت غیر مستقیم اشاره فرموده است. بررسی هرکدام از این موضوعات قابلیت این را دارد که یک کتاب و یا حتی چندین کتاب و مقاله درباره ی آنها نوشته شود و خود همان موضوعات می توانند به موضوعات ریزتری تقسیم شوند. شأن پروردگارعالم ایجاب می کند که به صورت کلی صحبت بفرماید، شان والای قرآن نیز برای مصون ماندن از تحریف چنین اقتضایی دارد. مثلا خداوند درقرآن اسامی تعدادی خاص از پیامبران را آورده است و از تعدادی از پیامبران و افرادی دیگر به صورت تلویحی و کنایه ای بدون ذکر نام یاد فرموده است. با اینکه تعداد پیامبران 124 هزار نفر می باشد اما نه به تعداد و نه به اسم آنها اشاره ای نفرموده است، اما از وجود آنها به صورت کلی خبر داده است .(52-حج) و یا اینکه خداوند برای احکام وضو و غسل به صورت کلی صحبت فرموده است و درباره ی بهداشت و پاگیزگی نیز می توان به این آیه استناد کرد »وَ اللَّهُ یُحِبُّ الْمُطَّهِّرِینَ«؛(توبه 108) و خداوند پاکیزگان را دوست دارد . ولی صحبتی از حمام و چگونگی شستن سر و بدن نفرموده است. یا برای خوردنی های حرام تعدادی خوراکی حرام را برشمرده البته با شرایط ، امابه صورت کلی خوردن طیبات (172-بقره) را سفارش فرموده است. همین طور درباره ی ترک گناهان به صورت جزیی به برخی اشاره شده بدون شرح و تفصیل مثل غیبت،تهمت، کشتن انسان، فتنه، عیبجویی،اعمال منافی عفت و...اما به صورت کلی دستور حفاظت و تجاوزنکردن از حدود الهی به معنای نهی ازگناهان (112-توبه) درقرآن زیاد تکرار شده است. از موضوعاتی که قرآن درباره ی آن صحبت فرموده موضوع حجاب زنان است. در اهمیت حجاب نیز در آیاتی احکام حجاب را به صورت کلی مطرح فرموده است (31 نور ، 59 احزاب و ...)که جزئیات آن توسط پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و ائمه علیهم السلام تبیین شده است. لذا اینکه برخی شبهه مطرح می کنند که چرا خداوند جزئیات موضوع حجاب را مطرح نفرموده است ؟در پاسخ باید گفت: بی ادبی به ساحت مقدس پروردگارعالم است که توقع داشته باشیم احکام و موضوعات قرآنی با جزئیات مطرح شوند. شان پروردگارعالم والاتر از این است که به جزییات بپردازد. در دستگاه سلسله مراتبی پروردگارعالم ، چهارده معصوم علیهم السلام مأمور تفسیر و تاویل آیات مقدس قرآن هستند و باید برای تفصیل آیات قرآن به کلام آنها مراجعه شود. کتابهای تفسیر شرح و بسط کلام معصومین علیهم السلام است که به راحتی در دسترس است. بنی اسراییل از خداوند تقاضای بی مورد دیدن خدا را کردند که خداوند صاعقه فرستاد و آنها را هلاک فرمود (153-نساء) بی شک داستان بنی اسراییل در قرآن برای عبرت آموزی است. لذا باید این قضیه تبیین شود که جامعه از آن عبرت بگیرد تا خدای نکرده برخی افراد با پیروی از رسانه های وابسته به طاغوت آمریکا در آخر به سرنوشت آنها، مجازات بندگی طاغوت(60-مائده) که مسخ به بوزینه نماد سفاهت و نقلید احمقانه و خوک نماد بی غیرتی و بی تفاوتی است دچار نشوند. ابن‌عبّاس (رحمة الله علیه)- أَنَّ الْمُمْسَخِینَ مِنْ أَصْحَابِ السَّبْتِ إِنَّ شُبَّانَهُمْ مُسِخُوا قِرَدَهًًْ وَ شُیُوخَهُمْ مُسِخُوا خَنَازِیرَ. مسخ‌شده‌ها از اصحاب سبت هستند؛ چون جوان‌هایشان مسخ شدند و به‌صورت میمون درآمدند و پیرانشان مسخ شدند و به‌صورت خوک در آمدند. تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۱۳۰ @AFKAREHOWZAVI
. 🔖برداشتی از ترکیب «حرام سیاسی» ✍ نساء خلیلی ۱. رهبر انقلاب در دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام از واژه «حرام سیاسی» استفاده کردند، به نظر نگارنده،‌ برای دستیابی به مفهوم حرام سیاسی از منظر ایشان، ابتدا باید تعریف و نسبت هر واژه را در منظومه فکری ایشان بدانیم. از این رو، ابتدا باید بدانیم اسلام سیاسی که در دل آن حرام و حلال معنا می‌یابد، چیست؟ سیاست در گفتمان انقلاب به چه معنا است؟ چه اموری در آن حرام سیاسی اعلام می‌شوند؟ ۲. از منظر رهبر انقلاب «اسلام سیاسی یعنی همین اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت، ‌دستگاه‌های گوناگون، نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، نظامی و غیره به وجود بیاورد و یک هویّت دینی و اسلامی را برای ‌یک ملّت ایجاد بکند؛ این، آن چیزی است که در مورد دین [می‌شود گفت]. بنابراین تعریف قرآن از دین یک چنین چیزی است؛ ‌این را نمی‌شود فروکاست به کارهای کوچک، به یک اعمال عبادی صِرف و محض.»(‌۱۳۹۹/۱۲/۲۱) ۳. در گفتمان انقلاب، «سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم می‌رویم؛ آیا به سمت هدف‌ها داریم حرکت می‌کنیم یا زاویه گرفته‌ایم و داریم از هدف‌ها دور می‌شویم؟ معنای واقعی سیاست این است. آن‌وقت در خلال این نگاه، تکلیف آدم‌ها و اشخاص و گروه‌ها و احزاب و جریانها روشن می‌شود که آیا داریم به سمت عدالت اجتماعی می‌رویم؟ آیا داریم به سمت استقلال واقعی دینی می‌رویم؟ آیا داریم به سمت ایجاد تمدّن اسلامی می‌رویم، یا داریم به سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحت‌تأثیر قرار گرفتن نسبت به بافته‌ها و یافته‌های بی‌مغز غربی‌ها حرکت میکنیم؟ این خیلی مسئله‌ی مهمّی است که سبک زندگی ما، ما را به کدام طرف دارد می‌کشانَد؛ این نگاه، نگاه سیاسی است که می‌بینید از فرهنگ سرچشمه می‌گیرد؛ بنابراین در دل فرهنگ، سیاست هم هست. با این نگاه به حوادث جامعه باید نگاه کرد.» (۱۳۹۵/۰۵/۳۱) ۴. «حجاب، جزو فروع دین است. حرمت آمیزش جنسی حرام، جزو فروع دین است. اما نفس مقوله‌ی حریم جنسی، یعنی بین دو جنس حریمی وجود داشتن، یک اصل است. صحبت چادر سیاه نیست؛ صحبت روگیری نیست؛ صحبت این‌که حریم باید چطور باشد، نیست. ممکن است این مقوله، در زمان‌های مختلف و به مناسبت‌های مختلف و در جاهای مختلف، شکلهای مختلفی پیدا کند. اما نفس این حریم، یکی از اصول تفکر اسلامی ماست.»(۱۳۷۱/۰۹/۰۴) پس حرام‌های سیاسی در تضاد با اصول تفکر اسلامی و واگرایی نسبت به آرمان‌ها معنا می‌یابند، خواه آن امر جزو اصول دین باشند یا جزو فروع دین. ۵. بنابراین، در گفتمان انقلاب اسلامی، سیاست از فرهنگ سرچشمه می‌گیرد و دو عنصر حرکت عمومی جامعه و حرکت به سمت آرمان‌ها از عوامل تعیین کننده در اعلام مُحرمات سیاسی است. رفتارهای ضد استقلال، ضد عدالت اجتماعی، ضد ایجاد تمدن اسلامی، اقدام‌های وابسته‌ساز به غرب، حرکت‌های ضد سبک زندگی اسلامی همه جزو محرمات سیاسی می‌توانند قرار بگیرند. و وظیفه کل نهادهای حکومتی است که نسبت به حفظ هویت دینی و اسلامی ملت کوشا باشند که این تنها محدود به رفتار و سلیقهٔ یک دولت خاص نیست بلکه همهٔ ارکان نظام باید بر اجرای آن بکوشند چرا که؛ بن‌مایه و معنا پیداکردن حکومت اسلامی در حفظ هویت دینی ملت و تلاش برای اقامهٔ دین در جامعه است. در اینجا این جمله معنا مشخص‌تری می‌یابد که «مسئله‌ی حجاب محدودیت شرعی و قانونی است. محدودیت دولتی نیست. قانونی است و شرعی است. کشف حجاب، هم حرام شرعی است، هم حرام سیاسی است.» (۱۴۰۲/۱/۱۵) @AFKAREHOWZAVI