eitaa logo
مجله‌ افکار بانوان‌ حوزوی
703 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
199 ویدیو
17 فایل
*مجله #افکار_بانوان_حوزوی به دغدغه‌ی #انسان امروز می‌اندیشد. * این مجله وابسته به تولید محتوای "هیأت تحریریه بانو مجتهده امین" و "کانون فرهنگی مدادالفضلا" ست. @AFKAREHOWZAVI 🔻ارتباط با ادمین و سردبیر: نجمه‌صالحی @salehi6
مشاهده در ایتا
دانلود
.. ⭕️سوال: چرا مردم کوفه پس از شهادت امیرالمومنین علیه السلام اقدام به یافتن قبر مطهر ایشان نکردند؟ 🔰در پاسخ، اشاره به چند نکته تاریخی لازم است: ❇️کوفه از ابتدای تشکیل آن در سال ۱۶ه. ق. از قبائل مختلف تشکیل شد‌. بر خلاف تصور برخی افراد در دوران کنونی بخش قابل توجهی از مردم کوفه ارادتی عجیب به امیرالمومنین علی علیه السلام داشته‌اند. به ویژه قبایل یمنی (مانند هَمْدان، نَخَع، مِذحَج، بنی شاکر، بَجیله، صائدیان و ...) که در کوفه سکونت داشتند. اسلام آوردن این قبایل به دعوت مولا علی علیه السلام بود همچنین اغلب افراد حاضر در لشکر حضرت را تشکیل می‌دادند. ❇️در قرون بعدی نیز کوفه اصلی‌ترین مرکز تشیع در جامعه اسلامی به شمار می‌رفت لذا تصویری که امروزه در ذهن عموم مردم از چهره کوفیان وجود دارد چندان صحیح نیست. ❇️دفن مخفی پیکر مطهر حضرت امیر المؤمنین علیه‌السلام هم به وصیت خود ایشان بود. اتفاقا مردم کوفه هم خیلی اعتراض کردند اما امام حسن مجتبی علیه السلام در خطبه‌ای که بعد از دفن حضرت خواندند، به اعتراض مردم پاسخ دادند.* ❇️دفن مخفیانه امام علی علیه‌السلام، دلایل و عوامل فراوانی داشت که مهمترین علت ترس از خوارج یا بنی امیه بود. به عنوان مثال در تاریخ داریم که بنی‌امیه بعد از به قدرت رسیدن، به بدن مطهر حضرت حمزه سلام الله علیه اهانت کردند. شاید مخفی ماندن قبر ایشان هم به همین دلیل بوده است. ❇️ معاویه دستور لعن بر امیرالمومنین علیه السلام را داده بود و هر پسری که متولد می‌شد و نامش علی بود دستور قتلش صادر می‌شد‌ لذا اگر قبر آشکار می‌شد جسارت از جانب معاویه بعید نبود.*(کانت بنو امیه إذا سمعوا بمولود اسمه علی قتلوه.) ❇️البته این ترس در زمان امام باقر علیه السلام و امام صادق علیه السلام تقریبا از بین رفت و ایشان مکان قبر مطهر حضرت را به شیعیان نشان دادند. بعدها در زمان هارون الرشید در یک واقعه معجزه آسا قبر حضرت آشکار شد و "همه مردم" قبر را رویت کردند. ❇️با این وجود تا نیمه‌های قرن چهارم، با وجود آنکه حرم حضرت کاملا شناخته شده بود و مردم به زیارت ایشان می رفتند، اما هنوز شهر نشده بود. ✳️در قرن چهارم دو حرم، یکی در حدود سال ۳۱۰ توسط ابوالهیجاء هَمْدانی و دیگری در سال ۳۶۹ توسط عضد الدوله دیلمی ساخته شد. ✳️با اقدامات عمرانی عضد الدوله علاوه بر ساخت حرم، مانند حفر قنات، ساخت بازار و ... به تدریج نجف تبدیل به شهر شد. ❇️در گزارش‌های تاریخی تقریبا از آغازین سال‌های قرن پنجم شواهد شهر بودن نجف کاملا مشخص است.* *ر.ک کتاب مُروج الذهب،ج۱. *تدریب الراوی فی شرح تقریب النواوی، السیوطی،ص۹۵۶. *برداشتی از کتاب شیعیان متقدم؛ محمدحسین افراخته @AFKAREHOWZAVI
«در پناه تو» ✍طیبه فرید از دیشب جز اشک چیزی به چشمش نیامده بود. وارد کوچه شد،چیزی به سنگینی چند قرن روی سینه اش سنگینی می کرد،صدای قدم هایش با صدای تپش قلبش یکی شده بود. او با این کوچه و این خانه اُنسی دیرینه داشت. هیچوقت اما پشت درهای چوبی این خانه اینقدر شلوغ نبود. چشمش از شدت اشک جایی را نمی دید عرض کوچه را با دلش طی کرد.ارادتمندان امام پشت در خانه صف کشیده بودند. از شدت شلوغی جای سوزن انداختن نبود. حسن ابن علی داشت مردم را قانع می کرد که برگردند،امام بعد از قصه ضربت نای نفس کشیدن نداشت. نفس دنیا به نخ نازکی بند بود. کوچه بوی گریه می داد. ارکان های لطیف هدایت ترک برداشته بود. زانوهای اصبغ ابن نباته توان حرکت نداشت، او در چشم های علی ذوب شده بود، ضرب آهنگ تپش قلبش با نبض علی تنظیم بود و مدت ها بود در هوایی تنفس کرده بود که عناصرش از عطر نفس علی علیه السلام پر شده بود. کجا باید می رفت او اهل اینجا بود. مردم پراکنده شدند اما او مثل خانه خراب ها همان جا نشست.پشت در چوبی،در همان کوچه ای که خانه امیدش آن جا بود. عین کبوترهای مأنوس با گنبد و گلدسته در پناه دیوار نشست. همه رفته بودند که حسن ابن علی علیه السلام در را باز کرد. _اصبغ چرا نرفتی؟ با صدای لرزان گفت: _کجا بروم آقا... من از پناه این خانه کجا بروم؟ قدم های من برای رفتن، جز این کوچه جایی را بلد نشده! من اینجا پرو بال گرفتم،تمام دنیای من پشت این درهاست. کجا باید بروم؟ گریه امانش را برید و عین بچه های مادرمرده سرش را گذاشت روی آستین لباس عربی اش... حسن ابن علی علیه السلام گفت: بیا تو اصبغ بیا... مابعد این ماجرا فقط اصبغ ابن نباته بود و امام. روایتی که ازین دیدار مانده برای ما امام ندیده هاست! خدا می داند میان امام و اصبغ چه گذشت.اما بی شک با دعای امام بود که قلب اصبغ از تپیدن باز نایستاد. کاش خدای علی در شب های قدر علی ما را در محبت علی جوری غرق کند که اثری از منمان باقی نماند... یاعلی @AFKAREHOWZAVI
آیا مردم از دینداری فاصله گرفتند؟ نساء خلیلی می‌دانیم که در حرکت‌های شخصی، تا دل‌ها و ذهن‌ها اقناع نشود، جان‌ها به حرکت در نمی‌آید. دلی که قانع نیست، فرمان به حرکتی نخواهد داد. بنابراین حرکت‌های اجتماعی مانند اربعین، شب‌های قدر جایگاه دین در قلب و جان نقش موثرتری خواهد داشت. این حضور در میدان‌ها، نمود واقعی جایگاه دین و دین‌داری در بین مردم است. وگرنه کدام انسان آسایش‌طلبی است خانه گرم و نرم، خواب راحت شبانه را رها کند مگر دل او را برانگیخته باشد و او را به حرکت در آورده باشد؟ کدام انسان عافیت‌طلبی است که امنیت و تمیزی را رها کند و آواره جاده‌ای خاکی شود؟ از این رو است که حضور پرشورتر و پررنگ‌تر مردم از هر طیف و قشری در مراسم شب‌های قدر نشانه‌ای است از دیندارترشدن مردم. هر چند که برخی با نگاهی سطحی می‌خواهند آدرس غلط بدهند و با مغالطه‌های غلط نتیجه بگیرند که حاکمیت روحانیون مردم را دین‌گریز کرده است، غافل از آنکه در زمان حکومت پهلوی‌ها، کجا واجباتی مانند خمس و زکات مانند امروز فراگیر بود؟ کجا هر سال، مراسم‌های مختلف پُر رنگ‌تر از سال قبل برگزار می‌شد؟ کجا چنین تصاویری با شکوهی از خیل متمسکین به حَب‌الله در تاریخ حکومت‌های گذشته ثبت شده است؟ @AFKAREHOWZAVI
مبارزه به سبک مقلوبه ✍فاطمه میری طایفه فرد اگر هدف مبارزه با ظلم باشد، هرچیز کوچک به کار می‌آید، مثلا همان خرده سنگ‌های کودکان که با آن بازی می‌کنند، آن‌وقت دستان کودکان فلسطینی ابابیل می‌شود و بر لشگر پیل‌گون می‌تازد. مادران فلسطینی هم آمده‌اند با همان وسایل آشپزخانه کوچک‌شان، شاید هم جهیزیه قدیمی، از آن‌ها که مادرها به دختران‌شان می‌دهند، از آن‌‌ها که کلی رمز و راز زندگی درونش نهفته است. از همان‌ها که زندگی عزت‌مند را به دختران دم‌بخت یادآور می‌شود. مادران هم سلاح دارند از جنس ایمانی عمیق و شور و عشقی که در قالب خوراک به فرزندان‌شان می‌دهند. مادران هم مبارزه می‌کنند، با زبان، با اشک، با خون، حتی با غذایی که می‌پزند. از همان مائده‌هایی که از آسمان می‌آید. این‌روزها مادران فلسطینی در گوش فرزندان‌شان از قدس می‌خوانند. از آزادی بیت‌لحم، از خواندن نماز در مسجدالاقصی. مادران فلسطینی این روزها مقلوبه می‌پزند. چقدر با ظرافت خوراک را زیر قابلمه می‌چینند، برنج را رویش می‌ریزند و شعله هم به‌کار می‌آید تا غذا به پختگی برسد. کم‌کم صدای مناجات قبل اذان به گوش می‌رسد. مادر، فرزندان را می‌خواند. همه آمده‌اند تا به مادر کمک کنند تا قابلمه را برگردانند. صدای شادی بچه‌ها با صدای ضربه به قابلمه درهم می‌رود. همه به امید نابودی اسرائیل، بر سر قابلمه می‌کوبند و بعد... غذا خورده می‌شود با محبتی از جنس اولین قبله‌گاه مسلمانان و آمادگی همه خانواده برای نابودی دشمن این مسجد مقدس. مادر است دیگر به زندگی رنگ و بو می‌دهد، هدف می‌دهد، حب و بغض می‌دهد. حتی با همین غذای ساده. بچه‌ها گوشه‌ای نشسته و نقاشی می‌کنند و کنار نقاشی می‌نویسند: القدس لنا @AFKAREHOWZAVI
. حجابهاجر کریمی با ارسال یادداشتی به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست. بعد از سال‌ها تجربه‌ی حجاب داشتن، می‌توانم بگویم هر چادر سرکردنی اسمش حجاب برتر نیست! با اسم تنوع درپوشش و فرار از تحجر، ذائقه مصرف‌کننده حجاب تغییر می‌کند و نهایتا به و ترویج گناهِ "رقابت در دیده شدن"ختم می‌شود؛ به این ترتیب معنای واقعی حجاب به ابتذال ختم خواهدشد. جذب به چه قیمتی آيا ابتدای کشف حجاب با تغییر مزه در پوشش آغاز نمی‌شود؟ آیا نتیجه این سلیقه‌ها فراموش شدن معنای حجاب مقابل چشم‌ها بودن می‌شود یا مقابل چشم‌ها نبودن؟ هستند مادران چادری که دختران بی‌حجاب دارند؛ طبیعتا مادری که خود نمی‌داند چرا چادری است، نمی‌تواند از چادرش دفاع کند. نمی‌تواند فلسفه حجابش را برای نسل تازه توضیح دهد! نمی‌تواند دخترش را قانع کند که حجاب بگذارد؛ چون از کافی برای این مهم غافل بوده حتی گاهی تحت تأثیر فرزند حجابش را برمی‌دارد. انواع تزیین چادر، مانتوهای تنگ بلند و رنگارنگ، بلوز دامن‌های مختلف با ساپورت و چهره‌های غالبا آرایش شده و هوس‌انداز و بعضا باعمل‌های زیبایی متفاوت و... تفاوت گروهی که برای دیده شدن عریان می‌شوند با آن‌ها که چنین پوششی دارند چیست؟ خاستگاه هریک و مقصد هر کدام کجاست؟ ضرر و تبعات هر کدام چیست؟ @AFKAREHOWZAVI
. حبل الورید مافاطمه کرمی پور با ارسال دلنوشته‌ای به جمع نویسندگان افکار بانوان حوزوی پیوست. نمی‌گویم آسمان اینجا آبی‌تر است نمی‌گویم برف اینجا سفیدتر است اما می‌گویم اینجا حبل الورید ما طلبه هاست جایی که خود را به خداوند نزدیک تر می‌بینیم چون... اینجا خانه مادری ماست اینجا قبل از اینکه وصفی از ما باشد اسم ما می‌آید طلبهٔ جامعة الزهرا ما اینجا منسوب به مادرمان زهرا ( سلام خدا و ملائکه و اولیاء بر او باد )و آقای‌مان مهدی( خداوند ظهور او را نزدیک کرده و غم‌های دلش را به ما منتقل کند) هستیم. مادری که او را ندیدیم، تنها اسم او و کمی از وصف او را شنیده‌ایم اما چه خوب برای‌مان مادری کرده است، سادگی در عین صلابت را به خوبی مادر یادمان داده است. اینجا دور هم جمع شده‌ایم به برکت آقایمان تا فراموش نکنیم منتظَر واقعی اوست و وظیفه ما منتظِر بودن است، نه حالا که معادله به‌هم خورده و او منتظِر ماست و ما منتظَر او ...آن کس که از این قوم مانده است همه امید ماست. اللّٰھـُم ؏جِّل لِوَلیڪَ الفَرَجْـ @AFKAREHOWZAVI
. جملات مقدس ✍فاطمه میری جمله فعلیه ماضی بعید بعید: ابراهیم درحبرون نزدیکی بیت المقدس به خاک سپرده شد و قدم به طور سینا گذاشت و در آنجا اقامت کرد و از مادری پاک -مریم مقدس-در سرزمین بیت‌المقدس به‌دنیا آمد و محمد(ص)... جمله اسمیه می‌شود در وصف آخرین پیامبر الهی. محمد(ص)خاتم الانبیا شد. پیامبر به سوی مسجدالاقصی نماز خواند و قدس اولین قبله‌گاه مسلمانان شد. محمد(ص) شبی از شبها از مسجدالحرام به سمت مسجدالاقصی و بعد به سمت آسمان عروج کرد. تا جایی که هیچ انسانی آن را درک نکرده بود و هیچ فرشته‌ای  حتی جبرئیل پا بدان جا نگذاشته بود. سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَ‌یٰ بِعَبْدِهِ لَيلًا مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَ‌امِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِي بَارَ‌کْنَا حَوْلَهُ لِنُرِ‌يهُ مِنْ آياتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ‌ (ترجمه: منزّه است آن [خدایی‌] که بنده‌اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی -که پیرامون آن را برکت داده‌ایم- سیر داد، تا از نشانه‌های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.(اسراء، آیه ۱) خداوند همه پیامبرانش را از روی قاعده لطف و قاعده عدل بر زمینیان فرستاد. همه انبیا بشارت آخرین منجی را به پیروانشان دادند تا زمان، زمان محمد(ص) شود. محمد(ص) پیامبر شد. پیامبری که دینی همانند موسی و عیسی آورد به معنای اتم و اکمل. دین آنان را کامل کرد .شایسته مردم آخرالزمان. . بیت المقدس، مکانی برای همه ادیان، به ویژه دین خاتم، اسلام. جمله پرسشی: نمی‌دانم صهیونیست، از کجا زاده شد؟ دست ناپاک کدام قدرت او را پرورش داد؟ و چگونه این نطفه ناپاک شد بلای جان مسلمانان و همه جهانیان؟ اما پیر جماران گفت: مسلمانان می‌توانند او را از بین ببرند. فرمود:اگر هر مسلمان یک سطل آب بریزد چیزی به نام اسرائیل باقی نمی‌ماند. جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس نامید و همه مسلمانان او را ارج نهادند. سنت حسنه‌ای که تاکنون و انشاالله تا زمان ظهور پابرجا خواهدماند. جمله استمراری:امام خامنه‌ای فرمودند: اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. مسئله فلسطین مسئله اول بین‌المللی اسلام است.(سخنرانی در جمع بسیجیان سال ۱۳۷۹). ایشان دستور کار می‌دهد: بزرگترین وظیفه ملت و دولت ها و همه ملت‌های اسلامی، حمایت از مبارزات علیه اسرائیل است. او را غده سرطانی نامیدند که از طریق همین مبارزات این غده، ریشه کن خواهد‌شد.(پیام به مناسبت‌اولین سالگرد امام(ره)). جمله عاطفی می‌شود: به حرمت دین مبین اسلام که برای صلح و آرامش و اعتلای همه ابناء بشر آمده‌است. به حرمت تلاش مردان و زنان پیکارو مبارزه و رهبران دینی مسلمانان. به حرمت زمان‌هایی که برای عزت و آبروی اسلام صرف شد. به حرمت مکان‌هایی که خدا آنان را مبارک کرد.   به حرمت خون انسانهای شریفی از هر نژاد و هر قبیله و از هر کشوری که مظلومانه ریخته‌شد. خواه این خون خون‌حاج قاسم سلیمانی از ایران باشد. یا خون ابومهدی المهندس از عراق، یا خون جهاد و عماد مغنیه از لبنان. جمله آینده بسیار نزدیک: انشاالله روزی در قدس نماز خواهیم خواند و خواب‌های زیبایمان را- در روز زیبای پیروزی بر جنود شیطان- تعبیر خواهیم کرد. در آخر... جمله خبری می شود: قدس آزاد خواهد شد. خداوندا به حرمت این شب‌های مبارک این چند سطر را از من بپذیر به نیابت از یک‌قطره آب از سطل آبی که وظیفه هر مسلمانیست برای نابودی اسرائیل. همان سطل آبی که پیر جماران گفته بود. @AFKAREHOWZAVI
. حقوق بشر و آزادی قدس ✍بانو آلاله بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ؛ «ن وَالْقَلَمِ وَ مَا يسْطُرُونَ؛ ن، سوگند به قلم و آنچه مي نويسند» (قلم:1) آری سوگند به قلم و آنچه می نویسند از عبرت های تاریخ بشر از هدایت ها و گمراهی ها از ظلم و غارت ها از صلح و جنگ از رعایت ارزش های انسانی و زیر پا نهادن آن. ای آفریننده و ای هدایت کننده قلب ها و عقل ها! مگر تو ما انسانها را خلق نکرده بودی که خلیفه الله باشیم؟ مگر تو ارزش های انسانی را در وجود ما به ودیعه ننهاده بودی که یکدیگر را در رسیدن به کمال و قرب الهی یاری نمایم؟ مگر پیمان اَلست نگرفته بودی که به عهد خویش وفادار بمانیم؟ پس چرا به پیمان و عهد خویش وفادار نماندیم؟ و دیو راهزن جاده عقل، عقل ها را به غارت برده و سرگردان در جاده های گمراهی رها کرده است. انسانها بر انسانهای دیگر مسلط شده اند. قوانینی ساخته و آن را براساس اصول و ارزش های انسانی می دانند و همچنان در پی گمراهی انسانهای مظلوم، به ستم کشیدن، بردگی، تجزیه و تحلیل شهرهای آنها و اکنون نیز در پی «معامله قرن» می باشند و با این ستم ها و بردگی ها خود و قوانینشان را وسیله نجات و هدایت بشر می دانند. حقوق و قوانینی که جوابی قاطع بر ناملایمات و خونریزیها ندارد و نقض کننده حقوق بشری می باشد نه تنها نجات دهنده و هدایت کننده نیست بلکه هلاک کننده است. کاش! بشر سرگردان در پشت دیوار طبیعت مادی به نقص، ضعف، ناتوانی حقوق و قوانین خود پی ببرد و پیمان اَلست خویش را دوباره زنده نماید و تنها ره به سوی آفریننده حقیقی پوید تا از سرگردانی های گمراه و هلاک کننده رهایی یابد به کمال و قرب الهی دست یابد؛ چرا که تاکنون قوانین خود ساخته اش نتوانسته است دردی از دردهای او را درمان نماید و چه بسا بر آن افزوده است. @AFKAREHOWZAVI
. قاصدک ها ✍طیبه روستا دخترک نفس زنان به عصایش تکیه داد. چشم هایش آن سوی سیم های خاردار به جستجوی چیزی می چرخید. لنگه کفش قرمزش را لابلای سنگ ها دید و لبخند روی صورت سبزه اش نشست. پشت سرش صدای همهمه ای شنید. زن های فامیل و همسایه بقچه به دست می آمدند. مادر رسید و بغلش کرد. - کجا میریم مامان؟ - میریم مسجد برای آزادی بابا دعا کنیم دخترکم. با صدای الله اکبر اذان مغرب، قابلمه ها واژگون شد. نسیم خنکی توی حیاط مسجدالاقصی چرخید و عطر غذای مقلوبه را به مشام سربازهای خشمگین رساند. @AFKAREHOWZAVI
🌛شب قدر،یک قدم تا صبح ظهور ✍️زهرا سعادت شب قدر،ظرفیت نامحدود زمانِ خواستنهای آدمهاست! ظرفیت تمام نشدنی نزول رحمت واسعه خداوند بر آنانی که چشم انتظار "مطلع الفجر" حضور خیرکثیر در تاریکخانه زمین هستند! شب قدر،آزمون معرفت آدمهای نیاز مند انسان کاملی است که حجت خدا چه در حضور و چه در پرده غیبت، بر روی زمین است! و ما چه میدانیم از فرخنده شبِ التجای آدمها در سرزمین سجاده های تمنّا ؟! تمام القاب متبرّک عاشقانه های جوشن را با لهجه شیرین تو میخوانم! کتاب سرنوشت ابدی را به پشتوانه جسارتِ تدبیر تو بر اموراتم واسطه قرار میدهم تا باز هم بی پروا به آغوش امن تو پناه بیاورم! واژگان مقدّراتم را شبیه نُت های موسیقی ردیف میکنم تا نغمه سرنوشت یکساله ام را با گوش نواز ترین آواز بسراید! کافی است تنها کمی گردنم را که نماد تکبّر من است به نشانه ندامت کج نموده و جان غفلت زده را بیدار کنم! الغیاث گریه هایم را به منِ غریب در خودم گره میزنم تا همچنان صبورانه، تمام شب قدر را پای دلگویه هایم بنشینی و لحظه ای رهایم نکنی! باران شفای توسل ، از آسمان ابری نگاهم به بهانه هیجان متولد شدن تقدیر سالانه م باریدن گرفته و منِ غریبم در خودم،آهسته میگرید! آری.... من می‌نویسم شب قدر؛ اما تو بخوان، یک "صراط مستقیم" تا روشنای ظهور! @AFKAREHOWZAVI
✍اعظم یادگاری امشب دست‌های دعا بلند می‌شود به‌سوی بالا واقعه، قل هوالله و هفت مرتبه یاالله بگو تا پایان نگیرد امشب مگر با استجابت دعا فریاد بزن: یا مجیب الدعا! منتظرم! جواب منتظر عفو توست! وقت نزول وحی خداست امضا و لطف خداست @AFKAREHOWZAVI
🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 در خطبه ها از بس معطر بود کامت پروانه ها پر می کشیدند از کلامت بخشیده خواهد شد جهانی با نگاهت سنجیده خواهد شد عدالت با مرامت هم شامل دشمن شده هم شامل دوست فیض مدامت، جلوه‌های ناتمامت سائل غنی برگشت از سمت رکوعت حتما قیامت می کنی وقت قیامت آن شب، شب خوف و خطر، آرام بودی آرام بودی و شتابان بود گامت در بِستر دریا فقط دریا می‌آید آن‌شب به ما ثابت شد ای مولا مقامت مولا! سلامت مانده بی پاسخ دوباره ای بیت زهرا تا ابد دارالسلامت از حُسن آغاز تو ‌می‌شد خوب فهمید مهدی یقینا می شود حسن ختامت 💠 @shaeranehowzavi
هم‌تراز با ۲۲ بهمن ✍زينب نجیب روز قدس همتراز و هم‌پایه با روز ۲۲ بهمن به چه معناست؟ این عبارت چه قصدی دارد و چه آرمانی را دنبال می‌کند؟ این جمله‌ایست که بارها به مناسبت‌های مختلف از زبان شهید سلیمانی عزیز شنیده شد. توجه ایشان به مسئله‌ی فلسطین و نقش ایران در حمایت از ملت و مقاومت فلسطین تا جایی است که او را شهید قدس می‌نامند. بررسی خدمات این مرد بزرگ به جهان اسلام بالاخص، فلسطین عزیز و کمک و تجهیز آن‌ها با تلاش و ابتکارِ او، بر کسی پوشیده نیست. با یک جستجوی ساده می‌توان به اطلاعات برخی از عملیات‌های ایشان و قهرمانی‌های او دست یافت. هرچند سال‌ها باید بگذرد که به عمق شخصیت ایشان دست یابیم و به کُنه سخنان او پی‌بریم. در این یادداشت سعی شده است تا در حد بضاعت به تحلیل یکی از بیانات ایشان بپردازیم. از آنجا که حاج قاسم شاگرد مکتب خمینی کبیر بود؛ به نظر می‌رسد با سیری در سخنان امام خمینی(ره) راه برداشتی شایسته برویمان باز شود. امام خمینی در روز مقابله مستضعفین با مستکبرین، به عنوان روز جهانی قدس می فرماید: "‏‏«روز قدس» یک روز جهانی است. روزی نیست که فقط اختصاص به قدس داشته‏‎ ‎‏باشد. روز مقابلۀ مستضعفین با مستکبرین است. روز مقابلۀ ملت‌هایی است که در زیر فشار‏‎ ‎‏ظلم امریکا و غیر امریکا بودند، در مقابل ابرقدرتهاست. روزی است که باید مستضعفین‏‎ ‎‏مجهز بشوند در مقابل مستکبرین، و دماغ مستکبرین را به خاک بمالند... روز قدس روزی است که باید سرنوشت ملت‌های مستضعف معلوم شود، باید‏‎ ‎‏ملت‌های مستضعف اعلام وجود بکنند در مقابل مستکبرین. باید همان‌طور که ایران قیام‏‎ ‎‏کرد و دماغ مستکبرین را به خاک مالید و خواهد مالید، تمام ملت‌ها قیام کنند و این‏‎ ‎‏جُرثومه‌های فساد را به زباله‌دان‌ها بریزند." (صحیفه امام جلد ۹ ص ۲۷۶) چند نکته از این بیاناتِ امام قابل احصاء است: ۱. روز قدس مخصوص فلسطین نیست؛ روز همه‌ی آزادی‌خواهان جهان است زیرا تنها، روز مبارزه‌ی مردم یک منطقه با دشمنانش نیست، بلکه روز مقابله ملت‌هایی است که در زیر فشار ظلم امریکا و غیر آمریکا هستند یعنی مبارزه در مقابل ابرقدرت‌ها. ۲. روز آماده شدن و تجهیز در مقابل مستکبران جهان است. زیرا وحدت در اعلام برائت از دشمنان انسان و انسانیت خود بستری برای آمادگی و تجهیز مادی و معنوی انسان‌هاست. ۳. روز اعلام و ابراز وجود ملت‌های مستضعف است زیرا با حضور سیل جمعیت‌های استکبارستیز در تمام نقاط این کره‌ی خاکی، وحشتی خانمانسوز بر دل دشمنان حاکم می‌شود. ۴. روز الگوگیری از قیام ملت ایران در انقلاب ۵۷ و پایداری در این مسیر در به خاک مالیدن بینی دشمنان اسلام است. زیرا همانطور که ملت ایران توانست با وحدت و مقاومت عامل بیرون راندن طاغوت از مرزهای سرزمینی خود شود فلسطین و فلسطینیان و همه مظلومان جهان خواهند توانست. بدین‌ترتیب، با توجه به اشتراک آرمان‌های قیام ملت ایران و پایداری ملت فلسطین، روز قدس برای ما به همان اندازه اهمیت دارد که روز پیروزی ما در ۲۲ بهمن ۵۷. بنابراین، با عنایت به بیانات امام و جمله‌ی ناب سردار رشید حاج قاسم سلیمانی می‌گوییم: نه ۲۲ بهمن ایران متعلق به یک کشور است و نه روز قدس متعلق به یک مکان کوچک در غرب آسیا، بلکه هردو، انقلابی است در مسیر انقلاب مهدوی و متعلق به همه آزادی‌خواهان جهان. @AFKAREHOWZAVI
. شب جُهَنّینجمه صالحی وقتی "اخلاق‏، ایمان، دانش و اندیشه‌ی ما در رفتار و گفتار ما آشکار می‌شود." وقتی "ارزش هرکس به اندازه‌ی نقش و عملکرد مفید "او است؛ وقتی" قدر و ارزش هر کس به قدر آرزوی" اوست! وقتی "آرزوها نمایانگر میزان منزلت و سقف پرواز انسان‌ها"ست! وقتی شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان از دو شب قدر گذشته با فضیلت‌تر و اجابت دعا و رسیدن به آرزوها سریع‌تر است، چیز کم از خدا نخواهیم! در احادیث احتمال زیاد داده‌اند شب قدر همین شب است که معروف به «لیله الجُهَنّی»* است؛ شبی است که دعاها در آن اجابت می‌شود و در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می‌شود. کاش که قدر لحظه‌ها را بدانیم! برای ظهور و رویت دولت کریمه حضرت‌مهدی(عج) دعا کنیم که بهترین و کامل‌ترین دعاست و بسیار سفارش شده... 🍃ما منتظر رویت ماهیم هنوز بالحسین بالحسین بالحسین (ع)🍃 🔗*لینک حدیث درباره لیله‌الجُهَنّی @AFKAREHOWZAVI
. سوره قدر، میوه قرآن ✍سیده ناهید موسوی سوره قدر یکی از سوره‌های مکی در قرآن کریم است. که با پنج آیه در جزء سی است، این سوره عظیم الشأن در شب قدر بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل شده است. که به عظمت و شکوه این شب اشاره می‌کند، زیرا شب قدر دارای ارزشی بهتر و برتر از هزار ماه در سال است. در سوره قدر، از ارزش آفرینی، اندازه‌گیری‌و مقدرات آن در ماه رمضان و نیز به زمین آمدن فرشتگان آسمانی و نزول قرآن ‌در شب قدر بر قلب رسول خدا (ص) سخن گفته شده، به همین دلیل سوره قدر نام دارد. در روایتی از پیامبر (ص) آمده که می‌فرماید:« هرکس سوره قدر را تلاوت کند، همانند فردی است که کل ماه رمضان را روزه گرفته و شب قدر را احیاء داشته است و ثواب آن کسی را دارد که در راه خدا جهاد کرده است.»* از جمله برکات و آثار خواندن سوره قدر در ماه مبارک رمضان عبارتند از: آمرزش گناهان، اجابت دعا، رفع غم و اندوه، حفاظت انسان از شر‌شیطان، ادای دین و قرض، طلب آمرزش برای اموات، خواب آرام وامنیت هنگام خواب، وسعت رزق و روزی. و در آخر، شب قدر برای هر سال است وتنزل الملائکه برای هر سال اتفاق می‌افتد، در زمان پیامبر (ص) تنزل الملائکه می‌شد. بعد از ایشان چه کسی باید ظرفیت داشته باشد که همه ملائکه به خدمتش برسند؟! پس به دلیل این‌که تنزل ملائک‌ در هر دوره و زمان و تاریخی شخصی مثل پیامبر (ص) را می‌طلبد، و باید لیاقت داشته باشد که ملائک به محضرش برسند و همیشه وجود داشته باشد، و حدیث متقنی آمده که بر اساس سوره عظیم قدر امامت امام زمان (عج) ثابت می‌گردد.* *الکافی،ج2،ص454 *سخنرانی محسن قرائتی @AFKAREHOWZAVI
راهپیمایی روز جهانی 🇮🇷 🇵🇸 🇮🇷 🔴 وعده ما جمعه ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ -----------❀❀✿❀❀--------- @tarikh_j
. «زیتون های شیخ جراح» ✍طیبه فرید وقتی مریم داشت حلقه های بادمجان و گوشت را می چید ته قابلمه تا برنج را بریزد رویش، پیمانکارهای یهودی آمده بودند طول و عرض کوچه را برای ساخت و ساز جدید اندازه بگیرند،دیوید جدیدترین صهیونیستی که به محل آمده بود با موهای زرد تابیده در دو طرف صورتش و ریش تُنُک از پشت پنجره خانه با خنده ای تمسخر آمیز، تلاش فلسطینی ها را نگاه می کرد. خانه ای که تا یک ماه قبل آیدا از پشت پنجره اش پرواز کبوترها به سمت اقصی را می دید،آیدایی که از خانه اش دست نکشیده بود و موقع بازداشت در حلقه محاصره سربازهای صهیونیست به دوربین خبرنگارها نگاه کرده بود و خندیده بود. همسایه ها کوچه را قرق کرده بودند و دست پیمانکارهای صهیونیست توی پوست گردو مانده بود! اهالی محله شیخ جرّاح به این سادگی ها کوتاه نمی آمدند. مثل شیخ جرّاح! در نبرد حِطّین. تن شیخ به تن صلاح الدّین ایوبی خورده بود، وقتی شانه به شانه او با لشکر مسلمانان،صلیبی ها را شکست داده بود و قدس را پس گرفته بود. اهالی محل روی نام شیخ جرّاح و درخت های زیتون قدس غیرت داشتند. این را از شعار «لن ترحل»رنگارنگ روی دیوارها می شد فهمید! کمی بعد سربازهای صهیونیست کوچه را محاصره کردند و بعد از یک کتک کاری مفصل و زخمی کردن همسایه ها هفت هشت نفر از مردها را با خودشان بردند. مریم و همه زن های شیخ جرّاح به این قصّه عادت داشتند. آنروز دم غروب، کمی قبل از افطار،در غربی ترین دروازه مسجد یعنی نزدیکترین نقطه به صهیونیست ها، زن های محله شیخ جراح شانه به شانه مرابطات*در کنار سفره های افطار که به یاد شهدا و اسرای قدس، پهن شده بود نشستند. با اشاره پیشکسوتِ مرابطه ها مریم و بقیه زن ها چشم در چشم صهیونیست هایی که مردها را به اسارت برده بودند قابلمه ها را در سینی هایشان واژگون کردند. و دیوید از پشت سر سربازها داشت به زیتون هایی نگاه می کرد که از بین انگشت های مریم روی سینی مقلوبه ها می ریخت. *زنان محافظ قدس @AFKAREHOWZAVI
. نَفََس قدسی ✍کبری خالقی ۱] خمینی کبیر، پس از انقلابی که(بهمن سال۵۷) در ایران به پا کرد و استکبار را به چالش کشید؛ با پیامی در (۲۶ مرداد ۵۸) هم‌زمان با دهه آخر ماه مبارک رمضان، جهان اسلام را دعوت به قیامی همگانی نمود و با حنجره‌ای توحیدی و نَفَسِی قدسی، روز قدس را روز برائت از آن رژیم غاصب را اعلام کرد و فرمود؛ اسرائیل (رژیم منحوس صهیونیستی) باید از بین برود. ناگهان همهمه‌ای در میان مردم مظلوم تحت ستم این رژیم خونخوار و همه‌ی مستضعفان جهان پیچیدن گرفت؛ آیا می‌‌شود جلوی این مغولان کت شلواری که به قتل و غارت و غصب در جهان می‌پردازند؛ گرفته شود؟ آیا آن روز خواهد رسید ؟ البته واضح است با اسلام اموی‌گون و عباسی‌منشِ حکومت‌های دست نشانده‌ این آرزو هرگز محقق نخواهد شد. اما دنیا به‌ خصوص مستضعفان خیلی زود فهمیدند که در اسلام انقلابیِ پیر جماران ما مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم شعاری اساسی است و در این راه نه تنها بن‌بستی وجود ندارد بلکه همه‌ی آرمان‌های اسلام راستین به واقعیت خواهد پیوست. پس اگر دستورِ مبارزه و از بین بردن ظلم و ستم در دین هست! کجا بهتر از رژیم غاصب صهیونیستی؟ ۲] در پی آگاه شدن ملت‌های مسلمان و مستضعفان از آرمان‌های اسلام راستین خمینی کبیر که در جای جای جهان منتشر شد؛ نور امید در دل مردمی که زیر بار ظلم و ستم جباران عالم قد خم کرده بودند به خصوص فلسطینیان، تابیدن گرفت و با این ندای آسمانی ، هرچند کم‌شمار اما پرتوان و امیدوار، به رهبری ایران اسلامی شروع به تشکیل هسته‌های مقاومت کردند. رزمندگان ایران اسلامی که با شجاعت در هشت سال دفاع مقدس بینی مستکبران را به خاک مالیده بودند به فرماندهی حاج قاسم خستگی‌ناپذیر در سپاه قدس، تجربیات گران‌بهای خود را در خدمت امت اسلام قرار داده و با همکاری با گروه‌های مقاومت با تلاش و صلابت هر چه بیشتر به همبستگی و تشکیل محور مقاومت در منطقه پرداختند؛ تا ملت مظلوم به ویژه در نوار غزه را از زیر یوغ دژخیمان نجات دهند و ریشه ظلم و فساد را از بین ببرند. از سوی دیگر اسرائیل این دشمن زبون اما جرّار و قدٌار نگران از تحولات پیش آمده و پیروزی‌های مقاومت هر روز با برنامه‌‌ریزی‌های رذیلانه درصدد محو فلسطین و اسلام و انقلاب ایران است و از آنجایی که دشمن همواره گرفتار محاسبات غلط می‌شود، هر روز بیشتر از قبل در منجلاب خودخواسته‌ی خود در حال دست و پا زدن‌است و هر آینه نزدیک است که سرنگونی آن را شاهد باشیم. ۳] خامنه‌ای عزیز در وصف شهید قدس، حاج قاسم خستگی‌ناپذیر و درباره‌ی جهانی شدن مسئله‌ی قدس فرمود:«آمریکایی‌ها در مورد فلسطین طرحشان و نقشه‌شان این بود که قضیه‌ی فلسطین را به فراموشی بسپرند؛ فلسطینی‌ها را در حالت ضعف نگه دارند که جرأت نکنند دم از مبارزه بزنند. این مرد( حاج قاسم)، دست فلسطینی‌ها را پر کرد؛ کاری کرد که یک منطقه‌ی کوچکی، یک وجب جا مثل نوار غزه در مقابل رژیم صهیونیستی با آن همه ادعا می‌ایستد، کاری و بلایی سر آنها می اورد که آنها سر ۴۸ ساعت می‌گویند آقا بیایید آتش بس بدهید؛ اینها را حاج قاسم سلیمانی کرد. دستشان را پر کرد. کاری کرد که بتوانند بایستند، بتوانند مقاومت کنند.» (۱۸ دی ۱۳۹۸). درود بر خمینی روح خدا و خامنه‌ای عزیز که ندای روز قدس را توسط سرباز شجاع واستکبارستیزش به منصه‌ی ظهورنشاند و ناله و شیون فلسطینیان از جور و ستم زورگویان را به آواز خوش رهایی از بند سلطه‌گران را تبدیل کرد. به امید نابودی مستکبران و ایجاد تمدن نوین اسلامی. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💠 آرزوی تجربه ناب ✍فاطمه ابن‌علی همیشه در خاک مسلمون‌ها مسجد، حرم یا امامزاده‌ای هست که قلب‌های ناآرام زیر سقف‌شون آروم میشه. وقتی واردشون میشی یه حس قلبیِ خاصی داری؛ انگار آدم می‌تونه بخش گمشده وجودش رو اونجا پیدا کنه. بعضی از این مکان‌ها خاص‌ترن! مثلا مسجد شجره و نجوای «لبیک اللهم لبیک» روح آدم رو پرواز میده تا صدر اسلام و پیامبر(ع) و اصحابش، یا طواف کعبه که تو رو یاد هاجر و ابراهیم و اسماعیلش میندازه. وقتی دور کعبه می‌گردی با خودت می‌گی چقدر خوب که من با این قدم‌ها دارم خودم رو پیوند می‌زنم به پیامبران بزرگ تاریخ! اما اون حرمی که بیشتر پیامبران روی خاکش سجده کردن ست. مسجدالاقصای ابراهیم و ساره، اسحاق، موسی، مریم، عیسی، زکریا، یحیی، سلیمان و.. وقتی آیات مربوط به حضرت ابراهیم(ع) رو میخونم با خودم میگم یعنی میشه یه روزی بریم ، زیر سقف حرمی که پیامبران بزرگ نماز خوندن، نماز بخونیم؟ یعنی میشه این حس و این هویت تاریخی رو تجربه کنیم؟ این آرزوی ما اینطور از اعماق جانِ یه مرد مسلمون با عبارات شگفت‌انگیز و تاثیرگذار جاری میشه:صبراً.. وعده ما در صحن‌های مسجدالاقصی! پیروزمندانه در مسجدالاقصی نماز خواهیم خواند. نماز پیروزی رو خواهیم خواند؛ حتما! علیرغم ننگ حکام و خائنان و کسانی که رابطه با صهیونیست‌ها رو عادی سازی کردن و تسلیم شدن؛ما سربلند در قدس نماز میخوانیم؛طنین دعای حزین این مرد قلب انسان رو متحول میکنه! سه بار تکرار می‌کنه: خدایا یه نماز توی مسجدالاقصی ازت میخوام، در حالی که پیروز و آزادیم و روی لب‌هامون لا اله الا الله و تکبیر پیروزی جاریه. @AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🔖صعود به قله‌ی دین‌‌باوری ✍آمنه عسکری منفرد 🔹برای اظهار نظر در مورد میزان تحول دین‌داری و دین‌باوری مردم در جامعه‌ی ایرانی، در ابتدا نیاز به آمار دقیق اولیه و آمار فعلی امری ضروری است. از طرفی باید توجه داشت که خود دین دارای لایه‌ها و سطوح  و ابعاد مختلفی است و باید  این سطوح، لایه‌ها و نوع شاخص‌ها شناخته شوند، سپس با تعیین ملاک بررسی شاخص‌ها، از حوزه‌ی امور فردی  یا حوزه‌ی امور اجتماعی به مرحله‌ی مقایسه و بررسی وارد شد.  🔹این‌که ملاک تعیین شاخص دقیق را، سنجیده بودن یا معتبر و معروف بودن آن بدانیم و یا امر کلی دین‌داری یا دین‌گریزی و یا افول و یا صعود باورهای دینی مردم جامعه را، با اموری که جزء اعمال فردی و جزئی‌تر محسوب می‌شود، مقایسه کنیم؛ نه تنها نتیجه‌ی دقیقی در بر نخواهد داشت، بلکه  باعث گمراه شدن  اذهان  و تزریق ناامیدی به حامعه خصوصا اقشار مذهبی خواهد شد. فارغ از این‌که طبق آموزه‌های اسلامی، برخی از  اعمال فردی در اجتماع نیز بازتاب خواهد داشت، باید دقت کرد که حد این بازتاب تا چه اندازه است تا بتوان ارتکاب یا عدم ارتکاب آن اعمال را به‌عنوان ملاکی برای تعیین دین‌با‌وری یا عدم دین‌داری آحاد جامعه به شمار آورد. ازجمله این امور فردی، حق انتخاب نام کودکان توسط والدین است. طبق تعالیم الهی اسلام، یکی از حقوق کودک بر والدین این است که برای او نام نیکو انتخاب کنند و این حق در جهت تکریم فرزند می‌باشد، چراکه «نام» همواره از تولد تا مرگ و پس‌ از مرگ همراه و ملازم فرد است و تأثیر اجتماعی و تربیتی ویژه‌ای نیز بر او دارد، اما هیچ سند رسمی و غیر رسمی نمی‌توان ارائه داد که افرادی که نامهای دینی و مذهبی ندارند از احکام و آموزه‌های دین گریزانند، چنانکه بین مدافعان و شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم، شهدای بزرگواری هستند که نامهای اصیل ایرانی دارند که مذهبی نبوده، اما این عزیزان بزرگوار، جزء افراد مؤثر در دفاع از حریم حرم و اسلام بوده‌اند. 🔹پس این‌که افرادی بخواهند عامدانه و با ارائه‌ی آمار رسمی یا غیررسمی اموری چون انتخاب اسامی غیرمذهبی برای کودکان این سرزمین را نشانه‌ای برای دین‌گریزی مردم بدانند، اما  حضور پرشور اقشار مختلف مردم با سلایق متعدد در راه‌پیمایی حماسه‌ی بزرگ اربعین و یا مراسم اعتکاف، حضور پرشکوه اقشار مختلف در مراسم شب‌های قدر در حرم‌های مبارک ائمه و جمکران و یا حتی حضور میلیونی اقشار مختلف با سلایق مختلف دینی، فرهنگی و سیاسی در راه‌پیمایی عظیم ۲۲ بهمن، روز قدس و یا حتی تشییع میلیونی شهید سلیمانی عزیز در سراسر ایران را نادیده بگیرند و آنها را حواشی دین‌داری بنامند، تنها نشان از مغالطه آمیز بودن اظهارات ایشان و وجود تعمداتی برای بیان آماری غیرواقعی و تخریب و تشویش اذهان دارد. این در حالی است که طبق بیانات رهبر انقلاب به استناد آیه ۶۰ سوره انفال( و اعدوا لهم مااستطعتم من قوه) «امروز یکی از مصادیق قوت دنیای اسلام، قوت حقیقت و جبهه مقاومت، راهپیمایی بزرگ اربعین است. این که اجتماع عظیم میلیونی به سمت کربلا، به سمت امام حسین و قله و اوج افتخار، فداکاری و شهادت که همه آزادگان عالم باید از او درس بگیرند حرکت کند، این حرکت حسینی در گسترش معرفت به امام حسین نقش دارد.» (بیانات رهبر انقلاب، ۲۰مهر ۹۸). 🔹آری! تنها این نشانه‌ی عظیم و آشکار از حماسه‌‌ی حضور در راهپیمایی اربعین که چشم جهانیان را خیره کرده است، به عنوان نشانی از دین‌مداری رو به صعود مردم ایران کافی است تا دیگر کسی درباره‌ی افول باورهای دینی در جامعه ایران با شیب تند و یا تزریق روح ناامیدی گزاف نگوید. @AFKAREHOWZAVI
. 🔖قدس شریف، قلب فلسطین ✍آمنه عسکری منفرد [۱].در حالیکه بیش از دو دهه از نقشه‌های شوم آمریکا و رژیم منحوس و غاصب اسراییل ، برای به حاشیه راندن «مسأله قدس و فلسطین» و «فراموشی آرمان مقاومت» می گذرد، نه تنها نتوانستند «طرح خاورمیانه‌ی بزرگ» را با «عَلَم کردن داعش و گروههای تکفیری» به انجام برسانند؛ بلکه تمام تلاشهای بیهوده‌ی آنها برای به حاشیه کشاندن مسأله جهانی اسلام، یعنی «آزادی قدس شریف» نقش بر آب شده است. در دنیای امروز موازنه‌ی قوا به نفع دنیای اسلام و جبهه‌ی مقاومت شده و در مقابل همه‌ی دنیا، شاهد افول آشکار قدرت آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی است. این در حالی است که روابط این دو قدرت استکباری با چند دولت ضعیف عربی هرگز مانع حرکت رو به زوال رژیم اشغالگر نخواهد بود و این تلاش‌های مذبوحانه‌‌ی آنها، برای فرار از کابوسِ نابودی به‌جایی نخواهد رسید. طبق بیانات رهبر انقلاب در گرامیداشت روز قدس در سال ۱۴۰۰، «تداوم مقاومت در داخل سرزمین‌های فلسطین و تقویت خط جهاد و شهادت» و «حمایت جهانی دولت‌ها و ملت‌های مسلمان از مجاهدان فلسطینی»، دو عامل مهم تعیین‌کننده است. مجاهدت فلسطینیان و خون پاک شهیدان، عامل برافراشته ماندن پرچم مقاومت و صدها برابرشدن قدرت درونی جهاد فلسطینی است. «جوان فلسطینی که یک روز با پرتاب سنگ از خود دفاع می‌کرد، امروز با پرتاب موشک نقطه‌زن به دشمن پاسخ می‌دهد.» (بیانات رهبر انقلاب،۷ اردیبهشت ۱۴۰۰). [۲].امروز همه‌ی دنیا با چشم خود می‌بیند که ارتش صهیونیستی که روزی خود را «ارتشی که هرگز شکست نمی‌خورد» معرفی می‌کرد، تبدیل به ارتشی شده که رنگ پیروزی را نخواهد دید، چنان‌که در ماه‌های اخیر اغتشاشات و درگیری‌های داخلی در این کشور شاهد این ادعاست. درحالی‌که در مقابلِ روند نزولی رژیم اشغالگر و غاصب قدس، شاهد «افزایش قدرت دفاعی و نظامی»، «خودآگاهی روزافزون جوانان»، «اعتمادبه‌نفس مجاهدان» و «وحدت دنیای اسلام از درجهت حمایت از ملت فلسطین» هستیم. ملتی که درنتیجه‌ی سال‌ها مجاهدت و مظلومیت، اینک در افکار عمومی بسیاری از مناطق جهان، چهره‌ای درخشان و مبارز دارد. «اراده‌ی شکست‌ناپذیر در فلسطین و همه‌ی منطقه‌ی غرب آسیا، جایگزین ارتش شکست‌ناپذیر صهیونیست شده و این رژیم جنایت‌کار ناچار شده آرایش تهاجمی خود را به تدافعی تبدیل کند. جلاد و مجرم قبلی که در رأس رژیم بود، در پی حماسه سیف‌القدس، به زباله‌دان پیوست و جانشینان امروز او هم هر ساعت، در انتظار تیغ برنده‌ی حماسه‌ای دیگر هستند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۹اردیبهشت۱۴۰۱). [۳].مهمترین دستاورد «مقاومت» ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه های صهیونیستی است، همچنین اراده ملتهای مسلمان «امت واحده»، توانسته «روح مقاومت» را در مردم فلسطین زنده نگه دارد و همین امر، توان ایستادگی رژیم صهیونیستی را ضعیف و ضعیف تر کرده است. امروز مسئله‌ی فلسطین و قدس شریف زنده‌ترین و مهمترین مسئله‌ی مشترک امت اسلامی است و به فرموده‌ی رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (رحمت‌الله علیه)، فلسطین پاره تن اسلام است و باز به فرموده رهبر انقلاب آیت الله خامنه‌ای «قدس شریف قلب فلسطین است. جمهوری اسلامی ایران هم‌چنان‌که بارها گفته و در عمل نیز به آن پای فشرده، حامی و طرفدار جبهه‌ی مقاومت و مقاومت فلسطین است و حرکت خیانت‌آمیز عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و سیاست تطبیع پذیری* را محکوم می‌کند.» (بیانات رهبر انقلاب، ۹اردیبهشت۱۴۰۱). * پ_ن : تطمیع برخی کشورهای عربی با مقدای پول و وعده، حمایت از سوی آمریکا و اسرائیل در قبال عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب صهیونیسم. @AFKAREHOWZAVI
. القدس لنا... ✍سیده ناهید موسوی در دیدگاه مسلمانان جهان، قدس شریف به دلیل وجود مسجد الاقصی ارزش والایی دارد. زیرا این مکان مقدس نخستین قبله مسلمانان و ویژه این‌که جایگاه معراج آسمانی پیامبر (ص) است. روز قدس بسیار مهم است. صرفا این نیست که ما از یک مظلومی که از میهن خود و از خانه خود رانده شده داریم دفاع می‌کنیم، ما در واقع داریم با این کارمان با یک نظام سیاسی ظالمانه و استکباری مبارزه می‌کنیم. امروز دفاع از فلسطین، دفاع از حقیقت است؛حقیقتی بسیار گسترده‌تر از مسئله فلسطین. امروز مبارزه‌ی با رژیم صهیونسیتی مبارزه با استکبار است، مبارزه با نظام سلطه است . همچنان که می‌بینید شما که علیه رژیم صهیونسیتی حرف می‌زنید. آن مسئول سیاست‌مدار آمریکایی، احساس دشمنی و خصومت با شما می‌کند. احساس می‌کنید که به او ضربه زده‌اید، واقع قضیه همین است. بنابراین روز قدس را باید بزرگ دانست، راهپیمایی روز قدس هم خیلی مهم است.* فلسطین؛ محفوظ از ترفندهای دشمن است. امروز مسأله فلسطین به برکت بیداری اسلامی، بار دیگر به یک مسأله اصلی دنیای اسلام تبدیل شده است؛ نباید بگذارید این برجستگی و این امتیاز از بین برود و زیر توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان مسلمان‌ها و دشمنان امت اسلامی پنهان بماند. مسأله فلسطین یک مسأله اصلی است. در طول زمان ملت‌ها و دولت‌های خودشان را با موضع گیری آن‌ها در قضیه فلسطین محک می‌زند. البته فشار استبداد و استکبار واختناق و زور نمی‌گذاشته است که خواسته ملت‌ها آشکار شود. امسال در قضایای روز قدس و راهپیمایی ملت‌های منطقه، به کوری چشم صهیونیست‌ها، ملت‌هاتوانستند حرف دل خودشان را در این قضیه بزنند و ان شاءلله روز به روز بیشتر و گرم‌تر خواهد شد.* آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، به عنوان یک روز رسمی برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین از طرف رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) نام گذاری شده است.نماد بیداری مسلمانان، نقطه اتحاد و اولویت دنیای اسلام، بی شک تنها آزادی فلسطین و نابودی رژیم غاصب اسرائیل است که به برکت خون شهدای اسلام در حال فروپاشی و تزلزل است. فریاد و خواسته‌ی هر مسلمان آزاده در هر گوشه از جهان آزادی قدس شریف است به یاری حق. ✨اللهم عجل لولیک الفرج و العافیة والنصر✨ *31 خرداد 1396، بیانات رهبر در دیدار استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه *29مرداد 1391، بیانات رهبر در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. @AFKAREHOWZAVI