eitaa logo
فلسفه و عرفان
5.6هزار دنبال‌کننده
538 عکس
247 ویدیو
365 فایل
🌿 ﷽ ارائه درسگفتارها، کتب، تقریرات و مقالات فلسفه و عرفان https://eitaa.com/joinchat/2338127993C01d7a60817 درتلگرام👇 http://t.me/PHILO_MYS
مشاهده در ایتا
دانلود
نگرشی صدرایی به آزمایش‌های بنجامین لیبت دربارۀ ارادۀ آگاهانه.pdf
حجم: 502K
🌀نگرشی صدرايی به آزمايشهای بنجامين ليبت درباره اراده آگاهانه ✍محمد حسين زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران، تهران، ایران ✅چکيده یکی از چالشهای جدید اختيار که بر پایۀ برخـی یافتـه هـای علـوم تجربـی مطـرح‌ شـده، آزمایشی است که بنجـامين ليبـت دربـار ۀ فرآینـدها ی مغـزی کـه بـه قصـد و ارادۀ انسـان منجـر میشوند، انجام داده است.او در این آزمایش به این نتيجه رسيد که این چنين نيسـت کـه انسـان ابتدا اراده کند و بعد مغز به کار بيفتد و فرمان اراده را اجرا کند و در نتيجۀ آن اندامها حرکت کنند، بلکه این مغز انسان است که 188 ميلی ثانيه قبل از عمل، به صورت ناآگاهانـه فرآینـد اراده را آغـاز میکند و انسان تنها 168 ميلی ثانيه قبل از عمل از تصميم مغز آگاه میشود. ما در این مقالـه، آزمایش ليبت دربارۀ ارادۀ آگاهانۀ انسان را مطرح‌ کرده و با توجه بـه مبـانی ملاصـدرا نظيـر هویـت مجرد ـ مادی نفس ، عينت نفس با قوا و سریان آگاهی در تمام مراتب وجود از جمله مرتبـۀ مـادی،آگاهانه بودن ارادۀ انسان را تبيين کرده ایم. نتيجۀ این پژوهش این است که در فلسـفۀ ملاصـدرا،آزمایش ليبت(با فرض صحت آن)منافاتی با ارادۀ آگاهانۀ انسان ندارد. 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
1_284768292.pdf
حجم: 1.59M
🌀حقیقت ارادۀ انسان از دیدگاه صدرالمتألهین ✍محمد حسین زاده استادیار فلسفه مؤسسۀ پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
شاخصه های ناب شیعی دکتر دوره اول ۳جلسه @BANK_AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 1.mp3
زمان: حجم: 11.34M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه اول @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 2.mp3
زمان: حجم: 11.52M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه دوم @AGLOESHG
هدایت شده از  فلسفه و عرفان
jalase 3.mp3
زمان: حجم: 9.6M
شاخصه های عرفان ناب شیعی (دوره اول) استاد جلسه سوم @AGLOESHG
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌀سخنان تأمل برانگیز استاد "محمود نجف آبادی" (از شاگردان خاصه علامه آملی) درباره محمدرضا : انبیا ما را به دارائی خود که توحید است دعوت می کنند. اگر این دارائی با شعر یا با نثر و باصدای خوب خوانده شود بهتر اثر می کند در نفوس انسانها. به مناسبت درگذشت مرحوم "شجریان" که هر وقت ایشان را مشاهده کردیم در ملکوت مشاهده کردیم. دارایی های ایشان را می دیدیم که مردم را می برد به ملکوت... مرحوم شجریان دارایی های مولوی و حافظ و سعدی و دیگر عرفا را با صدای خود به همه می رساند و همه را می برد در ملکوت. ✅نگویید غنا، که غنا مناسبت دارد با مجالس لهو و لعب وگرنه آنکه آدم را می برد به ملکوت غنا نیست بلکه بیان توحید است. ما این حکایت را از مرحوم شجریان گرفتیم: ای در میان جانم و جان از تو بی خبر پر است از تو جهان و جهان از تو بی خبر که همان "داخل فی الأشیا لا بالممازجة" (معنی: خدا داخل در چیزهاست، نه اینکه ممزوج شده باشد با چیزها) که سخن حضرت امیر(ع) است را شرح می کند. ✅ایشان در ملکوت اعلی بود و می گشت و اشعاری که به ملکوت می برد را انتخاب می کرد و مردم را به ملکوت می برد. این ادا کردن خوب شعر خیلی اثر دارد. آن بزرگی که گفته اگر حافظ بود لبان او را غرق بوسه می کرد درست گفته است. فکر نکنیم اینها هست. غنا مناسب مجالس لهو و لعب است که فتوای مرحوم میرزا ابوالحسن اصفهانی و سایر فقهاست. ای در میان جانم و جان از تو بی خبر از تو جهان پر است و جهان از تو بی خبر این حکایت اعلا و شریف است. خدا درجات ایشان را عالی کند و این آثار خیری که ایشان از خود به جای گذاشته و آن مضامین که خدا استاد شجریان را واسطه قرار داد که دیگران را ببرد درملکوت، حفظ بفرماید... ۹۹/۷/۱۷ 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
فلسفه و عرفان
🌀سخنان تأمل برانگیز استاد "محمود #امامی نجف آبادی" (از شاگردان خاصه علامه #حسن_زاده آملی) درباره محم
باسلام و عرض ادب فایل صوتی این مطالب از استاد در دسترس است ان شاءالله فردا با توضیحاتی ارسال میکنم یاحق
استاد امامیostadEmamishajarian.mp3
زمان: حجم: 6.35M
فرمایشات استاد امامی در مود استاد 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG
🌀 را در ملک هم نمی بینم ✅توضیحی در مورد کلام استاد امامی نجف آبادی درباره باکمال احترامی که برای جناب استاد امامی قائلم عرض میکنم اینکه ایشان فرمودند شجریان را در ملکوت اعلی می بینند از دو حال خارج نیست یا به استدلال به این مطلب رسیده اند یا به شهود و مکاشفه در صورتی که به استدلال به این نظر رسیده اند می بایست استدلال و برهان را بیان بفرمایند چون کلامشان خالی از برهان است ولی اگر به مکاشفه و تجربه شخصی عرفانی به این نتیجه رسیده اند در این صورت تجربه عرفانی ایشان با معیار و میزانی( کشف تام محمدی و عقل و.. ) که در علم عرفان بیان شده که باید سنجیده شود اگر صحیح بود برای ایشان معتبر است و الا فلا بعد از مرحله نوبت به این سوال میرسد که آیا شهود شخصی برای عموم حجیت دارد ؟ قطعا جواب منفی است شهود بماهو‌ شهود اعتباری ندارد بلکه آن معیار ها و دلایل هستند که حجت می باشند 👈👈کانال فلسفه و عرفان👇 ‌ ‌https://eitaa.com/AGLOESHG