هدایت شده از 🇮🇷عِمران واقفی🇮🇷
#آموزش
#طرح
گاهی داستان یا داستانک ما یک دهم طرحمان است....
ابتدا طرح داستانک را بنویسید سپس تبدیلش کنید به داستانک
@ANARSTORY
#داستانک
#تمرین30
شما حامل خبر بدی برای دخترک هستید. وارد اتاقش شده و با این صحنه مواجهه میشوید.
دستانک اش را بنویسید. در 30 کلمه.
اندکی شکیبایی.
حالا یک داستانک شاد از این صحنه بنویسید. ترجیحا راوی دخترک یا آن چیز سبز خپل پشمالو باشد. 30 کلمه.
متن ادبی برود در پادشاه وارونه. داستان برود در باغ انار.
نشانی باغِ انار🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
@anarstory
هدایت شده از 🇮🇷عِمران واقفی🇮🇷
روایت بود. داستانک اینطوری نیست...همه چیز را نگویید....جوری بنویسید که ما چیزی را که نمی گوییید بفهمیم... دیگر موهایم را باید بکنم ها...〰️
#مثلا
#آموزش
#تمرین30
#داستانک
پشمالو عادت داشت قبل از خوردن بچه ها با آنها بازی کند.
11 کلمه هم ضربه دارد هم کشف.
خب ما می فهمیم که پایان این بازی منجر به خورده شدن اون دختر میشه....
برشی از کتاب سننالنبی(ص)
.... بهترین غذا نزد آن حضرت غذایی بود که شرکتکنندگان در آن بیشتر باشند.
.... به خدا سوگند چون آن حضرت انار میل میکرد دوست داشت کسی با او در آن شرکت نکند.
داستانکی برای این تصویر خلق کنید. خلاقانه باشد. در 30کلمه.
#پیشفرض
این انار در یکی از موکب ها تقدیم زائر حسین علیه السلام میشود.
#داستانک
#تمرین31
متن ادبی برود در پادشاه وارونه. داستان برود در باغ انار.
نشانی باغِ انار🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
@anarstory
هدایت شده از 🇮🇷عِمران واقفی🇮🇷
✨ێاٰࢪاٰݩِ إݩقِݪآبْۍِ قْاٰبُ ۆ تَصٰۆیّࢪ ✨
یاقوت ها در دل انارند. گرافیست ها، خوشنویس ها، نقاش ها، عکاسها، فیلم سازها...همه دانه های یاقوتی هستند که انار عشق را می سازند.
💎 •﴿ بْاٰغْچِھ أدٌۆبٖۍ ھا؛ فٌۆٺٌۆشٓاٰپّ ﴾• 💎🔻
https://eitaa.com/joinchat/1941635140Cc8b474112f
ۆابَسٺِہ بِھ باٰغِ ێاٰقۆٺ
نشانی باغ یاقوت🔻
https://eitaa.com/joinchat/2117730369C3e312b8a21
نمایشگاهِ باغ🔻
@HOLLYYAGHUT
پیاده روی مجازی به طرف کوی معشوق🚩🚩
باتوجه به اینکه راهپیمایی بزرگ اربعین امسال برگزارنخواهدشد.
با کلیک بر روی لینک آبی زیر به صورت مجازی درسرزمین عشق و عاشقی قرار بگیرید.
لازم به ذکر است که تصاویربه صورت سه بعدی بوده وبا کلیک بر روی علامت قرمز که درهرتصویرمشاهده میشود به حرکت خود ادامه داده تا وارد کربلا ونقطه ی پایانی سفرشوید.
لینک سفر اربعین👇
http://haram360.ir/
هدیه امروز
#پیاده_روی_اربعین
#سفر_مجازی
@anarstory
#داستانک
#تمرین32
جریان تحریف را در 40 کلمه توصیف داستانی کنید. می تواند داستانک باشید یا متن ادبی.
#هنرمندانه، #غیرمستقیم و #خلاقانه بنویسید.
#آدرس_غلط
#جریان_تحریم
#جریان_تحریف
متن ادبی برود در پادشاه وارونه. داستان برود در باغ انار.
نشانی باغِ انار🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
@anarstory
#سلسله جلسات_کتابخوری
📚روخوانی جمعی کتب شاخص بهمراه تحلیل
📅دوشنبه ها ساعت۱۹
♦️ جلسه اول ۹۹/۷/۱۴
🔶جلسات باظرفیت حداکثر۱۰نفر وبا رعایت پروتکل های بهداشتی می باشد.
🔹موسسه اندیشه وفرهنگ
🆔 @andisheyazd
💎 @anarstory
وَ لِمَن خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ (46) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (47) ذَواتا أَفنانٍ (48) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (49) فِيهِما عَينانِ تَجرِيانِ (50)
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (51) فِيهِما مِن كُلِّ فاكِهَةٍ زَوجانِ (52) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (53) مُتَّكِئِينَ عَلي فُرُشٍ بَطائِنُها مِن إِستَبرَقٍ وَ جَنَي الجَنَّتَينِ دانٍ (54) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (55)
فِيهِنَّ قاصِراتُ الطَّرفِ لَم يَطمِثهُنَّ إِنسٌ قَبلَهُم وَ لا جَانٌّ (56) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (57) كَأَنَّهُنَّ الياقُوتُ وَ المَرجانُ (58) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (59) هَل جَزاءُ الإِحسانِ إِلاَّ الإِحسانُ (60)
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (61) وَ مِن دُونِهِما جَنَّتانِ (62) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (63) مُدهامَّتانِ (64) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (65)
فِيهِما عَينانِ نَضّاخَتانِ (66) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (67) فِيهِما فاكِهَةٌ وَ نَخلٌ وَ رُمّانٌ (68) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (69) فِيهِنَّ خَيراتٌ حِسانٌ (70)
فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (71) حُورٌ مَقصُوراتٌ فِي الخِيامِ (72) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (73) لَم يَطمِثهُنَّ إِنسٌ قَبلَهُم وَ لا جَانٌّ (74) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (75)
مُتَّكِئِينَ عَلي رَفرَفٍ خُضرٍ وَ عَبقَرِيٍّ حِسانٍ (76) فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ (77) تَبارَكَ اسمُ رَبِّكَ ذِي الجَلالِ وَ الإِكرامِ (78)
32 آیه. به تعداد الفبای فارسی. به عروسی دعوت شده اید.
ترجمه ای مرتبت با #باغ انار و #باغ یاقوت ارائه دهید. آیا می توانید با این آیات برای باغها چشم انداز بنویسید. راهکار ارائه دهید...هرچه به ذهنتان میرسد بفرمایید. محدودیت کلمه هم ندارید. این آیات را با توجه به هدف هنری باغ ها تئوریزه کنید.
نشانی باغِ انار🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
#تمرین33
#چشم_انداز
#آینده_باغ
#رمز
#راز
#سرّ
#مُدهامتان
💎 @ANARSTORY
♦️ @HOLLYYAGHUT
در این آیه خداوند به ویژگی دو بهشت دیگر متفاوت از دو بهشت دیگری كه در آیات قبل آمده بود اشاره میكند و میفرماید مدهامتان یعنی هر دو كاملاً خرم و سرسبزند مدهامتان از ماده «ادهیمام» و از ریشه «دُهَمَهْ» است و در اصل به معنی سیاهی و تاریكی شباست سپس به سبز پر رنگ نیز اطلاق شده و از آنجا كه چنین رنگی نشانه نهایت شادابی و طراوت گیاهان و درختان است این تعبیر نهایت خرمی آن دو بهشت است. (تفسیر نمونه، ج 23، ص 176).
32 آیه. به تعداد الفبای فارسی. به عروسی دعوت شده اید.
به توجه به آیات 46 تا 78 سوره الرحمن، ترجمه ای مرتبت با #باغ انار و #باغ یاقوت ارائه دهید. آیا می توانید با این آیات برای باغها چشم انداز بنویسید. راهکار ارائه دهید...هرچه به ذهنتان میرسد بفرمایید. محدودیت کلمه هم ندارید. این آیات را با توجه به هدف هنری باغ ها تئوریزه کنید.
نشانی باغِ انار🔻
https://eitaa.com/joinchat/821624896Cb1d729b741
#تمرین33
#چشم_انداز
#آینده_باغ
#رمز
#راز
#سرّ
#مُدهامتان
💎 @ANARSTORY
♦️ @HOLLYYAGHUT
مدهامتان . [ م ُ هام ْ م َ ] (ع ص ، اِ) دو #باغ سبز و سیرآب که از غایت سبزی به سیاهی زند. (غیاث اللغات از منتخب اللغات ).
و در آیه ٔ شریفه بهمین معنی است . (لسان العرب ).
وبعضی به معنی دو #برگ سبز نوشته اند. (غیاث اللغات ). تثنیه ٔ مدهامة است . رجوع به مدهامة شود :
سرو آزاد را جهان دورنگ
رنگ مدهامتان نخواهد داد.
وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ «62» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «63»
و پايينتر از آن دو باغ، دو باغ ديگر هست. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
«1». نحل، 126.
«2». محمّد، 7.
«3». صف، 5.
«4». امالى طوسى، ج 2، ص 182.
تفسير نور(10جلدى)، ج9، ص: 409
مُدْهامَّتانِ «64» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «65»
(آن دو باغ) از شدّت سرسبزى به سياهى مىماند. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
فِيهِما عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ «66» فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ «67»
در آن دو باغ، دو چشمه جوشان است. پس كدام يك از نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟
نکته ها
«دون»، گاهى به معنى غير است و گاهى به معناى پائين. لذا براى آيه «وَ مِنْ دُونِهِما جَنَّتانِ» دو معنا مطرح شده است:
الف) غير از آن دو بهشت، دو بهشت ديگر نيز هست.
ب) براى اولياى خدا، آن دو بهشت است كه گفته شد: وَ لِمَنْ خافَ ... جَنَّتانِ امّا براى مؤمنان عادّى دو بهشت ديگر است كه پايينتر از بهشت اولياى خداست. «1»
«مدهامة» از ريشه «دهم» و باب «ادهيمام» به معناى سياهىِ شديد است و در اينجا منظور باغ و بستانى است كه از شدّت سبزى به سياهى مىزند. «نضاخ» به معناى فوران كننده و جوشان است.
در حديث آمده است كه آب و سبزه و روى نيكو، نشاط و شادابى مىآورد. «2» شاعر اين حديث را به شعر در آورده است:
ثلاثةٌ يُذهبن عن قلب الحَزن
الماءُ و الخَضراءُ و الوجهُ الحَسن
سه چيز است كه حزن و اندوه را از قلب مىزدايد: آب، سبزى و سيماى نيكو.
در اين آيات هر سه مورد در ميان نعمتهاى بهشتى مطرح شده است: آب، «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ» سبزى، «مُدْهامَّتانِ» و صورت زيبا. «كَأَنَّهُنَّ الْياقُوتُ وَ الْمَرْجانُ»
1- درختان بهشتى همواره سرسبز و شاداب هستند. «مُدْهامَّتانِ»، (رنگ سبز براى شاداب سازى محيط مفيد است)
2- قرآن به رنگ سبز، توجّه دارد. «مُدْهامَّتانِ»
3- بهترين لذتها، لذّت مشاهده مناظر طبيعى است. «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ»
4- آب، يك نعمت است و جوشش آن نعمتى ديگر. «عَيْنانِ نَضَّاخَتانِ»
5- جوشش چشمهها، «نَضَّاخَتانِ» همراه با جريان نهرها، «تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ»* و وجود آبشارها، «وَ ماءٍ مَسْكُوبٍ» و تنوّع نهرهايى از شير و عسل و شراب و آب، نعمتهايى غير قابل وصف هستند. «فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ»
#رمز
#راز
#سرّ
#مُدهامتان
💎 @ANARSTORY
♦️ @HOLLYYAGHUT
سلام دوباره دوستان
دربارۀ مجموعه داستان تحریف و تحریف و مانندش بحث زیاد است. بنده حاصل تفکراتم را خدمتتان عرض میکنم.
خب این هم نمونۀ آخر. البته همه را نمیشود گفت که داستانک است و آنِ داستانی دارد. خیلیهاشان حکایت میشود. بحث بر سر همین است. اگر بخواهیم دربارۀ موضوعاتی سیاسی، اجتماعی یا اعتقادی بنویسیم، شاید نیاز باشد کمی حکایتنویس باشیم. داستان و فضای داستان بیشتر شخصی است و مکاشفه میخواهد و سیر در نفس.
البته که حکایت هم گونهای از داستان است. شاید خیلی از اینها (بهنظرم) در گونۀ حکایت جا بگیرد. البته ریز نمیشود تقسیمبندی کرد و به قول علما مقولِ به تشکیک است.
اما همین حکایتها و کلاً هر نوشتهای را میشود پیراست و آراست تا مخاطب آن را بیابد و بهره ببرد.
یک کتاب هم معرفی میکنم: «صوفیانهها و عارفانهها»، تحلیل تاریخی پنج هزار سال ادبیات داستانی ایران.
این برای کسی است که میخواهد در زمینۀ کوتاهنویسی خوب یاد بگیرد.
البته به درد رماننویسها هم میخورد، چون رمان همین کوتاه کوتاههاست.
البته این تکهاش اضافه است:
نمایندۀ دولت انگلیس پاسخ ترجمهشدۀ مدرس را که شنید گفت: «مدرس میخواهد آبرو و حیثت ما را در تمام دنیا ببرد.»
چک انگلیسی همانطور که سفید آمده بود، سفید هم رفت.
تا پایان جملۀ مدرس کار بس است و ضربه را میزند.
سپر بلا
«مرگ بر بهشتی»
آن قدر این شعار را بلند و جلوی دادگستری فریاد میزدند که بهشتی به راحتی میشنید.
رو کرد به بهشتی: «چرا امام ساکتند؟ ای کاش جواب این توهینها رو میدادند.»
بهشتی گفت: «برادر! قرار نیست در مشکلات از امام هزینه کنیم، ما سپر لای اوییم؛ نه او سپر ما.»
کسی اگر میخواهد در این زمینه فعالیت کند حکایتهای قدیم ایران و عرفان و داستانهای متصوفه خوب است.
خب پس اگر بخواهیم دربارۀ تحریف بنویسیم میشود واقعیتهای مهم تاریخی و معاصر را پیدا کرد.
با مایۀ داستان به مدت 20 دقیقه هم میزنیم. میگذاریم خوب پف کند و بعدش میگذاریم تا بپزد.
یک کتاب منتشر شد برای انتخابات مجلس شورای اسلامی سال 1394. عنوانش این بود: آیا وکیلم؟» و توضیحش: ««60 پرانتز تاریخی برای انتخاب بهترین وکیل».
بیشتر موضوعش ویژگیهای نمایندۀ مجلس بوده با محوریت نفوذ. سعی کردهاند داستانک دربیاورند! 😅. بعضی کارهاشان خوب شده انصافاً اما...
مدلش همین داستانکهایی است که تقریباً شما نوشتید. اما خوب نیاز دارد به توضیح. بگذارید چند تا کارش را بهعنوان نمونه بیاورم.
این کار توسط یک گروه از بچههای اصفهان انجام شد که همسرم هم در آن بودند و همچنین همسر شهید مدافع حرم، مرتضی زارع(ره).
@anarstory
برای همین گاهی وقتها لازم نیست که داستان بنویسیم.
درواقع باید کارکرد داستان را بدانیم.
مقاله و یادداشت برای کنکاش در ریزهکاریهای موضوعی مثل تحریف است.
داستان برای روایتِ شخصی.
خیلی هم باید مواظب بود که داستان باشد و پیام الصاق به داستان نشده باشد، مثل مخلوط فیزیکی. بلکه داستانی باشد که این ایده و سوژه را در خود دارد مثل محلول شیمایی.
چک انگلیسی
مترجم چک سفید را گذاشت جلوی مدرس و حرف مرد خارجی را ترجمه کرد: «هر مبلغی میخواهید در آن بنویسید و به هر طریق که میخواهید خرج کنید.»
مدرس پرسید: «حالا چرا نصف شب آوردهاید؟»
- ما شنیده بودیم شما پول نمیگیرید. برای همین چک آوردیم.
- هرکه به شما گفته بیخود گفته. من پول میگیرم اما نه به این صورت. اولاً باید طلا باشد، آن هم بار شتر، در روز روشن، بعداز نماز در مدرسۀ سپهسالار.
نمایندۀ دولت انگلیس پاسخ ترجمهشدۀ مدرس را که شنید گفت: «مدرس میخواهد آبرو و حیثت ما را در تمام دنیا ببرد.»
چک انگلیسی همانطور که سفید آمده بود، سفید هم رفت.
نباید منتشر شود
تلگرافی رسیده است. از دستی به دست دیگر میرسد. صدایی میگوید: «این نباید منتشر شود.» کاغذ در جیبِ کسی پنهان میشود.
تهران که فتح شد، ادارۀ پایتخت به دست فاتحان مشروطه افتاد. فاتحان که از جانب علما و مجتهدین احساس خطر میکردند، بلافاصله به بهانههایی دست به اعدام زدند. اولین کسی که قربانی مشروطه انگلیسی شد، شیخ فضلالله نوری بود. شیخ مجتهد پایتخت، جانش در خطر بود.
فرزند آخوند خراسانی(مرجع مقیم نجف) میگوید که آخوند نخستین تلگراف خود را بعداز فتح تهران دربارۀ حفظ جان شیخ فرستاد، ولی آن تلگراف پنهان داشته شد.
تلگرافی رسیده است. از دستی به دست دیگر میرسد. صدایی میگوید: «این نباید منتشر شود.» کاغذ در جیبِ کسی پنهان میشود.
همیشه عده ای بودند که میگفتند
۱_مگر چه کار کردند اهالی سقیفه، جز اینکه فقط به جای امام علی، یک شخص دیگر را حاکم کردند؟
۲_ مگر چه کار کردند کوفیان، جزء اینکه به امام حسین نامه نوشتند و بعد بنا به مصلحت همراه امام نجنگیدند؟
۳_مگر چه کار کردند جز اینکه سال ۸۸ اعتراض کردند به رای مردم؟
۴_مگر چه کار کردند عده ای جز اینکه میگویند ما ولی فقیه نمیخواهیم!!!
در راستای همین نمونه ی دیگر 👇👇👇
مگر چه کار کردن عده ای جز اینکه می گویند ما نظام اسلامی نمیخواهیم.
اینها یا نفهمیدند یا نمیخواهند بفهمند
🌀"میخ اولین بدعت که کوبیده شد آخرش می شود شهادت معصوم و نابودی انقلاب."🌀
@anarstory
ماجرای اربعین از آنجا شروع شد که سی هزار نفر به چند خانواده ی مسافر حمله کردند. آنها تنها بودند و تمام تلاش شان را کردند که جنگ نشود ولی وحشی ها با بی رحمی همه ی آنها را کشتند و اسیر کردند. حالا ما می رویم که به آدم های بی رحم بگوییم نمی گذاریم چنین اتفاقی در تاریخ تکرار شود. ما حسین را تنها نمی گذاریم. اگر ببینی سی هزار نفر مسلح به چند تا خانواده حمله کرده اند، کمک شان نمی کنی؟ حسین، جانشین پیامبری ست که مسیح و موسی و ابراهیم وعده ی آمدنش را داده بودند. اما آدم های دروغگو او و خانواده اش را به قتل رساندند. شما تا حالا مهمان هایتان را کشته اید؟تا حالا دیده ای یک مادر چهل شب برای گهواره خالی لالایی بخواند؟اربعین را فقط کسی می فهمد که در یک نصفه روز، برادرها و پسرها و برادر زاده ها و دوستان خانوادگی شان را از دست داده باشد.اربعین، خاطره ی روزهایی ست که آدم های سیاه تاریخ پدر شان را به صلیب کشیدند.
#تمرین
این متن رابه زبان عربی و انگلیسی می خواهم.🙂 خیلی زود...ممنون از همگی...