﷽
📜وَهُوَ الَّذِيَ أَنشَأَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ:مقصود نفس کلی است.
فَمُسْتَقَرٌّ:در زمین بدن استقرار می یابند.
وَمُسْتَوْدَعٌ:و ودیعت گاه شما در عین جمع ذات است وقتی فنا یابید.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص352
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷اهل بیت علیهم السلام در قوس نزول، معلم و مسجود ملائکه اند ولی در قوس صعود، محتاج تدبیر اند.
📜برای اهل بیت علیهم السلام درجات و شؤونی است، یک مبحث مربوط به قوس نزول است که اینها صادر اول اند «اول ما خلق الله نوری» و مانند آن وارد شده است، به آن حساب البته برتر از ملائکه اند و معلم ملائکه اند و مانند آن چه اینکه مسجود ملائکه اند و مانند آن، که مقام آنها همان مقام خلیفة اللهی است.
یکی هم به لحاظ قوس صعود است، که از دوران کودکی شروع می شود، از این جهت که قوس صعود از زمان کودکی آغاز می شود، لحظه به لحظه احتیاج دارند که آنها را تدبیر کند حالا یا مع الواسطه یا بلاواسطه مدبر آنها باشد.
🎙تفسیر سورهٔ توبه،استاد جوادی آملی، جلسه65، دقیقهٔ19
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜ضمیر «هُوَ» بدون ذکر مرجع آمده است. سرّش آن است که غیب مطلق نیازی به سبق ذکر ندارد و اصلا «هُوَ»که ضمیر غایب است در درجهٔ اُولی شایسته تر از هر مرجعی، آن غیب مطلق است. آن غیب مطلق نیازی به ذکر سابق ندارد تا ما بگوییم این ضمیر به چه برگردد.
«قل هُوَ» آن غیب مطلق «اللهُ» است. در بین اسمای حسنای الهی گفتند «الرحمن» هم شبیه «اللهُ» است. اما «اللهُ» مزیتی دارد که هیچ اسمی واجد آن مزیت نیست.«اللهُ» نعت هیچ اسمی قرار نمی گیرد منعوت می شود، برای «اللهُ» اوصافی ذکر می کنند اما «اللهُ» صفت چیزی نیست.
مشابه این را دربارهٔ «الرحمن» هم گفته شد و گفتند ولی آن «الرحمن» به هر حال وصف «اللهُ» و خصیصه «الله» را دارا نیست.
🎙تفسیر سورهٔ اخلاص، استاد جوادی آملی، جلسهٔ1، دقیقهٔ3
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜محبت پروردگار وظیفهٔ باطن است که از آن به نفس مطمئنه تعبیر می شود، شناخت او وظیفهٔ قلب است و مشاهدهٔ او وظیفهٔ روح است همانطور که وصول به او، وظیفهٔ سرّ است که سرّ همان باطن روح می باشد.
📘انوار الحقیقه و اطوار الطریقه و اسرار الشریعه، و اما غسل اهل الحقیقه(نقل به ترجمه) ، صص435_434
👤علامه سیّد حیدر آملی قدّس الله سرّه
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜«الله»اسمی است جامع آن ذات قدیم را، از آن رو که موصوف است به جمیع اسماء و صفات_من حیث ظهوره و بطونه_.. «رحمن» اسمی است آن ذات پاک قدیم را_تبارک اسمه و تعالی جدّه_از آن روی که انوار وجود، از حضرت جلال او بر اعیان ممکنات اشراق می کند..به حضرت ظاهر مخصوص است، به خلاف اسم «الله» که غیب و شهادت و ظاهر و باطن را فرا می گیرد.
📘تبصرة المبتدي و تذکرة المنتهي، ص46
👤صدرالدین قونوی قدّس الله سرّه
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷هر مقامی که سالک از آن عبور می کند پایین تر به بالاتر تبدیل می گردد.
📜هنگام رسیدن به مقام قلب، زمین طبیعت را به زمین نفس و آسمان قلب را به آسمان سرّ تبدیل می کند. هم چنین زمین نفس به زمین قلب و آسمان سرّ به آسمان روح دگرگون می شود. به طوری کلی هر مقامی که سالک از آن عبور می کند پایین تر به بالاتر تبدیل می گردد.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص596
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜موسي كليم دارد كه:﴿إِنَّ مَعِيَ
رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾ اول از خود شروع مي كند، بعد نام الله، رب را مي برد ﴿إِنَّ مَعِيَ رَبِّي سَيَهْدِينِ﴾. امّا وجود مبـارك پيغمبر(صلّي االله عليه و آله و سلّم)از قوس نزول اول از بالا می آيد. نمي گويد با مـا خداسـت، مي گويـد خـدا بـا ماست. ﴿إِنَّ اللّهَ مَعَنَا﴾ اول رؤيت الله است بعد رؤيت خود. ولی در جريان حضرت موسی اول رؤيت خود است
بعد رؤيت، تازه رب نه الله.
🎙تفسیر سوره توبه،استاد جوادی آملی، جلسهٔ53، دقیقه22_21
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷نسبت نفس رحمانی با تعین اول
📜باید دانست که نفَس رحمانی و تعین اول، دو حقیقت متمایز و جدا از یکدیگر نیستند، بلکه در واقع یک حقیقت با هویتی واحد هستند که تنها تفاوت آنها از نظر اجمال و تفصیل است؛ یعنی با حقیقتی واحد روبه رو هستیم که به لحاظ اجمال، تعین اول و به لحاظ تفصیل و انبساط، نفَس رحمانی خوانده می شود.
📘مبانی و اصول عرفان نظری، استاد یزدان پناه،ص549
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜وجهی از قلب که به دنبال روح است جایگاهی نورانی است که با نور روح روشن شده و عقل نامیده می شود.. اما وجهی از قلب که به دنبال نفس است از ظلمت صفات تاریک می باشد و صدر نامیده می شود. صدر محل وسوسه شیطان است. چنان که فرمود: «الذی یوسوس فی صدور الناس»
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص676
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
🔷هر پیامبری مجموع کمالات قومش است و لذا به تنهایی یک امت است.
📜إِنَّ إِبْرَاهِیمَ کَانَ أُمَّةً قَانِتًا(ابراهیم به تنهایی یک امّت بود)چنان که گفته شد هر پیامبری که در قومی برانگیخته می شود، کمالش همهٔ امتش را در بر میگیرد و رسیدن به چنین غایتی از کمالْ بدونِ او بر امت ممکن نیست. او مجموع کمالات قومش است.آن ها به خیر و سعادت نمی رسند مگر به واسطهٔ او، بلکه وجود آن ها از وجود او فیض می گیرد. پس او از جهت اجتماع آن ها و به سبب حقیقتی که در ذاتش است به تنهایی یک امت است.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج1، ص629
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜گسترانیدن آن ها(ماهیات اشیاء و حقایق اعیان) نمایان ساختنشان به اسم نور اوست.
.. ایجاد و اعدام جز اظهار و اخفای آن چه در غیب ثابت است، نمی باشد.
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص838
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM
﷽
📜هر صفت نفسانی سایهٔ تاریکی برای صفت الهی نورانی است که به مراتب نزول کرده ها پایین آمده و در حجاب قرار گرفته و تیره روز شده است. مانند شهوت برای محبت، و غضب برای قهر و..
📘تأویلات قرآن حکیم(مشهور به تفسیر ابن عربی)،ترجمه:سید جواد هاشمی علیا، ج2، ص837
👤عبدالرزاق کاشانی قدس الله سره
@ASRAOLHEKAM