eitaa logo
کنشگری
13.5هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.6هزار ویدیو
2.2هزار فایل
📲 نهضت کنشگری 🧩 نوآوری اجتماعی و فرهنگی 📚زیر نظر اندیشکده حکمرانی فرهنگی 📋 پایگاه حمایت فکری از کنشگران میدانی ✍️راهبرمحتوایی: @aliparsa6 گروه ایده پردازی فرهنگی👇 https://eitaa.com/joinchat/3205628134Ced1e760985
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰معرفی کتاب توسط استاد فلاح 🔸همه آنچه داریم به مکتب امام نسبت می دهیم از دو آبشخور است، یک آبشخور تاریخی که حضرت امام در آن قرار می گیرند و رشد می کنند. البته استعداد ها ویژه است و اهتمام ها خاص است. 🔸مثل جنین که حسابی می چسبد به بدن مادر و اینقدر تغذیه می کند تا اندامش مستوی می شود و رشد می کند و آماده می شود که وارد دنیای عادی بشود. یک مقطعی از زندگی حضرت امام اینطوری است، درقالب استفاده از اساتیدی که این فکر و سرمایه تاریخی را به او رسانده بودند تلمذهای صادقانه و ارادتمندانه ای داشتند. از جمله جناب آقای شاه آبادی رحمه الله علیه؛ ایشان معمولا برای ما مبهم است که چه دارایی هایی داشتند و چه چیزهایی به حضرت امام دادند، هر چقدر با ایشان آشنا می شویم معلوم می شود که انگار استفاده های امام ذو ابعاد بوده است، معمول است که عرفان نظری و سلوک معنوی از خدمت ایشان تلمذ کرده است ولی انگار استفاده ها بیش از این ها است، اینطوری نبوده که صرفا عرفان اسلامی را به ایشان یاد بدهد یا او را وادار به یک زندگی معنوی بکند؛ توجهات اجتماعی آقای شاه آبادی بالا است و به نظر می رسد یک دسته اندیشه های اجتماعی پایه را ایشان به حضرت امام داده است. ✅حضرت امام در مورد ایشان می گوید ایشان(آقای شاه آبادی) در فضای سیاست بی نظیر است. 🔸از جمله نکاتی که از آثار ایشان از جمله شذارت به نظر می رسد این است که کاملا ایشان مثل یک پدر و طبیب نگران احوال مسلمین بوده است و احوال جامعه مسلمین بوده است؛ نگاه می کرده و تحلیل می کرده و این تحلیل ها را ایشان اینجا ارائه کرده است. 🔸آن فکر اسلامی را برداشتی که از خدا دارد، ما در چه عالمی هستیم به کدام سمت روان هستیم ارزش های پایه حیات سعادتمندانه چیست، این ها را آورده زده به حیات اجتماعی آن روز، دامنه نگاه او محدود به حیات فردی خودش نیست، کلیت مسائل حیات اجتماعی آن روز را ایشان نظر می کند؛ توجه به استکبار و استثمار و استبداد دارد، آسیب های متعدد اجتماعی را می بیند و این ها را خیلی خلاصه و جمع و جور در شذرات آورده است. 🔸کتاب شش شذره است و آخرش یک بحث اقتصادی می کند. حتما تغذیه های اول حضرت امام از همین بحث ها بوده است، این را آورده در ذهن خودش و در شرایط روز استفاده کرده است و تاکید های حضرت امام از این مدرسه استفاده کرده است. 🔸هر چقدر با مدرسه آیت الله شاه آبادی آشنا می شویم متوجه می شویم که امام یک پیشنیه ای داشته است و اینطوری نیست که این پیشنیه صرفا ملاصدرا و آخوند و شیخ است، و ایشان نشسته باشد از همین ها تحلیل ها و راهیابی هایی داشته است و اقدام کرده است؛ اینطوری نیست یک پیشینه ای مثل شذرات امام داشته است. ✅شذرات خواندن مثل خواندن است ولی از جنس نظری، شاید متنش مقداری سخت باشد ولی حوصله کنیم با متن انس می گیریم. 🔸یک نکته خیلی جالب توجه خیلی ویژه ایشان به مباحث اقتصادی است، و در باب مسائل اقتصادی یک نظریه تهاجمی و فعال دارد. من فکر می کنم تئوری اقتصادی ایشان دارد بالا می آید. ⚠️این را بدانید که اقتصاد جهانی متلاشی شده و فروپاشیده است، یک چند صباحی وقت دارد که این ساختمان کاملا فرو بریزد. دست و پاهایی می زنند، هر انسانی که احساس موت بکند دست و پاهایی می زند. ↩️علت این است که تئوری ها به قول حضرت آقا سترون و نازا شدند، دیگر این بنا و کاخ را پشتیانی نمی کنند؛ تمام ایده ها کهنه شده است و راه حلی برای مشکلات وجود ندارد، مشکلات آنچان به دست و پای مدیران جامعه جهانی پیچیده که از این طرف و آن طرف دارد فنر ها در می رود.🌱 🔅تمد🔅 🆔 @Temod_uni
🔰ادامه 🔸یک بار حضرت آقا می فرمودند که ایران اسلامی اگر فقط بماند این ها فرو می پاشند. تعبیر ایشان اینطوری است که یک مکتب دارد سقوط می کند. بحث خطای برنامه ریزی و راهبردی نیست، بلکه بحث خطاهای بنیادین مسئله است؛ دیگر مکتب مادی و اومانیسم که پشتیبان این همه دگربودی و دگر اندیشی بود دیگر سترون و نازا شده است دیگر پاسخی برای مسائل بشریت ندارد. این دارد فرو می ریزد. ⚠️از همین جا است که اقتصاد جهانی دارد فرو می ریزد. 🔸حالا که اقتصاد دارد فرو می ریزد شما اگر یک جزیره امن اینجا درست بکنید؛ ایران در حال فروپاشی نیست، این به معنای این نیست که نباید تلاش بکنیم؛ این آن طرف است که در حال فرو ریزی است. 🔸ایران در حال یک چنین چیزی هست، اقتصاد سرمایه داری ما را بیچاره کرده است، داریم تفش می کنیم بیرون؛ بعضی ها فکر می کنند انقلاب دارد از بین می رود؛ عزیز من اگر بغض ها را بگذارید کنار صحنه را درست می بینید. ✅در این شرایط مهم است که کدام در آن جزیزه ثبات وجود داشته باشد. 🔸الان اگر شما بخواهید یک جزیره امن درست بکنید در ایران می توانید، اتفاقا امکاناتتان همان کسانی است که دارید به آن ها بی اعتنایی می کنید، این جزیره امن را بر اساس کدام اندیشه می خواهید بسازید. 🔸یک ایده این است که جناب آقای شاه آبادی با این ایده به شدت توحیدی که در اقتصاد زده است،دستش را دراز کرده است که در این مقطع ما را از این ظلمات بیرون بکشد. ظرفیت های فکر ایشان، حرف های جسورانه ای که می زند؛ این ها را یک عده باشند و محکم این ها را در عرصه اقتصاد بزنند؛ همین باید باشد و نباید باشد می تواند ایران را نجات بدهد و یک جزیره امن برای ایران درست بکند. 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
❓❓❓ چرا شذارت می خوانیم؟ ❓❓❓ 🔷 ما برای اینکه بتوانیم فرصت های و سرمایه های در اختیار خودمان را درست استفاده بکنیم به خصوص در این مقطع بسیار حاصلخیز از حیات اسلامی شیعی خودمان نیازمند یک و دکترین جمع کننده هستیم؛ از این جهت الان به لحاظ ذهنی منفعل هستیم، انفعال ما از اینجا شروع می شود. 🔷 ما مسبوق به انقلاب اسلامی هستیم، انقلابی که با طرح دیدگاه و ایده های امام، مدرسه و شکل گرفت، برای خودش ارکان هویتی قائل بود، از این ارکان حراست کرد، برای خودش انضباطی قائل بود و آن را خیلی تغییر ندارد و جا به جا نکرد، و بر اساس این سو گیری و قبله و آن ارکان و اجزاء دیگر و انضباط ها تحلیلی ازمحیط داشت، سرمایه هایی را تشخیص داد و با این ها ارتباط گرفت تا یک ویرایش اساسی به حیات اجتماعی ما زد؛ ما مسبوق به این حادثه و آن مائده هستیم؛ یعنی ما به نام انقلابی اسلامی مبارک ایران سر سفره یک فکر نشسته ایم. ! 🔷 ما از خواندن مثل شذرات هدفمان دستیابی به این است. 🔷 اصلا بحث امام است، ما اگر از شذرات شروع کردیم به خاطر اینکه فکر می کنیم مرجع فکری امام مرحوم آقای شاه ابادی است. می خواهیم بفهمیم چطوری اندیشه امام شکل گرفته است. البته باید برایمان معلوم بشود که چقدر امام استفاده کرده است، شاید از خود همین بحث برایمان معلوم بشود که آقای شاه ابادی اینطوری فکر می کرده امام آمده این ویرایش ها را زده است و ما هم باید الهام بگیریم و ویرایش هایی بزنیم. 🔷 ما کارمان خود امام است، این کمک بزرگی است که شما بتوانید ارکان یک فکر را بتوانید یک جوری بفهمید که خودتان دیگر به نطق در بیاید و بقیه اش را هم بتوانید بگویید، این که بتوانید این فکر چطوری شکل گرفته است، حتی بیش از این ها تاریحچه دورتری هم دنبال کرد و این تاریخ نزدیک به امام است. 🔘 بخشی از بیانات استاد فلاح 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔰رهبرانقلاب 💠بارها عرض کرده‌ایم که تجسم انقلاب در «جمهوری اسلامی» و در «قانون اساسی جمهوری اسلامی» است.۱۳۸۵/۰۳/۱۴ 💠بنده دأبم نیست که از سیاستمداران غربى چیزى بگویم اما یک جمله جالبى از یک مقام غربى نقل کنم، او میگوید: دو چیز است که اگر ملتهاى مسلمان از آن آگاه شوند، دیگر همه‌ى تابوها و اصول غرب در هم خواهد شکست، یکى قانون اساسى جمهورى اسلامى است؛ که این قانون اساسى، یک حکومت مردمى و پیشرفته امروزى و در عین حال دینى را در چشم مسلمانان جهان ممکن میسازد و دوم، کارنامه موفقیت هاى علمى و اقتصادى و سیاسى و نظامى جمهورى اسلامى است! ۸۹/۱۱/۱۵ 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
ShabakeSazi.pdf
حجم: 3.39M
جزوه شبکه سازی راهبرد تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🔹به همت ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی استان خراسان رضوی 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
کنشگری
✅جزوه شبکه سازی راهبرد تشکیل جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی 🔹به همت ستاد مردمی جبهه فرهنگی اجتماعی استان
🗒 تعریف شبکه 🌿 شبکه حرکتی(ساکن و ایستا نیست) است جاری(حیات دارد) و پویا (منفعل نیست،کنش گر است)، داوطلبانه(مبتنی بر خواست،دغدغه و جوشش فهم درونی)، حرکت میکند 🌿شبکه متشکل از اشخاص(حقیقی،حقوقی) به منظور دست یابی به اهداف و آرمان مشخص(وجود نقشه راه و مسئله مشترک،عدم سردرگمی و به هم ریختگی)به وسیله هم افزایی و تعامل (طراحی و ترسیم خطوط و بستر های ارتباطی) برای تبادل اطلاعات و تعریف فعالیت های مشترک. روابط در این ساختار بصورت افقی و اقناعی(تصمیم خرد جمعی به جای حاکمیت متمرکز) و در فضای حقیقی و مجازی(بعنوان نقش های مکمل یکدیگر )تعریف می گردد. 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸مجموعه های طنز انقلابی ✔️طنز به عنوان یک ابزار، عامل جذب مخاطبین و باعث گسترش جذابیت فعالیت های فرهنگی می شود.از نیاز های امروزین، ورود نسل مذهبی و حزب اللهی در این عرصه می باشد.مجموعه های زیر بارویکرد انقلابی و دینی در عرصه طنز ورود پیدا کرده و در حال نقش آفرینی می باشند ✅مجموعه ها فعال طنز انقلابی: 📌میشه نمیشه https://b2n.ir/m25605 📌دکتر سلام https://b2n.ir/p18834 📌کاری باری کاتور https://b2n.ir/s85561 📌شب طنز انقلاب https://b2n.ir/p72961 📌کتاب طنز https://b2n.ir/d50433 📌تی وی مز https://b2n.ir/f73133 📌حرفشم نزن https://b2n.ir/m19984 📌دوش https://b2n.ir/h91348 📌کش ماست https://b2n.ir/a27697 📌شب طنز نطنز https://b2n.ir/d53616 📌دی بی سی https://b2n.ir/x14412 📌لیچار https://b2n.ir/r55675 📌راه راه https://rahrahtanz.ir 📌طنزیم https://b2n.ir/g87445 📌شفاف شو https://b2n.ir/b88692 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
مقام معظم رهبری 🔸طنز، کاری جدی است آن کسی که مخاطب نمایش طنزگونه یا به‌هرحال کار تفریحی است، خودش هم احساس نمی‌کند این کاری جدی است. شاید مجری هم در مواقعی احساس نکند. البته مجریها فرق می‌کنند. کسی که طرحی را اجرا می‌کند، گاهی انسان فرزانه و هوشمندی مثل آقای نوذری است. یک انسان فرزانه و هوشمند، می‌فهمد که چه کاری را انجام می‌دهد. یعنی چون با درک، کار را انجام می‌دهد، خوب می‌فهمد که این کار چقدر عظمت دارد. (۷۱/۱۰/۱) 🔸طنز هنر بزرگی است طنز فاخر و برجسته، یکی از هنرهاست. طنز، هنر خیلی بزرگی است. بنده با مرحوم صابری شوخی میکردم و میگفتم «طنازها»! طنازهای واقعی را تقویت کنید، پرورش دهید و کمک کنید تا طنز بیاورند. طنز، یعنی مطلب مهمِ جدی که با زبان شوخی بیان میشود؛ محتوا و معنایی در آن هست، منتها به زبان شوخی. (‌‌۸۳/۹/۱۱) 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
بر اساس دیدگاه رهبری تأمین شادی برای مردم ااز وظایف حکومت اسلامی می‌دانند. ایشان این نکته را در دیدار با مسئولان صدا و سیما و برنامه سازان رادیویی و تلویزیونی فرمودند: «شادی لازم است و باید آن را برای مردم تأمین کرد» (‌‌۱۳۸۳/۰۹/۱۱) اما ایشان در مورد برنامه‌سازی طنز در جمهوری اسلامی قواعد و جهت‌گیری‌هایی نیز بیان داشته‌اند که در این اطلاع‌نگاشت به مرور آنها می‌پردازیم. 🔅تمد🔅 🆔@Temod_uni
🔸الزامات افزایش تأثیرگذاری تشکل‌های دانشجویی 🎥استفاده از قالب هنری 🔺یکی دیگر از روشها استفاده از بخشی از شیوه‌های هنری است که کمتر مورد توجّه قرار گرفته؛ مثلاً تئاتر؛ تئاتر دانشجویی. متأسّفانه در محیط هنری ما، تئاتر از اوّل هم بد متولّد شده... گروه‌های هنرمند بنشینند واقعاً مفاهیم حقیقی اسلامی را بیان کنند 📍در همین حسینیّه سالها پیش -شاید بیست سال پیش- یک تئاتری اجرا کردند برای ما، مربوط به حضرت ایّوب پیغمبر که طول هم کشید؛ یک ساعت، دو ساعت، طول کشید. بعد که تمام شد، من به آن کارگردان گفتم که من داستان ایّوب را در قرآن، شاید صدبار یا صدها بار تا حالا خوانده‌ام امّا این فهمی را که امشب از ماجرای ایّوب از تئاتر تو فهمیدم، در این مدّت از خواندن قرآن، این فهم را پیدا نکرده بودم. این چیز کمی است؟ 💢کاریکاتور یکی از شیوه‌های هنری بسیار مؤثّر است. طنز. کارهای طنز که جوانها خوشبختانه در این زمینه‌ها کارهای خوبی کرده‌اند و میکنند. اینها کارهای خیلی خوبی است... مثل فرض بفرمایید که سرود، یا نشریّه‌های صوتی؛ بحث سرود، بحث شعر، یک کار هنری است؛ واقعاً بپردازند. مسائلی وجود دارد که با شعر، با اجرای شعری و هنری، تأثیرِ چند برابر پیدا میکند. دیدار دانشجویی سال ۹۴ به نظرتون تشکل های دانشجویی از این قالب ها چقدر استفاده کرده اند⁉️ 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
🔰 : این یک قاعده است! ◀️ این که دغدغه شما در چه افقی است، خیلی مسئله ی مهمی است. ◀️ آقا امیرالمؤمنین علیهمالسلام میفرماید«کُن بَعید الهِمَم اِذا طَلِبتَ»موقعی که نوبت به خواست رسید همتت ره به دور دست ها مشغول کن! ◀️ بیشتر از این توضیح داده شده که ارزش انسان به دغدغه های اوست! «قیمَۀ کُلِ إمرءٍ ما یُحسِنه» ◀️ آن چیزی که در بحث دغدغهها مد نظر بنده است، این حدیث است: «ثلاثه یَحجُزن المرء ان طلب المعالی» 1️⃣ قصر الهمه 2️⃣ قله الحیله 3️⃣ و ضعف الرأی ◀️آن کوتاهی همت، انسان را کوتاه میکند و دغدغه ها انسان ساز است. فلذا ببینیم دغدغه هایمان در چه افقی بسته شده است؟ یکی از مشکلاتی که گاهی از اوقات در مسیرهای تعلیم و تربیت پیش می آید، افتادن افق دغدغه هاست. ◀️ حضرت آقا: «کودکان و همچنین جوانان را از آغاز عادت بدهیم که با همت بلند نگاه کنند؛ مسائل گوناگون وجود دارد که اینها را باید در سطح دنیا دید. در سطح جهانی باید مشاهده کرد. ... مسائلی وجود دارد که اینها را باید در آفاق صدساله و صدوپنجاه ساله دید. نه در یک افق محدود پنج ساله، ده ساله و کمتر. اینها همت بلند لازم دارند.» ◀️ انصافاً این توصیه خیلی کلیدی است. یعنی آدم را باید ببری در آن افق، و او را در آن افق نگه بداری. نه اینکه به عنوان مستحبات حالا این چند تا خبر را بگیر بخور! اینطوری نه. باید ببری در آن افق نگه بداری. ◀️ این میشود همان بحث مثلث شناخت و آگاهی شده که گفته شد؛ بدون این نمیشود! 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni
♻️وب سایت ویرگول 🔰این روز‌ها هر کس را که می‌بینید ترجیح می‌دهد نوشته‌هایش را در بستر شبکه‌های اجتماعی منتشر کند یا اگر اهل خواندن نوشته‌های دیگران است، کانال‌ها یا صفحات نویسنده‌های مورد علاقه‌اش را دنبال کند. این سبک از مطالعه البته علیرغم تمام مزایاییش، آسیب‌هایی هم دارد که این مجال برای طرح این آسیب‌ها مناسب به نظر نمی‌رسد. اما شاید جوان‌تر‌ها خیلی یادشان نیاید که پیش از همه‌گیر شدن شبکه‌های اجتماعی، این، وبلاگ‌ها بودند که جور این جور کار‌ّا را به دوش می‌کشیدند و هر کس که حرفی برای گفتن داشت وبلاگی برای خودش راه می‌انداخت و اهالی مطالعه هم وبلاگ‌ها را در فهرست علاقمندی‌هایشان ذخیره می‌کردند و به تناوب به آنها سر می‌زدند. ظهور شبکه‌های اجتماعی اما باعث ایجاد فاصله‌ای میان کاربران اینترنت با فضای وبلاگ شود. 🔰اما همه‌ی کارشناسان اینترنت و سایر علوم مرتبط، نیک می‌دانند که فضا‌های وبلاگ‌گونه چقدر می‌تواند روی مخاطبان تأثیر‌گذار باشد. حالا یک استارت آپ ایرانی به نام ویرگول، سعی کرده فضایی شبیه وبلاگستان راه بیاندازد؛ با این تفاوت که این فضا علاوه بر امکانات سنتی یک وبلاگ، از ابزار‌ها و امکاناتی کاملاً امروزی هم بهره می‌برد. 🔰ویرگول نسل جدید وبلاگ‌هایی است که از اولین روزهای پیدایش اینترنت مهمان این دهکده جهانی بوده‌اند. اما این بار بستر نوشتن با گذشته فرق کرده است. در اینجا شما به سادگی می‌توانید بنویسید، به دور از هر امکان دست و پا گیر و بیهوده که تا به امروز در سایر سرویس‌ها با آن مواجه بوده‌اید. 🔰طراحان ویرگول در باره اولویت‌هایشان در این وبسایت یا بهتر بگوییم شبکه‌ی اجتماعی، می‌نویسند: »تمرکز ما در ویرگول بر روی ساده کردن نحوه نوشتن است برای همین شما با یک ویرایشگر ساده سر و کار خواهید داشت که بیش از هرچیز دیگر به شما کمک می‌کند تا متن دلخواهتان را بنویسید و آن را با علاقه مندان به اشتراک بگذارید. ادرس سایت ویرگول👇 🔍https://virgool.io 🔅تمُد🔅 🆔@Temod_uni