📌بررسی و تحلیل بودجه فرهنگی کشور
🔹مطابق سبک بودجه نویسی قانون بودجه اعتبارات دستگاههای عمومی و دولتی بر اساس برنامه هایی که پیشنهاد داده اند، تعیین شده است. این برنامه ها ذیل یک «فصل» تجمیع شده اند و با ترکیب چند «فصل» هم سنخ، «امور» شکل گرفته است.
🔹مطابق قانون بودجه فرهنگی امورات فرهنگی دارای هشت فصل و ۱۲۹ برنامه است. از سال ۶۰ تا ۹۹، بودجه با اعتبارات فرهنگی از روند رو به رشدی برخوردار است چنان که از ۴۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۶۰ به ۱۰۵,۰۱۸ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
🔹هشت فصل و برنامه های فرهنگی به شرح زیر در بودجه فرهنگی آورده شده است
دین و مذهب 👈۳۹برنامه
ورزش و تفریحات 👈۸برنامه
فرهنگ و هنر میراث فرهنگی 👈۳۷برنامه
رسانه 👈۱۵برنامه
گردشگری 👈۴برنامه
صنایع دستی 👈۳برنامه
تحقیق و توسعه در امور فرهنگی تربیت بدنی و گردشگری 👈۱۶برنامه
🔹سهم بودجه فرهنگی از بودجه عمومی کشور در این سال ها از سطح مشخصی فراتر نرفته و همواره میان ۱ تا ۴ درصد در نوسان بوده است. کمترین آن ۱/۲۶ درصد در سال ۱۳۶۰ و بیشترین آن ۳/۶ درصد در سال ۱۳۹۱ بود.
🔹در سال ۱۳۹۰ تعداد برنامه های فرهنگی شامل ۷۶ عنوان بود، اما در سال ۱۳۹۶، به ۱۲۹ برنامه رسید.
🔹مطابق قانون بودجه ۱۳۹۶، ۵۳ دستگاه به عنوان دستگاه هایی که از قبل برنامه های فرهنگی اعتبار جذب می کنند، شناسایی شده اند.
🔹 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیشترین تعداد برنامه ها (۱۷ برنامه) را در ذیل خود دارد و سازمان صدا و سیما با داشتن ۶ برنامه بیشترین اعتبار را نسبت به دیگر دستگاه های مورد بررسی دریافت می کند.
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
🔴 مقایسه عجیب سرانه بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها
🚫جدای از فاصله عجیب بودجه فرهنگی ایران با سایر کشورها لازم هست چند مقایسه ساده داشته باشیم با بودجه چند رسانه که بر علیه ما فعالیت فرهنگی سیاسی میکنند.
⭕️بودجه سالیانه بیبیسی بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۲۲ میلیون پوند است.
⭕️همچنین شبکه خبری "من و تو" مجموع هزینههای عملیاتی این شبکه طی سه سال مالی، از مرز ۵۳ میلیون پوند گذشته است. که از بارزترین فعالیت ضد فرهنگی این شبکه تبلیغ افکار فرقه ضاله و تبلیغ سگ پروری در منازل هست .
⭕️و اما اینترنشنال به گفته علی علیزاده تحلیلگر سیاسی، از قول روزنامه گاردین بودجه ۲۵۰ میلیون دلاری دارد که از طریق محمد بن سلمان تامین میشود.
♨️و یا بودجه فعالیت های ضد فرهنگی مسیح علینژاد که طبق اسناد عمومی قراردادهای دولت آمریکا، مسیح علینژاد تا امروز مبلغ ۳۱۷,۴۰۰ دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است.
🔹سهم بودجه فرهنگی همیشه بین یک تا چهار درصد متغیر بوده است و بیشترین میزان آن ده هزار میلیاردتومان بوده است. بدیهی است که حجم بودجه های فرهنگی دشمن چندین برابر ما می باشد.
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
🚨نشر حداکثری👆🏻
💞I am ghasim Soleimani
جهت شرکت در پویش نه به اینستاگرام و دادن امتیاز منفی به این اپ👇👇👇
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
#حاج_قاسم
🇵🇸🇱🇧کنشگری
📲تنبیه اینستاگرام توسط کاربران ایرانی
🔹پس از سانسور گسترده تصاویر و فیلمهای مرتبط با شهید سلیمانی در چند روز اخیر، کاربران ایرانی با راه اندازی پویشی با مراجعه به گوگل پلی، کمترین نمره کیفیت را برای اینستاگرام ثبت میکنند
🔹پس از آغاز این پویش، نمره اینستاگرام در گوگلپلی از ۴.۴ به ۳.۵ کاهش پیدا کرده و همچنان این روند ادامه دارد. این موج اعتراضی به ارزش و سهام اینستاگرام بهشدت آسیب میزند؛ در موارد مشابه قبل فیسبوک مجبور به عذرخواهی شده بود.
⚠️ اگر تمام فعالان مجازی انقلاب در نرم افزار گوگل پلی به برنامه اینستاگرام با انتخاب یک ستاره ، پایین ترین امتیاز یعنی را بدهند این عمل باعث کاهش شدید امتیاز اینستاگرام در گوگل پلی شده و در پی آن ارزش سهام کمپانی فیسبوک (مالک اینستاگرام در بورس ریزش پیدا خواهد کرد و متعاقبا ضرر زیادی برای سهام داران خواهد داشت )
🔹 این ترفند برای اولین بار توسط کاربران فلسطینی در اعتراض به بایکوت یکی از فعالان اجتماعی فلسطینی انجام دادند و بلافاصله فیسبوک دست از خباثت برداشت و عذرخواهی کرد.
📱لینک اینستاگرام در گوگل پلی 🔻
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.instagram.android
نشر حداکثری
🔸پیرو تأکید رهبر معظم انقلاب بر ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگ و رسانه کشور دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه کشور تشکیل و به تازگی پیشنویس اولیه این طرح منتشر شد.
🔺دبیرخانه طرح کلان و معماری ساختار فرهنگ و رسانه، بهرهگیری از سازوکار مشارکتی و تجمیع نظرات طیف وسیعی از نخبگان و صاحبنظران را خطمشی اصلی خود قرار داد. لذا از مسیرهای مختلف اقدام به تأمین محتوا از میان نظرات مردمی، نخبگان استانی، دستگاههای رسمی کشور، متخصصان و اهالی فرهنگ و رسانه، کتابها، مقالات و پژوهشها و سرانجام رسانههای رسمی و شبکههای اجتماعی نمود.
🔹در گام بعد، محتوای تأمینشده مورد تحلیل و نظاممندسازی قرار گرفت. تاکنون با اخذ نظر حدود ۹۰۰ نفر از اهالی فرهنگ و رسانه، بیش از ۱,۹۰۰ گزاره راهبردی استخراج شده است.
بررسی گزارههای راهبردی اهالی فرهنگ و رسانه نشان میدهد بخش عمدهای از نظرات، بر ضرورت هماهنگی برنامهها و راهبری امور فرهنگی ذیل یک مرجع واحد تأکید دارند.
🔺 ازآنجاییکه پیشنیاز بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور، تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی بهعنوان رأس هرم حکمرانی حوزه فرهنگ است و بدون این مهم، حتی با فرض امکانپذیری بازسازی سایر اجزای ساختار، مهمترین آسیب کنونی یعنی فقدان هماهنگی، همافزایی و هوشمندی، همچنان پابرجا است؛ بنابراین ارائه طرح تحول و بازسازی ساختار شورای عالی انقلاب فرهنگی در اولویت قرار گرفت تا با اجرای آن، اولاً مقدمه و پیشنیاز بازسازی سایر ساختارها محقق شود و ثانیاً شورای عالی بتواند با بهدست آوردن الزامات فرماندهی ازجمله بازوهای رصدی و راهبری، بازسازی ساختار فرهنگ و رسانه کشور را عالمانهتر، متقنتر و دقیقتر محقق کند.
متن پیش نویس سند👇👇👇
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
kalan.pdf
742.2K
🔰متن پیش نویس سند طرح کلان رسانه و فرهنگ
🔺شما نخبگان فرهنگی و رسانه ای میتوانید با مراجعه به سامانه زیر نظرات خود را پیرامون این سند ابراز و بیان نمایید👇👇👇
🔰 hamandishi.sccr.ir/
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
🔴اهرمهای الزامآور فرهنگی در دست نهادهای دیگر است نه شورای عالی انقلاب فرهنگی!
🖊مفهوم شناسی «تحول انقلابی» ساختار فرهنگی درگفتگو با حجت الاسلام علیرضا پیروزمند؛
🖌رزومه استاد:
عضو هیئت علمى، مسئول گروه روش و عضو گروه علم اصول احکام حکومتی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی
📎yun.ir/ardgob
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمد🔅
🆔 @Temod_uni
🇵🇸🇱🇧کنشگری
✅کد های مهم حکمرانی فرهنگی
✍️حجت الاسلام علیرضا پیروزمند
✅بازسازی ساختار فرهنگی فراگیر است اما بنیانبرکن نیست
✅سازماندهی های دولت در امورفرهنگی مانند هیات ها، دارالقران ها و ....کیفیت را فدای کمیت کرده است
✅مدیریت فرهنگی در کشور انرا مردمی نکردهاست بلکه با تصدیگری و ارائه آمار، شروع به گزارشدهی کردهاند و افراد در راس دغدغه فرهنگی نداشته اند.
✅اعیاد نیمه شعبان در گذشته مردمی برگزار میشد و حالا مردم از حاکمیت انتظار دارند که بنر بزند و تصدی این امر را داشته باشد اگرچه آمار ممکن است که بالا رفته باشد، اما کیفیت تغییر پیدا نکرده است
✅انقلاب اسلامی در اوایل زمینه مشارکت، حضور و تنوع فعالیتهای فرهنگی مردمی را افزایش داده است، صرفنظر از اینکه این اتفاقی که روی داده است، توسط یک دستگاه مانند سازمان تبلیغات یا وزارت ارشاد اسلامی بوده است، یا خود مردم این کار را کردهاند.
✅در گام دوم که درباره بازسازی فرهنگی انقلاب اسلامی صحبت میکنیم، یکی از نقاطی که باید روی آن دست بگذاریم، این موضوع است که نحوه ارتقای مشارکت مردم در فعالیتهای فرهنگی چگونه است؛
✅زمانی که درباره بازسازی ساختاری فرهنگی صحبت میکنیم باید بتوانیم این گرهها را حل کنیم که هم دخالت دولت باعث پا پس کشیدن مردم نشود و هم حضور مردم، به معنای اینکه دولت از صحنه خارج شود، قلمداد نشود
✅یکی از عواملی که باعث شده، شورا عالی انقلاب فرهنگی نفوذ کافی نداشته باشد، غیر از عوامل داخلی خودش این است که در ساختار فرهنگی کشور، دستگاهها به صورت قانونی موظف به پاسخگویی به این شورای نیستند، بلکه موظف به پاسخگویی به دفتر مقام معظم رهبری یا رئیسجمهور هستند
✅شورای عالی انقلاب فرهنگی اهرم الزامآوری و یا عزمی که در اشخاص حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد، ندارد. در حالی که اراده رئیسجمهور به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر بازخواست از دستگاههای فرهنگی باشد.
✅اهرم مالی در اختیار ریاست جمهوری و دفتر نهاد رهبری میباشد و اساسا شورای عالی انقلاب فرهنگی نمیتواند نقش ارزیاب را داشته باشد
✅زمان کارسپاری حوزه فرهنگ، دستگاهها همه خط اول میدان اند، اما زمان پاسخگویی عمدتا خبری از آنها نیست.
✅در عرصه فرهنگ نمیتوان انتظار داشت که به صورت قالبزنی آجر، عمل کرد، قطعا و قهرا یک حجمی از دستاورد و آثار فرهنگی در بهترین حالت تحت مدیریت قرار نمیگیرد. ما باید بخش رهبری، دولتی و مردمی را به بهترین وجه با یکدیگر همافزا کنیم.
✅یک هماهنگیهای بالادستی و فرادستی و یک لایه بالاتر از ساختار فرهنگی که موضوع را مدیریت نمیکنند و دستاوردها و ویژگیها و اوصاف مورد نظر را مدیریت میکنند، باید وجود داشته باشد.
✅حکمرانی فرهنگی حداقل دو لایه پیدا میکند که یک لایه موضوعی و مجموعهای از دستگاههاست که خودشان تقسیم کار میکنند و سهم هر یک مشخص است و یک لایه بالاتر، وصفی است که درصدد محقق کردن ویژگیهای فرهنگی است.
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅تمُد🔅
🆔 @Temod_uni
6.pdf
153.2K
🏫کدامیک از سازمان ها از دولت بودجه فرهنگی دریافت می کنند؟
♻️حدود54 دستگاه فرهنگی باید 129 برنامه را اجرا نمایند.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمُد🔅
🆔@Temod_uni
🇵🇸🇱🇧کنشگری
🏫کدامیک از سازمان ها از دولت بودجه فرهنگی دریافت می کنند؟ ♻️حدود54 دستگاه فرهنگی باید 129 برنامه را
🖌اشکالاتی که در نگاه اول به این نوع از بودجه ریزی می توان وارد نمود:
🔰بعضی از برنامه های فرهنگی نیازمند به میدان آوردن چندین دستگاه است اما در بودجه ریزی فرهنگی هر برنامه به یک ارگان متولی داده شده است.در حالی که نیازمند آن هستیم در بعضی برنامه های فرهنگی چندین دستگاه، متولی آن امر شده و به صورت شبکه ای فعالیت نمایند
🔰متولی ارزیابی برنامه های فرهنگی و ارزیابی بودجه های فرهنگی از لحاظ قانونی دیوان محاسبات ولی فی الواقع بیت رهبری و نهاد ریاست جمهوری می باشد که این دو سازوکار صحیح و ساختارمند جهت ارزیابی برنامه های فرهنگی را ندارند.شاخص ها،سنجه های ارزیابی باید توسط ساختاری مشابه کانون های ارزیابی طراحی گردد و به صورت یک سازمان، گزارشاتی را از عملکرد دستگاه ها ارایه نماید
🔰سازوکار تنبیه و کاهش بودجه های فرهنگی از دستگاه خاطی در امر فرهنگ دیده نشده است.
🔰تکثر زیاد دستگاه های فرهنگی نیازمند این است که در برخی موضوعات متولی اصلی داشته باشد برای مثال در حوزه مسجد ما بیش از 20 متولی داریم و نمیتوانیم کم کاری در این حوزه را بر عهده گردن یک سازمان بگذاریم
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمُد🔅
🆔@Temod_uni
🔸 بودجه فرهنگی دولت در سال ۱۴۰۰
📌قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات فرهنگی را بین ۱۳۱ نهاد مختلف تقسیم کرده است. خبرگزاریها، پژوهشگاهها، صدا و سیما، دانشگاههای مختلف، نهادهای نظامی، وزراتخانهها و...
📌 در این قانون اعتبار فرهنگی دریافت میکنند. مبلغ کل این بودجه فرهنگی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که تنها حدود ۲ درصد از کل بودجه کشور است.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمُد🔅
🆔@Temod_uni
🔸تغییرات بودجه فرهنگی در لایحه ۱۴۰۱
📌نهادهای متولی فرهنگ در ایران شامل چند نهاد اصلی است که بودجهشان کسر مهمی از کل اعتبارات فرهنگی کشور را تشکیل میدهد. این نهادها را با تعریفی مشخص (بسته به نحوه انتخاب مدیرشان) میتوان به سه دسته تقسیمبندی کرد.
🔸نهادهای «غیردولتی، غیرحاکمیتی» نسبت به دو دسته دیگر اعتبار بسیار کمتری دریافت میکنند؛ مثلاً بودجه کمیته ملی المپیک که بیشترین بودجه را در دسته خودش دریافت میکند، دویست و شانزده میلیارد تومان است و بودجه صدا و سیما به عنوان یک نهاد حاکمیتی هشت هزار و پانصد میلیارد تومان می باشد
🔹صدا و سیما در قانون بودجه ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار گرفته است که بخشی از آن به نهادهای مرتبط اختصاص دارد. این سازمان بهتنهایی بیش از ۲۵ درصد بودجه فرهنگی کشور را در اختیار دارد.
🔹حوزه علمیه و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت سر صدا و سیما قرار گرفتهاند. نیروهای مسلح ۲۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار فرهنگی و وزارتخانههای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری در این قانون هر کدام کمتر از ۱۵۰۰ میلیارد تومان برای مصارف فرهنگی بودجه گرفتهاند.
📌قانون بودجه ۱۴۰۰ اعتبارات فرهنگی را بین ۱۳۱ نهاد مختلف تقسیم کرده است. خبرگزاریها، پژوهشگاهها، صدا و سیما، دانشگاههای مختلف، نهادهای نظامی، وزراتخانهها و... در این قانون اعتبار فرهنگی دریافت میکنند. مبلغ کل این بودجه فرهنگی نزدیک به ۳۸ هزار میلیارد تومان است که تنها حدود ۲ درصد از کل بودجه کشور است.
🔸در قانون بودجه هزار و چهارصد، ده برنامه مهم فرهنگی وجود دارد که که بیش از هشتاد درصد اعتبارات فرهنگی کشور صرف آنها میشود.
🔺 مشکل آن جاست که در هر یک از این موضوعات نهادهای مختلفی درگیرند که بعضاً ممکن است به موازیکاری ختم شود؛ مثلاً سیوپنج نهاد درگیر آموزش نیروی انسانی متخصصاند که در مجموع بیش از دو هزار و پانصد میلیارد تومان بودجه دریافت میکنند.
🔹 در لایحه بودجه هزار و چهارصد و یک با حذف حدود پانزده نهاد فرهنگی و جای دادن آنها در دل نهادهای اصلی گام مهمی در این مسیر برداشته شده است.
🔹لایحه بودجه امسال که هفته پیش منتشر شد اعتبار کمتری نسبت به سال قبل به بخش فرهنگ اختصاص داده است. تمام اعتبار فرهنگی بودجه امسال در نُه نهاد کلان تجمیع شده است و نهادهای بودجهگیر سال گذشته امسال از مسیر این نُه نهاد کلان بودجه خواهند گرفت.
🔸 عیالوارترین نهادها عبارتاند از: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی. چهل و چهار نهاد در کشور از این سه نهاد بودجه میگیرند.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمُد🔅
🆔@Temod_uni
#فقط_اشاره تا بعد...✍️
درباره این که یک یادداشت از سوی رهبر انقلاب تأیید میشود، می توان صحبتها کرد و یادداشتها نوشت ...
این سالها بارها در مجامع مختلف این را تأکید کردیم که نیاز امروز حوزه ایجاد #پویش_نوشتن است.
برای رسیدن به یک یادداشت معیار بیشتر بخوانیم و بیشتر بنویسیم و راحت با مخاطب حرف بزنیم.
خیلی خوشحال می شویم که یادداشت های خودتان را به ادمین کانال ارسال نمایید تا در کانال بارگزاری نماییم.
#یادداشت_فاخر
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
این یادداشت آقای صرفی نویسندهی خوش ذوق، با سواد و بیادعای کیهان، درباره حاج قاسم که توجه رهبری را جلب کرده است
⬇️✒️✒️✒️✒️⬇️
ستاره قاسم در کهکشان راه خمینی(یادداشت روز)
♦️چقدر خوب است که کودکان وقتی به دنیا میآیند کسی نمیداند سرنوشت چه تقدیری برای آنان رقم زده و تاریخ برای شانه نحیف برخی از این کودکانگریان، چه مأموریتی گرانسنگ تدارک دیده است. آری! اینگونه بود که دست فرعون بهرغم تمام دست و پا زدنهایش، به فرزند عمران و یوکابد نرسید و موسی دودمان طاغوت عصر خود را در نیل بر باد داد. و آن زمانی بود که از چشم دنیااندیشان و ظاهربینان کار مؤمنان به پایان رسیده بود؛ در پیش، امواج خروشان نیل بود و از پس، لشکر جرّار فرعون. اما تقدیر الهی چیز دیگری بود. پس فرمان آمد که ای موسی! عصای خود را بر دریا بزن ... و شد آنچه ناشدنی مینمود.
♦️تابستان سال 1953 برای «دوایت آیزنهاور» سی و چهارمین رئیسجمهور آمریکا شیرین بود. ماموران سازمان CIA در تهران به فرستادگان و مزدوران بریتانیایی که دیگر کبیر نبود پیوستند و عملیات آژاکس را با موفقیت به سرانجام رساندند. دولت وقت با کودتا سرنگون شد و شاه لرزان و فراری دوباره بر تخت نشست. «آلن دالس» رئیس CIA اگر از آینده چیزی میدانست بدون شک پنج سال بعد، تیمی از ماموران خود را بار دیگر راهی ایران میکرد اما این بار نه به مقصد تهران بلکه به «قناتملک»، روستایی در دل کویر مرکزی ایران. به خانه ساده و محقر مشهدی حسن.
♦️اما نه آیزنهاور و دالس میدانستند و نه حتی مشهدی حسن و فاطمه که آن کودکی که روز اول فروردین سال 1337 پا به زمین گذاشته و گریه میکند، چه آیندهای و مأموریتی در پیش دارد. فرزند سوم خانه بود و نامش را گذاشتند قاسم. انتخابی بهجا و نامی نیکو بود. این طفل شیرخوار و روستازاده گمنام، مأموریت داشت چیزهایی را قسمت کند. از این باب همه ما قاسم هستیم چرا که در زندگی چیزهایی را با دیگران و بین دیگران قسمت میکنیم. اما قرار بود او از همه ما و قاسمها، قاسمتر باشد.
♦️دنیا معرکههای عجیب و غریب و شگفتیهای فرامحاسباتی کم ندارد. نقاطی به ظاهر بسیار دور و بیربط در گوشه و کنار کرهخاکی هستند که هیچ دستگاه محاسباتی و عقل و حتی خیالی نمیتواند میان آنها خطی برقرار سازد. وقتی مامور ساواک سال 1342 با ریشخند از آقا روحالله پرسید یارانت کجا هستند، آن مرد خدا که دلش از خورشید هم گرمتر و چشمهایش از برق آسمان گیراتر بود، با دلی آرام و قلبی مطمئن پاسخ داد؛ سربازان من در گهوارهها هستند. یحتمل مأمور مفلوک سازمان اطلاعات و امنیت کشور، پوزخندی زده و در دل یا زیر لب گفته باشد عجب آخوند خوشخیالی و چه خیالات خامی! نمیتوان به واکنش آن مأمور چندان خرده گرفت. آن روز قاسم سلیمانی پنج ساله بود، مهدی باکری و اسماعیل دقایقی 9 ساله، حسن باقری و ابراهیم همت هشت ساله، حسین خرازی شش ساله، احمد کاظمی، مهدی زینالدین و حسن تهرانیمقدم 4 ساله، محمود کاوه و علی هاشمی 2 ساله. کودکانی دور از هم، هر کدام در شهری و روستایی. آن ستارههای دور از هم در کهکشان راه خمینی. آنقدر دور که هیچ منجمی نمیتوانست پیشبینی کند روزی که چندان دور نیست این ستارهها در یک مدار قرار خواهند گرفت و چشم آسمان از نورشان روشن خواهد شد.
♦️تازه این کودکان فرماندهان سپاه خمینی کبیر بودند و بسیاری از سربازان آنان حتی هنوز پای بر زمین، این «سیاره رنج» نگذاشته بودند. گفتیم فرمانده و سرباز! بگذار همینجا تکلیف این دو کلمه را روشن کنیم. میدانی چرا فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران که نامش لرزه بر اندام دشمنان میانداخت خود را همیشه سرباز میدانست و مینامید و وصیت کرد بر سنگ مزارش بنویسند سرباز قاسم سلیمانی؟ همان سربازی که چند روز پیش یک رسانه آمریکایی با کینهای عمیق نوشت سلیمانی شبه نظامیان عراق، لبنان و یمن (افغانستان و پاکستان و سوریه و فلسطین را جاانداخته) را به یک اتحاد راهبردی متصل و نیروی قدس را به نوعی ناتو تبدیل کرد.
ادامه 👇👇
♦️در روزگاری که آدمها به دنبال نام هستند و برای خود لقب میسازند و میتراشند و برای محکمکاری سفارش میدهند، مردی که سرنوشت منطقه و بلکه جهان را تغییر داد، به او لقب «فرمانده سایهها»، «خردکننده داعش» و «قویترین مرد خاورمیانه» داده بودند و فرماندهان ارتش آمریکا به او حسادت میکردند، خود را سرباز میداند. ریشه ماجرا به همان پیرمرد طوفانی برمیگردد که بر صندلی ساده حسینیه جماران مینشست و آرام سخن میگفت و دنیا را به لرزه درمیآورد. قاسم شاگرد مکتب حضرت روحالله بود. همان که بنیانگذار انقلابش میخواندند، مرد قرن، سیاستمدار عصر، تغییردهنده جهان و تاریخ و... البته که همه اینها بود اما وقتی یکی از مریدانش فریاد زد؛ «ما همه سرباز توئیم خمینی، گوش به فرمان توئیم خمینی»، باز ساده اما از روی عقیده و منطبق با عمل خویش گفت؛ «نه من سرباز توام و نه تو سرباز من. همه سرباز خداییم انشاءالله.»
♦️آدمهای خوب کم نیستند و کم ندیدهایم. شاید ما هم آدمهای خوبی باشیم چرا که گاهی کارهای خوبی میکنیم. بخشی از شادی و وقت و توانایی و پول خود را با عدهای قسمت میکنیم. شاید برخی خوبتر باشند و از قوه قهریه خود نیز برای خوب بودن و خوبی کردن استفاده کنند. مثلاً وقتی میبینند به کسی دارد ظلم میشود، سینه سپر کنند و وارد معرکه شوند. مأموریت قاسم تقسیم کردن بود. آرامش و امنیت و شادی و لبخند و در کنارش ترس و وحشت و اضطراب. آنچه قاسم را از دیگر خوبان سوا میکرد، آن بود که او اهل قناعت نبود. بله! قناعت همیشه هم چیز خوبی نیست. اگر در تقسیم خوبیها به دایره تنگ و حقیری در اطراف خود قناعت کنی، چنین میشود. قاسم آرامش و امنیت و لبخند را برای همه انسانهای روی زمین میخواست نه فقط برای اهالی قناتملک و کرمانیها و ایرانیها. برای او فرقی نداشت که این زن و مرد و کودک چه زبانی دارند، چه آیینی و خطوط جغرافیا آنان را چگونه تقسیم کرده است. امنیت و آرامش و لبخند حق همه بود و وحشت و اضطراب حق همه آنهایی که آن حق را از دیگران سلب کرده بودند. اینجاست که قاسم را میتوان در دو شمایل دید. شمایلی نرمتر از حریر و دلنازکتر از کودکان که گویی هنوز کودکی پنج ساله در قناتملک است. همانقدر دل کوچکی دارد. از ته دل میخندد و مثل ابربهارگریه میکند. و شمایلی دژم و غضبناک که گویی خدای جبار و منتقم به او مأموریت داده است تا بندگان طاغی و خونریزش را به دست او هلاک کرده و راهی دوزخ سازد.
♦️خیابانهای شلوغ و تاریک ما برای نام تو حقیر و کوچکاند. روزی ستارهای بزرگ و پرنور کشف میشود و نام تو را بر آن خواهند گذاشت. بلندمردا! نامت بلند باد که آب و آتش در چشمان تو به هم میرسید و خوشا بحال آنانکه در روزگار رجعت بار دیگر آن چشمهای پرفروغ را میبینند و میانشان نور تقسیم خواهیکرد.
محمد صرفی
#یادداشت_فاخر
#حاج_قاسم
🔅تِمُد🔅
🆔@Temod_uni
🔰جزییات تغییر بودجه ۹ نهاد اصلی فرهنگی
🔺در بودجه ۱۴۰۱ سازمان های فرهنگی باید از ۹ نهاد اصلی بودجه خود را دریافت نمایند.
🔹بخش فرهنگ در لایحه بودجه امسال قرمزپوش شده است. کل اعتبار فرهنگی بیش از 4هزار میلیارد تومان کاهش یافته و بیشترین کاهش نسبی نصیب شورای عالی حوزههای علمیه شده است.
🔺تنها دو نهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ورزش و جوانان از کاهش بودجه فرهنگی در امان بودهاند و بودجه آنها رشد کرده است. همچنین بودجه صداوسیما بهعلت حذف ردیف بودجه ساترا ۲هزار میلیارد تومان کم شده است.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
👓 لزوم تجدید نظر در سیاست گذاری و سامان دهی به مؤسسه تنظیم و نشر
✅ حجت الاسلام نیک بین عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی
🔹 بنده معتقد هستم که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در تبیین و ترویج اندیشه های امام خمینی(ره) بسیار ضعیف عملکرد کرده، از این رو باید در سیاست گذاری و سامان دهی این مؤسسه تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
🔹 باید افکار، عقاید، گفتمان و سیره زندگی امام راحل در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) موج بزند، اما متاسفانه شاهد این امر هستیم که در بسیاری موارد خلاف رفتار و سیره عملی امام راحل در این مؤسسه عمل می شود.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni
🇵🇸🇱🇧کنشگری
👓 لزوم تجدید نظر در سیاست گذاری و سامان دهی به مؤسسه تنظیم و نشر ✅ حجت الاسلام نیک بین عضو کمیسیون
✅کدهای مهم حکمرانی فرهنگی
🔹بنده چند روز از مرقد امام راحل عبور می کردم درب صحن مرقد امام خمینی(ره) هنگام نماز صبح بسته بود، حداقل بنایی که برای مرقد شریف امام راحل ساخته شده به اندازه یک نمازخانه از آن استفاده کنند.
🔹مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در تبیین و ترویج اندیشه های امام خمینی(ره) بسیار ضعیف عملکرد کرده، از این رو باید در سیاست گذاری و سامان دهی این مؤسسه تجدید نظر اساسی صورت بگیرد.
🔹امام راحل متعلق به طیف، گروه و جریان خاصی نیست، اما متاسفانه برخی در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افکار و اندیشه های امام راحل را تئوریزه می کنند و اندیشه ها و بیانات امام را با عقاید، برداشت ها، روش، منش و متدهای خود تفسیر می کنند
🔹حذف ردیف بودجه نهادها و موسسات ناکارآمد لازم و موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) را از جمله این مؤسسات عنوان کرده است.
#حکمرانی_فرهنگی
#بازسازی_ساختارهای_انقلابی
🔅تمد🔅
🆔@Temod_uni