eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●عن الإمام الصادق عليه السلام عَجَباً لِأَقْوَامٍ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ شِيعَةٌ لَنَا وَ يُقَالُ إِنَّ أَحَدَهُمْ يَمُرُّ بِهِ دَهْرَهُ وَ لَا يَأْتِي قَبْرَ الْحُسَيْنِ عليه السلام جَفَاءً مِنْهُ وَ تَهَاوُناً وَ عَجْزاً وَ كَسَلًا أَمَا وَ اللَّهِ لَوْ يَعْلَمُ مَا فِيهِ مِنَ الْفَضْلِ مَا تَهَاوَنَ وَ لَا كَسِلَ. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: تعجب است از گروهى كه مى پندارند شيعه ما هستند ولى گفته مى شود روزها مى گذرد و به زيارت قبر حسين عليه السلام نمى روند، چه از روى جفا یا تنبلى یا ناتوانی یا كسلى و بى حالى باشد، به خدا سوگند اگر مى‌دانستند در زيارت آن حضرت چه فضیلتی است هرگز تنبلى و كسلى را به خود راه نمى‌دادند. 📜کامل الزیارات/ب۹۷/ح۸. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●قال الامام الصادق عليه السلام مَا مِنْ أَحَدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِلَّا وَ هُوَ يَتَمَنَّى أَنَّهُ مِنْ زُوَّارِ الْحُسَيْنِ لِمَا يَرَى مِمَّا يُصْنَعُ بِزُوَّارِ الْحُسَيْنِ عليه السلام مِنْ كَرَامَتِهِمْ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: احدى نيست در روز قيامت مگر آنكه آرزو مى كند از زوّار امام حسين عليه السلام باشد زيرا مشاهده مى كنند چه كرامتى خداوند درباره آنها منظور مى فرمايد. 📜کامل الزیارات/ب۵۰/ح۱. 🔰 @adyanuniv 🔰
زیارت سید الشهداء علیه السلام ●قال الامام لصادق عليه السلام: مَن سَرَّهُ أنْ یَکونَ عَلَی مَوائِدِ النُّورِ یَوْمَ القیِامَةِ فَلْیَکُن مِنْ زُوّارِ الحُسَینِ بنِ عَليٍّ عليهما السلام. ●امام صادق عليه السلام فرمودند: هرکس دوست دارد در روز قیامت بر سر سفره‌های نور بنشیند، پس از زائران حسین بن علی عليه السلام باشد. 📜کامل الزایارات/ب۵۰/ح۲. 🔰 @adyanuniv 🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت هفتم ▪️دلايل سلفيه بر عدم جواز توسل 2 🔻تمسک به نظر ابوحنيفه پيشواي حنفيان ابن‌تيميه مي‌گويد قسم به مخلوقات حرام است، و اين مذهب ابوحنيفه است [29] . ▪️نقد و بررسي استدلال و تمسک به نظر ابوحنفيه، پيشواي حنفيان، از دو جهت قابل خدشه است. اولا ايشان به عنوان کراهت و احيانا نظر شخصي ذکر کرده است؛ چنان که ابوالحسين قدوري در شرح کرخي اين نظر را در باب «الکراهة» آورده است و ابويوسف از استاد خود ابوحنيفه نقل مي‌کند که مي‌گفت: سزاوار نيست کسي خدا را جز به خدا بخواند و او کراهت داشت که بگويد: به حق فلاني. ثانيا اگر به دليل ابوحنيفه توجه کنيم، مي‌بينيم ايشان چنين استدلال عقلي مي‌کند که: لانه لاحق للخلق علي الخالق (زيرا که مخلوق حقي بر خالق ندارد) [30] . و اين به معناي نفي حق به طور کلي نيست، زيرا که خداوند خود صريحا حقوقي را براي پيامبران و افراد با ايمان به عهده گرفته و فرموده است: «ثم ننجي رسلنا و الذين آمنوا کذلک حقا علينا فنج المؤمنين»[31]. و خود حنفيان مانند ابن‌عابدين، اين حق را قبول دارند؛ ولي مي‌گويند: خلق، حق وجوبي بر خداوند ندارند [32] . اين نظر اگر کلي هم باشد، تنها براي پيروان مکتب فقهي حنفي قابل پيروي است و نمي‌توان آن را بر پيروان ساير مکتبهاي فقهي تحميل کرد. ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 29- المؤسوعة الفقهیة الکویتیة، ج 7، ص 263 – قاعدة جلیلة، ص 51 30- کتاب و سنت، ندای وحدت، ص 260 و 261 31- سوره یونس، آیه 103 32- المؤسوعة الفقهیة الکویتیة، ج 14، ص 160 🔰 @adyanuniv 🔰
التوسل مفهومه و اقسامه و حکمه فی الشریعة الاسلامیة الغراء - جعفر سبحانی.pdf
2.69M
📚 ✍🏻 نویسنده: استاد جعفر 👈🏼 به زبان 👈🏼 فصول کتاب: 1 التوسّل بأسمائه وصفاته ؛ 2 التوسّل بالقرآن الكريم ؛ 3 التوسّل بالأعمال الصالحة؛ 4 التوسّل بدعاء الرسول الأكرم ؛ 5 التوسّل بدعاء الأخ المؤمن ؛ 6 التوسّل بدعاء النبي في حياته البرزخية؛ 7 التوسّل بالأنبياء والصالحين أنفسهم ؛ 8 التوسّل بحقّ الصالحين وحرمتهم ومنزلتهم ؛ 9 التوسّل بمقام النبي ومنزلته عند اللَّه ؛ 10 التوسّل بالنبي متواتر إجمالا؛ فهرس المواضيع 🔰 @Adyanuniv🔰
✍🏻 نویسنده: استاد جعفر 👈🏼 به زبان 👈🏼 فصول کتاب: 1 التوسّل بأسمائه وصفاته ؛ 2 التوسّل بالقرآن الكريم ؛ 3 التوسّل بالأعمال الصالحة؛ 4 التوسّل بدعاء الرسول الأكرم ؛ 5 التوسّل بدعاء الأخ المؤمن ؛ 6 التوسّل بدعاء النبي في حياته البرزخية؛ 7 التوسّل بالأنبياء والصالحين أنفسهم ؛ 8 التوسّل بحقّ الصالحين وحرمتهم ومنزلتهم ؛ 9 التوسّل بمقام النبي ومنزلته عند اللَّه ؛ 10 التوسّل بالنبي متواتر إجمالا؛ فهرس المواضيع 🔰 @Adyanuniv🔰
🔴شبهات وهابیت🔴 🔻توسل🔻 ▪️قسمت هشتم ▪️دلايل سلفيه بر عدم جواز توسل 3 🔻تمسک به آيه: فلا تدعوا مع الله احدا (سوره جن، آيه 18) دليل ديگر سلفيها چون سيد محمد رشيد رضا بر عدم جواز توسل به پيامبر (صلی الله علیه و آله) بعد از فوت اين است که وسيله براي تقرب به خدا بايد چيزي باشد که خداوند براي مردم مقرر داشته مانند ايمان و عمل و دعا. در قرون وسطي توسل به اشخاص پيامبران و صالحين با تقوي متداول شد و آنان را وسائل الي الله ناميدند؛ و خدا را به آنان قسم مي‌دادند و حاجات خود را در کنار قبورشان از آنان مي‌خواستند. در صورتي که دعا، عبادت است و خداوند در قران مي‌فرمايد:«فلا تدعوا مع الله احدا» [33] . (هيچ کس را با خدا به دعا نخوانيد) «و ان الذين تدعون من دون الله عباد امثالکم» [34] . (و کساني را که بجاي خدا به دعا مي‌خوانيد بندگاني مانند شما هستند). ▪️نقد و بررسي در پاسخ اين اشکال بايد بدانيم که هر دعايي عبادت نيست، تا چه رسد به اين که روح عبادت باشد؛ زيرا دعا از ريشه‌ي «دعوت» است که در قرآن فراوان به کار رفته است. مانند: «ندع ابنائنا» [35] (فراخوانيم فرزندانمان را)؛ «ولا تجعلوا دعاء الرسول بينکم کدعاء بعضکم بعضا» [36] (پيامبر را آن طور که يکديگر را صدا مي‌زنيد، نخوانيد). طبيعي است که نه هر ندايي دعاست و نه هر دعايي عبادت است، بلکه دعا موقعي عبادت است که مشتمل بر احکام عبادت مثل خضوع و تذلل در برابر خدا و اقرار به خدايي معبود باشد و اين چه ربطي به توسل و تبرک به پيغمبر (صلی الله علیه و آله) و ائمه (علیهم السلام) و کمک خواستن از آنان دارد؟ و اين که در روايت آمده: «الدعا هو العبادة»، يعني دعاي خداي تعالي از جمله عبادات است، نه اين که هر دعايي عبادت است [37] . ▪️ادامه دارد ... —-------------------------📚منابع : 33- سوره جن آیه18 34- سوره اعراف آیه194 35- سوره آل عمران آیه61 36- سوره نور آیه63 37- الفیض ج3 ص540 ؛ التندید بمن عدد التوحید ص 30 تا 40 🔰 @adyanuniv 🔰
12.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بیان شبهه قسمت دوم زئوس در این قسمت شبهات زیر را القاء کند 1.خداوند همان صفات انسان ها را دارد، خواب، غفلت، و جسمانی بودن و از انجام بعضی امور عاجز است مانند اینکه توانایی جلوگیري از سیل و امثال آن را ندارد، به حرفش گوش نمی دهند. 2.زئوس در قسمت بعدي در نظر دارد که بگوید، چطور خداوند در مقابل ابرهه از خانه خود دفاع کرد ولی در مقابل سیل و امثال آن کاري انجام نداد به عبارت دیگرخداوند متعال کسی که قصد تخریب کعبه را داشته باشد به وي امان نداد و آن را عذاب کرد همچون اصحاب فیل آنان را نابود می کند ، پس چطور در مقابل سیل و امثال آن از خانه خود دفاع نمی کند 3.در ضمن بیان یک واقعه تاریخی، قصد دارد که بگوید این خانه کعبه غیر از آن است و ثانیا توسط یک مسیحی بازسازي شده است. 4.تحدي نسبت به قرآن و الفاظ قرآن را بیان می کند. 5.اگر این کتاب قرآن از جانب خدا است پس نباید در آن اختلاف باشد ( حال آنکه در آن اختلاف و تناقضاتی دیده می شود)
🔰پاسخ به شبهه دوم، قسمت اول گروهی از اهل سنت مانند مجسمه و اشاعره و وهابیت، قائل به جسمانی بودن خدا هستند و این امر را منکر نمی شوند، اندیشه تجسم چنان، در افکار وهابیت ریشه دارد که مقام منزلت خدا را در حد یک انسان معمولی تنزل می دهند و تا جایی که خداوند را محتاج اعضاء و جوارح پنداشته اند و قائل هستند آنچه در مورد صفات خداوند در قرآن آمده است باید به ظاهر آن توجه کنیم و از تاویل دوری کنیم و به گونه ای این صفات را تعریف می کنند که لازمه آن جسمانیت خداوند می شوند . و آنچه که زئوس در این کلیپ به ان اشاره می کند بر گرفته از عقاید این گروه می باشد.
✅در رد این عقیده 🔰از منظر نقل: « حَمْزَةَ بْنِ مُحَمَّدٍ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي الْحَسَنِ ع أَسْأَلُهُ عَنِ الْجِسْمِ وَ الصُّورَةِ فَكَتَبَ سُبْحَانَ مَنْ لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ لَا جِسْمٌ وَ لَا صُورَةٌ »، حمزه بن محمد گويد: به امام کاظم علیه السلام نوشتم و از جسم و صورت خدا پرسيدم، جواب نوشت: منزه باد كسى كه نيست به مانندش چيزى، نه جسم است و نه صورت . سوره شوری آیه ۱۱: « لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَيْ‏ءٌ »، هيچ چيزى همانند او نيست. اين جمله در حقيقت پايه اصلى شناخت تمام صفات خدا است كه بدون توجه به آن به هيچيك از اوصاف پروردگار نمى توان پى برد، زيرا خطرناكترين پرتگاهى كه بر سر راه پويندگان طريق" معرفة اللَّه" قرار دارد همان پرتگاه‏ تشبيه" است كه خدا را در وصفى از اوصاف شبيه مخلوقاتش بدانند، اين امر سبب مى‏ شود كه به" دره شرك" سقوط كنند. به تعبير ديگر او وجودى است بى‏ پايان و نامحدود از هر نظر و هر چه غير او است محدود و متناهى است از هر نظر، از نظر عمر، قدرت، علم، حيات، اراده، فعل، و خلاصه همه چيز، و اين همان خط" تنزيه" و پاك شمردن خداوند از نقائص ممكنات است.
🔰در رد این عقیده 🔰از منظر عقل: خداوند متعال جسم نیست چون جسم و جسمانیت یعنی آنچیزیکه مشتمل بر ابعاد سه گانه است طول، عرض، ارتفاع می باشد، از لوازم آن ترکیب است. و از خصوصیات ترکیب، احتیاج می باشد، که این خصوصیت از واجب الوجود منتفی است. ✅توضیح مطلب: از اقسام توحید، توحید در احدیت است یعنی ذات خداوند متعال بسیط است و از هیچ جزئی تشکیل نشده است چنانچه قرآن کریم می فرماید « قل هو الله احد ». از طرفی آنچه مرکب است محتاج به اجزاء است و احتیاج هم در مورد خداوند محال است چنانچه قرآن می فرماید: اللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ خداوند بی نیاز و ستوده است. ( چون خداوند واجب الوجود است ) پس وقتی وجودش واجب شد وجوب وجود اقتضاء نفی ترکیب می کند و نفی مثل می کند.