💠جذب صوفیه با آغاز شطح گویی💠
🔸قرون سوم و چهارم، دو قرنی است که شخصیتهای شطحگوی صوفیه ظهور یافته و تصوف را از مرحله جوانه زدن، به مرحله رشد و رواج سوق دادند.
🔻مشخصات بارز این دوره شور و شوق اعجابانگیزی است که بواسطه تعالیم مبهم و شطحگونه در میان صوفیه رواج یافت.
🔻"بایزید بسطامی (متوفی 261 ه. ق) با شطحیات معروفش و "سهل تستری" (متوفی 283 ه. ق) و از همه مهمتر "حسین بن منصور حلاج" (متوفی 309 ه. ق) از شخصیتهای معروف این دورهاند.
🔻در این دوره اصول و مسائل عرفان تبلور بیشتری پیدا کرده و مسائلی از قبیل فنا، راز، معرفت شهودی و محبت جزو تعالیم اصلی صوفیان قرار گرفت.[1]
🔻به دلیل جاذبههای عناوین نامبردن شده، روز به روز بر تعداد صوفیان افزوده شد. درحقیقت کسانی که در این دوره جذب صوفیه شدند، بیشتر تحت القائات چنین عناوینی مسلک صوفیه را برگزیدند تا حقیقت تصوف!
پینوشت:
[1]یثربی یحیی، پژوهشی در نسبت دین و عرفان، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، تهران، 1384، چاپ دوم، صص 27 و 28.
#نقد_تصوف
#شطح
#عرفان_نظری
🔰 @adyanuniv 🔰
✅ خدمت یا تخریب باستانشناسان غربی
🔹 ژان دیولافوا در کتاب خاطراتش راجع به کاخ آپادانای شوش میگوید:
🔸دیروز گاو سنگی بزرگی را که در روزهای اخیر پیدا شدهاست با تاسف تماشا میکردم، در حدود دوازده هزار کیلو وزن دارد! تکان دادن چنین تودهٔ عظیمی غیرممکن است. بالاخره نتوانستم به خشم خود مسلط شوم، پتکی بدست گرفتم و بجان حیوان سنگی افتادم. ضرباتی وحشیانه بهاو زدم. سر ستون در نتیجه ضربات پتک مثل میوهٔ رسیده از هم شکافت…
#نقد_ناسیونالیسم
#دیالافوا
#باستانشناسان
#ایران_باستان
#فرانسه
🔰 @adyanuniv 🔰
💠انکار صلح کل توسط ملاسلطان💠
🔸عقیده به صلح کل در میان صوفیه مشهور و معروف است. به تبع این عقیده، صوفی با همه ادیان و فرقهها و مذاهب بصورت یکسان برخورد کرده و همه را برحق میداند.
🔻از این رو «مشایخ صوفیه در نزاعها و جدالها بین مذاهب مختلف داخل نشده با همه فرق به صلح و صفا سلوک میکردند و نسبت به همه علیالسویه مهربان بودند.»[ 1]
🔻اما برخی از اقطاب صوفیه برخلاف این موضوع سخن گفتهاند. ملا سلطان گنابادی موسس سلسله گنابادیه میگوید: «همه مردم تا وقتی مرید قطب نشده باشند، کافرند.» [2]
🔻سخن ملاسطلان در نقطه مقابل عقیده به صلح کل قرار داشته و در حقیقت او برخلاف رویه سلف و خلف خود قدم برداشته و با ایراد این سخن، عقیده به صلح کلی که صوفیه سالها از آن بهرهها برده و بدین وسیله افراد مختلفی را جلب و جذب خود نموده را زیر سوال برده است.
پینوشت:
[1] مکارم شیرازی ناصر، جلوه حق: بحثی پیرامون صوفیگری در گذشته و حال، قم، مدرسه امام علی ابن ابیطالب(ع)، 1381، ص 59.
[2] عباس کیوان قزوینی، استوارنامه، راه نیکان، تهران، 1387، ص 166.
#نقد_تصوف
#صلح_کل
#ملاسلطان_گنابادی
🔰 @adyanuniv 🔰
💠جهالت و حماقت صوفیان در فرمایش امام رضا علیه السلام💠
🔸به سند معتبر از « حسین بن سعید» روایت شده که گفت:
سألت أبا الحسن (سلام الله علیه) عن الصوفیه و قال: « لا یقول أحد بالتصوف الّا لخدعه أو ضلاله أو حماقه و أما من سمّی نفسه صوفیاً للتقیه فلا اثم علیه و علامته أن یکتفی بالتسمیه فلا یقول بشیء من عقائدهم الباطله.»
🔻از حضرت رضا (سلام الله علیه) سؤال کردم از حال صوفیه؟ فرمودند: « کسی قائل به صوفیه نمی شود مگر از روی خدعه و مکر یا جهالت و یاحماقت ولیکن اگر کسی از روی تقیه خود را صوفی بنامد، تا از شر آنان در امان بماند بر او گناهی نیست به شرط آن که از عقائد باطل شان چیزی نیاموزد.»
📚الإثنی عشریه، شیخ حر عاملی، ص31.
♻️این روایت صراحت دارد بر این که به هیچ وجه جایز نیست کسی خود را صوفی بنامد، مگر از روی تقیه و مطلق عقائد آن ها را باطل بداند.
#نقد_تصوف
#امام_رضاع
#صوفیه
🔰 @adyanuniv 🔰
Imam Reza [Digital](1).mp3
5.86M
🖌امام رضا قربون كبوترات
🎙 #محمد_حسین_پويانفر
📍 توليد آستان قدس رضوي
🔰 @Adyanuniv🔰
6.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
◾️السلام علیک یا علی بن موسی الرضا◾️
🔰 @Adyanuniv🔰
May 11
✅ نقض عملی سیاست استعمار
🔹 مقام معظم رهبری: از آغاز ورود استعمار اروپایی به کشورهای اسلامی، یکی از سیاست های قطعی استعمارگران، ایجاد تفرقه میان مسلمین بوده است، گاه با حربه ی اختلافات فرقه یی و گاه با ابزار ملی گرایی و قوم گرایی و گاه با غیر اینها.
#نقد_ناسیونالیسم
#ایران
#استعمار
#جنگ_تحمیلی
#ملی_گرایی
🔰 @Adyanuniv🔰
🔴سازمان جاسوسی بهائیت (4)
4️⃣تشکیل انجمنهای جاسوسی و تروریستی
👻درعصر مشروطه نزدیک به ۲۰۰ انجمن مخفی و نیمه مخفی فعال بودند و بیش از ۳۰ نشریه و تعداد بیشماری شبنامه منتشر می شد. انجمنها تماماً در اختیار روشنفکران و عوامل آنان قرار داشت که بهائیت و بابیت در آنها نفوذ قابلتوجهی داشته و در نشریات و شبنامهها نیز نفوذ آنان چشمگیر بود.
🕌در تمامی این انجمنها، درخصوص کنار زدن تدریجی روحانیت از قدرت بحث میشد و کوره حرکت نهضت برای رسیدن بهنظام سیاسی غربی، داغ نگهداشته میشد.
🕌در نشریات نیز با صراحت به احکام وعلماء اسلام توهین و روزبهروز باورهای مردم سستتر میشد و بیشتر حریمها میشکست. بطوریکه یکی از علل جدایی شیخ فضلالله نوری از نهضت، همین اهانتهاست (دستهای شیطانی، ۱۲۰–۱۲۱).
🔪انجمن بین الطلوعین و کمیته مجازات، ازجمله انجمنهای تروریستی بودند که با فعالیتهای اسدالله خان ابوالفتح زاده و ابراهیمخان منشیزاده (سرتیپ های فوج قزاق) و محمدنظر خان مشکات الممالک ومیرزا محمد نجات خراسانی، از اعضای بهایی و ازلی، جوّ رعب و وحشت ایجاد می کردند. این گروه با شبکه توطئهگر و وابسته به اینتلجنس سرویس انگلستان به سرکردگی اردشیر ریپورتر، گره خورد.
🔫فعالیت آنها از ذیقعده ۱۳۲۴ قمری در انجمن مخفی دوم آغاز شد و عملیاتی چون ترور نافرجام شیخ فضلالله نوری، ترور سیدعبدالله بهبهانی، اسماعیلخان رئیس سیلوی تهران، سیدحسن مجتهد (فرزند محمدباقر صدرالعلما و داماد سید عبدالله بهبهانی) و قتلهای دیگر را انجام دادند (دستهای شیطانی، ص ۱۱۲)
#سازمان_جاسوسی_بهائیت
#نقد_بهائیت
🔰@Adyanuniv🔰