🎍توبه و اعتراف در مسیحیت
🌾در کلیساهر بخشی، اتاق های کوچکی به نام اعترافگاه وجود دارد که با تیغه و معمولاً با تور سیمی از اتاق های دیگر مجزاست.
#ادیان
#نقد #مسیحیت
کانال فرق و ادیان
🎍@Adyanuniv🎍
🎍توبه در اسلام
از آنجا که دین اسلام میان خداوند و بندگان وجود طبقه ای به نام روحانیان را به عنوان واسطه به رسمیت نمی شناسد، حضور آنان را در عملیات توبه لازم نمی شمارد. ندامت قلبی شرط لازم برای توبه است و اظهار پشیمانی به درگاه خداوند و عدم بازگشت به گناه در تحقق توبه کافی است.(1)
🌾در مورد گناهانی که به حقوق مردم مربوط می شود، جبران حق مردم هم ضرورت دارد. تنها در موردی که گناه جنبه ی عمومی و آشکار دارد توبه و اظهار پشیمانی علنی از آن تجویز می شود؛ وگرنه در گناهان شخصی و غیر علنی، اعتراف به گناه خود گناهی است که موجب اشاعه ی زشتی ها و بی اهمیت شدن آن می شود.
(1). مراجعه کنید به سوره های: بقره، آیه 160؛ آل عمران، آیه 89؛ اعراف، آیه 153؛ نحل، آیه 119؛ هود، آیه 52 و ...
#ادیان
#توبه در#اسلام
کانال فرق و ادیان
🎍@Adyanuniv🎍
🔶 برتری #حضرت_فاطمه علیها السلام از نگاه #سیوطی 🔶
👈 کارنشناسان #وهابی در شبکه های ماهواره به مخاطبان خود اینگونه القا میکنند که علما و اندیشمندان #شیعه تنها کسانی هستند که #حضرت_زهرا سلام الله علیها را افضل از #حضرت_مریم علیها السلام میدانند؛ این در حالی است برخلاف ادعای #وهابیان بخش قابل توجهی از علمای #اهل_سنت نیز هم عقیده با اندیشمندان شیعه بوده و بر افضلیت #حضرت_صدیقه_طاهره سلام الله علیها اذعان دارند.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#فاطمیه #شبهات_فاطمیه
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv 🔰
3.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ بانوی اهل سنت #انگلیسی که از داستان شهادت #حضرت_فاطمه سلام الله علیها #شیعه شد!
💢وی در مورد چگونگی مسلمان شدنش و گرویدن از مذهب اهل سنت به مذهب حقه تشیع میگوید: وقتی از دختر پیامبر سوال میکردم به من میگفتند حضرت فاطمه از غم مرگ پدرش از دنیا رفته!
👈وقتی حقیقت را فهمیدم... ادامه را در #کلیپ ملاحظه کنید...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#فاطمیه #شبهات_فاطمیه
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv 🔰
🔶 برتری حضرت #فاطمه_زهرا بر #عایشه از منظر عالم متعصب #اهلسنت 🔶
#آلوسی از علمای بزرگ #اهل_سنت دلایل برتری #حضرت_فاطمه بر زنان عالم و #عائشه را بیان میکند:
#حضرت_زهرا برترین زنان از متقدمین و متاخرین است... چراکه پارهی تن بودن برای روح وجود (پیامبر) و سید کائنات به نظر بنده معادلی ندارد و جایگاه حضرت زهرا همانند ستاره ثریا است که عقلهای ما عاجز از این است که بخواهد به آن مقام رفیع و جایگاه بالای #حضرت_فاطمه_زهرا برسد و از همین ها برتری ایشان بر عایشه شناخته میشود...
📚روح المعانی ج۳ص۱۵۵
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#فاطمیه #شبهات_فاطمیه
#حضرت_فاطمه #حضرت_زهرا
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
#سقیفه #غصب_خلافت #امامت #ولایت
🔰 @Adyanuniv 🔰
🌺#حدیث_روز
🔹قالَ الاْمامُ الباقر علیه السلام :
إذا أرَدْتَ أنْ تَعْلَمَ أنَّ فیکَ خَیْراً، فَانْظُرْ إلی قَلْبِکَ فَإنْ کانَ یُحِبُّ أهْلَ طاعَهِ اللّهِ وَ یُبْغِضُ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَفیکَ خَیْرٌ; وَاللّهُ یُحِبُّک، وَ إذا کانَ یُبْغِضُ أهْلَ طاعَهِ اللّهِ وَ یُحِبّ أهْلَ مَعْصِیَتِهِ فَلَیْسَ فیکَ خَیْرٌ; وَ اللّهُ یُبْغِضُکَ، وَالْمَرْءُ مَعَ مَنْ أحَبَّ.
🔸 امام محمد باقر علیه السلام فرمود:
اگر خواستی بدانی که در وجودت خیر و خوشبختی هست یا نه، به درون خود دقّت کن !
🔹اگر اهل عبادت و طاعت را دوست داری و از اهل معصیت و گناه ناخوشایندی، پس در وجودت خیر و سعادت وجود دارد; و خداوند تو را دوست می دارد.
🔴 ولی چنانچه از اهل طاعت و عبادت ناخوشایند باشی و به اهل معصیت عشق و علاقه ورزیدی، پس خیر و خوبی در تو نباشد; و خداوند تو را دشمن دارد.
🔶 و هر انسانی با هر کسی که به او عشق و علاقه دارد، با همان محشور می گردد.»
📚وسائل الشّیعه، ج ۱۶، ص ۱۸۳، ح ۱
#اهل_خیر
#اهل_معصیت
🔰 @Adyanuniv🔰
*⛔شناخت مدعی دروغین یمانی*⛔👇
🔸 *اولی الامر چه کسانی هستند؟*
◀️احمد بصری در جواب سوالی که در خصوص آیه یا ایها الذین آمنوا اطعیوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم از اوشده است در بیان اینکه اولی الامر چه کسانی هستند میگوید:
اولی الامر ائمه علیهم السلام و مهدیین هستند.
🗞 جواب المنیر،ج۲،ص۶۶
😳اما وقتی به کلام پیامبر اکرم صل الله علیه وآله مراجعه می کنیم. متوجه می شویم بر خلاف ادعای احمد بصری بیان شده است.
🖋به نقل از جابر جعفى: شنيدم جابر بن عبد اللّه انصارى مى گفت:
چون خداوند عزّوجلّ آيه «خدا را اطاعت كنيد و از پيامبر و اولياى امر خود نيز فرمان بريد»
را بر پيامبر خود محمّدصل الله علیه وآله نازل كرد، عرض كردم:
اى رسول خدا! خدا و رسول او براى ما معلوم است اما اولياى امر كه خداوند اطاعت از آنان را به اطاعت خود بسته است چه كسانى هستند⁉️
✅پیامبر اکرم صل الله علیه وآله فرمود:
اى جابر! آنان همان جانشينان من و پيشوايان مسلمانان بعد از من هستند.
اولين آنها على بن ابى طالب است، سپس حسن، بعد حسين، بعد على بن حسين، بعد محمّد بن على كه در تورات به باقر معروف است و تو اى جابر او را درک خواهى كرد و هر گاه ديدارش كردى سلام مرا به او برسان. پس از او جعفر بن محمّد صادق است، سپس موسى بن جعفر، بعد على بن موسى، آنگاه محمّد بن على، بعد على بن محمد، بعد حسن بن على
و سپس هم نام و هم كنيه من، حجت خدا در زمين او و باقى مانده او در ميان بندگانش، فرزند حسن بن على
او كسى است كه خداوند بلند نام به دست وى شرق و غرب عالم را فتح مى كند؛ همان كسى كه از شيعيان و دوستان خود غايب مى شود، چنان غيبتى كه بر عقيده به امامت او پا برجا نماند مگر كسى كه خداوند دلش را به ايمان آزموده باشد.
جابر گفت: عرض كردم: اى رسول خدا! آيا در زمان غيبت او، شيعيان از وجودش بهره مند مى شوند؟
فرمود: آرى، به خدايى كه مرا به پيامبرى برانگيخت، آنان در زمان غيبت او از وجودش بهره مند مى شوند و از نور ولايتش روشنى مى گيرند همان گونه كه مردم از خورشيد پشت ابر بهره مند مى شوند.
اى جابر! اين مطلب از رازهاى نهفته خداوند و دانش پوشيده اوست. پس تو نيز آن را، جز از اهلش، پوشيده بدار.
📚 كمال الدين،ج۳،ص۲۵۳
#یمانی
@Adyanuniv
✅ جشن گرفتن شبی منحوس
🔹 شب چله، نزد #ایرانیان نحس بود. زیرا علاوه بر سرمای سخت زمستانی، در این شب حمله #اهریمن تاریکی ادامه می یافت و برای رفع نحوست آن، ایرانیان تا برآمدن خورشید به دور آتش شادی می کردند.
#نقد_ناسیونالیسم
#شب_یلدا
#ایران_باستان
#اهورامزدا
🔰 @Adyanuniv🔰
💠عقیده صوفیه درباره دعا
🔸یکی از راههای تقرب پیدا کردن به خداوند متعال، دعا و درخواست از اوست، که در آیات مختلف به این أمر تأکید شده است. خداوند متعال در قرآن فرمودند: «اُدعونی أَستَجِب لَکُم[غافر/60]مرا بخوانيد تا دعاي شما را مستجاب گردانم» و يا در جای دیگر میفرماید: «وَادعوهُ مُخلصینَ لَهُ الدِّینَ[اعراف/29]او را بخوانید در حالی که دین خود را برای او خالص گردانیده باشید» در این آیات أمر بر دعاکردن و درخواست از حقتعالی تصریح شده است تا انسان برای حاجات خود و برطرف کردن نیاز خود، دست نیایش به سمت خدا دراز کند.
🔹در احوال بعضی از سران صوفیه آمده که دعا را جایز ندانستند، به این دلیل که حاجت خواستن از خداوند را برخلاف خواستهی او دانسته و یا به این انگیزه که دعا نکردن را نشانهی زهد میدانند. بهعنوان مثال در احوال جنید بغدادی نقل شده که: « جنید یک بار رنجور شد، گفت: «اللهُم اشفِنی» هاتفی آواز داد که ای جنید میان بنده و خدای چه کار داری؟ تو بدانچه فرمودهاند مشغول باش و بر آنچه مبتلا کردهاند صبر کن، تو را با اختیار چه کار؟»[1]
🔻خداوند در نماز دستور به خواندن سورهی حمد داده است، و از همان ابتدا، سوره به «بسم الله» و «الحمدلله» شروع میشود و تا پایان نماز چندین بار نام مقدس «الله» برده میشود.
♻️بنابراین با این دلیل نابخردانه، که خواندن خدا و درخواست از او، نوعی خواهش نفسانی و برخلاف خواست خداست، باید نماز را هم تعطیل کرد، که کاملا برخلاف دستور خداوند و سنت رسول خدا (ص) است.
پی نوشت
1. عطار نیشابوری، تذکرة الاولیاء، ج2، صص12 و 13.
#نقد_تصوف
#دعا
#جنید_بغدادی
🔰 @Adyanuniv 🔰
💠ریاضت صوفیانه در نگاه علامه طباطبایی
🔸یکی از کارهایی که صوفیان برای فریب مردم انجام میدهند، انجام ریاضتهای غیر مشروعی است که آثار عجیب و غریب بر آن مترتب بوده، بهگونهای که شخص عادی قادر به انجام آن نیست، مگر با انجام این ریاضتهای غیر شرعی، که در اسلام از آن نهی شده است.
🔹بهعبارتی این ریاضت صوفیان، همان ریاضت مرتاضان هندی و بودایی است که محرماتی مثل اضرار به نفس و ترک واجبات الهی را در پی دارد.
🔻علامه طباطبایی در اینباره میفرماید: «مسئله رياضت نفس امري نيست كه مسلمانان آن را در قالب تصوف و عرفان اختراع كرده باشند، بلكه اين عمل در بين امم گذشته مثل بودائيان، هنديان، نصاري و ... به خاطر آثار عجيب و غريبي كه بر آن مترتب ميگردد مرسوم بوده است.[1]
🔻در قرآن و روایات به این بحث اشاره شده و ریاضتی که شیطانی و همراه با انجام محرمات و ترک واجبات باشد، بهشدّت با آن برخورد و حتی بدعت شمرده شده است. چنانکه در سوره حدید آیه 27، رهبانیت در مسیحیت بهعنوان یک بدعت ذکر شده که اکثراً به فسق منجر شده است.
🔻بنابراین در اسلام، ریاضتی مورد قبول است که اولاً قصد تقرب به خدا و مخالفت با هوای نفس در آن بوده و ثانیاً کاملاً مطابق با اسلام و دستورهای اسلام و بدون بدعت باشد.
در روایتی حضرت رسول اکرم (ص) در اینباره فرمودند: «رهبانیت امت من هجرت، جهاد، نماز، روزه، حج و عمره است»[2]
پینوشت:
1. طباطبائي، محمد حسين، الميزان، قم، دفتر نشر اسلامی، بی تا، ج6 ، صص192 و193.
2. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، موسسة الوفاء، 1404ق، ج14، ص277.
#نقد_تصوف
#ریاضت
#علامه_طباطبایی
🔰 @Adyanuniv🔰