eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
خدای پدر، بدون خدای پسر از پس کار بر می آید. آموزه های مسیحیت تبشیری با چون و چراهای الهیدانان مسیحی روبروست؛ برای نمونه، بند « و پسر » (Filioque Clause) که درباره ی نقش خدای پسر در صدور جبرئیل است. فوتيوس، پاتریارک قرن نهم قسطنطنيه كه بین مراکز اسقفی شرق و غرب جدایی انداخت (Photian Schism ) در كتاب عرفان روح القدس ( The Mystogogy of the Holy Spirit ) استدلال مي كند كه صدور روح القدس از طرف پسر و پدر، به طور ضمنی بر این نکته دلالت می کند که پدر در کار تولید اشخاص تثلیث دست بالاتر را ندارد. فوتیوس می گوید: یا پدر می تواند کار را به تنهایی انجام دهد یا نمی تواند. اگر می تواند، پس مشارکت پسر در ایجاد روح القدس زائد است، پس دلیلی برای قبول بند « و پسر » وجود ندارد. اگر او نمی تواند، پس او از منظر الهیاتی بی عرضه است، که نا معقول است. فوتیوس، نماینده سنت شرقی، روایت صدوری از تثلیث را در نظر می گیرد که بر اساس آن، پدر، منشاء دیگر اشخاص تثلیث است. او علاوه بر این فرض می کند که تمام ویژگیهای اشخاص تثلیث به گونه ای است که یا ویژگیهای کلی الوهیت است، پس در همه اشخاص مشترک است، یا ویژگیهای اقنومی اشخاص تثلیث (hypostatic properties possessed ) است. از این مفروضات بر می آید که بند « و پسر » باید رد شود. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🕌شکرانه خدا و پدر و مادر امام رضا علیه السلام : إنَّ اللّه َ أمَرَ بِالشُّکرِ لَهُ و لِلوالِدَینِ، فَمَن لَم یَشکُر والِدَیهِ لَم یَشکُرِ اللّه َ خداوند به سپاس گزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است؛ پس هر که از پدر و مادرش سپاس گزارى نکند، را سپاس نگفته است!. 🔸الخصال، ص ۱۵۶ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠سرگیجه دراویش درباره دخالت یا عدم دخالت در سیاست 🔸دراویشِ امروز درباره دخالت در امور سیاسی یا عدم دخالت در آن سرگیجه گرفته و نمی‌دانند که تکلیف ایشان درباره دخالت یا عدم دخالت در امر سیاست چیست؟ 🔹از سویی وقتی به سخنان قطب سابق نگاه می‌کنند او می‌گوید: «از من راجع به مسائل سیاسی و اجتماعی سوال نکنید؛ چون من راجع به مسائل طریقتی نظر می‌دهم.» [1] 🔻ولی از سوی دیگر همان قطب هنگام انتخابات، همه دراویش را به حمایت از کاندیدایی خاص دعوت می‌کند.[2] 🔻این تمام سخن نیست و کار بدینجا ختم نمی‌شود و برخی از اقطاب قبل از وی هم مریدان خود را از دخالت در سیاست نهی کرده‌اند. همانند صالح علیشاه در رساله پند صالح و حسین تابنده در رفع شبهات. 🔰اما برخی دیگر از اقطاب همان طریقه مثل نایب الصدر شیرازی مسئولیت سیاسی داشته است. ♻️بنابراین واقعا وظیفه مریدان طریقه‌های صوفیه در این‌باره چیست؟ آیا باید به سخنان متناقض اقطاب گوش فرا دهند یا چشمشان به عمل آنها باشد؟ 📚پی‌نوشت: 1.تابنده نورعلی، مکاتیب عرفانی، شماره شانزدهم، ص20. 2.روزنامه اعتماد ملی، یکشنبه 17 خرداد 1388، ص 4. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
9.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ردپای در لشکر 🎤 حجت‌الاسلام 🔻طبری در تاریخ خود نوشته است که به نامه نوشت که بین حسین و یارانش و آب فاصله بینداز و آن‌ها یک قطره هم از آن ننوشند؛ همان طوری که با همین کار را کردند. عمر بن سعد هم عمرو بن حجاج زبیدی را با پانصد نفر بر شریعه گماشت. "جاء من عبیدالله بن زیاد کتاب إلى عمر بن سعد أما بعد فحل بین الحسین وأصحابه وبین الماء ولا یذوقوا منه قطرة کما صنع بالتقی الزکی المظلوم أمیر المؤمنین عثمان بن عفان قال فبعث عمر بن سعد عمرو بن الحجاج على خمسمائة فارس فنزلوا على الشریعة وحالوا بین حسین وأصحابه وبین الماء أن یسقوا منه قطرة" (تاریخ الطبری، ج۳ ص۳۱۱) 👈از این روایت دو نکته مهم استفاده می‌شود: الف: جنگ بین علوی ها و عثمانی ها بوده است. ب: عمرو بن حجاج زبیدی که «صحابی» به شمار می‌رود، مأمور جلوگیری از آب برداشتن علیه السلام و یارانش شده است. در حالی که اهل سنت همه صحابه را عادل، از اولیای الهی و اهل‌بهشت می‌دانند. ⁉️آیا چنین کسی می‌تواند عادل و از اولیای الهی و اهل‌بهشت باشد؟ پ ن: ابن حجر عسقلانی در الإصابه (ج۵ ص۱۱۱) و ابن‌أثیر در اسد الغابه، (ج۵ ص۲۰۰) عمرو بن الحجاج را جزء اصحاب برشمرده‌اند. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠انتقاد شدید ابن جوزی از غزالی 🔸ابن‌جوزی عالم بزرگ اهل سنت ازجمله علمایی است که در کتاب خود به بررسی افکار و اعتقادات غزالی پرداخته است. 🔹ابن جوزی از کتاب احیاءالعلوم غزالی نقل می‌کند که یکی از شیوخ برای اینکه نفس او میل و رغبت به شب‌زنده‌داری پیدا کند، شب را تا به صبح روی سر ایستاد. [1] 🔻ابوالفرج پس از نقل داستان‌های عجیب و دور از عقل و شرع غزالی می‌نویسد: 👈«شگفتی من از ابوحامد بیشتر است تا از کسانی که این اعمال زشت را مرتکب شدند، زیرا او پس از نقل آن‌ها نه‌تنها هیچ‌گونه مذمتی از آن‌ها نکرده است، بلکه این حکایات را برای تعلیم و تربیت دیگران بیان نموده است! 👈در شگفتم که چگونه مردم را به این اعمال مخالف دستور شرع، ترغیب می‌کند؟ آیا جایز است که انسان شب را تا به صبح روی سر بایستد تا خون به صورتش بازگردد و تولید بیماری‌های شدید کند؟! درواقع ابو حامد غزالی فقه را به تصوف خیلی ارزان فروخته است!» [2] 🔰ابن جوزی ازجمله کسانی است که با افشاگری‌های خود، افکار و اعتقادات سخیف غزالی را برملا کرد. 📚پی‌نوشت: 1. مکارم شیرازی، ناصر، جلوه حق، نشر مدرسه علی بن ابیطالب، قم، 1381، ص 158. 2. همان، ص 158 و 159. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠توصیه صوفیه برای ترک تکبر 🔸توصیه‌های اخلاقی صوفیان با عرفاء واقعی کاملاً متفاوت است، 🔻مثلاً غزالی برای درمان صفت تکبر می‌گوید: «افرادی که در خود تکبر و بزرگ‌منشی مشاهده می‌کنند باید در بازار اقدام به گدایی کنند تا این صفت زشت در نفس آن‌ها کشته شود.» [1] 🔻واقعاً چرا انسان باید آبروی خویش را بریزد تا اینکه تکبر را از خود دور کند. 🔻هر انسان عاقلی می‌فهمد که این راهش نیست، بلکه راه آن راه عارفانی حقیقی همچون ملااحمد نراقی است که شخص متکبر را ارجاع به آیات و روایات در مذمت تکبر می‌دهد. 🍃یا همچون امام خمینی (رحمة الله علیه) که با استفاده از قرآن، شخص متکبر را متوجه نحوه خلقت او می‌کند که از آبی متعفن بوده است لذا لایق تکبر نیست. همچنین او را متنبه می‌کند که اگر یک روز گرسنه بماند به خوردن هر مردار گندیده‌ای حاضر می‌شود. [2] ♻️درواقع این تفاوت توصیه، نشانه دور بودن صوفیه از معارف قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) دارد. 📚پی‌نوشت: 1. مبلغی آبادانی، عبدالله، تاریخ صوفی و صوفی ‌گری، انتشارات حر، تهران، ۱۳۷۶، ج ۲، ص ۸۱۵. 2. خمینی روح‌الله، چهل حدیث، نشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران، 1391، ص 93 و 94. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث، خدا یا ضرورت شعری مناجات با تثلیث زائد است. مسیحیان معتقدند که خدا، شخصی (موضوعی روانشناختی) است (God is personal—the subject of psychological states). اما چه چیزی شخصی است؟ تثلیث در کل یا اشخاص به صورت جداگانه؟ این مناجات، که به صورت جداگانه به اشخاص و تثلیث به طور کلی توجه می کند، همه موارد فوق را اظهار می کند: ای خدای پدر، آفریننده آسمان و زمین؛ به ما رحم کن! ای خدای پسر، نجات دهنده جهان؛ به ما رحم کن! ای خداوند، روح القدس، تطهیر کننده ی مومنان؛ به ما رحم کن! ای تثلیث مقدس، متبرک و با شکوه، خدای یکتا: به ما رحم کن! اما به نظر نمی رسد که این موضع منسجمی باشد. اگر پدر، پسر و روح القدس مراکز متمایز آگاهی (distinct centers of consciousness) باشند، موجوداتی که به طور منطقی از هر یک از آنها می توان درخواست رحمت کرد و اگر تثلیث، اجتماع الهی باشد همانطور که تثلیثِ جمعی گرایان اظهار می کنند، به نظر می رسد که تثلیث به خودی خود به هر معنی، نمی تواند شخصی باشد. بعد از درخواست از پدر، پسر و روح القدس، درخواست از تثلیث، زائد به نظر می رسد. چیزی شبیه یک ضرورت شعری؛ گویی من از هر یک از همسایگانم برای ساختن حصاری به دور املاکمان اجازه بخواهم و سپس آنها را با هم جمع کنم تا از آنها به عنوان یک گروه هم اجازه بگیرم! ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🏷 سودمندترین برای بدن 🔅 : 🔸 «براى بدن چيزى سودمندتر از دست نگه داشتن از خوردن، مگر به اندازه نياز، نيست» . 🔹 «لَيسَ شيءٌ في البَدَنِ أنفَعَ مِن إمساكِ اليدِ إلاّ عمّا يَحتاجُ إلَيهِ». 📚 الكافي : ج ٨ ص ٢٧٣ ح ٤٠٩ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠شباهت صوفیه به مجوسیان قدیم؟ 🔸در حالی صوفیه حضرت علی (علیه السلام) را الگوی خود در بلند گذاشتن سبیل‌هایشان معرفی می‌کنند که قطعاً نمی‌تواند این عمل از حضرت باشد. 🔹زیرا خلاف سنت نبوی است کما اینکه رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) در روایتی می‌فرماید: «خود را شبیه به مجوس نکنید، برای این‌که آن‌ها ریش خود را می‌چینند و سبیل‌های خود را بلند می‌گذارند ولیکن ما ریش خود را وا‌می‌گذاریم و سبیل خود را می‌چینیم، یعنی مقراض می‌کنیم چون فطرت بر همین است.» [1] 🔻لذا الگو خواندن حضرت علی (علیه السلام) ادعایی نابخردانه است. 🔰اما درواقع طبق این روایت، دراویش با تخطی کردن از سیره نبوی، شباهت به مجوسیان قدیم پیدا کرده که در صدر اسلام ریش خود را می‌زدند و سبیل می‌گذاشتند. 📚پی‌نوشت: 1. بابویه قمی، محمد بن علی (شیخ صدوق) من لایحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی، 1413 ق، ج 1، ص 130. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تضاد اعمال و گفتار صوفیه با آیات و روایات 🔸صوفیه همواره ادعا می‌کنند که معارف و سنت خود را مستقیماً از قرآن و اهل‌بیت (علیهم السلام) گرفته و می‌گیرند و آموزه‌هایشان با آن‌ها در تناقض و تضاد نیست. 🔹حال آنکه ابراهیم ادهم می‌گوید: «مرد به جایگاه نیکان نرسد، تا شش عقبه (مانع و مشکل) بگذراند. اول درِ نعمت بندد و درِ سختی بر خود بگشاید و دوم درِ عزت ببندد و درِ ذلّت بگشاید و سوم درِ توانگری ببندد و در درویشی بگشاید. چهارم در سیری ببندد و درِ گرسنگی بگشاید و پنجم درِ خواب ببندد و درِ بیداری بگشاید و ششم درِ امید ببندد و درِ منتظر بودن مرگ را بگشاید». [1] 🔰حال آیا این موارد از سنت‌های رسول خدا (صلی الله علیه و آله) است یا از بدعت‌های صوفیه است؟ ♻️چرا آیات و روایات ما بر حفظ عزت، کرامت و استفاده از تمامی نعمت‌های الهی سفارش کرده‌اند ولی شما چیز دیگری می‌گویید؟ 📚پی‌نوشت: 1.هوازن قشیری، ابوالقاسم، ترجمه رساله قشیریه، به کوشش بدیع‌الزمان فروزان فر، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، 1374 ش، ص 208. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰