eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
🌸🌼🌸🌼🌸🌼 🏷 خوش‏رويى 🔅 : 🔸 «پديدآورنده دوستى، خوش‏رويى است». 🔹 «سَبَبُ المَحَبَّةِ البِشرُ» . 📚 غرر الحكم : ح ٥٥٤٦ علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
45.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ‬‏مذهب اهل ، مذهب و و 🎤 حجت‌الاسلام 🔻 ، رئیس دار الإفتای ، به پیروان سقیفه توصیه می‌کند که همواره فضائل را بیان کنند و اگر در تاریخ چیزی بر خلاف فضائل آن‌ها نقل شده را حذف کنند. سفارشی که از قدیم برخی علمای متعصب به آن عمل کرده‌اند و حقایق بسیاری را حذف و یا و تقطیع کرده‌اند. در این کلیپ به این مسأله پرداخته شده است... ⁉️آیا حذف و تحریف حقایق، دلیل بر این نیست که اهل سقیفه به حقانیت مذهب خود اعتقاد ندارند؟ آیا مذهبی که به خیانت و تحریف توصیه می‌کند، می‌تواند پیروانش را به راه راست هدایت کند؟ {فَبِمَا نَقْضِهِمْ مِیثَاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَاسِیةً یحَرِّفُونَ الْکلِمَ عَنْ مَوَاضِعِهِ وَنَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکرُوا بِهِ...}[المائدة: ۱۳] «پس به خاطر پیمان شکنى شان، آنها را از رحمت خویش دور ساختیم و دل هایشان را سخت گردانیدیم کلمات را از جایگاه هاى خود تحریف مى کردند و بخشى از آنچه را به آنها گوشزد شده بود فراموش کردند...» عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
الگوهای تثنیه و نه تثلیث در کتاب مقدس۳ اگر عقل طبیعی نتواند دلیل قانع کننده ای به سود تثلیث به دست دهد، توسل به کتاب مقدس محصول بهتری نخواهد داشت. در کتاب مقدس درباره ی تثلیث، نشانه های کم فروغی هست، که بعداً در دوره ی پاتریس هویدا شده است. فرمول تثلیث با امر به غسل تعمید "به نام پدر، پسر و روح القدس" در متی 28:19 شکل گرفته است؛ اما در عهد جدید الگوهای دوگانه و سه گانه هست، و هیچ اشاره ای به تثلیث نیست. جناب راش در مناقشه ی تثلیث، الگوهای دو گانه را نام می برد*. یک نمونه در غلاطیان، ۱: ۱: " پولس، رسول نه از جانب انسان و نه بوسیله انسان بلکه به عیسی مسیح و خدای پدر که او را از مردگان برخیزانید." در این آیه از روح القدس، ضلع سوم تثلیث، سخنی نیست. ------ https://iep.utm.edu/trinity/ لینک عضویت در کانال👇 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
8⃣2⃣ 💠زیر درخت گلابی، گلابی نخور!  💢 یکی از مردان نیک خدا نقل می‌کرد که در مسیری به باغی رسیدم که درخت گلابی داشت. در زیر این درخت، خواستم از گلابی‌ای که به همراه داشتم بخورم، به فکر رفتم که اگر کسی مرا در این حالت ببیند، می‌گوید فلانی از میوه مردم می‌خورد، پس از خوردن آن منصرف شدم. 🔅 امام علی علیه السلام می‌فرمایند: «کسى که خود را در معرض اتهام و بدگمانى قرار دهد، نباید آن کس را که به او گمان بد برد، سرزنش کند.» 📚 ترجمه شرح نهج البلاغه ابن میثم، ج ۵، ص ۵۶۳ 🔺 با توجه به مطالب گفته شده، باید در رفتارمان دقت عمل داشته باشیم، تا خدایی نکرده در جایگاه اتهام قرار نگیریم و مصداق آش نخورده و دهن سوخته نشویم. ما هم به عنوان یک مهدی یاور نباید جوری رفتار کنیم که مورد سوء ظن قرار بگیریم؛ زیرا این اتهام می‌تواند در راهی که انتخاب کرده ایم، سنگ اندازی کند. علیه‌السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرده برداری زمخشری از دروغ صوفیان 🔸یکی از مسائلی که صوفیان به خاطر آن مورد مذمت قرار گرفته‌اند بدمستی کردن، از حال رفتن و بیهوشی در مجلس ذکر و رقص سماع است. 🔹سران تصوف مدعی‌اند که تمام این‌ها از عشق به خداست. 🔻ادعایی که توسط هر یک از علما شیعه و سنی مورد نقد قرارگرفته و آن را لاف صوفیه خوانده‌اند. 🔻چنانچه زمخشری عالم بزرگ اهل سنت درباره این ادعا می‌گوید: 👈«از حال رفتن صوفیان در حلقه ذکر به خاطر عشقی است که به أمردان (نوجوانان نابالغ) دارند که در حلقه ذکر حاضر هستند و به آن‌ها نگاه می‌کنند و اگر می‌خواهی به حقیقت، پی ببری باید در آن‌وقت مستی و بی‌حالی، ایشان را بر سر دیوار بلندی بگذاری و قرآن را به غنا برای ایشان بخوانی. هرگز از حال نروند و از دیوار نیفتند، این از علامت کذب ایشان در ادعای عشق و حب خداوند متعال است.» [1] 🔰چراکه با غنا و عشق به أمردان به مستی رسیده ولی آن را از عشق خدا می‌دانند. حال آنکه خواندن قرآن تأثیری در حال آن‌ها ندارد، چه رسد به اینکه از تلاوت قرآن مست شده و بی‌هوش شوند. 📚پی‌نوشت: تفسیر کشاف، زمخشری، دارالحیاء التراث 1. العربی، بیروت، لبنان، ج 1، ص 353. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کوکی به نام سماع 🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانسته‌اند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داسته‌اند. 🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع می‌گوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بی‌خود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد. 🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دوره‌های قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل می‌سازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است، 🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در می‌آید.» [1] 🔰قاسم غنی می‌خواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند. درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل می‌کند. 📚پی‌نوشت: 1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کوکی به نام سماع 🔸بیشتر صوفیه سماع را نه تنها جایز دانسته‌اند، بلکه قولا و عملا آن را بسیار ممدوح و مطلوب داسته‌اند. 🔹دکتر قاسم غنی تحت عنوان سماع می‌گوید: «حالت جذبه و اشراق و از خود بی‌خود شدن و فنا، امر غیر ارادی است که اختیار صوفی، تاثیری در ظهور آن ندارد. 🔻ولی بزرگان صوفیه از همان دوره‌های قدیم به این نکته پی بردند که اضافه بر استعداد صوفی و علل و مقدماتی که او را برای منجذب شدن قابل می‌سازد، وسایل عملی دیگری که به اختیار و اراده سالک است نیز برای ظهور حال فنا موثر است، 🔻بلکه برای پیدا شدن حال و وجد، عامل بسیار قوی محسوب است. از جمله موسیقی و آواز خواندن و رقص که همه آنها تحت عنوان سماع در می‌آید.» [1] 🔰قاسم غنی می‌خواهد بگوید اگر برای صوفی حالت وجد –که اراده شخص در او دخیل نیست- حاصل نشد، به وسیله رقص سماع، وجد را برای خود ایجاد کند. درواقع سماع همچون کوکی است که وجد را با چرخیدن درویش برای او حاصل می‌کند. 📚پی‌نوشت: 1. میرزا جواد آقا تهرانی، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 85. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠تاثیر سماع نزد صوفیه بیشتر از قرآن 🔸سماع از عقاید مهم صوفیان است که به طور کلی نزد متشرعین و فقها مذموم است و گناه شمرده می‌شود، ولی نزد اکثر بزرگان صوفیه از راه‌های مهم وصول به حالت وجد شمرده می‌شود؛ به این معنی که گفته‌اند: 👈«سماع حالتی در قلب ایجاد می‌کند که وجد نامیده می‌شود و این وجد، حرکات بدنی به وجود می‌آورد که اگر حرکات غیر موزونی باشد، اضطراب و اگر حرکات موزونی باشد، کف زدن و رقص است.» [1] 🔻با این وجود عده‌ای از صوفیان همچون غزالی به وجد سماع راضی نگشته و معتقد شدند: «تاثیر سماع خوب، برای طبقه‌ای از صوفیه بیش از تاثیر قرآن به شمار آورده است.» [2] 🔰بنا بر مطالب ذکر شده می‌توان فهمید سماع نزد برخی از صوفیه بیش از قرآن اهمیت داشته، همچنین اگر تنها دلیل حرام اعلام کردن سماع توسط فقها همین دلیل باشد، دیگر نیاز به دلیل دیگری برای حرمت آن وجود ندارد. 📚پی‌نوشت: 1. غنی قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، زوار، چاپ دهم، 1386، ص 342. 2. آقا تهرانی میرزا جواد، عارف و صوفی چه می‌گویند؟، آفاق، چاپ دوم، 1395، ص 93. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نقد تعاریف اشو از خداوند(3) ☑️در جايي مي‌گويد: «زشتي و بدي هم خداست» و در جاي ديگر مي‌گويد: «خدا تجربه‌اي است از زيبايي» اين دو عبارت با يكديگر ناسازگار و در تناقض هستند. وي مي‌گويد: «همه خداوند هستند»، درصورتي‌كه خودش در جايي تصريح مي‌كند: «هيچ خداي ديگري جز خداي يگانه نيست»1 👌نكته قابل تأمل اينكه، چيزي كه در همة سخنان اشو در رابطه با تعريف خداوند ثابت است، اين است كه از منظر وي «خداوند شخص نيست». او مراد خود را از شخص نبودن خداوند، اينگونه بيان مي‌كند: «نمي‌توان خداوند را احساس كرد يا آن را با دست گرفت و مالك آن شد. خداي من چيزي عيني و آنجا نيست. خداي من همان ذهنيت است»2 📚1-اشو،( تعليمات تانترا كنداليني، يوگا1، ترجمه فرشته جنيدي، تهران، هدايت الهي.، ص 215 📚2-اشو، كودك نوين، ترجمه مرجان فرجي، تهران، فردوس.، ص 64. عضویت درکانال🔻🔻🔻 🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
⭕️اشو و قابلیت شناخت خداوند ⬅️از نظر اشو، آيا خداوند قابل شناخت است؟ براي پاسخ به سؤال ، مي‌توان به چند سخن اشو در اين مورد استناد كرد: 💢 اشو در جايي مي‌گويد: «مباحث خداشناسي هياهويي بيش نيست، آن هم هياهو براي هيچ»1 وي معتقد است: «مردم نزد من مي‌آيند و مي‌گويند: ما آرزوي جست‌وجوي خدا را داريم. من به آنها مي‌گويم: در اين‌باره با من صحبت نكنيد. اين مقوله را به بحث نكشيد، هرگونه صحبتي در مورد خداوند، بي‌فايده است. هيچ معنا و مفهومي ‌در آنچه مي‌گويند، نيست»2 💢خداوند را نمي‌توان شناخت؛ زيرا دانستن يعني بين داننده و موضوع دانسته شده، فاصله‌اي لازم است. شما همواره از دانسته‌هايتان جدا هستيد. شما در عميق‌ترين عمق وجودتان، با خداوند يكي هستيد. بدون كمترين فاصله بين او و شما.3 💢وي در همين كتاب بيان مي‌كند: «انديشيدن به خدا سودي ندارد و انسان بايد همه چيز را در مورد خداوند فراموش كند و فقط خود را آمادة ديدار او كند. در اين صورت است كه خدا به ديدار انسان مي‌آيد»4 اشو در سخن اول، دوم و سوم به‌طور مطلق، شناخت خداوند را انكار مي‌كند. اما در سخن چهارم، شناخت خداوند را مشروط به فراموش كردن همه چيز در مورد خدا و آماده بودن براي ديدار خداوند دانسته است. در جملة پنجم، معرفت خدا، مشروط به شادمان بودن است؛ يعني به‌صورت غير‌مستقيم مي‌توان خدا را شناخت. 📚1-اشو، من درس شهامت مي‌دهم، ترجمه مجيد پزشكي،ص98 .2-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز،ص135. 3-همان،133و134. 4-همان،ص115. عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻 🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹