💠اشو وشناخت استدلالی خداوند
👈وي در این باره ميگويد: «مباحث استدلالي و منطقي براي شناخت خداوند، راه به جايي نميبرد»1. در جاي ديگر، معتقد است: «روي آوردن به خدا از راه عقل و برهان، همانا از دست دادن خداوند است و اصولاً گل شناخت بعد از فرو افتادن پردة دانش ميشكفد.2 و يا ميگويد: «خداوند دائماً در حال باريدن است، اما سرتان (عقل و فكرتان) راه ورود به قلبتان را مسدود كرده است»3. همچنين تصريح ميكند: «از راه عقل و هوش، ميتوان خدا را شناخت، ولي از راه دانش نميشود به خدا رسيد. از راه باور نميشود خدا را شناخت، بلكه از راه عقل و هوش ميتوان شناخت. براي شناخت خدا هوش فراوان نياز است.4
💠وي در جملة اول، دوم و سوم معتقد است: از راه استدلال و برهان و منطق، شناخت خداوند امكانپذير نيست و در جملة چهارم تصريح ميكند: از راه دانش نميتوان خدا را شناخت، ولي از راه عقل و هوش ميتوان به خدا معرفت پيدا كرد. در اينجا نيز اشو نميتواند پاسخي محكم و قاطع به اين سؤال اساسي دهد.
1- (اشو، با خود يكي شو، ص 28. 2-اشو، الماسهاي اشو ، ص 11. 3-همان، ص 32. 4-همان، ص 32
#عرفان_نوظهور
#اشو_شناخت_استدلالی
#خداوند
عضویت درکانال👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
✍🏻نــقد سخنان اشو درشناخت استدلالی خداوند
همانطور كه گذشت، اشو در يك جا عقل و منطق را قاصر از شناخت خداوند ميداند و در جاي ديگر، معرفت به خداوند را از طريق عقل و هوش امكانپذير ميداند. به اين ترتيب، وي دچار تناقضگويي ميشود.
✅از نظر اشو، اگر انساني كه داراي علم و دانش است، آنقدر ناتوان و قاصر است كه نتواند خدا را بشناسد، چگونه وي در جاي ديگر ميگويد: «دانشمند از طريق علم و دانش، خود به خداي روي زمين تبديل شده است كه ميتواند بيافريند يا نابود كند و قدرتش حتي بيشتر از قدرت خداوند ميشود؟»1. وي تبديل شدن دانشمند به خدا را مرهون علم و دانشي ميداند كه به وسيلة آن نميتوان خدا را شناخت. در اينجا نيز به نوعي اشو دچار تناقض شده است.
📚1-اشو، آينده طلايي ، ص 80.
#عرفان_نوظهور
#اشو_نقد_شناخت
#خداوند
عضویت درکانال🔻👇🔻
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
💠شریعت گریزی به بهانه مخالفت با نفس
🔸کنترل نفس و خواهشهای نفسانی ازجمله دستورات اخلاقی و شرعی است که همه عارفان حقیقی به استناد قرآن و روایات، تمامی انسانها را به کنترل نفس خود سفارش کردهاند.
🔹درعینحال صوفیان که همواره طریق بدعت و انحراف را پیمودهاند پا را از کتاب و سنت فراتر گذاشته و معتقدند که نفس را باید سرکوب کرد نه کنترل.
🔻چنانچه برخی از صوفیان معتقدند کمال انسانی در مخالفت کامل با نفس است اگرچه میل به نماز و روزه داشته باشد.
🔻مولوی در اینباره میگوید:
مشورت با نفس خود گر میکنی
هرچه گوید کن خلاف آن دنی
گر نماز و روزه میفرمایدت
نفس مکار است فکری بایدت
مشورت با نفس خویش اندر خیال
هرچه گوید عکس آن باشد کمال [1]
🔻محمدعلی کرمانشاهی معتقد است که طبق این شعر، اگر وقت نماز واجب کم باشد و نفس خواهش کند که نماز را ادا کند، باید با نفس مخالفت کرد و نماز واجب را عمداً و بدون عذر شرعی ترک کند. [2]
🔰آنچه در این شعر روشن است مخالفت کامل با نفس، در تمام امور است. درحالیکه فرق است میان نفسی که انسان را ترغیب به حسنات میکند با نفسی که انسان را سوق به رذائل و کبائر میدهد.
📚پینوشت:
1.محمد بلخی، مولانا جلالالدین، مثنوی، محقق نیکلسون، نشر مولی، تهران، 1363، ج 2، ص 59
2.بهبهانی (کرمانشاهی)، محمدعلی، خیراتیه، نشر انصاریان، قم، 1371 هق، ج 2، ص 114.
#نقد_تصوف
#شریعت
#نفس
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 هر چند شکی نیست در اینکه، ظلم و گناه، به هیچ وجه روی خوشی و خوشبختی نمی بیند،
🔹 ولی به حال و روز واقعی مؤمنان، تنها خود خداست که کاملا آگاه است و تنها اوست که میداند کی عاقبت به خیر میشود روزگارش از میان اهل ایمان؛
👈 به خودمان مغرور نشویم با چند رکعت نماز و روزه و انفاق؛ امتحان ها در پیش است و عاقبت به خیری نزد خداست و بس
👇👇👇👇
🌴 آیه 37 سوره قصص 🌴
🕋 رَبِّي أَعْلَمُ...وَمَن تَكُونُ لَهُ عَاقِبَةُ الدَّارِ ۖ إِنَّهُ لَا يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ
⚡️ترجمه:
پروردگار من آگاهتر است ... و مىداند سرانجام نيك آخرت براى چه كسانى است. به درستى كه ستمكاران رستگار نخواهند شد.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
تثلیث بسان بلوز
آموزه ی تثلیث (یک ذات و سه شخص) با چالش تناقض روبروست. الهیدانان مسیحی با تمثیل در پی توجیه (معقول سازی) تثلیث هستند. یک تمثیل، تمثیل تثلیث به بلوز ابریشمی است. بلوز ابریشمی از نخ ابریشمی ساخته شده است. همزمان نخ و بلوز وجود دارند؛ ولی از بعد عددی، دو تاهستند.*
چالش این تمثیل:
بلوز ابریشمی چیزی بیش از نخ ابریشمی نیست. ما دو چیز واقعی در عین وحدت نداریم.
----
*https://plato.stanford.edu/entries/trinity/
#تثلیث
#تمثیل
#بلوز_ابریشمی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
⬛️◼️◾️▪️دومینوی فرقه ها
⛔️ فرقهها ــ در ابتدا ــ با اعمال تغییراتی کوچک در شما، در صدد تخریب باورهای بزرگتان هستند.
✅ عاقلانه تحقیق کنیم، نه مغرضانه‼️
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🔆 پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله
🔺كسى كه با معصيت خدا به دنبال كارى باشد، از مطلوب خود دورتر و به آنچه از آن مىترسيده است نزديكتر گردد.
📚 بحارالأنوار، جلد۷۷، صفحه۱۷۸.
#پیامبر_اکرم صلیالله علیه و آله وسلم
#معصیت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🔴ادواردو فرزند یكی از ثروتمندان میلیاردر ایتالیا، بعد از مطالعه تصادفی قرآن، مسلمان شیعه شد و نام خود را مهدی گذاشت و پس از سفر به ایران با حضرت امام (ره) ملاقات كرد. بیست و سوم آبان سالگرد شهادت شهید آنیلی است.
✍️ نیلوفر تفلیسی
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید ایتالیایی که به یوونتوس و فراری دست رد زد
تاریخچه زندگی شهید ادواردو و نحوه شهادت
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
روش های رویارویی با متن
روش غیر ظاهری حاخام ها را میدراش می گویند که اصطلاحی است برگرفته از ریشهای به معنای "جستجو کردن" بر خلاف معنای ظاهری و تحت الفظی متن که آن را "پشوت" و "میشماء" می گویند که اولی برگرفته از ریشه ای به معنای "گسترش یافتن" است و دومی بر گرفته از ریشه به معنای "شنیدن" در مورد متنی که لازم است به نحو غیر ظاهری تفسیر شود می گوید این متن یا حاوی رمز است و کنایه از چیزی دیگر و یا باید علامتی برای چیزی دیگر باشد و یا اینکه به عنوان تمثیل لحاظ شود و آنچه که بنا بود به روش میدراشیِ غیر ظاهری در متن کشف گردد، راز شریعت یا اسرار شریعت و یا سرا پرده های نهانِ شریعت خوانده میشود.
-----
فلسفه آبای کلیسا، اوسترین ولفسن، هری، ترجمه علی شهبازی، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب، صفحه ۴۳.
#میدراش
#پشوت
#تمثیل
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
چہ حیف شد،نشد آخر بہ دلبرش برسد
دوباره باز بہ وصل برادرش برسد
بہ سرنوشٺ نوشتند از ازل در قم
شڪوه تربٺ زهرا بہ دخترش برسد
#حضرت_معصومه(س)💔
#ڪریمہ_اهلبیٺ🍂🕯
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 #کلیپ آیا #صحابه مخالف #ازدواج_موقت بودند؟
🎤 حجتالاسلام #هاشمی
✍️در این کلیپ به این نکته میپردازند که امر #متعه در زمان بعد از شهادت #رسول_خدا نیز در میان صحابه جاری بوده است...
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
⭕️اشو و صفات خداوند(1)
💢موضوع ديگري كه از سخنان پراكندة اشو ميتوان بهدست آورد، صفات خداوند است. از نظر اشو، آيا خداوند را ميتوان توصيف كرد؟
✅در مورد پاسخ به این سؤال ، اشو در جايي ميگويد: هيچيك از كلمات نميتواند چيزي را كاملاً شرح دهد. اين خصوصيت هر كلمه است. اگر بگوييد: خداوند بخشنده است، غيربخشنده بودن او را نپذيرفتهايد. اگر بگوييد: غيربخشنده است، بخشنده بودن او را ناديده گرفتهايد. كلمات تنها بخشي از هر چيزي را توصيف ميكنند و اين ناتواني ماست.1
✍🏻نقد
✅اشو در سخن اول، دو صفت متضاد را به خداوند نسبت ميدهد: يكي بخشنده بودن و ديگري غيربخشنده بودن. اما بايد گفت: خداوند اكمل تمام موجودات است. ازاينرو، همة صفات كماليه را داراست. بخشنده نبودن موجب نقص است. خداوند علّتالعلل و واجب ميباشد كه در او هيچ نقصي وجود ندارد. در غير اين صورت، ديگر خدا نيست و با معلولات خود هيچ تفاوتي نخواهد داشت.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 169.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند
عضویت درکانال🔰🔻🔰
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
💠اشو و صفات خداوند(2)
✅وي در جاي ديگر اذعان ميكند:كبير ميگويد: خداوند شكل، قالب و رنگي ندارد. با توجه به اين سخن كبير، چگونه ميتوان خداوند را شرح داد؟ چه بگوييد؟ بگوييد: او بيشكل است، يا بگوييد: شكل دارد؟ هر دو عبارت شما، ناقص است. تمامي ويژگيها در او هستند. درحاليكه حتي يك ويژگي در او نيست...، تمامي شكلها از او هستند، درحاليكه او به هيچوجه شكلي ندارد. او نميتواند در تمامي شكلها باشد، اگر خودش داراي شكلي باشد؛ چون او خودش همة شكلها را خلق ميكند. لذا بديهي است كه خودش شكلي نداشته باشد... آيا خداوند ميتواند شكلي داشته باشد؟ او تمام انواع شكلها و فرمهاست... تمام اشكال از اوست. درحاليكه خودش فاقد هر شكلي است
✍🏻نقد
✅اولا:وي دراین سخن ميگويد: «خداوند همة ويژگيها را دارد، ولي حتي يك ويژگي ندارد»، دچار تناقضگويي شده است.
✅ثانیا:ميگويد: «خدا همة شكلها را دارد، اما خداوند هيچ شكلي ندارد». بايد گفت: اين نكته صحيح است كه خدا خالق همه شكلهاست، ولي خود هيچ شكلي ندارد. اما در جملهاي كه ميگويد: «خدا تمام انواع شكلها و فرمهاست» بايد گفت: اگر خودش داراي شكلي باشد، يعني داراي ابعاد سهگانه باشد، جسم است كه داراي نقصهاي متعدد و محدوديتهاي معلولات ديگر است و با آنها تفاوتي ندارد.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 172 و 173.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند_شکل_قالب
عضویت درکانال🔰🔰🔰
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
🔷اشو و صفات خداوند(3)
✅وي در جاي ديگر نيز تصريح ميكند: كبير اذعان ميدارد نميتوانيد بگوييد: او داراي شكلي است يا بدون شكل است... هر نوع گفتن را متوقف كنيد. آن وقت اگر توانستيد چيزي بگوييد، مهم نيست كه چه باشد، او خدا خواهد بود»1
✅در يكجا نيز ميگويد: «درواقع انسان قدرت وصف خدا را ندارد. بايد سكوت كامل اختيار كند. خدا همان سكوت است. تنها سكوت ميتواند به شما بگويد كه خدا چيست. هيچ كلامي قادر به توصيف او نيست»2
✍🏻نقد
1️⃣اشو با وجود اين سخنان، كه حاكي از عدم امكان توصيف خداوند است، ويژگي و صفتهايي را براي خداوند بيان كرده است. ازاينرو، با بيان اوصاف خداوند، موجب ابطال ادعاي خود مبني بر عدم امكان توصيف وي شده است.
2️⃣وي مدعي است هيچ چيز در مورد خداوند نميتوان گفت و بايد سكوت كامل اختيار كرد، بلافاصله بعد از آن، خود، به توصيف خدا پرداخته است. وي در اين جمله ميگويد: «خدا همان سكوت است»، و خود، سخن خويش را ابطال ميكند.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز ، ص 175. 2- همان
#عرفان_وارداتی_اشو
#صفات_خداوند_سکوت
عضویت درکانال👇👇👇👇👇
🔸http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔸
💠عشق مجازی در میان صوفیان
🔸عشق به خدا یکی از اصول تصوف است اما برخی از صوفیه از این مطلب استفاده کرده و عشق مجازی به حسان الوجوه (زیبا رویان) و غِلمان (نوجوانان) را در ادامه عشق به خداوند تعریف کرده و آن را جایز دانسته و قَنطره (پل) عشق به حقیقت و خداوند دانسته و مشایخ آنان نیز مریدان را به این کار تشویق میکردند.[1]
🔹از این رو برخی از صوفیه درباره عشق مجازی و رابطه آن با عشق الهی کتابها نوشتهاند.
🔻روزبهان بقلی را میتوان از جمله نویسندگانی معرفی کرد که درباره عشق مجازی دست به تالیف زده است.
👈وی در کتاب "عبهر العاشقین" از معشوقی که پیوسته او را خطاب میکند یاد کرده و خواسته است تا عشق انسانی و رابطه آن با عشق الهی را در کتاب خود تشریح کند. روزبهان این کتاب را بدین منظور در 32 فصل فراهم ساخته است.[2]
🔰عقیده به عشق مجازی در تصوف موجب شد تا کمکم صوفیان به انحراف کشیده شده و از عشق حقیقی به خداوند دور شوند.
📚پینوشت:
1. تهرانی میرزا جوادآقا، عارف و صوفی چه میگویند؟، آفاق، تهران، 1395، ص 94.
2. غزالی احمد و باخرزی سیفالدین، دو رساله عرفانی در عشق، به کوشش افشار ایرج، تهران، منوچهری، 1377، صص 94 و 95.
#نقد_تصوف
#عشق_مجازی
#عشق_الهی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اشو و صفات خداوند(4)
⬅️درجای دیگراشو میگوید: همة روشنشدگان بعد از اينكه به حقيقت ميرسند، ميترسند دربارة خدا با انسان حرف بزنند. ترس از غلط فهميدن آنها وجود دارد. اگر بگويد: خدا كوچك است، به شما دروغ گفته است؛ چون او كوچك نيست. او سبك نيست. خداوند سنگين است؛ زيرا در درون كمترينها نهفته است. او در يك ذرّة اتم نهفته است. او با كلّيت بينهايت خود، حتي در كوتاهترين نفسها پنهان است. توصيف او بسيار مشكل و غيرممكن است. او با تمام كليت و تماميت خود، حتي در يك گناهكار پنهان است... خداوند وراي توصيف است.1
✍🏻نـقد
درست است كه كلمات قاصر از اين هستند كه آنطور كه در شأن خداي متعال است، خداوند با آنها توصيف شود. حتي كلمات، گاهي قاصر از اين هستند كه آنطور كه بايسته و شايسته است، مخلوقات خداوند با آنها تعريف شوند، چه رسد به خالق هستي كه وراي وصف است. اما بيان اوصاف وي غيرممكن نيست؛ چراكه اگر غيرممكن بود، چگونه بشر ميتوانست خداي خود را بشناسد و به او ايمان آورد.
📚1-اشو، راز بزرگ، ترجمه روان كهريز، ص 185 و 186.
#عرفان_کاذب_اشو
#صفات_خداوند_سنگین_پنهان
عضویت درکانال👇🔻👇🔻👇
🔹http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔹
پولس روح القدس و مسیحای ازلی را یکی می انگارد.
گر چه در آثار پولس هیچ یکسان انگار ی آشکاری میان روح القدس و مسیحای ازلی دیده نمی شود بی تردید وی آنها را یکی می انگارد. در نتیجه ی یکسان انگاری روح القدس با مسیح ازلی و با حکمت یا شریعت ازلی روح القدس در اندیشه ی پولس یک ویژگی کاملا مسیحی پیدا کرد و از این طریق نیز کارکردی جدید یعنی کار کردی کاملا مسیحی یافت. دو انکشاف به آن نسبت داده شد: انکشاف اول آن بو که به عنوان شریعت ازلی خود را بر موسی منکشف نمود. اما بنا به تعالیم پولس انکشاف دوم بر جای انکشاف پیشین نشست زیرا به نظر او مسیح انجام شریعت است.
ـــــــــــــــــ
فلسفه ی آبای کلیسا اوسترین ولفسن هری ترجمه ی عبد الله شهبازی دانشگاه ادیان و مذاهب ص ۱۹۰
#پولس
#روحـالقدس
#مسیحـازلی
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
🔔 #تفکـــر_در_آیات_قــــرآن
🔹 آب ببرد مدیران و مسؤولان مملکتی را که این آیه قرآن را دارند ولی نمی توانند ازدواج اینهمه جوان دم بخت را سروسامان دهند
🔹 راه حل ازدواج آسمانی، داماد دستش خالیست ولی دلش آسمانی؛ خب اینجا خود پدر عروس غیرت بخرج میدهد و جهت حفظ دین و عفت دخترش، دست بالا زده وخودش به داماد (حضرت موسی علیه السلام) پیشنهاد ازدواج با دخترش را میدهد (در قبال چوپانی به عنوان مهریه)؛
🔹 ای مؤمنی که ادعای قرآن و حسینت، گوش فلک را کر کرده، این هم قرآن، باز هم دست روی دست میگذاری و برای دختر دم بختت، از دامادت، خانه و ماشین طلب میکنی؟!
👈 اگر داماد مؤمن را پشت در اتاق گل دخترت، یک ثانیه معطّل کردی، (به بهانه خانه و درآمد و....)، از همین حالا، برای شب قبر و گرمای محشر، توجیهی مهیا کن که جواب بدهی شکایت قرآن را؛ اگر توانستی، اگر!
👇👇👇👇
🌴 آیه 27 سوره قصص 🌴
🕋 قالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنْكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ هاتَيْنِ عَلى أَنْ تَأْجُرَنِي ثَمانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْراً فَمِنْ عِنْدِكَ وَ ما أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ
⚡️ترجمه:
حضرت شعيب به موسى گفت: من قصد دارم تا يكى از اين دو دخترم را به همسرى تو درآورم بر اين شرط كه هشت سال براى من كار كنى و اگر اين مدّت را به ده سال تمام كردى، پس بسته به خواست و محبّت از ناحيه توست و من نمىخواهم كه بر تو سخت گيرم، بزودى به خواست خداوند، مرا از صالحان خواهى يافت.
#قرآن
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
شخص چیست؟
شخص، مفهومی کلیدی در آموزه ی تثلیث است. تثلیث یعنی یک ذات با سه شخص. پرسشی که به شکل منطقی و معقول در این جا پیش می آید این است که:
مراد از شخص چیست؟
آکوئیناس از بزرگترین الهیدانان مسیحی، در اثر مشهورش، تعریف بوئتیوس، را می پذیرد:
Objection 1. It would seem that the definition of person given by Boethius (De Duab. Nat.) is insufficient—that is, "a person is an individual substance of a rational nature ."
شخص یعنی جوهر فردی از یک طبیعت عقلانی.
____
https://www.newadvent.org/summa/1029.htm#article3
#تعریف_شخص
#تثلیث
#آکوئیناس
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
عیسی خدا یا انسان، چه فرقی می کند؟
استاد مصطفی ملکیان از روشنفکران و نو اندیشان دینی می گوید: یکی بگوید، عیسی خداست و دیگری بگوید عیسی پیامبر خداست و آن دیگری بگوید که یک مصلح اجتماعی بوده و ...
اگر مراد ایشان روا داری برای جلوگیری از خشونت و خونریزی است، پذیرفتنی است؛ بدین معنی که عرصه ی اعتقادات و باورها، میدان جنگ و جدال فیزیکی نیست. باورها را باید مدلل و موجه ساخت و سپس پذیرفت و با دیگران به اشتراک گذاشت. اما اگر مراد استاد این است که تفاوتی ندارد که چه باوری داشته باشیم و تنها عمل کردن بر وفق اخلاق و عقل، مهم است، بنا به فرمایش خود ایشان: شکی نیست که ساحت درونی ( ساحت معرفت و احساسات ) که از آنها در روانشناسی به ذهن یاد می شود، علت دو ساحت بیرونی هستند که در روانشناسی، رفتار خوانده میشوند. ایشان، نقش علّی ساحت معرفت و احساسات را برای اراده و خواست انسان «محرز» دانسته و درباره ی نسبت دو ساحت نخست با بر شماری چند قول، می گوید: [بنا به] قول چهارم ... این دو علیت دیالکتیکی یعنی دو طرفه دارند. یعنی هم باورها برای احساسات عواطف و هیجانات علت می شوند هم احساسات عواطف و هیجانات برای باورها علیت پیدا می کنند. این قول چهارم این روزها پرطرفدار است و شواهد تجربی آزمایشگاهی نیز آن را تایید می کنند.
پرسش: آیا باور به خدا بودن عیسی مسیح با باور به انسان بودن عیسی مسیح، یک رفتار را در پی دارد؟
___
[ زمین از دریچه آسمان، مصطفی ملکیان، چاپ دیبا، چاپ دوم، بهار ۱۳۹۸، صص ۳۱ - ۳۲ ]
#نقش_باور
#رفتار
#ملکیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠دیدگاه ابن خلکان شافعی درباره رقص سماع
🔸ابن خلکان شافعی ازجمله علمایی است که با درایت خاص خود، پرده از انحرافات صوفیان برداشته و در پیامی اعتراض خود را به شیخ مکی از مشایخ صوفیه همعصر خود میرساند و میگوید:
👈«به شیخ مکی نصیحت کنید که از کجا شنیدهاند که غنا کردن و مثل شتر پر خوردن و چریدن و در میان مردم رقصیدن و از حال رفتن و افتادن سنت است.
حال آنکه اگر کسی ریاضتکش و کم خور باشد، نه وجدی خواهد داشت و نه حال گوش دادن به غنا و رقاصی.
آنها مدعیاند که ما از عشق خدا مست شدهایم که از حال میرویم و بیهوش میشویم. درحالیکه مستی آنها نیست مگر از پرخوری طعام و این حال خران است که چون در خوردن آبوعلف پرخوری کنند مست میشوند.» [1]
🔰این پیام ابن خلکان حاوی این نکته است که انحرافی همچون سماع در آن برهه از زمان نهتنها جنبه عرفانی نداشته بلکه برخواسته از قوه شهوانی شکم بوده است و بیانگر این حقیقت است که در طول زمان، علمای اهل سنت نیز مانند علمای شیعه بدون ترس در مقابل انحرافات صوفیه ایستاده و با آنها مبارزه کردهاند.
📚پینوشت:
1. ابن خلکان، احمد بن محمد، وفیات الأعیان، نشر شریف رضی، قم، 1364 ش، ج 1، ص 38.
#نقد_تصوف
#رقص
#سماع
#ابن_خلکان
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
39.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ گاف های کارنشناس #وهابی در بررسی روايت #دوازده_خلیفه
🎤 حجتالاسلام #یزدانی
🔻 #احمد_الکاتب کارشناس شبکههای #وهابیت مدعی است که روایت «دوازده خلیفه» در منابع #اهل_سنت با سند «ضعیف» نقل شده است!!! و در آخر آن هم جمله «ثم یکون الهرج» آمده که نشانگر ادامه دار بودن #خلافت است نه این که تا قیامت فقط همین دوازده نفر خلیفه باشند.
👈در حالی که روایت دوازده خلیفه در صحیحترین منابع #اهلسنت آمده و جمله «ثم یکون الهرج» از نظر سندی ضعیف است. صحیح هم باشد به معنای سرآغاز علائم #قیامت است نه تداوم خلافت.
او همچنین به روایتی از منابع شیعه استناد کرده که بعد از دوازده امام، دوازده «مهدی» خواهند آمد و بر اساس آن مدعی شده که شیعیان در عصر شیخ طوسی سردرگم بودهاند و نمیدانستند بعد از #دوازده_امام چه اتفاقی خواهد افتاد...
در صورتی که این روایت ضعیف و با روایات #متواتر شیعه در تضاد کامل است.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰