6.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽کلیپ آشنایی با تفکرات اشو
✅آمیختن حق وباطل
🎤استادمحمدجوادادبی
#عرفان_کاذب_اشو
#تفکرات_مراقبه_اشراق
عضویت درکانال🔻🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠استفاده از موسیقی یکی از راههای جذب صوفیه
🔸نقش موثر موسیقی را در زندگی انسانها نباید نادیده گرفت. از اینرو اغلب فرقهها این ابزار تاثیرگذار را غنیمتی جهت پیشبرد اهداف فرقهای و رونق بخشیدن به مجالس و محافل خود میشمرند، لذا برای جذب مخاطبان خود از موسیقی استفاده میکنند.
🔻اما سوال اینجاست که بر اساس آموزههای تصوف، چه کسانی میتوانند از این راه استفاده کنند؟
🔰در پاسخ به این سوال گفته شده: «آنچه مسلم است این است که استفاده معنوی از موسیقی از دیدگاه تصوف امکانپذیر نیست، مگر با صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی که تنها راه نجات دادن مرغ روح است و آماده ساختن آن از برای معراجی که موسیقی معنوی امکانپذیر میسازد.»[1]
♻️بنابر ادعای ذکر شده در متن مذکور، استفاده معنوی از موسیقی در تصوف بعد از صیقل دادن نفس و کشتن اژدهای درونی امکانپذیر است، در حالی که صوفیان امروزی در مجالس خود برای افراد مبتدی و تازه وارد موسیقی را تجویز میکنند و این خلاف مبانی صوفیه است و درحقیقت سوء استفاده از موسیقی برای جذب افراد به شمار میرود.
📚پینوشت:
1. نصر سیدحسین، تصوف و تاثیر آن در موسیقی، مجله مقام موسیقایی، شماره 3، 1377 ،صص 176 و 177.
#نقد_تصوف
#موسیقی
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
مراد ترتولیان از نوع فردی بودن شخص های تثلیث چیست؟
واژه ی لاتینی species را در اینجا نباید به معنای طبقه خاصی از افراد، بلکه [باید] به معنای عرفی نُمود گرفت! اما این را نیز می توان افزود که منظور از اصطلاح نمود در اینجا متضاد بود یا واقعیت نیست زیرا همانطور که دیدیم او هر عضو تثلیث را یک شیء یعنی یک موجود واقعی می داند. میتوان واژه نوع را که اینک به معنای نمود گرفتیم در اینجا به معنای روئیت پذیری گرفت؛ بنابراین منظور ترتولیان از این که آنها از حیث نوع، سه هستند این است که پدر وجودی بی منشاء دارد، نامرئی است. پسر که از پدر، نشأت گرفته مرئی است و روح القدوس که از پدر و پسر نشات گرفته، مرئی تر است.
__
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 360.
#تثلیث
#نوع_فردی
#روئیت_پذیری
#ترتولیان
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اعتراف شیخ صوفی به تصنعی بودن قطب
🔸یکی از انحرافات فرقهی صوفیه، قطبسازی و ادعای مقامات معنوی برای قطب است که او را تا جایگاه امام معصوم (علیه السلام) بالا برده و برای فریب مردم و رسیدن به مقاصد دنیوی خود، مقامات و کرامتهای دروغین برای این اقطاب ذکر کردهاند.
🔹چنانچه اقطاب در نوشتههای گنابادیه، مظهر تام خداوند، خلیفه الهی، نایبان امام، محل نزول وحی و الهام الهی معرفی شدهاند.[1]
🔻کیوان قزوینی که مدتها در خدمت اقطاب فرقه گنابادیه بوده و از طرف چندین قطب اجازه ارشاد داشت و بعدها از تصوف جدا شد، دربارهی قطب مینویسد:
👈«از عمرم قسمت مهمی در شناخت اقطاب امروزه دنیا تلف شد. حالا میتوانم فتوا دهم که امروز موضوع قطبّیت وجود خارجی ندارد، همه متصنّع و کیسه خود پرکن هستند.» [2]
🔰این شیخِ صوفی، که مدتی سرسپردهی اقطاب فرقهی گنابادی زمان خود بود، قطب و قطبیت در صوفیه را ساختگی و حتی «کلیهی مشایخ سلسلۀ گنابادیه را تکذیب و همهی آنان را دنیا خواه و جاه طلب میدانست.»[3]
♻️این تعریف و تمجید از قطب و در ادامه اعتراف به تصنعی دانستن آن از طرف کیوان قزوینی، نشان دهنده بیاساس بودن قطب و قطبیت است.
📚پینوشت:
1.گنابادی، ملاسلطان محمد، ولایتنامه، انتشارات حقیقت، تهران، 1380، ص 71.
2.کیوان قزوینی، عباس علی، راز گشا، به اهتمام محمود عباسی، ناشر محمود عباسی، 1376، ص133.
3.همان
#نقد_تصوف
#قطب
#کیوان_قزوینی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
#سه_شنبه_های_سمیناری
🔹سمینار تخصصی نقد بهائیت
استاد ارائه دهند: سرکار خانم فاطمه هنروران
استاد ناقد: دکتر حجت حیدری چراتی
دبیرجلسه: حجت الاسلام فخرآور
زمان: سه شنبه 1400/09/23
ساعت: 10:00 الی 11:00
لینک ورود به جلسه:
https://b2n.ir/a95618
عضویت در کانال👇
https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
38.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ اتحاد بین مسلمین و معنای #وحدت_اسلامی و محوریت #حدیث_ثقلین
🎤 حضرت استاد #میلانی
🔻 #اتحاد بین مسلمین از نظر #سیاسی یعنی در برابر #دشمنان اسلام متفق بودن و در برابر دشمنان، وحدت کلمه داشتن؛ این یک ضرورت است, در برابر دشمنان بایستی مسلمین اتحاد داشته باشند.
👈بنده عرضم این است که همیشه بایستی دنبال اتحاد باشیم و برای این جهت رعایت #ادب و #حسن_معاشرت ضرورت دارد شکی در این جهت نیست اما میخواهم عرض کنم که در ضمن این جهات بایستی #مبانی_اعتقادی خودمان را حفظ کنیم این به معنا نیست که ما از مبانی اعتقادی مان کوتاه بیاییم بعضی از مبانی اعتقادی را یا انکار کنیم و یا کمرنگ کنیم و یا از اهمیت آن مبانی بکاهیم.
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠کرامات سازی برای مشایخ صوفیه قبل از تولد
🔸از انحرافات اخلاقی و اعتقادی برخی از صوفیان، جذب مرید با کرامتسازی بی حدوحصر برای مشایخ است.
🔻 چنانکه عدهای این مسئله را از حد به در کرده و کرامتسازی را به تمامی مراحل حیات شیخ و حتی به پیش از حیات و پس از وفات او نسبت دادند.
🔰به آن گونه که از قرن هشتم به بعد، برای شیخ از زمان ولادت، بلکه در مواردی پیش از تولد، تا هنگام مرگ، حیاتی ویژه و شگفت و مقدس شمرده میشد که تمامی دوران آن پر از انواع کرامات است. [1]
👈نمونهای از این کرامتسازی مربوط به شیخ صفیالدین اردبیلی است. با نگاهی سطحی بر فهرست کتاب "صفوه الصفا" اثر ابن بزاز اردبیلی، میتوان موارد ذکر شده را به وضوح مشاهده کرد. عنوان فصل اول مقدمه کتاب صفوه الصفا "خبر نبوی بر ظهور شیخ صفی الدین" و فصل دوم "خبر اولیاء الله بر ظهور شیخ صفی الدین" است. و در فصل دوم از باب اول، عنوان "در کرامت وقت حمل شیخ صفی الدین" دیده می شود. [2]
♻️این کرامتسازی صوفیه برای مشایخ خود، نشانگر افراط در بیان کرامات مشایخ صوفیه جهت بهرهبرداری از آن است.
📚پینوشت:
1. صدرینیا باقر و ابراهیم پور نمین محمد، دگرگونی گستره کرامات در مناقبنامههای مشایخ تصوف، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی،شماره 37، 1393،ص 146.
2. ابن بزاز اردبیلی،صفوه الصفا،مصحح غلامرضاطباطبایی مجد، ناشر مصحح، 1373،ص 55 به بعد.
#نقد_تصوف
#کرامت
#کرامت_سازی
#صفی_الدین_اردبیلی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠کرامات صوفیه از ایام طفولیت
🔸از کرامات عجیب صوفیه، نقل داستانهایی در مورد عبادت و روزهداری بزرگان صوفیه همچون سهل تستری و عبدالقادر گیلانی در ایام طفولیت و شیرخوارگی است!
🔹چنانچه نقل شده شیخ عبدالقادر گیلانی مجموع روزهای ماه رمضان را در ایام طفولیت شیر نخورد و یومالشک نیز شیر نخورد و درنهایت معلوم شد که آن روز از ماه مبارک رمضان بوده است. [1]
🔻همچنین عطار از ابو طلحه نقل کرده است که: «سهل تستری آن روز که از مادر متولد شد روزه بود، یعنی شیر نخورد تا وقت نماز. یا خود سهل گفته است که سه ساله بودم که قیام شب داشتم و در چهل شبانهروزی، یک مغز بادام میخوردم.» [2]
🔰این کرامات بیشتر به افسانه شبیه بوده و زادهی تخیلات نویسندگان صوفی است. تا قبل از خواندن این افسانهسراییها چنین چیزی به فکر و ذهن انسان خطور نمیکند که شخصی در بدو تولد و طفولیت اهل روزه باشد. آنهم روزهداری در طفولیتی که برای هیچیک از صدوبیست و چهار هزار پیامبر و اوصیاء آنها بیان نشده است.
📚پینوشت:
1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 507.
2.عطار، فریدالدین، تذکره الاولیاء، به کوشش نیکلسون، انتشارات صفی علیشاه، 1375 ش، ج 1، صص 252 و 268.
#نقد_تصوف
#کرامت
#سهل_تستری
#عطار
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نوع کرامات صوفیانه
🔸اگر کسی درکرامتسازیهایی که صوفیه به اولیاء خود نسبت دادهاند دقت نماید، برای او روشن میشود که آنچه به این عنوان به آنها نسبت داده شده در واقع کرامت نیست.
🔹ازجمله آنها میتوان به هفتاد هزار ختم قرآن در یک روز، یا به زیر آب رفتن یک صوفی در فواصل نمازهای یومیه و بیرون نیامدن از زیر آب، یا ترک طعام در طول روزها بلکه ماههای متمادی اشاره کرد.[1]
🔰علت رد اینگونه کرامتسازیها این است که اولاً وقوع اینگونه کرامات ثابت نیست و در قرنهای بعدی نیز جز خودشان(غیر از صوفیه)، کسی نقل نکردهاست.
ثانیاً اینکه برفرض قبول وقوع برخی از آنها، بازهم دلیل بر حقانیت و ولایت و تقرب او نزد خداوند متعال نمیباشد.
زیرا مرتاضین هندی هم توانایی انجام بسیاری از کارهای خارق العاده که بهعنوان کرامت نزد صوفیه مطرح است را دارند.
📚پی نوشت
1.جامی نورالدین عبدالرحمان، نفحات الانس، مصحح محمود عابدی، ناشر اطلاعات، تهران، ۱۳۷۰، ص 21 و 24.
#نقد_تصوف
#کرامت
#مرتاض
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
آشنایی با واژگان کلیدی
سه عضو تثلیث در زبان یونانی با یکی از اصطلاحات:
۱. hypokeimenon
(موضوع) ؛
۲. ousia
(جوهر) به معنای جوهر نخستین؛
۳. hypostasis
(اقنوم)؛
۴. prospon
(شخص)
و در زبان لاتین با اصطلاح:
۱. substantia
به عنوان ترجمه ی جوهر به معنای جوهر نخستین
و یا با اصطلاح:
۲. persona
(شخص)
بیان می شوند.
_________
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 361.
#تثلیث
#واژگان_کلیدی
#یونانی_لاتین
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
💠اشو و زندگی کمونی(1)
🔹اشو شکل جدیدی غیر از ازدواج را برای یک زندگی جمعی پیشنهاد می کند و نام آن را "کمون" می گذارد
🔹"باید شکل های جدیدی از زندگی گروهی پدید آید من برای پرهیز از تداخل واژه ها اسم آن ها را اجتماع یا جامعه نمی گذارم بلکه این زندگی گروهی جدید را کمون می خوانم این واژه بسیار مهمی است مفهوم آن این است جایی که مردم فقط با هم زندگی نمی کنند بلکه ارتباط و پیوند عمیق با یکدیگر دارند.1
🔹اشو نتیجه این کمون را آفرینش انسان نوین می داند. و می گوید همه تلاش من بر یک چیز متمرکز است: آفرینش انسانی نوین مثل "زوربای بودا.2-3
🔹بهشت برین این انسان نوین همین سیاره خاکی خواهد بود" ماقادریم در همین جا بهشتی خلق کنیم ، همین جا بر روی این سیاره خاکی.5
📚1-آینده طلایی ص95. 2- زوربا : اسطوره لذت طلب یونانی.3- آینده طلایی ص 102. 4- آینده طلایی ص 102
#عرفان_نوظهور_اشو
#کمون_ازدواج_زندگی_گروهی
عضویت درکانال🔻🔻🔻
🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰