eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 در کتب 👈🏼 توسل به صلی الله علیه و آله بعد از شهادت ایشان ... 🎤 استاد 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ 7 آبان سال 1345 و بی خبری از روز کوروش 🔹 روز هفت آبان سال 1345 در روزنامه اطلاعات و خبرهایی از مسئله نفت و موشک چین و اراضی استخراج نشده، ولی خبری از روز کوروش و بزرگداشت ورود کوروش به بابل نیست... 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ زمان پهلوی و بی خبری از روز کوروش در زمان پهلوی برای شناساندن کوروش زحمات و هزینه های زیادی صورت گرفت، ولی از روز کوروش که باستانگراها از آن دم می زنند، خبری نیست. روزنامه اطلاعات در تاریخ 7 آبان 1347 یکی از آن نمونه هایی است که بی خبری پهلوی را نشان می دهد. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف ✅1️⃣ 🔸تصوف در حقیقت، مخلوطی از تفکرات فرقه­ها و ادیان مختلف اعم از بودایی، میترایی، زرتشتی، مانوی، تائو، مسیحی، برهمایی، یهود و اسلام است. 🔹مکاتب هندی تأثیر زیادی در تصوف اسلامی داشته است و به همین مناسبت میان عقاید صوفیه به‌اصطلاح اسلامی و بعضی از مذاهب هندی شباهت آشکار وجود دارد و این خود دلیل بر تأثیرپذیری تصوف اسلامی از مکاتب هندی است. 🔻مسایلی همچون: فقر، خرقه­پوشی، ریاضت­های طولانی، از آداب هندوهاست.[1] 🔻همان‌گونه که جماعت زیادی از هندیان به اسلام گرویدند و مسلمان شدند، همچنین افکار و اندیشه هندیان در مسلمانان تأثیر بسزایی بخشید و تعالیم و آداب زاهدانه و صوفیانه مذاهب هندی به‌واسطه معاشرت و اختلاط و مخصوصاً از راه ترجمه کتاب‌های هندی درزمینه ادب، معارف مذهبی و عقاید و سلوک هندیان در ذهن مسلمانان رسوخ کرد.[2] (1)ابوریحان بیرونی، ماللهند، ج1، ص25. (2)كيائي زین‌الدین، سیر عرفان در اسلام، تهران،‌ انتشارات اشراقیص، 46. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف ✅2️⃣ 🔸آداب و آیینی که در فرقه‌ی صوفیه رواج دارد برگرفته از ادیان و فرق مختلف است، که میترا یکی از این فرقه‌هایی است که صوفیه، بعضی از آداب خود را از این فرقه اقتباس کرده است. به‌عنوان نمونه، مراحل تشرف در آیین میترا و تصوف، شکلی هماهنگ با هم داشته و به خاطر تقدم آیین میترا، می توان این‌گونه نتیجه گرفت که مراسم تشرف در صوفیه متأثر از آداب تشرف در آیین میترا است. 🔻آیین میترا همان مهرپرستی ایران باستان است. میترا، یعنی خورشید.[1] 🔻در این آیین «کسی که می‌خواست وارد این گروه شود و مسلک ایشان را بپذیرد، می‌بایست مهر تایید از مرشد و سردمدار ایشان اخذ کند و سپس مدتی را به یادگیری ابتدایی مسائل بگذراند.» [2] 🔻در فرقه‌ی صوفیه نیز مواردی از قبیل «پارچه‌ی سفید (یک قواره ی کفنی)، «مقداری نبات»، «یک عدد جوز هندی»، « یک عدد سکه» و « یک عدد انگشتر»[3] به‌عنوان آداب تشرف به اسلام شمرده شده، که یک صوفی باید آن را در برابر پیر و مرشد خود حاضر کند. 📚پی نوشت (1)آیین میترا، ص 27. (2)ورمازرن، مارتین، آیین میترا، به‌ترجمه بزرگ نادرزاده، نشر چشمه، 1393، ص177. (3)قزوینی، کیوان، استوار نامه، به اهتمام محمود عباسی، تهران، راه نیکان، 1387 هـ ش، چاپ اول، ص123. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف ✅3️⃣ 🔸از دیگر آداب و رسوم تصوف، که از ادیان و آیین غیراسلامی گرفته شده، حکمت یونانیان، به ویژه طریقه اشراق و نوافلاطونیان است که از آیین یونانی گرفته شده است. 🔹ادوارد گرانویل براون، در کتاب تاریخ ادبی ایران، اشخاصی را مثل وینفلد، و مرکس، را نام می برد که بر تأثیر آرای گنوسی و فیثاغوری و نوافلاطونی بر تصوف تأکید کرده اند.(1) 🔻رینولد آلن نیکلسون، در کتاب خود بنام «پیدایش و سیر تصوف» به مقایسة آرای دیونوسیوس با ذوالنون مصری (متوفی ۲۴۵) پرداخته است. 🔻این دسته از پژوهشگران که ریشه های فکری تصوف را به یونان ارجاع داده اند، معتقدند بسیاری از مفاهیم کاربردی در تصوف سرچشمه یونانی دارد. مفاهیم و معانی‌ای نظیر زندان بودن تن برای روح ، عدم امکان معرفت به حقیقت عالی از طریق فکرت عقلی و لزوم اشراق و جذبه ، معرفت نفس و عالم صغیر بودن انسان و قول به فیض و سریان، جملگی از حکمت و فلسفة یونان به تصوف و عرفان اسلامی سرایت کرده است (2) 📚پی نوشت (1)براون، ادوارد گرانویل، تاریخ ادبیات ایران، انتشارات مروارید، تهران، ۱۳۶۱، ج ۱، ص ۶۱۳ـ۶۱۵ (2)غنی، قاسم، تاریخ تصوف در اسلام، تهران، ۱۳۳۰ ، ج ۲، ص ۱۱۰ـ ۱۱۱ 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ حقوق بشر و کوروش 🔹 را بطور کامل از کوروش می دانند و ادعا دارند که حقوق بشر با توجه به استوانه گلی کوروش نوشته شده است، ولی ادیبان ایران، قانون و اجرای قانون را منتسب به نمی دانند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف ✅4️⃣ 🔸در بین فرق صوفیه، فرقه گنابادی ازجمله فرقی است که آداب و رسوم زیادی را از فرق و ادیان دیگر گرفته و در دین اسلام وارد کرده است که غسل اسلام ازجمله این انحرافات است که ظاهراً این غسل، شبیه به غسل‌تعمید مسیحیان است که اگر کسی بخواهد داخل مسیحیت شود باید غسل‌تعمید را به‌جای آورد. [1] 🔻در صوفیه نیز با الزام این غسل برای صوفی شدن شخص طالب می‌خواهند بگویند او کافر بوده و اصلاً مسلمان نبوده که با این غسل به اسلام حقیقی وارد می‌شود و درواقع صوفیان مسلمانان واقعی هستند. 🔻اما وقتی از صوفیه سؤال می‌شود که چرا غسل اسلام را برای صوفی شدن شخص طالب، واجب و لازم می‌دانید و آیا او را کافر می‌دانید که او را امر به غسل اسلام می‌کنید؟ برای پاسخ‌گویی به توجیهاتی متمسک می‌شوند، ازجمله سلطان حسین تابنده (رضا علیشاه) در توجیه غسل اسلام می‌نویسد: «مراد از اسلام در این مورد تسلیم شدن امر الهی است که چون شخص تصمیم و عزم دارد خود را نسبت به اوامر شریعت مقدسه تسلیم و مطیع محض نماید، به این نیت غسلی انجام می‌دهد و اشکالی ندارد».[2] 📚پی نوشت [1]. ابوریحان بیرونی محمد بن احمد‏، ماللهند، ج 2، ص 453. [2]تابنده، حسین، رساله رفع شبهات، اﻧﺘﺸﺎرات ﺣﻘﻴﻘﺖ، تهران، 1377، ص ۲۱ 🔰 @adyanuniv 🔰
💠منشأ آداب و رسوم تصوف ✅5️⃣ 🔸از دیگر دلایل و منشأ آداب صوفیه، که از ادیان و فرق دیگر گرفته شده، مسئله ذکر و عبادت است که عین قول و عقیده صوفی‌ها در این مورد، در آیین زرتشت آمده که باید پیکر پیر را بدل گیرند و چنان داند که حاضر و ناظر است و از فکر پیر غایب نگردد.[1] 🔹چنان­که ملا علی گنابادی، فرزند ملا سلطان مشهور به نور علی شاه ثانی میگوید: مقلد ناچار است که در وقت عبادت مرشد را در نظر آورد.[2] 📚پی نوشت [1] ریاض السیاحة، ص 181. [2]صالحیه، ص 334. 🔰 @adyanuniv 🔰
در و با عنایت خداوند متعال و زحمات گرانقدر مدیریت زائرین غیر ایرانی مجموعه ۶ جلدی به چاپ رسید. این مجموعه با همکاری موسسه و آستان قدس رضوی انجام شد، این اثر حاصل زحمات جمعی از متخصّصین مطالعات و است که تلاش کردند با بررسی متن کتاب مقدس و متون دینی اسلام به درکی صحیح از اهمیت ، حقوق و وظایف ارکان آن، در دو دین اسلام و مسیحیت برسند. مسئولیت پروژه به عهده آقای عباس زمانی ده یعقوبی بود، و حجت الاسلام محمد صحّاف کاشانی بررسی علمی این اثر را بر عهده داشتند. ۶ این اثر عبارتند از: 👇 ۱. جایگاه خانواده در اسلام و مسیحیت، یاسر ابوزاده گتابی ۲. وظایف فرزند نسبت به والدین، عباس زمانی ده یعقوبی ۳. وظایف والدین نسبت به فرزند، عباس زمانی ده یعقوبی و الهه اسکندرزاده ۴. وظایف مرد نسبت به تربیت وخانواده، محمد مهدی کاظمی ۵. وظایف فرد نسبت به خویشاوندان، مرتضی یگانه ۶. روابط خانوادگی واجتماعی در روایات اسلامی، حسین انصاری پور 🔰 @adyanuniv 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنان کشیش مسیحیِ فرانسوی: تک تکِ فرزندانِ شما مسلمان خواهند شد!!! ولی من برای مقابله با گرایش مسیحیان به اسلام یک برنامه استراتژی دارم 🔰 @adyanuniv 🔰
در قلمرو وجود و -به عنوان اهل كتاب‏- قابل تحمل بود اما مسيحيت در اندلس و سيسيل ‏نمى‏‌توانست اقليت را در داخل قلمرو خويش تحمل كند. از اين روست كه معامله مسلمين با اين اقليت‌ها از هر حيث قابل تحسين‏ بود و درخور اِعجاب. اين اقليتها در جامعه اسلامى تا حد امكان در حمايت شريعت بودند. در اجراى مراسم دينى‏ خويش تا آنجا كه معارض حيات اسلام نباشد غالبا آزادى كافى داشتند، اگر جزيه‏‌اى از آنها دريافت مى‏‌شد در ازاء حمايت و امنيتى بود كه اسلام به آنها عرضه مى‌‏كرد. بعلاوه، اين () ساليانه از يك تا چهار دينار بيش نبود و آن را هم از كسانى‏ اخذ مى‏‌كردند كه توانايى حمل سلاح داشتند. از راهبان، زنان و نابالغان جزيه نمى‏‌گرفتند و پيران، كوران، عاجزان، فقيران و بردگان از آن معاف بودند. 📚سند : دکتر عبدالحسین زرینکوب،کارنامه اسلام، فصل 20 🔰 @adyanuniv 🔰
💠صحت عبادات با اجازه قطب 🔸در فرقه صوفیه، هرگاه کسی به جرگه صوفیان در آمد، دیگر نیاز به خواندن اوراد، اذکار و ادعیه لسانی ندارد، مگر در مواقع ضروری که آن هم حتماً باید با اجازه رئیس فرقه باشد، چنان که مرحوم شیخ عباسعلی کیوان قزوینی- منصور علی شاه - شیخ مجاز گنابادی می نویسد: «صحت اعمال و عبادات و معارف موقوف است به اجازه قطب و الا باطل است و قبول خدا نیست اگر چه با خلوص نیت باشد زیرا معنی خالص بودن نیت، خلوص للقطب است و کسی راهی به خلوص لله ندارد مگر از راه قطب». 📚استوارنامه : 192 . 🔰 @adyanuniv 🔰
💠صدقه ی نجوا در صوفیه 🔸در زمان رسول خدا (ص) توانگران و ثروتمندان اوقات پیامبر را به مشورت درباره چیزهائی که می خواستند می گرفتند و فرصتی برای فقرا درباره صحبت کردن با پیامبر باقی نمی ماند، که به این دلیل آیه مبارکه «یا ایها الذّین آمنوا اذا ناجیتم الرّسول فقدموا بین یدی نجویکم صدقه» (مجادله/12) نازل شد و دستور فرمود هر که می خواهد با رسول خدا به خوبی گفتگو کند باید صدقه بپردازد. 🔹صوفیه از این قضیه مختص به زمان رسول خدا (ص) سوء استفاده نموده، رئیس فرقه را هم شأن و هم رتبه و هم مقام با پیامبر اکرم دانسته، معین کرده اند هر یک از صوفیان بخواهند به رئیس فرقه آنقدر نزدیک شوند که گوئی با او نجوا می‌کنند حتماً همانطور که قرآن کریم فرموده است باید صدقه بدهند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠بایزید، صوفی عارف نما! 🔸یکی از شخصیت هایی که صوفیه برایش حساب ویژه ای باز کرده و می‌کنند، شخصی است به‌نام بایزید بسطامی! می‌گویند از شاگردان امام صادق (علیه السلام) و سقای خانه ی ایشان بوده و بعضی هم بر این باورند که به دست امام رضا (علیه السلام) شیعه شده است!(1) 🔻قلم های زیادی روی کاغذ رفته که وی را به عنوان عارف بزرگ و کاملی از اهل تصوف معرفی کند، تاحدّی که صوفی ها از این شخص باعنوان سلطان العارفین یاد میکنند.(2) 🔻از سخنان نامربوط وی که در واقع اهانت به پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است این بوده که گفت: بخدا قسم! لِوا و پرچم من از لوای محمد (صلی الله علیه وآله) بزرگتر است !!!. لوای من از نوریست که همه ی اَجنّه و انسانها و پیامبران زیر آن لوا هستند!(3) چگونه کسی که از او به عنوان سلطان العارفین یاد می شود، خودش را بالاتر از پیامبر خدا می داند؟! 📚پی‌نوشت (1)لغت نامه ی دهخدا ذیل بایزید بسطامی (2)تذکره الاولیا – عطار نیشابوری ص155 (3)تاریخ فلسفه در جهان اسلامی تالیف حناالفاخوی خلیل الجر ترجمه عبدالمحمد آیتی ص261 🔰 @adyanuniv 🔰
قسمت اول (۱۸۶۹ تا ۱۸۷۰میلادی) با پیروی وفادارانه از سنتی که از آغاز ایمان مسیحی به ما رسیده است، برای جلال نجات دهنده ما خدا، تکریم مذهب کاتولیک، و نجات مسیحیان، با تأیید شورای مقدس، ما یعنی (پاپ پیوس نهم) این اصل ایمانی مکاشفه شده را تعریف کرده و تعلیم میدهیم: پاپ روم، وقتی بر اساس اقتداری که به او داده شده و توسط مساعدت الهی که به او به سبب جانشینی پطرس متبارک وعده داده شده، سخن می گوید؛ (یعنی در مقام شبان و معلم همه مسیحیان و در اقتدار غایی و رسولانه خود، آموزه ای را در مورد ایمان یا امور اخلاقی تعریف می کند که کلیسای جهان باید بدان باور داشته) سخن او مصون از خطاست. و این مصون از خطا بودن امری است که از سوی منجى الهی به کلیسایش بخشیده شده است تا کلیسایش به هنگام تعریف آموزه های مربوط به ایمان و امور اخلاقی، مصون از خطا باشد؛ بنابراین، تعاریف پاپ روم غیر قابل اصلاح بوده، بر اساس رضایت و خشنودی کلیسا نیست. اما اگر کسی که خدا نکند که چنین باشد بر آن باشد تا با این حکم به مخالفت برخیزد، ملعون باد. 🔰 @adyanuniv 🔰
قسمت دوم این آموزه از سوی کلیسای ارتدوکس شرق و پروتستانها پذیرفته نشد. و برخی اشخاص دیگر با اطمینان پیش بینی کرده بودند که پذیرش این آموزه باعث سرازیر شدن سیل اشخاص به سوی کلیسای کاتولیک خواهد شد، اما نه تنها چنین نشد، بلکه شکاف موجود بین کلیسای کاتولیک و کلیسای دیگر عمیق تر شد. در حال حاضر، این آموزه حتی در کلیسای کاتولیک نیز زیر سؤال رفته است. عالم الهیدان کاتولیک، علیه این آموزه مطالب بسیاری به نگارش درآورده است. منتها این نظر چندان مورد قبول واقع نشده است. : تاریخ تفکر مسیحی، تونی لِین، ترجمه روبرت آسریان، چاپ پنجم، فروزان روز، طهران (1396). 🔰 @adyanuniv 🔰
✅ زمان هخامنشیان همه چی عالی بود! 🔹 والتر هینتس درمورد حقوق ماهیانه کارگران و هزینه های پادشاهان در زمان هخامنشیان چنین بیان می کند: 🔸 در زمانه ای که کارگران هخامنشی جیره ماهیانه 🔟 کیلو جو داشتند، پادشاهان فهرست بلند بالا برای خوراکی و نوشیدنی داشتند. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠هفت من نمک در چشم 🔸شكستن حریم احكام دین در زمینه های گوناگون و زیر پا نهادن احكام صریح و قطعی شریعت مانند ترك نماز، رقص و سماع، ریاضت كشیهای سخت، ایجاد خانقاه، خرقه پوشی، از مشخصات این فرقه ی منحرف صوفیه است . 🔹یکی از این انحرافات، ریاضت كشی های مختلف در این فرقه بوده که عده‌ای برای کرامت سازی سران صوفیه، کرامت‌های ساختگی و غیرمعقول به کار برده‌اند. 🔻درباره ابوبكر شبلی از بزرگان صوفیه نقل شده «به اول كه به مجاهده دست بر گرفت سالهای دراز نمك در چشم كشیدی تا در خواب نشود و گویند كه هفت من نمك در چشم كرده بود.» 📚تذكره الاولیاء، شیخ فرید الدین عطار، جلد 2، ص 164. 🔰 @adyanuniv 🔰
💠بسم اللهِ صوفیه گنابادیه 🔸فرقه صوفیه گنابادیه یا همان دراویش سلطان علیشاهی، در تمامی نامه ها و مکاتبشان به جای بسم الله الرحمن الرحیم از کلمه هو121 استفاده میکنند. 🔻لازم به ذکر است که شعار اصلی این فرقه ضاله، هو 121 است که به حرف ابجد نام مبارک حضرت علی (ع) می شود 110 و حرف «یا» هم 11 میشود که جمع بین این دو 121 است. 🔻البته این فرقه به خاطر اینکه فقها و مراجع حکم مشرک بودن انها را ندهند از عدد استفاده میکنند و هو یا علی را آشکارا نمیگویند.1 📚1. ناقوس رسوایی گنابادیه صفحه 1. 🔰 @adyanuniv 🔰
👈🏼 عدم قدرت بر بیان فضائل بخاطر فراوانی ... 📚 وفیات الاعیان (ابن‌خلکان) ج۱ ص۳۲۷ 🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏻 خیل شاگردان علیه السلام 📚 الامام الصادق حیاته و عمره آراؤه و فقهه (ابوزهره) ص66 🔰 @Adyanuniv🔰
🔶 ، امامِ اعظمِ احنافِ ، جاروکش قبر حضـرت عليه‌السلام 🔶 🔸 ابو حنیفه، مفتی اعظم عامّه و مخالفین (مشهور به اهل سنّت!)، همواره به زیارت امام صادق علیه السّلام می ‌رفته و همیشه از قبر آن حضرت طلب یاری می ‌کرده است. مفتی محمود،‌ فرزند مفتی عبد الغیور مشهور به حجةالإسلام می‌‌نویسد: "و همچنین استاد المحدثين مایه افتخار سید المرسلین علیه الصلوه من رب العلمین عنی حضرت امام اعظم از قبر بعضی از ائمّه هدی استعانت نموده اند. چنانچه حضرت مولوی علی محمد ختن و تلمیذ حضرت مولی یار محمد ملتانی محدث و مدرس لا ثانی در رساله خود می‌نویسد. در فتاوی عقائد المقتدی فی مسائل الهندی در فصل تعظیم علویه آورده: روی عن محمد بن الحسن الشیبانی وعن أبی یوسف وعن وکیع رحمهم الله تعالی أن أبا حنیفه رضی الله تعالی عنه کان یزور أبدا قبر الإمام محمد الجعفر الصادق رضی الله عنه و یکنس علی بابه ویعطی للمجاورین فتوحا ویطلب الإستعانه منه فی الأمور. 📚کتاب «ردّ وهابی» ص۳۴ 🔰 @Adyanuniv🔰
👈🏼 زیادی ویژگی ها و فضائل حضرت صادق علیه‌السلام و ... 📚 تاریخ الاسلام (ذهبی) ج۹ ص۹۳ 🔰 @Adyanuniv🔰
💠اشتراک‌های فرقه گنابادیه و اسماعیلیه 1-هر دو فرقه به مهدی نوعی معتقد هستند و در حال حاضر دراویش گنابادیه دعای فرج نمی خوانند. 2-هر دو فرقه برای رهبران خود از لفظ قطب و شاه استفاده میکنند. 3-هر دو فرقه زیارت قبور اقطاب خود را واجب میدانند چنانچه قطب قبلی صوفیه گنابادیه جناب نور علی تابنده، در پیام نوروزی87 بر زیارت اقطاب مدفون در بیدخت گناباد تاکیید کرد. 4-هر دو فرقه دارای تشکیلات منسجم و سیاسی‌تر از سایر فرقه های دیگر عمل میکنند. 5-هر دو فرقه همواره با استعمارگران رابطه صمیمی داشته و وابسته به فراماسونری بوده و می باشند.1 📚پی نوشت 1-ناقوس رسوایی گنابادیه صفحه 25. 🔰 @adyanuniv 🔰