eitaa logo
کانال فرق و ادیان
2.6هزار دنبال‌کننده
3.7هزار عکس
619 ویدیو
145 فایل
👇جهت عضویت کلیک کنید. لینک مستقیم عضویت در کانال: https://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e - انتشار مطالب، خبر و آثار در کانال - ارتباط با ادمین - تبلیغات 🔰 @Adminkhatam🔰⁦
مشاهده در ایتا
دانلود
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خون‌خوار؟! 🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌دانند که بارها سینه‌چاکی و خوش‌خدمتی خود را به حاکمان بنی‌امیه نشان داده است. 🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 👈«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند به‌دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» (1) 🔰اما خدمات و تلاش‌های حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را به‌جایی می‌رساند که حجاج بن یوسف ثقفی خون‌خوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و می‌گوید: 👈«اگر می‌خواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2) ♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟ 📚پی‌نوشت: 1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388. 2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠حسن بصری مرید علی(ع) یا حجاج خون‌خوار؟! 🔸در حالی برخی حسن بصری را محرم اسرار امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام) می‌دانند که بارها سینه‌چاکی و خوش‌خدمتی خود را به حاکمان بنی‌امیه نشان داده است. 🔹کما اینکه منصب فتوا و قضاوت را در دربار حجاج قبول کرده و درباره وجوب اطاعت از حاکمان بنی‌امیه می‌گوید: 👈«دین جز با آنان پا نمی‌گیرد هرچند ظلم و جور کنند، به خدا اصلاحاتی که خداوند به‌دست آنان (بنی‌امیه) انجام می‌دهد بیش از فسادهایشان است.» (1) 🔰اما خدمات و تلاش‌های حسن بصری در لباس زهد و دین برای این دستگاه ظلم و جور کار را به‌جایی می‌رساند که حجاج بن یوسف ثقفی خون‌خوار، به تعریف و تمجید از او پرداخته و می‌گوید: 👈«اگر می‌خواهید یک مرد حقیقی و واقعی را بشناسید به نزد حسن بصری بروید!» (2) ♻️با این حال آیا باید او را محرم اسرار امام علی (علیه السلام) دانست یا محرم و نوکر بنی امیه؟ 📚پی‌نوشت: 1. سبحانی، جعفر، المذاهب الاسلامیه، نشر موسسه امام صادق(ع)، قم، 1388. 2. یعقوبی، احمد بن اسحاق، تاریخ یعقوبی، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1370. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلم: 💢 مَن قَرَأ القرآنَ قَبلَ أن يَحتَلِمَ فَقَد اُوتِيَ الحُكمَ صَبّيا 🌷 هر كس پيش از بلوغ قرآن بخواند، در كودكى به او حكمت داده شده است. 📙 كنز العمّال : ۲۴۵۲ صلی‌الله علیه و آله عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️ دستور بر نصرت علیهما السلام صلی الله علیه و آله ضمن اشاره به علیه السلام فرمودند: إنَّ إبني هذا يُقتَلُ بِأرضٍ مِن أرضِ العراق فَمَن أدرَكَهُ فَليَنصُرُهُ. همانا این پسر من در زمینی از سرزمین کشته می شود پس هر کس آن زمان را درک کرد باید او را یاری کند. 📚 اسدالغابة ١٢٣/١ ، ٣٤٩/١ 📚 الاصابة لابن حجر ٦٨/١ 📚 كنزالعمال٢٢٣/٦ 📚 ذخائرالعقبي ص١٤٦ عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠پارادوکس تقیه حسن بصری با اثبات خلافت خلفاء ثلاثه 🔸برخی معتقدند که حسن بصری همواره در حال تقیه بوده است، حال آنکه تلاش زیادی برای اثبات حقانیت خلافت خلفاء ثلاثه داشته است. 🔹چنانچه محمد بن زبیر نقل کرده است که وقتی از حسن بصری سؤال کردم آیا به‌راستی رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ابوبکر را جانشین خود قرار داد؟ حسن بصری مانند سپندی که از روی آتش می‌جهد، جهیده و اظهار داشت مگر درباره خلافت او شک داری؟ به خدای یکتا رسول خدا او را جانشین خود قرار داد. (1) 🔻همچنین برای اثبات خلافت ابوبکر دست به جعل حدیث زده و می‌گوید: 👈رسول خدا در زمان حیاتش یک ترس عمده داشت و آن این بود که بمیرد، درحالی‌که ابوبکر را خلیفه خود قرار نداده باشد. (2) 🔰حال چطور ممکن است که حسن بصری درحال تقیه بوده است، در حالی‌که در تقیه بودن، نیاز به خاموشی دارد، نه اثبات کردن خلافت خلفاء ثلاثه! 📚پی‌نوشت: 1. خوانساری محمدباقر، روضات الجنات، محقق اسدالله اسماعیلیان، نشر دهاقانی، قم، ج 3. 2. محلاتی ذبیح‌الله، کشف الاشتباه، به کوشش حاج فردوسی، نشر نسیم ظهور، قم، 1389. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠خرقه دریدن و تبرک آن در سماع صوفیان 🔸یکی از اعمال غیرعادی و غیرمعمول در سماع صوفیانه، خرقه دریدن و جامه پاره‌کردن است که گفته شده: 👈«صوفیان در حال رقص و غلبه ذوق و وجد، پشت پا به دنیا زده و در این موقع جامعه پاره کرده و آن را به سوی نوازندگان و حاضران می‌انداخته‌اند که در بین آنها قسمت می‌شده و غالباً در بین مریدان خرید و فروش می‌شده است.» (1) 🔻این در حالی است که قرآن و روایات، سماع را که در آن غنا و رقص ترویج می‌شود، حرام دانسته و آن را عملی از شیطان و بدترین صدا می‌دانند، 🔰چنان‌که امام صادق (علیه‌السلام) فرمود: «شر الاصوات الغناء. بدترین صداها و آوازها غنا است.»( 2) ♻️حال در مجلسی که گفتار باطل و عمل حرام وجود دارد آیا می‌توان گفت خرقه دریدن نیکو بوده و حتی تکه های لباس به عنوان تبرّک محسوب شود. 📚پی‌نوشت 1.شیخ حر عاملی، وسائل الشيعه، مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ دوم، 1414 ه. 2.حاکمی، اسماعیل، سماع در تصوف، انتشارات دانشگاه تهران، ۱۳۷۳ . عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
🌼🌸🌼🌸🌼🌸 🕌هنگام ورود به خانه؛ سلام کنید رسولُ اللّه صلى الله عليه وآله : إذا دَخَلَ أحَدُكُم بَيتَهُ فَلْيُسَلِّمْ ؛ فإنَّهُ يَنزِلُهُ البَركَةُ و تُؤنِسُهُ الملائكةُ . هرگاه يكى از شما وارد خانه خود شد، سلام كند؛ زيرا سلام بر آن بركت فرود مى آورد و با آن انس مى گيرند . 📝شرح روایی : الإمامُ الباقرُ عليه السلام في قولِ اللّه ِ عَزَّ و جلَّ: «فَإذا دَخَلْتُمْ بُيُوتا فَسَلِّمُوا على أنْفُسِكُم» هُو تَسليمُ الرَّجُلِ على أهلِ البيتِ حينَ يَدخُلُ ، ثُمَّ يَرُدُّونَ علَيهِ ، فهُو سَلامُكُم عَلى أنفُسِكُم .[بحار الأنوار: 76/5/16] امام باقر عليه السلام در تفسیر این آيه: «هرگاه وارد خانه هايى شديد، به خودتان سلام كنيد» فرمود : منظور سلام كردن بر اهل خانه است به هنگام ورود و جواب دادن اهل خانه است به او . پس ، اين سلام شماست به خود شما . 🔹بحار الأنوار : 76/7/25 (صلی الله علیه و آله و سلم) (صلی الله علیه و آله و سلم) علیه السلام عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠رسوا شدن منصور حلاج توسط نوبختی 🔸حسین بن منصور حلاج از بزرگان صوفیه است، خواجه عبدالله انصاری در کتاب طبقات الصوفیه حلاج را جزو سومین طبقه صوفیه می‌شمارد. (1) 🔹بعد از آنکه حسین بن منصور ادعای وکالت و بابیت امام زمان (عج) را کرد، سعی کرد علما و بزرگان شیعه را به خود جلب کند. در این زمان تصمیم گرفت ابوسهل نوبختی، رئیس شیعیان بغداد را در زمره یاران خود درآورد و به تبع او هزاران شیعه امامی را به عقاید خود معتقد سازد. 🔻ولی نوبختی ادعاهای حسین بن منصور را تکذیب کرد و با تمسخر به آنها پاسخ داد. 🔻ابن ندیم در کتاب "الفهرست" در این‌باره می‌نویسد: «گویند [حلاج] ابوسهل نوبختی را به خود دعوت کرد و نوبختی به فرستاده وی گفته بود من سرسلسله مذهبی می‌باشم و دنبال من هزاران نفرند که اگر من دعوت وی را اجابت نمایم، آنان نیز از من پیروی خواهند کرد. اما [اگر حسین بن منصور بتواند] موی سر ما که از جلو ریخته است را دوباره برویاند، من چیزی از وی نخواهم خواست و آن فرستاده رفت و دیگر برنگشت.»(2) 🔰بزرگان صوفیه شاید بتوانند با ادعاهای بی‌اساس، مردم عادی را به سوی خود جلب کنند، اما علما و بزرگان شیعه در طول تاریخ همواره بینی دزدان عقاید مردم را به خاک مالیده و می‌مالند. 📚پی‌نوشت: خواجه عبدالله انصاری، طبقات الصوفیه، توس، مشهد، 1386، ص 104 ابن ندیم، الفهرست، دارالمعرفه، لبنان، ص 248. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
⬅️⬅️گریه و بر مصائب راوی می‌گوید: با عـلـی (امیرالمؤمنین علیه‌السلام) سفر می‌کردم. وقتی به محاذات "نینوی" رسیدیم، ایشان فرمودند: صبر کن ای اباعبدالله! صبر کن در کنار شط . راوی می‌گوید: درباره این جمله، از ایشان سوال کردم؛ فرمودند: روزی بر وارد شدم و دیدم اشک از چشمان ایشان سرازیر است. پرسیدم: چرا گریه می‌کنید؟ پاسخ دادند: علیه‌السلام آمده بود، و خبر داد که امت من فرزندم (صلوات‌الله‌علیه) را به قتل خواهند رساند. سپس به من فرمودند: می‌خواهی او را به تو نشان دهم؟ گفتم: آری؛ پس حضرت دست خود را دراز کردند و مشتی از خاک آوردند؛ تا آن خاک را دیدم، نتوانستم از گریستن خودداری کنم... 📚 المعجم‌الکبیر ج۳ ص۱۱۱ 👈🏼 هیثمی در مجمع الزوائد، رجال این روایت را موثق دانسته است. عضویت در کانال 👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠صوفیان عامل اعدام حلاج 🔸همواره سران صوفیه به مردم القاء کردند که فقها به‌خاطر عدم درک اسرار حلاج، تنها گروهی هستند که حکم به قتل او کردند. 🔹درحالی‌که صوفیان مشهور هم‌عصر حلاج نیز حکم به کفر او کردند، چنانچه جریری در مورد اعتقادات حلاج گفت: 👈«این مرد کافر است و وی را باید کشت و هر کس نیز چنین اعتقادی داشته باشد را نیز باید کشت.» (1) 🔻همچنین یکی از صوفیان به نام محمود عبدالصمدی، اعتراف می‌کند که اعدام حلاج توسط صوفیان بوده و می‌نویسد: «این عمل صوفیان ایرانی نتوانست آتش خشم صوفیان صحوی را آرامش یا تسکینی دهد و کشمکش و منازعه بین طرفداران این دو ادامه پیدا کرد، تا در سال 309 قمری مردی به نام حسین بن منصور حلاج را با فجیع‌ترین و وحشیانه‌ترین وضعی به قتل رسانیدند. پیروان مکتب صحو پس از ارتکاب جنایتی تا این حد هولناک و وحشیانه، خود را در پناه خلیفه عباسی قرار دادند. (2) 🔰لذا صوفیه باید ابتدا خود را به خاطر حکم، به اعدام حلاج مقصر دانسته و ندامت کنند، بعد فقها را. 📚پی‌نوشت: 1.زرین‌کوب عبدالحسین، جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، چاپ دهم، ۱۳۹۰ شمسی 2. عبدالصمدی، محمود، سیری در تصوف و عرفان ایران، نشر شرق، تهران، 1361. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠اجرو پاداش عزاداری درشهادت کریم اهل بیت 💢ابن عباس از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت می کند که فرمود: ❇️چون فرزندم حسن را به زهر شهید کنند ملائکه ی اسمان های هفت گانه بر او گریه کنند و همه چیز بر او بگرید حتی مرغان هوا و ماهیان دریا. هرکه بر او بگرید دیده اش کور نشود روزی که دیده ها کور می شود و هرکه در مصیبت او اندوهناک شود اندوهناک نشود دل او در روزی که دل ها اندوهناک شود و هرکه در بقیع او را زیارت کند قدمش بر صراط ثابت گردد روزیکه قدم ها بر آن لرزان است. 📚منتهی الامال ج1 ص322 عضویت درکانال🔻👇👇🔻 🔰http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مذمت اولین صوفی در منابع اسلامی 🔸ابوهاشم کوفی به عنوان اولین شخصی است که به نام صوفی مشهور شد. 🔹"عثمان بن شریک کوفی" که به ابوهاشم کوفی شهرت دارد، در متون اسلامی شهرت خوبی نداشته و همواره مورد مذمت قرار گرفته است. 🔻به عنوان مثال امام صادق (علیه السلام) درباره او فرموده است: «انّه كان فاسدَ العقيده جداً،وهو الذّي اِبتَدَع مذهبا ًيقال له التصوف ،وجَعلَه َمفرّا لعقيدتِه الخبيثه (1) 🔻همانا او (ابوهاشم) فساد جدی عقيدتی دارد او كسی است كه مذهبی را بدعت گذاشت كه تصوف ناميده شد و آن را محل فراری برای عقيده خبيث خود قرار داد.» 🔰سید نعمت‌الله جزایری، «حسن بصری، سفیان ثوری و ابوهاشم کوفی را از مخالفین اهل‌بیت (علیهم السلام) می‌خواند.» (2) ♻️از شواهد ذکر شده چنین استفاده می‌شود که اولین کسی که صوفی نامیده شد، شخصی فاسد العقیده و مخالف اهل‌بیت (علیهم السلام) بوده است، بنابراین چطور می‌توان گفت صوفیه در راه حق و صراط مستقیم هستند. 📚پی‌نوشت: 1. شیخ حر عاملی، الاثنی عشریه، انصاریان، 1390، ص 33. 2. الهامی داوود، موضع تشیع در برابر تصوف، مکتب اسلام، قم، 1378، ص 35. عضویت در کانال👇 🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰