#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
💢 امام صادق(عليه السلام) فرمودند :
✍ لا تُبدي الشَّماتَةَ لِأخيكَ فيَرحَمَهُ اللّه ُ و يُصَيِّرَها بِكَ . مَن شَمَتَ بِمُصيبَةٍ نَزَلَت بِأخيهِ لَم يَخرُجْ مِنَ الدّنيا حَتّى يُفتَتَنَ .
👌 از گرفتارى برادرت اظهار شادى مكن كه خداوند به او رحم مى كند و آن گرفتارى را به تو مى رساند. هر كس از گرفتارى و مصيبتى كه به برادرش رسيده است شاد شود ، از دنيا نرود تا خود گرفتار آن شود.
📖 الكافي ، ج۲ ، ص۳۵۹
#امام_صادق علیهالسلام
#گرفتاری
#مصیبت
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠نظر مولی محمدطاهر قمی درباره کرامات صوفیه
🔸عالم بزرگ محمد طاهر قمی درباره کرامتهای عجیبی که از صوفیه نقل شده، معتقد است که اینگونه کرامات نمیتواند مورد تأیید الهی باشد.
🔹زیرا اولیاء صوفیه اهل این معنی نبودهاند، بسیاری از آنان به جهت فساد اخلاقی متهم و منفور بودهاند و در زمره آنها عده زیادی به شاهدبازی و بادهخواری متهم بودهاند... بالاخره آنها با آنهمه آلودگی که داشتند، هرگز نمیتوانستند مورد تأیید الهی باشند. [1]
🔻همچنین برای کسانیکه دم از سِحر و جادو و تسخیر شیطان میزنند، کرامت و خرق عادت را جایز میدانند، لذا نمیتوان عمل آنها را مورد تأیید الهی دانست.
این عالم بزرگ معتقد است که اینگونه خرق عادات، کرامت نیست، بلکه یا چشمبندی و تردستی بوده و یا با الهام از شیطان و استفاده از تزویر و دروغ میباشد، زیرا معجزه و کرامت به تأیید الهی انجام میگیرد [2] و از اینگونه مکرهای شیطانی به دور بوده و مورد استفاده عارف حقیقی، برای فریب و جذب مردم قرار نمیگیرد.
🔰این در حالی است که صوفیه از علنی کردن این کرامتسازیها ابایی نداشته و با نمایش دادن خوارق عادات در پی جذب مردم عوام بودهاند.
📚پینوشت:
1. طاهر قمی، مولی محمد، تحفه الاخیار، محقق داود الهامی، نشر مدرسه امام امیرالمؤمنین (ع)، قم، 1369، ص 82.
2. همان، ص 83.
#نقد_تصوف
#کرامت
#محمدطاهرقمی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠مخالفت علمای عهد قاجار با صوفیه
🔸در ادامه راه مخالفت اهلبیت(علیهم السلام) با صوفیه، علمای اعصار مختلف با انحرافات صوفیه به طرق مختلف مخالفت کردند. از جمله مخالفتهای علمای شیعه با تصوف میتوان به اعتراض علمای عهد قاجار اشاره داشت.
🔹اکثر فقهای عهد قاجار، همانند اواخر عهد صفوی نسبت به صوفیان با نظر انتقاد مینگریستند.
🔻زیرا ظاهراً دعوی مشایخ صوفیه را در باب مقام قطب، همچون قول به مهدویت نوعیه تلقی میکردند، بنابراین نفی و رد آن را لازمه اعتقاد تشیع میشمردند.
🔻به علاوه قول به وحدت وجود را از مقوله عقاید حلولیه و اتحادیه تلقی میکردند و با توجه به اینکه اکثر قدمای مشایخ صوفیه هم به تسنن منسوب بودند یا در سنت افراط و مبالغه داشتند، اکثر فقهای متشرعه در اظهار مخالفت با آنها -با وجود اختلاف در مسلک اخباری یا اصولی- همداستان بودند.[1]
🔰بنابراین مخالفت با تصوف مخصوص علما یا فقهای یک یا چند عصر نبوده و همواره در طول تاریخ اسلام، مخالفت با این جریان انحرافی وجود داشته است.
📚پینوشت:
1.زرینکوب عبدالحسین، دنباله جستجو در تصوف ایران، امیرکبیر، تهران، چاپ نهم، 1393، صص 315 و 316.
#نقد_تصوف
#قاجار
#صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠فیض کاشانی؛ موافق یا مخالف صوفیه
🔸از میان علمایی که صوفیه اصرار بر صوفی بودن ایشان دارند، ملا محسن فیض کاشانی است. اما باید دانست که حقیقت داستان فیض کاشانی آن است که:
👈فیض در نیمه نخست عمر خویش، بلكه در دو ثلث آن، علاقه خود را به تصوف و عرفان حفظ كرده و با انجام كارهایی مانند تلخیص و تهذیب احیاء العلوم غزالی اخلاص خود را نسبت به این قبیل اندیشههای عرفانی نشان داد.
در عین حال، بعدها نیز كه از این اندیشهها فاصله گرفت، رنگ اخلاقی- عرفانی همچنان بر آثار او سایه خود را حفظ كرد، اما مسیر ضد صوفی شدن افكار و اندیشههای دینی، فیض را به آرامی متأثر كرد.»[1]
🔻رویگردانی فیض کاشانی از تصوف چنان شد که او درباره صوفی بودن خود گفت: «نه متكلم و نه متفلسف و نه متصوفم و نه متكلف، بلكه مقلد قرآن و حدیث و پیغمبرم و تابع اهل بیت.»[2]
🔰مساله رویگردانی علمای بزرگ متمایل به تصوف، از مسلک صوفیه نشان دهنده انحرافات مختلف این شیوه سلوکی و نامطمئن بودن این راه است.
📚پینوشت:
1.جعفریان رسول، صفویه در عرصه دین فرهنگ و سیاست، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، 1389، ج2، ص 557.
2.فیض کاشانی محمدمحسن، قره العیون فی المعارف و الحکم، مدرسه عالی شهید مطهری، تهران، 1387، ص 331.
#نقد_تصوف
#فیض_کاشانی
#احیاءالعلوم
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
هم جوهری، چالش پیش روی الهیات مسیحی
در الهیات مسیحی، سخن از «هم جوهر » بودنِ پسر با پدر است. با توجه به آن که جوهر به معانی زیر است:
۱. جوهر نخستین ارسطویی یا همان فرد؛
۲. جوهر ثانی ارسطویی؛ یعنی: جنس نوعی؛
۳. جوهر رواقی؛ یعنی: موضوع
عبارت هم جوهر با پدر، اگر به دومین یا سومین معنا باشد، به این معنا خواهد بود که پدر، پسر و روح القدس، به یک جنس نوعی مشترک یا به یک موضوع مشترک که هر دو متمایز از این سه شخص تثلیث اند، تعلق دارد. این دیدگاه به دلیل آن که مستلزم اعتقاد به چهار خدا بود، مورد مناقشه قرار گرفت. اگر عبارت هم جوهر با پدر را به اولین معنا بگیریم، بدین معنا خواهد بود که سه عضو تثلیث، یک موجود فردی یگانه را تشکیل می دهند؛ در نتیجه این سه، موجودات فردی واقعی متمایز نیستند؛ بلکه حالات، نمودها یا نام های صرف (سابلیانیسم) هستند.
——————-
فلسفه ی آباء کلیسا، هری اوسترین ولفسن، ترجمه ی علی شهبازی، ص 363.
#تثلیث
#هم_جوهری
#سابلیانیسم
لینک عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
پاسخ علمی و مستندل به اظهارات گرگیج.mp3
8.9M
🎙 پاسخ کامل و مستدل آیت الله قزوینی به شبهه افکنی های #گرگیج امام جمعه اهل سنت
⭕️ ما باید در عین حفظ وحدت با تمام قوا از کیان مذهب بر حق تشیع دفاع کنیم.
عضویت در کانال👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
#حدیث
🌸🌼🌸🌼🌸🌼
🕌 ذکری پر فضیلت برای شکرانه نعمت ها
امام صادق عليه السلام :
مَنْ قَالَ : «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ كَمَا هُوَ أَهْلُهُ»; شَغَلَ اَللَّهُ كُتَّابَ اَلسَّمَاءِ قِيلَ وَ كَيْفَ يَشْغَلُ كُتَّابَ اَلسَّمَاءِ قَالَ يَقُولُونَ اَللَّهُمَّ إِنَّا لاَ نَعْلَمُ اَلْغَيْبَ فَقَالَ فَيَقُولُ اُكْتُبُوهَا كَمَا قَالَهَا عَبْدِي وَ عَلَيَّ ثَوَابُهَا
هرگاه كسى اين ذكر را بگويد:
«اَلْحَمْدُ لِلّهِ كَما هُوَ اَهْلُهُ»
ملائكه از نوشتن #ثواب آن باز بمانند و عرض كنند: خدايا، ما غيب نمى دانيم (یعنی؛ ثواب حمدى را كه سزاوار آن هستى نمى دانيم). خداوند مى فرمايد: شما آنچه بنده من مى گويد بنويسيد، #پاداش آن بر عهده ى خود من مى باشد.
🔸 ثواب الأعمال، ج 2. مفاتیح الجنان
#ذکر #حمد
#شکر #نعمت
#امام_صادق علیه السلام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکنش محسن چاووشی به اهانت گرگیج
محسن چاووشی پس از اهانت امام جمعه اهل سنت آزادشهر به ائمه اطهار علیهمالسلام، با انتشار ترانه بالا در اینستاگرامش نوشت: لعنت الله به بدگوی تو
عضویت در کانال👇
http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e
هزاران نفر خواهان برخورد با سخنان امام جمعه اهل سنت آزادشهر شدند
🔹در پی انتشار بخشی از سخنان تفرقهانگیز گرگیج، امام جمعه اهلسنت آزادشهر در ۱۹ آذر، مردم در فارسمن کمپینی را برای برخورد با این سخنان به ثبت رساندند و حدود ۱۰ هزار نفر از مخاطبان خواستار برخورد با عوامل این اتفاق شدند.
🔹او در خطبههای نمازجمعه هفته گذشته در سخنانی به ائمه اطهار علیهمالسلام اهانت کرده بود.
در اینجا از کمپین حمایت کنید .
37.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 #کلیپ نکات علمی و پاسخ به جسارتها و اهانتهای #مولوی_گرگیج به #اهلبیت علیهمالسّلام
🎤 حجتالاسلام #ابوالقاسمی
#نقد_وهابیت
#پاسخ_به_شبهات
#پاسخ_به_شبهات_وهابیت
#تکفیر #تکفیری #وهابی #وهابیت
#مطاعن #مطاعن_دشمنان_اهلبیت
عضویت در کانال 👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e 🔰
💠تفکر جایگزین عبادت در تصوف
🔸یکی از توجیهات صوفیه در ترک شریعت این است که آنها کسانی را شریعتگریز میدانند که دائما به فکر و یاد خداوند متعال هستند و معتقدند که عبادات بهظاهر نیست، بلکه به دل است!
🔹لذا برخی معتقدند که باطن عبادت، همان تفکر و یاد خداست نه اعمال ظاهری.
این صوفیان قائل به این مطلب هستند که: 👈«چون بنده را دل پاکیزه گردد و به نهایت دوستی و محبت پروردگار رسد و ایمان به غیب در دل او استوار باشد در چنین حال، تکلیف از وی برداشته شود... و برخی برآنند که چنین شخصی را تفکر خود عبادت باشد و عبادات ظاهری او را لازم نباشد.» [1]
🔻غزالی به این انحراف صوفیه اشاره کرده و آن را برای فرار از انجام شریعت دانسته و میگوید: «دیگر از این قوم باشند چنانکه طاقت گذراندن فرایض و ترک معاصی ندارند... گویند (عبادات) کار دل دارد و بهصورت نظر نیست، دل ما همیشه اندر نماز است و با حق است.» [2]
🔰حال باید به صاحبان این اعتقاد گفت که اگر تفکر میتواند جایگزین عمل و تکلیف شود پس چرا برای رسیدن به مراحل و منازل سلوکی به جای این همه دستورات، تفکر نمیکنید و دستورات خاص میدهید و مریدان را موظف به دستورات خود میکنید ولی برای خود، تفکر را جایگزین عمل میدانید!
📚پی نوشت
[1]. لاهیجی، محمد، شرح گلشن راز، انتشارات سعدی، تهران، ۱۳۷۱، پاورقی شماره 2، ص 302.
[2]. غزالی، محمد، کیمیای سعادت، نشر علمی و فرهنگی، تهران، 1364، ج 2، ص 308.
#نقد_تصوف
#تفکر
#غزالی
#لاهیجی
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰
💠عدم تناسب مجالس عبادی صوفیه با آداب اسلامی
🔸برخی مجالس عبادی صوفیه همچون مجلس ذکر و سماع علیرغم نام معنوی، هیچگونه شباهتی به جلسات عبادی مسلمانان ندارد.
🔹زیرا در برخی موارد مرید با انجام حرکات نامتعارفی همچون سر تکان دادن و دستافشانی و حرکات ناموزون دچار وجد و شوریدگی و حالت جنون خاصی میشود که به خود و دیگران صدمات شدیدی وارد میکند.
🔻چنانچه فیض کاشانی میگوید: «بعضی از ایشان (صوفیان) در آن حال بیحالی، دیوانه میشوند مانند عاشقان، و خود را میاندازند میان دیگران مانند دیوانگان، یکی را به دست چپ میزند و یکی را به دست راست، با شانه و دست دماغی را میشکند و با تمام وجودش پهلوی دیگری را خُرد مینماید.» [1]
🔰این وجد و شور نهتنها باعث صدمات به صوفیان شده بلکه منجر به مرگ آنها نیز میشود.
♻️حال باید گفت این جلسات صوفیانه با کدامیک از اصول عبادی مسلمانان سازگاری دارد تا بتوان آن را پذیرفت!؟
جلساتی که نظیر آن در سیره هیچیک از بزرگان و علما اسلامی دیده نشده است.
📚پینوشت:
1. بشارة الشیعه، نرم افزار مجموعه آثار فیض، مرکز کامپیوتر اسلامی (نور)، نسخه خطی، ص 144.
#نقد_تصوف
#ذکر
#سماع
#مجالس_صوفیه
عضویت در کانال👇
🔰 http://eitaa.com/joinchat/2778923026Ca3622cab5e🔰