اشکال به آیه تبلیغ
به اعتقاد شیعیان از جمله آیاتی که اثبات جانشینی امامت علی علیه السلام برای پیامبر می کند،آیه تبلیغ است
اما وهابیون و اهل سنت منکر این قضیه هستند و نزول این آیه را درباره امامت علی علیه السلام انکار می کنند و اشکالاتی را به شان نزول این آیه وارد می کنند از جمله:
مدرس حوزه علمیه احناف خواف در یکی از سخنرانی هایش گفته بود:اگر منظور پیامبر از تشکیل جلسه غدیر خم،ابلاغ خلافت سیدنا علی بود و خدا فرموده بود:« بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ »اى پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است (مائده/۶۷)
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
استاد #شهید_مطهری:
ما چون فقط #قرآن خودمان را مطالعه می کنیم و کتابهای دیگر را مطالعه نمی کنیم، کمتر به ارزش این همه تکیه کردن قرآن به تفکر پی می بریم. شما هیچ کتابی ( نه مذهبی و نه غیر مذهبی ) پیدا نمی کنید که تا این اندازه بشر را به تفکر سوق داده باشد؛ همواره می گوید فکر کنید؛ در همه ی مسائل: تاریخ، خلقت، خدا، انبیا و نبوت، معاد، تذکرات و تعلیمات انبیا و مسائل دیگر.
منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۵
در اسلام اصلی است راجع به اصول دین که وجه امتیاز ما و هر مذهب دیگری _ مخصوصا #مسیحیت _ همین است. اسلام می گوید اصول عقاید را جز از طریق تفکّر و اجتهاد فکری نمی پذیرم. یعنی جنابعالی باید موحّد باشی، خداشناس باشی؛ اما چرا خداشناس باشم، به چه دلیل؟ می گوید دلیلش را خودت باید بفهمی، این یک مسئله ی علمی است، یک مسئله ی فکری و عقلی است. همین طور که به یک دانش آموز می گویند این مسئله ی حساب را خودت باید بروی حل کنی، من حل کنم به دردت نمی خورد، آنوقت به دردت می خورد که این مسئله را خودت حل کنی، اسلام صریح می گوید: لا اله الا الله یک مسئله است، این مسئله را تو باید با فکر خودت حل کنی؛ این که من به لا اله الا الله اعتقاد داشته باشم و آن را درک کنم برای تو کافی نیست، خودت باید این مسئله را طرح کنی و خودت هم باید آن را حل کنی.
📚منبع: آینده انقلاب اسلامی ایران، ص ۲۹۶
🔰 @Adyanuniv
فرقه : نعمت اللهیه مونسعلیشاهی
تخلص فرقه : #نوربخشیه
موسس : منورعلیشاه
مهمترین شخصیت: دکتر جواد #نوربخش
قطب کنونی :دکتر علیرضا نوربخش
دامنه فعالیت: اروپا، آمریکا و ایران
خطرات فرقه :📛
ارائه مبانی عرفانی با ادبیات مدرن و امروزی
نفوذ در میان قشر تحصیلکرده جامعه
ترویج شریعت گریزی
تاکید بر راه اندازی مجالس سماع
جذب مردم با اعمال انسان دوستان و خیریه
به کارگیری تکنیک های روانشناسی در جذب مردم
توضیحاتی درباره این فرقه:
فرقه #نعمت_اللهیه مونسعلیشاهی یا نوربخشیه یکی از معروف ترین انشعاب های طریقت نعمت اللهیه است. امروزه این فرقه بیش از 25 خانقاه فعال در کشور ایران و بیش از 30 خانقاه بسیار مجلل و مدرن در خارج از ایران دارد که مرکز فعالیت آنها نیز در کشور انگلستان است.
ظاهر اعضاء این فرقه هرگز مانند دیگر صوفیان نیست؛ یعنی شارب و محاسن خود را می ترشاند و احیانا کت و شلوار و کروات زده و هرگز به گوشه گیری و ریاضت و عزلت روی نمی آورند و تاکید زیادی بر حضور در اجتماع دارند و آموزه های عرفانی را در قالب ادبیات امروزی و مدرن با استفاده از اصول روانشناسی و مدیتیشن و مجالس رقص و #سماع ارائه می دهند به همین جهت قشر تحصیل کرده جامعه را جذب خود می کنند نه افراد بیسواد و منزوی را
بخش دیگر از تمرکز این فرقه به جذب افراد آسیب دیده جامعه معطوفست.
آنها با راه اندازی مراکز خیریه و ساخت بیمارستان و پخش غذای نذری توانسته اند قلوب مردم را به سوی خود بکشانند. قطب کنونی این فرقه دکتر علیرضا نوربخش است که فرزند #قطب سابق یعنی دکتر جواد نوربخش بوده است و ساکن انگلستان می باشد.
#نقد_فرقه
#نقد_تصوف
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ #رد_وهابیت
☠️💣استندآپ کمدین داعشی ☠️💣
✅ وقتی یه وهابی فکر میکنه شق القمر کرده
#وهابیت
🔰 @Adyanuniv
بره خدا The lamb of God
کلمه “بره خدا” به عنوان سمبل مسیح در بعضی فقرات از کتاب مقدس مورد استفاده قرار گرفته است مانند انجیل یوحنا در کلام “یحیای تعمید دهنده” زمانی که عیسی را دید و گفت: «اینک بره¬ی خدا که گناه جهان را بر می¬دارد».[۱] همچنین در مکاشفات یوحنا (۵: ۱۲) از این تعبیر استفاده شده است.[۲] در انجیل یوحنا دو مرتبه و در مکاشفات چندین بار از بره به عنوان مسیح استفاده شده است. در قدیم بره در کنار صلیب نشان دهنده قربانی شدن مسیح بوده است. گونه رایج دیگری نیز در این رابطه وجود دارد که یک بره را نشان میدهد در حالی که بر روی کوه صهیون[۳]، جایی که به اعتقاد بعضی فرقه ها چهار رود بهشت جاری میشود، ایستاده است.[۴] (مکاشفات ۱۴: ۱ )[۵]
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد مسیحیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/christianity/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
رودلف بولتمان Rudulf Bultmann
پس از نیمه قرن نوزدهم، جهان مسیحیت شاهد بروز انشعابات الهیاتی بود که یکی از آنها، لیبرال بود. یکی از شاخصههای الهیات لیبرال نوسازی الهیات مسیحی با دانش روز بود و در عین حال آنچه را با شرایط عصر جور در نمیآمد و کهنه بود به کناری میگذاشت. پس از چند دهه انشعاب دیگری در مسیحیت رخ نمود که به هستی گرایی یا اگزیستانسیالیسم مشهور شد و با الهیات لیبرال به مخالفت پرداخت. این الهیات از سوی افرادی چون «کی یر کگارد» (Kierkegaard) مطرح شد و با نگرشی نوین به الهیات مسیحی پرداخت.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد مسیحیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/christianity/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
الهیات مسیحی Christian theology
الهیات به معنی خداشناسی است و دربردارنده تعریف، توصیف و شناخت خدا در یک دین میباشد. الهیات مسیحی نیز به معنای گفتار در مورد خدا در مسیحیت است.[۱]
واژه الهیات در مسیحیت از کلمه تئولوژی (theology) نشات گرفته است. خود کلمه تئولوژی نیز از ترکیب دو کلمه یونانی تشکیل شده است. تئوس (theos) یونانی به معنای خدا بوده و لوگوس (logos) نیز به معنای کلمه است. بنابر این تئولوژی به معنای سخن گفتن درباره خداست. در یک تعریف در مورد الهیات، برخی گفتهاند که الهیات به بحث درباره خدا میپردازد از دو جهت: از دیدگاه عقل طبیعی انسان و با کمک هر آنچه در جهانِ مخلوق وجود دارد و از دیدگاه وحیای که خدا به انسان مومن ارزانی میدارد.[۲] در یک تعریف نهایی درباره الهیات میتوان گفت که الهیات عبارت است از تامل درباره خدایی که مسیحیان او را میپرستند و ستایش میکنند.[۳]
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد مسیحیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/christianity/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
تاریخ کلیسا، قرن نوزدهم۱ Church history; the 19th century
قرن نوزدهم در تاریخ کلیسا دورهای بسیار مهم بشمار میرود، زیرا الهیدانان مسیحیای که در این قرن حضور داشتند با تلاشهای الهیاتی خود دورهای جدید را در تاریخ الهیات مسیحی رقم زدند. یکی از علل این مسأله، سرزمین آلمان بود که فضای باز و آزاداندیشی موجود در آن،به اندیشمندان و متکلمان مسیحی کمک شایانی نمود. برای بررسی بیشتر فضای علمی و الهیاتی این قرن با عالمان کلیسای مسیحی، بیشتر آشنا میشویم. البته در قرن نوزدهم، متفکران بسیاری در کلیسای مسیحی حضور داشتند، اما کسانی که از آنها یاد شده است،تاثیرگذارترین ایشان بودهاند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد مسیحیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/christianity/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
کنستانتین Constantine
بررسی زندگی کنستانتین وقتی اهمیت دارد که نقش او را در تاریخ و توسعه دین مسیح بدانیم زیراوی با پشتیبانی از مسیحیت که در طی سه قرن تحت فشار و مظلومیت بود حمایت گستردۀ مسیحیان را به دست آورد. گذشته از این اسناد تاریخی ثابت میکند که کنستانتین با هدف استفاده از مسیحیت، آن را جزو دینهای رسمی اعلام نمود. با مراجعه به تاریخ مسیحیت در مییابیم که او مزدی بسیار بیشتر از خدمتی که انجام داده بود دریافت کرد.
کنستانتین ریاست شورای جهانی اسقفها را نیز بر عهده گرفت و تا جایی پیش رفت که آموزه هایی از مسیحیت کنونی با اعمال نظر او در شمار عقائد رسمی کلیسا وارد شد. بدون شک او به هیچ عنوان در پی مسیحیت نبود چرا که تا آخر عمر هم مسیحی نشد و یا به قول برخی فقط در آخر عمر بود که تعمید یافت. اما آیا هدف او از این پشتیبانی علاقۀ به عیسی مسیح و دین او بود یا چیز دیگر؛ شایستۀ تأمل است.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد مسیحیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/christianity/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
⁉️ احمد بصری؛ کافر یا امام سیزدهم؟!
✅ امام صادق علیه السلام: بعضی با این گفته که تعداد امامان سیزده یا بیشتر است از دین خارج می شوند.
❌ احمد بصری: من امام سیزدهم هستم!!
❓ حال اتباع احمد، تابع سخنان امام صادق علیه السلام هستند یا پیرو احمد بصری؟!
احمد بصری خود را امام سیزدهم معرفی کرده، این درحالی است که امام صادق (ع) این اعتقاد را خروج از دین میداند.
احمد بصری (یا همان احمد الحسن) که با ادّعای سید یمانی پا به عرصه مدعیان دروغین مهدویت گذاشت در ادامه ادّعاهای پلکانی خود، خود را فرزند امام زمان (عج) معرفی کرد.
وی پس از مدّتی با این ادّعا که امامان شیعه 24 نفر هستند، خود را سیزدهمین امام نامید.
#یمانی
#مهدویت
#احمدالحسن
#مدعیان_دروغین
🔰 @Adyanuniv
حجت بعد از پیامبران
❓#وهابیان می گویند بعد از پیامبران دیگر حجتی از جانب خداوند بر مردمان نمی باشد و امام زمانی وجود ندارد و به این آیه استدلال می کنند که« خداوند پیامبران را فرستاد تا حجتی پس ازپیامبران دیگر نباشد»نساء 165
پاسخ👇
❗️خداوند می فرماید:
«پیامبرانی فرستادیم که بشارت دهنده و بیم دهنده بودند تا برای مردم بعد از آنها بر خدا حجتی باقی نماند ( وبه نسبت به همه اتمام حجت شود)»
نساء 165
معمولا گروهی از مردم لجوج و خود خواه که قبول دعوت انبیائ را مخالف منافع خویش می بینند از پذیرش آن سر باز می زنند و با این که بعد از بعثت انان موضع مخالفی دارند چنانچه بعثتی صورت نگیرد ممکن است هزار گونه ادعا کنند که اگر پیامبران الهی آمده بودند ما با آغوش باز از آنها استقبال می کردیم و چنین و چنان بودیم.
به همین دلیل یکی از اهداف بعثت پیامبران اتمام حجت بر این گروه و بر همه مخالفان است و این اتمام حجت؛
1️⃣عدل الهی را روشن می سازد.
2️⃣زبان دروغگویان پر مدعی را قطع می کند.
❗️لذا خداوند می گوید:
«پیامبران را بشارت دهنده و بیم دهنده فرستادیم تا مردم پس از آن حجتی در برابر خداوند نداشته باشند »
👌چنان که می فرماید:
«اگر ما آنها را قبل از نزول قرآن با عذابی هلاک می کردیم در قیامت می گفتند که خدایا چرا برای ما پیامبر نفرستادی تا از آیات تو تبعیت کنیم پیش از آنکه ذلیل و رسوا شویم»
طه134
بنا براین معناي دقيق آيه ياد شده اين چنين است:
«بعد از ارسال رسل، مردم در مقابل خداوند هيچ گونه بهانه وحجتی ندارند نه آنکه خداوند برای مردم حجتی قرار نمی دهد.« لئلا یکون للناس علی الله حجه بعد الرسل»
👌با ارسال رسل دیگران مردم در برابر خداوند حجت و برهانی برای عدم تبعیت ندارند.
نه اين كه بعد از ارسال رسل و انبياء، خداوند هيچ شخصي را به عنوان حجت در بين مردم قرار نداده است تا به واسطه او بر مردم احتجاج کند .
خداوند اگر چه با ارسال رسل و انبیا #حجت را بر همه تمام کرده است اما اراده او بر این تعلق گرفته است که حتی پس از پیامبر اسلام نیز بر روی زمین حجت و امامی قرار دهد تا مردم به واسطه او به هدایت نزدیکتر شوند .
امام صادق علیه السلام فرمود:
« به خدا سوگند خداوند از زمان ادم زمین را بدون امام واگذار نکرده است .امامی که مردم را به سویش هدایت کندوحجت خداوند بر عباد باشد به گونه ای که هرکس ترکش کند هلاک شود و هرکس پیرویش کند نجات یابد»
📚 کمال الدین ج1 ص230
⁉️اگر وهابیان میگویند بعد از پیامبر دیگر حجتی نیست پاسخ این روایات در کتبشان را چگونه می دهند؟
✏️خطیب بغدادی چنین روایت می کند که پیامبر فرمود:
« من و علی حجت بر امتم در روز قیامت هستیم»
📚تاریخ بغداد، ج2 ص88
♦️مناوی روایت می کند که فرمود:
« من و علی حجت خداوند بر بندگان هستیم»
📚کنوز الحقائق ص43
♦️طبری روایت می کند که #پیامبر فرمود:
« علی حجت من بر امتم در روز قیامت است»
📚الریاض النضره ج2 ص193
#پاسخ_به_شبهه
#وهابیت
🔰 @Adyanuniv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش
قسمت چهارم- دروغ شاخدار
👆🎥 خلاصه: کورش فقط بر 2 % از مساحت زمین حکومت میکرد، امّا در منشور، به دروغ خود را شاه جهان / شاه چهارگوشه جهان مینامد!
#باستان_گرایی
#زرتشت
#تاریخ
#ایران
#تحلیل
#کورش
🔰 @Adyanuniv
امام وهدایت کننده امت
پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب_در این نوشتار کوتاه قصد داریم با کمک یک آیه قرآن، امامت را ثابت کنیم.قبل از این که به این آیه بر امامت استدلال کنیم مقدمه ای کوتاه عرض می کنیم.در مبحث ولایت و امامت دو بحث جداگانه است:
۱- «ولایت عامه» یعنى: همیشه و در هرعصر و زمان باید، امام و پیشوایى در میان مردم از سوى خدا باشد؛ خواه مقام نبوت و رسالت هم دارا باشد و یا تنها مقام ولایت را داشته باشد. ۲- «ولایت و امامت خاصه» است که بعد از پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله چه کسى باید عهده دار این منصب و مقام الهى باشد.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا شیعه از دین خارج شده است؟
برخی پیروان وهابیت چنین وانمود می کنند که شیعه به دستورات نبوی عمل نمی کند.شیعیان کسیانی هستند که دستورات نبوی را متروک گذاشته اند و خود بدعتهایی را در دین به وجود آورده اند
ایشان می گویند : شیعه نسبت به دستورات پیامبر بی اعتناست لذا شیعیان از دایره اسلام خارجند.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
آیا اعتقاد شیعه بر این است که امامت مقامی بالاتر از نبوت است؟
در یکی از سایت های مخالف آمده بود که اعتقاد شیعه بر این است که امامت،مقامی بالاتر از نبوت است،و این ادعای چون که دلیلی ندارد امری مردود است
شبهه کننده ادامه می دهد که:شیعه به امامتی معتقد است که نه در قرآن و نه در روایات نامی از آن برده نشده است
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
امام حسین(علیه السلام) ودعای باران در کربلا
یکی دیگر از شبهاتی که وهابیون مطرح می کنند
می گویند که اگر امام حسین علیه السلام مستجاب الدعوه بود,چرا در کربلا معجزه نکرد تا باران ببارد؟چرا دعای باران نکرد تا خاندانش حداقل طفل شیر خوارش را از تشنگی نجات دهد؟اصلا اگر امام شما حق بود چرا فرشتگان به کمکش نیامدند؟
پاسخ:
نکته اول:
قطعا امام حسین علیه السلام اگر دعا می کردند مستجاب می شد ولی ایشان مثل دیگر ائمه علیهم السلام موظف بودند کارها را از مجرای عادی خودش پیش ببرند
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
امام زمان ترسو است یا خلیفه دوم عمر؟
کی از شبهات شیعه این است که حضرت امیرالمومنین عمر بن الخطاب علیه السلام ترسو بوده واز جنگها فرار می کردند یا اینکه می گویند یک نفر را نام ببرید که عمر کشته باشد!!
اما در این بخش نظری بر کتب شیعه می افکنیم تا بدانیم دلیل غیبت این امام زمان چیست؟؟
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنِی عَمِّی مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ عَنْ أَیُّوبَ بْنِ نُوحٍ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ لِلْقَائِمِ غَیْبَهٌ قَبْلَ قِیَامِهِ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ عَلَى نَفْسِهِ الذَّبْح(۱)
زراره می گوید از ابو عبدالله صادق شنیدم که فرمود قائم قبل از ظهور غیبت می کند پرسیدم چرا؟؟فرمود می ترسد برجان خودش که ذبح شود.
جهت مشاهده متن کامل این مطلب به پایگاه تخصصی نقد وهابیت به آدرس https://www.adyanuniv.ir/wahhabism/ مراجعه فرمایید.
🔰 @Adyanuniv
#کليمی ها چه کسانی هستند؟
عناوین «یهودی» و «کلیمی» دو اسم هستند برای پیروان یک دین و مصداقاً تفاوتی با هم ندارند. پس از رحلت حضرت سلیمان(ع) ، فرزندش «رحبعام» زمام امور مملکت #بنى_اسرائیل را در کف گرفت و چون وى به ستمکارى پرداخت ، گروهى از مردم از فرمان او بیرون رفتند و تنها دو سبط یهودا و بنیامین در سرزمین یهودا (به نام یکى از فرزندان حضرت یعقوب) که بخش نسبتاً کوچکترى بود ، براى او باقى ماند.
این قسمت که شامل شهر #اورشلیم (قدس) نیز مى شد، اهمّیت بسیارى داشت و نام «یهودى» از اینجا مى آید. ده سبط دیگر حکومت مستقلى به نام اسرائیل به رهبرى فردى به نام «یربعام بن ناباط» در شمال فلسطین تشکیل دادند. یربعام یکى از استانداران حضرت سلیمان(ع) بود. در طول تاریخ ، یهودیان به خاطر اعتقادات خاص و به خاطر اعمال زشتی که مرتکب می شدند و بخاطر عوامل متعدد دیگر ، در میان #مسیحیان و مسلمین به شدّت مورد نفرت بودند.
این نفرت به مرور زمان با واژه #یهودی یکی شده بود به نحوی که مردم با شنیدن این نام حالت نفرت پیدا می کردند. لذا در قرون اخیر ، یهودیان برای آنکه خود را از این نفرت عمومی خلاص کنند نام کلیمی را برای خود برگزیدند و سعی نمودند خود را با این نام معرفی نمایند. واژه کلیمی از واژه «کلیم الله» (سخن گوینده با خدا) که لقب حضرت موسی(ع) است گرفته شده است.
#یهودیت
🔰 @Adyanuniv
#بلعمی #دانشمند فرهیخته #ایرانی #کوروش را #یهودی_زاده میداند.
بلعمی در تاریخ مشهور خود مینویسد:📝 دلیل آنکه که کورش یهودیان در بابل را آزاد کرد وآنهارا به #بیت_المقدس برگرداند آن بود که او خویشاوند یهودیان بود ، مادر کوروش جاویل و به قوی حاویل اسرائیلی بود ، ضمن آنکه مورخینی همچون طبری ، ابن مسکویه ، غیاث الدین خواندمیر در کتب خود نیز کوروش را یک یهودی زاده ذکر کرده اند.
📚منبع: تاریخ بلعمی ، ترجمه محمد تقی بهار "ملک شعرا" ، چاپ دوم ، ۱۳۵۳ ، تابش ، ج ۱ ، ص ۶۳۸
🔰 @Adyanuniv