eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 ⤴️ از بنیادی ترین مبانی اعتقادی مسئله توحید است. برای روشن شدن مرز توحید اهل بیت به عنوان عارفان بی مانند مکتب تشیع در پست جدیدی به این مهم اشاره میشود. ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 01 ⤴️مقدمه: اساسی ترین تعلیم انبیاء الهی توحید است.این شعار مهم در بیان و بنان رسول الله (ص) و فرزندان پاکش نمود فراوان یافته است. شهادت بر بی همتایی خداوند در هر نماز و ذکر ده ها آیه و حدیث دیگر در این زمینه گواهی است بر این مدعی. ⏏️ از سوی دیگر در مکتب تصوف و صوفیان سخن از سبک زندگی توحیدی است. و سرلوحه بسیاری از معنویتهای نوظهور تفسیر و تصویری مقبول از خداوند برای بشر قرن 21 است. در مکاتب معنوی جدید ضرورت و امکان شناخت خداوند نفی می شود. و خدایی خطاکار،ظالم،بی حکمت و بی برنامه تصویر می شود.کوئلیو نویسنده برزیلی با نوشتن رمان و عرشیانفر با برگزاری کلاس موفقیت و عباس منش با گذاردن کلاس توحید با شلوارک در کنار مراکز خرید آمریکا!. ➕ ▫️ امثال اوشو ،پائلو و... خدای مادینه را دوای درد امروز بشر می دانند. این ملحدان معنوی در وقت ارتباط جنسی ،خدایی را در اندام معشوقه خود می بینند. ( معاذ الله ) ( نمونه نک: بریدا،ص191). ➕ 🔴 هیل، هیکس و والش آمریکایی انسان را خدا معرفی میکنند. آزمندیان ایرانی نیز با رتوشِ دینی همان بافته ها را در سمینارهایش کاغ می کند. طاهری نیز با شبکه شعور کیهانی‌اش،دنبال خدایی می گردد که انسانها انرا متعالی کرده و حتی سوسکها نیز وجهی از اویند. 🔥 خلاصه همه شیادان و بیماردلان غربی و شرقی علاوه بر بافته های چند صدساله که در تراث همه ملل موجود است غباری بر مسئله توحید می نشانند. 👈 به مدد قهرمانان توحید صلوات الله علیهم ،تفسیر و تصویری از حضرت حق ارائه میشود. تا هرکس دنبال مقایسه توحید در مکتب اهل بیت (ع) با سایر مکاتب هست چراغی فرارویش روشن گردد. ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته اول) ⏬⏬⏬ 🔺حضرت رضا (ع) پس از دعوت اجباری مامون از ایشان در مسیرشان به شهر نیشابور رسیدند. در این شهر به درخواست و التماس عالمان و دانشوران گل گفته‌ای فرمود، که به حدیث سلسله الذهب مشهور شد. ➖➖ 1. حدیث سلسله الذهب عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَيْهِ قَالَ: لَمَّا وَافَى أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع نَيْسَابُورَ وَ أَرَادَ أَنْ يَرْحَلَ مِنْهَا إِلَى الْمَأْمُونِ اجْتَمَعَ إِلَيْهِ أَصْحَابُ الْحَدِيثِ فَقَالُوا لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ تَرْحَلُ عَنَّا وَ لَا تُحَدِّثُنَا بِحَدِيثٍ فَنَسْتَفِيدَهُ مِنْكَ وَ قَدْ كَانَ قَعَدَ فِي الْعَمَّارِيَّةِ فَأَطْلَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ 👈 سمِعْتُ أَبِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِيلَ يَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا. (صدوق،الامالی،ص235). 〰️〰️ 2. آثار خواندن این حدیث الف) شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر : « وإنّي كثيراً ما أكتبه في كأس ، وأمحوه بماء ، وأضع عليه شيئاً من تربة الحسين ؛ فأرى تأثيره سريعاً والحمد لله. ولي فيه رؤيا عن أمير المؤمنين عليه‌السلام تصدّق ذلك ، لكنَّها مشروطة بالصدقة بخمسة قروش» جواهر الكلام ،ج4،ص226) ___ ب) احمد بن حنبل پیشوای بزرگ عامی:« لو قرأت هذا الإسناد على مجنون لبرىء من جنته ؛اگر این اسناد را بر دیانه ای بخوانم شفا یابد» (الصواعق المحرقه،ج2،ص595) ___ ج) خُنجی حنفی: « این فقیر تجربه کرده‌‌ام که به عیادت هر بیماری رفتم و اجل او نرسیده بود،من به صدق،این اسناد را بر او خواندم،حق به او در روز شفا کرامت فرمود»( وسیلة الخادم الی المخدوم،ص229). 〰️〰️ 3. محل بیان این حدیث شهر نیشابور الف) برخی افراد سرشناس نیشابور انتظار داشتند امام رضا(ع) پس از ورود به نیشابور در منزل آنان اقامت کند اما امام رضا در منزل ساده و محقر یکی از زنان سالخورده شیعه و دوستدار اهل بیت اقامت کرد. این زن به بانو پسنده یا پسندیده مشهور است و در غرب شهر نیشابور، در نزدیکی آرامگاه بی‌بی شطیطه مدفون است. __ ب) خراسان بزرگ از مرکز مهم در تاریخ ایران اسلامی بوده است.خراسان بزرگ چهار شهر مهم داشت :مرو،نیشابور،هرات و بلخ (موید ثابتی،تاریخ نیشابور،ص6. ) بنای این شهر توسط انوش بن شیس بن آدم بوده است ( همان. ص12) .به جهت اهمیت این شهر حاکم نیشابوری در این زمینه کتابی نوشته است با نام «تاریخ نیسابور» که خلاصه ای از این کتاب امروزه در دسترس است. ج) از امام رضا در این شهر کراماتی نیز صادر شده . شیخ صدوق مینویسد: « چون حضرت رضا (ع) وارد نیشابور شد در محله فروینی (پروینی) فرود آمد که حمامی در آن محل بود و آن حمام همان است که امروزه (زمان شیخ صدوق، قرن چهارم هجری) به حمام رضا (ع) معروف است. در نزدیک حمام مزبور، چشمه‌ای (قناتی) کم‌آب بود. امام رضا (ع) در کنار آن چشمه‌ی کم‌آب ایستاد تا این که آب چشمه (قنات) فراوان شد و از آن، حوض آبی فراهم گشت. امام رضا (ع) وارد آن حوض شد و در آن غسل کرد و سپس در کنار آن حوض، نماز گزارد. از آن پس، مردم به طور متناوب در آن حوض، غسل می‌کنند و از آب آن، برای تبرک می‌نوشند، سپس در کنار آن حوضِ آب، به نماز می‌ایستند و برای برآورده شدن حوایج خود دعا می‌کنند و حوایج ایشان برآورده می‌شود. این چشمه (قنات) معروف به «چشمه کهلان» است و تا به امروز (عصر شیخ صدوق) مردم جهت تبرک به سوی آن چشمه می روند. (عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج2،ص136؛ حاکم نیشابوری،تاریخ نیشابور ،ص209) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته دوم) ⏬⏬⏬ د) در این شهر امام رضا (ع) با صوفیان نیز دیدار داشتند که در پیوست ذکر می شود . 〰️〰️ 4. شرح حدیث الف) بنا بر امام هشتم ، کلمه اخلاص یعنی : لا اله الا الله پناهگاه محکمی است برای انسان. یعنی پس از داخل شدن در آن انسان به سعادت می رسد. محمد تقی مجلسی می نویسد: ««و كلمة الإخلاص» و هي كلمة التوحيد مع الاعتقاد و الشرائط كما ورد في الأخبار المعتبرة عن الصادقين صلوات الله عليهم أنه من قال: لا إله إلا الله مخلصا دخل الجنة» __ ب) توحید در مکتب امامیه همراه با امامت است. یعنی مدرسان توحید فقط ائمه هدی هستند. لذا امام رضا فرمود: من از شرایط آن هستم. یعنی تنها تفسیر ولی الله از توحید دقیق و درست است. لذا اگر کسی ولایت ائمه را پذیرفت، داخل در این - حصن الهی - می شود. و الا بهره‌ای از توحید نبرده است . در روایتی دیگر از امام هشتم می خوانیم :« حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ)، عَنِ الْقَلَمِ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى): عَلِيٌّ حِصْنِي، مَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ نَارِي. » (طوسی،الامالی،ص353). 👈 مراجعه به کتابهای سایر مکاتب فکری که سعی در تفسیر توحید داشته‌اند، شاهد خوبی است بر فهم سخن امام رضا علیه السلام. ▫️ توحید در صحیح بخاری،التوحید ابن خزیمه و کتب وهابیون در این زمینه در حقیقت خدای انسان وار است. ▫️ خدا در منابع مکتوب جنبش نیو ایج یا اصلا وجود خارجی ندارد،یا شبیه مخلوقاتش می باشد و در آنان حلول می کند . و بالاخره انسان در بینش عصر جدید خداست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 بحث و سخن امام رضا علیه السلام در نیشابور با صوفیان 📕 حاکم نیشابوری،تاریخ نیشابور،تصحیح و پاورقی،دکتر شفیعی کدکنی،ص210. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 حمل و تولد امام رضا علیه السلام سَمِعْتُ نَجْمَةَ أُمَّ الرِّضَا ع تَقُولُ لَمَّا حَمَلْتُ بِابْنِي عَلِيٍّ لَمْ أَشْعُرْ بِثِقْلِ الْحَمْلِ وَ كُنْتُ أَسْمَعُ فِي مَنَامِي تَسْبِيحاً وَ تَهْلِيلًا وَ تَمْجِيداً مِنْ بَطْنِي فَيُفْزِعُنِي ذَلِكَ وَ يَهُولُنِي فَإِذَا انْتَبَهْتُ لَمْ أَسْمَعْ شَيْئاً فَلَمَّا وَضَعْتُهُ وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ وَاضِعاً يَدَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِ كَأَنَّهُ يَتَكَلَّمُ فَدَخَلَ إِلَيَّ أَبُوهُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي هَنِيئاً لَكِ يَا نَجْمَةُ كَرَامَةُ رَبِّكِ فَنَاوَلْتُهُ إِيَّاهُ فِي خِرْقَةٍ بَيْضَاءَ فَأَذَّنَ فِي أُذُنِهِ الْأَيْمَنِ وَ أَقَامَ فِي الْأَيْسَرِ وَ دَعَا بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّكَهُ بِهِ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَيَّ فَقَالَ خُذِيهِ فَإِنَّهُ بَقِيَّةُ اللَّهِ تَعَالَى فِي أَرْضِهِ. 📕شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص20 ترجمه: از تميم قرشىّ روايت شده است كه پدر علىّ بن ميثم از قول مادرش مى‏گفت: «از مادر حضرت رضا عليه السّلام جناب نجمه چنين شنيدم كه مى‏فرمود: وقتى فرزندم علىّ را حامله شدم. سنگينى حمل را حسّ نمى‏كردم و در خواب، از شكم خود، صداى تسبيح و تمجيد و لا اله الّا اللَّه گفتن را مى‏شنيدم، اين صدا مرا به هراس مى‏انداخت و وقتى بيدار مى‏شدم، چيزى نمى‏شنيدم. وقتى وضع حمل كردم، نوزادم دو دستش را به زمين نهاد، سرش را بسوى آسمان بلند كرد و لبانش را تكان مى‏داد، گويى چيزى مى‏گفت، پدرش موسى بن جعفر عليهما السّلام بر من وارد شدند و فرمودند: نجمه! اين كرامت الهى كه به تو مرحمت فرموده، بر تو مبارك باد.نوزاد را در پارچه‏اى سفيد به امام كاظم عليه السّلام دادم، ايشان در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند، سپس آب فرات طلبيده، و با آن آب كام او را برداشتند، سپس او را به من بازگردانده، فرمودند: او را بگير، او «بقيّة اللَّه» در زمين است». •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 مادر امام رضا علیه السلام ▫️ کنیه ایشان ام البنین بوده است 📕 کلینی،الکافی،ج1،ص486. ➖➖ ▫️نام مبارکش : نجمه یا تُکتَم* یا اروم 📕 عیون اخبار الرضاء،ج1،ص16 . ➖➖ ▫️ عظمت و مقام این بانوی عظمی 1. حميده مصفّاة مادر امام کاظم علیه السلام می گوید: الف) «...پسرم، تكتم كنيزى است كه بهتر از او كنيزى نديده‏ام و شكّ ندارم كه اگر نسلى از او بوجود آيد خداوند آن نسل را پاك و مطهّر قرار مى‏دهد؛ او را به تو بخشيدم، با او به نيكى رفتار كن. زمانى كه جناب تكتم حضرت رضا عليه السّلام را به دنيا آورد،امام كاظم عليه السّلام او را طاهره ناميد.(عیون اخبار الرضاء،ج1،ص14). ب) «... أَنَّهَا رَأَتْ فِي الْمَنَامِ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لَهَا يَا حَمِيدَةُ هَبِي نَجْمَةَ لِابْنِكِ مُوسَى فَإِنَّهُ سَيُولَدُ لَهُ مِنْهَا خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْض‏؛ در خواب، حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله را ديدم كه به من مى‏فرمود: حميده! نجمه را به پسرت «موسى» ببخش زيرا از او فرزندى به دنيا خواهد آمد كه بهترين انسان روى زمين خواهد بود، » (همان،ص17) ++ 2. زنی از اهل کتاب میگوید: «....َ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ عِنْدَ خَيْرِ أَهْلِ الْأَرْضِ فَلَا تَلْبَثُ عِنْدَهُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى تَلِدَ مِنْهُ غُلَاماً يَدِينُ لَهُ شَرْقُ الْأَرْضِ وَ غَرْبُهَا.. ؛پس ملاقات كرد مرا زنى از اهل كتاب و گفت:چه كار دارد اين كنيزك با تو گفتم من اين را از براى خودم خريده‏ام گفت، سزاوار نيست كه اين كنيزك نزد مثل تو باشد و سزاوار است كه نزد بهترين اهل زمين باشد و درنگ نكند نزد آن شخص مگر اندكى تا اينكه پسرى از او متولد شود كه مشرق و مغرب زمين از وجود او مزين گردد.» ( همان،ص18). ++ 3. مسعودی نیز نقل کرده است: «...بينا أنا نائم إذ أتاني جدّي و أبي عليهما السّلام و معهما شقة حرير فنشراها فاذا قميص و فيه صورة هذه الجارية. فقالا: يا موسى ليكونن لك من هذه الجارية خير أهل الأرض بعدك. ثم أمراني اذا ولدته ان اسمّيه عليّا و قالا لي: ان اللّه جل و تعالى يظهر به العدل و الرأفة. طوبى لمن صدّقه، و ويل لمن عاداه و جحده و عانده.» ( مسعودی،اثبات الوصیة،ص202). ➖➖➖ * فیروزآبادی می نویسد: « تُكْتَمُ، على ما لم يُسَمَّ فاعِلُه: امرأةٌ، و اسمُ بِئرِ زَمْزَمَ» (القاموس المحیط،ج4،ص139). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 یاد شهید چمران گرامی باد .
🔺 به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران 〰️〰️〰️ امام خمینی : «چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروههاى سياسى و عقيده به هدف بزرگ الهى، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم كرد. ...هنر آن است كه بى‏هياهوهاى سياسى و خودنماييهاى شيطانى براى خدا به جهاد برخيزد و خود را فداى هدف كند نه هوى‏، و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و يادش بخير. » ( صحيفه امام، ج‏14،ص479) و: «چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا كرد و در اين دنيا شرف را بيمه كرد و در آن دنيا هم رحمت خدا را بيمه كرد؛ ما و شما هم خواهيم رفت. مثل چمران بميريد» ( همان،ص491) ➖➖➖ مقام معظم رهبری : ▫️«... رفت آنجا و تفنگ دستش گرفت. بعد معلوم شد كه نگاه سیاسی و فهم سیاسی👈 و آن چراغ مه‌شكنِ دوران فتنه را هم دارد. » ( ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها ) و: «دل باصفائی داشت؛ عرفان نظری نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلك توحیدی و سلوك عملی هم پیش كسی آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا.» (همان) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند حدیث از امام رضا علیه السلام ▫️ امام کیست الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِير؛ ، امام يگانه زمان خود است، كسى بهمطرازى او نرسد، دانشمندى با او برابر نباشد، جايگزين ندارد: مانند و نظير ندارد. (الکافی،ج1،ص201) + ▫️ کمال دینداری كَمَالُ الدِّينِ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ عَدُوِّنَا؛ دین کامل و تمام پذیرش ولایت ما و تبری و بُغض نسبت به دشمنان ماست. (السرائر،ج3،ص640) + ▫️علت هبوط حضرت آدم: فقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ هَؤُلَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ هُمْ خَيْرٌ مِنْكَ وَ مِنْ جَمِيعِ خَلْقِي وَ لَوْ لَا هُمْ مَا خَلَقْتُكَ وَ لَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ فَإِيَّاكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ فَأُخْرِجَكَ عَنْ جِوَارِي فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ وَ تَمَنَّى مَنْزِلَتَهُمْ فَتَسَلَّطَ عَلَيْهِ الشَّيْطَان‏؛ خداوند در پاسخ حضرت آدم فرمود: اينها[ پیامبر و اهل بیت] از فرزندان تو هستند و آنان از تو و از تمام مخلوقاتم بهترند، و اگر آنان نبودند، نه تو و نه آسمان و زمين و بهشت و دوزخ را خلق نمى‏كردم، مبادا با حسد به آنان بنگرى!...و مقام و منزلت آنان را آرزو نمود .. » ( عیون اخبار الرضا،ج1،ص307). + ▫️اسباب حشر با ائمه هدی يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا ؛ اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش‏. (شیخ صدوق،الامالی،ص129). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 01 ⤴️مقدمه: 〰️〰️〰️ 1. تذکره نویسان،ادوار زندگی جلال الدین را به سه دوره تقسیم کرده‌اند. او در دوره اول یک فقیه متشرع است. خود می گوید: « سجاده ‏نشين باوقارى بودم / بازيچه كودكان كويم كردى‏ » (دیوان کبیر شمس،ج8،رباعیات،ش 1716،ص289.). در این دوره جلال الدین رقص و سماع و نوازندگی با رَباب را ندارد و تنها یک موعظه گر متشرع است. تا اینکه با شمس آشنا میشود و فصل جدید زندگی‌اش آغاز می گردد. او دراین باره می گوید: « زاهد كشورى بدم، صاحب منبرى بدم // كرد قضا دل مرا عاشق و كف‏زنان تو » (دیوان شمس،ج5،ص24، غزل 2152) یا : «عُطارد وار دفتر باره بودم / زَبَردست اديبان می‏نشستم‏** چو ديدم لوح پيشانى ساقى/ شدم مست و قلمها را شكستم‏» ( دیوان کبیر شمس،ج3،غزل 1497،ص236). + 2.یادگار این دوره کتابی است با نام «مجالس سبعه» .(علی دهباشی،تحفه‌های آن جهانی،ص64. موحد،باغ سبز،ص203). هر هفت مجلسِ مجالس سبعه،با خطبه ای عربی آغاز با عباراتی مسجع .با درورد بر خلفا راشیدن و مهاجران و انصار و در مجلس هفتم علاوه بر آنان با تحیت بر حَسَنِین (علیهما السلام) به پایان می رسد. پس از خطبه ،مناجات است. سخن اصلی با ذکر حدیثی آغاز می شود. حکایتها،قصه ها،آیات و احادیث در شرح آن حدیث اول بر شنودگان عرضه میشود . و بنا بر تحقیق توفیق سبحانی 157 آیه و 40 حدیث از رسول الله (صلی الله علیه و اله) و حدیثی از امیر مومنان(علیه السلام). در این کتاب هست. هر مجلس نیز با ستایش خداوند و رسول(ع) و اصحاب او پایان می پذیرد.اکثر داستانهای این مجالس در مثنوی هم هست. + 3. اهمیت این کتاب : الف)کلید فهم مثنوی است (سر نی،ج1،ص126.). ب)روی سخن با عوام مردم و با زبانی ساده است. ج) کتابی است تالی فیه ما فیه،ساده تر از آن و نشان دهند تسلط جلال الدین بر کلام خطابی . ( مجالس سبعه،تصحیح توفیق سبحانی،ص12؛ سر نی، ج2،ص977. ). + 4. مقدمه را با سخن دکتر زرینکوب پایان می دهم:« مع‏هذا، شباهت بعضى مطالب اين مجالس با مثنوى، نشان مى‏دهد كه لااقل پاره‏يى ازين مجالس نمونه مواعظ او را در دوره‏هاى نزديك به دوران نظم مثنوى منعكس مى‏كند. به هر حال، ازين مجالس برمى‏آيد كه مولانا قبل از ترك مسند درس و مجلس وعظ كه در دنبال ملاقات شمس خود را بدان امر ناگزير ديد ظاهرا از همان گونه معانى هم كه بعدها در مثنوى وى با شور و هيجان خاصى مجال بيان يافت در طىّ مواعظ خويش به بيان مى‏آورده است و بى‏شك يك علّت عمده ازدحام فوق‏العاده مستمعان و مشتاقان اين مجالس، همان گونه كه مجالس سبعة نيز مؤيّد اين دعوى است، وجود همين‏گونه معانى در طىّ مواعظ وى بايد بوده باشد.اينكه مجالس سبعة با وجود اشتمال بر نكات اخلاقى و عرفانى و بر رغم لحن صوفيانه معتدلى كه در آنها هست شور و هيجان مثنوى و غزليّات مولانا را ندارد، غير از آنكه احتمالا به سبب محدوديّت گوينده در حدّ افهام و عقول مستمعان باشد، ممكن است ناشى ازين نكته باشد كه گوينده درين دوره هنوز خود را بيشتر در جاده شريعت محدود مى‏ديده است و آن نفحه‏يى كه ملاقات شمس و جاذبه عشق روحانى او در كلامش دميده است هنوز در سخن وى انعكاس ندارد. »(زرین کوب،سر نی،ج1،ص99). 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
23.mp3
8.97M
🌹 🌹 🎼 🎤 به نَفَس مهدی رعنایی 🔶 29 روز تا غدیر •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water