eitaa logo
عصر آب
216 دنبال‌کننده
422 عکس
83 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 مادر امام رضا علیه السلام ▫️ کنیه ایشان ام البنین بوده است 📕 کلینی،الکافی،ج1،ص486. ➖➖ ▫️نام مبارکش : نجمه یا تُکتَم* یا اروم 📕 عیون اخبار الرضاء،ج1،ص16 . ➖➖ ▫️ عظمت و مقام این بانوی عظمی 1. حميده مصفّاة مادر امام کاظم علیه السلام می گوید: الف) «...پسرم، تكتم كنيزى است كه بهتر از او كنيزى نديده‏ام و شكّ ندارم كه اگر نسلى از او بوجود آيد خداوند آن نسل را پاك و مطهّر قرار مى‏دهد؛ او را به تو بخشيدم، با او به نيكى رفتار كن. زمانى كه جناب تكتم حضرت رضا عليه السّلام را به دنيا آورد،امام كاظم عليه السّلام او را طاهره ناميد.(عیون اخبار الرضاء،ج1،ص14). ب) «... أَنَّهَا رَأَتْ فِي الْمَنَامِ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ لَهَا يَا حَمِيدَةُ هَبِي نَجْمَةَ لِابْنِكِ مُوسَى فَإِنَّهُ سَيُولَدُ لَهُ مِنْهَا خَيْرُ أَهْلِ الْأَرْض‏؛ در خواب، حضرت رسول صلى اللَّه عليه و آله را ديدم كه به من مى‏فرمود: حميده! نجمه را به پسرت «موسى» ببخش زيرا از او فرزندى به دنيا خواهد آمد كه بهترين انسان روى زمين خواهد بود، » (همان،ص17) ++ 2. زنی از اهل کتاب میگوید: «....َ يَنْبَغِي أَنْ تَكُونَ عِنْدَ خَيْرِ أَهْلِ الْأَرْضِ فَلَا تَلْبَثُ عِنْدَهُ إِلَّا قَلِيلًا حَتَّى تَلِدَ مِنْهُ غُلَاماً يَدِينُ لَهُ شَرْقُ الْأَرْضِ وَ غَرْبُهَا.. ؛پس ملاقات كرد مرا زنى از اهل كتاب و گفت:چه كار دارد اين كنيزك با تو گفتم من اين را از براى خودم خريده‏ام گفت، سزاوار نيست كه اين كنيزك نزد مثل تو باشد و سزاوار است كه نزد بهترين اهل زمين باشد و درنگ نكند نزد آن شخص مگر اندكى تا اينكه پسرى از او متولد شود كه مشرق و مغرب زمين از وجود او مزين گردد.» ( همان،ص18). ++ 3. مسعودی نیز نقل کرده است: «...بينا أنا نائم إذ أتاني جدّي و أبي عليهما السّلام و معهما شقة حرير فنشراها فاذا قميص و فيه صورة هذه الجارية. فقالا: يا موسى ليكونن لك من هذه الجارية خير أهل الأرض بعدك. ثم أمراني اذا ولدته ان اسمّيه عليّا و قالا لي: ان اللّه جل و تعالى يظهر به العدل و الرأفة. طوبى لمن صدّقه، و ويل لمن عاداه و جحده و عانده.» ( مسعودی،اثبات الوصیة،ص202). ➖➖➖ * فیروزآبادی می نویسد: « تُكْتَمُ، على ما لم يُسَمَّ فاعِلُه: امرأةٌ، و اسمُ بِئرِ زَمْزَمَ» (القاموس المحیط،ج4،ص139). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 یاد شهید چمران گرامی باد .
🔺 به مناسبت سالروز شهادت دکتر چمران 〰️〰️〰️ امام خمینی : «چمران عزيز با عقيده پاك خالص غير وابسته به دستجات و گروههاى سياسى و عقيده به هدف بزرگ الهى، جهاد را در راه آن از آغاز زندگى شروع و با آن ختم كرد. ...هنر آن است كه بى‏هياهوهاى سياسى و خودنماييهاى شيطانى براى خدا به جهاد برخيزد و خود را فداى هدف كند نه هوى‏، و اين هنر مردان خداست. او در پيشگاه خداى بزرگ با آبرو رفت. روانش شاد و يادش بخير. » ( صحيفه امام، ج‏14،ص479) و: «چمران با عزت و عظمت و با تعهد به اسلام جان خودش را فدا كرد و در اين دنيا شرف را بيمه كرد و در آن دنيا هم رحمت خدا را بيمه كرد؛ ما و شما هم خواهيم رفت. مثل چمران بميريد» ( همان،ص491) ➖➖➖ مقام معظم رهبری : ▫️«... رفت آنجا و تفنگ دستش گرفت. بعد معلوم شد كه نگاه سیاسی و فهم سیاسی👈 و آن چراغ مه‌شكنِ دوران فتنه را هم دارد. » ( ۱۳۸۹/۰۴/۰۲ بیانات در دیدار اعضای بسیجی هیأت علمی دانشگاه‌ها ) و: «دل باصفائی داشت؛ عرفان نظری نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلك توحیدی و سلوك عملی هم پیش كسی آموزش ندیده بود، اما دل، دل خداجو بود؛ دل باصفا، خداجو، اهل مناجات، اهل معنا.» (همان) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند حدیث از امام رضا علیه السلام ▫️ امام کیست الْإِمَامُ وَاحِدُ دَهْرِهِ لَا يُدَانِيهِ أَحَدٌ وَ لَا يُعَادِلُهُ عَالِمٌ وَ لَا يُوجَدُ مِنْهُ بَدَلٌ وَ لَا لَهُ مِثْلٌ وَ لَا نَظِير؛ ، امام يگانه زمان خود است، كسى بهمطرازى او نرسد، دانشمندى با او برابر نباشد، جايگزين ندارد: مانند و نظير ندارد. (الکافی،ج1،ص201) + ▫️ کمال دینداری كَمَالُ الدِّينِ وَلَايَتُنَا وَ الْبَرَاءَةُ مِنْ عَدُوِّنَا؛ دین کامل و تمام پذیرش ولایت ما و تبری و بُغض نسبت به دشمنان ماست. (السرائر،ج3،ص640) + ▫️علت هبوط حضرت آدم: فقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ هَؤُلَاءِ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ وَ هُمْ خَيْرٌ مِنْكَ وَ مِنْ جَمِيعِ خَلْقِي وَ لَوْ لَا هُمْ مَا خَلَقْتُكَ وَ لَا خَلَقْتُ الْجَنَّةَ وَ النَّارَ وَ لَا السَّمَاءَ وَ الْأَرْضَ فَإِيَّاكَ أَنْ تَنْظُرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ فَأُخْرِجَكَ عَنْ جِوَارِي فَنَظَرَ إِلَيْهِمْ بِعَيْنِ الْحَسَدِ وَ تَمَنَّى مَنْزِلَتَهُمْ فَتَسَلَّطَ عَلَيْهِ الشَّيْطَان‏؛ خداوند در پاسخ حضرت آدم فرمود: اينها[ پیامبر و اهل بیت] از فرزندان تو هستند و آنان از تو و از تمام مخلوقاتم بهترند، و اگر آنان نبودند، نه تو و نه آسمان و زمين و بهشت و دوزخ را خلق نمى‏كردم، مبادا با حسد به آنان بنگرى!...و مقام و منزلت آنان را آرزو نمود .. » ( عیون اخبار الرضا،ج1،ص307). + ▫️اسباب حشر با ائمه هدی يَا ابْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَكُونَ مَعَنَا فِي الدَّرَجَاتِ الْعُلَى مِنَ الْجِنَانِ فَاحْزَنْ لِحُزْنِنَا وَ افْرَحْ لِفَرَحِنَا وَ عَلَيْكَ بِوَلَايَتِنَا ؛ اى پسر شبيب اگر خواهى با ما در درجات بلند بهشت باشى براى حزن ما محزون باش و و براى شادى ما شاد باش و ملازم ولايت ما باش‏. (شیخ صدوق،الامالی،ص129). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 01 ⤴️مقدمه: 〰️〰️〰️ 1. تذکره نویسان،ادوار زندگی جلال الدین را به سه دوره تقسیم کرده‌اند. او در دوره اول یک فقیه متشرع است. خود می گوید: « سجاده ‏نشين باوقارى بودم / بازيچه كودكان كويم كردى‏ » (دیوان کبیر شمس،ج8،رباعیات،ش 1716،ص289.). در این دوره جلال الدین رقص و سماع و نوازندگی با رَباب را ندارد و تنها یک موعظه گر متشرع است. تا اینکه با شمس آشنا میشود و فصل جدید زندگی‌اش آغاز می گردد. او دراین باره می گوید: « زاهد كشورى بدم، صاحب منبرى بدم // كرد قضا دل مرا عاشق و كف‏زنان تو » (دیوان شمس،ج5،ص24، غزل 2152) یا : «عُطارد وار دفتر باره بودم / زَبَردست اديبان می‏نشستم‏** چو ديدم لوح پيشانى ساقى/ شدم مست و قلمها را شكستم‏» ( دیوان کبیر شمس،ج3،غزل 1497،ص236). + 2.یادگار این دوره کتابی است با نام «مجالس سبعه» .(علی دهباشی،تحفه‌های آن جهانی،ص64. موحد،باغ سبز،ص203). هر هفت مجلسِ مجالس سبعه،با خطبه ای عربی آغاز با عباراتی مسجع .با درورد بر خلفا راشیدن و مهاجران و انصار و در مجلس هفتم علاوه بر آنان با تحیت بر حَسَنِین (علیهما السلام) به پایان می رسد. پس از خطبه ،مناجات است. سخن اصلی با ذکر حدیثی آغاز می شود. حکایتها،قصه ها،آیات و احادیث در شرح آن حدیث اول بر شنودگان عرضه میشود . و بنا بر تحقیق توفیق سبحانی 157 آیه و 40 حدیث از رسول الله (صلی الله علیه و اله) و حدیثی از امیر مومنان(علیه السلام). در این کتاب هست. هر مجلس نیز با ستایش خداوند و رسول(ع) و اصحاب او پایان می پذیرد.اکثر داستانهای این مجالس در مثنوی هم هست. + 3. اهمیت این کتاب : الف)کلید فهم مثنوی است (سر نی،ج1،ص126.). ب)روی سخن با عوام مردم و با زبانی ساده است. ج) کتابی است تالی فیه ما فیه،ساده تر از آن و نشان دهند تسلط جلال الدین بر کلام خطابی . ( مجالس سبعه،تصحیح توفیق سبحانی،ص12؛ سر نی، ج2،ص977. ). + 4. مقدمه را با سخن دکتر زرینکوب پایان می دهم:« مع‏هذا، شباهت بعضى مطالب اين مجالس با مثنوى، نشان مى‏دهد كه لااقل پاره‏يى ازين مجالس نمونه مواعظ او را در دوره‏هاى نزديك به دوران نظم مثنوى منعكس مى‏كند. به هر حال، ازين مجالس برمى‏آيد كه مولانا قبل از ترك مسند درس و مجلس وعظ كه در دنبال ملاقات شمس خود را بدان امر ناگزير ديد ظاهرا از همان گونه معانى هم كه بعدها در مثنوى وى با شور و هيجان خاصى مجال بيان يافت در طىّ مواعظ خويش به بيان مى‏آورده است و بى‏شك يك علّت عمده ازدحام فوق‏العاده مستمعان و مشتاقان اين مجالس، همان گونه كه مجالس سبعة نيز مؤيّد اين دعوى است، وجود همين‏گونه معانى در طىّ مواعظ وى بايد بوده باشد.اينكه مجالس سبعة با وجود اشتمال بر نكات اخلاقى و عرفانى و بر رغم لحن صوفيانه معتدلى كه در آنها هست شور و هيجان مثنوى و غزليّات مولانا را ندارد، غير از آنكه احتمالا به سبب محدوديّت گوينده در حدّ افهام و عقول مستمعان باشد، ممكن است ناشى ازين نكته باشد كه گوينده درين دوره هنوز خود را بيشتر در جاده شريعت محدود مى‏ديده است و آن نفحه‏يى كه ملاقات شمس و جاذبه عشق روحانى او در كلامش دميده است هنوز در سخن وى انعكاس ندارد. »(زرین کوب،سر نی،ج1،ص99). 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
23.mp3
8.97M
🌹 🌹 🎼 🎤 به نَفَس مهدی رعنایی 🔶 29 روز تا غدیر •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🌹 🌹 📕 ➖➖➖ 🔰 آرمان غدیر از دیدگاه امیرالمؤمنین (سلام‌الل‍ه‌علیه) ✍🏻 حسن عرفان 🔶سطح : کتابی خوشمزه و مفید برای جلسات عمومی ➖➖ 🔰درسنامه غدیر ✍🏻 مهدی وزنه 🔶سطح : مناسب برای کلاس و کارگاه 🔎مطالعه و دریافت: b2n.ir/f75767 ➖➖ 🔰واقعةُ غدیرِ خُم (دِراسَةٌ تَوثیقِیة) ✍🏻 آیت الله حسینی قزوینی 🔶سطح : تخصصی.به زبان عربی مناسب برای پاسخ به شبهات 🔎مطالعه و دریافت: https://b2n.ir/j27436 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
( منتخَبِ سخنان عارفانِ مکتب اهل بیت ) 03 〰️〰️〰️ 🔺آیت الله حسین مظاهری ↪️↪️ ▫️ جایگاه: از مراجع و اساتید برجسته اخلاق . «مرتبه دوم از صبر،صبر به واسطه خداوند است. ...در این مرتبه او به ناگزیر می باید دست در دست معلم اخلاق نهد،تا اورا گام به گام جلو برد.قرآن کریم بوضوح دلالت می فرماید که اصلی ترین معلم اخلاق برای یکایک مردمان،فقط حضرت حق است و بس؛و تنها اوست که می تواند اخلاق آنان را پیراسته کرده به فضائلشان متصف دارد : وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكمُ‏ْ وَ رَحْمَتُهُ مَا زَكىَ‏ مِنكمُ مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَ لَاكِنَّ اللَّهَ يُزَكىّ‏ِ مَن يَشَاءُ وَ اللَّهُ سمَِيعٌ عَلِيم» (حسین مظاهری،دانش اخلاق اسلامی،تحریر فارسی: مجید هادیزاده،ج4،ص224) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 02 (فرسته اول) ⤴️مجلس اول (1) 🔹او در ابتدای مجلس اول می نویسد: « صلی الله علیه و علی آله و اصحابه خصوصا علی ابی البکر الصدیق التقی و علی عمر الفاروق النقی و علی عثمان ذی النورین الزکی و علی علی المرتضی الوفی و علی سائر المهاجرین و الانصار» ( مولوی،مجالس سبعه،تصحیح : توفیق سبحانی،ص20) 〰️〰️〰️ 1. خداوند دستور به صلوات بر رسول‌الله (ص) را داده است. (احزاب/56) در بین مسلمانان شکی نیست پیامبر مستحق درود و تحیت است. منتها در این آیه فقط به اصل این امر اشاره‌شده است؛ و کیفیتش را باید در منابع فرقین جستجو نمود. بخاري در اصح کتب عامه چنين روايت کرده است: «حدثني سَعِيدُ بن يحيى حدثنا أبي حدثنا مِسْعَرٌ عن الْحَكَمِ عن بن أبي لَيْلَى عن كَعْبِ بن عُجْرَةَ رضي الله عنه قِيلَ يا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا السَّلَامُ عَلَيْكَ فَقَدْ عَرَفْنَاهُ فَكَيْفَ الصَّلَاةُ قال قُولُوا اللهم صَلِّ على مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كما صَلَّيْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ اللهم بَارِكْ على مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ كما بَارَكْتَ على آلِ إبراهيم إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ.» (صحيح البخاري، ج 5، ص 351). ابن حجر هیثمی، کیفیت صلوات بر محمد و آل محمد را مورد اتفاق همه علما دانسته و گفته است: «مستنده الحدیث المتفق علیه: قولوا: اللهم صل علی محمد و علی آل محمد.» (ابن حجر هیتمی، الصواعق المحرقه، ج 2، ص 667) و نیز سُبکی شافعی (م 756 ق)، پس از تحقیق و تتبع همه روایات کتب حدیث اهل سنت در مورد صلوات، حاصل و مفاد و تعبیرات همه آن روایات را استخراج و تنظیم نموده و مجموعه این تعبیرات را به صورت 45 نوع صیغه و عبارت از رسول‌الله (ص) و 4 روایت از اصحاب ایشان تدوین کرده و در پایان کتابش ارائه داده است.(سبکی، شِفاءُ السَقام فی زیارة خیر الانام، ص 490-501) ➖➖ ▫️عامه ابتدا «آل» را از صلوات حذف کردند. امیر الصَنعانی (1182 ق) این عمل را دستور حکومت بنی‌امیه می‌داند.(صنعانی، سُبُل السَلام شرح بُلوغ المَرام، بیت الافکار الدولیة، کتاب الصلوة، باب صفة الصلوة، ص 220). ▫️ولی در اعصار بعدی بر اهل‌بیت رسول‌الله نیز صلوات می‌فرستند. منتهی بدعتی آشکار به وجود آوردند و در کنار اهل‌بیت(ع)،درود بر اصحاب را نیز داخل کردند. آن‌ها هیچ نص صریح در این زمینه ندارند. متقی هندی در کتاب «کنز العمال» در جلد اول 119 حدیث و در جلد دوم 34 حدیث درباره صلوات نقل کرده است که درمجموع 153 حدیث می‌شود. جمع کننده اصلی روایات کنز العمال که از کتاب «جمع الجوامع» سیوطی است، تسلط کافی بر احادیث داشته است، اما حتی یک حدیث درباره صلوات بر اصحاب نقل نکرده است. اما عامه برای چنین عملی چند دلیل ارائه می‌کنند.↪️↪️ 👈دلیل اول: قیاس با اهل‌بیت پیامبر. یوسف نبهانی (1350 ق): «وأمّا الصلاة على أصحابه ـ صلّى الله عليه وسلّم ـ فإنّها لم ترد في الأحاديث، وقد وقع الاتفاق على استحسانها بالقياس على الآل، كما ذكره شرّاح الدلائل وغيرهم»(النَبهانی، سعادة الدارين في الصلاة على سيد الكونين، مسئله هشتم، ص 30). البته یکی از دانشیان شافعی مذهب با نام السيد محمد بن عقيل العلوی (1350 ق) می‌نویسد، چنین قیاسی باطل است: «... وإنّما قاسها من بعدهم على الصلاة على الآل، والقياس الذي ذكروه فاسد؛ لعدم الاطراد، ولوجود الفارق»(النَصائح الکافیة لمن يتولّى معاوية، ص 295 پاورقی) 👈دلیل دوم: مخالفت با شیعه صالح بن عبد العزيز آل الشيخ از وهابیان سعودی پس از تذکر به شعار بودن ترضی بر اصحاب برای اهل سنت می‌گوید: ترضی و درود بر اصحاب در ابتدای سخن در زمان پیامبر (ص)، ابوبکر، عمر، عثمان و حتی تابعین نبوده است لیکن برای عدم مشابهت با شیعه بر ما لازم است که بر اصحاب ترضی کنیم (ابن تیمیه، اللآلئ البهية في شرح العقيدة الواسطية، شرح: صالح بن عبد العزيز آل الشيخ، ج 2، ص 410). 👇👇
🔺 02 (فرسته دوم) ⤴️مجلس اول (1) ➖➖ هر انسان بصیری درمی یابد چنین استدلال‌هایی از صواب به دور است. چگونه می‌توان عمرو عاص* و علی بن ابی‌طالب (ع)کنار هم دید. قرآن علاوه بر تمجید از اصحاب رسول‌الله آنهارا: «المنافقون المعروفون (منافقون/1)؛ المنافقون المختفون (توبه/101)؛ مرضى القلوب (احزاب/12)، فاسق و...» می داند. 👌پس ما باید برای تحیت بر اصحاب رسول الله قید «المنتجبین»، را استفاده کنیم. چون تحیت بر مطلق صحابه خلاف بداهت عقلی و ده‌ها نصوص دینی است. 💡 نتیجه: 1. کیفیت صلوات فقط بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) است. 2. عامه به دستور بنی امیه ابتدا آل را از صلوات حذف کردند.سپس در کنار صحابه بر آل درود می‌فرستند. که هیچ نص دینی بر این مطلب وجود ندارد. 3. قیاس،و دوری از مشابهت با شیعه ازجمله استحسانات عامه در این زمینه است. 4. مولوی متأثر از همین نگاه سنیان، بدعت ترضی بر اصحاب را در سراسر کتابش مرتکب شده است. ➖➖➖ * «عمرو عاص» از مشرکان دوران اقامت رسول خدا (ص) در «مکه» بود؛ یعنی در طول دوران «مکه» 13 سال ابداً ایمان نیاورد. نه‌تنها ایمان نیاورد بلکه دشمنی آشکار و عنادی با رسول خدا (ص) داشت. ابن قتیبه دینوری درباره‌اش نقل می‌کند که پیامبر (ص)او را لعن نمود: «اللهم إن عمرو بن العاص هجاني وهو يعلم أني لست بشاعر؛ خدایا «عمرو عاص» من را هجو کرد! در حالی که می‌دانید من شاعر نیستم» (ابن قتیبه، غريب الحديث، تحقيق: د. عبد الله الجبوري، ج 1، ص 287). 👈 ادامه دارد اگر خدا بخواهد •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
حسینعلی کاشانی بیدختی،از صوفیان نعمت اللهی مرد. برخی افاضاتش : از جمله دستورات دراویش و صوفیان در وقت نماز، آوردن چهره‌ قطب در ذهن است! در کتابی که این فقیر! مصححش بوده آمده است: «و(مرید) خیال را مشغول صورت شیخ دارد که اگر او را به جمال شیخ مشغول نسازد، به هرزه، روی به غفلت اندازد و به خیالات فاسده و تبعیت شیطان، مشغول گردد…»! 📕 سعادتنامه، سلطان محمد گنابادی، به تصحیح حسینعلی کاشانی بیدختی، انتشارات حقیقت، تهران، ۱۳۷۹،ص110. 👈 شهید مطهری چنین عملی را شرک میداند .(مطهری،یادداشتها،ج8،ص184) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
سخن شهید مطهری