eitaa logo
عصر آب
217 دنبال‌کننده
423 عکس
84 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
1️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: چله کلیمی ⏬⏬⏬ 🔺چندی است با شروع ماه ذی‌قعده، «چله کلیمیِ» یا «اربعین موسوی» تبلیغ می‌شود. مبلغان این چله به مشتاقان سلوک، بشارت موقعیتی ممتاز برای خودسازی را داده که زمان تحققش را از اول ماه ذی‌قعده تا دهم ذی‌حجه می‌دانند. به‌اختصار به منبع چله‌نشینی و اربعین موسوی در تصوف و عرفان اشاره می‌شود. ➖〰️ ▫️بنا بر اذعان اهل تصوف و عرفان چله‌نشینی از استحسانات خودشان است. کاشانی (735 ق) می‌نویسد: «مراد از استحسان استحباب امرى و اختيار رسمى است كه متصوّفه آنرا به اجتهاد خود وضع كرده‏اند، از جهت صلاح حال طالبان، بی‌آنکه دليلى واضح و برهانى لايح از سنّت بر آن شاهد بود، مانند ... نشستن در چلّه و غير آن، هرچند آن اختيار از تشبّث و تمسّك بسنّتى خالى نبود.» (کاشانی، مصباح الهداية و مفتاح الكفاية، ص 146) استاد رمضانی در توضیح «مستحسنات» توضیح می‌دهند که این کلمه یعنی بدعت؛ و البته بدعت را تقسیم می‌کنند و باور دارند هر بدعتی گمراهی نیست. ایشان می‌نویسد: «اگرچه خصوص ِ هیچ‌یک از مستحسنات [مثل چله کلیمیِ] درآیات قرآن و روایات معتبر، دستور شرعی وجود ندارد، با توجه به منافع و مصالح هر یک می‌توان آن‌ها را در عموم کارهایی داخل کرد که خدا و رسول به آن‌ها فراخوانده‌اند» (رمضانی، مستحسنات عرفانی: بدعت هدایت یا بدعت ضلالت؟ دو فصلنامه حکمت اسرا، سال هشتم،1395، ص 10). . ▫️یکی از دلایل این بدعت مستحسن، اربعین میقات جناب موسی است*. هجویری (465 ق) از اَعلام این طایفه می‌نویسد: «اصل چله ايشان تعلّق به حال موسى عم دارد» (هجویری، کشف‌المحجوب، ص 417). علاءالدوله سمنانی یکی دیگر از مفاخر تصوف در عظمت این چله‌نشینی و حصول حالات معنوی‌اش نوشته است. «و دخلت الخلوت فی الاربعین الموسوی غرة ذی القعده سنة ...» (سمنانی، العروة لاهل الخلوة و الجَلوة، ص 512) سهروردی مقتول در (623 ق) علم به حقیقت این امر را اختصاص به انبیاء یا فردی که خداوند آنرا آگاه کند می‌داند. «و لا يطلع أحد على حقيقة ذلك إلا الأنبياء إذا عرفهم الحق ذلك، أو من يخصه اللّه تعالى بتعريف ذلك من غير الأنبياء.». (عوارف المعارف، ج 1، ص 228) . ▫️لیکن در مهد زایش چله‌نشینی چند شرط برای کمال آن ذکرشده است. شرط مهمش دوری از خلق است. (کاشانی، مصباح الهدایة، ص 163) همچنین: «جمله را چِل شب نه خور بود و نه خواب// هم چو شب چل روز نه نان و نه آب‏» (شبستری، منطق‌الطیر)،؛ و در خانقاه با آداب خاصی انجام می‌شده است. (کیانی، تاریخ خانقاه در ایران، ص 419 و 423). . ▫️ البته این امر در بین متصوفه مخالفانی نیز داشته است. شمس می‌نویسد: «این چله داران متابع موسی شدند، چو از متابعت محمد مزه نیافتند» (مقالات شمس، تصحیح موحد، ص 171) جلال الدین بلخی نیز می‌خواهد به‌جای خلوت‌نشینی در نزد او حاضر شوند: «سى پاره بكف در چله شدى/ سى پاره منم ترك چله كن‏» افلاکی نیز گزارش می‌دهد وقتی سلطان ولد از پدرش مولوی تقاضای چله‌نشینی می‌کند، ملای رومی به او گفت: «...محمّديان را خلوت و چلّه نيست و در دين ما بدعتست، امّا در شريعت موسى و عيسى عليهما السّلام ايشان را بوده است»، (مناقب العارفین، ج 2، ص 793). ➖〰️ 💡نتیجه: 1.اربعین موسوی یا چله کلیمیِ یکی از مستحسنات - به تعبیر استاد رمضانی بدعت نیکوی- صوفیان بوده است. 2.هیچ نص مأثور به خصوصِ چله کلیمیِ در منابع امامیه نیست. 3.دلیل دانشیان امامی که این عمل را ترویج می‌دهند، کلیاتی است چون: نیکو بودن تقوا و مناجات با خداوند، جایگاه عدد چهل؛ اختصاصی نبودن اربعین میقات حضرت موسی به ایشان و تجربه پرورش‌یافتگان مکتب تصوف و عرفان است. 4. به نظر می‌رسد استفسارِ این مسئله از مراجع تقلید بر مقلدان راهگشاست. آیت‌الله جوادی آملی از مراجع معاصر چنین عملی را جایز می‌داند. که مقلدان ایشان می توانند به نظر معظم له عمل کنند. 👈 نظر بقیه مراجع در این زمینه را نمی‌دانم. ➖➖➖ پی‌نوشت: * در آیه 142 سوره اعراف، سخن از چهل شب میقات حضرت موسی شده است. در ذیل این آیه چند روایت در منابع روایی شیعه داریم که این چهل روز ماه ذی‌قعده و ده روز ابتدایی ذی‌حجه بوده است. علاوه بر ما در منابع متصوفه نیز به این مطلب اشاره‌شده است. یحیی باخرزی می‌نویسد: «... و آن ثلاثين ماه ذوالقعده است و عشر ديگر دهه ذى‏الحجه»، (أوراد الأحباب و فصوص الآداب، ص 291) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 در حوزه معنویتهای جدید و عرفانهای کاذب سوالات و شبهات فراوانی وجود دارد. در این پست جدید به اختصار به آنها پاسخ داده میشود. ➖➖➖
01 ⚪️ سوال: آیا می توان پذیرفت آیه: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» تاییدی بر خدای درون است.؟ ➖➖➖ 🔹 جواب: آنچه در معنویتهای جدید درباره خدای درون و بیرون ذکر میشود.برگرفته از تفکر اومانیستی و انسان خدایی این ملحدان معنوی است. و هیچ ربطی به آیه کریمه ندارد. زیرا: ✨خداوند در این آیه می گوید: راه و چاه را به انسان نشان داد، همانگونه كه در آيه 10 سوره بلد آمده است « وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ؛ ما انسان را به خير و شر هدايت كرديم». امام صادق(ع) فرمودند:... فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها قَالَ مَعْرِفَهًْ الْحَقِّ مِنَ الْبَاطِل؛- فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛.. آشنا به‌حقیقت هست و از باطل تمیز می‌دهد». ( بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۲/ ) به تعبير ديگر: خداوند آن چنان قدرت تشخيص و عقل و و جدان بيدار، به او داده كه" فجور" و" تقوى" را از طريق" عقل" و" فطرت" در مى‏يابد. و لذا بعضى گفته‏اند اين آيه در حقيقت اشاره به مساله" حسن و قبح عقلى" است كه خداوند توانايى درك آن را به انسانها داده است. (محمد حسن آل یسین،اصول الدین،ص165) ____ ▫️ به عقیده برخی از متفکرین این آیه و برخی آیات نافی جبر هستند (سبحانی،الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل، ج2،ص356) ▫️ برخی نیز از این آیه بحث وجدان اخلاقی را توضیح میدهند. آیت الله ریشهری می نویسد: « اين احساس و الهام، اساسى‏ترين بخش هديه معرفتى خداوند متعال به انسان است. در متون اسلامى، مبدأ اين شعور مرموز كه احساس ارزش‏هاى اخلاقى را در انسان به وجود مى‏آورد، «عقل» ناميده مى‏شود. از اين رو، همه ارزش‏هاى اخلاقى، جنود عقل، و همه ضدّ ارزش‏ها، جنود جهل شمرده مى‏شوند.» (دانشنامه عقايد اسلامى، ج‏1،ص180) ▫️ ابن قيم جوزيه‏ از بزرگان سلفی می نویسد: « فأخبر أنه سوى النفس كما أخبر أنه سوى البدن في قوله: الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فهو سبحانه سوى نفس الإنسان، كما سوى بدنه، بل سوى بدنه‏» (الروح،ص63). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 چند نکته درباره احمد بن موسی معروف به شاهچراغ 〰️〰️〰️ 1.پدر و مادر پدر: امام هفتم شیعیان. مادرش را ام احمد نوشته اند (بحرالعلوم،تحفة العالم في شرح خطبة المعالم،ج2،ص52). این حدیث نیز در جلالت این بانوی عظمی دلالت دارد. « ...آن حضرت[امام رضا علیه السلام] بمنزل آمد و نزد اهل خانه رفت و متوجه شد و باو فرمود: آنچه را پدرم بتو سپرده بياور، ناگاه ام احمد فرياد كشيد و سيلى برخسارش زد و گريبانش را دريد و گفت:بخدا آقايم مرد، حضرت او را جلو گرفت و فرمود: «مبادا سخنى بگوئى و آن را اظهار كنى تا خبر بحاكم برسد» سپس ام احمد زنبيلى را با دو هزار دينار يا چهار هزار دينار نزد او آورد و همه را بامام رضا داد، نه بديگران (زيرا از اموال شخصى آن حضرت نبود تا ميان همه وراث تقسيم شود).و ام احمد- كه برگزيده و محرم راز امام هفتم عليه السلام بود- گفت آن حضرت روزى محرمانه بمن فرمود:اين امانت را نزد خود حفظ كن، كسى را از آن آگاه نساز تا من بميرم، چون من درگذشتم، هر كس از فرزندانم نزد تو آمد و آن را از تو خواست تحويلش ده و بدان كه من مرده‏ام. اكنون بخدا نشانه‏اى كه آقايم فرموده بود ظاهر شد» (کلینی،الکافی،ج1،ص382،ح 6). ++ 2. فضائل و مقام ▫️شیخ مفید از احمد با بزرگی و عظمت یاد کرده، می‌گوید: احمد بن موسی(ع) فردی کریم النفس، جلیل القدر و پرهیزکار بود که پدرش او را دوست داشت و بر دیگر فرزندان مقدم می‌کرد. امام کاظم(ع) مزرعه خویش را که به «‌یسیره» معروف بود به او بخشید و احمد بن موسی بن جعفر(ع) هزار بنده را آزاد کرد.(مفید،الارشاد،ج2،ص244). ▫️شیخ مفید همچنین روایتی از اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع) نقل می‌کند: در سفری بیست نفر از خادمان پدرم با احمد بودند و او را احترام می‌کردند. هرگاه احمد برمی خاست و می‌نشست آنان هم به احترامش بلند شده و می‌نشستند؛ پدرم همواره به احمد عنایت داشت و از وی غافل نمی‌گردید و چشم از او بر نمی‌داشت.(همان،ص245). ▫️کشی، احمد بن موسی را یکی از فضلای عصر خود نام برده، او را در زمره محدثانی می‌شمارد که احادیث زیادی از پدر و اجداد بزرگوارش نقل کرده است و می‌نویسد: احمد بن موسی به دست مبارک خود قرآن کریم را نوشته است.(کشی، اختیار معرفه الرجال،ص294) 👈هر چند پس از شهادت امام هفتم، عده‌ای به گمان امامت احمد بن موسی(ع) جلوی منزل ام‌احمد اجتماع کردند، احمد بن موسی با صراحت اعلام کرد: « آن چنان که شما در بیعت من هستید، من در بیعت برادرم علی بن موسی الرضا هستم و او ولی خدا، پیشوا و جانشین پس از پدرم است.سپس همگان با علی بن موسی(ع) بیعت کردند و امام رضا(ع) در حق برادرش دعا کرد.» (حرز الدین،مراقد المعارف،ج2،ص118) ____ 3. وفات و محل قبر در زمان و نحوه مرگ این امام زاده محترم در منابع متقدم چیزی یافت نشد. برخی از منابع متاخر چون شبهای پیشاور و کتاب مراقد المعارف نوشته‌اند که در شیراز وفات نمود. و در قبری که الان به ایشان منسوب است دفن گردید. دکتر بحرالعلوم این نظر را قبول ندارد،با روش مزار شناسی محل دفن احمد بن موسی را تویسرکان میداند. شادی روح همه فرزندان ائمه به ویژه جناب شاه چراغ صلوات🌹🌹 ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 ⤴️ از بنیادی ترین مبانی اعتقادی مسئله توحید است. برای روشن شدن مرز توحید اهل بیت به عنوان عارفان بی مانند مکتب تشیع در پست جدیدی به این مهم اشاره میشود. ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 01 ⤴️مقدمه: اساسی ترین تعلیم انبیاء الهی توحید است.این شعار مهم در بیان و بنان رسول الله (ص) و فرزندان پاکش نمود فراوان یافته است. شهادت بر بی همتایی خداوند در هر نماز و ذکر ده ها آیه و حدیث دیگر در این زمینه گواهی است بر این مدعی. ⏏️ از سوی دیگر در مکتب تصوف و صوفیان سخن از سبک زندگی توحیدی است. و سرلوحه بسیاری از معنویتهای نوظهور تفسیر و تصویری مقبول از خداوند برای بشر قرن 21 است. در مکاتب معنوی جدید ضرورت و امکان شناخت خداوند نفی می شود. و خدایی خطاکار،ظالم،بی حکمت و بی برنامه تصویر می شود.کوئلیو نویسنده برزیلی با نوشتن رمان و عرشیانفر با برگزاری کلاس موفقیت و عباس منش با گذاردن کلاس توحید با شلوارک در کنار مراکز خرید آمریکا!. ➕ ▫️ امثال اوشو ،پائلو و... خدای مادینه را دوای درد امروز بشر می دانند. این ملحدان معنوی در وقت ارتباط جنسی ،خدایی را در اندام معشوقه خود می بینند. ( معاذ الله ) ( نمونه نک: بریدا،ص191). ➕ 🔴 هیل، هیکس و والش آمریکایی انسان را خدا معرفی میکنند. آزمندیان ایرانی نیز با رتوشِ دینی همان بافته ها را در سمینارهایش کاغ می کند. طاهری نیز با شبکه شعور کیهانی‌اش،دنبال خدایی می گردد که انسانها انرا متعالی کرده و حتی سوسکها نیز وجهی از اویند. 🔥 خلاصه همه شیادان و بیماردلان غربی و شرقی علاوه بر بافته های چند صدساله که در تراث همه ملل موجود است غباری بر مسئله توحید می نشانند. 👈 به مدد قهرمانان توحید صلوات الله علیهم ،تفسیر و تصویری از حضرت حق ارائه میشود. تا هرکس دنبال مقایسه توحید در مکتب اهل بیت (ع) با سایر مکاتب هست چراغی فرارویش روشن گردد. ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته اول) ⏬⏬⏬ 🔺حضرت رضا (ع) پس از دعوت اجباری مامون از ایشان در مسیرشان به شهر نیشابور رسیدند. در این شهر به درخواست و التماس عالمان و دانشوران گل گفته‌ای فرمود، که به حدیث سلسله الذهب مشهور شد. ➖➖ 1. حدیث سلسله الذهب عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ رَاهَوَيْهِ قَالَ: لَمَّا وَافَى أَبُو الْحَسَنِ الرِّضَا ع نَيْسَابُورَ وَ أَرَادَ أَنْ يَرْحَلَ مِنْهَا إِلَى الْمَأْمُونِ اجْتَمَعَ إِلَيْهِ أَصْحَابُ الْحَدِيثِ فَقَالُوا لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ تَرْحَلُ عَنَّا وَ لَا تُحَدِّثُنَا بِحَدِيثٍ فَنَسْتَفِيدَهُ مِنْكَ وَ قَدْ كَانَ قَعَدَ فِي الْعَمَّارِيَّةِ فَأَطْلَعَ رَأْسَهُ وَ قَالَ 👈 سمِعْتُ أَبِي مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي الْحُسَيْنَ بْنَ عَلِيٍّ يَقُولُ سَمِعْتُ أَبِي أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيَّ بْنَ أَبِي طَالِبٍ ع يَقُولُ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ص يَقُولُ سَمِعْتُ جَبْرَئِيلَ يَقُولُ سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي فَلَمَّا مَرَّتِ الرَّاحِلَةُ نَادَانَا بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا. (صدوق،الامالی،ص235). 〰️〰️ 2. آثار خواندن این حدیث الف) شیخ محمد حسن نجفی معروف به صاحب جواهر : « وإنّي كثيراً ما أكتبه في كأس ، وأمحوه بماء ، وأضع عليه شيئاً من تربة الحسين ؛ فأرى تأثيره سريعاً والحمد لله. ولي فيه رؤيا عن أمير المؤمنين عليه‌السلام تصدّق ذلك ، لكنَّها مشروطة بالصدقة بخمسة قروش» جواهر الكلام ،ج4،ص226) ___ ب) احمد بن حنبل پیشوای بزرگ عامی:« لو قرأت هذا الإسناد على مجنون لبرىء من جنته ؛اگر این اسناد را بر دیانه ای بخوانم شفا یابد» (الصواعق المحرقه،ج2،ص595) ___ ج) خُنجی حنفی: « این فقیر تجربه کرده‌‌ام که به عیادت هر بیماری رفتم و اجل او نرسیده بود،من به صدق،این اسناد را بر او خواندم،حق به او در روز شفا کرامت فرمود»( وسیلة الخادم الی المخدوم،ص229). 〰️〰️ 3. محل بیان این حدیث شهر نیشابور الف) برخی افراد سرشناس نیشابور انتظار داشتند امام رضا(ع) پس از ورود به نیشابور در منزل آنان اقامت کند اما امام رضا در منزل ساده و محقر یکی از زنان سالخورده شیعه و دوستدار اهل بیت اقامت کرد. این زن به بانو پسنده یا پسندیده مشهور است و در غرب شهر نیشابور، در نزدیکی آرامگاه بی‌بی شطیطه مدفون است. __ ب) خراسان بزرگ از مرکز مهم در تاریخ ایران اسلامی بوده است.خراسان بزرگ چهار شهر مهم داشت :مرو،نیشابور،هرات و بلخ (موید ثابتی،تاریخ نیشابور،ص6. ) بنای این شهر توسط انوش بن شیس بن آدم بوده است ( همان. ص12) .به جهت اهمیت این شهر حاکم نیشابوری در این زمینه کتابی نوشته است با نام «تاریخ نیسابور» که خلاصه ای از این کتاب امروزه در دسترس است. ج) از امام رضا در این شهر کراماتی نیز صادر شده . شیخ صدوق مینویسد: « چون حضرت رضا (ع) وارد نیشابور شد در محله فروینی (پروینی) فرود آمد که حمامی در آن محل بود و آن حمام همان است که امروزه (زمان شیخ صدوق، قرن چهارم هجری) به حمام رضا (ع) معروف است. در نزدیک حمام مزبور، چشمه‌ای (قناتی) کم‌آب بود. امام رضا (ع) در کنار آن چشمه‌ی کم‌آب ایستاد تا این که آب چشمه (قنات) فراوان شد و از آن، حوض آبی فراهم گشت. امام رضا (ع) وارد آن حوض شد و در آن غسل کرد و سپس در کنار آن حوض، نماز گزارد. از آن پس، مردم به طور متناوب در آن حوض، غسل می‌کنند و از آب آن، برای تبرک می‌نوشند، سپس در کنار آن حوضِ آب، به نماز می‌ایستند و برای برآورده شدن حوایج خود دعا می‌کنند و حوایج ایشان برآورده می‌شود. این چشمه (قنات) معروف به «چشمه کهلان» است و تا به امروز (عصر شیخ صدوق) مردم جهت تبرک به سوی آن چشمه می روند. (عيون أخبار الرضا عليه السلام،ج2،ص136؛ حاکم نیشابوری،تاریخ نیشابور ،ص209) ┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: حدیث سلسلة الذهب (فرسته دوم) ⏬⏬⏬ د) در این شهر امام رضا (ع) با صوفیان نیز دیدار داشتند که در پیوست ذکر می شود . 〰️〰️ 4. شرح حدیث الف) بنا بر امام هشتم ، کلمه اخلاص یعنی : لا اله الا الله پناهگاه محکمی است برای انسان. یعنی پس از داخل شدن در آن انسان به سعادت می رسد. محمد تقی مجلسی می نویسد: ««و كلمة الإخلاص» و هي كلمة التوحيد مع الاعتقاد و الشرائط كما ورد في الأخبار المعتبرة عن الصادقين صلوات الله عليهم أنه من قال: لا إله إلا الله مخلصا دخل الجنة» __ ب) توحید در مکتب امامیه همراه با امامت است. یعنی مدرسان توحید فقط ائمه هدی هستند. لذا امام رضا فرمود: من از شرایط آن هستم. یعنی تنها تفسیر ولی الله از توحید دقیق و درست است. لذا اگر کسی ولایت ائمه را پذیرفت، داخل در این - حصن الهی - می شود. و الا بهره‌ای از توحید نبرده است . در روایتی دیگر از امام هشتم می خوانیم :« حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ مُوسَى الرِّضَا، عَنْ أَبِيهِ مُوسَى، عَنْ أَبِيهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِيهِ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ أَبِيهِ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنْ أَبِيهِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِمُ السَّلَامُ)، عَنِ النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ)، عَنِ الْقَلَمِ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ اللَّهِ (تَعَالَى): عَلِيٌّ حِصْنِي، مَنْ دَخَلَهُ أَمِنَ نَارِي. » (طوسی،الامالی،ص353). 👈 مراجعه به کتابهای سایر مکاتب فکری که سعی در تفسیر توحید داشته‌اند، شاهد خوبی است بر فهم سخن امام رضا علیه السلام. ▫️ توحید در صحیح بخاری،التوحید ابن خزیمه و کتب وهابیون در این زمینه در حقیقت خدای انسان وار است. ▫️ خدا در منابع مکتوب جنبش نیو ایج یا اصلا وجود خارجی ندارد،یا شبیه مخلوقاتش می باشد و در آنان حلول می کند . و بالاخره انسان در بینش عصر جدید خداست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 بحث و سخن امام رضا علیه السلام در نیشابور با صوفیان 📕 حاکم نیشابوری،تاریخ نیشابور،تصحیح و پاورقی،دکتر شفیعی کدکنی،ص210. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
🔺 حمل و تولد امام رضا علیه السلام سَمِعْتُ نَجْمَةَ أُمَّ الرِّضَا ع تَقُولُ لَمَّا حَمَلْتُ بِابْنِي عَلِيٍّ لَمْ أَشْعُرْ بِثِقْلِ الْحَمْلِ وَ كُنْتُ أَسْمَعُ فِي مَنَامِي تَسْبِيحاً وَ تَهْلِيلًا وَ تَمْجِيداً مِنْ بَطْنِي فَيُفْزِعُنِي ذَلِكَ وَ يَهُولُنِي فَإِذَا انْتَبَهْتُ لَمْ أَسْمَعْ شَيْئاً فَلَمَّا وَضَعْتُهُ وَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ وَاضِعاً يَدَيْهِ عَلَى الْأَرْضِ رَافِعاً رَأْسَهُ إِلَى السَّمَاءِ يُحَرِّكُ شَفَتَيْهِ كَأَنَّهُ يَتَكَلَّمُ فَدَخَلَ إِلَيَّ أَبُوهُ مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ ع فَقَالَ لِي هَنِيئاً لَكِ يَا نَجْمَةُ كَرَامَةُ رَبِّكِ فَنَاوَلْتُهُ إِيَّاهُ فِي خِرْقَةٍ بَيْضَاءَ فَأَذَّنَ فِي أُذُنِهِ الْأَيْمَنِ وَ أَقَامَ فِي الْأَيْسَرِ وَ دَعَا بِمَاءِ الْفُرَاتِ فَحَنَّكَهُ بِهِ ثُمَّ رَدَّهُ إِلَيَّ فَقَالَ خُذِيهِ فَإِنَّهُ بَقِيَّةُ اللَّهِ تَعَالَى فِي أَرْضِهِ. 📕شیخ صدوق،عیون اخبار الرضا،ج1،ص20 ترجمه: از تميم قرشىّ روايت شده است كه پدر علىّ بن ميثم از قول مادرش مى‏گفت: «از مادر حضرت رضا عليه السّلام جناب نجمه چنين شنيدم كه مى‏فرمود: وقتى فرزندم علىّ را حامله شدم. سنگينى حمل را حسّ نمى‏كردم و در خواب، از شكم خود، صداى تسبيح و تمجيد و لا اله الّا اللَّه گفتن را مى‏شنيدم، اين صدا مرا به هراس مى‏انداخت و وقتى بيدار مى‏شدم، چيزى نمى‏شنيدم. وقتى وضع حمل كردم، نوزادم دو دستش را به زمين نهاد، سرش را بسوى آسمان بلند كرد و لبانش را تكان مى‏داد، گويى چيزى مى‏گفت، پدرش موسى بن جعفر عليهما السّلام بر من وارد شدند و فرمودند: نجمه! اين كرامت الهى كه به تو مرحمت فرموده، بر تو مبارك باد.نوزاد را در پارچه‏اى سفيد به امام كاظم عليه السّلام دادم، ايشان در گوش راست او اذان و در گوش چپش اقامه گفتند، سپس آب فرات طلبيده، و با آن آب كام او را برداشتند، سپس او را به من بازگردانده، فرمودند: او را بگير، او «بقيّة اللَّه» در زمين است». •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water