eitaa logo
عصر آب
217 دنبال‌کننده
419 عکس
77 ویدیو
33 فایل
مطالب اصلی کانال:نقد عرفانهای کاذب و تصوف است ارتباط با آدمین : @mv1388
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از عصر آب
🔺حبیب الله عین الملک (پدر امیر عباس هویدا) یکی از عناصر مرموز و پنهان بهائیت در حمایت از آل سعود در ماجرای تخریب ائمه بقیع است. این چهره خطرناک، اقدامات علما و شهید مدرس را برای بازسازی بقیع و فشار بر آل سعود، خنثی کرد؛ او همان کسی است که برای اولین بار رضاخان را کشف و برای کودتا به انگلیسی‌ها معرفی کرد. 💥 تصویر بالا: حبیب‌الله عین‌الملک (سمت راست) و پسرش امیرعباس هویدا در کنار افسرالملوک سرداری و فریدون / بیروت سال ۱۹۲۹ میلادی. ✍️ کانال اسرار تاریخ @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
📌 1️⃣ 🔺 موضوع: مولوی حرفی غیراز قرآن ندارد؟ ➖➖➖ الف: دیدگاه ▫️ حکیم متاله شهید مطهری می گوید: «مى‏بينيم مولوى حرفى غير از قرآن ندارد؛ هرچه مى‏گويد تفسيرهاى قرآن است منتها از ديدگاه عرفانى.» (مطهری،مجموعه آثار،ج26،ص211). 〰️〰️〰️ ب: بررسی : 1. مثنوى شش دفتر است و در شمارشِ ابیاتش اختلاف است. موحد، آنها بیست و پنج تا بیست شش هزار ذکر کرده است. (موحد،قصه قصه ها،ص20).مولوی در هر حالتی مثنوی را می سرود. در حالت سماع، استحمام، قيام و قعود. (گولپینارلی، مولانا جلال الدین، ص 203) . بنا بر کلام سلطان ولد فرزند مولوی و بنیانگذار طریقت مولویه، غرض اصلیِ مولوی از نظم مثنوى بيان احوال معنوى خود و آن برگزيدگان در لباس امثال و حكايات و قصه موسى و عيسى و مشايخ طريقت و گفتن سرّ دلبران در حديث ديگران بوده است. (سلطان ولد،ابتدانامه -ولدنامه،ص1). + 2. قطعاً تمام ابیات مثنوی برگرفته از آیات قرآن نیست. چه آنکه شهید مطهری خود به اسطوره بودن برخی مطالب مثنوی اذعان دارد. «...اين اسطوره همان داستان «مسجد مهمان كُش» است كه در كتاب مثنوى جلد سوم آمده است‏» ( مطهری،مجموعه ‏آثار،ج24،ص44). 👈🏻 همچنین به شمارش مرحوم فروزانفر 745 بیت از ابیات شش دفتر مثنوی برگرفته از احادیث است (فروزانفر،احادیث مثنوی،انتشارات امیر کبیر،1361،ص226). و چون مولوی توجه به سند گفته ها ندارد (کیانی،ولایت نامه،ص342) برخی از این موارد اصلا حدیث معصوم نیست. + 3. استاد خرمشاهی در کتابشان «قرآن و مثنوی» به تاثیر قرآن در ابیات مثنوی مولوی اشاره کرده‌اند. این اثرگذاری‌ها در پنج وجه نشان داده شده است: تضمین، برگرفتن، اقتباس، الهام و اشاره. + 4. مرحوم زرین کوب در سخنی شبیه به بیان شهید مطهری می نویسد: «مثنوی تفسیر صوفیانه از قرآن بر مذاق اهل سنت است» (زرین کوب، سر نی، ج 1، ص 342.) . ➖➖➖ 💠 نتیجه: هرچند ملای رومی بنا بر ادعای استاد خرمشاهی از 2000 آیه قرآن استفاده کرده است لیکن: الف) به گواهی مرحوم زرین کوب ، خوانِش وی از قرآن متاثر از عامه(=سنیان) است نه مذهب حق شیعه اهل بیت. ب) اگر کسی تحقیقی دقیق در اشعاری که مولوی در آنها از قرآن سود برده است داشته باشد، به نتایجی متفاوت از آنچه خداوندگار فهمیده است،می رسد. ج) وجود الفاظ نازیبا،احادیث فاقد سند،گرایشات عامی که در مثنوی وجود دارد نشانه‌ای است که تمام مثنوی قرآن نیست. 👈🏻 البته حتما شهید مطهری خود متوجه چنین مطالبی بوده است و منظور ایشان حضور پررنگ قرآن در دیوان خداوندگار است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_wate
هدایت شده از عصر آب
1️⃣6️⃣ 📝📝 موضوع: زن در نزد مولوی و فرقه مولویه 🔺فرسته اول ➖➖➖ 📍توضیح: بعد از حوادث تلخ روزهای اخیر یکی از کسانیکه پیامی برای مراجع عظام تقلید و حوزه‌های علمیه فرستاد، دکتر سروش بود. پس‌ازاین دست سخنان نیز زنان خیابانی این جریان وارد صحنه شده و شعار آزادی برهنگی زنان را سر دادند. بر اهل علم و بصیرت سستی سخنان امثال سروش دباغ و رفتارهای نابهنجار روشن است. لیکن با توجه به اینکه سروش متأثر از مولوی است در این یادداشت به برخی زوایای جایگاه زن در نزد مولوی و فرقه مولویه اشاره می‌شود. تا روشن شود خواستگاه نگاه به زن در نزد منورالفکرهایی چون سروش ریشه صوفیانه نیز دارد. ➖➖➖ 1. برخی احترام به زن در نزد مولوی را در تک‌همسری‌اش می‌جویند. اینکه او پس از مرگ زن اولش فقط با یک زن دیگر بوده را نشانی بر عظمت زن در نظرش برشمرده‌ و به‌صورت آشکار و پنهان با این سخن دفاع اسلام از تعدد زوجات را نقصی بر این دین الهی می‌دانند. بله اگر کسی مسلمان حقیقی باشد قران را کلام خدا می‌داند که یکی از دستوراتش تعدد زوجات است با تفاصیلی که دارد. لیکن وقتی فردی این قرآن را رؤیای رسولانه بداند تکلیفش مشخص است. _____ 2. همان‌گونه که مرحوم فروزان فر تذکر داده‌اند مولوی متأثر از پدرش بهاء ولد است (نک: معارف بهاء ولد، مقدمه فروزان فر) زن در نزد بهاء ولد چنان بلند بود که خصوصی‌ترین حالات با زنانش را درملأعام گزارش می‌کرد. در موردی روابط خاص خودش با دختر قاضی شرف را مطرح و درصدد تفسیر توحیدی از این رابطه بود!(معارف بهاء ولد، ج 1، ص 328.) و در مورد دیگر جنبانیدن شهوتش توسط بی‌بی علوی را، جنبانیدن الله متعال دانسته است. (همان، ص 381). _____ 3.هرچند بیان روابط صوفیان با زنان در بین صوفیه مرسوم نبود اما مولوی به پیروی از پدر آن را ادامه داد. در ضمیر و ذهن کراخاتون آمد که چرا مولوی به‌جانب ما توجهی ندارد و گرد شاهدبازى نمى‏گردد؛ مولوی چون آگاه به اسرار نهان بود! بر وی دست‌یافت به‌گونه‌ای که کراخاتون خسته شد وپشت بام فرار کرد. مولوی سپس برایش گفت: حکایت من و تو حکایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و عایشه است..... (به قدری ادامه سخن مستهجن است که شرم از نوشتن این نسبت ناروا دارم به آدرس مراجعه کنید .نک: افلاکی، مناقب العارفین، ج 1، ص 449.) + نقل کرامات از وی نیز در ضمن صحنه‌های خاص صورت می‌گیرد. مثلاً: همسرش نقل می‌کند به حضورش بودم و در حال دست کشیدن برپایش بودم که دیدم کفش وی خاکی است. از وی سؤال کردم کجا بودی؟ در پاسخ گفت: با طی الارض به مکه مشرف شدم والان بازگشتم. (مناقب العارفین، ج 1، ص 263.) 👇👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
👆👆 📝📝 موضوع: زن در نزد مولوی و فرقه مولویه 🔺فرسته دوم ➖➖➖ 4. شمس پرنده استادش نیز حالات خصوصی‌اش را علنی برگزار می‌کرد. وی با کیمیا خاتون دست بازی می‌کرد مولوی در مدرسه طوافى مى‏كرد تا ايشان در ذوق و ملاعبت خود مشغول باشند؛ پس از ساعتی به دیدار شمس رفت و کیمیا خاتون راندید. اینجا شمس گفت: این خدا بود که خود را در کالبد کیمیا بر من ظاهر کرده بود (افلاکی، مناقب العارفین، ج 2، ص 638.) شمس می‌خواهد بگوید: او در حقیقت باخدا ملاعبت و بازی می‌کرده است. _____ 5.زنان زیادی در مدرسه مولوی بودند و عاشقش بودند. مثلاً گرجی خاتون همسر محبوب سلطان غیاث‌الدین کیخسرو ملقب به خاتون سلطان بااینکه خود شوهر داشت چون تاب دوری مولوی را نداشت دستور داد بر روی کاغذی شکل مولوی را بکشند تا در سفر مونسش باشد!(همان، مناقب العارفین، ج 1، ص 425) =-= مولوی چنان بر جایگاه زنان اسرار داشت که تجربیات مشترک روحانی با زنان نیز داشته است. در تجربه‌ای فخر النساء یکی از مریدانش عازم سفر حج می‌خواست بشود شب مولوی او را به پشت‌بام می‌برد و او می‌بیند کعبه به طواف مولوی آمده است (مناقب العارفین، ج 1، ص 287) _____ 6. نفوذ زنان پس از مولوی در فرقه مولویه نیز روشن است.به دلیل اینکه پول‌های فراوانی برای مولوی می‌آورند و او آن‌ها را به حسام‌الدین چلپی می‌داد (نک: مناقب العارفین،2، ص 751.) همواره تلاش می‌کردند این پول‌ها جای دیگر نرود. لذا زنان خاندان مولوی و فرقه مولویه طرح ولایت موروثی را مطرح ساخته و سلطان ولد را به‌عنوان خلیفه مولوی معرفی کردند. مولوی پسر دیگری بانام علاء الدین نیز داشت ولی او و نسلش بهره‌ای از پول‌ها و امکانات در فرقه مولویه نبردند که اساسش به فاطمه خاتون بازمی‌گردد که افسانه قتل شمس را به علاءالدین نسبت می‌داد (افلاکی، مناقب العارفین، ج 2، ص 700) + به همین علت از امیر عارف چلپی بااینکه شراب‌خوار و تندخو بود به‌عنوان رهبر فرقه مولویه حمایت کردند تا هدایا و اموال از خاندان او بیرون نشود ( نک: فاطمه خاتون و نقدش بر سلطان ولد به خاطر اینکه او در برابر زنان دیگر امیر عارف چلپی را نکوهیده است. مناقب العارفین، ج 2، ص 899.) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
📝موضوع/سوال: پیامدهای عرفان حلقه برای مجذوبانش چیست؟ 1️⃣:پیامدهای ناخودآگاه در طول دوره‌ها این افراد عادت میکنند که به احساسات آنی و تخیلات،دوست داشتن یا نداشتن‌ها،خوشحال شدن یا غمگین‌شدن‌هاو به دل نشستن یا ننشستن‌ها بیشتر اهمیت دهند تا تعقل و استدلال‌کردنها؛آنان دلیل طلبی ها را به شدت تحقیر می کنند.و معمولاًافرادی که پیش زمینه احساسی دارند در عرفان حلقه موفق‌ترند. ➖➖➖ 2️⃣:پیامدهای خودآگاه حالتهایی نیز خودآگاهانه در نزد این افراد خوب و باارزش محسوب می شود که عبارتند از: 2.1. احساس ارزشمندی: وقتی فرد مجذوب چشمش را بسته و ادعا میکند توسط هوشمندی در حال اسکن هست و مستقیم با خداوند ارتباط دارد بدون هیچ واسطه و از همان ترم اول می تواند جمیع بیماری ها را درمان کند در خود ارزشمندی شدیدی احساس می کند. + 2.2. معنویت خاص: گذر کردن از ظاهر دین و ادعای رسیدن به باطن آن و کشف رمز از قرآن حتی بدون گذراندن ابتدایی ترین علوم مورد نیاز برای آن و برقراری ذهنی با خداوند از مراحل ابتدایی این معنویت است.سرانجام فانی شدن در خدا از مراحل پایانی این معنویت است. + 2.3. آگاهی خاص: کسانیکه سالیان بیشتری در این عرفان باشند مدعی داشتن فهم برتر نسبت به بقیه دینداران سنتی‌اند.آنان با داشتن دانشی عامیانه سخنانی می گویند که یا قبل از آنان بیان شده است یا از منظر دین ودینداران بدعت و تفسیر به رای است.از جمله این آگاهی‌ها که خیلی از طرفداران ادعا میکنند سرودن شعر است. + 2.4. ادعای درمان و آرامش اصحاب عرفان حلقه مدعی اصلاح بینش یا ارتقای سطح ناظر هستند که تحمل فرد را در برابر مشکلات زندگی بالا برده و به صلح با همه اجزاء و افراد هستی رسیده است. و اساسش را در فرادرمانی و ادعای درمان شدن توسط اتصال به این مجموعه بر میشمرند. 🔺منتقدان نیز این حالات را بررسی کرده و می گویند: بسیاری از این ادعاها با رفتار طاهری و مجذوبانش در تضاد است. خود طاهری نتوانست با همه به صلح برسد . تا کنون هیچ اثبات علمی بر فرادرمانی پیدا نشده است و تمام ادعاها و اتفاقات مجذوبان و رهبران این طریقت معنوی شبه دینی و شبه علمی است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣6️⃣ 📝📝 موضوع: قدسی سازی و مقام سازی برای قطب و مرشد 🔺فرسته اول ➖➖➖ 1. غلو درباره معصومان و غیر معصومان در تاریخ اسلام بوده و خواهد بود. سنیان مقامهای بالایی برای خلفای خودشان ذکر کرده و نوشته‌اند. مریدان مکتب امامیه نیز از این عقیده جدا نبوده و نیستند. لیکن تفاوت مکتب ما با مکتب سنیان در این است، رهبران ما اعم از معصومان و جانشینان انها قدیما و حدیثا با این خط غلو مقابله کرده و کوشیده‌اند مکتب را از این ادعاهای واهی جدا کنند. به عنوان نمونه : امام خمینی به عنوان یکی از عالمان و مجاهدان بزرگ دوران معاصر هرچند میتوانست ادعاهای فراوانی داشته باشد ، چون فقیه ژرف اندیش و تربیت شده مکتب امام صادق ع بودند به هیچ عنوان چنین مباحثی را مطرح نساختند.مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی در این زمینه از خمینی کبیر نقل میکند : یک وقت پسر دکتر صبوری اردوبادی و داماد او آمدند که ما با امام زمان رابطه داریم و پیامی از حضرت(ع) برای آقای خمینی داریم. وقتی وارد شدند ،امام،سه سوال از انها پرسید که از امام زمان بپرسند انها نتوانستند پاسخ دهند و مشخص شد ادعای باطلی داشتند. در ادامه می گوید: ‏‏ آیا در جلسات خصوصی دیدید که امام تسبیحی دستشان باشد یا ذکر بگویند؟‏ ‏‏- نه، امام اصلاً این کارها را نمی کرد. شاید بدش می آمد. ‏ ‏‏ ‏‏ هیچ وقت برخورد کردید که در تصمیمات بگویند من استخاره بکنم؟‏ ‏‏ ‏‏- نه، من ندیدم. من از ترس هم پیش امام نمی گفتم استخاره کنید. چون می دیدم خوشش نمی آید. امام اهل این کارها نبود. اهل ذکر به صورت ظاهر نبود، حتی ندیدم از آدم هایی که مشهورند به ذکر و کرامات و امثال آنها، امام از آنها تعریف کنند یا قضایایی از کرامات نقل کنند. نک: پرتال امام خمینی : اینجا •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
2️⃣6️⃣ 📝📝 موضوع: قدسی سازی و مقام سازی برای قطب و مرشد 🔺فرسته دوم ➖➖➖ 2. ادعای مقامات والای معنوی و علمی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب برای برخی بوده و هست. مثلا محمد رضا شاه معدوم برای خودش مقامات معنوی و تاییداتی از ائمه هدی ادعا می کرد. یا ساواک برای تقابل با دینداری مردم مبلغ زیادی برای تبلیغ دیدن عکس امام خمینی در ماه قرار داد. -=- در میان صوفیه قدیم و جدید نیز ، تبلیغ مقامات فراوان برای اقطاب به شدت رواج دارد. قبلا به تفصیل نوشته‌ام که مثلا مولوی چه مقاماتی برای مرادش شمس پرنده بیان میکند. + کافی است کتاب تذکرة الاولیاء عطار را تورقی کنید و بیابید چه کرامات و مقامات محیر العقولی برای اقطاب صوفیان ادعا شده است. همچنین با مراجعه به بازار کتابهای مذهبی نیز میتوانید نمونه های فراوانی از کرامت تراشی ‌ها برای مرشدان معنوی که حداقل برخی از آنها متاثر از متصوفه هستند، بیابید. ↕️↕️ ⭕️ استاد غفاری با ادعاهای فراوان که بی اساس بودنش را در این کانال و کتابمان نشان دادیم، چنان فضایی برای خودش تصویر کرده است که شهید مدافع حرم ابراهیم عشریه که مدتی شاگرد وی بوده است؛ ایشان را " آیت الله العظمی " دانسته و میخواهد حتی پس از مرگش نیز ایشان دستش را بگیرند.! فردی که تلفظ درست نام کتابها و احادیث معصومان را نمی داند کجا و مقام " آیت الله العظمایی " کجا. 3. ما منکر کرامت داشتن اولیاء الهی اعم از عالمان مکتب یا افراد عادی نیستیم لیکن مهم در این زمینه اثبات این ادعاهاست. و بعد از اثبات دروغ نبودن این ادعاها باید ثابت شود این کرامت از جانب خدا بوده نه شیطان. که کاری بسیار سخت است. 👇👇 چه خوب است به استوری همسر شهید مدافع حرم، شهید عزیزمان بلباسی توجه کنیم. که این بانوی محترمه می گوید: سخنان من را در مصاحبه ها تقطیع میکنند وقتی میگویم برای نماز صیح با بدبختی بیدارش می کردم. ✳️ مهمترین آسیب این قدسی سازیها ندیدن معایب مرشد و قطب است که بسیار خطرناک است. به ویژه با مبانی خطرناکی که در بین متصوفه شایع است که باید تسلیم قطب بود و کلا دین شما باید قطب باشد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
1 استوری همسر شهید محمد بلباسی •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
2 ⏏️ وصیت شهید عشریه: آیت الله العظمی غفاری!! •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
3 ⭕️ اعتراف مشاور اسبق ساواک درباره کرامت تراشی و ترویج انها توسط روحانی‌نماها. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
4 ⭕️ علت شهادت آیت الله مطهری کشف شد؟ ایشان چون شش دانگ به مرحوم تهرانی توجه نداشتند شهید میشدند. اگر شش دانگ در ملک مرحوم تهرانی می بودند، سنشان تا بالای 80 سال می رسید. 🤔 📌 به راستی این علوم غیبیه از کجا بر این آقایان مکتب تصوف افاضه میشود که با قاطعیت چنین می گویند. / همچنین به این روحانی محترم باید گفت: مرشد و قطب اعظم شما مرحوم تهرانی که شش دانگش در اختیار مرحوم هاشم حداد بود چرا در 71 سالگی، دنیا را ترک نمودند؟ •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
بنابر انچه سایت سازمان نظام روانشناسی آمده،افرادی متعددی که امروزه در زمینه اصول روانشناختی فعال هستند و خود را متخصص و دکتر معرفی میکنند فاقد صلاحیت علمی در این زمینه هستند. در لیست اولیه این سازمان نام افرادی چون: محمود انوشه،فاطمه تیموری،امیر شریفی و عباس منش از شاخ‌های مدعی موفقیت وجود دارد . •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏏️ ( نقد و بررسی افکار و ادعاهای سید محمد عرشیانفر) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⏏️ ( نقد و بررسی افکار و ادعاهای سید محمد عرشیانفر) ⭕️ کلیپ 01 ⏏️ ادعاها 01 📌 عرشیانفر مدعی است در قرآن آیه ای هست که ازدواج مجدد به اذن زن هست. در قران مسلمانان چنین آیه‌ای پیدا نشد. شاید در قرآن این مروجان دروغین چنین مطالبی هست. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از عصر آب
9️⃣ ⏏️ابن عربی از صوفیان پرآوازه سنی از دوستی که مورد اعتمادش می باشد شهودی نقل کرده است که بنابر آن رسیدن به مقامات معصومان رو نفی میکند. 📎 در نقد انگاره رسیدن به مقامات معنوی معصومان ،سخنان متصوفه نیز حائز اهمیت است. که نشان میدهد مهمترین ادعای معنویت استاد غفاری، با اینکه مرید مکتب تصوف است حتی بنابر این مرام نیز قابل قدح و نقد است. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔺 (شرحی بر مجالس سبعه مولوی) 08 ⤴️مجلس اول (7) 〰️〰️〰️ جلال الدین ، در قسمتهای پایانی مجلس اول ادعاهای محتلفی دارد که سنی بودن وی بیشتر نمایان میشود. همچنین عدم ضبط وی در ارائه احادیث نیز هویداست. آن موارد عبارتند از : 🕳🕳🕳 1. وی می نویسد: قال النبی : «من تاب الله قبل الغرغرة تاب الله علیه؛کسیکه پیش از غرغره (= قبل از مرگ) توبه کند،خدا توبه‌اش را پذیراست» ( مجالس سبعه،ص53) این حدیث در منابع سنیان هست و ضبط درست و دقیقش نیز چنین است : «من تاب إلى الله قبل أن يُغرغر، قبل الله منه » که همین حدیث را مولوی اشتباه قرائت کرده است. + 2.در ادامه ارادتش را به صحابه نشان میدهد و آنان را «صحابه پاک ( همان،ص55) » می نامد. قبلا توضیح داده شده است همچنین در ادامه نیز خواهد امد این نگره سنیانی چون مولوی به اصحاب پیامبر آمیخته به تناقض و غلو است. چگونه می توان همه صحابه را پاک دانست که برخی قاتل و برخی مقتول هستند. ابن ملجم مرادی و علی ع هر دو صحابی‌اند، یعنی هر دو پاک هستند؟ + 3. وی بسان بسیاری از همفکرانش متکلمین را باور ندارد و معتقد است علم کلام برای فرد بی فایده است و «صحبت انسان کامل باعث حل شدن و اعتفاد میشود » چون: « سخن مغز مغز است نه سخن پوست پوست ! » (همان،ص55) این اعتقاد را مقایسه کنید با روش اهل بیت ع در استفاده از علم کلام و سفارشات فراوان ایشان به این علم شریف. + 4.وی درباره حمله‌هاس شیطان مدعی است روزانه سیصد مرتبه به انسان حمله می‌کنند. (همان،ص57.) با جستجویی که صورت گرفت دلیل دینی بر این ادعا نیافتم. شما اگر بر این مدعی دلیلی یافتید،خبر دهید. + 5. وی درباره وجه تسمیه حضرت نوح به "نوح " مدعی است، او به امتش گفت: بسم الله بگویید. آنان نگفتند،وی شروع به گریستن کرد گفت: 👈 من به جای شما گریه و نوحه میکنم 👉🏻 بدین علت به ایشان نوح گفته شد. (همان،ص59.) روایات شیعه و سنی درباره وجه تسمیه حضرت نوح به این نام بررسی شد. آنچه بین دو نشانک از سخن جلال الدین رومی آمد در هیچ کدام از منابع شیعه و سنی نبود. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
خدای درون.mp3
10.03M
📌 6️⃣ 🔰 نقدی بر سخنان دکتر هادی وکیلی درباره دینی بودن خدای درون. 🕳🕳🕳 خلاصه: دکتر وکیلی از اساتید مطرح حوزه معنویتهای جدید معتقدند، از خدای درون می‌توان دفاع نمود و انرا دینی دانست./ آیه : اقرب الیه من حبل الورید، حدیث: عند المنکسرة القلوب و العبودیة جوهرة کنهها الربوبیة از جمله دلایل دینی است./ آیه قران اشاره به احاطه علمی خدا دارد . آن دو سخن عربی نیز از جعلیات صوفیان است و در منابع معتبر حدیثی شیعه و سنی نیست و برخی رجالیان بزرگ سنی چون ملاعلی قاری آنرا از موضوعات میدانند. مرحوم قزوینی در حاشیه قوانین الاصول نیز تبیین خوبی از این سخن عربی دارد. 〰️〰️〰️ دریافت صوت کامل استاد وکیلی. 🔻کانال عصر آب 👇 ╔═🍃🌸════╗ @Age_of_water ╚════🌸🍃═╝
0️⃣1️⃣ ⏏️ غفاری،احادیث طینت را قبول دارد.بر اساس همین احادیث نیز نگره‌ی رسیدن به مقامات معنوی معصومان صحیح نیست و توهمی از سوی او و مریدانش می‌باشد. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
عصر آب
📌 #نقد_و_نظر 6️⃣ 🔰 نقدی بر سخنان دکتر هادی وکیلی درباره دینی بودن خدای درون. 🕳🕳🕳 خلاصه: دکتر وکیلی
⚪️ سوال: آیا می توان پذیرفت آیه: «فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها» تاییدی بر خدای درون است.؟ ➖➖➖ 🔹 جواب: آنچه در معنویتهای جدید درباره خدای درون و بیرون ذکر میشود.برگرفته از تفکر اومانیستی و انسان خدایی این ملحدان معنوی است. و هیچ ربطی به آیه کریمه ندارد. زیرا: ✨خداوند در این آیه می گوید: راه و چاه را به انسان نشان داد، همانگونه كه در آيه 10 سوره بلد آمده است « وَ هَدَيْناهُ النَّجْدَيْنِ؛ ما انسان را به خير و شر هدايت كرديم». امام صادق(ع) فرمودند:... فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها قَالَ مَعْرِفَهًْ الْحَقِّ مِنَ الْبَاطِل؛- فَأَلْهَمَها فُجُورَها وَ تَقْواها؛.. آشنا به‌حقیقت هست و از باطل تمیز می‌دهد». ( بحارالأنوار، ج۲۴، ص۷۲/ ) به تعبير ديگر: خداوند آن چنان قدرت تشخيص و عقل و و جدان بيدار، به او داده كه" فجور" و" تقوى" را از طريق" عقل" و" فطرت" در مى‏يابد. و لذا بعضى گفته‏اند اين آيه در حقيقت اشاره به مساله" حسن و قبح عقلى" است كه خداوند توانايى درك آن را به انسانها داده است. (محمد حسن آل یسین،اصول الدین،ص165) ____ ▫️ به عقیده برخی از متفکرین این آیه و برخی آیات نافی جبر هستند (سبحانی،الإلهيات على هدى الكتاب و السنة و العقل، ج2،ص356) ▫️ برخی نیز از این آیه بحث وجدان اخلاقی را توضیح میدهند. آیت الله ریشهری می نویسد: « اين احساس و الهام، اساسى‏ترين بخش هديه معرفتى خداوند متعال به انسان است. در متون اسلامى، مبدأ اين شعور مرموز كه احساس ارزش‏هاى اخلاقى را در انسان به وجود مى‏آورد، «عقل» ناميده مى‏شود. از اين رو، همه ارزش‏هاى اخلاقى، جنود عقل، و همه ضدّ ارزش‏ها، جنود جهل شمرده مى‏شوند.» (دانشنامه عقايد اسلامى، ج‏1،ص180) ▫️ ابن قيم جوزيه‏ از بزرگان سلفی می نویسد: « فأخبر أنه سوى النفس كما أخبر أنه سوى البدن في قوله: الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ فهو سبحانه سوى نفس الإنسان، كما سوى بدنه، بل سوى بدنه‏» (الروح،ص63). •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
هدایت شده از عصر آب
1️⃣4️⃣ 📝📝 موضوع: چله کلیمی ⏬⏬⏬ 🔺چندی است با شروع ماه ذی‌قعده، «چله کلیمیِ» یا «اربعین موسوی» تبلیغ می‌شود. مبلغان این چله به مشتاقان سلوک، بشارت موقعیتی ممتاز برای خودسازی را داده که زمان تحققش را از اول ماه ذی‌قعده تا دهم ذی‌حجه می‌دانند. به‌اختصار به منبع چله‌نشینی و اربعین موسوی در تصوف و عرفان اشاره می‌شود. ➖〰️ ▫️بنا بر اذعان اهل تصوف و عرفان چله‌نشینی از استحسانات خودشان است. کاشانی (735 ق) می‌نویسد: «مراد از استحسان استحباب امرى و اختيار رسمى است كه متصوّفه آنرا به اجتهاد خود وضع كرده‏اند، از جهت صلاح حال طالبان، بی‌آنکه دليلى واضح و برهانى لايح از سنّت بر آن شاهد بود، مانند ... نشستن در چلّه و غير آن، هرچند آن اختيار از تشبّث و تمسّك بسنّتى خالى نبود.» (کاشانی، مصباح الهداية و مفتاح الكفاية، ص 146) استاد رمضانی در توضیح «مستحسنات» توضیح می‌دهند که این کلمه یعنی بدعت؛ و البته بدعت را تقسیم می‌کنند و باور دارند هر بدعتی گمراهی نیست. ایشان می‌نویسد: «اگرچه خصوص ِ هیچ‌یک از مستحسنات [مثل چله کلیمیِ] درآیات قرآن و روایات معتبر، دستور شرعی وجود ندارد، با توجه به منافع و مصالح هر یک می‌توان آن‌ها را در عموم کارهایی داخل کرد که خدا و رسول به آن‌ها فراخوانده‌اند» (رمضانی، مستحسنات عرفانی: بدعت هدایت یا بدعت ضلالت؟ دو فصلنامه حکمت اسرا، سال هشتم،1395، ص 10). . ▫️یکی از دلایل این بدعت مستحسن، اربعین میقات جناب موسی است*. هجویری (465 ق) از اَعلام این طایفه می‌نویسد: «اصل چله ايشان تعلّق به حال موسى عم دارد» (هجویری، کشف‌المحجوب، ص 417). علاءالدوله سمنانی یکی دیگر از مفاخر تصوف در عظمت این چله‌نشینی و حصول حالات معنوی‌اش نوشته است. «و دخلت الخلوت فی الاربعین الموسوی غرة ذی القعده سنة ...» (سمنانی، العروة لاهل الخلوة و الجَلوة، ص 512) سهروردی مقتول در (623 ق) علم به حقیقت این امر را اختصاص به انبیاء یا فردی که خداوند آنرا آگاه کند می‌داند. «و لا يطلع أحد على حقيقة ذلك إلا الأنبياء إذا عرفهم الحق ذلك، أو من يخصه اللّه تعالى بتعريف ذلك من غير الأنبياء.». (عوارف المعارف، ج 1، ص 228) . ▫️لیکن در مهد زایش چله‌نشینی چند شرط برای کمال آن ذکرشده است. شرط مهمش دوری از خلق است. (کاشانی، مصباح الهدایة، ص 163) همچنین: «جمله را چِل شب نه خور بود و نه خواب// هم چو شب چل روز نه نان و نه آب‏» (شبستری، منطق‌الطیر)،؛ و در خانقاه با آداب خاصی انجام می‌شده است. (کیانی، تاریخ خانقاه در ایران، ص 419 و 423). . ▫️ البته این امر در بین متصوفه مخالفانی نیز داشته است. شمس می‌نویسد: «این چله داران متابع موسی شدند، چو از متابعت محمد مزه نیافتند» (مقالات شمس، تصحیح موحد، ص 171) جلال الدین بلخی نیز می‌خواهد به‌جای خلوت‌نشینی در نزد او حاضر شوند: «سى پاره بكف در چله شدى/ سى پاره منم ترك چله كن‏» افلاکی نیز گزارش می‌دهد وقتی سلطان ولد از پدرش مولوی تقاضای چله‌نشینی می‌کند، ملای رومی به او گفت: «...محمّديان را خلوت و چلّه نيست و در دين ما بدعتست، امّا در شريعت موسى و عيسى عليهما السّلام ايشان را بوده است»، (مناقب العارفین، ج 2، ص 793). ➖〰️ 💡نتیجه: 1.اربعین موسوی یا چله کلیمیِ یکی از مستحسنات - به تعبیر استاد رمضانی بدعت نیکوی- صوفیان بوده است. 2.هیچ نص مأثور به خصوصِ چله کلیمیِ در منابع امامیه نیست. 3.دلیل دانشیان امامی که این عمل را ترویج می‌دهند، کلیاتی است چون: نیکو بودن تقوا و مناجات با خداوند، جایگاه عدد چهل؛ اختصاصی نبودن اربعین میقات حضرت موسی به ایشان و تجربه پرورش‌یافتگان مکتب تصوف و عرفان است. 4. به نظر می‌رسد استفسارِ این مسئله از مراجع تقلید بر مقلدان راهگشاست. آیت‌الله جوادی آملی از مراجع معاصر چنین عملی را جایز می‌داند. که مقلدان ایشان می توانند به نظر معظم له عمل کنند. 👈 نظر بقیه مراجع در این زمینه را نمی‌دانم. ➖➖➖ پی‌نوشت: * در آیه 142 سوره اعراف، سخن از چهل شب میقات حضرت موسی شده است. در ذیل این آیه چند روایت در منابع روایی شیعه داریم که این چهل روز ماه ذی‌قعده و ده روز ابتدایی ذی‌حجه بوده است. علاوه بر ما در منابع متصوفه نیز به این مطلب اشاره‌شده است. یحیی باخرزی می‌نویسد: «... و آن ثلاثين ماه ذوالقعده است و عشر ديگر دهه ذى‏الحجه»، (أوراد الأحباب و فصوص الآداب، ص 291) •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
. روز گذشته استاد شهبازیان در این نشست به روشهای مدعیان دروغین مهدویت اشاره فرمود. در ضمن بحث یادی از مدعی عرفان، کرد. استاد شهبازیان، نقد مختصری بر توهمات داشت. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water
. روز گذشته استاد کاشانی از دانشیان مطرح در مسیحیت پژوهی مطالب خوبی بیان کرد. ایشان علت گرایش مردم ایران به مسیحیت تبشیری را در چهار امر می‌دانست که دقیقا این چهار علت برای گرایش به مدعیان معنویت نیز هست. 1. آرامش: با توجه به هجمه گسترده دشمنان ، جامعه ایرانی آرامش ندارد. و این گروه‌ها مدعی دادن آرامش به مخاطبان هستند. 2.شادی: می‌گویند اسلام دین غم است. و در مکتب ما شما انسان شاد‌ی خواهید بود. 3.امید: ادعا دارند جامعه ایرانی نامید است. لذا این جمعیتها با روشهایی در روح امید می دمند تا مخاطب به این نتیجه برسد اسلام و تشیع مساوی نامیدی است و این مرامها باعث امید هستند. 4. استفاده از کارهای خارق العاده: آنها کارهایی مافوق طبیعی می‌کنند. و مخاطب ایرانی فکر می کند هرکسی چنین رفتاری داشت،ولی خداست و جذب انها میشوند. •┈┈••✾••┈┈• @Age_of_water