⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِی مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ مِنْهَا ۚ وَ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهَ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ{۸۹}
شعيب به مخالفان گفت: اگر پس از آنكه خداوند ما را از آئین شما نجات داد دوباره به آن برگرديم بىگمان بر خدا دروغ بستهايم، ما را نسزد كه به آئین شما برگرديم مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست) پروردگار ما بر هر چيز احاطه علمى دارد ما بر خداوند توکل كردهايم، پروردگارا ميان ما و قوم ما به حق داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى(۸۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ملت» به معناى كيش و آئین است
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ»
↲سوره حج، آیه ۷۸
⬅️ «فتح» در اين گونه موارد به معناى
قضاوت و داورى براى راهگشايى است
يعنى سخن آخر را خداوند مىگويد
تا از بن بست خلاص شده و راه باز شود
چون ياران شعيب عليه السلام
دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفتهاند
نه هوا و هوس پس آن را رها نخواهند كرد
مگر آنكه خداوند دستور دهد
و خداوند هم هرگز دستور بازگشت
به شرک و كفر را نمىدهد
چون معمولًا كسى از دستورش برمىگردد
كه از كردارش پشيمان شود
و خداوند هرگز چنين نيست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① ارتداد و برگشت از آرمانها و عقائد حق
و پذيرفتن شریک براى خداوند
نوعى افترا بر خدا و پيمان شكنى است
«قَدِ افْتَرَيْنا ... ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ»
② شرک، اسارت و يكتاپرستى
نجات است «بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ»
③ مؤمن هرگز نبايد از حق عدول
و بر عقائدش سازش كند «ما يَكُونُ لَنا»
عقبگرد و ارتجاع ممنوع است
و تساهل و تسامح همه جا ارزش نيست
④ هدايت و ضلالت در دائره اراده
خداوند است «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ»
⑤ دليل تسليم شدن و پذيرفتن
ربوبیت خداوند علم بىپايان اوست
«إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً»
⑥ دليل توكل ما بر خداوند نيز
علم مطلق او بر همه چيز است
«وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا»
⑦ براى پايدارى در ايمان
از خداوند استمداد و به او توكل كنيم
«ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ ... عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا»
⑧ در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان
بايد با توكل بر خدا قاطعانه ايستاد
«ما يَكُونُ لَنا ... تَوَكَّلْنا»
⑨ واگذارى داورى به خداوند
نمونه و مصداق توكل و تسليم است
«عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ»
⑩ در دعا رعايت تناسب بين خواسته
و اسماى الهى مطلوب است
آنجا كه نياز به فتح داريم
خدا را با خيرالفاتحين صدا مىزنيم
«افْتَحْ ... خَيْرُ الْفاتِحِينَ»
⑪ لازمه داورى صحيح
علم و آگاهى همه جانبه است
داوری حق كسى است كه همه چيز را مىداند
«وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً ... رَبَّنَا افْتَحْ»
⑫ داورى از شئون ربوبيّت خداوند است
«رَبَّنَا افْتَحْ»
⑬ هدف انبیاء تثبيت و بر كرسى نشاندن
حرف حق است نه سخن خويشتن
«افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام رضا علیهالسلام⇩
《يطَهِّرُ اللهَ بِهِ اَلْأَرْضَ مِنْ كُلِّ جَوْرٍ
وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ كُلِّ ظُلْمٍ》
خداوند به وسیله او زمین را
از هر ظلم و ستمی پاک میگرداند
📗كمال الدين، جلد ۲، صفحه ۳۷۱
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت ششم ⬅️ آیا خود امام زمان عج الله تعالی فرجه الشری
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت هفتم
⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
هنگام ظهور به چه زبانی صحبت میکنند؟
برای نوع گویش امام مهدی علیهالسلام
دلیل و مدرک خاصی نداریم
اما بر اساس روایات مربوطه
امام معصوم به همه زبانها آگاه است
و با هر کس به زبان خودش سخن میگوید
مقتضای امامت نیز همین است
ضمن آنکه حضرت مهدی علیهالسلام
در زمان غیبت و در تشرفات نیز
به زبان شخص مخاطب سخن گفته است
زیرا مقتضای ایجاد ارتباط کلامی نیز
همین است
آری، شاید با توجه به اینکه زبان
قرآن و سنت «زبان اسلام» عربی است
در حکومت جهانی حضرت مهدی عج
نیز زبان رسمی زبان عربی باشد
همان گونه که در دنیای امروز
انگلیسی زبان بینالمللی است
و همه مردم یا غالب آنها به زبان عربی
آشنا خواهند شد
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹حاج شیخ حسین انصاریان:
بهار حقیقی وجود مولائی است
که آمدنش موجب نشاط بندگان
و شادابی روزگار است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ
لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ{۹۰}
سران و اشراف قوم شعيب كه كفر ورزيدند گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد قطعاً زيانكار خواهيد بود(۹۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دارِهِمْ جاثِمِينَ{۹۱}
پس به كيفر عنادشان زمین لرزه شديدى آنان را فرا گرفت پس شب را به صبح آوردند در حالى كه در خانههاى خود به زانو در افتادند و مردند(۹۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شايد از اینکه در اين آيه کلمه «رجفة»
در آیه ۹۴ سوره هود کلمه «صيحة»
و در آیه ۱۸۹ سوره شعراء
عبارت «عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ» بكار رفته
استفاده شود كه زلزله همراه با
صيحه و ابر تيره بوده است
↲تفسیر نمونه
⬅️ ممكن است مراد از «رجفه»
همان اضطراب و لرزش اندام باشد
كه از ترس حاصل مىشود نه زمين لرزه
چنانكه در آیه ۷۸ گذشت «جاثم» به كسى
گفته مىشود كه به رو بر زمين افتاده
و يا به زانو افتاده و توان برخاستن ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ طبقه اشراف غالباً مخالف پيامبران
بودهاند «وَ قالَ الْمَلَأُ»
⓶ يكى از شيوههاى كفار
براى بازداشتن مردم از پيروى انبیاء
هنگامى كه ببينند آنان از ايمانشان دست
برنمىدارند تهديد مادّى و اقتصادى است
«إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ»
آرى، محرومیت از درآمدهايى كه از
طريق كم فروشى به دست مىآيد
از ديد كافران خسارت است!
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ
الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ{۹۲}
كسانى كه شعيب را تكذيب كردند چنان هلاک شدند كه گويا در آن خانهها سكونتى نداشتهاند آنان كه شعيب را تكذيب كردند همانها زيانكاران هستند(۹۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «يَغْنَوْا» از «غَنِیُّ» به معناى
اقامت در مكان است و با توجه به معناى
اصلى غنا «بىنيازى» گويا كسى كه محل
اقامت و منزل آماده دارد بىنياز است
خسارت بزرگ از آن مشركان است كه
به جاى ايمان به خداى يكتا شرک مىورزند
به جاى رهبرى معصوم سراغ ديگران مىروند
لذا به جاى زندگى امن خانه خراب مىشوند
به جاى بهشت به دوزخ مىروند
و به جاى رضوان گرفتار خشم الهى مىشوند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ توجه به عاقبت شوم کفار
درس عبرت است «الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً»
⓶ نيرنگهاى اهل باطل نقش بر آب
مىشود «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا»
کفار در پى اخراج حضرت شعيب بودند
اما خودشان در خانههايشان هلاک شدند
⓷ هنگام فرا رسيدن قهر خدا
زيانكاران واقعى مشخص مىشوند
«هُمُ الْخاسِرِينَ»
در آیه قبل كافران طرفدارى از
حضرت شعيب را خسارت دانستند
اينجا خداوند مىفرمايد: خودشان زيانكارند
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ{۹۳}
پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من پيامهاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم پس چگونه بر سرنوشت قوم كافر تأسف بخورم؟(۹۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⓵ قهر الهى بعد از اتمام حجت است
«فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ .. أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّی»
⓶ موعظه، مدارا و توجه به مردم حدّى دارد
گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود
«فَتَوَلَّى عَنْهُمْ»
⓷ تبليغ بايد همراه با مهربانى و سوز باشد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... نَصَحْتُ»
⓸ نصايح و خيرخواهى را با منافع
شخصى آميخته نكنيم «نَصَحْتُ لَكُمْ»
⓹ وقتى به وظیفه خود عمل كرديم
نگران نباشيم كه چه خواهد شد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... فَكَيْفَ آسى»
⓺ تأسف نابجا و عاطفه بىمورد
ممنوع است «فَكَيْفَ آسى»
در موارد ديگرى هم به پيامبر اكرم ﷺ
خطاب شده كه «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ»
غصه آنان را نخور
⓻ آنجا كه روحیه كفر، لجاجت و عناد
حاكم باشد موعظه پيامبران هم اثر نمىكند
«فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِِّ إِلَّا أَخَذْنَا
أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴}
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختىها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند(۹۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بأساء» به حوادث
و ضربههاى جسمى مثل بيمارى و مرگ
و «ضراء» به ضربهها و زيانهاى مالى
گفته مىشود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تلخىها و ناملايمات، به عنوان یک
سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد
«ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا»
⓶ سختىها و مشكلات عامل سازندگى
غفلت زدايى و توجه به خداوند است
«لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
⓷ ناگوارىها هميشه قهر الهى نيست
گاهى لطفى است كه به شكل بلا
جلوه مىكند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش
سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است
حوادث و شدايد نيز انسانها را نرم
و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامىدارد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
《اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله》
همواره در انتظار فرج
و ظهور صاحب الزمان علیهالسلام باشید
و یأس و ناامیدی از رحمت خدا
به خود راه مدهید
📚بحارالانوار، جلد ۱۵، صفحه ١٢٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هفتم ⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هنگام
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت هشتم
⬅️ آیا میتوان وقت ظهور را پیش بینی کرد؟
ظهور امام زمان علیهالسلام به اراده الهی
بستگی دارد که در صورت فراهم بودن
شرایط به دستور خداوند تحقق میباید
بنابراین تاریخ آن را فقط خداوند میداند
و هیچکس نمیتواند تاریخ دقیق آن را
پیش بینی کند
در روایات بیان شده که هر کس وقتی را
برای ظهور مشخص کند دروغگوست
«مهزم اسدی» از امام صادق علیهالسلام
پرسید: فدایت شوم! ظهور قائم آل محمد
عج الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل
دولت حق که در انتظارش هستید
طول کشید این امر کی تحقق خواهد یافت؟
حضرت علیهالسلام فرمود:
تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند
عجله کنندگان هلاک میشوند
و کسانی که تسلیم هستند نجات مییابند
⬅️ امام زمان عج در این باره فرمودهاند:
ظهور فرج به اراده خداوند متعال بستگی دارد
و کسانی که برای ظهور وقت تعیین میکنند
دروغگو هستند
بنابراین هیچکس نمیتواند زمان ظهور
را پیشبینی کند، البته ما باید همیشه
و در هر لحظه منتظر ظهور باشیم
و از عجله، تعیین وقت و گوش سپردن
به سخن کسانی که وقت مشخص میکنند
بپرهیزیم و همواره تسلیم امر خداوند باشیم
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره
ما باید از همه بخواهیم که
متوسل شوند و دعا و تضرع نمایند
تا بلکه فرجی حاصل شود
دعای فرج اگر
موجب فرج عمومی نشود
برای دعا کننده موجب فرج خواهد بود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوْا وَ قَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لَا يَشْعُرُونَ{۹۵}
به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز رنجها و خوشىها رسيده بود و اين حوادث تلخ و شيرين نشانه قهر يا لطف خدا نيست پس آنان را ناگهانى با قهر خود گرفتيم در حالى كه درک نمىكردند(۹۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «عفوا» به معناى كثرت مال و فرزندان
يا ترک کردن و اعراض كردن است
لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد
ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند
نظير اين آيه در سوره انعام آيه ۴۴ آمده است
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ
كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ
بَغْتَةً»
چون تذکرات ما را فراموش كردند
درهاى نعمتها را به رويشان گشوديم
و پس از كاميابىها ناگهان گرفتار قهر
خويش كرديم
مثل بيمارى كه پزشک از بهبود او
مأيوس شده و مىگويد: هر چه ميل دارد
به او بدهيد كارش تمام است
⬅️ ممكن است براى آيه
معناى ديگرى نيز باشد از جمله
بعد از رفع بلا نسل بعد مىگفتند:
حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده
و ما در امان هستيم
غافل از آنكه سنت خداوند
بر مبتلا ساختن همه نسلهاست
و اين گونه غفلتها زمينه ساز قهر الهى است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى رفاه بينش و تحليلهاى نادرست
عامل نسيان و طغيان مىشود
«قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ»
⓶ هر نوع خوشى و رفاهى نشانه لطف
نيست گاهى زمینه ساز قهر الهى است
«حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً»
⓷ بيشتر مردود شدگان در آزمايشهای
الهى مرفّهانند نه محرومان
«حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ...»
⓸ قهر الهى خبر نمىكند و ناگهان مىرسد
«بَغْتَةً»
⓹ غوطهور شدن در دنيا و غفلت از
ياد خدا انسان را به عذابى ناگهانى
و غافلگيرانه دچار مىكند
«فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۹۶}
و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند قطعاً درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنان مىگشوديم ولى آنان آيات ما را تكذيب كردند پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را با قهر خود گرفتيم(۹۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»
به موهبتهاى ثابت و پايدار گفته مىشود
در مقابل چيزهاى گذرا
در معناى «بركت»
كثرت، خير و افزايش وجود دارد
بركات شامل بركتهاى مادى و معنوى مىشود
مثل بركت در عمر، دارائی، علم، كتاب و ...
سـ❓ـؤال:
اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است
پس چرا كشورهاى كافر وضع بهترى دارند
و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى
روبرو هستند؟
پاسـ☑️ـخ:
اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت
جلو هستند ولى از نظر
روحى و روانى آرامش ندارند
از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند
ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى
تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و
رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمىباشد
به علاوه گاهى رفاه مادى نوعى
قهر الهى است چنانكه قرآن مىفرمايد:
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ
أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
↲سوره انعام، آیه ۴۴
چون تذکرات الهى را فراموش كردند
درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم
تا سرمست شوند
⬅️ در قرآن دو نوع گشايش براى
دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه
با بركات است «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
ب: رفاه و گشايش براى کفار و نااهلان
كه ديگر همراه با بركت نيست
«فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
زيرا چه بسا نعمتها ناپايدار
و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد
خداوند اين رفاه و گشايش کفار را وسیله
مهلت و پر شدن پيمانه آنان قرار داده است
بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش
كرد زيرا اگر اين نعمتها براى مؤمنان باشد
مایه بركت است و اگر براى کفار باشد
ناپايدار و وسیله قهر الهى است
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمودند:
گاهى بندهاى از خداوند حاجت و تقاضايى
دارد و خداوند دعايش را مستجاب مىكند
و مقرر مىشود كه برآورده شود
اما پس از آن بنده گناهى را انجام مىدهد
كه موجب برآورده نشدن حاجتش مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور
حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است
كه به گفته روايات در آن زمان
بركات از آسمان و زمين سرازير مىشود
↲تفسير نورالثقلين
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ايمان به تنهايى كافى نيست
بلكه تقوا لازم است «آمَنُوا وَاتَّقَوْا»
⓶ سرمایه گذارى روى فرهنگ
و معنویت جامعه بازده اقتصادى هم دارد
«آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
⓷ وعدههاى الهى را جدى بگيريم
با ايمان و تقوا نزول بركات حتمى است
⓸ بستن و گشايش در اختيار خداست
«لَفَتَحْنا» اما بازتابى از عملكرد ماست
⓹ اديان آسمانى خواستار بهبود وضع
اقتصادى مردمند «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ»
⓺ آنچه از بركات دريافت مىكنيم
گوشهاى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ»
کلمه «بركات» بدون الف و لام است
لذا شامل تمام بركتها نمىشود
⓻ زمين و آسمان سرچشمه بركاتاند
«بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ»
⓼ ايمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود
ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا
نيست
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ»
⓽ عامل محرومیتها و مشكلات
عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
⓾ لجاجت و پافشارى بر گناه
سبب قهر و عذاب الهى است
«فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《كَفى بالرجُلِ غَفلةً أن يُضيعَ
عُمرهُ فيما لا يُنجيه》
در غفلت آدمى همين بس که
عمر خود در راه چيزهايى که
او را نجات نمیدهد هدر کند
📗غررالحکم، حدیث ۷۰۷۵
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❾ ↷💢 《عبـور مؤمنیـن از جهـ🔥ـنم》 مؤمنان هم از دوزخ میگذرند اما این ع
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❿ ↷💢
《کسانی که به بهشت نمیروند》
⬅️ قسمت اول ← در قرآن کریم
در ارتباط با کسانی که وارد بهشت نمیشوند
آیات قرآن کریم چنین میگوید:
قرآن کریم مشرکان، متکبران و تکذیب
کنندگان آیات الهی را در زمره کسانی میداند
که هرگز به بهشت راه نخواهند یافت
❶ «کسانى که آیات ما را تکذیب کردند
و در برابر آن تکبر ورزیدندهرگز
درهاى آسمان به رویشان گشوده نمیشود
و هیچگاه داخل بهشت نخواهند شد
مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد
اینگونه گنهکاران را جزا مىدهیم
↲سوره اعراف، آیه ۴۰
❷ «به تحقیق آنان که گفتند که خدا
همان مسیح پسر مریم است کافر شدند
مسیح گفت: اى بنیاسرائیل، الله
پروردگار من و پروردگار خود را بپرستید
زیرا هر کس که براى خداوند شریکى
قرار دهد خدا بهشت را بر او حرام میکند
و جایگاه او آتش است و ستمکاران را
یاورى نیست
↲سوره مائده، آیه ۷۲
❸ و آنها که آیات ما را تکذیب کنند
و در برابر آن تکبر ورزند اهل دوزخاند
جاودانه در آن خواهند ماند
↲سوره اعراف، آیه ۳۶
با توجه به مطالب ارائه شده
میتوان گفت این گروهها هرگز وارد بهشت
نمیشوند در صورتی که مؤفق به توبه نشوند
اما در صورتی که توبه کنند
با توبه تمام گناهان بخشوده خواهد شد
حتی شرک
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💢↶ تفاوت دنیا گرایی و آخرت گرایی
💠🔹حجت الاسلام پناهیان
⬅️ فرق دنيا گرایی و آخرت گرایی
در اين است که
دنيا را اول میبینی
بعداً علاقه پيدا میکنی
ولی آخرت را بايد اول علاقه پيدا کنی
و بعداً ببينی
⬅️ حالا چگونه بايد نديدہ
به آخرت علاقه پيدا کنيم؟ ⇣
◽️راہ اصلی آن تفکر است
◽️راہ بعدی از دل بيرون کردن علاقه
به دنیای فانی و بیارزش است
◽️و راہ ديگرش
عمل کردن برای آخرت است
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 4⃣1⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
➯ @ahadis14masuom ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖ ✵✿ بـا
صفحه 4⃣1⃣4⃣ دارای سجده واجب میباشد
💢↶ چهار آیه از چهار سوره قرآن
سجده واجب دارند که عبارتند از ↯
◽️الف: سوره نجم آیه ۶۲
◽️ب: سوره علق آیه ۱۹
◽️ج: سوره سجده آیه ۱۵
◽️د: سوره فصلت آیه ۳۷
⬅️ احکام و شرایط خاص آنها
به این صورت است که:
❶ اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد
واجب است که سجده کند
و اگر تنها آنها را بشنود
بدون اینکه قصد شنیدن داشته باشد
اگر چه سجده واجب نیست
ولی احتیاط آن است باز سجده کند
❷ آنچه موجب وجوب سجده میشود
شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از
آیه را هم شنید احتیاطاً سجده کند
سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب
فوری است و نباید تأخیر بیفتد
و اگر احیاناً تأخیر افتاد
در اولین فرصت باید آن را بجا آورد
❸ شنیدن از بچه یا کسی که
قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت
سجده کردن را واجب نمیکند
اگرچه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد
❹ در سجده واجب قرآن نمیشود بر
چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد
ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است
لازم نیست مراعات کنند
❺ هرگاه در سجده واجب قرآن
پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد
اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر
مستحب است و بهتر است بگوید:
《لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ》
❻ سوره های سجده دار را نباید در نماز
خواند و موجب بطلان نماز میشود
❼ بر فرد جنب و حائض حرام است
خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها
چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این
چهار سوره
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ{۹۷}
آيا اهل آبادىها خود را در امان مىبينند و ايمن هستند از اينكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفتهاند به آنان برسد؟(۹۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا
ضُحًى وَ هُمْ يَلْعَبُونَ{۹۸}
يا آنكه اهل آبادىها در امان هستند از اينكه قهر و عذاب ما در روز در حالى كه سرگرم بازىاند به آنان وارد شود؟(۹۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ
إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ{۹۹}
پس آيا از مكر خدا و عذاب ناگهانى او ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمىكند(۹۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مكر» گر چه در فارسى به معناى
نيرنگ و حيله است اما در لغت عرب
به معناى تدبير و چارهانديشى براى
بازگرداندن از هدف است
چه حق باشد چه باطل
مكر خدا تدبير الهى است كه
نقشه کفار را بر هم مىزند
⬅️ پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام
نيز خود را در امان نمىدانستند
و همواره مراقب اعمال خود بودهاند
تا مبادا از آنان لغزشى سربزند
لذا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّی عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»
↲سوره انعام، آیه ۱۵
⬅️ راوى مىگويد
پشت سر امام صادق عليه السلام
نماز مىخواندم كه حضرت در نماز فرمود:
«اَلّلهُمَّ لا تؤمنّى مَکرک»
خداوندا مرا از مكر خودت غافل
و ايمن نگردان آنگاه حضرت فرمود:
«فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»
↲تفسیر نمونه
⬅️ حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
حتى بر نيكوكاران اين امت از كيفر الهى
ايمن مباش زيرا خداوند مىفرمايد:
«فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»
↲نهج البلاغه، حکمت ۳۷۷
در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى
به معنى توجه مسئولیت ها و تكاليف
و ترس از كوتاهى در انجام وظايف است
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى احساس مسئولیت
احتمال خطر كافى است «أَ فَأَمِنَ ...»
⓶ به نظام آرام موجود مغرور نشويم
و هرگز خود را مصون ندانيم
«أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى ...»
آرى عذابها مخصوص اقوام پيشين نيست
قانون الهى شامل همه اقوام در هر زمانى
مىشود
⓷ اگر خداوند اراده كند مىتواند قهر
خويش را در زمانى نازل كند كه هيچ
راه چارهاى نباشد و شبانه همه را نابود كند
«بَياتاً وَ هُمْ نائِمُونَ»
⓸ هدف از اسباب توجه و غفلت زدايى
بيان احتمال خطراست «أَفَأَمِنَ، أَوَ أَمِنَ»
⓹ سرگرمىهاى نابجا زمینه قهر الهى
است «يَلْعَبُونَ»
⓺ زندگى بدون ايمان و تقوا
بازيچهاى بيش نيست «وَ هُمْ يَلْعَبُونَ»
⓻ هرگز از قهر الهى احساس ايمنى نكنيم
«أَفَأَمِنَ ... أَ وَ أَمِنَ ... أَفَأَمِنُوا مَكْرَ الله»
آرى، زيستن همراه با بيم و اميد مطلوب است
⓼ كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا
بىخيالند زيان كارند
«فَلا يَأْمَنُ ... الْخاسِرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَ نَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ{۱۰۰}
آيا سرگذشت پيشينيان براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاک میکنیم و بر دلهايشان مُهر مىزنيم كه حق را نشنوند(۱۰۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود:
قلب مؤمن مانند صفحهاى سفيد است
با هر گناه نقطهاى سياه در آن پديدار مىشود
كه اگر توبه كند آن سياهى پاک مىگردد
اما اگر بر گناهش ادامه دهد آن نقطه زياد
مىشود تا جايى كه تمام قلبش را فرا مىگيرد
و مانع رسيدن او به خير مىشود
و ديگر راهى به سعادت ندارد
چنان كه خداوند مىفرمايد:
«بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
↲سوره مطفّفین، آیه ۱۴
گناه و كار زشت
ملكه و خوى و طبيعت آنان مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
⬅️ انسان گاهى در مسير غلط و اصرار
و تكرار عمل انحرافى چنان گام مىنهد
كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مىبندد
و به صورت خصلت و ملکه او در مىآيد
و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمىشود
البته اين تأثير و تأثر را خداوند كه
سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده
بنابراين انسان با اراده خود
خودش را به اين مرحله رسانده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ افراد غافل نيازمند تنبيه و مستحقّ
توبيخ هستند «أَوَ لَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ»
گروهى كه به قدرت مىرسند
بايد از كارنامه دولتهاى پيشين آگاه باشند
و از تجربیات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند
⓶ كيفرهاى الهى بخاطر گناهان انسان
است «بِذُنُوبِهِمْ»
گناه، مقدمه مهر خوردن بر دل و مانع درک
صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است
⓷ درک نکردن حقايق دينى
از كيفرهاى الهى است
«نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ»
⓸ قوانين حاكم بر تاريخ ثابت است
از اين رو تاريخ گذشتگان مىتواند
راهنماى عمل آيندگان باشد «كلّ آيه»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨تِلْکَ الْقُرَىٰ نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبَائِهَا ۚ وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ ۚ كَذَٰلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلَىٰ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ{۱۰۱}
آن آبادىهايى است كه گوشهاى از اخبار آنها را بر تو بازگو مىكنيم همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند اما آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند ايمان بياورند اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مىزند(۱۰۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «قرى» در اينجا آبادی هايى
است كه انبیائى همچون حضرت صالح
شعيب، لوط و هود عليهم السلام
براى هدايت مردم مبعوث شده بودند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ از تاريخ آن قسمت كه مایه عبرت است
نقل شود «نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبائِها»
⓶ همه پيامبران معجزه داشتهاند
و از هيچ دليل روشنى براى هدايت مردم
فروگذار نبودند «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ»
⓷ انكار مردم نبايد سبب سستى
مبلغان دينى شود چون در طول تاريخ
چنين بوده است
«لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ .. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا»
⓸ تعصب، لجاجت و عناد
ریشه بی ايمانى و كفر است
«فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا .. الْكافِرِينَ»
⓹ نپذيرفتن دعوت و معجزات انبیاء
نشانه كوردلى و مُهر خوردن بر دل است
«فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ...
كَذلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ»
⓺ كفر و لجاجت از سوى مردم
سبب مُهر خوردن دل از سوى خدا مىشود
«يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ الْكافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ ۖ وَ إِنْ
وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ{۱۰۲}
و براى بيشترشان هيچ پايبندى و عهدى
نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق
و نافرمان يافتيم(۱۰۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «عَهْدٍ» يا پيمان فطرت است
«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِی آدَمَ»
سوره یس، آیه ۶۰
يا دعوت پيامبران و يا پيمانهاى مخصوصى
كه گاهى مردم با انبیاء مىبستند
كه مثلًا اگر فلان معجزه را انجام دهى
يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مىآوريم
به حضرت موسى مىگفتند:
«لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ
مَعَکَ بَنِی إِسْرائِيلَ فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ
إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ»
↲سوره اعراف، آیه ۱۳۴،۱۳۵
اگر بدبختى ما را برطرف كنى
حتماً به تو ايمان آورده
بنی اسرائيل را همراه تو مىفرستيم
اما همين كه مشكل را از آنان برطرف كرديم
آنها قول و پيمان خود را شكستند
⬅️ خداوند از طريق فطرت و پيامبران
حقايقى را براى انسانها روشن ساخته
تا نسبت به آنها تسليم و تعهّد داشته باشند
ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت
و انبیاء را از ياد برده و از مدار حق خارج
و فاسق شدهاند
⬅️ امام كاظم علیهالسلام فرمود:
«اِذا جاءَ اليَقين لَم يجز الشک»
هنگامى كه نسبت به امرى يقين حاصل شد
ديگر شک و ترديد موجّه نيست
سپس اين آيه را تلاوت فرمود
↲کافی، جلد۲، صفحه۳۹۹
شايد مراد حديث اين باشد كه اگر كسى
حق را از روى برهان شناخت ولى به خاطر
هواى نفس در آن تشكيك كرد
مصداق آیه فوق شده و عهدشكن است
⬅️ خداوند در قرآن وفاداران را ستوده
و پيمانشكنان را نكوهش كرده است
وفاداران را با القاب: «مؤمنون»
↲سوره مؤمنون، آیه ۱ و ۸
«متقين»
↲سوره آل عمران، آیه ۷۶
«أُولُوا الْأَلْبابِ»
↲سوره رعد، آیه ۱۹
و «ابرار»
↲سوره انسان، آیه ۵ و ۷
ستايش كرده است
⬅️ اما در نكوهش پيمان شكنان
اوصافى چون:
«فاسقين»
↲سوره اعراف، آیه ۱۰۲
«كافرين»، «مشركين»
↲سوره توبه، آیه ۷
«خاسرون»
↲سوره بقره، آیه ۲۷
«شَرَّ الدَّوَابِّ»
↲سوره انفال، آیه ۵۵
«قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً»
↲سوره مائده، آیه ۱۳
و «لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»
↲سوره رعد، آیه ۲۵
بكار برده و در موردى جنگ با آنان را
لازم مىداند
«الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم»
↲سوره توبه، آیه ۱۳
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ هلاكت قومهاى پيشين
كه در آيات قبل اشاره شد
به سبب پیمان شكنى و تمرّد آنان بود
«ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ»
⓶ در قضاوت بايد انصاف داشت
«لِأَكْثَرِهِمْ» نه همه آنها
⓷ کارنامه تاريخ گذشتگان به خاطر
عدم استفاده از پيامبران و دلائل روشن
سياه و تاریک است
پس به دين و ايمان خود مغرور نشويم
«ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ»
⓸ پیمان شكنى نشانه فسق است
«ما وَجَدْنا ... مِنْ عَهْدٍ ... لَفاسِقِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom