➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 4⃣1⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
➯ @ahadis14masuom ✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨ ❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖ ✵✿ بـا
صفحه 4⃣1⃣4⃣ دارای سجده واجب میباشد
💢↶ چهار آیه از چهار سوره قرآن
سجده واجب دارند که عبارتند از ↯
◽️الف: سوره نجم آیه ۶۲
◽️ب: سوره علق آیه ۱۹
◽️ج: سوره سجده آیه ۱۵
◽️د: سوره فصلت آیه ۳۷
⬅️ احکام و شرایط خاص آنها
به این صورت است که:
❶ اگر انسان به آیات مذکور گوش فرا دهد
واجب است که سجده کند
و اگر تنها آنها را بشنود
بدون اینکه قصد شنیدن داشته باشد
اگر چه سجده واجب نیست
ولی احتیاط آن است باز سجده کند
❷ آنچه موجب وجوب سجده میشود
شنیدن تمام آیه است ولی اگر بخشی از
آیه را هم شنید احتیاطاً سجده کند
سجده در هنگام شنیدن این آیات واجب
فوری است و نباید تأخیر بیفتد
و اگر احیاناً تأخیر افتاد
در اولین فرصت باید آن را بجا آورد
❸ شنیدن از بچه یا کسی که
قصد تلاوت ندارد یا ضبط صوت
سجده کردن را واجب نمیکند
اگرچه احتیاط در آن است که سجده بجا آورد
❹ در سجده واجب قرآن نمیشود بر
چیزهای خوراکی و پوشاکی سجده کرد
ولی سایر شرایط سجده را که در نماز است
لازم نیست مراعات کنند
❺ هرگاه در سجده واجب قرآن
پیشانی را به قصد سجده به زمین بگذارد
اگر چه ذکر نگوید کافی است و گفتن ذکر
مستحب است و بهتر است بگوید:
《لٰا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ حَقّا حَقّا لَا إِلٰهَ الّا اللّٰهُ ایماناً وَ تَصْدِیقاً لَا إِلٰهَ إِلَّا اللّٰهُ عُبُودِیةً وَ رِقًّا سَجَدْتُ لَک یٰا رَبِّ تَعَبُّداً وَ رِقًّا لَا مُسْتَنْکفاً وَ لَا مُسْتَکبِراً بَلْ أَنَا عَبْدٌ ذَلِیلٌ ضَعِیفٌ خَائِفٌ مُسْتَجِیرٌ》
❻ سوره های سجده دار را نباید در نماز
خواند و موجب بطلان نماز میشود
❼ بر فرد جنب و حائض حرام است
خواندن کلمه یا آیه ای از این سوره ها
چه آیه سجده باشد یا آیات دیگر این
چهار سوره
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنَا بَيَاتًا وَهُمْ نَائِمُونَ{۹۷}
آيا اهل آبادىها خود را در امان مىبينند و ايمن هستند از اينكه قهر و عذاب ما شامگاهان در حالى كه خفتهاند به آنان برسد؟(۹۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرى أَنْ يَأْتِيَهُمْ بَأْسُنا
ضُحًى وَ هُمْ يَلْعَبُونَ{۹۸}
يا آنكه اهل آبادىها در امان هستند از اينكه قهر و عذاب ما در روز در حالى كه سرگرم بازىاند به آنان وارد شود؟(۹۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَفَأَمِنُوا مَكْرَ اللهِ فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ
إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ{۹۹}
پس آيا از مكر خدا و عذاب ناگهانى او ايمن شدند؟ با آنكه جز افراد زيانكار كسى احساس ايمنى از مكر خدا نمىكند(۹۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «مكر» گر چه در فارسى به معناى
نيرنگ و حيله است اما در لغت عرب
به معناى تدبير و چارهانديشى براى
بازگرداندن از هدف است
چه حق باشد چه باطل
مكر خدا تدبير الهى است كه
نقشه کفار را بر هم مىزند
⬅️ پيامبر و امامان معصوم عليهم السلام
نيز خود را در امان نمىدانستند
و همواره مراقب اعمال خود بودهاند
تا مبادا از آنان لغزشى سربزند
لذا پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
«إِنِّی أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّی عَذابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ»
↲سوره انعام، آیه ۱۵
⬅️ راوى مىگويد
پشت سر امام صادق عليه السلام
نماز مىخواندم كه حضرت در نماز فرمود:
«اَلّلهُمَّ لا تؤمنّى مَکرک»
خداوندا مرا از مكر خودت غافل
و ايمن نگردان آنگاه حضرت فرمود:
«فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»
↲تفسیر نمونه
⬅️ حضرت على عليه السلام مىفرمايد:
حتى بر نيكوكاران اين امت از كيفر الهى
ايمن مباش زيرا خداوند مىفرمايد:
«فَلا يَأْمَنُ مَكْرَ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْخاسِرُونَ»
↲نهج البلاغه، حکمت ۳۷۷
در حقيقت ايمن نبودن از مكر الهى
به معنى توجه مسئولیت ها و تكاليف
و ترس از كوتاهى در انجام وظايف است
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ براى احساس مسئولیت
احتمال خطر كافى است «أَ فَأَمِنَ ...»
⓶ به نظام آرام موجود مغرور نشويم
و هرگز خود را مصون ندانيم
«أَ فَأَمِنَ أَهْلُ الْقُرى ...»
آرى عذابها مخصوص اقوام پيشين نيست
قانون الهى شامل همه اقوام در هر زمانى
مىشود
⓷ اگر خداوند اراده كند مىتواند قهر
خويش را در زمانى نازل كند كه هيچ
راه چارهاى نباشد و شبانه همه را نابود كند
«بَياتاً وَ هُمْ نائِمُونَ»
⓸ هدف از اسباب توجه و غفلت زدايى
بيان احتمال خطراست «أَفَأَمِنَ، أَوَ أَمِنَ»
⓹ سرگرمىهاى نابجا زمینه قهر الهى
است «يَلْعَبُونَ»
⓺ زندگى بدون ايمان و تقوا
بازيچهاى بيش نيست «وَ هُمْ يَلْعَبُونَ»
⓻ هرگز از قهر الهى احساس ايمنى نكنيم
«أَفَأَمِنَ ... أَ وَ أَمِنَ ... أَفَأَمِنُوا مَكْرَ الله»
آرى، زيستن همراه با بيم و اميد مطلوب است
⓼ كسانى كه نسبت به مكر و قهر خدا
بىخيالند زيان كارند
«فَلا يَأْمَنُ ... الْخاسِرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨أَوَلَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ الْأَرْضَ مِنْ بَعْدِ أَهْلِهَا أَنْ لَوْ نَشَاءُ أَصَبْنَاهُمْ بِذُنُوبِهِمْ ۚ وَ نَطْبَعُ عَلَىٰ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لَا يَسْمَعُونَ{۱۰۰}
آيا سرگذشت پيشينيان براى وارثان بعدى اين حقيقت را روشن نكرد كه اگر بخواهيم آنان را نيز به خاطر گناهانشان هلاک میکنیم و بر دلهايشان مُهر مىزنيم كه حق را نشنوند(۱۰۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمود:
قلب مؤمن مانند صفحهاى سفيد است
با هر گناه نقطهاى سياه در آن پديدار مىشود
كه اگر توبه كند آن سياهى پاک مىگردد
اما اگر بر گناهش ادامه دهد آن نقطه زياد
مىشود تا جايى كه تمام قلبش را فرا مىگيرد
و مانع رسيدن او به خير مىشود
و ديگر راهى به سعادت ندارد
چنان كه خداوند مىفرمايد:
«بَلْ رانَ عَلى قُلُوبِهِمْ»
↲سوره مطفّفین، آیه ۱۴
گناه و كار زشت
ملكه و خوى و طبيعت آنان مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
⬅️ انسان گاهى در مسير غلط و اصرار
و تكرار عمل انحرافى چنان گام مىنهد
كه آن خلاف بر جان و دل او نقش مىبندد
و به صورت خصلت و ملکه او در مىآيد
و ديگر پذيراى هيچ هدايتى نمىشود
البته اين تأثير و تأثر را خداوند كه
سبب ساز و سبب سوز است چنين قرار داده
بنابراين انسان با اراده خود
خودش را به اين مرحله رسانده است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ افراد غافل نيازمند تنبيه و مستحقّ
توبيخ هستند «أَوَ لَمْ يَهْدِ لِلَّذِينَ يَرِثُونَ»
گروهى كه به قدرت مىرسند
بايد از كارنامه دولتهاى پيشين آگاه باشند
و از تجربیات تلخ و شيرين آنان استفاده كنند
⓶ كيفرهاى الهى بخاطر گناهان انسان
است «بِذُنُوبِهِمْ»
گناه، مقدمه مهر خوردن بر دل و مانع درک
صحيح و سبب سلب توفيق از انسان است
⓷ درک نکردن حقايق دينى
از كيفرهاى الهى است
«نَطْبَعُ عَلى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَسْمَعُونَ»
⓸ قوانين حاكم بر تاريخ ثابت است
از اين رو تاريخ گذشتگان مىتواند
راهنماى عمل آيندگان باشد «كلّ آيه»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨تِلْکَ الْقُرَىٰ نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبَائِهَا ۚ وَ لَقَدْ جَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا بِمَا كَذَّبُوا مِنْ قَبْلُ ۚ كَذَٰلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلَىٰ قُلُوبِ الْكَافِرِينَ{۱۰۱}
آن آبادىهايى است كه گوشهاى از اخبار آنها را بر تو بازگو مىكنيم همانا پيامبرانشان همراه با معجزات و دلائل روشن به سراغ آنان آمدند اما آنان بر آن نبودند كه به آنچه از قبل تكذيب كرده بودند ايمان بياورند اين گونه خداوند بر دلهاى كافران مُهر مىزند(۱۰۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «قرى» در اينجا آبادی هايى
است كه انبیائى همچون حضرت صالح
شعيب، لوط و هود عليهم السلام
براى هدايت مردم مبعوث شده بودند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ از تاريخ آن قسمت كه مایه عبرت است
نقل شود «نَقُصُّ عَلَيْکَ مِنْ أَنْبائِها»
⓶ همه پيامبران معجزه داشتهاند
و از هيچ دليل روشنى براى هدايت مردم
فروگذار نبودند «رُسُلُهُمْ بِالْبَيِّناتِ»
⓷ انكار مردم نبايد سبب سستى
مبلغان دينى شود چون در طول تاريخ
چنين بوده است
«لَقَدْ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ .. فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا»
⓸ تعصب، لجاجت و عناد
ریشه بی ايمانى و كفر است
«فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا بِما كَذَّبُوا .. الْكافِرِينَ»
⓹ نپذيرفتن دعوت و معجزات انبیاء
نشانه كوردلى و مُهر خوردن بر دل است
«فَما كانُوا لِيُؤْمِنُوا ...
كَذلِکَ يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ»
⓺ كفر و لجاجت از سوى مردم
سبب مُهر خوردن دل از سوى خدا مىشود
«يَطْبَعُ اللهَ عَلىٰ قُلُوبِ الْكافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَا وَجَدْنَا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ ۖ وَ إِنْ
وَجَدْنَا أَكْثَرَهُمْ لَفَاسِقِينَ{۱۰۲}
و براى بيشترشان هيچ پايبندى و عهدى
نيافتيم و همانا بيشترشان را فاسق
و نافرمان يافتيم(۱۰۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از «عَهْدٍ» يا پيمان فطرت است
«أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يا بَنِی آدَمَ»
سوره یس، آیه ۶۰
يا دعوت پيامبران و يا پيمانهاى مخصوصى
كه گاهى مردم با انبیاء مىبستند
كه مثلًا اگر فلان معجزه را انجام دهى
يا فلان مشكل ما را حل كنى ايمان مىآوريم
به حضرت موسى مىگفتند:
«لَئِنْ كَشَفْتَ عَنَّا الرِّجْزَ لَنُؤْمِنَنَّ لَکَ وَ لَنُرْسِلَنَّ
مَعَکَ بَنِی إِسْرائِيلَ فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُمُ الرِّجْزَ
إِلى أَجَلٍ هُمْ بالِغُوهُ إِذا هُمْ يَنْكُثُونَ»
↲سوره اعراف، آیه ۱۳۴،۱۳۵
اگر بدبختى ما را برطرف كنى
حتماً به تو ايمان آورده
بنی اسرائيل را همراه تو مىفرستيم
اما همين كه مشكل را از آنان برطرف كرديم
آنها قول و پيمان خود را شكستند
⬅️ خداوند از طريق فطرت و پيامبران
حقايقى را براى انسانها روشن ساخته
تا نسبت به آنها تسليم و تعهّد داشته باشند
ولى همواره گروهى از مردم نداى فطرت
و انبیاء را از ياد برده و از مدار حق خارج
و فاسق شدهاند
⬅️ امام كاظم علیهالسلام فرمود:
«اِذا جاءَ اليَقين لَم يجز الشک»
هنگامى كه نسبت به امرى يقين حاصل شد
ديگر شک و ترديد موجّه نيست
سپس اين آيه را تلاوت فرمود
↲کافی، جلد۲، صفحه۳۹۹
شايد مراد حديث اين باشد كه اگر كسى
حق را از روى برهان شناخت ولى به خاطر
هواى نفس در آن تشكيك كرد
مصداق آیه فوق شده و عهدشكن است
⬅️ خداوند در قرآن وفاداران را ستوده
و پيمانشكنان را نكوهش كرده است
وفاداران را با القاب: «مؤمنون»
↲سوره مؤمنون، آیه ۱ و ۸
«متقين»
↲سوره آل عمران، آیه ۷۶
«أُولُوا الْأَلْبابِ»
↲سوره رعد، آیه ۱۹
و «ابرار»
↲سوره انسان، آیه ۵ و ۷
ستايش كرده است
⬅️ اما در نكوهش پيمان شكنان
اوصافى چون:
«فاسقين»
↲سوره اعراف، آیه ۱۰۲
«كافرين»، «مشركين»
↲سوره توبه، آیه ۷
«خاسرون»
↲سوره بقره، آیه ۲۷
«شَرَّ الدَّوَابِّ»
↲سوره انفال، آیه ۵۵
«قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً»
↲سوره مائده، آیه ۱۳
و «لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَ لَهُمْ سُوءُ الدَّارِ»
↲سوره رعد، آیه ۲۵
بكار برده و در موردى جنگ با آنان را
لازم مىداند
«الا تقاتلون قوماً نكثوا ايمانهم»
↲سوره توبه، آیه ۱۳
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ هلاكت قومهاى پيشين
كه در آيات قبل اشاره شد
به سبب پیمان شكنى و تمرّد آنان بود
«ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ»
⓶ در قضاوت بايد انصاف داشت
«لِأَكْثَرِهِمْ» نه همه آنها
⓷ کارنامه تاريخ گذشتگان به خاطر
عدم استفاده از پيامبران و دلائل روشن
سياه و تاریک است
پس به دين و ايمان خود مغرور نشويم
«ما وَجَدْنا لِأَكْثَرِهِمْ مِنْ عَهْدٍ»
⓸ پیمان شكنى نشانه فسق است
«ما وَجَدْنا ... مِنْ عَهْدٍ ... لَفاسِقِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام مهدی علیهالسلام⇩
اگر شیعیان ما که خداوند
توفیق طاعتشان دهد
در وفا کردن به پیمانشان
همدل میشدند
هرگز سعادت و ملاقات ما
از آنان به تأخیر نمیافتاد
📚بحارالانوار، جلد۵۳ ، صفحه۱۷۷
💢↶ #احـادیـثمـهـــدوی ↷💢
از مهم ترین و واجب ترین تکالیف مردم
نسبت به امام زمان عجل الله تعالی فرجه
الشریف تحصیل معرفت و شناخت به آن
حضرت است که ادلّۀ عقلیه و نقلیه بر آن
دلالت دارند
به دلیل اهمیت حیاتی و غیر قابل انكاری
كه شناخت امام و به خصوص امام زمان
عج یعنی رهبر و الگوی زمان و تنها عامل
پیوند ما با خداوند دارد
⬅️ پیامبر گرامی اسلام ﷺ فرمودند:
هر كس بمیرد و امام زمانش را نشناسد
به مرگ جاهلیت مرده است
↲بحارالأنوار، جلد ۸، صفحه ۳۶۸
آنچه كه از روایت برداشت میشود
این است كه:
نشناختن امام زمان خود به معنی
عدم ارتباط با امام است
و عدم ارتباط با امام یعنی قطع پیوند
هدایت با خداوند و این همان مرگ جاهلیت
و خروج از دین و گمراهی است
⬅️ امام صادق علیهالسلام در مورد
معنای جاهلیت فرمودند:
منظور از آن جاهلیت
كفر و نفاق و گمراهی است
↲اصول كافی، جلد۱، صفحه۳۳۷
◽️⇦ شناخت امام زمان دو وجه دارد⇩
⓵ شناخت شخص امام علیهالسلام به نام
و نسب «شناخت اسمی»
⓶ شناخت صفات و ویژگیها و مقامات
امام علیهالسلام «شناخت رسمی»
و به دست آوردن این دو شناخت
از اهم واجبات است
⬅️ چنانچه امام صادق علیهالسلام فرمودند:
نشانه را بشناس
چون اگر نشانه را شناختی
دیگر پس از هدایت شدن گمراه نخواهی شد
و به فریبكاران تمایلی نخواهی یافت
↲اصول كافی، جلد۱، صفحه۳۳۷
میتوان گفت معرفت امام علیهالسلام
به لطف و عنایت خداوند است
كه بنده باید از او درخواست كند
و بخواهد تا شامل چنین فضلی شود
و تحقق این امر معرفت امام زمان
علیهالسلام در زمان غیبت از راه تسلیم
نسبت به احادیث ائمه علیهمالسلام
و تقیّد به مراجعه به روایات در همه مسائل
اعم از اعتقادی، اخلاقی و عملی امكانپذیر است
◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️▪️◽️
✍ پینوشتها:
◽️امام مهدی علیهالسلام، موجود موعود
◽️كمالالدّین و الكافی
◽️ماهنامه موعود شماره ۱۰۹
◽️ماهنامه موعود شماره ۶۴
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله ناصری:
برادرها در هر حالی
یابنالحسن را فراموش نکنید
در هر مشکل و گرفتاری
یابن الحسن را فراموش نکنید
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 8⃣1⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ بَعَثْنَا مِنْ بَعْدِهِمْ مُوسىٰ بِآيَاتِنَا إِلىٰ فِرْعَوْنَ وَ مَلَئِهِ فَظَلَمُوا بِهَا ۖ فَانْظُرْ كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ{۱۰۳}
سپس موسى را پس از آن پيامبران پيشين همراه با آيات و معجزات خود به سوى فرعون و سران قوم او مبعوث كرديم اما آنان به آيات ما ستم كردند و كفر ورزيدند پس بنگر كه پايان كار مفسدان چگونه است؟(۱۰۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اين سوره اولین سوره مکی است
كه داستان موسى را مطرح كرده است
نام حضرت موسى ۱۳۶ بار در قرآن آمده
و نام هيچ كس ديگر به اين تعداد ذكر نشده است
⬅️ به گفته تفسيرالميزان
قرآن براى هيچ پيامبرى به اندازه
حضرت موسى معجزه نقل نكرده است
⬅️ داستان حضرت موسى علیهالسلام در
قرآن را مىتوان به پنج مرحله تقسيم كرد:
❶ دوران تولد و كودكى
❷ فرار از مصر به مَديَن و ماندن نزد
حضرت شعيب عليه السلام
❸ بعثت و برخوردهايش با فرعون
❹ نجات او و قومش از سلطه فرعون
و بازگشت او به صحراى سينا
❺ برخوردهاى او با قوم بنىاسرائيل
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ حضرت موسى پس از حضرت نوح
هود، صالح، لوط و شعيب عليهم السلام
آن هم با فاصله مبعوث شد
«ثُمَّ بَعَثْنا مِنْ بَعْدِهِمْ»
⓶ يكى از فلسفههاى بعثت پيامبران
مبارزه با طاغوت است
«إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
⓷ براى اصلاح جامعه بايد به سراغ
مهرههاى اصلى رفت و آب را از
سرچشمه صاف كرد «إِلى فِرْعَوْنَ وَ مَلَائِهِ»
⓸ تكذيب پيامبران و آيات الهى
از مصاديق ظلم است «فَظَلَمُوا بِها»
⓹ تاريخ را تحليل كنيم و از آن عبرت
بگيريم «فَانْظُرْ»
⓺ مهم فرجام و عاقبت كار است
نه جلوههاى زودگذر «عاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ»
⓻ ايمان جامعه را اصلاح مىكند
و كفر و الحاد آن را به فساد مىكشد
«المفسدين»
⓼ وقتى به جاى دين خدا طاغوت در
جامعه حاكم شود براى حفظ و تقويت خود
به هر فسادى دست مىزند «المفسدين»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 9⃣1⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قَالَ مُوسَىٰ يَا فِرْعَوْنُ إِنِّی رَسُولٌ
مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ{۱۰۴}
و موسى گفت: اى فرعون! بىترديد من
فرستادهاى از سوى پروردگار جهانيانم(۱۰۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ميان موسى و فرعون ابتدا
سخنانی ردّ و بدل شد و پس از آن
موسى رسالت خود را اعلام كرد
«وَ قالَ مُوسى»
حرف واو نشانه آن است كه سخنانى
گفته شد سپس اعلام رسالت شد
⓶ انبیاء در راه دعوت خويش
بدون كوچكترين هراس و ضعفى
طاغوتها را مورد خطاب قرار مىدادند
«وَ قالَ مُوسى يا فِرْعَوْنُ»
⓷ براى اصلاح جامعهاى كه نظام
تشكيلاتى دارد ابتدا بايد به سراغ
رهبران رفت «يا فِرْعَوْنُ»
⓸ پيامبران جز دعوت به حق
ادعايى نداشتهاند «فَقالَ إِنِّی رَسُولُ»
⓹ رسالت انبیاء با تدبير كل جهان
پيوند دارد «رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»
⓺ فرعون خود را پروردگار مردم مىدانست
«أَنَا رَبُّكُمُ الْأَعْلى»
لذا موسى با شجاعت و صراحت خود را
فرستاده «رَبِّ الْعالَمِينَ» معرفى كرد
تا بگويد: تو نيز تحت تربيت
و سلطه پروردگار عالميانى
«إِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام جعفر صادق علیهالسلام⇩
《اَلمَوتُ لِلمؤمِنِ كَأَطیَبِ ریحٍ یَشُمُّهُ
فَیتَنَفَّسُ لِطیبه فَیَقَعُ التَّعَبُ وَالأَلَمُ كُلُّهُ عَنهُ》
مرگ برای مؤمن همانند خوشبوترین
رایحهای است که به مشمام او میرسد
بوی عطرآگین آن را استشمام میکند
و برای همیشه از هرگونه درد
و محنت آسوده میگردد
📗المحجةالبیضاء، جلد۸، صفحه۲۵۶
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❿ ↷💢 《کسانی که به بهشت نمیروند》 ⬅️ قسمت اول ← در قرآن کریم در ارتباط با
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ⓫ ↷💢
《کسانی که به بهشت نمیروند》
⬅️ قسمت دوم ← در روایات
در برخی روایات محرومان از بهشت
سه گروه در تعدادی چهار گروه
و در بعضی حدود ده طایفه ذکر شدهاند
البته این روایات در صدد بیان مصداق
هستند نه بیان انحصار
1⃣ رسول خدا ﷺ فرمود:
سه طایفه وارد بهشت نمیشوند
◆دائم الخمر
◆کسی که شغلش ساحری است
◆کسی که پیوند خویشاوندى را بریده باشد
↲خصال، جلد ۱، صفحه ۱۷۹
2⃣ امام صادق علیهالسلام فرمود:
◆کاهن (غیبگو)
◆منافق
◆دائم الخمر
◆سخن چین
وارد بهشت نمیشوند
↲امالی، صفحه ۴۰۴
3⃣ رسول خدا ﷺ میفرماید:
خداى عزوجل بهشت را از دو نوع خشت
آفرید، یک خشت طلا و یک خشت نقره
دیوارهایش را یاقوت و طاقش را از زبرجد
و سنگریزهاش را لولو و خاکش را زعفران
و مشک خوشبو قرار داد
سپس به آن فرمود سخن بگوى
عرض کرد خدایى نیست به جز تو
خداى زنده و پایدار
سعادتمند آن کسی است که در من جاى دارد
پس خداى عزوجل فرمود:
به عزت، بزرگى، شکوه و بلندى مقامم
سوگند که به بهشت داخل نمیشود
◆ دائم الخمر
◆خود فروش
◆سخن چین
◆بىغیرت درباره همسر
◆کسى که پیوند خویشاوندى را بریده باشد
↲خصال، جلد ۲، صفحه ۴۳۶
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹 آیت الله بهجت ره
از گذشتگان عبرت بگیریم
که ما هم مثل آنها به مرگ نزدیکیم
و چهار روز باقیمانده عمر را گمان نکنیم
که چهارصد هزار سال خواهد بود
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 0⃣2⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨حَقِيقٌ عَلَىٰ أَنْ لَا أَقُولَ عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّكُمْ فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرَائِيلَ{۱۰۵}
سزاوار است كه درباره خداوند جز سخن حق نگويم و نسبت ندهم همانا من از سوى پروردگارتان براى شما دليلى روشن آوردهام پس بنی اسرائيل را همراه من بفرست(۱۰۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ انبیاء جز سخن حق چيزى نمىگويند
پس در ابلاغ رسالت معصوماند
«لا أَقُولَ عَلَى اللهِ إِلَّا الْحَقَّ»
⓶ انبیاء بايد معجزه داشته باشند
«قَدْ جِئْتُكُمْ بِبَيِّنَةٍ» و در رسالت خود
هيچ گونه تحكم و تحميلى نداشته باشند
⓷ همه مردم یک پروردگار دارند
پس ادعاى ربوبيّت بيجاست «رَبِّكُمْ»
⓸ با آزادى مردم از سلطه طاغوتها
بهتر مىتوان برنامه فرهنگى و ارشادى
كاملى براى آنان در نظر گرفت
«فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرائِيلَ»
⓹ آزادسازى بنی اسرائيل
فرمان الهى و جزو رسالت موسى است
نه آنكه تصميم شخصى باشد
«إِنِّی رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ ... فَأَرْسِلْ»
⓺ آزادى انسانها از اهداف پيامبران است
«فَأَرْسِلْ مَعِیَ بَنِی إِسْرائِيلَ»
و جز آنان هر كس به حكومت رسد
مردم را به بندگى مىكشاند
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 1⃣2⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۴
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ إِنْ كُنْتَ جِئْتَ بِآيَةٍ فَأْتِ بِهَا إِنْ كُنْتَ
مِنَ الصَّادِقِينَ{۱۰۶}
فرعون گفت: اگر از راستگويانى و مىتوانى معجزهاى بياورى يا معجزهاى آوردهاى آن را به ميان بياور(۱۰۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَأَلْقى عَصاهُ فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ مُبِينٌ{۱۰۷}
پس موسى عصاى خود را افكند
ناگهان به صورت اژدهايى نمايان شد(۱۰۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ از عصاى حضرت موسى معجزات
ديگرى نيز نمايان شد از جمله اينكه:
◽️پس از اژدها شدن
همه بافتههاى ساحران را بلعيد
«تَلْقَفُ ما يَأْفِكُونَ»
↲سوره شعراء، آیه ۴۵
◽️به آب دريا خورد و آن را شكافت
«أَنِ اضْرِبْ بِعَصاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ»
↲سوره شعراء، آیه ۶۳
◽️به سنگ خورد و چشمههاى آب
از آن جوشيد
«اضْرِبْ بِعَصاکَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ مِنْهُ اثْنَتا
عَشْرَةَ عَيْناً»
↲سوره بقره، آیه ۶۰
◽️عصا در حضور خود موسى علیهالسلام
مار کوچک و پر تحرک شد و موسى فرار كرد
«جَانٌّ وَلَّى مُدْبِراً»
↲سوره نمل، آیه ۱۰
◽️در حضور مردم مانند مار معمولى
حركت مىكرد «حَيَّةٌ تَسْعى»
↲سوره طه، آیه ۲۰
◽️و در حضور فرعون مار بزرگ
و اژدها شد «فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ»
◽️بنابراين در تبليغ و تربيت بايد
نوع و گرايش مخاطب را در نظر گرفت
و هر كدام را با توجّه به موقعيّت خودش
قانع كرد
⬅️ امام رضا علیهالسلام فرمود:
زمان حضرت موسى علیهالسلام
سحر و جادوگرى رواج بسيارى داشت
و آن حضرت با آوردن معجزهاى
كه آنان قادر به انجام آن نبودند
سحرهايشان را باطل و با آنها اتمام حجت نمود
↲عیون اخبارالرضا، جلد۲، صفحه۱۳۴
ميان افكندن عصا و اژدها شدن آن
فاصلهاى نبود «فَإِذا هِیَ ثُعْبانٌ»
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ معجزه دليل صدق نبوت است
«فَأْتِ بِها إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ»
فرعون با ابراز اين سخن حق
اراده باطلى داشت
و كسى را بالاتر از خود نمىدانست
⓶ معجزه بايد براى همه روشن باشد
و جاى هيچ شکى باقى نگذارد «مُبِينٌ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
✨بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ✨
❖◈هر روز یک صفـحـ📖ـه◈❖
✵✿ بـا کـلام حــق ✿✵
〖 صـفـحـه 2⃣2⃣4⃣ 〗
🌸اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن
📖اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن
📖اَللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن
🌸اَللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن