⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ إِلَىٰ مَدْيَنَ أَخَاهُمْ شُعَيْبًا ۗ قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَٰهٍ غَيْرُهُ ۖ قَدْ جَاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ ۖ فَأَوْفُوا الْكَيْلَ وَالْمِيزَانَ وَلَا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْيَاءَهُمْ وَلَا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلَاحِهَا ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ{۸۵}
و به سوى مردم مَديَن برادرشان شعيب را فرستاديم، آن حضرت گفت: اى قوم من تنها خدا را بپرستيد، جز او خدايى براى شما نيست، همانا از طرف پروردگارتان معجزه و دليلى روشن برايتان آمده است، پس پيمانه و ترازو را در داد و ستدها تمام ادا كنيد و كالاهاى مردم را كم نگذاريد و در زمين پس از اصلاح آن فساد نكنيد اين رهنمودها برايتان بهتر است اگر مؤمن باشيد(۸۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ اين پنجمين داستان پيامبران در اين
سوره است داستان شعيب علیهالسلام
در سورههاى متعددى از جمله در سوره هود
و سوره شعراء نيز بيان شده است
مَديَن يكى از شهرهاى شام بود
كه در جغرافياى امروز نزدیک اردن
و نامش معان است
منطقهاى سرسبز داراى مردمى بت پرست
و مرفّه كه در معامله و تجارت كمفروش بودند
حضرت شعيب علیهالسلام بر آنان مبعوث
شد اما سرانجام آنها به خاطر لجاجت
و نافرمانى از او هلاک شدند
سپس آن حضرت بر مردم «ايكه» مبعوث
شد و به ارشاد آنان پرداخت
اما آنها نيز دستورهاى الهى را نپذيرفتند
و سرانجام هلاک شدند
«كَذَّبَ أَصْحابُ الْأَيْكَةِ الْمُرْسَلِينَ إِذْ قالَ
لَهُمْ شُعَيْبٌ»
↲سوره شعراء، آیه ۱۷۶،۱۸۹
⬅️ البته احتمال دارد «مَديَن» همان «ايْكه»
باشد چون ايكه به منطقه پر درخت
و بيشه زار و نخلستان مىگويند
يعنى شهر شعيب دو نام داشته است:
«مَديَن و ايكه»
⬅️ انسان بىايمان همواره گرفتار انحراف
و فساد است اما در هر زمانى به گونهاى
مثلًا در زمان حضرت لوط، لواط و فساد
اخلاقى و در زمان حضرت شعيب، كم فروشى
و فساد اقتصادى رواج داشته است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① رفتار حضرت شعيب نسبت به مردم
دلسوزانه و برادرانه بود و شايد نسبتى
با اهل مدين داشته است «أَخاهُمْ شُعَيْباً»
② تبليغ و تربيت بايد همراه با عاطفه
و محبت باشد «قالَ يا قَوْمِ»
③ توحيد و يكتاپرستى
محور دعوت انبياست «اعْبُدُوا الله»
④ معجزه و دليلهاى انبیاء
در مسير رشد و تربيت مردم
و وابسته به ربوبیّت خداوند است
«بَيِّنَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ»
⑤ پس از شرک و انحراف عقيدتى
انحرافهاى اقتصادى مهمترين مسأله
قوم حضرت شعيب بوده است
«اعْبُدُوا الله ... فَأَوْفُوا الْكَيْلَ»
⑥ كم فروشى، تقلّب در معامله
كم ارزش جلوه دادن اجناس مردم
و ايجاد خلل در اقتصاد
حرام و از مصاديق فساد است
«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ وَلا تُفْسِدُوا»
⑦ پيامبران بر مسائل اقتصادى جامعه
نيز نظارت داشته و در صدد سلامت
و بهبود زندگى مردم بودند
«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْياءَهُمْ»
دين و برنامههاى آن از زندگى دنيا جدا نيست
⑧ كم كارى هم مثل كم فروشى است
به جاى «أَمْوالَهُمْ» فرمود: «أَشْياءَهُمْ»
تا شامل همه چيز بشود
⑨ ايمان كامل و اقتصاد سالم
تأمین کننده سعادت دنيا و آخرت است
«ذلِكُمْ خَيْرٌ»
⑩ هشدار و دستورهاى انبیاء سراسر
خير است و موجب سعادت انسان مىشود
«ذلِكُمْ خَيْرٌ»
⑪ ايمان ضامن كسب و كار صحيح
و عدالت اجتماعى است
«لا تَبْخَسُوا النَّاسَ ... إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِرَاطٍ تُوعِدُونَ وَ تَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللهِ مَنْ آمَنَ بِهِ وَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا ۚ وَاذْكُرُوا إِذْ كُنْتُمْ قَلِيلًا فَكَثَّرَكُمْ ۖ وَانْظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُفْسِدِينَ{۸۶}
و بر سر هر راهى منشينيد تا مؤمنان را تهديد كنيد و آنان را از راه خدا كه كج جلوه مىدهيد بازداريد و ياد كنيد زمانى را که اندک بوديد، پس خداوند شما را بسيار گرداند و بنگريد كه عاقبت مفسدان چگونه بود(۸۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مراد از نشستن بر سر هر راه
ممكن است نشستن كنار خيابان
و كوچهها براى فتنهگرى باشد
و شايد مراد تلاش در راه فساد
از هر راه و با هر شيوه باشد
همچنانكه در آيه ۱۶ خوانديم كه شيطان
سوگند ياد كرد براى انحراف انسان
در كمين راه حق نشسته است
«لَأَقْعُدَنَّ لَهُمْ صِراطَکَ الْمُسْتَقِيمَ»
كه مراد نشستن ظاهرى نيست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ دشمنان حق براى جلوگيرى از راه خدا
همه جا در كمين هستند
و از هر راه و شيوهاى استفاده مىكنند
«وَلا تَقْعُدُوا بِكُلِّ صِراطٍ»
⓶ ترساندن مردم و ايجاد مزاحمت براى
آنان ممنوع است «تُوعِدُونَ»
⓷ دشمن مىكوشد تا سيماى دين را
تحريف كند و بدجلوه دهد «تَبْغُونَها عِوَجاً»
⓸ گاهى افزونى جمعیت (با نظم و برنامه)
مىتواند یک ارزش باشد «فَكَثَّرَكُمْ»
⓹ يكى از عوامل تربيت و هدايت مردم
توجه به نعمتها و يادآورى سرگذشت
پيشينيان است «وَاذْكُرُوا ... وَانْظُرُوا»
⓺ مطالعه تاريخ و عبرت گرفتن از آن
سفارش الهى است «وَ انْظُرُوا كَيْفَ»
⓻ در مطالعه زندگى مردم
به پايان و سرانجام كارشان بنگريد
نه كاميابىهاى مقطعى آنان «عاقِبَةُ»
⓼ بستن و منحرف كردن راه خدا
نوعى فساد است
«تَصُدُّونَ ... عِوَجاً ... المفسدين»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹خدای سبحان میفرماید⇩
《کُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَهُ الْمَوْتِ وَ إِنَّمَا تُوَفَّوْنَ
أُجُورَکُمْ یَوْمَ الْقِیَامَهِ فَمَن زُحْزِحَ عَنِ النَّارِ
وَ أُدْخِلَ الْجَنَّهَ فَقَدْ فَازَ وَما الْحَیَاهُ الدُّنْیَا
اِلاّ مَتعُ الغُرور》
همه کس چشنده مرگ است
و پاداشهای شما در روز رستاخیز
به تمامی به شما خواهد رسید
و هر که را از دوزخ دور کنند
و به بهشت در آرند
پیروز و کامیاب شده است
و زندگی این جهان جز کالای فریب نیست
📖سوره آل عمران، آیه ۱۸۵
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❽ ↷💢 《دلایل تـرس از مـرگ》 1⃣↫◄ نا آگاهی از حقیقت مرگ از عوامل مهم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❾ ↷💢
《عبـور مؤمنیـن از جهـ🔥ـنم》
مؤمنان هم از دوزخ میگذرند اما این عبور
با شرایط ویژهای با سرعت و بدون ناراحتی
انجام میشود
⬅️ قرآن كریم میفرماید:
【وَ اِنْ مِنْكُمْ اِلاَّ وارِدُهَا كَانَ عَلی رَبِّکَ
حَتْماً مَقْضِیّاً】
↫◄ هیچ یک از شما باقی نمیماند
مگر آنكه به دوزخ وارد شود
↲سوره مریم، آیه ۷۱
⬅️ در آیه بعدی میفرماید:
【ثُمَّ نُنَجِّی الَّذیِنَ اَتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظََّالِمیِنَ
فِیهَا جِثِیّاً】
↫◄ پس از ورود همه در دوزخ
افرادی را كه خداترس و با تقوا بودهاند
از جهنم نجات خواهیم داد و ستمگران را
فرو گذاردیم تا در آتش بر زانو درافتند
↲سوره مریم، آیه ۷۲
💠🔹رسول خدا ﷺ میفرمایند:
هیچ نیكوكار و بدكرداری نیست
مگر اینکه داخل جهنم میشود
اما آتش جهنم در برابر مؤمنان سرد
و سالم خواهد بود همانگونه كه در برابر
حضرت ابراهیم سرد و سلامت بود
سپس خداوند پرهیزكاران را از آتش
رهایی میبخشد اما ظالمان را در آن
ذلیلانه رها میكند
↲تفسیر نورالثقلین، جلد۳، صفحه۳۵۳
☑️ به دو دلیل مؤمنین و اهل تقوا
از دوزخ عبور میکنند⇩
1⃣↫◄ مشاهده عذاب اهل دوزخ
موجب شكرگزاری و قدردانی بیشتر
از نعمتهای الهی در بهشت خواهد شد
البته مؤمنین در حالی كه آتش برایشان
سرد و سلامت است با سرعت بسیار زیادی
از جهنم عبور میكنند
2⃣↫◄ عبور بهشتیان از دوزخ
برای جهنمیان نیز عذاب و موجب
حسرت بیشتر ایشان میشود
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله جوادی آملی:
اگر کسی دنیا را بشناسد
آن را رها میکند
و در آخرت زندگی میکند
مرگ پلی است که باید از آن بگذریم
و در دنیا هر چه بهتر این پل را بسازیم
راحت تر از آن عبور خواهیم کرد
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۱
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ إِنْ كَانَ طَائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا بِالَّذِی أُرْسِلْتُ بِهِ وَ طَائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا فَاصْبِرُوا حَتَّىٰ يَحْكُمَ الله بَيْنَنَا ۚ وَ هُوَ خَيْرُ الْحَاكِمِينَ{۸۷}
و اگر گروهى از شما به آنچه من براى آن فرستاده شدهام ايمان آورده و گروهى ايمان نياوردهاند پس عجله نكنيد كه لطف و قهر خدا چه شد؟ صبر كنيد تا خداوند ميان ما داورى كند و او بهترين داوران است(۸۷)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ مخالفان حضرت شعيب با جسارت
مىگفتند: پس قهر خدا چه شد؟
مؤمنان و طرفداران آن حضرت هم
منتظر امدادهاى الهى بودند
اين آيه براى پاسخ به هر دو گروه است
تا نه کفار مغرور شوند
و نه مؤمنان دلسرد و مأيوس گردند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ وظیفه پيامبر ابلاغ دين و دستورات
الهى است «أُرْسِلْتُ» مردم نيز در قبول
و ردّ آن آزاد و داراى اختيار مىباشند
«طائِفَةٌ مِنْكُمْ آمَنُوا ... وَ طائِفَةٌ لَمْ يُؤْمِنُوا»
⓶ در مكتب انبیاء ايمان به هدف
و راه آنان لازم است «أُرْسِلْتُ»
يعنى ايمان به آنچه براى آن آمدهام
⓷ تاريخ طرفداران حق و باطل را با توجه
به پايان و سرانجام كارشان بايد مطالعه كرد
«فَاصْبِرُوا»
⓸ گرايش گروهى از مردم به كفر
ما را متزلزل نكند كه خداوند حاكم است
«فَاصْبِرُوا حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بَيْنَنا»
⓹ كسى كه بداند خداوند بهترين
و برترين داور است صبور است
و در كيفر و پاداش عجله نمىكند
«فَاصْبِرُوا ... وَ هُوَ خَيْرُ الْحاكِمِينَ»
چنانكه باكى از حكم ديگران نيز ندارد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله مجتهدی تهرانی ره
◽️⇦ اهل بهشت چهار صفت دارند:
❶ صورت خندان و بشاش
❷ زبان فصیح
❸ قلب مهربان
❹ دست بخشنده
انشاءالله خدا این چهار صفت
را به ما عنایت فرماید
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا مِنْ قَوْمِهِ لَنُخْرِجَنَّکَ يَا شُعَيْبُ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَکَ مِنْ قَرْيَتِنَا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنَا ۚ قَالَ أَوَلَوْ كُنَّا كَارِهِينَ{۸۸}
سران مستكبر قوم شعيب گفتند: اى شعيب! حتماً تو و كسانى را كه با تو ايمان آوردهاند از آبادیمان بيرون خواهيم كرد مگر آنكه به آئين ما برگرديد، شعيب گفت: گرچه بىرغبت باشيم؟(۸۸)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ زورگويى و تهديد به اخراج و تبعيد
به نوعى در مورد همه انبیاء بوده است
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
كافران نسبت به پيامبران خود چنين
تهديدهايى داشتهاند
«قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِرُسُلِهِمْ لَنُخْرِجَنَّكُمْ
مِنْ أَرْضِنا أَوْ لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا»
↲سوره ابراهیم، آیه ۱۳
هيچ یک از انبیاء پيش از رسالت
مشرک و بت پرست نبودهاند
ولى برخورد آنان با مشركان آرام بوده است
اما پس از رسالت با عزم و ارادهاى قوىتر
مردم را هدايت كرده و با مشركان مقابله
مىكردند لذا خطاب «لَتَعُودُنَّ»
به پيروان انبیاء است نه خود آنان
↲تفسیر نمونه
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ اشراف مستكبر دشمن انبیاء بودهاند
«قالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ اسْتَكْبَرُوا .. لَنُخْرِجَنَّکَ»
⓶ استدلال و منطق شیوه انبیاست
«جاءَتْكُمْ بَيِّنَةٌ»
↲سوره اعراف، آیه ۸۵
ولى روش کفار تهديد و زورگويى است
«لَنُخْرِجَنَّکَ»
⓷ مبلغان نبايد از تهديدهاى مخالفان
بترسند چون در اين راه
تهديد به قتل و تبعيد هميشه بوده است
«لَنُخْرِجَنَّکَ»
⓸ تحميل عقائد شیوه کفار است
و دين تحميلى سودى ندارد
«لَتَعُودُنَّ فِی مِلَّتِنا ... كارِهِينَ»
⓹ در برخورد با جهالت كافران
از ادب و گفتار نرم و حكميانه استفاده كنيم
«أَوَ لَوْ كُنَّا كارِهِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨قَدِ افْتَرَيْنَا عَلَى اللهِ كَذِبًا إِنْ عُدْنَا فِی مِلَّتِكُمْ بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ مِنْهَا ۚ وَ مَا يَكُونُ لَنَا أَنْ نَعُودَ فِيهَا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللهَ رَبُّنَا ۚ وَسِعَ رَبُّنَا كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا ۚ عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنَا ۚ رَبَّنَا افْتَحْ بَيْنَنَا وَ بَيْنَ قَوْمِنَا بِالْحَقِّ وَ أَنْتَ خَيْرُ الْفَاتِحِينَ{۸۹}
شعيب به مخالفان گفت: اگر پس از آنكه خداوند ما را از آئین شما نجات داد دوباره به آن برگرديم بىگمان بر خدا دروغ بستهايم، ما را نسزد كه به آئین شما برگرديم مگر آنكه خدا بخواهد كه او پروردگار ماست (خدا هم هرگز چنين نخواهد خواست) پروردگار ما بر هر چيز احاطه علمى دارد ما بر خداوند توکل كردهايم، پروردگارا ميان ما و قوم ما به حق داورى و راهگشايى كن كه تو بهترين داوران و راهگشايانى(۸۹)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «ملت» به معناى كيش و آئین است
چنانكه در جاى ديگر مىخوانيم:
«مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْراهِيمَ»
↲سوره حج، آیه ۷۸
⬅️ «فتح» در اين گونه موارد به معناى
قضاوت و داورى براى راهگشايى است
يعنى سخن آخر را خداوند مىگويد
تا از بن بست خلاص شده و راه باز شود
چون ياران شعيب عليه السلام
دين را بر اساس بيّنه و استدلال پذيرفتهاند
نه هوا و هوس پس آن را رها نخواهند كرد
مگر آنكه خداوند دستور دهد
و خداوند هم هرگز دستور بازگشت
به شرک و كفر را نمىدهد
چون معمولًا كسى از دستورش برمىگردد
كه از كردارش پشيمان شود
و خداوند هرگز چنين نيست
◽️⇦ نکتـــهها ↯
① ارتداد و برگشت از آرمانها و عقائد حق
و پذيرفتن شریک براى خداوند
نوعى افترا بر خدا و پيمان شكنى است
«قَدِ افْتَرَيْنا ... ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ»
② شرک، اسارت و يكتاپرستى
نجات است «بَعْدَ إِذْ نَجَّانَا اللهَ»
③ مؤمن هرگز نبايد از حق عدول
و بر عقائدش سازش كند «ما يَكُونُ لَنا»
عقبگرد و ارتجاع ممنوع است
و تساهل و تسامح همه جا ارزش نيست
④ هدايت و ضلالت در دائره اراده
خداوند است «إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ»
⑤ دليل تسليم شدن و پذيرفتن
ربوبیت خداوند علم بىپايان اوست
«إِلَّا أَنْ يَشاءَ اللهَ وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً»
⑥ دليل توكل ما بر خداوند نيز
علم مطلق او بر همه چيز است
«وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا»
⑦ براى پايدارى در ايمان
از خداوند استمداد و به او توكل كنيم
«ما يَكُونُ لَنا أَنْ نَعُودَ ... عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا»
⑧ در برابر پيشنهادهاى شوم دشمنان
بايد با توكل بر خدا قاطعانه ايستاد
«ما يَكُونُ لَنا ... تَوَكَّلْنا»
⑨ واگذارى داورى به خداوند
نمونه و مصداق توكل و تسليم است
«عَلَى اللهِ تَوَكَّلْنا رَبَّنَا افْتَحْ»
⑩ در دعا رعايت تناسب بين خواسته
و اسماى الهى مطلوب است
آنجا كه نياز به فتح داريم
خدا را با خيرالفاتحين صدا مىزنيم
«افْتَحْ ... خَيْرُ الْفاتِحِينَ»
⑪ لازمه داورى صحيح
علم و آگاهى همه جانبه است
داوری حق كسى است كه همه چيز را مىداند
«وَسِعَ رَبُّنا كُلَّ شَيْءٍ عِلْماً ... رَبَّنَا افْتَحْ»
⑫ داورى از شئون ربوبيّت خداوند است
«رَبَّنَا افْتَحْ»
⑬ هدف انبیاء تثبيت و بر كرسى نشاندن
حرف حق است نه سخن خويشتن
«افْتَحْ بَيْنَنا وَ بَيْنَ قَوْمِنا بِالْحَقِّ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امام رضا علیهالسلام⇩
《يطَهِّرُ اللهَ بِهِ اَلْأَرْضَ مِنْ كُلِّ جَوْرٍ
وَ يُقَدِّسُهَا مِنْ كُلِّ ظُلْمٍ》
خداوند به وسیله او زمین را
از هر ظلم و ستمی پاک میگرداند
📗كمال الدين، جلد ۲، صفحه ۳۷۱
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت ششم ⬅️ آیا خود امام زمان عج الله تعالی فرجه الشری
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت هفتم
⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف
هنگام ظهور به چه زبانی صحبت میکنند؟
برای نوع گویش امام مهدی علیهالسلام
دلیل و مدرک خاصی نداریم
اما بر اساس روایات مربوطه
امام معصوم به همه زبانها آگاه است
و با هر کس به زبان خودش سخن میگوید
مقتضای امامت نیز همین است
ضمن آنکه حضرت مهدی علیهالسلام
در زمان غیبت و در تشرفات نیز
به زبان شخص مخاطب سخن گفته است
زیرا مقتضای ایجاد ارتباط کلامی نیز
همین است
آری، شاید با توجه به اینکه زبان
قرآن و سنت «زبان اسلام» عربی است
در حکومت جهانی حضرت مهدی عج
نیز زبان رسمی زبان عربی باشد
همان گونه که در دنیای امروز
انگلیسی زبان بینالمللی است
و همه مردم یا غالب آنها به زبان عربی
آشنا خواهند شد
🖇 ادامـه دارد ...
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹حاج شیخ حسین انصاریان:
بهار حقیقی وجود مولائی است
که آمدنش موجب نشاط بندگان
و شادابی روزگار است
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ قَالَ الْمَلَأُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ
لَئِنِ اتَّبَعْتُمْ شُعَيْبًا إِنَّكُمْ إِذًا لَخَاسِرُونَ{۹۰}
سران و اشراف قوم شعيب كه كفر ورزيدند گفتند: اگر از شعيب پيروى كنيد قطعاً زيانكار خواهيد بود(۹۰)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ فَأَصْبَحُوا فِی دارِهِمْ جاثِمِينَ{۹۱}
پس به كيفر عنادشان زمین لرزه شديدى آنان را فرا گرفت پس شب را به صبح آوردند در حالى كه در خانههاى خود به زانو در افتادند و مردند(۹۱)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ شايد از اینکه در اين آيه کلمه «رجفة»
در آیه ۹۴ سوره هود کلمه «صيحة»
و در آیه ۱۸۹ سوره شعراء
عبارت «عَذابُ يَوْمِ الظُّلَّةِ» بكار رفته
استفاده شود كه زلزله همراه با
صيحه و ابر تيره بوده است
↲تفسیر نمونه
⬅️ ممكن است مراد از «رجفه»
همان اضطراب و لرزش اندام باشد
كه از ترس حاصل مىشود نه زمين لرزه
چنانكه در آیه ۷۸ گذشت «جاثم» به كسى
گفته مىشود كه به رو بر زمين افتاده
و يا به زانو افتاده و توان برخاستن ندارد
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ طبقه اشراف غالباً مخالف پيامبران
بودهاند «وَ قالَ الْمَلَأُ»
⓶ يكى از شيوههاى كفار
براى بازداشتن مردم از پيروى انبیاء
هنگامى كه ببينند آنان از ايمانشان دست
برنمىدارند تهديد مادّى و اقتصادى است
«إِنَّكُمْ إِذاً لَخاسِرُونَ»
آرى، محرومیت از درآمدهايى كه از
طريق كم فروشى به دست مىآيد
از ديد كافران خسارت است!
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا ۚ
الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْبًا كَانُوا هُمُ الْخَاسِرِينَ{۹۲}
كسانى كه شعيب را تكذيب كردند چنان هلاک شدند كه گويا در آن خانهها سكونتى نداشتهاند آنان كه شعيب را تكذيب كردند همانها زيانكاران هستند(۹۲)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «يَغْنَوْا» از «غَنِیُّ» به معناى
اقامت در مكان است و با توجه به معناى
اصلى غنا «بىنيازى» گويا كسى كه محل
اقامت و منزل آماده دارد بىنياز است
خسارت بزرگ از آن مشركان است كه
به جاى ايمان به خداى يكتا شرک مىورزند
به جاى رهبرى معصوم سراغ ديگران مىروند
لذا به جاى زندگى امن خانه خراب مىشوند
به جاى بهشت به دوزخ مىروند
و به جاى رضوان گرفتار خشم الهى مىشوند
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ توجه به عاقبت شوم کفار
درس عبرت است «الَّذِينَ كَذَّبُوا شُعَيْباً»
⓶ نيرنگهاى اهل باطل نقش بر آب
مىشود «كَأَنْ لَمْ يَغْنَوْا فِيهَا»
کفار در پى اخراج حضرت شعيب بودند
اما خودشان در خانههايشان هلاک شدند
⓷ هنگام فرا رسيدن قهر خدا
زيانكاران واقعى مشخص مىشوند
«هُمُ الْخاسِرِينَ»
در آیه قبل كافران طرفدارى از
حضرت شعيب را خسارت دانستند
اينجا خداوند مىفرمايد: خودشان زيانكارند
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَ قَالَ يَا قَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمْ رِسَالَاتِ رَبِّی وَ نَصَحْتُ لَكُمْ ۖ فَكَيْفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوْمٍ كَافِرِينَ{۹۳}
پس شعيب از آنان روى گرداند و گفت: اى قوم من پيامهاى پروردگارم را به شما رساندم و برايتان خيرخواهى كردم پس چگونه بر سرنوشت قوم كافر تأسف بخورم؟(۹۳)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⓵ قهر الهى بعد از اتمام حجت است
«فَأَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ .. أَبْلَغْتُكُمْ رِسالاتِ رَبِّی»
⓶ موعظه، مدارا و توجه به مردم حدّى دارد
گاهى هم بايد از آنان اعراض نمود
«فَتَوَلَّى عَنْهُمْ»
⓷ تبليغ بايد همراه با مهربانى و سوز باشد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... نَصَحْتُ»
⓸ نصايح و خيرخواهى را با منافع
شخصى آميخته نكنيم «نَصَحْتُ لَكُمْ»
⓹ وقتى به وظیفه خود عمل كرديم
نگران نباشيم كه چه خواهد شد
«أَبْلَغْتُكُمْ ... فَكَيْفَ آسى»
⓺ تأسف نابجا و عاطفه بىمورد
ممنوع است «فَكَيْفَ آسى»
در موارد ديگرى هم به پيامبر اكرم ﷺ
خطاب شده كه «لا تَحْزَنْ عَلَيْهِمْ»
غصه آنان را نخور
⓻ آنجا كه روحیه كفر، لجاجت و عناد
حاكم باشد موعظه پيامبران هم اثر نمىكند
«فَكَيْفَ آسى عَلى قَوْمٍ كافِرِينَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَ مَا أَرْسَلْنَا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِِّ إِلَّا أَخَذْنَا
أَهْلَهَا بِالْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ{۹۴}
و هيچ پيامبرى را در هيچ آبادى نفرستاديم مگر آنكه مردم آنجا را گرفتار سختىها و بلاها ساختيم تا شايد به زارى و توبه درآيند(۹۴)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بأساء» به حوادث
و ضربههاى جسمى مثل بيمارى و مرگ
و «ضراء» به ضربهها و زيانهاى مالى
گفته مىشود
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ تلخىها و ناملايمات، به عنوان یک
سنت الهى براى همه اقوام وجود دارد
«ما أَرْسَلْنا فِی قَرْيَةٍ مِنْ نَبِیِّ إِلَّا أَخَذْنا»
⓶ سختىها و مشكلات عامل سازندگى
غفلت زدايى و توجه به خداوند است
«لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
⓷ ناگوارىها هميشه قهر الهى نيست
گاهى لطفى است كه به شكل بلا
جلوه مىكند «لَعَلَّهُمْ يَضَّرَّعُونَ»
همان گونه كه گداختن آهن در كوره آتش
سبب نرم شدن و شكل پذيرى آن است
حوادث و شدايد نيز انسانها را نرم
و به حالت تضرّع و نيازخواهى وامىدارد
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند:
《اِنتَظِروا الفَرَجَ وَلا تَیأسُوا مِن رَوحِ الله》
همواره در انتظار فرج
و ظهور صاحب الزمان علیهالسلام باشید
و یأس و ناامیدی از رحمت خدا
به خود راه مدهید
📚بحارالانوار، جلد ۱۵، صفحه ١٢٣
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ آنچه باید شما درباره امام زمان عج بدانید قسمت هفتم ⬅️ امام زمان عج الله تعالی فرجه الشریف هنگام
💢↶ آنچه باید شما درباره
امام زمان عج بدانید قسمت هشتم
⬅️ آیا میتوان وقت ظهور را پیش بینی کرد؟
ظهور امام زمان علیهالسلام به اراده الهی
بستگی دارد که در صورت فراهم بودن
شرایط به دستور خداوند تحقق میباید
بنابراین تاریخ آن را فقط خداوند میداند
و هیچکس نمیتواند تاریخ دقیق آن را
پیش بینی کند
در روایات بیان شده که هر کس وقتی را
برای ظهور مشخص کند دروغگوست
«مهزم اسدی» از امام صادق علیهالسلام
پرسید: فدایت شوم! ظهور قائم آل محمد
عج الله تعالی فرجه الشریف و تشکیل
دولت حق که در انتظارش هستید
طول کشید این امر کی تحقق خواهد یافت؟
حضرت علیهالسلام فرمود:
تعیین کنندگان وقت ظهور دروغ گویند
عجله کنندگان هلاک میشوند
و کسانی که تسلیم هستند نجات مییابند
⬅️ امام زمان عج در این باره فرمودهاند:
ظهور فرج به اراده خداوند متعال بستگی دارد
و کسانی که برای ظهور وقت تعیین میکنند
دروغگو هستند
بنابراین هیچکس نمیتواند زمان ظهور
را پیشبینی کند، البته ما باید همیشه
و در هر لحظه منتظر ظهور باشیم
و از عجله، تعیین وقت و گوش سپردن
به سخن کسانی که وقت مشخص میکنند
بپرهیزیم و همواره تسلیم امر خداوند باشیم
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹آیت الله بهجت ره
ما باید از همه بخواهیم که
متوسل شوند و دعا و تضرع نمایند
تا بلکه فرجی حاصل شود
دعای فرج اگر
موجب فرج عمومی نشود
برای دعا کننده موجب فرج خواهد بود
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۲
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨ثُمَّ بَدَّلْنَا مَكَانَ السَّيِّئَةِ الْحَسَنَةَ حَتَّىٰ عَفَوْا وَ قَالُوا قَدْ مَسَّ آبَاءَنَا الضَّرَّاءُ وَالسَّرَّاءُ فَأَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لَا يَشْعُرُونَ{۹۵}
به جاى ناخوشى، خوشى قرار داديم تا آنكه فزونى يافته و انبوه شدند و گفتند: به پدران ما نيز رنجها و خوشىها رسيده بود و اين حوادث تلخ و شيرين نشانه قهر يا لطف خدا نيست پس آنان را ناگهانى با قهر خود گرفتيم در حالى كه درک نمىكردند(۹۵)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «عفوا» به معناى كثرت مال و فرزندان
يا ترک کردن و اعراض كردن است
لطف خدا درباره آنان به حدّ وفور رسيد
ولى آنان به هوش نيامدند و عبرت نگرفتند
نظير اين آيه در سوره انعام آيه ۴۴ آمده است
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ
كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ
بَغْتَةً»
چون تذکرات ما را فراموش كردند
درهاى نعمتها را به رويشان گشوديم
و پس از كاميابىها ناگهان گرفتار قهر
خويش كرديم
مثل بيمارى كه پزشک از بهبود او
مأيوس شده و مىگويد: هر چه ميل دارد
به او بدهيد كارش تمام است
⬅️ ممكن است براى آيه
معناى ديگرى نيز باشد از جمله
بعد از رفع بلا نسل بعد مىگفتند:
حوادث تلخ مخصوص پدران ما بوده
و ما در امان هستيم
غافل از آنكه سنت خداوند
بر مبتلا ساختن همه نسلهاست
و اين گونه غفلتها زمينه ساز قهر الهى است
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ گاهى رفاه بينش و تحليلهاى نادرست
عامل نسيان و طغيان مىشود
«قَدْ مَسَّ آباءَنَا الضَّرَّاءُ»
⓶ هر نوع خوشى و رفاهى نشانه لطف
نيست گاهى زمینه ساز قهر الهى است
«حَتَّى عَفَوْا ... فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً»
⓷ بيشتر مردود شدگان در آزمايشهای
الهى مرفّهانند نه محرومان
«حَتَّى عَفَوْا وَ قالُوا ...»
⓸ قهر الهى خبر نمىكند و ناگهان مىرسد
«بَغْتَةً»
⓹ غوطهور شدن در دنيا و غفلت از
ياد خدا انسان را به عذابى ناگهانى
و غافلگيرانه دچار مىكند
«فَأَخَذْناهُمْ بَغْتَةً وَ هُمْ لا يَشْعُرُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
⇝✿•📖•❀°✵﷽✵°❀•📖•✿⇜
💠🔹هر روز تفسیـر کوتاه آیه به آیه
از ابتـدای قـــرآن
#ســورهاعــراف
#صفحـه۱۶۳
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
✨وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَٰكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ{۹۶}
و اگر مردم شهرها و آبادىها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند قطعاً درهاى بركات آسمان و زمين را بر آنان مىگشوديم ولى آنان آيات ما را تكذيب كردند پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را با قهر خود گرفتيم(۹۶)
❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋༅༅❋
⬅️ «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»
به موهبتهاى ثابت و پايدار گفته مىشود
در مقابل چيزهاى گذرا
در معناى «بركت»
كثرت، خير و افزايش وجود دارد
بركات شامل بركتهاى مادى و معنوى مىشود
مثل بركت در عمر، دارائی، علم، كتاب و ...
سـ❓ـؤال:
اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است
پس چرا كشورهاى كافر وضع بهترى دارند
و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى
روبرو هستند؟
پاسـ☑️ـخ:
اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت
جلو هستند ولى از نظر
روحى و روانى آرامش ندارند
از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند
ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى
تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و
رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمىباشد
به علاوه گاهى رفاه مادى نوعى
قهر الهى است چنانكه قرآن مىفرمايد:
«فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ
أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
↲سوره انعام، آیه ۴۴
چون تذکرات الهى را فراموش كردند
درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم
تا سرمست شوند
⬅️ در قرآن دو نوع گشايش براى
دو گروه مطرح است:
الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه
با بركات است «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
ب: رفاه و گشايش براى کفار و نااهلان
كه ديگر همراه با بركت نيست
«فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ»
زيرا چه بسا نعمتها ناپايدار
و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد
خداوند اين رفاه و گشايش کفار را وسیله
مهلت و پر شدن پيمانه آنان قرار داده است
بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش
كرد زيرا اگر اين نعمتها براى مؤمنان باشد
مایه بركت است و اگر براى کفار باشد
ناپايدار و وسیله قهر الهى است
⬅️ امام صادق عليه السلام فرمودند:
گاهى بندهاى از خداوند حاجت و تقاضايى
دارد و خداوند دعايش را مستجاب مىكند
و مقرر مىشود كه برآورده شود
اما پس از آن بنده گناهى را انجام مىدهد
كه موجب برآورده نشدن حاجتش مىشود
↲تفسیر اثنی عشری
از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور
حضرت مهدى عجل الله تعالى فرجه است
كه به گفته روايات در آن زمان
بركات از آسمان و زمين سرازير مىشود
↲تفسير نورالثقلين
◽️⇦ نکتـــهها ↯
⓵ ايمان به تنهايى كافى نيست
بلكه تقوا لازم است «آمَنُوا وَاتَّقَوْا»
⓶ سرمایه گذارى روى فرهنگ
و معنویت جامعه بازده اقتصادى هم دارد
«آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ»
⓷ وعدههاى الهى را جدى بگيريم
با ايمان و تقوا نزول بركات حتمى است
⓸ بستن و گشايش در اختيار خداست
«لَفَتَحْنا» اما بازتابى از عملكرد ماست
⓹ اديان آسمانى خواستار بهبود وضع
اقتصادى مردمند «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ»
⓺ آنچه از بركات دريافت مىكنيم
گوشهاى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ»
کلمه «بركات» بدون الف و لام است
لذا شامل تمام بركتها نمىشود
⓻ زمين و آسمان سرچشمه بركاتاند
«بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ»
⓼ ايمان و تقوا سبب نزول بركات مىشود
ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا
نيست
«آمَنُوا وَاتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ»
⓽ عامل محرومیتها و مشكلات
عملكرد خود ماست «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
⓾ لجاجت و پافشارى بر گناه
سبب قهر و عذاب الهى است
«فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»
📗 تفسیر نور
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @Ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💠🔹امیرالمؤمنین علی علیهالسلام⇩
《كَفى بالرجُلِ غَفلةً أن يُضيعَ
عُمرهُ فيما لا يُنجيه》
در غفلت آدمى همين بس که
عمر خود در راه چيزهايى که
او را نجات نمیدهد هدر کند
📗غررالحکم، حدیث ۷۰۷۵
احـٰادیث چهـٰارده¹⁴ معصوم
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❾ ↷💢 《عبـور مؤمنیـن از جهـ🔥ـنم》 مؤمنان هم از دوزخ میگذرند اما این ع
💢↶ #دانستنـیهایمــرگ ❿ ↷💢
《کسانی که به بهشت نمیروند》
⬅️ قسمت اول ← در قرآن کریم
در ارتباط با کسانی که وارد بهشت نمیشوند
آیات قرآن کریم چنین میگوید:
قرآن کریم مشرکان، متکبران و تکذیب
کنندگان آیات الهی را در زمره کسانی میداند
که هرگز به بهشت راه نخواهند یافت
❶ «کسانى که آیات ما را تکذیب کردند
و در برابر آن تکبر ورزیدندهرگز
درهاى آسمان به رویشان گشوده نمیشود
و هیچگاه داخل بهشت نخواهند شد
مگر اینکه شتر از سوراخ سوزن بگذرد
اینگونه گنهکاران را جزا مىدهیم
↲سوره اعراف، آیه ۴۰
❷ «به تحقیق آنان که گفتند که خدا
همان مسیح پسر مریم است کافر شدند
مسیح گفت: اى بنیاسرائیل، الله
پروردگار من و پروردگار خود را بپرستید
زیرا هر کس که براى خداوند شریکى
قرار دهد خدا بهشت را بر او حرام میکند
و جایگاه او آتش است و ستمکاران را
یاورى نیست
↲سوره مائده، آیه ۷۲
❸ و آنها که آیات ما را تکذیب کنند
و در برابر آن تکبر ورزند اهل دوزخاند
جاودانه در آن خواهند ماند
↲سوره اعراف، آیه ۳۶
با توجه به مطالب ارائه شده
میتوان گفت این گروهها هرگز وارد بهشت
نمیشوند در صورتی که مؤفق به توبه نشوند
اما در صورتی که توبه کنند
با توبه تمام گناهان بخشوده خواهد شد
حتی شرک
°❀°▪️°❀°▪️°❀°▪️°❀°
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
☑️ ⇦ کــانال احـادیـث
چـهــارده مـعـصــوم علیـهالسـلام
کلیــڪ ڪنید ⇩⇩⇩
➯ @ahadis14masuom
➯ @ahadis14masuom
💢↶ تفاوت دنیا گرایی و آخرت گرایی
💠🔹حجت الاسلام پناهیان
⬅️ فرق دنيا گرایی و آخرت گرایی
در اين است که
دنيا را اول میبینی
بعداً علاقه پيدا میکنی
ولی آخرت را بايد اول علاقه پيدا کنی
و بعداً ببينی
⬅️ حالا چگونه بايد نديدہ
به آخرت علاقه پيدا کنيم؟ ⇣
◽️راہ اصلی آن تفکر است
◽️راہ بعدی از دل بيرون کردن علاقه
به دنیای فانی و بیارزش است
◽️و راہ ديگرش
عمل کردن برای آخرت است