#سوال_دوازدهم
چراامام زمان(ع)ظهور نمی کنند؟ مانع عمده ی ظهور چیست؟
#پاسخ_سوال_امروز
یکی از شرایط عمده برای ظهور وجود یاورانی است که همراه امام بارقیام را بردوش بکشند و از یاری رهبر خوددست برندارند.
سدیر صیرفی در گفتگویی باامام صادق (ع) درباره ی عدم قیام می گوید:
حضرت مرا به خارج مدینه برد تا این که وقت نماز در محلی پیاده شدیم. امام صادق به جوانی که درآن نزدیکی بز می چراند نگاهی کرد و فرمود: ای سدیر به خدا قسم اگر پیروان من به تعداد این بزها بودند برجای نمی نشستم و قیام می کردم. سدیر می گوید بعد از تمام شدن نماز بزها را شمردم، عدد آن ها از هفده تجاوز نمی کرد.
تحقق این امر، شرط لازم است ولی کافی نیست بلکه باید زمینه های دیگر نیز فراهم شود. از جمله قابلیت مردم برای پذیرش "حق" است. به این معنا که عموم مردم و جامعه ی بشری(نه گروهی خاص ودر منطقه ای خاص) باید به درجه ای از معرفت برسند که دریابند حکومت ها و مکاتب ساخته ی بشر جوابگوی نیاز مردم نیست و به وسیله ی این ها سعادت و عدالت واقعی به بشر هدیه نمی شود.
خلاصه مردم باید ظهور عدالت را بخواهند و جهانیان را با زیباییهای دوران ظهور آشنا کنند و روحیه ی عدالت طلبی و ظلم ستیزی را همه جا گسترش دهند.
مرحوم خواجه طوسی در کتاب تجرید الاعتقاد علت غیبت امام را کوتاهی مردم می داند، چراکه اعمال و کردار مردم باعث شد امام ازمیان مردم برود.
بنابراین مردم باید راه غلطی را که رفته اند برگردند و امام را بخواهند تا
"ظهور صورت گیرد"
#آفتاب_مهر
#محققین_مرکز_تخصصی_مهدویت
@Ahle_Behesht
#سوال_سیزدهم
منظور از کشته شدن "شیطان" به دست امام زمان علیه السلام چیست؟
منتظر ارسال پاسخ تاپایان امروز بمانید.
@Ahle_Behesht
#سوال_امروز
منظور از کشته شدن شیطان به دست امام زمان چیست؟
#پاسخ_سوال_امروز
قرآن مجید نقل می کند که شیطان پس از این که به دلیل سجده نکردن برانسان و تمرد از دستور الهی رانده شد به خداوند گفت:
قال رب فانظرنی الی یوم یبعثون
پروردگارا مرا تاروزی که برانگیخته خواهند شد مهلت بده.
درواقع شیطان دو درخواست داشته:
1⃣ به او مهلت داده شود
2⃣ زمان این مهلت تاروز قیامت و مبعوث شدن بندگان باشد.
پاسخ حضرت حق به درخواست او چنین است:
قال فانک من المنظرین الی یوم الوقت المعلوم
(تو از مهلت یافتگانی تا روز و وقت معلوم)
خداوند متعال به او مهلت داده است و درخواست نخست اورا اجابت کرده است.
اما درخواست دوم او که خواسته بود تا روز قیامت مهلت داشته باشد اجابت نشده است.
پرسش این است که:
➖ وقت معلوم چه زمانی است؟
در بحارالانوار ج 60 ص 221 از امام صادق(ع) روایتی وارد شده است که ابن وهب از امام درباره ی سرنوشت ابلیس درآیه می پرسد که وقت معلوم چه روزی است؟
امام می فرمایند:
ای وهب آیا تصور می کنی آن روز زمانی است که خداوند مردم را مبعوث می کند؟
این چنین نیست. بلکه خداوند ابلیس را تا روز قیام قائم ما مهلت داده است.
آن هنگام امام زمان علیه السلام ابلیس را محکم می گیرد و گردن اورا می زند و آن روز زمان معلوم است.
البته قتل شیطان به معنای از بین رفتن همه ی شیاطین به ویژه انسان های شیطان صفت نیست،
زیرا تکلیف برقرار است و تکلیف، دائر مدار اختیار خیروشر است ضمن این که نفس اماره هم برای هرکس وجود دارد.
#آفتاب_مهر
#جمعی_از_محققین_مرکز_تخصصی_مهدویت
@Ahle_Behesht
#سوال_چهاردهم
برخی می گویند باتوجه به روایات درزمان امام مهدی(ع) امکان گناه کردن وجود ندارد. آیا این گفته ها درست است؟
پاسخ صحیح تاپایان امروز ارسال می شود.
@Ahle_Behesht
آموزه ی مهدویت و فرهنگ انتظار از مهم ترین سویه های فعال سازی اسلام سیاسی بوده و هست.
مهدویت به منزله ی عصاره ی اسلام اهل بیتی، نه تنها ایستاری، ارزشی و اعتقادی است بلکه به مثابه یک عامل ژئوپولیتیک اثرگذار در دنیای اسلام و جهان تشیع، نقش آفرینی می کند.
اسلام شیعی به طور اخص با قرار گرفتن روی گسل #انتظار_مهدی همواره در تحولات حوزه های سیاسی و فرهنگی جهان اسلام اثرگذار بوده است.
ایران، پایگاه شیعه ی دوازده امامی
و آموزه ی مهدویت، هسته ی مرکزی دیپلماسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از نظر افکار عمومی کشورهای غربی، شبح هولناکی است که خواب از چشم سیاست مداران دنیای غرب ربوده است.
#گزیده_ای_از_کتاب_غرب_و_مهدویت
@Ahle_Behesht
#پاسخ_سوال_امروز
این روایات نه فقط دلالت برعدم امکان گناه وبی اختیاربودن انسان نمی کند، بلکه کاملا دلالت بروجود اختیار و امکان گناه می کند که به توضیح نیاز دارد.
اولا
می دانیم که مقصود از عدل در این روایات عدل در مقابل ظلم است و این معنا از عدل در جایی امکان تحقق دارد که امکان ظلم باشد.
درجایی می توان گفت یک فعل عادلانه است که امکان ظالمانه بودن آن هم باشد.
اگر درجایی امکان ظلم نباشد و انسان مجبور به انجام یک طرف باشد، دیگر اطلاق عدل معنا ندارد.
نکته ی مهم دیگر این است که اختیار داشتن انسان بدین معنا نیست که حتما باید گناه یا ظلم کند. آن چه اختیار انسان را ثابت می کند، امکان گناه و ظلم است نه انجام آن.
📝پ؛ن
مثلا ما لفظ نابینا را درجایی به کار می بریم که امکان بینایی وجود داشته باشد، ولی در جایی که این امکان وجود ندارد اطلاق نابینایی معنا ندارد.
مثلا کسی نمی گوید که سنگ نابیناست ولی می شود گفت که فلان شخص نابیناست.
#سوال_پانزدهم
اگر در زمان امام عصر(عج) امکان گناه وجود دارد پس چرا ظلم و گناه صورت نمی گیرد یا بسیار اندک است؟
@Ahle_Behesht
#پاسخ_سوال_امروز
جواب این سوال به صورت بسیار زیبایی در روایاتی که ویژگی آن زمان را بیان می کند وارد شده است.
می دانیم که ریشه ی گناه، غلبه کردن هوای نفس بر عقل و خرد است و اگر انسان تابع عقل باشد و بر عواقب گناه بیندیشد هرگز گناه نمی کند.
در روایات وارد شده که در آن زمان، چون عقول کامل می شود وهوای نفس تابع عقل می گردد کسی به کسی ظلم نمی کند. گرچه امکان ظلم و گناه هست و اختیار هم باقی است.
باید توجه داشت انسانهای دوران ظهور همانند انسانهای دوران غیبت دارای اختیارند. آنان خود باید نیکی را بخواهند و به آن عمل کنند تا سزاوار دریافت پاداش الهی شده و به بهشت بروند. انسان مجبور، نه لایق پاداش است ونه مستحق مجازات و کیفر.
این که سخن از اجرای عدالت فراگیر است، نشانه ی این است که ممکن است فردی دچار خطا و اشتباه بشود ولی اگر رفتار او منجر به تجاوز به حقوق دیگران شد، به سرعت عدالت درباره ی او اجرا شده و مجازات می شود.
#کتاب_آفتاب_مهر
#یکصدو_ده_پرسش_و_پاسخ_مهدوی
#جمعی_از_محققین_مرکز_تخصصی_مهدویت
@Ahle_Behesht
▫️بسم الله الرحمن الرحیم
✍️ زیباترین خبر "مهدی آمد"
🔸در طول زندگی خبرهای زیادی شنیده ایم. خبرهای خوش و ناخوش.
🔸خیلی از خبرهابراثر مرور زمان فراموش شده است.
🔸خیلی از خبرها موجب خوشی محدود ما شده اند.
🔸خیلی از خبرها به ظاهر خوش بوده اند اما در حقیقت روح بلند انسان را سیراب نکرده اند.
🔸از خبر پیروزی در کنکور بسیار خوشحال شدم اما تا چقدر وقت؟
🔸 از خبر موفقیت های دیگر زندگی گه جزء آرزوهایم بود بارها خوشحال شدم اما دوباره آرزویی دیگر موجب شد آن نشاط از بین برود و انتظار خبری دیگر در من تقویت شد.
🔸 بی شک اگر این آرزوها هم برآورده شود انتظاری دیگر روی آن نشاط را خواهد پوشانید.
👈 به تعبیر شهید مطهری انسان همیشه دلزده است از چیزی که دارد و خواهان چیزی است که ندارد.
👈 کی می شود خبری را بشنویم که بر همه ی خبرها غلبه کند و اثرش لحطه به لحظه مست و بیتابم کند؟
👈 خبری که بعد از اون آرزویی برایم باقی نگذارد. پس این آرزو باید رفته رفته در من شکل بگیرد تا من را از ارزوهای کوچک و بچه گانه نجات دهد.
🔹چقدر آرزوهای کوچک موجب غفلت از آرزوهای کلان شده است.
🔹ای کاش آرزویی در من بود که بی ربط به آرزوهای دیگران نبود.
🔹ای کاش آرزوی ما مومنین به یک جا ختم می شد که اگر یکی به آرزویش می رسید من هم احساس می کردم به همان آرزو می رسیدم.
🔹ای کاش باهم نگاه می کردیم نه به هم.
🔹ای کاش در مقابل، یکی را برای دیدن انتخاب می کردیم.
🔹 یکی که معنی همه ارزوهای ماست. یکی که همه ی مارا یکی می کرد.
🔹ای کاش آرزوی ما مزاحم آرزوهای همدیگر نبود.
🔹ای کاش برای رسیدن به آرزوهایم منتظر شکست دیگران در آرزوهایش نبودم.
👈 مثلا برای رسیدن به رتبه های بالای کنکور باید آرزوی شکست برای بقیه دانش آموزان کرد و یا حد اقل موفقیت من موجب شکست دیگری خواهد شد.
👈 اما برای رفتن به بهشت نیاز به جهنمی کردن دیگران نیست بلکه شرط آن ارزوی بهشتی شدن همه انسانهاست.
در نتیجه بهترین خبر و خوش ترین خبر در طول زندگی ما هیچ خبری نیست مگر اینکه بشنویم :
🌹مجری عدالت آمد.
🔸این زمانی به ما لذت خواهد بخشید که از ظلم برنجیم. از محرومیت میلیونها انسان آزار ببینیم. از کشته شدن هزاران انسان بی گناه رنج ببریم.
🔸زمانی از این خبر شاد خواهیم شد و زمانی در انتظار این خوش ترین خبر خواهیم ماند که در دنیای وجود ما بیچارگانی هم باشند که آوره شده در حالیکه حق زندگی دارند. در دنیای ما هزاران زن و مرد مستضعف باشند که ناله شان بلند است که بداد ما برسید.
🌲اگر برای خود دنیایی ترسیم کرده باشیم که فقط خود و زن و فرزندم در این دنیای کوچک زندگی می کنند هیچ صدای ناله ای نخواهیم شنید و در نتیجه هیچ آرزویی برای برآورده کردن آن ناله در ما بوجود نخواهد آمد و هیچ نجاتی هم ما را شاد نخواهد کرد.
🌲این است که منتظران واقعی کسانی هستند که خوش ترین خبرهای عمرشان به همه عالَم مربوط می شود نه فقط منتظر خبرهای خوشی هستند که خود و خانواده شان را بیشتر در بر نمی گیرد.
🌲اهل درد اهل انتظارند. اهل درد اهل نجات عالم از ظلم و ستمند.
🌲اینها فریاد قرآن را می شنوند که می فرماید چرا در راه نجات مستضعفین که از شهر و دیار خود رانده شده اندکار زار نمی کنید و مستضعفین را از دست آنها نجات نمی دهید. اینها دیگر به خود اجازه نمی دهند که شعار بدهند نه غزه نه لبنان ..
🌹 ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْکَ نَصِيراً «75- نساء»
🌲در دنیای مجاهدان راه حق، همه دردمندان قرار دارند که منتظر همت مردانه آنانند. و در دنیای بی دردان تنها حفظ خودِ حیوانی و هوسهای حیوانی است که اجازه نمی دهد صدای هیچ مظلومی به گوششان بخورد و به تعبیر قرآن همه همتشان چاق کردن خود حیوانی آنهاست .(قد اهمتهم انفسهم)
🌲حال که معلوم شد زیبایی انتظار بستگی به زیبایی نگاه عمیق منتظر دارد بیاییم از هیچ کاری برای سهولت در امرمنجی عالم کوتاهی نکنیم و مردانه به انتظار امام قائم بایستیم و نه به انتظار امام غایب بنشینیم.
#استاد_سید_رضا_واجدی
@Ahle_Behesht