✂️ برشی از یک کتاب
#واجب_ترین کار حکومت چیه ؟
در نظر اسلام ، و بنابر تعالیم این دین، یکی از مهمترین عوامل اساسی برای قوام و دوام اجتماع، قسط است و بر پا داشتن و مراعات کردن هماره آن . و قسط چیزی جز به وجود آوردن توازن اقتصادی و اجتماعی در همه قشرها نیست، و این خود از واجبات اساسی حکومت اسلامی است . زیرا که فقه اسلامی انفال و اراضی و منابع ثروت و كانها و انواع بهره برداری کمی و کیفی از آنها را در اختیار دستگاه فرمانروای بر مسلمانان قرار داده است ، و چنین است آنچه با عناوین ثانویه و احکام ولائیه در اختیار هیئت حاکمه قرار گرفته باشد ؛ بنابراین ، اقدام کردن برای تعدیل زمینه های مالی و از بین بردن فقر از سر راه اجتماع و نابود کردن تكاثر و جلوگیری از ذخیره کردن مال ، کار حاکمیت است . و حاکمیت صالح همانگونه عمل خواهد کرد ، و اموال و معادن و واردات و توزیع و نرخ گذاری در اختیار عده ای از متکاثران و شادخواران قرار نخواهد گرفت ، و مال از تراز الاهی و جایگاه حیاتی و محدوده قوامی و طبیعت توازنی خود خارج نخواهد شد ، و در جامعه حالتی ضد توازن و تعادل مالی پدید نخواهد آمد . در جز صورت یادشده ، دو پدیده «استکبار مالی» و «استضعاف مالی» در جامعه آشکار خواهد شد ، و مردمان را به اکثریتی تشکیل یافته از فقیران و تیره روزان ، و اقلیتی از ثروتمندان شکمباره و ولخرج تقسیم خواهد کرد . و آشکار است که این کیفیت شیطانی منحرف ، اجتماع را به پرتگاههای سقوط و از هم گسیختگی ، و مسلمانان را به مغاک تباهی و اضمحلال پر تاب خواهد کرد .
📚 الحیاة ، ج ۳ ، محمدرضا حکیمی ، ص ۱۶۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#زشتی_فقر
هر کس که #زشتی و فسادِ #فقر را احساس نکند و مبارزهٔ با آن را #واجب نشمارد ، نه برای #دین محتوایی می شناسد و نه برای #عدالت معنایی و نه برای #انسان جایگاهی و نه برای پایه های زندگی اصالتی ...
📚 الحیاة ، محمد رضا حکیمی ، ج ۳ ، ص ۲۸۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#ریشه_تعصب
تعصب هم دلیل دارد و هم علت ، دلیل مهم تعصب ، جهل به اختلافات فکری و تفاوت افراد است . آنکه به گستردگی اختلافات و تفاوت افراد جاهل است ، متعصب است و انتظار دارد همه مانند او بیندیشند . ولی آنکه اختلافشناس است و با چند فرهنگ آشناست و با اصنافِ مختلف مردم مصاحبت دارد ، بردبار و آسانگیر است . هرچه انسان بیشتر بداند ، کمتر تعصب میورزد و هر چه کمتر بداند بیشتر . در پیش از امام صادق (ع) نقل کردیم که اگر مردم میدانستند که خداوند چگونه آنها را آفریده است ، کسی دیگری را ملامت نمیکرد . شاهد اینکه چون روانشناسان میدانند که انسانها متفاوتند ، کسی را ملامت نمیکنند و حتی در توجیه فعل برخی مجرمان علت میآورند و مجرم را بیمار میشمارند و بیش از دیگران بُردبار و آسانگیرند .
اما علت تعصب به اخلاق افراد برمیگردد . در روانشناسی ثابت شده است که برخی در شمار تیپهای هیجانی هستند و سریعالتأثیر و زود خشم و پرخاشگرند . این افراد با کوچکترین بهانهای برانگیخته و خشمگین میشوند و واکنش هیجانی نشان میدهند . اشخاص متعصب در شمار این گروهند و هیچ متعصبی را نمیتوان یافت مگر اینکه عصبی و هیجانی و پرخاشگر است. تعصب بیش از اینکه دلیل داشته باشد ، علت دارد و علت آن در اخلاق افراد است.
📚 همه ما برادریم ، محمد اسفندیاری، ص ۹۰ و ۹۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
💢 مبارزه با بیعدالتی مُهلت نمی خواهد ...
۲۲ بهمن ، سالگرد انقلاب ارزشها گرامی باد
📚 الحیاة ، ج ۳ ، محمد رضا حکیمی ، ص ۳۵۶
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
میرزا ملکم خان در «رساله تنظیمات» خطاب به ناصرالدين شاه نوشت:
معایب حکمرانی ایران و شکوه سلطنت فرنگ در اداره اختیاری و اداره قانونی است ... اداره قانونی یعنی معجزات ترقی فرنگ ، ادارۂ اختیاری یعنی عظمت
خرابی های آسیا .
پس چارۂ معایب و راه ترقی این است که اداره اختیاری مبدل گردد به اداره قانونی
📚 تحولات سیاسی و اجتماعی ایران از ۱۲۲۸ الی ۱۳۲۰ ، مرتضی نعمتی زرگران ، ص ۱۰۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#دگرگونی
انسان از صبح تا شام با چیزهایی شاد می شود و از چیزهایی می رنجد . چیزهایی در او مؤثر هستند . هنگامی که این مؤثرها و محرک ها از درجه وجودی انسان پایین تر باشند و با این وصف او را دگرگون کنند ، در این هنگام خسارت وجودی انسان آغاز می شود . این برای ما طبیعی است که اگر فرشمان بدون هیچ گونه کوتاهی سوخت ، یا ماشینمان آتش گرفت و یا موهای سرمان ریخت و کچل
شدیم ، برای ما طبیعی است که صدمه می خوریم ؛ ولی مسئله از همین جا آغاز می شود که باید این طبیعت ها و این طبیعیها محاکمه شوند . چرا من به خاطر چیزهایی که از لحاظ وجودی پایین تر از من هستند ، صدمه می خورم؟ آنچه که بر روی من اثر می گذارد ، همان نشان دهنده جریان وجود من است .
📚 وقتی که از خودت می سوزی ، علی صفایی حائری ، ص ۲۵
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
سعادت و عاقبت خیر ، دائر مدار شناسنامه و اسم گذاری نیست ، بلکه دائر مدار حقیقت است .
📚 المیزان ج ۳ ، محمد حسین طباطبایی ، ص ۳۳۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نمایش یا #سازندگی
گاهی من در مقام نمایش هستم و گاهی در مقام سازندگی . در هنگام نمایش و ریاء ناچار عیبها را بزک می کنم و از کمبودها چشم میپوشم و چشم ها را می پوشانم. ولی در مقام ساختن و پروراندن ، عیب ها را بیشتر و بزرگ تر می کنم تا خوب تر ببینمشان . میکرب ها را در زیر ذره بین میگذارند تا بزرگ تر و مشخص تر شوند و طرز کارشان و راه خنثی کردنشان بدست بیاید . وقتی می خواهی ماشین قراضه ات را بفروشی ، هیچ دوست نداری که خریداری زیر جُلش را بالا بیاورد . ولی آنجا که می خواهی سفر دور و دراز و پر ارزشی را شروع کنی، هی خودت را به این طرف و آن طرف می زنی تا چیزی از چشم نیفتد و عیبی باقی نماند . آنها که در صدد خود فروشی نیستند و در مقام خود سازی بر آمده اند ، اینها نقد و نمایاندن ها را هدیه می دانند . اینها که برای خود طرحی دارند و با خود کاری را شروع کرده اند و تولدی را آغاز نموده اند ، عیبگویی ها ، برایشان ارمغان است که امام می فرمود: رحم الله من أهدى إلى عيوبي
درود بر آن کس که عیب هایم را به من هدیه داد...
📚روش نقد ، ج ۱ ، علی صفایی حائری
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
پرسشی مهم
جوانی می پرسید که ، چه شده که خدا با اینکه می گویند حتی میان ما و خود ما واسطه است و ما را به خود آگاهی و خودخواهی رسانده ، این همه مورد انکار و شک و کفر قرار می گیرد ؟
گفتم : کفر به خدا ، از کفر به انسان مایه گرفته . تو که خودت را در همین سطح از تکرار و ابتذال و تنوع دیده ای ، دیگر به حرکتی دست نخواهی زد و به تحرکی دست نخواهی یافت و این است که جهتی نامحدود نخواهی خواست ، که تو را با این اشتهای کور، یک لقمه دنیا هم کافی است و زیادی است و بیشتر از رفاه برای تو ضرورتی ندارد . هدی و جهت یابی نمی خواهی ، بشری و ادامه نمی خواهی و این است که نه به این جهت پیوندی خواهی داشت و نمازی به پا خواهی کرد؛ «يقيمون الصلوة» و نه با جامعه و مردم خویش ارتباطی خواهی داشت؛ «یوتون الزكوة» و نه ادامه ای خواهی پذیرفت ، که تو با کارهای زینت شده و بزک شده دل خوشی و سرگردانی . در یک مدار بسته در رفت و آمدی ، که جهتی نداری و جریانی را نخواسته ای و این است که تو با آن نیروی عظیم و آن ترکیب حرکت ساز در پشت دیوارهای ابتذال ، رنج بدی خواهی داشت و در ادامه ات خسارت بارتر خواهی بود
📚 صراط ، علی صفایی حائری ، ص ۵۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#حقیقت_دین
نبوت انگیزه ای است الهی ونهضتی است حقیقی که آرمانش گسترش کلمه دین است و حقیقت دین ، تعدیل مجتمع بشری در سیر زندگی است که البته تعدیل حیات فردی را نیز به دنبال دارد ، ( تعديل عقائد ، اخلاق و اعمالش) که در نتیجه پیروی از آن آدمی به منزلت واقعی خود که فطرت و خلقت خاص خودش به او داده ، می رسد و باز در نتیجه تعدیل مجتمع وصالح ساختن جو اجتماع حریت وتوفیق به دست آوردن تکامل فطری را بطور عادلانه به او می دهند و به تک تک افراد هم در بهره مندی از جهات حیات در آنچه فکر واراده اش او را به سوی آن هدایت می کند حریت مطلقه می دهد ، ولی در آنچه مضر به حال جامعه باشد آزادیش را سلب می نماید .
📚 تفسیر المیزان ج ۳، سید محمد حسین طباطبایی ، ص ۳۹۱
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#تلاش_عظیم_انسان_برای_چیست؟
تلاش های عظیم انسان ، همه جواب فریادهایی است که در او غوغا کرده اند ، و پاسخ نیازهایی است که او را اسیر ساخته اند . اگر این نیازها و فریادها نبود، زندگی همچون گورستانی ، آرام
می گرفت. هنگامی که شب ها در فضای آرام، صدای چرخ ها تاب می خورد و هنگامی که نزدیکی های صبح صدای قدم ها ، ساز می زند و هنگامی که در سپیده دم ، خش خش جاروها و زمزمه های نرم ، تو را صدا می زنند و به مهمانی روز می خوانند می توانی شروع این فریاد و تپش این نیاز را احساس کنی .
هدف این تلاش ها ، تأمین این نیازهاست.
📚 روش نقد ، ج ۱ ، علی صفایی حائری ، ص ۳۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed