eitaa logo
برشی از یک کتاب
4.3هزار دنبال‌کننده
204 عکس
41 ویدیو
2 فایل
ارتباط با من : @Ammar12 تبادل و تبلیغ : @Mohajer1214 _ هدف، ارائه طریق و الگوست _ با #ایتا و #تلگرام کسی فیلسوف نمی‌شود _ باید کتاب خواند... کتابِ خوب
مشاهده در ایتا
دانلود
✂️ برشی از یک کتاب هیهات ، که غرور و خودخواهی ، وحدت انقلاب ما را نیز خدشه دار کرد ، تفرقه و تشتت به وجود آورد ، اختلاف و زد و خوردها اوج گرفت ، مردم ساده و عامی را « بدبین » کرد ؛ تا جایی که عده زیادی زده شدند . هر روز ضعیف تر شدیم ، دشمنان بیشتر جلو آمدند ، مستضعفان ناامید شدند و همان اختلاف و مشکلاتی که برای انقلاب ها و ملت های دیگر وجود داشت برای ما نیز پدیدار شد و نشان داد که ما هم به درجه رشد نرسیده ایم و کامل نشده ایم و زمان زیادی می خواهد که شایسته چنین انقلابی شویم . 📚 حماسه ، عشق و عرفان ، مصطفی چمران ، ص 40 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
💢 حرف حساب وجدان و فطرت انسانی و فرهنگ ایرانی به ما یاد داده که اگر چیزی یا نعمتی را در اختیار داریم که دیگران از داشتن آن محروم هستند ، برای همدردی با دیگران سعی در « سِتر و پنهان کردن » آن می کنیم . مثالی می زنم شاید برایتان ملموس تر شود " احتمالاً برایتان پیش آمده هنگامی که به بازار می روید تا میوه ی نوبرانه تهیه کنید و به منزل ببرید ؛ سعی می کنید آن را در نایلون سیاهی قرار دهید تا مبادا چشم ناتوانی به آن بیافتد و دلش بخواهد و ... خواهران سرزمینم ایران " « زیبایی » نعمتی است که خدا به شما اعطا کرده است ، در این ایام که به خیابان های شهرتان می روید یا در اماکن عمومی شهرتان حاضر می شوید ؛ فرای از « نگاه و ابعاد اعتقادی » به این بیاندیشید که شاید ؛ چشمان جوانی با دیدن زیبایی های شما ؛ در دلش آشوبی به پا شود و بنا به دلایل متعددی ناتوان باشد . خواهرم ، همانگونه که مقداری میوه را برای آرامش دل ناتوانی « سِتر و پنهان » می کنید . « سترِ زینت های خود را نیز به جا آورید تا مبادا دلی را ... » 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب با تفکر در مقدار استعدادها ، می یابیم که انسان چقدر ادامه دارد و در نتیجه هستی تا کجا گسترده می شود . ما از مقدار ( نفتی ) که در چراغ است می توانیم حدود روشن بودنش را حدس بزنیم و از مقدار سوختی که در ماشین است ، حدود( حرکت ) آن را و ...ما از استعدادهای( اضافی ) جنین در شکم مادر ، کشف می کنیم که او برای نُه ماه نیست و برای این محدوده نیست ، چون او در آن جا بدست و پا و ... کاری ندارد . در آن محدوده به بیش از جُفت نیاز نیست . در نتیجه ما از « استعدادهای عظیم انسان » کشف می کنیم که برای این محدوده هفتاد ساله نیست . که غرایز اجتماعی در کندو ، جامعه ای را ساخته که هنوز انسان به آن نرسیده است . تضادها و استعدادها و پای آزاد او ، بی نهایت سرمایه است و در نتیجه انسان بی نهایت ادامه خواهد داشت و هنگامی که انسان بی نهایت سرمایه داشته باشد و بی نهایت ادامه بیابد . جهان هستی تا بی نهایت گسترده خواهد بود و برای این بی نهایت راه نه تنها به فکر و عقل که به وحی هم نیاز است ، چون فکر و عقل ما به تمام راه احاطه ندارد و نمی تواند ما را برای این راه دراز ، آماده کند . 📚 مسئولیت و سازندگی ، علی صفایی حائری ، ص 156 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب یک انسان مسئول در برابر جامعه و متعهدِ رسالتی برای مردم و مجاهدِ راه یک عقیده انسانی ، باید « زندگی فردیش » را بر دو « اصل منفی » استوار کند تا « زندگی اجتماعی و اعتقادیش » بر « اصل مثبت » پایدار بماند : 🔹اول : « نداشته باشد » تا برای « حفظش » محافظه کار نشود . 🔹دوم : باید « نخواسته باشد » تا برای « کسبش » نلغزد و ضعف نشان ندهد . پارسایی و قناعت او ، پشتوانه استقلال و آزادگی و دلیری و پایداری او است و این است معنی « زهد انقلابی » که نویسندگان و متفکران و مبارزان بزرگ اجتماعی امروز اصطلاح کرده اند ، این است معنی « زهد علی علیه السلام » 📚 پدر ، مادر ، ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 167 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✂️ برشی از یک تذکر #برای_آنان_که_اندیشه_میکنند 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
💢 حرف حساب ظهور ، در جمعه ها نیست " در جُمجُمه هاست " 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب مسأله معجزه ، احتیاج به توجیه ندارد که تمامی هستی معجزه است . طبیعت ، معجزه ای است که ما با آن « مأنوس » شده ایم و معجزه ، طبیعتی است که هنوز با آن « مأنوس » نشده ایم . معجزه ، طبیعت (نامأنوس) است و طبیعت معجزه (مأنوس) . ما همیشه می پرسیم : چرا آتش ابراهیم را نسوزاند ؟ در حالی که سؤال این است چرا باید آتش بسوزاند ؟ این پیوست و علیّت از کجا به وجود آمده است ؟ چرا عصای موسی مار شد ؟ ما می بینیم در هستی مولکول ها مار می شوند ، فیل می شوند ، کرگدن می شوند . این ها در اثر نظامی به وجود آمده اند . مگر این ها اعجاز نیستند ؟ این ها هم اعجازند . با این تفاوت که ما با آن ها مأنوس شده ایم و به خاطر همین است که راحت می پذیریم وگرنه پرواز پشه ها هم اعجاز است . 📚 حرکت ، علی صفایی حائری ، ص 87 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
💢 حرف حساب چرا برخی ها اصرار دارند بر اینکه در مراسمات مذهبی از اهل بیت《تنها》وجوهِ (فوق بشری گونه) ارائه دهند ، مگر نه این است که آنها انسان بوده اند ؟ امروز پای منبری در خصوص ولادت حضرت زینب سلام الله علیها " نشسته بودم در حالی که بعد از اتمام سخنرانی روحانیِ صاحب مجلس ؛ اینگونه به من القاء شد که اهل بیت و آل محمد " منجمله حضرت زینب " چهره هایی《فرازمینی》هستند و به هیچ عنوان نمی شود آنها را اُسوه و الگو برای خود قرار داد ، علما ، روحانیون ، خطیبان ، تریبون داران " شما را به خدا کمی هم از《چهره انسانی》آنها برای این نسل بگوئید . این اندازه آل محمد (ص) را دست نیافتنی برای این نسل معرفی نکنید " آل محمد صلی الله علیه و آله و سلم "《انسانِ مافوق》هستند نه《مافوقِ انسان》. 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب ما می گوییم که برای تقوی « معیاری » بگذارید که قابل قبول همگان باشد ، و هر کس متقی تر است بالاتر باشد ( إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُم . حجرات 13 ) ما به شدت طرفدار تقوی هستیم ، ما اصلا حاضر نیستیم با آدم غیر متقی کار کنیم ، ولی « تقوی چیست ؟ » آیا « ریش گذاشتن است » ، آیا ادعاهای گزاف بافتن است ؟ آیا حرف های گنده زدن است ؟ کسانی « ادعای تقوی » می کنند که در نظر من « بی تقوی ترین » آدم ها هستند ، اسم « اسلام و انقلاب را ضایع می کنند » ، دروغ ، تهمت ، شارلاتانی ، زد و بند و حقه بازی ، لجن مال کردن مردم بی گناه ، شایعه دروغ ساختن و مخالفین خود را با قلدری و زرنگی از میدان به در بردن ، این ها متقی نیستند و نمی توانند معیار خوبی برای ایمان و انقلاب و اسلام باشند . « شما آدم متقی به من نشان بدهید ، پای او را می بوسم » ، او را بر سر چشم خود می گذارم ، و هر متخصصی را وا می دارم که در مقابلش تعظیم کند ، و مسلماً بدانید هیچ کس از تقوی زده نمی شود و آن را نفی نمی کند ، مگر آن که در خودش غش باشد . 📚 حماسه ، عشق و عرفان ، مصطفی چمران ، ص 87 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب آن خدا و دینی که من به آن معتقدم « دین توجیه فقر نیست » ، دینی است که فقر را همسایه دیوار به دیوار کفر می شمارد . ابوذر بزرگترین تربیت شده علی و پیغمبر است که می گوید : « وقتی فقر از در یک خانه وارد خانه می شود ، دین از در دیگر بیرون می رود » علی که اسلام مجسم است به فرزندش زنهار می دهد که : « پسرکم از فقر به خدا پناه جوی ، که ناقص کننده دین و دهشت زای عقل است و عامل نفرت و بغض » پس آن مذهبی که در فقر و بدبختی رشد می کند مذهب ما(نیست) ، آن یک ریاضت کشی فردی و صوفیانه هندی و مسیحی است ، اسلام در عزت و در ثروت و در قدرت و در جهاد وجود دارد . 📚 پدر ، مادر ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 92 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب حکومت اسلامی می خواهد انسان با ( انتخاب خودش ) راه بیفتد و برپا بایستد . اگر میخواست آدم ها را به پا بدارد خیلی کارش آسان بود . تمام عقب ماندن و کندی پیشرفت اسلام ، از همین « آزادیی »است که می دهد و از همین زمینه ای است که برای انتخاب انسان می سازد . اسلام اگر می خواست خلق را بغلطاند خیلی زودتر به مقصد می رسید . علی می توانست با یک صدم پولی که معاویه می داد ، معاویه را با ریش و سبیلش خفه کند و از میدان به در برد . این ها نمی خواهند حکومت کنند . می خواهند خلق با « انتخاب خویش » آن ها را برگزینند . و این است که عقب می مانند ، در حالی که دیگران جلودار شده اند . 📚 بررسی ، علی صفایی حائری ، ص 58 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب بین سعادت و شقاوت یک قدم بیش تر فاصله نیست و آن قدمی است که بر « هوای نفس » گذاشته شود . 📚 حماسه ، عشق و عرفان ، دکتر مصطفی چمران ، ص 166 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب دین مقدس « اسلام » در حال حاضر بیش از هر چیز دیگر از ناحیه برخی از کسانی که مدعی حمایت از آن هستند ضربه و صدمه می بیند . هجوم « استعمار غربی » با عوامل مرئی و نامرئی اش از یک طرف و قصور یا تقصیر بسیاری از « مدعیان حمایت از اسلام » در این عصر از طرف دیگر ، سبب شده که اندیشه های اسلامی در زمینه های مختلف از اصول گرفته تا فروع ، مورد هجوم و حمله قرار می گیرد . 📚 عدل الهی ، مرتضی مطهری ، ص 14 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب ⭕️ شعری بسیار زیبا... ▪️الا ای شیعه می دانی که مهدی یاوری، زهرا شدن دارد؟ / و زهرایی شدن، دل خون شدن، دریا دلی دارد؟ ▫️دلت خون میشود از جهل این مردم، که می دانند شأنش را/ ولی دلهایشان سنگ است/ و رسم و شیوه مردانگی در بینشان مُرده ست/ و دنیا دلبرانه هم دل و هم دینشان بُرده ست ▪️چه تلخ اما چه زیبا مادری بین در و دیوار/ ندا سر داد یا مهدی/ برای یاری دین و علی فرمود یا مهدی/ بشارت داد فرزندان خود را در دل تاریخ/ که هرجا سخت شد کارجهان، گویید یا مهدی ▫️ولی افسوس مهدی را رها کردیم/ بپای نفس و دنیا، برای ذره ای حب ریاست/ نه مهدی را، که زهرا را فدا کردیم/ شب ظلمانی شیعه، فقط خورشید میخواهد/ و ما دلخوش به نور شمع دنیاییم و در حقش جفا کردیم ▪️بدان مهدی زهرا، یارِ زهرایی ندارد/ اگر یارش شویم از راه می آید/ برون از غیبت طولانی و جانکاه می آید/ و این دنیا بسمت ما، بسمت شیعه آل علی، با چهره ی دلخواه می آید ایام شهادت سلام الله علیها را محضر فرزند عزیزشان و شما تسلیت عرض میکنیم. 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
4_5911532908211865090.mp3
3.13M
✂️ برشی از یک اتفاق #کیروش_فوتبال_تحقیر 🔺درآمد میلیونی مربی اجنبی ☑️ اگر از بین فوتبالیست‌های ما مردی همچون حسن طهرانی مقدم بود، می‌گفت ما مشکل ارز داریم، چرا باید برای یک مربی خارجی، ساعتی ۵ میلیون تومان (در روز ۱۲۰ میلیون تومان) ارز از کشور ما خارج شود؟! کی‌روش را بیرون می‌انداخت و میگفت خودم تیم فوتبال را بالا می‌برم. #فیش_نجومی_کیروش ▫️استاد حسن عباسی - ۱۱ آذر ۹۷ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب مادام که تلقی ما از انسان و برداشت ما از خویشتن دگرگون نشده ، مادام که « نقش انسان » مجهول مانده و بینش او از این نقش در حد تنوع ، در حد زندگی تکراری و مدار بسته ، در حد خوشی ها و سرگرمی ها ، در حد بازیگر شدن و بازیچه ماندن ، و تماشاچی بودن خلاصه شده ، مادام که زندگی جز نمایش و بازی ، باری ندارد ، ناچار سنگینی حجاب طبیعی است ... مادام که تلقی ما از خویش عوض نشود ، حجاب هیچ مفهومی نخواهد داشت و چیزی جز کفن سیاه و قبرستان خانه و مرگ نشاط زندگی و نابودی شادی ها ، عنوان نخواهد گرفت . و هزار عذرخواهی داشت که خودت را از آن آزاد کنی : که پاکی زن در لباسش نیست ، چادرهای کثیف و لجن بی شماره اند . که من پاکم چه منّتم به خاکه ، که من راه خودم را می روم ، چشمشان کور نگاه نکنند . که اصلاً دل باید پاک باشد . که چادر ، بیشتر مرد را کنجکاو می کند . که این مسائل در کشورهای مترقی کاملاً حل شده و دیگر مسأله ای نیست . که روابط آزاد طبیعی است . که محدودیت عقده می آورد و محرومیت ، سرکشی را می زاید و خلاصه هزار عذر و توجیه و تازه اگر مجبور بشوی بخاطر ترس و عشقی ، حجاب بگیری ، تازه خود حجاب تو می شود بازی تو . 📚 روابط متکامل ، علی صفایی حائری ، ص 39 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب استاد جوادی آملی در تحلیل این گونه ادعیه می فرمایند : استغفاری که در این دعاها آمده ، « استغفار دفعی » است ، یعنی استغفاری که مانع عروض غفلت و گناه می شود نه استغفار « رفعی » که برای آمرزش گناه و خطای موجود است . مَثل آن مِثل کسی است که پارچه ای برای آینه شفاف آویزان می کند تا غبار بر آن ننشیند ، نه مانند کسی که بر روی آینه غبار گرفته اش دستمال می کشد تا غبار آن را بزداید . 📚 ادب فنای مقربان ، جوادی آملی ، ج 3 ص 263 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب ؟ از کدام قرآن سخن می گویی برادر روشنفکرم ! استاد ، دانشجو ، مترجم ، نویسنده ، هنرمند و آزادیخواه و متعهدی که از انحطاط جامعه و جمود فکر و ضعف فرهنگ محیط خویش رنج می بری ! کدام قرآن ؟ مگر اساساً قرآن را کسی ؛ چه توی مخالف و چه اوی موافق می شناسد که درباره اش قضاوت می کنی ؟ یک عامی متعصب حق دارد که قرآن را نخوانده و نشناخته و نفهمیده بپذیرد و ایمان داشته باشد ، اما تو روشنفکر منصف حق نداری آن را « نگشوده » و « نیندیشده و نفهمیده » رد کنی و بدان ایمان نداشته باشی . بر عکسِ آن چه می پنداری ، از هنگامی که قرآن از سخن گفتن با پیروانش باز ماند و تنش را پرستیدند و روحش و فکرش و سخنش را رها کردند ، مسلمانان به خرافه پرستی و ضعف اجتماعی و جمود فکری و تعصب های شبه مذهبی و انحطاط علمی و اقتصادی و سیاسی افتادند . 📚 پدر ، مادر ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 106 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب اگر به هر دلیل ؛ موجّه یا ناموجّه ؛ نتوانستیم ، تعالیم حکومتی و اجتماعی و اقتصادی و عدالتی و معیشتی دین را تحقق بخشیم، نباید تعالیم جاودان و ابدی و بیمانند دین خدا را، به منظور توجیه خود، تضییع کنیم!... باید با صراحت و قاطعیت بگوییم، نشد... یا نتوانستیم یا نخواستیم، یا نگذاشتند، یا... به هر حال هیچ چیزی بی علت نیست: علت ذاتی یا علت عرضی. در احکام اسلام، در صورت شناخت درست آنها علت ذاتی برای عمل نشدن وجود ندارد. هرچه هست علت های عرضی است، یعنی: هرجا مشکلی هست، در حُکام است نه در احکام. 📚 منهای فقر، محمد رضا حکیمی_ص۲۳ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب یکی از اهم مراقبات، این است که انسان واردات و صادرات دهانش را مواظب باشد . آن لقمه نانی را که به دهان می گذارد اگر از روی حساب نباشد، هرزه خوار می شود . و انسان هرزه خوار ، هرزه گو می گردد . آن دهانی که وارداتش آلوده است ، صادراتش نیز آلوده است . انسانی که واردات گوشش یاوه و هرزه و گزاف است ، صادراتش نیز آنچنان خواهد بود ، قلم هرزه و نوشته های زهرآگین خواهد داشت . چرا دفتر وجود و صحیفه نفست را به اینگونه اباطیل پر میکنی . یکی از عهد های 《شیخ رئیس》در رساله عهدش این است که رمان و قصه های باطل نخواند . حرفها و افسانه های باطل ، دهن و ذهن را کج و معوج می کند ، و نفس را از درست اندیشی و درست یابی منحرف می کند. 📚 آیت ا... حسن زاده آملی_ مجموعه مقالات ص۳۷ 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب راستی بیایید انقلابی باشیم ، از گذشته ها هم می گذرم ، انتظاری ندارم که کسی در گذشته انقلابی گری خود را ثابت کرده باشد ، بیایید از امروز ما انقلابی باشیم ، من حاضرم ، اگر شما هم حاضرید بسم الله. بیایید از نظر اخلاقی معیارهای اسلامی را اجرا کنیم ، از نظر فداکاری همه ی وجود خود را برای خدا و مردم بدانیم و همه ی مصالح خود را فدا کنیم . از نظر زندگی ، همه ی تعلقات مادی حیات ، زندگی اشرافی ، اسراف بازی ، تجملات و همه ی زرق و برق زندگی را فراموش کنیم و علی وار زندگی کنیم ، بیایید کار کنیم ، فداکاری کنیم ، « شعار ندهیم ، تهمت نزنیم » عقب ماندگی خود را سرکوفت به دیگران نزنیم ، به جای آنکه خود را مؤاخذه کنیم دیگران را متهم ننماییم . 📚 حماسه ، عشق و عرفان ، مصطفی چمران ، ص70 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب شیعیانی که در زمان ما درباره ائمه ( ع ) مطلب می نویسند نیز ، آنچه که ( کلینی و صدوق و مفید ) و دیگران از صدها سال پیش گفته اند را در ( لفظ و معنا ) تکرار می کنند و توجه ندارند که آنچه این بزرگان نوشته اند و تلاش قابل ستایشی که داشته اند ، با زمان و دوران خودشان هماهنگی داشت و بیان شایسته ای از واقعیت ها ی آنروزیشان بشمار رفته ولی پس از این همه تحول و پیشرفت و تکامل در اندیشه ها و ذهن ها و بیگانگی انسان معاصر با انسان آن زمان در دیدگاه و اندیشه و منطق و برخوردش با زندگی ، دیگر « نه پذیرفته است » ونه « سودمند » که بخواهیم با چنان ( شیوه ها و معجزاتی ) عظمت و بزرگی اشخاص را نشان دهیم و ناگزیر باید در پرتو جریان های تازه و پیشرفت های حاصله و آثاری که از هر کس بجای مانده ، بزرگواری و شخصیت والایش را مورد بررسی قرار دهیم که در آثار اهل بیت ( ع ) برای نشان دادن عظمت و بزرگی آنان چیزهای پربارتر و غنی تر از معجزات و کرامات یافت می شود و در این سخن به گزاف نرفته ام که : هر پژوهشگری می تواند آن چنان کراماتی از زندگی و آثار بجای مانده از ایشان استخراج کند که نوابغ زمان در هر شأن و مقام والایی که قرار داشته باشند ، بدانها مباهات کنند و اگر جز شیعه ، همانند علی و فرزندانش را داشتند ، دنیا را از آثار و بزرگواری های ایشان پر می کردند و گنج های بی شماری از راز و امتیاز آن ها بر می شمردند . 📚 زندگی دوازده امام ، هاشم معروف الحسنی ، ص 13 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب یک عده ای می گویند : بابا ! خدا بزرگ تر از آن است که بنده هایش را عِقاب کند . او بزرگ و عظیم و رحیم است . مادر بچه اش را نمی سوزاند ، آن وقت خدا بسوزاند ؟! عمو ! برو ، خدا بچه هایش را نمی سوزاند آن ها را دوست دارد . یک وقت هم اگر بچه هایش کاری بکنند ، می گوید : خیلی بدی نکنید ؛ که آتش دارم . می خواهد آن ها را تنبیه کرده و بترساند وگرنه در آتش که نمی برد . این ها کسانی هستند که عظمت خدا را دلیل نفی معاد می دانند . می خواهند به خدا معتقد باشند ، در حالی که هیچ اعتقادی به او ندارند . می خواهند که با عظمت او عذری برای آزادی خودشان داشته باشند . در جواب این ها باید گفت : اینکه خدا بزرگ تر از آن است ... در این بحثی نیست . بحث در این است که خدا هستی را « منظم » آفریده و کسی که در این هستی « حرکت صحیحی » نداشته باشد می سوزد . درست مثل وقتی که من کبریت را زیر پیراهنم بکشم آتش می گیرد . حال تو بگو : خدا بزرگ تر از آن است که مرا بسوزاند او قانون هایی را در هستی گذاشته و به من هم گفته است که با آن ها درگیر نشو . راه و روش زندگی را هم برایم توضیح داده تا درگیر نشوم . ولی منی که درگیری با آن ها را خودم خواسته ام و خودم فساد به بار آورده ام ، نمی خواهم بسوزم ؟! چرا نسوزم ؟! که سوختن یک امر طبیعی است . عظمت او باعث تنظیم این هستی است و نظم این هستی باعث ضربه خوردن ماست . تعبیری که قرآن از معاد دارد این است که ( وَتَرَىٰ كُلَّ أُمَّةٍ جَاثِيَةً كُلُّ أُمَّةٍ تُدْعَىٰ إِلَىٰ كِتَابِهَا الْيَوْمَ تُجْزَوْنَ مَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَجاثیه 28 ) جزای شما ، همان عمل خودتان است و چیز تازه ای نیست . 📚 حیات برتر ، علی صفایی حائری ، ص 53 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب بسیاری از روحانیون عالی قدر ما صرفا می خواهند با طرد هر گونه « ایسمی » اسلام را خالص عرضه کنند و حال آنکه خلوص اسلام زمانی به دست می آید که اسلام با ایسم های دیگر مقایسه شده و فراز ها و برتری ها و تباین ها و اختلاف ها و احیاناً توافق ها و تطابق هایش با دیگران مشخص شود . هر کلمه را به صرف اینکه خارجی است ، نفهمیده و تحقیق نکرده دور نیندازیم . اشتباه نشود، نمی خواهیم حقانیت خود را با مقیاس و فرهنگ غرب بیان کنیم . می خواهیم عجز آن فرهنگ را در قیاس با خود بنمایانیم و احیاناً نکات مثبتی را که در بعضی مطالب آن ها باشد « که حتماً هم هست » به شکل عالی تر و صحیح آن را در اسلام نشان دهیم . 📚 مباحث اقتصادی ، مرتضی مطهری ، ص 16 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب من ، نه به عنوان یک « شیعه موروثی و متعصب مذهبی »که به عنوان یک « روشنفکر مسئول و متعهد اجتماعی » ، روشنفکری مثل تو با احساسات انسانی و آرزوهای مترقی ضد ارتجاعی و ضد طبقاتی که تو داری ، معتقد شده ام و از راه « تحقیق علمی و تاریخی » و با شناخت مکتب اسلام و تاریخ اسلام و آشنایی با ادیان گذشته و ایدئولوژی های جدید ، به این واقعیت عینی رسیده ایم که « تشیع » از نظر اعتقادی « مترقی ترین تلقی از مکتب اسلام » و از نظر اجتماعی و سیاسی « مترقی ترین نهضت و مردمی ترین جناح در تاریخ اسلام » بوده است . 📚 پدر ، مادر ما متهمیم ، علی شریعتی ، ص 86 🔰 کانال برشی از یک کتاب : http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed