✂️ برشی از یک کتاب
#شهادت_باختن_یا_انتخاب
مردی از خانه فاطمه بیرون آمده است . مدینه را می نگرد و مسجد پیامبر را و مکه ابراهیم را و کعبه به بند نمرود کشیده را و اسلام را و پیام محمد را و کاخ سبز دمشق را و گرسنگان را و در بند کشیدگان را و...
آموزگار بزرگ #شهادت اکنون برخاسته است تا به همه آنها که جهاد را تنها در #توانستن می فهمند و به همه آنها که پیروزی بر خصم را تنها در #غلبه ، بیاموزد که شهادت ، نه یک #باختن که یک #انتخاب است ؛ انتخابی که در آن ، مجاهد با قربانی کردن خویش ، در آستانه معبد آزادی و محراب عشق پیروز می شود . و #حسین_وارث_آدم که به بنی آدم #زیستن داد و وارث پیامبران بزرگ که به انسان ، #چگونه_باید_زیست_را_آموختند ، اکنون آمده است تا در این روزگار ، به فرزندان آدم #چگونه_باید_مُرد_را_بیاموزد ! حسین آموخت که #مرگ_سیاه ، سرنوشت شوم مردم زبونی است که به هر ننگی تن میدهند تا زنده بمانند ؛ چه ، کسانی گستاخی آن را ندارند که شهادت را انتخاب کنند ، #مرگ آنان را انتخاب خواهد کرد !
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۱۸۱ و ۱۸۲
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#شهادت_جنگ_نیست
برخی درباره آثار شهادت حسین تردید کردهاند و آن را قیامی خوانده اند که شکست خورده است ! شگفتا ! کدام جهاد و کدام #جنگِ_پیروزی بوده است که دامنه فتوحاتش در سطح جامعه ، در #عمق_اندیشه و احساس و در طول زمان و ادوار تاریخ ، این همه گسترده و عمیق و بارآور باشد ؟ در اینجا اساساً این مسئله مطرح می شود که آیا دامنه اثرگذاری و طنین شهادت ، از جهاد ، جهاد فاتح عمیق تر ، مداوم تر و گسترده نیست ؟ همین خلفا ، جنگ های بی شمار داشته اند با صدها هزار جنگجوی مسلح و تجهیزات نظامی بسیار و فتوحات درخشانی که قدرت های عظیم جهانی را به زانو درآورده است . اما غالباً صدای چکاچک شمشیرهایشان که خاموش می شد . طنین آن نیز می مُرد و از آن جز ویرانه ها و اجسادی گمنام برجا و جز #نقلی_در_کتب_تاریخ چیزی بر جا نمی ماند ، و شهادت ۷۲ تن #شهید_برگزیده است که مُهر #ظلمه را بر پیشانیِ تمامی وارثان یزید و تکیه کنندگان بر تکیه گاه یزید میزند ، آنچنانکه هیچ جهادی و فتح کُفرستانی و به غنیمت گرفتن سومناتی و تبدیل کلیسا و آتشگاه به مسجدی و تدوین و تکثیر و تجلیل قرآنی ... نقش آن را از جبین اینان نمی زداید ! و چنان در افکار عمومی محکوم مردم می شوند و رسوای تاریخ که امام مذهب سنت ، شلاق را می خورد و ننگ قضاوت در نظام #خلافت_اسلامی و همکاری با خلیفه پیغمبر را بر خود هموار نمیکند . آنان فتح کردند ، اما فقط اجساد شهدا را ، اما #افکار_شهدا ، آنان را و رژیم و آنان را محکوم کرد و توطئه بزرگشان را برای همیشه نقش بر خون کرد .
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۱۹۸ و ۱۹۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#جاهلیت_ریشه_داخلی_دارد
هنوز نیم قرن از حجه الوداع نگذشته ، امت محمد تیغ بر اوصیای او کشیده اند و با #نام_اسلام ، #قلب_اسلام را که امام است ، می درند ! اجسامشان به جانب قبله نماز می گذارند ، اما ارواحشان هنوز همان احشامی را می پرستند که ابراهیم شکسته بود . اجسامشان به جانب قبله نماز می گذارند، اما ارواحشان با #باطن_قبله که #امامت است ، پیکار می کنند .
#جاهلیت ریشه در #درون دارد و اگر آن مُشرکِ بت پرست که در درون آدمی است ایمان نیاورد ، چه سود که بر زبان لا اله الّا الله براند؟ آن گاه جانب عدل و باطن قبله را #رها می کند و خانه کعبه را عوض از صنمی می گیرد که روزی پنج بار در برابرش خم و راست شود و سالی چند روز گرداگردش طواف کند . و ای کاش تا همین جا بسنده می کرد و《قلب قبله》را با تیغ نمیدرید !
📚 فتح خون ، شهید آوینی ، ص ۷۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خون_و_پیام
هر انقلابی دو چهره دارد : خون و پیام
و هر کسی اگر مسئولیت پذیرفتن حق را انتخاب کرده است و هر کسی که می داند #مسئولیت_شیعه_بودن یعنی چه ، مسئولیت آزاده انسان بودن یعنی چه ، باید بداند که در نبرد همیشه تاریخ و همیشه زمان و همه جای زمین - که همه صحنه ها کربلاست و همه ماهها محرم و همه روزها عاشورا - باید انتخاب کند : یا خون را ، یا پیام را . یا حسین بودن یا زینب بودن را .
یا آن چنان مردان را ، یا این چنین ماندن را . #اگر_نمی_خواهد_از_صحنه_غائب_باشد . آن چه می خواستم بگویم حدیث مفصلی است که در این مجمل می گویم به عنوان رسالت زینب پس از شهادت ، که : آن ها که رفتند ، کاری حسینی کردند ، و آن ها که ماندند ، باید کاری زینبی کنند . وگرنه یزیدی اند !
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۲۱۸
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✋ سلام علیکم و رحمه الله
خدا توفیق نصیب ما کرد امسال از ۹ شهریور تا امروز " #بازخوانی ۳ کتاب و چند #مقاله در خصوص نهضت اباعبدالله رو در کانال ✂️برشی از یک کتاب به اشتراک بزاریم "
امیدوارم مطالب منتشر شده #قدم_کوچکی در راه تبیین #مکتب_امام_حسین بوده باشد . و انشاء الله #اگر عُمری بود در سال آینده با کتاب های جدید و با روش بهتری در خدمت شما باشیم .
خوشحال میشیم اگر #نقاط_ضعف_ما #نظرات #انتقادات و #پیشنهادات خودتان را در این راستا برای ما ارسال کنید . @Ammar12
#عبد
✂️ برشی از یک کتاب
#وای_به_حال_ما
وای به حال ما در این عصر ، در عصر علم ، در #عصر_شک_و_تردید ، در #عصر_شبهه ، در عصری که برای اسلام اینهمه مخالف خوانی ها هست و روزی نیست که در روزنامه ها و مجلات ، انسان یک چیزی بر علیه اسلام نبیند یا در مقالات رادیویی یک گوشه ای نشنود . چرا روزنامه ها درباره کلمه #مَهر جوّ درست کرده اند ؟!(اشاره به رژیم پهلوی) در چنین عصری #تو باید بلد باشی حرف خودت را خوب بزنی ، استدلال کنی . اگر در شرایط گذشته #مبلغ شرایط سخت و سنگینی داشت ، در زمان ما آن شرایط ده برابر و صد برابر شده است .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۴۱۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#خودم_یا_خدا_مسئله_اینست
#ما چه چیزی را در متنِ متین زندگی مان قرار می دهیم که هنگام تعارض ها و درگیری ها بقیه چیزها را #فدای آن می کنیم . این یک انتخاب است که پیامدهایش به دنبال خواهد بود .
هر کدام از ما هر هدفی را که انتخاب کنیم ، « سلوک خاصّی » را هم به دنبال خواهد داشت ؛ یعنی من اگر #خدا را در متن زندگی خودم قرار دادم ، یک سیری خواهم داشت ویک نوع حرکتی خواهم داشت . و اگر #علمم را ، #صنعتم را ، #قدرتم را ، لذت هایم را ، #خودم و نفسانیتم را در متن زندگی ام قرار بدهم ، یک سلوک و روش و شکل و شمایل کاری دیگری خواهم داشت .
📚 فوز سالک ، علی صفایی حائری ، ص 228
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#امر_به_معروف_مقدماتی_دارد
اصلاً من و شما می فهمیم که امر به معروف و نهی از منکر چیست و چگونه باید انجام شود ؟ تا حالا که امر به معروف و نهی از منکر های ما در اطراف #دگمه_لباس و #بند_کفش_مردم بوده است ، در حول و حوش #موی_سر و #دوخت_لباس_مردم بوده است ! ما اصلاً معروف چه می شناسیم که چیست ؟ منکر چه می شناسیم که چیست ؟ ما گاهی معروف ها را به جای منکر می گیریم و منکرها را به جای معروف . بهتر اینکه #ما_جاهلها امر به معروف و نهی از منکر نکنیم . چه منکرها که به نام امر به معروف و نهی از منکر به وجود نیامد ! #آگاهی_و_بصیرت می خواهد ، خبرت و خبرویّت می خواهد ؛ #دانایی ، #روانشناسی و #جامعه_شناسی می خواهد تا انسان بفهمد که #چگونه امر به معروف و نهی از منکر کند .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۲۳۹
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#باید_بفهمی
شاید شما بگویید : ما جاهلیم ، پس امر به معروف و نهی از منکر از ما ساقط شد ! جواب شما را داده اند . قرآن می فرماید :( لِّيَهْلِكَ مَنْ هَلَكَ عَن بَيِّنَةٍ وَيَحْيَىٰ مَنْ حَيَّ عَن بَيِّنَةٍ) . از یکی از معصومین می پرسند : بعضی از مردم جاهلند ؛ در روز قیامت با اینها چگونه عمل می شود ؟ می فرماید : در آن روز عالمی را می آورند که #عمل_نکرده است ، می گویند چرا عمل نکردی ؟ #جواب_ندارد ؛ باید به سرنوشت ننگین و سهمگین خود دچار شود . شخصی را می آورند و می گویند : تو چرا عمل نکردی ؟ می گوید : نمی دانستم ، نمی فهمیدم !
می گویند :(هلّا تعلَّمتَ) نمی دانم ، نمی فهمم هم عذر شد ؟ خدا #عقل را برای چه آفریده است ؟ #برای_اینکه_بفهمی ، موشکافی کنی ، بروی کاوش کنی ، تحقیق کنی . تو باید از آن کسانی باشی که نه تنها اوضاع زمان خودت را درک بکنی ، بلکه باید آینده را هم بفهمی و درک بکنی . امیرالمومنین فرمود : مردم ما نادان شده اند ؛ بلایایی را که به آنها رو می آورد ، تا رو نیاورده تشخیص نمی دهند ، پیش بینی ندارند . باید پیش بینی کنند . نه تنها باید به اوضاع زمان خودشان آگاه باشند بلکه باید آنچنان جامعه شناس باشند که مصائبی را که در آینده می خواهد پیش بیاید ، تشخیص بدهند و بفهمند که در پنجاه سال بعد چنین خواهد شد .
📚 حماسه حسینی ، مرتضی مطهری ، ص ۲۴۰
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#اتمام_حجت_شریعتی
شما خیال نکنید آنچه را که اینجا من طرح می کنم ، عبارت است از حقایقی که در خواب یا بیداری به من الهام می شود . نخیر ؛ این ها مسائلی است که مانند هر عالم ، متفکر و نویسنده دیگر ، در هر سطحی #بدون_ادعای تحقیق و علم و اعلمیت و #جامعیت تعقل و تفکر می کنم و بر اساس طرز تفکرم و استعداد و شعوری که دارم ، نظری را استنباط میکنم و به میزان محدودی که می توانم درک کنم و بر اساس نیازی که نسل خودم ، طبقه خودم و زمان خودم دارد ، می گویم . و این گفتن _ یعنی من این طوری می اندیشم ؛ #من_فعلا_این_طوری_مسئله_را_فهمیدم به این معنا #نیست که من این حقیقت را کشف کرده ام ، بلکه #من این را این طور می فهمم ، تو چه جور می فهمی ؟ تو هم به همان اندازه من مسئولی که مسئلهای را که طرح می کنم ، رویش فکر کنی ، کار کنی . اگر واقعاً نظر تازهای داری به من بگویی ؛ #من_را_هدایت_بکنی ؛ تقویت بکنی ؛ این اندیشه را تکامل ببخشی . خود من هم وقتی که می گویم ، به #معنای_این_نیست که لااقل برای خودم یک #قطع و #یقینی است . این یک نظر است . یعنی تا وقتی زنده باشم و تفکر بیشتر کنم ، #احتمال_این_هست که این نظر تغییر پیدا کند ؛ از اصل عوض بشود ؛ خودم رد بکنم ؛ یا اینکه اصلاحش بکنم ، یا این که بهترش کنم یا این که عمق بیشتری به آن بدهم ، یا این که به طور دیگر تعبیر کنم . اینها همه هست به هر حال کار ما #ابلاغ حقایق مسلّم نیست کار ما #تفکر در حقایقی است که موظف به تفکر در آن هستیم و اندیشیدن و کوشش برای فهم هرچه بیشتر ، و هر روز بیشتر .
📚 حسین وارث آدم ، علی شریعتی ، ص ۳۳۴
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#مطالعه_بر_اساسِ_نیاز
بعضی ها بدون اینکه #سئوالی طرح کرده باشند و یا #نیاز و #ضرورتی را یافته باشند و یا اصلاً چیز معلوم و مشخصی را خواسته باشند ، کتاب را می گشایند و معلوم است که با دست خالی باز می گردند ... اصولاً مطالعه هر کتاب ، مادام که با طرح سئوالهایی همراه نباشد ، بهره نمی دهد و خواننده بسادگی از جواب ها و اشاره ها و نکته ها می گذرد و آن ها را نمی یابد و در خونش نمی نشیند .
📚 روش برداشت از قرآن ، علی صفایی حائری ، ص 11
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed
✂️ برشی از یک کتاب
#نادانی_و_تعصب
در #غرب ما هیچ گاه موفق به رویارویی با اسلام نبوده ایم و #عقاید ما در مورد این دین #کوچک_انگارانه و #خود_بینانه بوده ، اما حال آموختهایم که ما نمیتوانیم در چنین عادتی از نادانی و تعصب باقی بمانیم .
📚 زندگی نامه پیامبر اسلام ، کارن آرمسترانگ ، ص ۱۷
🔰 کانال برشی از یک کتاب :
http://eitaa.com/joinchat/1542979584C75868f9aed