e (203) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.46M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۳
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
تنبیهات #اقل_واکثر:
۳ ـ شک در اطلاق جزئیت یا شرطیت شیء (بخش ۵)
بررسی مفاد احادیث «ما غلب الله علیه...» (بخش۱)
۱۱ آبان ۹۸
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (204) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
11.61M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۴
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
تنبیهات #اقل_واکثر:
۳ ـ شک در اطلاق جزئیت یا شرطیت شیء (بخش ۶)
بررسی مفاد احادیث «ما غلب الله علیه...» (بخش۲)
۱۲ آبان ۹۸
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (026) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
18.75M
#حلقه_ثالثه_جلد_یک
جلسه ۲۶
ص۳۵:نعم، الأنسب في موارد التقديم بلحاظ قوّة الاحتمال أن يصاغ الحكم...
۱۸ آبان ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#امارات_و_اصول
#حکم_واقعی_و_ظاهری
#حکم_شرعی_تقسیمات_آن
#حلقه_ثالثه_جلد۱
#حلقه_ثالثه
#دروس_في_علم_الاصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (027) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
21.63M
#حلقه_ثالثه_جلد۱
جلسه ۲۷
ص۳۶:و أمّا على مسلكنا في تفسير الأحكام الظاهرية و أنّها خطابات...
+ تبیین رویکرد اخروی فقه معاصر و فاصله آن با عرصه نظامسازی اجتماعی
۱۹ آبان ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#امارات_و_اصول
#حکم_واقعی_و_ظاهری
#حکم_شرعی_تقسیمات_آن
#حلقه_ثالثه
#تمدن_سازی_فقهی
#نظامات_فقهی
#دروس_في_علم_الاصول_ح۳
🎙 @Alamolhoda_org
e (112) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
12.48M
#خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۲
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۹)
(ذیل مسأله۴۰عروه)
۱۲ آبان ۹۸
#خارج_فقه
#قاعده_فراغ
#قاعده_تجاوز
🎙 @Alamolhoda_org
e (028) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
18.28M
#حلقه_ثالثه_جلد_یک
جلسه ۲۸
ص۳۶: ...و ليس موضوعاً مستقلًاّ لحكم العقل بوجوب الطاعة في مقابل...
۲۰ آبان ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#امارات_و_اصول
#حکم_واقعی_و_ظاهری
#حکم_شرعی_تقسیمات_آن
#حلقه_ثالثه
#دروس_في_علم_الاصول_ح۳
🎙 @Alamolhoda_org
e (029) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
20.39M
#حلقه_ثالثه_جلد_یک
جلسه ۲۹
ص۳۷: التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية:... (بخش۱)
+ فرق دقیق شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه
+ فرق اصل جاری در شبهه حکمیه و اصل حکمی
+ فرق اصل جاری در شبهه موضوعیه و اصل موضوعی
۲۱ آبان ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#شبهه_حکمیه_و_موضوعیه
#اصل_حکمی_و_موضوعی
#امارات_و_اصول
#حکم_واقعی_و_ظاهری
#حکم_شرعی_تقسیمات_آن
#حلقه_ثالثه
#دروس_في_علم_الاصول_ح۳
🎙 @Alamolhoda_org
e (030) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
20.75M
#حلقه_ثالثه_جلد_یک
جلسه ۳۰
ص۳۷: التصويب بالنسبة إلى بعض الأحكام الظاهرية:... (بخش۲)
۲۲ آبان ۹۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
#شبهه_حکمیه_و_موضوعیه
#اصل_حکمی_و_موضوعی
#امارات_و_اصول
#حکم_واقعی_و_ظاهری
#حکم_شرعی_تقسیمات_آن
#حلقه_ثالثه
#دروس_في_علم_الاصول_ح۳
🎙 @Alamolhoda_org
فرق دقیق شبههٔ حکمیه و موضوعیه
✍️ ️استاد #سید_محمدصادق_علم_الهدی
فقهاء شبهه را به دو قسم «حکمیه» و «موضوعیه» منقسم میکنند، شاید دقیقترین و سادهترین بیانی که بتوان در تبیین این دو قسم به کار برد، این است که بگوییم این دو، از سه جهت متفاوتاند:
۱ ـ از حیث منشأ اشتباه
منشأ شبههٔ حکمیه، جهل مکلّف به جعل حکم است؛ یعنی دقیقاً نمیداند شارع چه حکمی را در حقّ او جعل کرده است. از آنجا که دستیابی مکلّف به جعل شارع تنها از راه خطاب و کلام او ممکن است، میتوان منشأ شبههٔ حکمیه را اشتباه در خطاب صادر از شارع (دلیل) دانست؛ به این نحو که یا خطاب شارع مفقود باشد، یا مجمل باشد، و یا مبتلا به تعارض با خطاب دیگری باشد. شبههٔ حکمیه خود سه صورت دارد:
۱ ـ جهل به اصل حکم: مکلّف نداند شارع چه نوع حکمی را جعل کرده است؛ مثل آنکه نداند برای دفن میّت منافق وجوب جعل شده است یا حرمت.
۲ ـ جهل به متعلّق حکم: مکلّف نداند که شارع حکم را بر چه فعلی جعل کرده است؛ مثل آنکه نداند وجوب برای نماز جمعه جعل شده است یا برای نماز ظهر. در اینجا متعلّق حکم مجهول است؛ زیرا متعلّق حکم در اصطلاح رایج بین متأخّرین، عبارت است از «فعلی که حکم بدان تعلّق یافته است».
۳ ـ جهل به موضوع حکم: مکلّف نداند که شارع حکم را بر پایهٔ چه شرطی جعل کرده است؛ مثل آنکه نداند جواز کذب اضطراری مشروط به عجز از توریه است یا خیر.
روشن است که در تمام این صور، شبههٔ مکلّف به عالم جعل مربوط است؛ زیرا نمیداند شارع چه حکمی را جعل کرده یا آن را بر چه فعلی یا با چه شرطی جعل کرده است.
امّا منشأ شبههٔ موضوعیه جهل مکلّف به موضوعات خارجی (خارج از جعل) مرتبط با حکم است که خود دو قسم دارد:
۱ ـ جهل به تحقّق موضوع: مکلّف نداند موضوع حکم (شرط حکم) در خارج محقّق شده است یا خیر؛ مثل آنکه نداند آیا مستطیع شده است یا خیر.
۲ ـ جهل به تحقّق متعلّق: مکلّف نداند که آیا متعلّق حکم در خارج محقّق شده است یا خیر؛ مثل آنکه نداند آیا در جوانی حجّة الاسلام به جا آورده است یا خیر، یا صحیح به جای آورده است یا به صورت فاسد.
به بیان دیگر: در شبههٔ موضوعیه، مکلّف نمیداند آیا موضوع حکم یا متعلّق آن، در خارج مصداق پیدا کرده است، یا خیر. از این رو، گاهی شبههٔ موضوعیه را «شبههٔ مصداقیه» مینامند. این تعبیر در مقابل «شبههٔ مفهومیه» است که از اقسام شبههٔ حکمیه محسوب میشود؛ زیرا بدان معنا است که مکلّف نمیداند، مراد شارع از فلان مفهومی که در مقام جعل، در حکم خود اخذ کرده، چیست؛ مثلاً نمیداند مراد شارع از «غنا» در دلیل «الغنا حرام»، صوت مرجَّع است، یا صوت مُطرب است، یا صوت مرجّع مطرب؟
۲ ـ از حیث کلّیت و جزئیت
مصنّف کراراً بیان کرده است که شبههٔ حکمیه، کلّی و شبههٔ موضوعیه، جزئی است (بنگرید: فرائد الاُصول، ج۲، ص۱۸؛ همان، ص۱۹) ؛ چنانکه شکّ در نجاست خمر، شبههٔ حکمیه و شکّ در نجاست فلان لباس، شبههٔ موضوعیه است. امّا این معیار هرچند غالباً درست است، امّا عمومیت ندارد؛ زیرا گاهی شبهات موضوعیه نیز کلّی است؛ مثل شکّ در فلس داشتن ماهی کوسه یا شک در تکلیف خُنثای مشکل.
همچنانکه جزئی بودن شبههٔ حکمیه نیز «قابل فرض» است، مثل آنکه خدا در مورد یکی از انبیاء خود وظیفهای را در قبال زید جعل کند، و او شک کند که این وظیفه دقیقاً چیست!
البته از آنجا که شبهه حکمیه، در حق عموم مردم عادتاً کلّی است، میتوان گفت: هر شبهه کلّی لزوماً حکمیه است، اما هر شبهه جزئی لزوماً موضوعیه نیست.
۳ ـ از حیث عمل به امارات و اصول
مکلّف در هر دو شبهه موظّف است ابتدا به امارات غیر علمی و در صورت فقدان، به اصول عملیه مراجعه کند. امّا با این تفاوت که در شبهات حکمیه، فقهاء اجماعاً برای عمل به امارات، فحص از معارض، و برای عمل به اصول فحص از دلیل را واجب دانستهاند تا مبادا دلیلی وجود داشته باشد که با اماره تعارض کند و یا از جریان اصل مانع شود. از این رو برای عمل به خبر ثقه، باید در سایر نصوص معتبر جستجو کرد وتنها بعد از یأس از یافتن معارض میتوان بر اساس آن فتوا داد. از آنجا که فحص در معارضات و ادلّه صرفاً از عهدهٔ مجتهد برمیآید، اجراء امارات و اصول جاری در شبهات حکمیه تنها برای مجتهد مجاز است.
امّا در شبهات موضوعیه، فقهاء نه برای عمل به امارات، فحص از معارض را واجب دانستهاند و نه برای عمل به اصول، فحص از دلیل را؛ پس اگر بیّنه یا اصلی بر طهارت لباس مکلّف قائم شد، او میتواند همان را بلافاصله مبنای عمل قرار دهد، بدون آنکه نیاز باشد تحقیق کند که آیا امارهای بر نجاست آن وجود دارد یا خیر.
به همین جهت که فحص خاصّی در مورد امارات و اصول جاری در شبهات موضوعیه لازم نیست، رجوع به آنها منحصر به مجتهدین نیست و مقلّد نیز میتواند خود رأساً به آنها مراجعه کند .
#شبهه_حکمیه_و_موضوعیه
🎙 @Alamolhoda_org
e (205) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
18.14M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۵
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
نگاهی به تاریخچه استصحاب
گذری بر تعریف استصحاب
۱۳ آبان ۹۸
#استصحاب
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (206) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
12.78M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۶
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
قوام استصحاب به شک در بقاء
مقایسه استصحاب با قاعده یقین (بخش۱)
۱۴ آبان ۹۸
#استصحاب
#قاعده_یقین
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (207) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.58M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۷
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
مقایسه استصحاب با قاعده یقین (بخش۲)
مقایسه استصحاب با قاعده مقتضی و مانع (بخش۱)
۱۸ آبان ۹۸
#استصحاب
#قاعده_یقین
#قاعده_مقتضی_و_مانع
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (208) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
13.44M
#خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۸
#سید_محمدصادق_علم_الهدی
مقایسه استصحاب با قاعده مقتضی و مانع (بخش۲)
مقایسه استصحاب با استصحاب قهقرایی
۱۹ آبان ۹۸
#استصحاب
#قاعده_مقتضی_و_مانع
#استصحاب_قهقرایی
#خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (209) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.42M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۰۹
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادله استصحاب:
تمسّک به سیره عقلاء (بخش۱)
۲۰ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (210) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
15.73M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۱۰
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادله استصحاب:
سیره عقلاء (بخش۱)
۲۱ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (211) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.47M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۱۱
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادله استصحاب:
سیره عقلاء (بخش۲)
افاده ظنّ به بقاء (بخش۱)
۲۵ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (113) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
15.21M
👈 #خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۳
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۱۰)
(ذیل مسأله۴۰عروه)
۱۳ آبان ۹۸
> #خارج_فقه
> #قاعده_فراغ
> #قاعده_تجاوز
🎙 @Alamolhoda_org
e (114) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
11.53M
👈 #خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۴
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۱۱)
(ذیل مسأله۴۰عروه)
ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۳)
(مسأله۴۰عروه)
۱۴ آبان ۹۸
> #خارج_فقه
> #قاعده_فراغ
> #قاعده_تجاوز
🎙 @Alamolhoda_org
e (212) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
12.1M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۱۲
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادله استصحاب:
اجماع
۲۶ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (115) Kharej Feqh-2 Alamolhoda_org.mp3
13.17M
👈 #خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۵
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۴)
(مسأله۴۰عروه)
۱۸ آبان ۹۸
> #خارج_فقه
🎙 @Alamolhoda_org
e (116) Kharej Feqh-2 Alamolhoda_org.mp3
12.56M
👈 #خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۶
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۵)
(مسأله۴۰عروه)
ـ شکّ در صحّت تقلید سابق
(مسأله۴۱عروه)
ـ حدوث شک نسبت به وجود شرائط در مرجع تقلید
(مسأله۴۲عروه)
۱۹ آبان ۹۸
> #خارج_فقه
🎙 @Alamolhoda_org
e (213) Kharej Osool-9 Alamolhoda_org.mp3
14.05M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۱۳
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادلّه استصحاب؛ اخبار:
صحیحه «خفقه» (بخش۱)
۲۷ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (214) Kharej Osool-9 Alamolhoda_org.mp3
14.22M
👈 #خارج_اصول_عملیه
جلسه ۲۱۴
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ادلّه استصحاب؛ اخبار:
صحیحه «خفقه» (بخش۲)
_ بررسی سندی
۲۸ آبان ۹۸
> #استصحاب
> #خارج_اصول
🎙 @Alamolhoda_org
e (117) Kharej Feqh-3 Alamolhoda_org.mp3
16.17M
👈 #خارج_اجتهاد_و_تقلید
جلسه ۱۱۷
☑️️ #سید_محمدصادق_علم_الهدی
ـ حکم تصدّی منصب فتوا و قضا از سوی نااهل
(مسأله۴۳عروه)
ـ اشتراط عدالت در مفتی و قاضی و نحوه اثبات آن
(مسأله۴۴عروه)
۲۱ آبان ۹۸
> #خارج_فقه
🎙 @Alamolhoda_org