eitaa logo
دروس استاد سید محمد صادق علم الهدی | کانال اصلی
2.8هزار دنبال‌کننده
72 عکس
36 ویدیو
4 فایل
درس‌های سطح عالی و خارج استاد سید محمدصادق علم‌الهدی حوزه قم 📌 بازنشر بلامانع است کانال رسمی استاد: @Alamolhoda_ir ادمین: @Oloom_Motoon آی‌دی استاد: @Alamolhoda مدیر: @sh_safayi آدرس سایت و اینستا: Alamolhoda.ir این آدرس در تلگرام و سروش هم فعّال
مشاهده در ایتا
دانلود
e (112) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
12.48M
‏ جلسه ۱۱۲‏ ‏ ‏ ‏ ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۹)‏ ‏ (ذیل مسأله۴۰عروه)‏ ‏۱۲ آبان ۹۸‏ ‏ ‏ ‏ 🎙 @Alamolhoda_org
e (029) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
20.39M
‏ جلسه ۲۹‏ ص۳۷: التصويب بالنسبة إلى‏ بعض الأحكام الظاهرية:‏‏‏‏‏‏‏... (بخش۱)‏ ‏+ فرق دقیق شبهه حکمیه و شبهه موضوعیه ‏+ فرق اصل جاری در شبهه حکمیه و اصل حکمی ‏+ فرق اصل جاری در شبهه موضوعیه و اصل موضوعی ‏۲۱ آبان ۹۸‏ ‏ ‏ ‏ ۳‏ 🎙 @Alamolhoda_org
فرق دقیق شبههٔ حکمیه و موضوعیه ‏✍️‏‎ ️‎استاد فقهاء شبهه را به دو قسم «حکمیه» و «موضوعیه» منقسم می‌کنند، شاید دقیق‌ترین و ‏ساده‌ترین بیانی که بتوان در تبیین این دو قسم به کار برد، این است که بگوییم این دو، از سه ‏جهت متفاوت‌اند:‏ ‏۱ ـ از حیث منشأ اشتباه منشأ شبههٔ حکمیه، جهل مکلّف به جعل حکم است؛ یعنی دقیقاً نمی‌داند شارع چه ‏حکمی را در حقّ او جعل کرده است. از آنجا که دستیابی مکلّف به جعل شارع تنها از راه ‏خطاب و کلام او ممکن است، می‌توان منشأ شبههٔ حکمیه را اشتباه در خطاب صادر از شارع ‏‏(دلیل) دانست؛ به این نحو که یا خطاب شارع مفقود باشد، یا مجمل باشد، و یا مبتلا به ‏تعارض با خطاب دیگری باشد. شبههٔ حکمیه خود سه صورت دارد:‏ ‏۱ ـ جهل به اصل حکم: مکلّف نداند شارع چه نوع حکمی را جعل کرده است؛ مثل آنکه ‏نداند برای دفن میّت منافق وجوب جعل شده است یا حرمت.‏ ‏۲ ـ جهل به متعلّق حکم: مکلّف نداند که شارع حکم را بر چه فعلی جعل کرده است؛ مثل ‏آنکه نداند وجوب برای نماز جمعه جعل شده است یا برای نماز ظهر. در اینجا متعلّق حکم ‏مجهول است؛ زیرا متعلّق حکم در اصطلاح رایج بین متأخّرین، عبارت است از «فعلی که ‏حکم بدان تعلّق یافته است». ‏ ‏۳ ـ جهل به موضوع حکم: مکلّف نداند که شارع حکم را بر پایهٔ چه شرطی جعل کرده ‏است؛ مثل آنکه نداند جواز کذب اضطراری مشروط به عجز از توریه است یا خیر.‏ روشن است که در تمام این صور، شبههٔ مکلّف به عالم جعل مربوط است؛ زیرا نمی‌داند ‏شارع چه حکمی را جعل کرده یا آن را بر چه فعلی یا با چه شرطی جعل کرده است.‏ امّا منشأ شبههٔ موضوعیه جهل مکلّف به موضوعات خارجی (خارج از جعل) مرتبط با ‏حکم است که خود دو قسم دارد:‏ ‏۱ ـ جهل به تحقّق موضوع: مکلّف نداند موضوع حکم (شرط حکم) در خارج محقّق شده ‏است یا خیر؛ مثل آنکه نداند آیا مستطیع شده است یا خیر.‏ ‏۲ ـ جهل به تحقّق متعلّق: مکلّف نداند که آیا متعلّق حکم در خارج محقّق شده است یا ‏خیر؛ مثل آنکه نداند آیا در جوانی حجّة الاسلام به جا آورده است یا خیر، یا صحیح به جای ‏آورده است یا به صورت فاسد.‏ به بیان دیگر: در شبهه‌ٔ موضوعیه، مکلّف نمی‌داند آیا موضوع حکم یا متعلّق آن، در خارج ‏مصداق پیدا کرده است، یا خیر. از این رو، گاهی شبههٔ موضوعیه را «شبههٔ مصداقیه» ‏می‌نامند. این تعبیر در مقابل «شبههٔ مفهومیه» است که از اقسام شبههٔ حکمیه محسوب ‏می‌شود؛ زیرا بدان معنا است که مکلّف نمی‌داند، مراد شارع از فلان مفهومی که در مقام ‏جعل، در حکم خود اخذ کرده، چیست؛ مثلاً نمی‌داند مراد شارع از «غنا» در دلیل «الغنا ‏حرام»، صوت مرجَّع است، یا صوت مُطرب است، یا صوت مرجّع مطرب؟ ‏۲ ـ از حیث کلّیت و جزئیت مصنّف کراراً بیان کرده است که شبههٔ حکمیه، کلّی و شبههٔ موضوعیه، جزئی است ‏‏(بنگرید: فرائد الاُصول، ج۲، ص۱۸؛ همان، ص۱۹) ؛ چنانکه شکّ در نجاست خمر، شبههٔ ‏حکمیه و شکّ در نجاست فلان لباس، شبههٔ موضوعیه است. امّا این معیار هرچند غالباً ‏درست است، امّا عمومیت ندارد؛ زیرا گاهی شبهات موضوعیه نیز کلّی است؛ مثل شکّ در ‏فلس داشتن ماهی کوسه یا شک در تکلیف خُنثای مشکل. ‏ همچنانکه جزئی بودن شبههٔ حکمیه نیز «قابل فرض» است، مثل آنکه خدا در مورد یکی ‏از انبیاء خود وظیفه‌ای را در قبال زید جعل کند، و او شک کند که این وظیفه دقیقاً چیست!‏ البته از آنجا که شبهه حکمیه، در حق عموم مردم عادتاً کلّی است، می‌توان گفت: هر شبهه ‏کلّی لزوماً حکمیه است، اما هر شبهه جزئی لزوماً موضوعیه نیست.‏ ‏۳ ـ از حیث عمل به امارات و اصول مکلّف در هر دو ش‍بهه موظّف است ابتدا به امارات غیر علمی و در صورت فقدان، به ‏اصول عملیه مراجعه کند. امّا با این تفاوت که در شبهات حکمیه، فقهاء اجماعاً برای عمل به ‏امارات، فحص از معارض، و برای عمل به اصول فحص از دلیل را واجب دانسته‌اند تا مبادا ‏دلیلی وجود داشته باشد که با اماره تعارض کند و یا از جریان اصل مانع شود. از این رو برای ‏عمل به خبر ثقه، باید در سایر نصوص معتبر جستجو کرد وتنها بعد از یأس از یافتن معارض ‏می‌توان بر اساس آن فتوا داد. از آنجا که فحص در معارضات و ادلّه صرفاً از عهدهٔ مجتهد ‏برمی‌آید، اجراء امارات و اصول جاری در شبهات حکمیه تنها برای مجتهد مجاز است. ‏ امّا در شبهات موضوعیه، فقهاء نه برای عمل به امارات، فحص از معارض را واجب ‏دانسته‌اند و نه برای عمل به اصول، فحص از دلیل را؛ پس اگر بیّنه یا اصلی بر طهارت لباس ‏مکلّف قائم شد، او می‌تواند همان را بلافاصله مبنای عمل قرار دهد، بدون آنکه نیاز باشد ‏تحقیق کند که آیا اماره‌ای بر نجاست آن وجود دارد یا خیر. ‏ به همین جهت که فحص خاصّی در مورد امارات و اصول جاری در شبهات موضوعیه لازم ‏نیست، رجوع به آنها منحصر به مجتهدین نیست و مقلّد نیز می‌تواند خود رأساً به آنها ‏مراجعه کند .‏ ‏ 🎙 @Alamolhoda_org
e (205) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
18.14M
‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۰۵‏ ‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی نگاهی به تاریخچه استصحاب گذری بر تعریف استصحاب ‏۱۳ آبان ۹۸‏ ‏ #استصحاب ‏ #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (206) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
12.78M
‏#خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۰۶‏ ‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی قوام استصحاب به شک در بقاء مقایسه استصحاب با قاعده یقین (بخش۱)‏ ‏۱۴ آبان ۹۸‏ ‏ #استصحاب ‏ #قاعده_یقین ‏ #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (207) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.58M
‏#خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۰۷‏ ‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی مقایسه استصحاب با قاعده یقین (بخش۲)‏ مقایسه استصحاب با قاعده مقتضی و مانع (بخش۱)‏ ‏۱۸ آبان ۹۸‏ ‏ #استصحاب ‏ #قاعده_یقین ‏ #قاعده_مقتضی_و_مانع ‏ #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (208) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
13.44M
‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۰۸‏ ‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی مقایسه استصحاب با قاعده مقتضی و مانع (بخش۲)‏ مقایسه استصحاب با استصحاب قهقرایی ‏۱۹ آبان ۹۸‏ ‏ #استصحاب ‏ #قاعده_مقتضی_و_مانع ‏ #استصحاب_قهقرایی ‏ #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (209) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.42M
👈‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۰۹‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ادله استصحاب:‏ تمسّک به سیره عقلاء (بخش۱)‏ ‏۲۰ آبان ۹۸‏ ‏> #استصحاب ‏> #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (210) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
15.73M
👈‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۱۰‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ادله استصحاب:‏ سیره عقلاء (بخش۱)‏ ‏۲۱ آبان ۹۸‏ ‏> #استصحاب ‏> #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (211) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
14.47M
👈‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۱۱‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ادله استصحاب:‏ سیره عقلاء (بخش۲)‏ افاده ظنّ به بقاء (بخش۱)‏ ‏۲۵ آبان ۹۸‏ ‏> #استصحاب ‏> #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (113) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
15.21M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۱۳‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ‏ ‏ ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۱۰)‏ ‏ (ذیل مسأله۴۰عروه)‏ ‏۱۳ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه ‏> #قاعده_فراغ ‏> #قاعده_تجاوز 🎙 @Alamolhoda_org
e (114) Kharej Feqh-1 Alamolhoda_org.mp3
11.53M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۱۴‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ‏ ‏ ـ قاعده فراغ و تجاوز (بخش ۱۱)‏ ‏ (ذیل مسأله۴۰عروه)‏ ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۳)‏ ‏ (مسأله۴۰عروه)‏ ‏۱۴ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه ‏> #قاعده_فراغ ‏> #قاعده_تجاوز 🎙 @Alamolhoda_org
e (212) Kharej Osool-8 Alamolhoda_org.mp3
12.1M
👈‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۱۲‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ادله استصحاب:‏ اجماع ‏۲۶ آبان ۹۸‏ ‏> #استصحاب ‏> #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (115) Kharej Feqh-2 Alamolhoda_org.mp3
13.17M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۱۵‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ‏ ‏ ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۴)‏ ‏ (مسأله۴۰عروه)‏ ‏۱۸ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه 🎙 @Alamolhoda_org
e (116) Kharej Feqh-2 Alamolhoda_org.mp3
12.56M
👈‏ ‏ جلسه ۱۱۶‏ ‏☑️‏‎️‎‏ ‏ ‏ ‏ ـ حکم عبادات کسی که مدّتی را بدون تقلید بوده است (بخش۵) ‏(مسأله۴۰عروه)‏ ـ شکّ در صحّت تقلید سابق ‏(مسأله۴۱عروه)‏ ـ حدوث شک نسبت به وجود شرائط در مرجع تقلید ‏(مسأله۴۲عروه)‏ ‏۱۹ آبان ۹۸‏ ‏> 🎙 @Alamolhoda_org
e (213) Kharej Osool-9 Alamolhoda_org.mp3
14.05M
👈‏ #خارج_اصول_عملیه جلسه ۲۱۳‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ادلّه استصحاب؛ اخبار:‏ صحیحه «خفقه» (بخش۱)‏ ‏۲۷ آبان ۹۸‏ ‏> #استصحاب ‏> #خارج_اصول 🎙 @Alamolhoda_org
e (214) Kharej Osool-9 Alamolhoda_org.mp3
14.22M
👈‏ جلسه ۲۱۴‏ ‏☑️‏‎️‎‏ ‏ ادلّه استصحاب؛ اخبار:‏ صحیحه «خفقه» (بخش۲)‏ ‏_ بررسی سندی‏ ‏۲۸ آبان ۹۸‏ ‏> ‏ ‏> 🎙 @Alamolhoda_org
e (117) Kharej Feqh-3 Alamolhoda_org.mp3
16.17M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۱۷‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی ‏ ‏ ـ حکم تصدّی منصب فتوا و قضا از سوی نااهل ‏(مسأله۴۳عروه)‏ ـ اشتراط عدالت در مفتی و قاضی و نحوه اثبات آن ‏(مسأله۴۴عروه)‏ ‏۲۱ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه 🎙 @Alamolhoda_org
e (118) Kharej Feqh-3 Alamolhoda_org.mp3
16.77M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۱۸‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ‏ ‏ ـ شکّ در صحّت تقلید سابق ‏ (مسأله۴۵عروه)‏ ـ تقلید در مسأله وجوب تقلید اعلم ‏(مسأله۲۶عروه)‏ ـ تبعیض در تقلید در فرض وجود دو اعلم نسبی ‏(مسأله۴۷عروه)‏ ‏۲۶ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه 🎙 @Alamolhoda_org
e (119) Kharej Feqh-3 Alamolhoda_org.mp3
18.09M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه۱۱۹‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ‏ ‏ ـ نقل اشتباه فتوای خود یا دیگری ‏ (مسأله۴۸عروه)‏ ‏۲۷ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه 🎙 @Alamolhoda_org
e (120) Kharej Feqh-3 Alamolhoda_org.mp3
13.04M
👈‏ #خارج_اجتهاد_و_تقلید ‏ جلسه ۱۲۰‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ‏ ‏ ـ مواجهه نمازگزار با مسأله‌ای مجهول در اثناء نماز ‏(مسأله۴۹عروه)‏ ‏۲۸ آبان ۹۸‏ ‏> #خارج_فقه 🎙 @Alamolhoda_org
e (031) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
22.51M
👈‏ #حلقه_ثالثه_جلد_یک جلسه ۳۱‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ص۳۸: القضيّة الحقيقية و الخارجية للأحكام:...‏ ‏۲۵ آبان ۹۸‏ ‏> #قضیه_حقیقیه_و_خارجیه ‏> #حلقه_ثالثه_جلد۱ ‏ ‏> #حلقه_ثالثه ‏> #دروس_في_علم_الاصول_ح۳‏ 🎙 @Alamolhoda_org
e (032) Halaghah-3 j1 Alamolhoda_org.mp3
24.28M
👈‏ #حلقه_ثالثه_جلد_یک جلسه ۳۲‏ ‏☑️‏‎️‎‏ #سید_محمدصادق_علم_الهدی‏ ص۳۹: و هناك فوارق بين القضيّتين: منها ما هو نظريّ، و منها ما يكون‏...‏ ‏۲۶ آبان ۹۸‏ ‏> #قضیه_حقیقیه_و_خارجیه ‏> #تعلق_احکام_به_عناوین ‏> #حلقه_ثالثه_جلد۱ ‏ ‏> #حلقه_ثالثه ‏> #دروس_في_علم_الاصول_ح۳‏ 🎙 @Alamolhoda_org