❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز پنجاه و پنجم
وَ أَعِنَّا عَلَى تَأْدِيَةِ حُقُوقِهِ إِلَيْهِ
وَ الاجْتِهَادِ فِي طَاعَتِهِ
وَ اجْتِنَابِ مَعْصِيَتِهِ
وَ امْنُنْ عَلَيْنَا بِرِضَاهُ؛
و ما را بر پرداخت حقوقش و كوشش در فرمانبردارى اش و دورى از نافرمانىاش كمك كن و بر ما به خشنودى اش منّت نه.
🌺🕊🌺
اين فراز نيز به برخى ديگر از تكاليف ما در برابر امام عصر اشاره دارد و توفيق انجام آن را از خداوند متعال درخواست مىكند.
❇️ رعايت حقوق امام و فرمانبردارى از او از مهمترين تكاليفى است كه بر عهده ماست و اين موضوع مهم مطالب فراوانى را در آيات و روايات به خود اختصاص داده است.
🌺يكى از بهترين آيات در اينباره آيه ٥٩ سوره نساء است كه مىفرمايد:
✨يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ فَإِنْ تَنازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ ذلِكَ خَيْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِيلاً؛
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول و اولى الامر خود (جانشينان پيامبر) اطاعت كنيد. پس اگر درباره چيزى نزاع كرديد، آن را به حكم خدا و پيامبر ارجاع دهيد، اگر به خدا و قيامت ايمان داريد. اين (رجوع به قرآن و سنت براى حل اختلاف) بهتر و پايانش نيكوتراست.
📝نكتهها
🌠١. اين آيه به وظيفهى مردم در برابر خدا و پيامبر اشاره مىكند. با وجود سه مرجع «خدا»، «پيامبر» و «اولى الامر» هرگز مردم در بنبست قرار نمىگيرند.
❣آمدن اين سه مرجع براى اطاعت، با توحيد قرآنى منافاتى ندارد؛ زيرا اطاعت از پيامبر و اولى الامر نيز، شعاعى از اطاعت خدا و در طول آن است، نه در عرض آن و به فرمان خداوند اطاعت از اين دو لازم است.
🌠٢. در تفسير نمونه به نقل از ابن عباس آمده است كه وقتى پيامبر اسلام، هنگام عزيمت به تبوك، على عليه السلام را در مدينه به جاى خود منصوب كرد و فرمود:
🔅«انت منّى بمنزلة هارون من موسى»اين آيه نازل شد.
🌠٣. تكرار فرمانِ «أَطِيعُوا» رمز تنوع دستورهاست.
پيامبر گاهى احكام الهى بيان مىكرد، گاهى دستور حكومتى مىداد و دو منصب «رسالت» و «حكومت» را برعهده داشت.
قرآن گاهى خطاب به پيامبر مىفرمايد:
✨أَنْزَلْنا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنّاسِ ما نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛
آنچه را نازل كردهايم براى مردم بيان كن.
و گاهى مىفرمايد:
✨لِتَحْكُمَ بَيْنَ النّاسِ بِما أَراكَ اللّهُ؛
ميان مردم بر اساس قوانين الهى، حكومت و قضاوت كن.
🌠٤. قرآن درباره مفسدان، مسرفان، گمراهان، جاهلان، جبّاران و... دستور «لا تُطِعْ» و همچنين «لا تَتَّبِعْ» مىدهد.
🔺 بنابراين موارد «أَطِيعُوا» بايد كسانى باشند كه از اطاعتشان نهى نشده باشد و اطاعتشان با اوامر خدا و رسول تضاد نداشته نباشد.
ادامه مطلب👇👇
🌠٥. در اين آيه اطاعت از اولىالامر؛ ولى هنگام نزاع، مراجعه به آنان مطرح نشده بلكه تنها مرجع حل نزاع، خدا و رسول معرفى شده است
و اين نشانه آن است كه اگر در شناخت اولىالامر و مصداق آن نيز درگيرى شد، به خدا و رسول مراجعه كنيد كه در روايات نبوى، اولىالامر اهلبيت پيامبر معرفى شدهاند.
🌠٣ حسينبن ابىالعلاء گويد: «من عقيدهام را درباره اوصياى پيامبر و اينكه اطاعت آنها واجب است، بر امام صادق عليه السلام عرضه كردم، حضرت فرمود: آرى چنين است، اينان همان كسانى هستند كه خداوند درباره آنان فرموده: «أَطِيعُوا اللّهَ...» و همان كسانىاند كه دربارهى آنها فرموده:
✨«إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللّهُ... وَ هُمْ راكِعُونَ».
🌠٦. مردم بايد نظام اسلامى را بپذيرند و از رهبران الهى آن در قول و عمل پشتيبانى كنند:
✨«أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ».
🌠٧. اسلام مكتبى است كه عقايد و سياستش بههم آميخته است. اطاعت از رسول و ولىامر كه امرى سياسى است، با ايمان به خدا و قيامت كه امرى اعتقادى است، آميخته است:
✨«أَطِيعُوا اللّهَ وَ أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ».
🌠٨. سلسله مراتب در اطاعت بايد حفظ شود:
✨ «اَللّهَ، الرَّسُولَ، أُولِي الْأَمْرِ».
🌠٩. اولىالامر بايد همچون پيامبر معصوم باشند تا مانند پيامبر اطاعت از آنان، لازم و بىچون وچرا باشد:
✨ «أَطِيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ».
🌠١٠. اطاعت از حاكمى واجب است كه مؤمن و از خود مردم با ايمان باشد:
✨«أَطِيعُوا... مِنْكُمْ».
🌠١١. نشانه ايمان واقعى، مراجعه به خدا و رسول، هنگام بالا گرفتن درگيرىهاست و اطاعت در شرايط عادى كار مهمى نيست:
✨ «فَإِنْ تَنازَعْتُمْ».
🌠١٢. يكى از وظايف حكومت اسلامى ايجاد وحدت و حل درگيرىها است:
✨«فَإِنْ تَنازَعْتُمْ...».
🌠١٣. دين كامل بايد براى همهى اختلافها راه حل داشته باشد:
✨«فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ».
🌠١٤. پذيرش فرمان از حكومتهاى غير الهى و طاغوت، حرام است:
✨ «فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ».
🌠١٥. اگر همه فرقهها، قرآن و سنت را مَرجع بدانند، اختلافها حل شده، وحدت و يكپارچگى حاكم مىشود:
✨«فَرُدُّوهُ إِلَى اللّهِ وَ الرَّسُولِ».
🌠١٦. مخالفان با احكام خدا و رسول و رهبران الهى بايد در ايمان خود شك كنند:
✨«إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ...».
ادامه مطلب👇👇
🌠١٧. برنامه عملى اسلام بر اساس برنامه اعتقادى آن است:
✨«أَطِيعُوا... إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ»
به عبارت ديگر ايمان به خدا و قيامت، پشتوانهى اجرايى احكام اسلام و مايهى پرهيز از نافرمانى خدا و رسول است.
🌠١٨. حضرت على عليه السلام درباره حقوق متقابل امام و امت فرمود:
هر يك از من و شما بر يكديگر حقوقى داريم؛ اما حق من بر شما اين است كه شما به پيمان و بيعت خود وفادار باشيد:
🔅«الوفاء بالبيعة»؛
در حضور و غياب من (در نزد من حاضر باشيد يا نباشيد) نصيحت كننده و خيرخواه باشيد:
🔅«والنصيحة فى المشهد والمغيب»،
و هر وقت شما را فراخواندم اجابت كنيد:
🔅«والاجابة حين ادعوكم...».
همچنين آن حضرت به مردم مىفرمود:
🔅ولكم علىّ من الحقّ مثل الّذى لى عليكم؛
شما بر من حق داريد به همان اندازه كه من بر شما حق دارم.
🌠١٩. امام سجاد عليه السلام در اول رساله حقوق، حق امام را از واجبترين حقوق معرفىمىكند:
🔅«و اوجبها عليك حقّ ائمتك».
🌠٢٠. امام صادق عليه السلام مردم را به مراجعه به فقها سفارش مىكرد و مىفرمود:
كسى كه فتوا و قضاوت فقها را رد كند، گويا ما را رد كرده و هر كه ما را رد كند، گويا به خدا شرك ورزيده است.
🌠٢١. بر اساس روايات، مردم در برابر امام معصوم سه مسئوليت دارند:
❣اول. شناخت امام، آنهم با دلايل روشن و ويژگىهاى برجسته كه يك رهبر معصوم بايد داشته باشد:
🔅«معرفة الامام».
❣دوم. تسليم فرمان آن بزرگواران به طورى كه سخنان آنان را به دل بپذيرد:
🔅«و التسليم لهم فيما ورد عليهم».
❣سوم. در اختلافات به آن بزرگواران مراجعه و آنان را حَكم و داور قرار دهند:
🔅«و الرّد عليهم فيما اختلفوا».
🌠٢٢. امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارشان به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
🔅هر كه دوست دارد به دين من متمسّك شود و پس از من در كشتى نجات سوار شود، بايد كه به على بن ابى طالب اقتدا كند و دشمنش را دشمن بدارد و دوستش را دوست بدارد كه او وصى من و جانشين من بر امتم در حيات و ممات من است، و او امام هر مسلمان و امير هر مؤمن پس از من است. قول او قول من و امر او امر من و نهى او نهى من است، و پيرو او پيرو من و ياور او ياور من و فروگزار او فروگزار من است.
سپس فرمود: هر كه پس از من با على مفارقت كند، مرا نخواهد ديد و من نيز روز قيامت او را نخواهم ديد، وهر كه با على مخالفت كند، خداوند بهشت را بر او حرام كرده و جايگاه او را آتش قرار داده است و آن بد جايگاهى است، و كسى كه على را فروگزارد، خداوند او را در روزى كه بر وى در آيد فرو خواهد گذاشت و هر كه على را نصرت كند، خداوند او را در روز قيامت نصرت نمايد و حجتش را هنگام بازخواست تلقين وى فرمايد،
💗سپس فرمود: حسن و حسين دو امام امت من پس از پدرشان و سيد جوانان اهل بهشت هستند
و مادرشان سرور زنان عالم
و پدرشان سرور اوصيا هستند،
و از فرزندان حسين نه تن امامند كه نهمين آنها قائم از فرزندان من است؛
🔍 طاعت آنان طاعت من و معصيت ايشان معصيت من است، از منكرين فضل و ضايعكنندگان حرمت او به خدا شكايت مىكنم و خداوند بهترين ولى و ناصر براى عترتم و ائمّه امّتم مىباشد و بهترين منتقم از منكرين ايشان است.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#امام_مهدی_عج
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء
#لقد_عظمت_الرزیة
✴️حسین زمان را یاری کن
شرح مصائب امام زمان(عج)
کانال الدولة الزهرائیة (عج)
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ .
(انبیاء/ ۷۳)
✨✨✨✨✨✨
الرّسول (صلی الله علیه و آله)- عن زَیْدِبْنِعلی (علیه السلام) قَالَ کُنْتُ عِنْدَ أَبِیعَلِیِّبْنِالْحُسَیْنِ (علیه السلام) إِذْ دَخَلَ عَلَیْهِ جَابِرُبْنُعَبْدِاللَّهِ الْأَنْصَارِیُّ فَبَیْنَمَا هُوَ یُحَدِّثُهُ إِذْ خَرَجَ أَخِی مُحَمَّدٌ (علیه السلام) مِنْ بَعْضِ الْحُجَرِ فَأَشْخَصَ جَابِرٌ بِبَصَرِهِ نَحْوَهُ ثُمَّ قَامَ إِلَیْهِ فَقَالَ یَا غُلَامُ أَقْبِلْ فَأَقْبَلَ ثُمَّ قَالَ أَدْبِرْ فَأَدْبَرَ فَقَالَ شَمَائِلُ کَشَمَائِلِ رسول الله (صلی الله علیه و آله) مَا اسْمُکَ یَا غُلَامُ قَالَ مُحَمَّدٌ (علیه السلام) قَالَ ابْنُ مَنْ قَالَ ابْنُ عَلِیِّبْنِالْحُسَیْنِبْنِعلیبنابیطالب (علیه السلام) قَالَ أَنْتَ إِذاً الْبَاقِرُ قَالَ فَانْکَبَّ عَلَیْهِ وَ قَبَّلَ رَأْسَهُ وَ یَدَیْهِ ثُمَّ قَالَ یا محمد (علیه السلام) إِنَّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) یُقْرِئُکَ السَّلَامَ قَالَ عَلَی رسول الله (صلی الله علیه و آله) أَفْضَلُ السَّلَامِ وَ عَلَیْکَ یَا جَابِرُ بِمَا أَبْلَغْتَ السَّلَامَ ثُمَّ عَادَ إِلَی مُصَلَّاهُ فَأَقْبَلَ یُحَدِّثُ أَبِی وَ یَقُولُ إِنَّ رسول الله (صلی الله علیه و آله) قَالَ لِی یَوْماً یَا جَابِرُ إِذَا أَدْرَکْتَ وَلَدِیَ الْبَاقِرَ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ فَإِنَّهُ سَمِیِّی وَ أَشْبَهُ النَّاسِ بِی عِلْمُهُ عِلْمِی وَ حُکْمُهُ حُکْمِی وَ سَبْعَهًٌْ مِنْ وُلْدِهِ أُمَنَاءُ مَعْصُومُونَ أَئِمَّهًٌْ أَبْرَارٌ وَ السَّابِعُ مَهْدِیُّهُمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) الَّذِی یَمْلَأُ الدُّنْیَا قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً ثُمَّ تَلَا رسول الله (صلی الله علیه و آله) وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ إِیتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدِینَ.
پیامبر (- زیدبنعلی (گوید: «نزد پدرم علیّبنحسین (بودم که جابربنعبدالله انصاری نزد او آمد و داشت با ایشان صحبت میکرد که برادرم محمّد (از یکی از حجرهها خارج شد. سپس جابر به او خیره شد و گفت: «ای پسر! بیا». او آمد و جابر به او گفت: «پشت کن». او پشت کرد. سپس جابر گفت: «شمایلی بهمانند شمایل رسول خدا (داری، ای پسر جان! اسمت چیست»؟ ایشان فرمود: «محمّد». او گفت: «فرزند کی هستی»؟ او گفت: «فرزند علیّبنحسینبنابیطالب (». جابر گفت: «بنابراین اسمت باقر (است». و شروع به بوسیدن سر و دستش نمود. سپس گفت: «ای محمّد (! همانا رسول خدا (به تو سلام میرساند». آنگاه محمّد (گفت: «و درود بر رسول خدا (و همچنین درود بر تو ای جابر! به خاطر کاری که انجام دادی». سپس به جایگاه نمازش بازگشت و شروع به صحبت با پدرم نمود و گفت: «همانا رسول خدا (به من فرمود: ای جابر! اگر روزگاری فرزندم محمّد (را درک کردی، از جانب من به او سلام برسان. بدان که او هم اسم من و شبیهترین انسان نسبت به من است. علمش بهمانند علم منست و حکمش نیز بهسان حکم من میباشد. هفت نفر از فرزندانش امین و معصوم میباشند؛ آنان امامانی پاک هستند و هفتمین آنان مهدی (است که زمین را از عدل و داد پر میکند، همانطور که انباشته از ظلم شده بود». سپس رسول خدا (این آیه را تلاوت نمود: وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَ أَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الخَیْرَاتِ وَ إِقَامَ الصَّلَاةِ وَ إِیتَاء الزَّکَاةِ وَ کَانُوا لَنَا عَابِدِینَ.
ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﭘﻴﺸﻮﺍﻳﺎﻧﻲ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻣﺎ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ ، ﻭ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩﻥ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻧﻴﻚ ﻭ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﻧﻤﺎﺯ ﻭ ﭘﺮﺩﺍﺧﺖ ﺯﻛﺎﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﻭﺣﻲ ﻛﺮﺩﻳﻢ ، ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻓﻘﻂ ﭘﺮﺳﺘﺶ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(انبیاء/ ۷۳)
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۴۵۶ بحارا لأنوار، ج۳۶، ص۳۶۰
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#آیات_الولایة
#آیات_خاص_در_شان_14_معصوم
قُلْ كُلٌّ مُتَرَبِّصٌ فَتَرَبَّصُوا فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصّ-ِراطِ السَّوِيِّ وَ مَنِ اهْتَدى
بگو: «همه (ما و شما) در انتظاریم؛ [ما در انتظار وعده پیروزى، و شما در انتظار شکست ما] پس انتظار بکشید! امّا بهزودى خواهید دانست چه کسى از اصحاب صراط مستقیم، و چه کسى هدایت یافته است».
(طه/ ۱۳۵)
🌤✨🌤✨🌤
📜الباقر (علیه السلام)- عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِیجَعْفَرٍ (علیه السلام) فِی قَوْلِهِ تَعَالَی فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحابُ الصِّراطِ السَّوِیِّ وَ مَنِ اهْتَدی قَالَ عَلِیٌّ (علیه السلام) صَاحِبُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَ مَنِ اهْتَدَی أَیْ إِلَی وَلَایَتِنَا أَهْلَ الْبَیْتِ .
📝امام باقر (- فَسَتَعْلَمُونَ مَنْ أَصْحَابُ الصِّرَاطِ السَّوِیِّ وَمَنِ اهْتَدَی؛ علی (صاحب راه راست است و منظور از مَنِ اهْتَدَی این است که هرکس به ولایت ائمّه (راه یابد.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۹، ص۳۲۴ بحار الأنوار، ج۲۴، ص۱۵۰/ تأویل الآیات الظاهرهًْ؛ ص۳۱۷/ البرهان
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#مهدویت_در_قران_مجید
إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللهَ يَدُ اللهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً
كسانى كه با تو بيعت مىكنند [در حقيقت] تنها با خدا بيعت مىنمايند، و دست خدا بالاى دست آنهاست پس هركس پيمانشكنى كند، تنها به زيان خود پيمان شكسته است و آن كس كه نسبت به عهدى كه با خدا بسته وفا كند، بهزودى پاداش عظيمى به او خواهد داد.
(فتح/ ۱۰)
🌤✨🌤✨🌤✨
📜الصّادق (علیه السلام)- عن الصادق (علیه السلام) فی حدیث ظهور القائم:(عجل الله تعالی فرجه الشریف) یَا مُفَضَّلُ یُسْنِدُ الْقَائِمُ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ظَهْرَهُ إِلَی الْحَرَمِ وَ یَمُدُّ یَدَهُ فَتُرَی بَیْضَاءَ مِنْ غَیْرِ سُوءٍ وَ یَقُولُ هَذِهِ یَدُ اللَّهِ وَ عَنِ اللَّهِ وَ بِأَمْرِ اللَّهِ ثُمَّ یَتْلُو هَذِهِ الْآیَهًَْ إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ الْآیَهًَْ فَیَکُونُ أَوَّلُ مَنْ یُقَبِّلُ یَدَهُ جَبْرَئِیلَ ثُمَّ یُبَایِعُه.
🕋امام صادق (علیه السلام)- از امام صادق (علیه السلام) دربارهی حدیث ظهور قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف): ای مفضّل! تکیه به خانهی خدا میدهد و دستش را دراز میکند و نوری از آن میجهد و میگوید: این دست خدا و از جانب خدا و به امر خداست سپس این آیه را میخواند: إِنَّ الَّذِینَ یُبایِعُونَکَ إِنَّما یُبایِعُونَ اللهَ یَدُ اللهِ فَوْقَ أَیْدِیهِمْ فَمَنْ نَکَثَ فَإِنَّما یَنْکُثُ عَلی نَفْسِهِ اوّل کسی که دست او را میبوسد، جبرئیل است، و با ایشان بیعت میکند.
📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۴، ص۴۳۴ بحارالأنوار، ج۵۳، ص۸
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز پنجاه و ششم
وَ هَبْ لَنَا رَأْفَتَهُ وَ رَحْمَتَهُ وَ دُعَاءَهُ وَ خَيْرَهُ مَا نَنَالُ بِهِ سَعَةً مِنْ رَحْمَتِكَ وَ فَوْزا عِنْدَكَ؛
و رأفت و رحمت و دعاى خير آن حضرت را به ما ببخش تا حدّى كه به سبب آن به رحمت گستردهات، و رستگارى در پيشگاهت برسيم.
🌺🕊🌺
در اين فراز از خداوند متعال درخواست مىكنيم تا مهربانى و رحمت و دعاى امام زمان را نصيب ما بفرمايد؛
چرا كه امام زمان عليه السلام نيز همانند رسول اكرم صلى الله عليه و آله و ساير معصومين از مصداقهاى كامل
«رَحْمَةً لِلْعالَمِين» است.
در اين باره نكاتى قابل بيان است.
📝نكتهها
💠١. اوصيا و جانشينان پيامبر صلى الله عليه و آله ادامه دهنده راه آن حضرت هستند. امام دوازدهم حضرت مهدى عليه السلام نيز جلوهاى از رحمت گسترده پروردگار براى همه انسانها به ويژه براى شيعيان و معتقدان به آن حضرت است. در زيارت آل ياسين كه از زيارتهاى امام زمان عليه السلام است، مىخوانيم:
🔅«والرحمه الواسعه؛
سلام بر تو... اى رحمت گسترده پروردگار».
💠٢. حضرت مهدى عليه السلام ما را دوست دارد و مىفرمايد:
🔅همانا ما از رعايت حال شما كوتاهى نمىكنيم و شما را از ياد نمىبريم؛ چراكه در غير اين صورت، سختىها و گرفتارىها بر شما فرو مىآيد و دشمنان، شما را ريشهكن كرده و از بين مىبرند.
اكنون كه امام زمان ما را فراموش نمىكنند، ما هم نبايد ايشان را فراموش كنيم.
💠٣. امام رضا عليه السلام در ضمن حديثى مفصل درباره شناخت امام فرمود:
🔅...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِيرِ وَ مَفْزَعُ الْعِبَادِ فِي الدَّاهِيَةِ النَّآد؛
امام همدم و رفيق، پدر مهربان، برادر برابر، مادر دلسوز به كودك و پناه بندگان خدا در گرفتارى سخت است.
💠٤. مرحوم آيتالله گلپايگانى مىفرمود:
وقتى كه آيتالله حائرى براى تأسيس حوزه به قم آمده بود، وضع طلبهها خوب نبود. طلبه سيدى كه مشكل مالى داشت، براى گرفتن مبلغى پول به يكى از اعضاى دفتر ايشان مراجعه كرد.
آن شخص گفت: شب در مدرسه فيضيه با آقاى حاج ميرزا مهدى بروجردى در حجره بوديم كه به خواب رفتم. خواب ديدم كه شخص محترمى به حجره آمد و گفت: حضرت رسول مىفرمايند: به شيخ عبدالكريم حائرى بگوييد مضطرب نباش كه بر اثر گريههاى امام زمان وجوهات شرعيه متوجه قم شد. از خواب بيدار شدم و براى سفارش آن طلبه سيد به خدمت آيتالله حائرى رفتم. ايشان گفتند: به مقسّم بگوييد شهريه را بپردازد. خواب شما صادقانه بود و وجوهى براى ما رسيده است. آن شخص گفت: ايشان از خواب من مطلع بود در حالىكه من آن را براى كسى تعريف نكرده بودم.
💠٥. پدر شيخ صدوق بچهدار نمىشد. نامهاى به محضر مبارك امام زمان عجل الله تعالى فرجه الشريف نوشت تا حضرت در حقش دعا كند و نامه را به وسيله حسين بنروح به آن حضرت رساند.
امام عليه السلام در حق او دعا كرد و در پاسخ نامهاش نوشت:
🔅«قد دعونا الله لك بذلك، و سترزق ولدين ذكرين خيرين».
پس از آن، به بركت دعاى آن حضرت صاحب دو فرزند عالم و فقيه شد. يكى از آنها شيخ صدوق معروف به ابنبابويه است كه مزارش در نزديكى حرم حضرت عبدالعظيم قرار دارد.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84