eitaa logo
الدولة الزهرائیة عج
482 دنبال‌کننده
414 عکس
550 ویدیو
285 فایل
یکی از نامهایی که روی پرچم حضرت مهدی عج است نام مقدس الدولة الزهرائیة است یعنی دولت فاطمی http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
مشاهده در ایتا
دانلود
❖﷽❖ 📜امام جعفر بن محمد الصادق عليه السّلام در مقام تعداد نعم الهى و وراثت حضرت رسالت فرمود : «علم ما به چندين قسم منقسم است به اين عبارت كه «علمنا غابر و مزبور و نكت فى القلوب و نقر فى الاسماع و ان عندنا الجفر الابيض و الجفر الاحمر و مصحف فاطمة و ان عندنا الجامعة فيها جميع ما يحتاج الناس اليه» و چون از معنى اين حديث پرسيدند فرمود كه 🌠«غابر» علم به چيزهائيست كه خواهد شد 🌠و «مزبور» علم به چيزهائى است كه شده است 🌠 و مراد از «نكت فى القلوب» الهام است 🌠و «نقر فى الاسماع» حديث ملائكه است عليهم السّلام كه مى‌شنويم كلام ايشان را و شخص ايشان ديده نمى‌شود 🌠و «جفر احمر» ظرفى است كه سلاح رسول اللّه در آن است و حكم نيست كه بيرون آيد تا قائم آل محمد عليه السّلام بيرون نيايد 🌠 و «جفر ابيض» ظرفى است كه تورات موسى و انجيل عيسى و زبور داود و كتب سابقه در آن است و حكم نيست كه بيرون آيد تا قائم آل محمد عليه السّلام بيرون نيايد 🌠و «مصحف فاطمه» صحيفه‌اى است كه هرچه مى‌شود تا روز قيامت و نام هركس كه در هر جا فرمانده و امير و حكم‌روا و پادشاه خواهد شد تا ظهور صاحب الامر عليه السّلام و جميع ما يحتاج خلقان و امتان تا روز قيامت در آنجا مسطور است. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 806 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜در بحار ضمن حديث مرفوعى از حضرت على بن الحسين عليهما السّلام دربارۀ امام قائم عليه السّلام آمده: 🕊پس زير درخت اقاقيايى مى‌نشيند،جبرئيل به صورت مردى از قبيلۀ كلب نزد او مى‌آيد و مى‌گويد:اى بندۀ خدا!چرا اين‌جا نشسته‌اى‌؟مى‌فرمايد:اى بندۀ خدا!من منتظرم تا شب فرا رسد كه به مكّه بروم و در اين گرما خوش ندارم بروم. پس جبرئيل مى‌خندد،و چون مى‌خندد آن حضرت او را مى‌شناسد كه جبرئيل است. پس جبرئيل دست او را مى‌گيرد و با او مصافحه مى‌نمايد،و سلام مى‌كند و به او عرضه مى‌دارد كه:برخيز.و اسبى كه به آن براق گفته مى‌شود، برايش مى‌آورد. پس آن حضرت سوار مى‌شود سپس به كوه رضوى مى‌آيد. 💎آن‌گاه حضرت محمد و حضرت على-عليهما الصلوة و السلام-مى‌آيند و براى او فرمان سرگشاده‌اى مى‌نويسند كه بر مردم مى‌خواند سپس به سوى مكه بيرون مى‌رود كه مردم در آن‌جا اجتماع كرده‌اند. 🕯امام سجاد عليه السّلام فرمود:پس مردى از سوى آن حضرت بپاخيزد و ندا كند:اى مردم!اين خواستۀ شما است،آمده شما را دعوت كند به آنچه رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله به آن فرامى‌خواند. پس از جاى خود برمى‌خيزند،آن‌گاه خود آن حضرت برمى‌خيزد و مى‌فرمايد:اى مردم!من فلان فرزند فلان هستم،من فرزند پيغمبر خدايم،شما را مى‌خوانم به آنچه پيغمبر خدا به آن فرا مى‌خواند. ✴️پس عدّه‌اى بپامى‌خيزند كه او را بكشند،كه سيصد-يا سيصد و چند نفر-از جاى برمى‌خيزند و از اين كار جلوگيرى مى‌كنند،پنجاه نفر از اهل كوفه و بقيه از ساير مردم،همديگر را نمى‌شناسند و بدون قرار قبلى آن‌جا جمع شده باشند. 📘مکیال المکارم - جلد1، صفحه 327 @Aldolatahalzahraeyah
❖﷽❖ 📜 حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ عِصَامٍ‌ الْكُلَيْنِيُّ‌ رَضِيَ‌ اللَّهُ‌ عَنْهُ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ‌ يَعْقُوبَ‌ الْكُلَيْنِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنَا اَلْقَاسِمُ‌ بْنُ‌ الْعَلاَءِ قَالَ‌ حَدَّثَنَا إِسْمَاعِيلُ‌ بْنُ‌ عَلِيٍّ‌ الْقَزْوِينِيُّ‌ قَالَ‌ حَدَّثَنِي عَلِيُّ‌ بْنُ‌ إِسْمَاعِيلَ‌ عَنْ‌ عَاصِمِ‌ بْنِ‌ حُمَيْدٍ الْحَنَّاطِ‍‌ عَنْ‌ مُحَمَّدِ بْنِ‌ قَيْسٍ‌ عَنْ‌ ثَابِتٍ‌ الثُّمَالِيِّ‌ عَنْ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ الْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي طَالِبٍ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ أَنَّهُ‌ قَالَ‌: فِينَا نَزَلَتْ‌ هَذِهِ‌ الْآيَةُ‌: وَ أُولُوا الْأَرْحامِ‌ بَعْضُهُمْ‌ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌ فِي كِتابِ‌ اللّهِ‌ وَ فِينَا نَزَلَتْ‌ هَذِهِ‌ الْآيَةُ‌ وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌ وَ الْإِمَامَةُ‌ فِي عَقِبِ‌ اَلْحُسَيْنِ‌ بْنِ‌ عَلِيِّ‌ بْنِ‌ أَبِي طَالِبٍ‌ عَلَيْهِ‌ السَّلاَمُ‌ إِلَى يَوْمِ‌ الْقِيَامَةِ‌ وَ أَنَّ‌ لِلْقَائِمِ‌ مِنَّا غَيْبَتَيْنِ‌ إِحْدَاهُمَا أَطْوَلُ‌ مِنَ‌ الْأُخْرَى أَمَّا الْأُولَى فَسِتَّةُ‌ أَيَّامٍ‌ أَوْ سِتَّةُ‌ أَشْهُرٍ أَوْ سِتُّ‌ سِنِينَ‌ وَ أَمَّا الْأُخْرَى فَيَطُولُ‌ أَمَدُهَا حَتَّى يَرْجِعَ‌ عَنْ‌ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ مَنْ‌ يَقُولُ‌ بِهِ‌ فَلاَ يَثْبُتُ‌ عَلَيْهِ‌ إِلاَّ مَنْ‌ قَوِيَ‌ يَقِينُهُ‌ وَ صَحَّتْ‌ مَعْرِفَتُهُ‌ وَ لَمْ‌ يَجِدْ فِي نَفْسِهِ‌ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْنَا وَ سَلَّمَ‌ لَنَا أَهْلَ‌ الْبَيْتِ‌ . 📝ثابت ثماليّ‌ از امام سجّاد عليه السّلام روايت كند كه فرمود: اين آيه در بارۀ ما نازل شده است: «وَ أُولُوا الْأَرْحامِ‌ بَعْضُهُمْ‌ أَوْلى‌ بِبَعْضٍ‌»(انفال/75) و اين آيه نيز در بارۀ ما نازل شده است: «وَ جَعَلَها كَلِمَةً‌ باقِيَةً‌ فِي عَقِبِهِ‌»(زخرف/28) ❣و امامت تا روز قيامت در نسل حسين بن عليّ‌ بن أبى طالب عليهم السّلام است، و براى قائم ما دو غيبت است كه يكى از ديگرى طولانى‌تر است، امّا غيبت اوّل شش يوم يا شش ماه يا شش سال به طول مى‌انجامد و امّا غيبت ديگر طولانى مى‌شود تا به غايتى كه بيشتر معتقدين به آن امام از اين امر باز گردند و بر آن ثابت نمانند مگر كسى كه يقينش قوى و معرفتش درست باشد و در دلش حرجى از آنچه حكم مى‌كنيم نبوده و تسليم ما اهل بيت باشد. 📚 كمال الدين و تمام النعمة - 1، صفحه 592/باب31/حدیث7 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ هَارُونَ قَالَ: قُلْتُ لَهُ إِنَّ بَعْضَ هَذِهِ الْعِجْلِیَّهًِْ یَقُولُونَ إِنَّ سَیْفَ رَسُولِ اللَّهِ ص عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْحَسَنِ فَقَالَ وَ اللَّهِ مَا رَآهُ هُوَ وَ لَا أَبُوهُ بِوَاحِدَهًٍْ مِنْ عَیْنَیْهِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ رَآهُ أَبُوهُ عِنْدَ الْحُسَیْن (علیه السلام) وَ إِنَّ صاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ مَحْفُوظٌ لَهُ فَلَا تَذْهَبَنَّ یَمِیناً وَ لَا شِمَالًا فَإِنَّ الْأَمْرَ وَ اللَّهِ وَاضِحٌ وَ اللَّهِ لَوْ أَنَّ أَهْلَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ اجْتَمَعُوا عَلَی أَنْ یُحَوِّلُوا هَذَا الْأَمْرَ مِنْ مَوْضِعِهِ الَّذِی وَضَعَهُ اللَّهُ فِیهِ مَا اسْتَطَاعُوا وَ لَوْ أَنَّ النَّاسَ کَفَرُوا جَمِیعاً حَتَّی لَا یَبْقَی أَحَدٌ لَجَاءَ اللَّهُ لِهَذَا الْأَمْرِ بِأَهْلٍ یَکُونُونَ مِنْ أَهْلِهِ ثُمَّ قَالَ أَ مَا تَسْمَعُ اللَّهَ یَقُولُ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی الْکافِرِینَ حَتَّی فَرَغَ مِنَ الْآیَهًِْ وَ قَالَ فِی آیَهًٍْ أُخْرَی فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ ثُمَّ قَالَ إِنَّ أَهْلَ هَذِهِ الْآیَهًِْ هُمْ أَهْلُ تِلْکَ الْآیَهًِْ. 📝امام صادق (علیه السلام)- سلیمان بن هارون گفت: به امام (علیه السلام) گفتم: بعضی از عجلی ها می‌گویند که شمشیر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) پیش عبداللَّه‌بن‌حسن است. فرمود: «به خدا قسم آن را ندیده و نه پدرش با یک چشمش، مگر اینکه پدرش در نزد حضرت حسین (علیه السلام) دیده باشد. صاحب این امر محفوظ است و برای او نگهداری می‌شود، به طرف راست و چپ نرو، به خدا قسم مطلب واضح است. به خدا قسم اگر اهل آسمان و زمین اجتماع کنند بر تغییر مقام امامت و قراردادن آن را از محلّی که خدا قرار داده به دیگری، قدرت نخواهند داشت؛ اگر همه‌ی مردم کافر شوند به‌طوری که احدی باقی نماند، خداوند گروهی را خواهد آورد که معتقد به امامت باشند. مگر این آیه را نشنیده‌ای که خداوند می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید! هرکس از شما، از آیین خود بازگردد، [به خدا] زیانی نمی‌رساند خداوند جمعیّتی را می‌آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان [نیز] او را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند ... (مائده/۵۴) و در آیه‌ی دیگر می‌فرماید: فَإِنْ یَکْفُرْ بِها هؤُلاءِ فَقَدْ وَکَّلْنا بِها قَوْماً لَیْسُوا بِها بِکافِرِینَ. سپس فرمود: «افرادی که در این آیه مورد نظرند، همان کسانی هستند که در آن آیه از ایشان یاد شده است». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۴، ص۴۷۴ بحارالأنوار، ج۲۷، ص۴۹/ العیاشی، ج۱، ص۳۲۶ کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)- عَنْ غِیَاثِ بْنِ أَسَدٍ قَالَ: سَمِعْتُ مُحَمَّدَ بْنَ عُثْمَانَ الْعَمْرِیَّ یَقُول: لَمَّا وُلِدَ الْخَلَفُ الْمَهْدِیُّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سَطَعَ نُورٌ مِنْ فَوْقِ رَأْسِهِ إِلَی عَنَانِ السَّمَاءِ ثُمَّ سَقَطَ لِوَجْهِهِ سَاجِداً لِرَبِّهِ تَعَالَی ذِکْرُهُ ثُمَّ رَفَعَ رَأْسَهُ وَ هُوَ یَقُولُ أَشْهَدُ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ‌قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ* إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ قَالَ وَکَانَ مَوْلِدُهُ لَیْلَهًَْ الْجُمُعَهًِْ. 📝امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از غیاث‌بن‌اسد روایت است که می‌گوید: از محمّدبن‌عثمان (رحمة الله علیه) شنیدم: چون امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) متولّد گردید نوری از بالای سر مبارکش به آسمان تابید. سپس صورت به خاک نهاد و خدا را سجده کرد. آنگاه سر برداشت و فرمود: اشْهَدُ انْ لا الهَ الّا اللهُ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ و نیز محمّدبن‌عثمان گفت که ولادت امام (عجل الله تعالی فرجه الشریف) شب جمعه بود. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۰ بحارالأنوار، ج۵۱، ص۱۵/ کمال الدین، ج۲، ص۴۳۳/ دلایل الإمامهًْ، ص۱۴۷/ نورالثقلین کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜[١١٦٤]٨٣-عدّة من أصحابنا،عن أحمد بن محمّد بن أبي نصر،عن حمّاد بن عثمان،عن أبي عبيدة الحذّاء قال: سألت أبا جعفر عليه السّلام عن الاستطاعة و قول النّاس،فقال:و تلا هذه الآية: ✨ وَ لا يَزالُونَ‌ مُخْتَلِفِينَ‌ إِلاّ مَنْ‌ رَحِمَ‌ رَبُّكَ‌ وَ لِذلِكَ‌ خَلَقَهُمْ‌ يا أبا عبيدة!النّاس مختلفون في إصابة القول و كلّهم هالك قال قلت:قوله: ✨ إِلاّ مَنْ‌ رَحِمَ‌ رَبُّكَ‌ قال:هم شيعتنا و لرحمته خلقهم و هو قوله: ✨ وَ لِذلِكَ‌ خَلَقَهُمْ‌ يقول:لطاعة الإمام الرّحمة الّتي يقول: ✨وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ‌ كُلَّ‌ شَيْ‌ءٍ يقول:علم الإمام،و وسع علمه الّذي هو من علمه كلّ‌ شيء هم شيعتنا،ثمّ‌ قال: ✨فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ‌ يَتَّقُونَ‌ يعني ولاية غير الإمام و طاعته،ثمّ‌ قال: ✨يَجِدُونَهُ‌ مَكْتُوباً عِنْدَهُمْ‌ فِي التَّوْراةِ‌ وَ الْإِنْجِيلِ‌ يعني النّبيّ‌ صلّى اللّه عليه و اله و سلّم و الوصيّ‌ و القائم ✨ يَأْمُرُهُمْ‌ بِالْمَعْرُوفِ‌ (إذا قام) وَ يَنْهاهُمْ‌ عَنِ‌ الْمُنْكَرِ و المنكر من أنكر فضل الإمام و جحده ✨«و يحلّ‌ لهم الطّيّبات»أخذ العلم من أهله وَ يُحَرِّمُ‌ عَلَيْهِمُ‌ الْخَبائِثَ‌ و الخبائث قول من خالف ✨ وَ يَضَعُ‌ عَنْهُمْ‌ إِصْرَهُمْ‌ و هي الذّنوب الّتي كانوا فيها قبل معرفتهم فضل الإمام وَ الْأَغْلالَ‌ الَّتِي كانَتْ‌ عَلَيْهِمْ‌ و الأغلال ما كانوا يقولون ممّا لم يكونوا أمروا به من ترك فضل الإمام،فلمّا عرفوا فضل الإمام وضع عنهم إصرهم و الإصر الذّنب و هي الآصار،ثمّ‌ نسبهم فقال ✨: فَالَّذِينَ‌ آمَنُوا بِهِ‌ (يعني بالإمام) وَ عَزَّرُوهُ‌ وَ نَصَرُوهُ‌ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ‌ مَعَهُ‌ أُولئِكَ‌ هُمُ‌ الْمُفْلِحُونَ‌ يعني الّذين اجتنبوا الجبت و الطّاغوت أن يعبدوها و الجبت و الطّاغوت فلان و فلان و فلان و العبادة طاعة النّاس لهم،ثمّ‌ قال: ✨ أَنِيبُوا إِلى‌ رَبِّكُمْ‌ وَ أَسْلِمُوا لَهُ‌ ثمّ‌ جزاهم فقال: ✨ لَهُمُ‌ الْبُشْرى‌ فِي الْحَياةِ‌ الدُّنْيا وَ فِي الْآخِرَةِ‌ و الإمام يبشّرهم بقيام القائم و بظهوره و بقتل أعدائهم و بالنّجاة في الآخرة و الورود على محمّد-صلّى اللّه على محمّد و آله الصّادقين-على الحوض. ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝[١١٦٤]٨٣-ابو عبيدۀ حذّاء گفته است:از حضرت باقر عليه السّلام دربارۀ استطاعت و سخن مردم پرسيدم كه اين آيه را خوانده‌مردم همواره در اختلافند جز كسى كه پروردگارت رحم كند.و براى همين آنان را آفريده است.[هود(١١):١١٨ و ١١٩] و فرمود:اى ابو عبيده!مردم در رسيدن به سخن[حقّ‌]گونه گونند و همگى در نابودى‌اند.من عرض كردم:جز كسى كه پروردگارت رحم كند؟ ❣فرمود:آنان شيعيان مايند.و براى رحمتش آنان را آفريده است. و اين سخن او است كه‌و براى آن ايشان را آفريده است. مى‌فرمايد:براى اطاعت امام آفريد 🕊و امام همان رحمتى است كه مى‌فرمايد:رحمتم بر همه چيز گسترده است.[اعراف(٧):١٥٦]يعنى علم امام. و علم او كه برگرفته از علم خدا است بر همه چيز گسترده است.و آنان شيعيان ما هستند. 💎سپس فرمود:و آن را براى كسانى كه پرهيز كنند خواهم نوشت.[اعراف(٧):١٥٦] يعنى از ولايت و اطاعت غير امام[پرهيز كنند.] 🌠سپس فرمود:آن را در نزد خودشان در تورات و انجيل مى‌يابند.[اعراف(٧):١٥٧] يعنى پيامبر و وصى قائم[عليهما السّلام]راكه آنان را به نيكى و معروف فرمان مى‌دهد.(وقتى قيام كند)و از منكر بازمى‌دارد.[اعراف(٧):١٥٧] 🔺و منكر كسى است كه برترى امام و امام را انكار كند. 🌺و چيزهاى پاكيزه را برايشان حلال مى‌كند.[اعراف(٧):١٥٧]كه علم‌آموزى از اهلش باشدو پليدى‌ها را حرام مى‌كند.[اعراف(٧):١٥٧]و پليدى‌ها سخن كسى است كه مخالفت كند. 🕯و بار سنگين‌شان را از دوششان برمى‌دارد.[اعراف(٧): ١٥٧]و آن گناهانى است كه پيش از شناختن فضيلت امام در آن بودند. و زنجيرهايى را كه بر گردنشان بوده است.[اعراف(٧):١٥٧]و زنجيرها همان سخنانى است كه به آن امر نشده بودند كه عبارت از ترك فضيلت امام است.و چون فضيلت امام را شناختند بار گران‌شان را از دوششان برداشتند.و بار گران همان گناه است.همان زنجيرها. 🕯سپس آنان را معرفى كرده،فرمود:كسانى كه به او(يعنى به امام)ايمان آورده،او را بزرگ داشته،يارى‌اش كردند و از نورى كه با او نازل شده بود پيروى كردند، رستگارانند.[اعراف(٧):١٥٧] يعنى كسانى كه از بندگى غير خدا و طاغوت دورى كردند. ⚠️و غير خدا و طاغوت فلانى و فلانى و فلانى‌اند.و بندگى اطاعت مردم از آنان است. ❇️سپس فرمود:و به سوى پروردگارتان بازگرديد و در برابرش تسليم شويد.[زمر(٣٩):٥٤] 🌻سپس پاداششان داد و فرمود:آن بشارت در زندگى دنيا و در آخرت براى آنان است.[يونس(١٠):٦٤] و آنان را امام به قيام قائم عليه السّلام و ظهورش و به كشته شدن دشمنان و به نجات در آخرت و درآمدن بر محمّد-درود خدا بر محمّد و خاندان راستين‌اش-در كنار حوض بشارت مى‌دهد. 📚اصول کافی -جلد 2، صفحه 351 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖  إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ مَا اخْتَلَفَ الَّذينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلّا مِنْ بَعْدِ ما جاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْياً بَيْنَهُمْ وَ مَنْ يَكْفُرْ بِآياتِ اللهِ فَإِنَّ اللهَ سَريعُ الْحِسابِ دين در نزد خدا، اسلام است. و كسانى‌كه كتاب آسمانى به آنان داده شد، [با يكديگر] اختلاف نكردند، مگر بعد از آگاهى و از روى ستم و حسد ورزى؛ و هركس به آيات خدا كفر ورزد، [بداند كه] خداوند، سريع الحساب است. (آل‌عمران/ ۱۹) 🌤✨🌤✨🌤✨🌤 📜الصّادق (علیه السلام)- عَنِ الْمُفَضَّلِ‌بْنِ‌عُمَرَ، قَالَ: سَأَلْتُ سَیِّدِیَ الصَّادِقَ (علیه السلام) ... کَیْفَ بَدْءُ ظُهُورِ الْمَهْدِیِّ (عجل الله تعالی فرجه الشریف)؟ قَالَ (علیه السلام): یَا مُفَضَّلُ! یَظْهَرُ فِی شُبْهَهًٍْ لِیَسْتَبِینَ فَیَعْلُو ذِکْرُهُ وَ یَظْهَرُ أَمْرُهُ وَ یُنَادَی بِاسْمِهِ وَ کُنْیَتِهِ وَ نَسَبِهِ وَ یَکْثُرُ ذَلِکَ عَلَی أَفْوَاهِ الْمُحِقِّینَ وَ الْمُبْطِلِینَ وَ الْمُوَافِقِینَ وَ الْمُخَالِفِینَ ... قلت: یَا مَوْلَایَ! فَمَا تَأْوِیلُ قَوْلِهِ تَعَالَی لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ؟ قَالَ (علیه السلام): هُوَ قَوْلُهُ تَعَالَی وَقاتِلُوهُمْ حَتَّی لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَ یَکُونَ الدِّینُ کُلُّهُ لِلهِ فَوَ اللَّهِ یَا مُفَضَّلُ لَیُرْفَعُ عَنِ الْمِلَلِ وَ الْأَدْیَانِ الِاخْتِلَافُ وَ یَکُونُ الدِّینُ کُلُّهُ وَاحِداً کَمَا قَالَ جَلَّ ذِکْرُهُ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ قَالَ اللَّهُ: وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دِیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِینَ. قَالَ الْمُفَضَّلُ قُلْتُ: یَا سَیِّدِی وَ مَوْلَایَ وَ الدِّینُ الَّذِی فِی آبَائِهِ إِبْرَاهِیمَ وَ نُوحٍ (علیه السلام) وَ مُوسَی (علیه السلام) وَ عِیسَی (علیه السلام) وَ مُحَمَّدٍ (صلی الله علیه و آله) هُوَ الْإِسْلَامُ؟ قَالَ: نَعَمْ یَا مُفَضَّلُ! هُوَ الْإِسْلَامُ لَا غَیْرُ. قُلْتُ: یَا مَوْلَایَ! أَ تَجِدُهُ فِی کِتَابِ اللَّهِ. قَالَ: نَعَمْ! مِنْ أَوَّلِهِ إِلَی آخِرِهِ وَ مِنْهُ هَذِهِ الْآیَهًُْ إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ وَ قَوْلُهُ تَعَالَی مِلَّةَ أَبِیکُمْ إِبْراهِیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمِینَ. 📝امام صادق (علیه السلام) مفضّل‌بن‌عمر گوید: از مولایم امام صادق (علیه السلام) پرسیدم: «... حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در وقت ظهورش چگونه است»؟ فرمود: «ای مفضّل! او در وضع شبهه‌ناکی آشکار می‌شود تا اینکه امرش روشن شود و نامش بالا رود و کارش آشکار گردد و نام و کنیه و نسبش برده شود و آوازه‌ی او در زبان پیروان حقّ و باطل و موافقین و مخالفین زیاد شود ...». عرض کردم: «مولای من! تأویل: تا آن را بر همه‌ی آیین‌ها غالب گرداند، هرچند مشرکان کراهت داشته باشند! (توبه/۳۳) چیست»؟ حضرت (علیه السلام) فرمود: «تأویل آن این آیه است: و با آن‌ها پیکار کنید، تا فتنه [شرک و سلب آزادی] برچیده شود، و دین [و پرستش] همه مخصوص خدا باشد! (انفال/۳۹) ای مفضّل به خدا قسم! اختلاف را از میان ملل و ادیان برمی‌دارد و همه‌ی دین‌ها یکی می‌شود چنانکه خدا فرموده است: إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللهِ الْإِسْلامُ و هم فرموده: هرکس دینی جز دین اسلام را بپذیرد هرگز از وی پذیرفته نمی‌شود و او در عالم آخرت از زیانکاران خواهد بود. (آل عمران/۸۵) عرض کردم: مولای من! آیا دینی که پدران او ابراهیم و نوح و موسی و عیسی (علیهم السلام) و محمّد (صلی الله علیه و آله) داشتند همان دین اسلام بود»؟ فرمود: «آری! همین دین اسلام بود نه غیر آن» عرض کردم: «دلیلی از قرآن بر این مطلب دارید»؟ فرمود: «آری! از اوّل تا آخر قرآن پر از دلیل است. از جمله آیه‌ی إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ الله الْإِسْلامُ می‌باشد و دیگری این آیه است: از آیین پدرتان ابراهیم پیروی کنید خداوند شما را در کتاب‌های پیشین و در این کتاب آسمانی «مسلمان» نامید. (حج/۷۸)». 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۲، ص۵۰۲/ بحارالأنوار، ج۵۳، ص١ کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜ابو داود به اسناد خود از امّ‌ السّلمه - رضى اللّه عنها - روايت نموده كه رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله فرمود كه مهدى موعود از عترت من و فرزندان فاطمه خواهد بود. و ايضا از ابو هريره روايت نموده‌اند كه گفت: از رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شنيدم كه فرمود: «لا تقوم الساعة حتى يملك رجل من اهل بيتى يفتح القسطنطنية و جبل الديلم و لو لم يبق الا يوم لطوّل اللّه تعالى ذلك اليوم حتى يفتحها»؛ يعنى قيامت قائم نمى‌شود تا آنكه پادشاه شود مردى از اهل بيت من كه فتح كند و بگشايد قسطنطنيه و كوه ديلم را و اگر باقى نماند از عمر دنيا الاّ يك روز كه حق تعالى به قدرت كامله خود آن روز را دراز خواهد كرد تا آنكه او را، آن فتحها واقع شود. 📝و ايضا از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده‌اند كه گفت: رسول خدا فرمود كه مهدى از ما و اهل بيت ما خواهد بود و حق تعالى اصلاح كار او را در يك شب خواهد نمود. 📜و ايضا در كشف الغمه از ابن عباس روايت نموده كه گفت: از رسول خدا شنيدم كه فرمود به درستى كه خلفاى من و اوصياى من كه حجتهاى خالق‌اند بر خلق، بعد از من دوازده‌اند، اول ايشان برادر من و آخر آنها فرزند من است. پس يكى از حضّار سؤال نموده گفت: يا رسول اللّه! برادر شما كيست و فرزند شما كيست‌؟ رسول خدا در جوابش فرمود كه برادر من على بن ابى طالب عليه السّلام است و فرزند من مهدى است كه در آخر الزّمان ظهور كند و زمين را پر از عدل و راستى نمايد بعد از آنكه از جور و ظلم پر شده باشد؛ به حقّ‌ آن خدائى كه مرا به راستى به خلق فرستاده و بشير و نذير كرده كه اگر باقى نماند از دنيا مگر يك روز كه البته حق تعالى دراز گرداند آن روز را تا آنكه ظهور فرزند من مهدى هادى ظاهر شود و نازل گرداند عيسى بن مريم عليهما السّلام را از آسمان و عيسى اقتدا به او نموده در عقب او نماز كند و مهدى نورانى خواهد ساخت روى زمين را به نور وجود خود و حكم او به مشرق و مغرب عالم خواهد رسيد و از شرك اثرى باقى نخواهد گذاشت. 📝و ايضا ابن اعثم كوفى در كتاب فتوح از امير المؤمنين عليه السّلام روايت نموده ١ كه آن حضرت فرمود كه آفرين بر طالقان! به درستى كه حق تعالى را در آنجا گنجى است نه از طلا و نه از نقره و ليكن در آن زمين از مؤمنان و موحّدان كه حق تعالى را شناسند چنانچه حق شناختن باشد و از مددكاران و معاونان مهدى باشند در آن روزى كه مهدى موعود خروج نموده به نور وجود خود جهان را منوّر و مزيّن سازد. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 941 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜على بن هلال از پدرش نقل نموده كه او گفت: به خدمت رسول خدا رسيدم در حالتى كه دنيا را وداع مى‌فرمود ديدم كه دخترش فاطمه عليهما السّلام به بالينش نشسته مى‌گريد گريست تا آنكه آواز گريه‌اش بلند شد، رسول خدا سر به طرف او برداشته فرمود: اى حبيبۀ من! چه چيز تو را مى‌گرياند؟ پس فاطمه عليهما السّلام گفت: از ضايع شدن بعد از تو مى‌ترسم كه خلق تو را فراموش نمايند و بر ما جور و ظلم روا دارند! پس رسول خدا فرمود كه اى حبيبۀ من! مگر ندانسته‌اى كه حق تعالى نگاه كرد و اطلاع يافت بر زمين اطلاع يافتنى و نگاه‌كردنى و برگزيد از جميع اهل زمين پدرت را و برانگيخت او را به رسالت و بعد از آن توجه ديگر فرمود و اختيار نمود از جميع اهل عالم شوهرت را و به من وحى فرستاد كه تو را به او عقد كنم؛ اى فاطمه! ما از اهل بيتيم كه حق تعالى به ما عطا كرده است هفت خصلت كه پيش از ما هيچ‌كس را نداده است و بعد از ما به هيچ‌كس نخواهد داد: يكى آنكه مرا خاتم نبوت ساخته و من نزد حق تعالى خاتم النبيّين و اكرم المرسلين‌ام و دوست‌ترين جميع مخلوقاتم و پدر توأم؛ ديگر آنكه وصى من بهترين اوصيا و دوست‌ترين جميع خلق اللّه است نزد اللّه تعالى و او شوهر تست؛ و ديگر آنكه شهيد ما بهترين شهيدان است و دوست‌ترين همه نزد حق تعالى و او حمزة بن عبد المطّلب است كه عمّ‌ پدر تست و عمّ‌ شوهر تست؛ و ديگر آنكه از ما است آنكه او را حق تعالى دو بال داده كه با ملائكه در بهشت طيران مى‌نمايد و به هر جا كه خواهد مى‌رود و مى‌آيد و او پسر عمّ‌ تو و برادر شوهر تست؛ و ديگر آنكه دو سبطين امّت از مايند كه آن هر دو پسران تو حسن و حسين‌اند و هر دو سيّد و بهترين جوانان اهل بهشت‌اند و پدر ايشان بهتر از ايشان است؛ اى فاطمه، اى حبيبۀ من! قسم به آن خدائى كه مرا به راستى به خلق فرستاده كه از اين دو سبط‍‌ خواهد بود مهدى اين امت در آن وقتى كه دنيا هرج و مرج شده باشد و فتنه‌ها ظاهر گشته و راهها بريده باشد و غارت كنند بعضى بعضى را و هيچ بزرگى رحم نكند كوچكى را و هيچ كوچكى رعايت تعظيم و توقير بزرگان ننمايد، در آن حال برانگيزد حق تعالى از اين هر دو آن كس را كه قلعه‌هاى ضلالت و گمراهى را بگشايد و قفل از دلها بردارد و برخيزد به راه نمودن مردمان به راه دين در آخر الزّمان، چنانچه من در آخر الزّمان به اين كار برخاسته بودم و مملو كند زمين را از عدل و راستى، چنانچه از جور و ظلم پر شده باشد، اى فاطمه، اى نور ديدۀ من! محزون مباش كه حضرت عزّت - جلّ‌ ذكره - بر تو از همه و از همه كس رحيم‌تر است و مهربان‌تر بجهت نزديكى كه تو را با من است و به واسطۀ وقعى كه تو را در دل من است و به تحقيق كه تزويج فرمود حق تعالى تو را با زوج تو در حالتى كه حسبش عظيمتر و نسبش عزيزتر و به رعيّت رحيم‌تر و به احكام دين داناتر و در حكم كردن عادل‌تر بود و با اينها همه، من از حق تعالى درخواسته‌ام كه تو اول كسى باشى از آنان كه به من ملحق خواهند شد از اهل بيت من. و همچنان بود كه آن حضرت فرمود؛ چنانچه از وصى بحق و جانشين مطلق امير مؤمنان و پيشواى متقيان عليه السّلام مروى است كه فرمود: باقى نماند فاطمه بعد از پدر مگر هفتاد و پنج روز؛ حق تعالى او را بعد از اين مدت قليل به پدر ملحق ساخت. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 947 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜امیرالمومنین(ع)فرمودند: به خدائى كه آسمان را بى‌ستون برافراشته كه هيچ يك از ملائكه بى‌رخصت من از جاى خود حركت نمى‌كنند و بى‌اذن من به قدر نفسى از جا جنبش نمى‌نمايند مگر آنكه حضرت عزت به برق غضب خود آنها را بسوزد و بعد از من فرزندم حسن و بعد از او فرزندم حسين و بعد از او نه كس از اولاد او كه نهم ايشان قائم آل محمد است اين حال دارند و هيچ ملكى از ملائكه مقربين را حد نباشد كه يك نفس بى‌اراده ايشان برآورد. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 525 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
‍ ‍ ‍ ❖﷽❖ 🌅«فجر» در اصل به معنی شکافتن وسیع است، و از آنجا که نور سپیده صبح تاریکی شب را می‌شکافد از آن تعبیر به «فجر» شده است. بعضی گفته‌اند: منظور از «فجر» هر روشنائی است که در دل تاریکی می‌درخشد. 🔅بنابر این درخشیدن اسلام و نور پاک محمدی صلّی اللّه علیه و آله در تاریکی عصر جاهلیت یکی از مصادیق «فجر» است، 🔅و همچنین درخشیدن سپیده صبح قیام حضرت مهدی (عج) هنگام فرو رفتن جهان در تاریکی و ظلمت ظلم و ستم، مصداق دیگری از آن محسوب می‌شود- همان گونه که در بعضی از روایات به آن اشاره شده است. 🔅و قیام عاشورای حسینی در آن دشت خونین کربلا، و شکافتن پرده‌های تاریک ظلم بنی امیه، و نشان دادن چهره واقعی آن دیو صفتان مصداق دیگر بود. 🔅و همچنین تمام انقلابهای راستینی که بر ضد کفر و جهل و ظلم و ستم در تاریخ گذشته و امروز انجام می‌گیرد. 🔅و حتی نخستین جرقه‌های بیداری که در دلهای تاریک گنهکاران ظاهر می‌شود و آنها را به توبه دعوت می‌کند «فجر» است. البته این یک توسعه در مفهوم آیه است در حالی که ظاهر آیه همان «فجر» به معنی طلوع سپیده صبح است. 🕋و اما «لیال عشر» (شبهای دهگانه) مشهور همان شبهای دهگانه ذی الحجه است که شاهد بزرگترین و تکان دهنده‌ترین اجتماعات عبادی- سیاسی مسلمین جهان یعنی حجّ است. 🎇بعضی نیز آن را به ده شب آخر ماه مبارک رمضان که شبهای قدر در آن است 🎇و بعضی آن را به شبهای آغاز ماه محرم، تفسیر کرده‌اند- البته جمع میان هر سه تفسیر ممکن است. 🌠در بعضی از روایاتی که اشاره به بطون قرآن می‌کند «فجر» به وجود حضرت مهدی- عج- و «لیال عشر» به ده امام قبل از او، و «شفع» که در آیه بعد می‌آید به حضرت «علی» و «فاطمه زهرا» علیهم السّلام تفسیر شده است. 📙برگرفته از تفسیرنمونه کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❖﷽❖ 📜از عبد اللّه بن عباس به اسناد نقل كرده كه او گفت:«قال رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله: ان اللّه تبارك و تعالى اطلع على الارض اطلاعة و اختارنى منها فجعلنى نبيا؛ ثم اطلع الثانية فاختار منها عليا فجعله اماما، ثم أمرنى ان اتّخذه اخا و وصيا و خليفة و وزيرا؛ فعلىّ‌ منّى و انا من علىّ‌ و هو زوج ابنتى و ابو سبطى الحسن و الحسين؛ ألا و انّ‌ اللّه تبارك و تعالى جعلنى و اياهم حججا على عباده و جعل من صلب الحسين ائمة يقومون بامرى و يحفظون وصيتى، التاسع منهم قائم اهل بيتى و مهدى امتى و اشبه الناس بى فى شمائله و اقواله و افعاله، يظهر بعد غيبة طويلة و حيرة مظلة مضله خلج، فيعلن امر اللّه و يظهر دين اللّه و يؤيد بنصر اللّه و ينصر بملائكة اللّه؛ فيملأ الارض قسطا و عدلا كما ملئت جورا و ظلما»؛ 📝 پيغمبر خدا فرمود كه خداى تعالى اطلاع كرد بر زمين اطلاع‌كردنى و از جملۀ اهل زمين مرا برگزيد پس مرا پيغمبر گردانيد و به رسالت به خلق فرستاد؛ پس دوم بار اطلاع كرد پس برگزيد از همه اهل زمين على را و گردانيد او را امام خلايق؛ پس امر فرمود مرا حق تعالى كه على را فراگيرم به برادرى و او را وصى و خليفه و وزير خود گردانم؛ پس على عليه السّلام از من است و من از على‌ام و او شوهر دختر من است و پدر دو نبيرۀ من حسن و حسين است؛ بدانيد و آگاه باشيد كه خداى تعالى مر او ايشان را حجتهاى خود ساخته بر بندگان خود و گردانيد از پشت حسين امامان كه قائم باشند به امر من و به جاى آرند كار مرا و نگاه دارند وصيت مرا و نهم ايشان باشد قائم اهل بيت من و مهدى امت من و او شبيه‌ترين مردم باشد به من در شمايل و اقوال و افكار، ظاهر گردد بعد از غايب شدن دراز و حيرت سخت، آنگاه هويدا گرداند امر حضرت اللّه تعالى را و ظاهر سازد دين خدا را و تأييد شده باشد به نصرت خدا و يارى كرده شود به فرشتگان خدا؛ پس پر گرداند زمين را از عدل و داد، چنانكه پر شده باشد از جور و ظلم. 📜 نقل كرده است به اسناد خود از ابى سعيد خدرى كه او روايت كرده كه «سمعت رسول اللّه صلّى اللّه عليه و آله يقول: الائمة بعدى اثنا عشر تسعة من صلب الحسين، التاسع قائمهم؛ فطوبى لمن احبهم و الويل لمن ابغضهم» ؛ 📝 شنيدم از پيغمبر خدا كه مى‌گفت: امامان بعد از من دوازده‌اند، نه امام از صلب حسين‌اند عليه السّلام، نهم ايشان قائم ايشان است؛ پس خوشا حال كسى كه دوست دارد ايشان را و ويل و واى مر آن كس را كه دشمن دارد ايشان را. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 644 کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام @Aldolatahalzahraeyah کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ 📜و از جمله روايات عجيبه منسوبه به آن حضرت روايت بشر بن سليمان انصارى است كه گفت: حضرت ابو الحسن على الهادى عليه السّلام مرا طلبيد و چون به خدمتش مشرّف شدم فرمود كه اى بشر، تو از فرزندان انصارى و اين محبت قديمى است و موالات ما و شما خلفا عن سلف ميراثى است و من تو را مفتخر مى‌گردانم به فضيلتى كه بر ديگر شيعيان سبقت گيرى در موالات و نامه‌اى نوشته مهر بر آن نهاد و دستارچه‌اى زرد بيرون آورده دويست و بيست دينار زرد در آن بسته بود فرمود: اين را بگير و به بغداد رو و در معبر فرات حاضر شو كه فردا چاشت زورقى خواهد رسيد كه بردگيان در آن باشند و از تجّار عمرو بن يزيد نخاس را از آن ميان تفحص نماى و منتظر باش كه چون وكلاى عباسيان و ظرفاى عرب به خريدارى آيند و بردگيان را عرضه كنند كنيزكى از عرضه داشتن ابا و امتناع نمايد و نخواهد كه كسى او را ببيند يا آوازش را بشنود، و خزى پوشيده باشد و صفتش اين و اين باشد و از جمله نشانه‌ها آنكه يكى از خريداران خواهد گفت كه به سيصد دينار مى‌خرم بجهت عفتش و او گويد كه بالفرض ملك سليمان را مالك باشى كه رغبتى بر تو نيست بر مال خود شفقت كن. و نخاس گويد: از فروختن تو چاره نيست. او گويد: شتاب چيست خريدارى كه دل من مى‌خواهد مى‌رسد. آنگاه تو نزد عمرو بن يزيد شو و به او بگو كه با من نامه‌اى است لطيف كه يكى از اشراف به زبان رومى نوشته و آن خط‍‌ را به او ده تا بخواند اگر در اخلاق صاحب آن ميل كند من وكيل اويم و اين كنيز را مى‌خرم. بشر گويد: امتثال امر نموده رفتم و چنانچه فرموده بود ذره‌اى خلاف نشد، چون كنيز در نامه نگريست بگريست و عمرو را گفت مرا به صاحب اين نامه بفروش. پس من با صاحبش مناظره كردم تا بر آن مبلغ قرار گرفت و زر را داده و كنيز را گرفته به خانه بردم و چون بنشست خندان و شادان نامه را از گريبان بيرون آورده بوسه مى‌داد و بر چشم مى‌ماليد و فداى نامه مى‌شد. گفتم: نامه‌اى را مى‌بوسى كه صاحبش را نديده‌اى‌؟! گفت: اى عاجز ضعيف در معرفت اولاد انبياء! تو از خدمه اوئى و علم به حال او ندارى و از كمالش بى‌خبرى‌؟ گوش به من دار و دل خود را حاضر كن تا شمّه‌اى از حالش بشنوى، من «مليكه» دختر «يشوعاى» پسر قيصر رومم و مادرم از فرزندان حواريين است و نسبش به وصى مسيح شمعون الصّفا متصل مى‌شود و جدّم قيصر خواست كه مرا به برادرزاده خود دهد حكم نمود تا قسّيسان و رهبانان را جمع كردند و سيصد تن برگزيدند و هفتصد مرد از قائدان و اميران و ملكان انتخاب كردند و چهار هزار مرد از معتمدان لشكر حاضر شدند و تختى از خزانه بيرون آوردند به اصناف جواهر مكلّل و در ميانۀ قصر آن را بر زير چهل پايه نهادند و برادرزادۀ قيصر بر آن تخت برآمد و دور او را صليبها قرار دادند و اساقفه ايستادند و سفرهاى انجيل باز كردند و خواستند كه نگاه كنند كه به يك بار قصر بلرزيد و صليبها از بالا در افتادند و پايهاى عرش از جاى خود برفت و آن مرد كه بر تخت بود، يعنى برادرزادۀ قيصر از تخت درافتاد و بى‌هوش شد و رنگ از روى اساقفه رفت و لرزه بر اندام ايشان افتاده مهتر ايشان با جدّم، گفت: مرا معاف دار كه در اين حال نشانه‌هاى بد ظاهر مى‌شود. جدم به اساقفه گفت: شما اين عمودها را راست كنيد و صليب‌ها را برداريد و برادر اين بدبخت را بياوريد تا اين كودك را به او دهم تا از شما دفع كند نحوست وى را به سعادت خود. چون چنين كردند بار دويم نيز همان حادث شد كه بار اول شده بود. مردم متفرق شدند و جدم قيصر غمناك و تنها به منزلى بنشست و به غم فرو رفت،
و من آن شب به خواب ديدم كه مسيح و شمعون عليهما السّلام با جمعى از حواريين در آن كوشك جمع آمدند و منبرى از نور نهادند كه با آسمان برابرى مى‌كرد به جائى كه جد من قيصر تختش را مى‌گذاشت. بعد از آن، محمد رسول اللّه با وصيش و يازده كس از فرزندان او عليهم السّلام پيدا شدند و متوجه مسيح شده محمد صلّى اللّه عليه و آله گفت: يا روح اللّه! من نزد تو آمده‌ام تا نسب خود را به نسب تو پيوندم و خواهندگى كنم از وصى تو شمعون، مليكه را از براى پسرم ابو محمد اينكه مى‌بينى و به دست اشاره به او كرد. پس مسيح به شمعون نگريست و گفت: به درستى كه شرف به تو آمده بپيوند رحم خود را به رحم آل محمد. او گفت: چنين كردم. پس بر آن منبر برآمدند و محمد صلّى اللّه عليه و آله خطبه بخواند و مرا به پسر خود ابو محمد تزويج نمود و مسيح و حواريان بر آن گواه شدند و من از خواب در آمدم و ترسيدم كه اگر اين خواب را اظهار كنم كشته شوم پنهان داشتم و دوستى ابو محمد بر دلم زور آورد به نحوى كه از طعام و شراب محروم شدم نحيف و جسمم ضعيف گشته پدرم آن را بيمارى دانست و هيچ طبيبى در شهرهاى روم نماند كه حاضر نكردند و دواى من نطلبيدند و هيچ شفائى و بهبودى نبود. چون از من نوميد شدند روزى مرا گفت: اى روشنى چشم من! هيچ آرزوئى دارى تا آن را حاصل كنم‌؟ گفتم: درهاى فرج بر خود بسته مى‌بينم اگر اين زندانيان خود كه اسير و مسلمانند از عذاب نجات مى‌دادى و اين طايفه را از بند خلاص مى‌كردى اميدوار مى‌شدم كه مسيح و مادرش مرا شفائى دهند. چون چنين كردند من جلدى نمودم و اندك طعامى تناول كردم و جدّ و پدرم بر آن شاد شدند و اسيران را اكرام كردند و عزت نمودند و من پس از چهارده شب به خواب ديدم كه فاطمه سيدۀ زنان عالم به زيارت من مى‌آيد با مريم بنت عمران با هزار تن از كنيزان بهشتى و مريم مرا گفت اين است سيدۀ زنان عالم مادر شوهرت ابو محمد! پس من چنگ در او زدم و مى‌گريستم و با او شكايت از نيامدن ابو محمد كردم. پس فاطمه گفت: پسرم به زيارت تو نيايد تا تو در مذهب ترسايانى، اينك خواهرم مريم تبرّا مى‌كند از دين تو اگر ميل به رضاى خدا و رضاى مسيح دارى و زيارت ابو محمد مى‌خواهى بگو: اشهد ان لا اله الا اللّه و ان عليا ولى اللّه. چون من اين كلمه گفتم، سيدۀ زنان عالم مرا بر سينۀ خود بازنهاد و دلم را خوش كرده فرمود: اكنون منتظر باش كه من ابو محمد را به نزد تو مى‌فرستم. من بيدار شدم و مى‌گفتم:« وا شوقاه الى لقاء ابى محمد!» و شب ديگر ابو محمد را در خواب ديدم با او گفتم: چرا با من جفا كردى، اى حبيب من! بعد از آنكه دلم را به جوامع حبّ‌ خود مشغول كردى‌؟! فرمود كه تأخير من از تو نبود الاّ به سبب شرك تو، چون تو مسلمان شدى من هر شب به زيارت تو مى‌آيم تا آنگاه كه خداى تعالى ميان ما جمع كند. و از آن وقت زيارت او از من منقطع نشده است. پس «بشر» گويد گفتم: تو چگونه در ميان اسيران افتادى‌؟ گفت: ابو محمد شبى از شبها مرا خبر داد كه جد تو در اين زودى لشكرى به جنگ مسلمانان مى‌فرستد و بعد از آن خود از پى بى‌آن لشكر مى‌رود بايد كه تو همراه او باشى، من چنان كردم و چون با جماعتى از غلامان و خدمه از راهى مى‌آمديم طلايه مسلمانان بر ما افتادند و كار به اينجا رسيد كه تو ديدى و در اين مدت هيچ‌كس نفهميد كه من كيستم بجز تو كه با تو گفتم و آن شيخ كه من در غنيمت او شده بودم چون از نام من پرسيد گفتم: نام من نرجس است. پس «بشر» پرسيد كه عجب است كه تو رومية الاصلى و زبان عرب مى‌دانى‌؟! گفت: جدّم بسيار حريص بود بر اينكه مرا ادب آموزد و زنى ترجمان مقرر كرده بود كه بامداد و شبانگاه نزد من آمدى و مرا عربيّت آموختى تا زبانم بر آن مستقيم شد.«بشر» روايت كند كه چون به خدمت امام عليه السّلام رسيديم به او، فرمود كه چگونه با تو نمود حق تعالى عزت اسلام و خوارى نصرانيت و شرف محمد و اهل بيتش را؟ گفت: چگونه صفت كنم از براى تو يا بن رسول اللّه آنچه تو بدان عالم‌ترى از من. فرمود كه بشارت باد تو را به فرزندى كه شرق و غرب عالم را پر از عدل و داد كند چنانچه پر از جور و ظلم شده باشد. گفت: از كه‌؟ فرمود: از آن كس كه خواهندگى كرد رسول خدا ترا از براى او در فلان شب از ماه فلان در سال فلان از مسيح و وصىّ‌ او، به خاطرت هست كه مسيح تو را در آن شب به كه داد؟ گفت: بلى، به پسر تو ابو محمد. باز فرمود كه تو او را مى‌شناسى‌؟ گفت: بلى، از آن شب كه مسلمان شده‌ام بر دست سيّده زنان عالم، زيارت خود از من بازنگرفته است. پس امر نمود آن حضرت به خادم كه خواهرم حكيمه را بخوان. چون حكيمه در آمد، فرمود: اين است آنكه مى‌گفتم! پس ساعتى دست در گردن او كرده او را مى‌بوسيد پس امام عليه السّلام فرمود: به سراى خود برش و فرايض و سنن او را بياموز كه زن ابو محمد عليه السّلام و مادر قائم آل محمد است. 📚حدیقة الشیعة - 2، صفحه 936 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از الدولة الزهرائیة عج
24.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫کلیپ تصویری دعای ندبه کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖ وَجَعَلَهَا كَلِمَةً بَاقِيَةً فِي عَقِبِهِ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ 🔅ایه (٢٨) سوره زخرف ✨✨✨✨✨✨✨ 📜المفضل بن عمر، قال: سألت الصادق عليه السلام عن هذه الآية، قال: يعني‏ بهذه الآية الإمامة جعلها في عقب الحسين إلى يوم القيامة. فقلت: كيف صارت في ولد الحسين دون ولد الحسن؟ فقال: إن موسى وهارون كانا نبيين ومرسلين أخوين، فجعل الله النبوة في صلب هارون دون صلب موسى، ثم ساق الحديث إلى قوله: «وهو الحكيم في أفعاله لا يسأل عما يفعل وهم يسألون». 📝مفضل بن عمرو گويد: ازجعفر صادق عليه السلام از تأويل اين آيه مباركه سؤال كردم. قال: يعني بهذه الآية الإمامة، جعلها في عقب الحسين إلى يوم القيامة. فرمود: از اين آيه: امامت را خواسته كه تا قيامت در اولاد حسين عليه السلام گذاشته است. عرض كرد: «چگونه است كه اين كرامت را از اولاد حسن برداشت و در اولاد حسين گذاشت؟» 🕯فرمود: «همانا موسى و هارون دو پيغمبر مرسل و دو برادر بودند. خداوند نبوت را در صلب هارون گذاشت: دون صلب موسى و سخن به اين‏جا آورد كه: خداوند در كردار خويش حكيم است. «لا يسأل عما يفعل وهم يسألون» از او سؤال نمى‏كنند از آنچه مى‏كند و از ديگران پرسش مى‏نمايد. 📚ابن شهرآشوب، المناقب، 4/ 46- 47/ عنه: الحويزي، نور الثقلين، 4/ 597 سپهر، ناسخ التواريخ سيد الشهدا عليه السلام، 1/ 111 موسوعة الامام الحسين(عليه‏السلام)