❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
#علائم_ظهور
📜أَخْبَرَنِي أَبُو الْحَسَنِ عَلِيُّ بْنُ بِلاَلٍ الْمُهَلَّبِيُّ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْمُؤَدِّبُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِيسَ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَيْبَةَ عَنِ اَلْفَضْلِ بْنِ شَاذَانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الصَّبَّاحِ قَالَ سَمِعْتُ شَيْخاً مِنْ أَصْحَابِنَا يَذْكُرُ - عَنْ سَيْفِ بْنِ عَمِيرَةَ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي جَعْفَرٍ الْمَنْصُورِ فَقَالَ لِيَ ابْتِدَاءً يَا سَيْفَ بْنَ عَمِيرَةَ لاَ بُدَّ مِنْ مُنَادٍ يُنَادِي مِنَ السَّمَاءِ بِاسْمِ رَجُلٍ مِنْ وُلْدِ أَبِي طَالِبٍ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ تَرْوِي هَذَا قَالَ إِي وَ الَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لِسَمَاعِ أُذُنِي لَهُ فَقُلْتُ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ إِنَّ هَذَا الْحَدِيثَ مَا سَمِعْتُهُ قَبْلَ وَقْتِي هَذَا فَقَالَ يَا سَيْفُ إِنَّهُ لَحَقٌّ وَ إِذَا كَانَ فَنَحْنُ أَوَّلُ مَنْ يُجِيبُهُ أَمَا إِنَّ النِّدَاءَ إِلَى رَجُلٍ مِنْ بَنِي عَمِّنَا فَقُلْتُ رَجُلٌ مِنْ وُلْدِ فَاطِمَةَ فَقَالَ نَعَمْ يَا سَيْفُ لَوْ لاَ أَنَّنِي سَمِعْتُ مِنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ يُحَدِّثُنِي بِهِ وَ حَدَّثَنِي بِهِ أَهْلُ الْأَرْضِ كُلُّهُمْ مَا قَبِلْتُهُ مِنْهُمْ وَ لَكِنَّهُ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ.
📝ابو الحسن على بن بلال مهلبى به من خبر داد و گفت:محمد بن جعفر مؤدب،از احمد بن ادريس،از على بن محمد بن قتيبه،از فضل بن شاذان،از اسماعيل بن صباح برايم نقل كرد و گفت:از پيرمردى از اصحاب ما شنيدم كه از سيف بن عميره نقل كرد كه او گفته است:نزد ابو جعفر منصور بودم كه بىمقدمه به من گفت:اى سيف بن عميره! بىترديد منادى از آسمان ندا خواهد داد به نام يكى از فرزندان ابو طالب.
گفتم:اى امير المؤمنين!فداى تو گردم،آيا تو اين را روايت مىكنى؟ گفت:آرى سوگند به آن كه جانم به دست او است،براى اينكه آن را با گوشم شنيدم.
گفتم:اى امير المؤمنين!من اين حديث را پيش از اين شنيده بودم.
گفت:اى سيف!اين حق است،و اگر اتفاق افتاد ما اولين كسانى خواهيم بود كه او را اجابت خواهيم كرد،زيرا كه آن ندا براى مردى از عموزادههاى ما است.
گفتم:مردى از فرزندان فاطمه؟
گفت:آرى اى سيف،اگر ابو جعفر محمد بن على آن را براى من نقل نكرده بود،اگرچه همۀ مردم مرا به آن خبر مىدادند،هرگز آن را از آنان نمىپذيرفتم،ولى او محمد بن على است.
📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 624
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
19.19M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دعای_ندبه
#زیارت_امام_زمان_عج
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
❖﷽❖
#علائم_ظهور
📜عَلِيُّ بْنُ أَبِي حَمْزَةَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُقَالَ: إِنَّ قُدَّامَ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَسَنَةً غَيْدَاقَةً يَفْسُدُ فِيهَا الثِّمَارُ وَ التَّمْرُ فِي النَّخْلِ فَلاَ تَشُكُّوا فِي ذَلِكَ.
📝على بن حمزه از ابى عبد اللّه عليه السّلام روايت كرده كه مىفرمايد:سال پيش از ظهور حضرت قائم سالى پرباران خواهد بود كه در آن ميوهها فاسد و خرما در نخل نابود مىشود؛پس در اين باره شك و ترديد نكنيد.
📜إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ سَعْدٍ٤ عَنْ أَبِيهِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُقَالَ: سَنَةُ الْفَتْحِ يَنْبَثِقُ اَلْفُرَاتُ حَتَّى يَدْخُلَ عَلَى أَزِقَّةِ اَلْكُوفَةِ.
📝ابراهيم بن محمد،از جعفر بن سعد،از پدرش از ابى عبد اللّه عليه السّلام روايت كرده كه مىفرمايد:در سال فتح آب فرات طغيان مىكند به حدّى كه آب وارد كوچههاى كوفه مىشود.
📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 628
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#حدیث_مهدوی
📜الْفَضْلُ بْنُ شَاذَانَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ الْكُوفِيِّ عَنْ وُهَيْبِ بْنِ حَفْصٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ: يُنَادَى بِاسْمِ الْقَائِمِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فِي لَيْلَةِ ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ وَ يَقُومُ فِي يَوْمِ عَاشُورَاءَ وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي قُتِلَ فِيهِ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَكَأَنِّي بِهِ فِي يَوْمِ السَّبْتِ الْعَاشِرِ مِنَ الْمُحَرَّمِ قَائِماً بَيْنَ اَلرُّكْنِ وَ اَلْمَقَامِ جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ يَدِهِ الْيُمْنَى يُنَادِي الْبَيْعَةَ لِلَّهِ فَتَصِيرُ إِلَيْهِ شِيعَتُهُ مِنْ أَطْرَافِ الْأَرْضِ تُطْوَى لَهُمْ طَيّاً حَتَّى يُبَايِعُوهُ فَيَمْلَأُ اللَّهُ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً.
📝فضل بن شاذان،از محمد بن على كوفى،از وهيب بن حفص،از ابى بصير نقل مىكند كه امام صادق عليه السّلام فرموده است:در شب بيست و سوم به نام حضرت قائم ندا سر داده مىشود،و روز عاشورا-كه روز شهادت امام حسين عليه السّلام مىباشد-آن حضرت قيام مىكند؛گويا ايشان را مىبينم كه روز شنبه دهم ماه محرم ميان ركن و مقام ايستاده و حضرت جبرئيل سمت راست ايشان ندا مىكند:بشتابيد براى بيعت با خدا؛پس شيعيان از اطراف و اكناف به سوى ايشان حركت مىكنند و زمين براى آنان طى مىشود تا اينكه با آن حضرت بيعت مىكنند.پس از آن خداوند به وسيلۀ ايشان زمين را پر از عدل و داد مىكند همچنان كه پر از ظلم و جور شده است.
📚 ارشاد شیخ مفید، سیره ائمه اطهار علیهم السلام، صفحه 630
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در تلگرام
@Aldolatahalzahraeyah
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
❖﷽❖
#شرح_قرانی_دعای_ندبه
🔰فراز پنجاه و هفتم
(فراز پایانی)
وَ اجْعَلْ صَلاتَنَا بِهِ مَقْبُولَةً وَ ذُنُوبَنَا بِهِ مَغْفُورَةً وَ دُعَاءَنَا بِهِ مُسْتَجَابا
وَ اجْعَلْ أَرْزَاقَنَا بِهِ مَبْسُوطَةً وَ هُمُومَنَا بِهِ مَكْفِيَّةً وَ حَوَائِجَنَا بِهِ مَقْضِيَّةً
وَ أَقْبِلْ إِلَيْنَا بِوَجْهِكَ الْكَرِيمِ وَ اقْبَلْ تَقَرُّبَنَا إِلَيْكَ
وَ انْظُرْ إِلَيْنَا نَظْرَةً رَحِيمَةً نَسْتَكْمِلْ بِهَا الْكَرَامَةَ عِنْدَكَ ثُمَّ لا تَصْرِفْهَا عَنَّا بِجُودِكَ
وَ اسْقِنَا مِنْ حَوْضِ جَدِّهِ صلي الله عليه و آله بِكَأْسِهِ وَ بِيَدِهِ رَيّا رَوِيّا هَنِيئا سَائِغا لا ظَمَأَ بَعْدَهُ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ؛
خدايا به وسيله او نمازمان را پذيرفته و گناهانمان را آمرزيده و دعاهايمان را مستجاب گردان،
خدايا روزى هايمان را به سبب او گسترده و اندوهمان را برطرف شده و حاجتهايمان را برآورده فرما
و به جانب ما به جلوه كريمت روى آور و تقرّبان را به سويت بپذير و به ما نظر كن، نظرى مهربانانه كه كرامت را نزد تو به وسيله آن نظر به كمال برسانيم و آن نظر مهربانانه را به حق جودت از ما مگردان
و از حوض جدّش (درود خدا بر او و خاندانش) با جام او و به دست او سيرابمان كن، سيراب شدنى كامل و گوارا و خوش كه پس از آن تشنگى نباشد، اى مهربان ترين مهربانان!.
🌺🕊🌺
آخرين فراز از دعاى ندبه نيز به برخى ديگر از معارف امام زمانشناسى دلالت دارد و آن نقش واسطهگرى امام ميان خداى سبحان و مردم است آنچنانكه پذيرش امامت و ولايت وى و امامان معصوم ديگر شرط قبولى همه اعمال و عدم پذيرش ولايت آنها باعث نابودى اعمال است. در اينباره به برخى نكات اشاره مىشود.
📝نكتهها
🌠١. عبادات، به جز شرايط صحّت، شرايط «قبول» و «كمال» هم دارد. يعنى آنچه كه رعايت آن، انسان را به قرب خدا و رشد معنوى مىرساند و در فرد و جمع، تأثير مىگذارد. گاهى عبادت، درست است؛ ولى رشدآور نيست، مانند دارويى كه شفابخش نيست. گاهى عبادت، انسان را ازكيفر مىرهاند، ولى ما را محبوب خدا نمىسازد.
🌠٢. انسان بايد به مسئله قبولى عبادت توجه خاصى داشته باشد تا از تلاش معنوى خود بهره بيشترى ببرد. على عليه السلام مىفرمايد:
🔅«كُونُوا عَلى قَبُول الْعَمَلِ اشَدَّ عِنايةً مِنكُم عَلَى الْعَمَل؛ به قبولى عمل، بيش از اصل عمل توجه داشته باشيد».
انسان ممكن است براى پذيرش در جايى، هم كارت ورود بگيرد و هم براساس مقررات ظاهرى عمل كند؛ ولى در مصاحبه به دلايلى مانند فساد اخلاق يا سوء سابقه يا... رد شود. عبادات هم ممكن است از نظر مقررات الهى درست انجام شود؛ ولى به دلايلى مورد قبول خدا قرار نگيرد.
مگر نه اين است كه گاهى كارهاى درستى از سوى افراد غير مسئول انجام مىگيرد، ولى بهجاى تشكّر از آنان انتقاد هم مىشود؟! پس شرطِ قبولى كار، چيزى ديگر است.
🌠٣. در آيات و روايات، شرايطى براى قبولى اعمال و عبادات بيان شده كه نمونههايى از آنها از اين قرار است:
شرط اعتقادى، سياسى، اخلاقى، اقتصادى و اجتماعى كه در جاى خود بايد به آنها پرداخت.
🌠٤. پذيرش امامت و ولايت معصومين شرط سياسى قبولى اعمال است.
ولايت و رهبرى درست و آسمانى، همه بندگان خدا و بندگىها و نماز و حج و جهاد را در راه الهى قرار مىدهد و به آنها جهت شايسته مىبخشد.
مانند ايران امروز كه با برخوردارى از ولايت فقيه راه رو به رشدى را مىپيمايد. در مقابل، كشورهاى اسلامى ديگر با آنكه نماز و روزه و... دارند، ولى بهخاطر انحراف در خط سياسى و رهبرى در ذلّت بهسر مىبرند. رهبرى جامعه همانند راننده در يك ماشين است. اگر همه سرنشينان، مرتب و مؤدّب باشند، ولى راننده مست يا جاده منحرف باشد، سقوط در پيش خواهد بود. ولى اگر راننده، سالم و با تجربه باشد، هر چند مسافران، كهنه پوش و نامرتب باشند، اين سفر به مقصد مىرسد.
🌠٥. در حديث از امام باقر عليه السلام است:
🔅مَنْ دانَ اللّهَ بعبادَةٍ يَجْهَدُ فيها نَفْسَهُ وَ لا امام لَهُ مِنَ اللّه فَسَعْيُهُ غَير مُقْبُولٍ؛
كسى كه به خدا ايمان دارد وعبادتهاى طاقتفرسا هم انجام مىدهد ولى امام لايقى ازطرف خدا ندارد، تلاشش بىفايده است.
🌺پس شرط قبولى عبادات، ولايت است. ولى تقوا هم بايد به همراه آن وجود داشته باشد.
امام باقر عليه السلام مىفرمايد:
🔅وَ ما تَنالُ وِلايَتَنا الّا بِالعَمَلِ وَالوَرَعِ؛
در خط رهبرى ما نيست، مگر آنانكه اهل عمل و تقوا باشد.
🌠٦. برخى از گناهان است كه فقط رضايت و شفاعت امام زمان سبب بخشش و غفران آن است. در زيارت جامعه كبيره كه يك دوره كامل امام شناسى است مىخوانيم:
🔅«يَا وَلِيَّ اللَّهِ إِنَّ بَيْنِي وَ بَيْنَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ ذُنُوباً لَا يَأْتِي عَلَيْهَا إِلَّا رِضَاكُم».
ادامه مطلب👇👇
🌠٧. يكى از موضوعات مهم در امام شناسى مسأله شفاعت ايشان است. تمام كتابهاى مهم اعتقادى شيعه و سنّى مسأله شفاعت را بنابر روايات متعدد بيان كردهاند.
در قرآن بيش از بيست مرتبه از مسأله شفاعت سخن به ميان آمده
و مرحوم مجلسى در بحارالانوار، ٨٦ حديث در اين باره نقل فرموده است.
فخررازى در تفسير آيه
✨عَسى أَنْ يَبْعَثَكَ رَبُّكَ مَقاماً مَحْمُوداً
مىگويد: همه مفسّران گفتهاند: مقام محمودى را كه خداوند در اين آيه به پيامبرش وعده داده، همان مقام شفاعت اوست.
بنابراين از نظر قرآن و روايات، در اصل شفاعت انبيا و اولياى خدا هيچ ترديد و اختلافى وجود ندارد.
🌠٨. كسانى كه داراى بينش و عقايد فكرى و رهبرى درست باشند و فقط در عمل دچار لغزشهايى شده باشند، مشمول شفاعت شافعان مىشوند.
قرآن مىفرمايد:
✨ لا يَمْلِكُونَ الشَّفاعَةَ إِلاّ مَنِ اتَّخَذَ عِنْدَ الرَّحْمنِ عَهْداً؛
فقط كسانى از شفاعت بهرهمند مىشوند كه ميان خود و خدايشان پيمانى داشته باشند و خدا و اولياى او و راه آنان را قلباً پذيرفته باشند.
آرى، كسانى كه در اين دنيا از اولياى خدا و علماى ربّانى پيروى كرده باشند، در آن روز هم مىتوانند از آنان بهره گيرند و مشمول شفاعت آن بزرگواران باشند، يعنى بايد بذر شفاعت را در دنيا كاشت تا در آخرت برداشت كرد.
🌠٩. ممكن است سؤال شود چرا خداوند بهطور مستقيم گناهكاران را مورد عفو قرار نمىدهد تا نيازى به شفاعت ديگران نباشد؟ در پاسخ بايد گفت:
🕯اوّلًا، شايد دليل آن سركوبى روح تكبّر انسان و امر به تواضع در برابر بندگان صالح خدا باشد، همانطور كه به شيطان امر شد در برابر آدم سجده كند. قرآن درباره گروهى مىفرمايد:
همين كه به آنان گفته مىشد بياييد تا رسول خدا براى شما استغفار و دعا كند، آنان سرهاى خود را به سوى ديگر برگردانده و با تكبّر مخصوصى بىاعتنايى مىكردند.
🕯ثانياً، مقام شفاعت از پاداشهايى است كه خداوند به دليل عبادت و بندگى اولياى خدا به آنان داده است، نه اينكه كمبودى در عفو خداوند است كه با شفاعت و واسطه شدن مردان خدا جبران مىشود.
🕯ثالثاً، انسان همين كه ديد اولياى خدا مانند انبيا، امامان، شهدا، علما، صالحان و يا قرآن و... در قيامت اهل شفاعت هستند، سعى مىكند در دنيا خود را به آنان نزديك و از پرتو رهنمودهاى آنان استفاده كند.
🕯 از همه گذشته، عطاكردن مقام شفاعت جاذبهاى در افراد به وجود مىآورد كه اگر به مقام نبوّت و امامت نمىرسند، دست كم خود را به مقام شهدا و صالحان و علما برسانند.
🌠١٠. واسطهها هم با مقام و دستورى كه از سوى خدا دارند، شفاعت مىكنند و اگر خداوند آن مقام يا اجازه شفاعت را به آنها مرحمت نفرموده بود، هيچكس حق شفاعت كردن نداشت.
❣بنابراين شفاعت و واسطهگرى آن بزرگواران نيز در حقيقت شعاعى از لطف خداوند است، قرآن مىفرمايد:
✨مَنْ ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِنْدَهُ إِلاّ بِإِذْنِهِ؛
كيست كه در حضور خدا حق شفاعت داشته باشد، مگر به اذن او.
🌠١١. اگر كسى بگويد كه در بعضى آيات قرآن مسأله شفاعت نفى شده است مانند آيه:
وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ وَ لا يُؤْخَذُ مِنْهاعَدْلٌ وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ؛
و از آن روز بترسيد كه كسى مجازات ديگرى را نمىپذيرد و نه از او شفاعت پذيرفته مىشود و نه غرامت از او قبول خواهد شد و نه يارى مىشوند.
💢پاسخ آن است كه اين خطاب قرآن به يهوديان خودخواهى است كه بنابر يك عقيده موهوم خود، خيال مىكردند هرگز به قهر خدا دچار نمىشوند و حتّى اگر عذابى باشد، فقط براى چند روزى است وگرنه نژاد يهود، برترين نژاد و نور چشم نظام آفرينش است و در قيامت نيز مشمول لطف و شفاعت خداوند خواهند بود. همچنين پاسخ به بتپرستانى است كه عقيده داشتند كه اين سنگ و چوبى كه مىپرستند، شفاعتكننده آنهاست. بنابراين خداوند براى سركوب اين خرافات و روح خودخواهى يهوديان مىفرمايد: در آن روز هر كسى سر و كارش فقط با عمل خودش مىباشد و جاى عوض و رشوه و شفاعت نيست.
♥️آرى، شفاعت مردان خدا كه به دليل بندگى حق به مقام محمود رسيدهاند كجا و شفاعت سنگ و چوب بىعقل و شعور كجا؟ پس اگر در آياتى مىخوانيم كه شفاعتى نيست، بايد مورد و زمينه و ويژگىهاى شفاعتكننده و شفاعت شونده را هم درنظر بگيريم.
🌠١٢. بر اساس روايات درجات شفاعتكنندگان يكسان نيست، بلكه بالاترين مقام براى پيامبراسلام صلى الله عليه و آله، سپس انبيا و امامان معصوم عليهم السلام، آنگاه علماى ربّانى و شهدا و ديگران است و مقدار و اندازه شفاعت بستگى به مقام شفاعتكنندگان دارد.
📚شرح قرآنی دعای ندبه
حجت الاسلام و المسلمين محسن قرائتى
کانال الدولة الزهرائیة (عج) در ایتا
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84
هدایت شده از کانال امین الله : ویژه تلاوت ، ادعیه و زیارات معصومین
8.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#زیارت_آل_یس
#زیارت_امام_زمان_عج
کانال زیارت امین الله
https://eitaa.com/joinchat/2395013167Cdd29461dd7
هدایت شده از ضامن اشک بر امام حسین ع مادرش فاطمه س است.
4_6010468128415292331.mp3
28.85M
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 644
#امام_مهدی_عج
#امام_مهدی_عج_و_عاشوراء
🌠شرح فرازهای:
فَاَسْئَلُ اللهَ الَّذي اَكْرَمَ مَقامَكَ وَاَكْرَمَني بِكَ اَنْ يَرْزُقَني طَلَبَ ثارِكَ مَعَ اِمام مَنْصُور مِنْ اَهْلِ بَيْتِ مُحَمَّد، صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَآلِهِ،
وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ،
وَثَبِّتْ لي قَدَمَ صِدْق عِنْدَكَ مَعَ الْحُسَيْنِ،وَاَصْحابِ الْحُسَيْنِ،
#خادم_الحسین_علیه_السلام_تابع_منش
کانال مقتل ضامن اشک
@zameneashk
ای دی استاد برای طرح سوالات مقتل
@m_h_tabemanesh2
ضامن اشک در واتساپ
https://chat.whatsapp.com/Ie5H2bXilyv4aTbz9OP4hI
الدولة الزهرائیة عج
#شرح_و_تفسیر_زیارت_عاشوراء 644 #امام_مهدی_عج #امام_مهدی_عج_و_عاشوراء 🌠شرح فرازهای: فَاَسْئَلُ ا
❖﷽❖
#امام_مهدی_عج
#حدیث_مهدوی
(ضمیمه پست صوتی)
📜 حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ الْوَرَّاقُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ بْنِ سَعْدٍ الْأَشْعَرِيِّ قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي مُحَمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ أَنَا أُرِيدُ أَنْ أَسْأَلَهُ عَنِ الْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ فَقَالَ لِي مُبْتَدِئاً يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى لَمْ يُخَلِّ الْأَرْضَ مُنْذُ خَلَقَ آدَمَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ لاَ يُخَلِّيهَا إِلَى أَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ مِنْ حُجَّةٍ لِلَّهِ عَلَى خَلْقِهِ بِهِ يَدْفَعُ الْبَلاَءَ عَنْ أَهْلِ الْأَرْضِ وَ بِهِ يُنَزِّلُ الْغَيْثَ وَ بِهِ يُخْرِجُ بَرَكَاتِ الْأَرْضِ قَالَ فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَمَنِ الْإِمَامُ وَ الْخَلِيفَةُ بَعْدَكَ فَنَهَضَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ مُسْرِعاً فَدَخَلَ الْبَيْتَ ثُمَّ خَرَجَ وَ عَلَى عَاتِقِهِ غُلاَمٌ كَأَنَّ وَجْهَهُ الْقَمَرُ لَيْلَةَ الْبَدْرِ مِنْ أَبْنَاءِ الثَّلاَثِ سِنِينَ فَقَالَ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ لَوْ لاَ كَرَامَتُكَ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ عَلَى حُجَجِهِ مَا عَرَضْتُ عَلَيْكَ ابْنِي هَذَا إِنَّهُ سَمِيُّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ كَنِيُّهُ الَّذِي يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلاً كَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ مَثَلُهُ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ مَثَلُ اَلْخَضِرِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ وَ مَثَلُهُ مَثَلُ ذِي الْقَرْنَيْنِ وَ اللَّهِ لَيَغِيبَنَّ غَيْبَةً لاَ يَنْجُو فِيهَا مِنَ الْهَلَكَةِ إِلاَّ مَنْ ثَبَّتَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْقَوْلِ بِإِمَامَتِهِ وَ وَفَّقَهُ فِيهَا لِلدُّعَاءِ بِتَعْجِيلِ فَرَجِهِ فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ فَقُلْتُ لَهُ يَا مَوْلاَيَ فَهَلْ مِنْ عَلاَمَةٍ يَطْمَئِنُّ إِلَيْهَا قَلْبِي فَنَطَقَ الْغُلاَمُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ فَصِيحٍ فَقَالَ أَنَا بَقِيَّةُ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ الْمُنْتَقِمُ مِنْ أَعْدَائِهِ فَلاَ تَطْلُبْ أَثَراً بَعْدَ عَيْنٍ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ فَقَالَ أَحْمَدُ بْنُ إِسْحَاقَ فَخَرَجْتُ مَسْرُوراً فَرِحاً فَلَمَّا كَانَ مِنَ الْغَدِ عُدْتُ إِلَيْهِ - فَقُلْتُ لَهُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ لَقَدْ عَظُمَ سُرُورِي بِمَا مَنَنْتَ بِهِ عَلَيَّ فَمَا السُّنَّةُ الْجَارِيَةُ فِيهِ مِنَ اَلْخَضِرِ وَ ذِي الْقَرْنَيْنِ فَقَالَ طُولُ الْغَيْبَةِ يَا أَحْمَدُ قُلْتُ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ وَ إِنَّ غَيْبَتَهُ لَتَطُولُ قَالَ إِي وَ رَبِّي حَتَّى يَرْجِعَ عَنْ هَذَا الْأَمْرِ أَكْثَرُ الْقَائِلِينَ بِهِ وَ لاَ يَبْقَى إِلاَّ مَنْ أَخَذَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَهْدَهُ لِوَلاَيَتِنَا وَ كَتَبَ فِي قَلْبِهِ الْإِيمَانَ وَ أَيَّدَهُ بِرُوحٍ مِنْهُ يَا أَحْمَدَ بْنَ إِسْحَاقَ هَذَا أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ وَ سِرٌّ مِنْ سِرِّ اللَّهِ وَ غَيْبٌ مِنْ غَيْبِ اللَّهِ: فَخُذْ ما آتَيْتُكَ وَ اكْتُمْهُ وَ كُنْ مِنَ الشّاكِرِينَ تَكُنْ مَعَنَا غَداً فِي عِلِّيِّينَ.
ادامه مطلب(ترجمه)👇👇
📝احمد بن اسحق بن سعد اشعرى گويد شرفياب حضور امام يازدهم ابى محمد حسن بن على عليه السلام شدم و ميخواستم از وى راجع بجانشين پس از او پرسش كنم او آغاز سخن كرد و فرمود اى احمد بن اسحق بدرستى كه خداى تبارك و تعالى از آنگاه كه آدم را آفريده زمين را خالى نگذاشته و نگذارد تا قيام ساعت از حجت خدا بر خلقش كه باو از اهل زمين بلا بگرداند و باو باران فرو فرستد و باو بركات زمين را بدر آورد گويد من گفتم يا ابن رسول اللّه امام و خليفه پس از شما كيست؟ آن حضرت شتابانه برخاست و درون خانه رفت و سپس برگشت و بر شانه او بچه پسرى بود كه رويش چون ماه شب چهارده بود كودك سه سالى مينمود و فرمود اى احمد بن اسحق اگر نزد خداى عز و جل و نزد حجج او گرامى نبودى من اين پسر خود را بتو نمينمودم بدرستى كه او هم نام رسول خدا است و هم كنيه او است و آن كس است كه پر كند زمين را از عدل و داد چنانچه پر شده باشد از جور و ستم اى احمد بن اسحق مثل او در اين امت مثل خضر عليه السلام است و مثل ذو القرنين بخدا يك غيبتى دارد كه در آن كسى از هلاكت نجات نيابد جز آنكه خداى عز و جل او را بر قول بامامت وى ثابت دارد و او را موفق سازد كه براى تعجيل فرجش دعا كند احمد بن اسحق گفت گفتم اى مولاى من آيا نشانهاى دارد كه دل من بدان مطمئن شود آن كودك بزبان فصيح گفت منم بقية اللّه في ارضه و منتقم از دشمنان او اى احمد بن اسحق پس از مشاهده عين دنبال اثرى نگرد احمد بن اسحق گويد من شاد و خرم بيرون آمدم و چون فردا رسيد خدمت آن حضرت برگشتم و عرضكردم يا ابن رسول اللّه هر آينه شادى من بدان چه بر من منت نهادى بزرك است بفرمائيد آن روشى كه از خضر و ذو القرنين دارد چيست؟ فرمود اى احمد آن طول غيبت است عرضكردم يا ابن رسول اللّه و هر آينه غيبتش هر آينه طولانى باشد؟فرمود آرى بپروردگارم تا آنكه بيشتر معتقدان بامر امامت او از آن برگردند و مگر آن آنكه خداى عز و جل عهد و پيمان ولايت ما را از او گرفته و ايمان را در دلش نوشته و او را بروح خود كمك كرده اى احمد بن اسحق اين امريست از امر خدا و سريست از سر خدا و غيبى است از آن خدا آنچه من بتو افاده كردم بگير و پنهان دار و از شكرگزاران باش تا در عليين با ما باشى.
📚کتاب كمال الدين و تمام النعمة - 2، صفحه 56
باب38/حدیث1
ابن بابویه
کانال الدولة الزهرائیة (عج) ویژه مطالب مهدویت
http://eitaa.com/joinchat/2080309258Cc6c103cb84