هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀آیت اللهی که نفر اول تندخوانی شد
🖋مصطفی امینی خواه
🔰در صف نمازجمعه حرم مطهر رضوی ع نشسته بودم که حضرت آیت الله شیخ احمد عابدی در نزدیکی نشستند. پس از نماز ، خدمتشان عرض کردم : شنیده ام جنابعالی در "تندخوانی" ید طولایی دارید. تواضع فرمودند. گفتم ممنون می شوم پاسخ بفرمایید.
گفتند بیست سال پیش مقداری کار کردم.
پرسیدم در چه حد مهارت دارید؟
گفتند در دقیقه ، ۱۲۰۰ کلمه می خوانم.
گفتم: شنیده ام بحار الانوار را چند بار خوانده اید.
گفتند: سه دور! ( هر دور ، ۱۱۱ جلد است!) هر دور ، سه ماه!
گفتم: شنیده ام حضرت آقا هم تندخوانی دارند.
گفتند: بله ؛ ایشان و مرحوم آیت الله خزعلی هم در همان مجموعه ای که ما تندخوانی آموختیم ، آموزش دیدند.
اینجا که رسید ، شیخ احمد عابدی با یک جمله مرا مبهوت کرد.
گفتند: ابتدایی که در تهران به مجموعه نصرت رفتم تا مهارت تندخوانی بیاموزم ، تابلویی بر دیوار موسسه دیدم که نوشته بود:
حضرت آیت الله خامنه ای ، در مجموعه نصرت تندخوانی فرا گرفته اند و در میان هنرجویان ، رتبه اول را دارند!
خدا را شکر می کنم نعمت زندگانی مرا قرین دوره زعامت یکی از بندگان استثنایی و تکرار نشدنی اش قرار داد...
#امام_حوزه
#مناهج
@Manahejj
هدایت شده از 📚 کتابخانه اسلامی مجازی📚
base.apk
16.73M
💽 #نرم_افزار #المکتبه_الشامله
توضیحات: نرم افزار مفصل و جامع اهل سنت است که مهمترین کتب اهل سنت اعم از #تفسیری ، #کلامی #حدیثی را شامل میشود.
در این نرم افزار باید به اینترنت متصل شوند و البته فقط برای یک بار هر کتبی را که خواستید دانلود کنند.
کتابخانه اسلامی مجازی👇👇👇
@jetabkhane_eslami
هدایت شده از پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
NO 173 [Ayeneye Pajohesh].pdf
11.94M
مجله آیینه پژوهش شماره ۱۷۳
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💢 ناشنیدههایی از گروهک #احمدالحسن
در گفتوگو با حجتالاسلام آیتی، پژوهشگر حوزه مهدویت مطرح شد: 🔻
➖ جریان انحرافی احمد بصری #خوابسازی میکند و عدهای از آدمهای سادهدل را از این طریق به دام انداخته است. اگر شما صد جلد کتاب علیه این جریانها بنویسید، کسی که با خواب به این جریان ایمان آورده، ذرهای برای صد جلد کتاب شما ارزش قائل نمیشود. زیرا او خواب دیده و خواب را باید با خواب، جواب داد.
➖ ضعف اعتقادی طلاب
اولین و استوارترین دلیل گرایش به این گروهها، ضعف بنیانهای اعتقادی طلاب و مردم است. من نمیدانم بالاخره چه زمانی در حوزه به این مسائل به عنوان مسایل اساسی پرداخته خواهد شد. ما غفلت کردهایم و خود ما طلبهها جزء اولین نیازمندان هستیم. درسهای اعتقادی در حوزه به درسهای جنبی تبدیل شده است.
@HawzahNews
➖ گفتوگو کردن بلد نیستیم
از طرف دیگر ما مهارت گفتوگو و مناظره را هم بلد نیستیم. در حوزه یکی از درگیریهایی که طلاب با جریانهای انحرافی دارند و نمیتوانند کار را پیش ببرند و احساس میکنند منطق طرف مقابل غالب است، همین است که ما به آنها مهارتهای گفتوگو و مناظره را یاد ندادهایم و روشهای ورود و خروج به این بحثها را نیاموختهایم.
➖ فقط احساس نباشد
این درست نیست که بحث مهدویت همیشه از زاویه احساس و عاطفه مطرح شود. ما گاهی میخواهیم جای خالی بحثهای عقیدتی را با احساس و عاطفه پر کنیم و این زمینه ساز شکل گیری برداشتهای انحرافی و گاه جریانهای انحرافی میشود.
🔹طلبهها فرقه شناسی بخوانند
طلاب باید با تاریخچه فرقهها آشنا باشند و این باید به عنوان یک ماده درسی وارد نظام تحصیلی حوزه شودرانندهای که یک شبه آیتالله شد
🔹این جریان انحرافی هیچ عالم و فاضل واقعی ندارد
تمام کسانی که الان از آنها به عنوان باسوادهای این جریان یاد می شود، کسانی هستند که بعد از پیوستن به این جریان انحرافی اسم و رسمی پیدا کردهاند و شهرتشان را مدیون خلاف جهت آب شنا کردن هستند
@HawzahNews
➖ #داعشیسازی درتشیع
جریان احمدالحسن یک جریانی است که از روی داعش کپی برداری شده است. آدمهای خشک مغز، متصلب و متعصب که از روی اعتقادات باطلشان حاضرند دست به هر جنایتی بزنند و برخی از پیروان این جریان صراحتا گفتهاند که اگر دستور برسد سر فلان عالم را ببرید ما میبریم.
بنابراین ورود این جریان به فاز فعالیتهای خشن و نظامی کاملا محتمل است و ما باید در آیندهای نزدیک منتظر فهرست بلند بالایی از محرماتی باشیم که توسط امام این جریان حلال شمرده شود.
مشروح گفتوگو: ↙️↙️
http://hawzahnews.com/detail/News/482440
.
✨﷽✨
❓پرسش یکی از اساتید محترم عضو کانال:
آیا با پیشرفتهای علمی درباره هوش مصنوعی، نظریهٔ تجرد نفس قابل دفاع است؟
🔅پاسخ:
🔸هویت نفس در فلسفهٔ اسلامیِ صدرایی، به عنوان حقیقت انضمامی نسبت به بدن، تلقی نمیشود. بدین توضیح که نفس اصولاً با صیرورت و حرکت جوهری جسم، شکل گرفته است؛ بر این اساس، جنینِ در حال رشد، همسان با تحولات پیشین، که از خون بسته، متحول گشته و صاحب استخوان و گوشت شد، و در این تحولات، خودش شکوفا شد و چیزی از خارج، به او ضمیمه نشد، همچنین فعلیت جدیدی را در خود -نه به صورت موجودی متمایز- به نام نفس، تجربه میکند، و در اثر تحولاتش، به شکوفایی رسیده و نفس موجود میشود؛ دقیقا همانگونه که شکوفهٔ گُل، از بیرون از گیاه، به گیاه ضمیمه نشده است، بلکه تحول گیاه است که او را گُل کرده است.
🔸از اینرو، ذهن حقیقتی غیر از بدن است؛ ولی وجودی غیر از بدن، ندارد. پس در عین تحفظ بر مادیت بدن، و تجرد نفس، به اتحاد وجودی این دو، قائل میشویم.
🔸فهم این نکته که دو حقیقت، واقعا دو حقیقت باشند، ولی وجود واحدی داشته باشند، سهم کسانی است که هندسهٔ فلسفی حکمت متعالیه را عمیقا درک کرده باشند.
🔅بر اساس نکتهٔ فوق، قائلین به نظریهٔ هوش مصنوعی، بهخصوص در تقریرهای قوی آن، اگر بتوانند اثبات کنند که جسمِ متحول به نفس، لازم نیست که از عناصر متعارف و کنونیاش باشد، بلکه امتزاج عناصر متفاوت نیز، امکان پدیدآوری نفس را دارند، منافی با دیدگاه حکمت متعالیه نیستند.
🔸فارغ از نکات فوق، تاکنون چالشهای مهمی همچون چالش آگاهی، ارادهٔ آزاد، امکان فعل اخلاقی، و ... در مقابل ایدهٔ هوش مصنوعی وجود دارد، که پردازشگران این ایده را دچار ابهام نموده است.
🆔@ghafari_ir
هدایت شده از مدرسه مجازی المرسلات
#مجموعه_جلسات بدایه الحکمه
🔰 استاد علی فرحانی
✅محدوده: متن کامل
✅ تعداد: 136 جلسه
🔅🔅🔅🔅🔅
💠 این مجموعه جلسات دوره تدریس کامل بدایه الحکمه است که در سال های 89 تا 91 در قم تدریس شده اند. که سابقا هم در کانال گذاشته شده بود. که اکنون با ویرایش جدید و حذف برخی جلسات تقریر خوانی و مباحث غیرآموزشی تقدیم می شود.
💠 این دوره از جهت غنای محتوا و تفصیل مباحث از همه دوره های تدریسی استاد کامل تر است. لذا به کسانی که قصد یادگیری بدایه الحکمه دارند، استماع این جلسات پیشنهاد می شود.
📌 لینک دانلود
👇👇👇👇
🆔 http://www.ostadfarhani.ir/morsalat/doroos/falsafe/bedaye-sadooghi-89-92-kamel-edit/
📌 جهت دریافت DVD این جلسات در #ایتا پیام دهید
👇👇👇👇
🆔 @smojtabaamin
📌جهت هماهنگی هم مباحث و مشاوره علمی
👇👇👇👇
🆔 @ghilavi
#فلسفه
#پای_درس_استاد
#در_محضر_علامه
@almorsalat
💎 پاسخ فیلسوفانه شهید مطهری به جوان دانشجو
شهید علامه #مطهری :
یک وقتی درجایی سخنرانی می کردم؛ دانشجویی آمد و گفت:
آقا! خدا در کجا وجود دارد؟ خدا کجاست؟
گفتم: آخر اینکه می گویی «کجاست» منظورت این است که در کجای عالم است؟ گفت: بله.
گفتم: نگو خدا در کجای
عالم وجود دارد، بگو عالم در کجای خدا وجود دارد؟
گفت: بسیار خوب، حالا اینطور می گوییم: عالم در کجای خدا وجود دارد؟
گفتم: عالم در مرتبه فعل خداست.
این حرف غلط است که خدا در کجای عالم است.
خدایی که در کجای عالم باشد که اصلا خدا نیست، چون «کجا» هم فعل اوست، وقت و زمان هم فعل اوست، همه چیز فعل اوست.
«او در کجای عالم است» معنی ندارد؛ «عالم در کجای اوست» معنی دارد.
تازه در اینجا هم کلمه «کجا» را از باب اینکه لفظ دیگر نداریم می گوییم.
عالم در کجای خداست؟ در مرتبه فعل اوست؛ یعنی عالم عین فعل اوست، عین خلق و مخلوقیت اوست. عالم فعل اوست؛ تجلی اوست؛ جلوه اوست.
این است معنی این مصراع بسیار پر ارزش و پرقیمت (حاجی سبزوارى در منظومه) که: «و اثر الجعل وجود ارتبط» یعنی اثر جعل، وجودی است که آن وجود مرتبط است؛ وجودی است که عین ربط است و وجودی است که خود وجود عین جعل و مجعولیت است نه چیز دیگر.
📚 مجموعه آثار، ج۱۰ (شرح منظومه)، ص ۱۷۵ و ۱۷۶
https://www.instagram.com/p/Bulka12n4Oo/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ithg1lhwb3bq
📌آیا کلام #ابن_غضائری در #جرح و #تعدیل روات حدیث قابل اعتماد است؟
آیتالله شبیری #زنجانی:
💠برخی معتقدند اینکه معمولاً کلام دیگران بر تضعیف ابن غضائری مقدم میشود به این دلیل است که ایشان از حالت #متعارف خارج است و به دلیل سوء ظن، بسیار جرّاح بودهاند.
🔹برخی دیگر همچون #آقا_بزرگ و آقای #خویی که تابع ایشان شدهاند، قائل به این هستند که ثابت نیست که این کتاب موجود متعلق به ابن غضایری باشد؛ زیرا چنان که مرحوم شیخ #طوسی نقل کرده است، کتابهای ایشان را تلف کرده بودند اما اینکه ایشان جرّاح باشند ثابت نیست.
✅لکن به نظر میرسد این کلام آقا بزرگ مبنی بر عدم ثبوت کتاب صحیح نیست. اما این مسئله قابل مناقشه است که ابن غضائری، مولف این کتاب (طبق نقل #مجمع_الرجال) عمدتا #متن_شناسی میکند؛ یعنی ایشان بیشتر در صدد این امر هستند که آیا حدیث مذکور مطابق اصول است یا مجعول است؟ چنین نیست که ایشان از #مشایخ خود #ثقه بودن یا ثقه نبودن راوی را سوال کرده باشد؛ بلکه ایشان با شمّ #حدیث_شناسی خود در صدد این امر بر آمدهاند که آیا این حدیث ممکن است از امام معصوم(ع) صادر شده باشد یا روایت جعل است و در نتیجه مؤلف آن هم اعتبار ندارد؟
🔹در باب شهادات گفتهاند شهادت باید عن #حسّ یا قریب به حسّ باشد اما این گونه متن شناسی ایشان بعید از حسّ است. از این رو کلام ابن غضائری ره اعتبار ندارد.
👈لکن باید به این نکته توجه داشت که صاحب این کتاب در امور دیگری، همچون تعیین #لقب اشخاص، #نسبت اشخاص با افراد دیگر، تعیین #زمان_راویان و... بسیار دقیق النظر و #خبره این فنّ بودهاند و از این جهت مقدم بر #نجاشی هستند. بنابراین حتی اگر ما ندانیم که مولف این کتاب ابن غضائری است، اما این نکات روشن میسازد که نویسنده آن بسیار خبره بوده است و باید به کلام او اخذ شود.
▪️خارج اصول، جلسه ۱۵۲، تاریخ ۹۷٫۱۰٫۲۸
@rejal_shobeiri