eitaa logo
مدرسه معارف علامه طباطبایی
862 دنبال‌کننده
78 عکس
118 ویدیو
5 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
منشأ تعارض در زندگی.mp3
1.09M
🎧 منشأ تعارض در دوراهی‌های زندگی پرسش: چگونه بر سر دوراهی‌ها و چند راهی‌های زندگی، تصمیم و انتخاب درستی داشته باشیم؟ 👤بخشی از بیانات آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ فضای مجازی چقدر به نفع ماست، چقدر به ضرر ماست؟! 💡 این دیگر به وجدان خود فرد بر می‌گردد، که در استفاده از این وسایل ببیند که نورانیتش بیشتر شده یا تاریکی‌اش؛ تشویش‌اش بیشتر شده یا کمتر! انسان‌ها هر چقدر مراتب ایمانی‌شان بالاتر برود، هر مقداری که سیر کمالی داشته باشند؛ بدن‌شان روی زمین است؛ ولی چون سیر کمالی دارند، توی یک فضای بالاتری هم زندگی می‌کنند. وجود خاکی‌اش روی زمین راه می‌رود، ولی وجود حقیقی‌اش در عالم باطن، در ارتفاع بالاتری سیر می‌کند. آقای بهجت می‌فرمودند گاهی لغزشی در کلام برای کسی پیش می‌آمد، ما می‌دیدیم که انگار از ارتفاع هزارمتری افتاده است؛ انگار از آن وجود ملکوتی به زمین افتاده است! کسی که از ارتفاع ده متری بیفتد، خب دست و پاش می‌شکند، داد و فریاد می‌کند، همه را متوجه خودش می‌کند؛ ولی در عالم باطن، کسی که چشم باطن‌اش باز باشد، می بیند! ما متوجه سقوط‌ها نیستیم، متوجه از دست دادن ایمان‌ نیستیم! تعبیر روایت است که می‌فرماید: «حَتَّى لاَ يَبْقَى بَيْتَ وَبَرٍ وَ لاَ بَيْتَ مَدَرٍ إِلاَّ دَخَلَهُ جَوْرُهُمْ وَ ظُلْمُهُمْ...»(امیرالمؤمنین-ع- بحارالأنوار، جلد۳۴، صفحه۵۷) -وَبَر منظور چادرهای پشمیِ چادرنشین‌ها است، و مَدَر یعنی خانه‌هایی که با گل و خاک و اینها ساخته می‌شود- یعنی در هیچ چادری و در هیچ خانه‌ای نیست، مگر اینکه ظلم وارد می‌شود؛ خب یکی از مصادیقش همین وسایل است که تاریکی می‌آورد. انسان فقط این نکته را درک بکند: «كَمَا تَعِيشُونَ تَمُوتُونَ ...»(پيامبر اکرم-ص- عوالي اللئالي، جلد۴، صفحه۷۲) همان‌طور که زندگی می‌کنید، می‌میرید. انسان باید بفهمد که چه مقدار این وسیله آثار مثبت برایش دارد، چقدر آثار سوء دارد. باید خودش متوجه باشد چقدر به امام نزدیک شده است؟ چقدر معرفتش نسبت به امام بیشتر شده است؟ معرفت چشایی نه معرفت علمی! هیچ وقت به کسی که کتاب تعلیم رانندگی را خوانده و خوب هم می‌تواند توضیح بدهد، راننده نمی‌گویند! راننده کسی است که آن کتاب را در عملش نشان بدهد. به کسی می‌گویند اهل معرفت، که حقیقت معرفت را چشیده باشد. این وسایل نوعا برای افراد ضررش بیشتر از سودش است! حداقلش این است که تشویش می‌آورد. مگر ضرورت‌هایی که ممکن است انسان داشته باشد. آقای سعادت‌پرور فرمودند که استادِ ما در مسیری که تا شاه‌عبدالعظیم می‌رفتیم، این روایت را توضیح دادند: «أَقْلِلْ مَعَارِفَكَ ... أَنْكِرْ مَنْ عَرَفْتَ مِنْهُمْ»(امام صادق-ع -مستدرک الوسائل، جلد۱۱، صفحه۳۸۷) معارف یعنی کسانی که خوب هستند، می‌فرماید اینها را به حداقل برسان! همین مقداری هم که داری، همین‌ها را هم رد کن! این نمی‌سازد، با افرادی مثل بنده که با صد نفر ارتباط دارم، وقتم را مشغول می‌کنم؛ کی می‌توانم مشغول حضرت باشم؟! در روایت دیگری هست که می‌فرماید چه ضرری دارد اگر کسی تو را نشناسد؟ دیگران تو را نشناسند، چه ضرری می‌کنی؟ بگذار معروف بین آسمانیان باشی! اگه خدا صلاح دید، شرایطی را فراهم کرد، در زمین هم محبوب می‌شوی: «مَحبوبَةً فی اَرضِک وَ سَمائِک»(زیارت امین‌الله) در عین حال چون الان ضرورت هست که هر کسی داشته باشد؛ ضرورت به این اعتبار که شرایط یک جوری است که انگار نمی‌توانی نداشته باشی! به خصوص برای تحصیل و این‌ها مجبور هستند؛ مدیریت خودش را دست اینها ندهد، خودش مدیریت آن را به عهده بگیرد! بنشیند فکر کند، چه مقدار من باید از این استفاده بکنم؛ همه‌اش دنبال این نباشد که کی پیام داد، کی می‌خواهد با من صحبت کند! هر مقداری که انسان مدیرِ این وسیله بود، برایش نورانیت می‌آورد؛ هر مقداری که این برایش تعیین بکند که چی را نگاه کند، به چی توجه بکند، نورانیتش هم کمتر است. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/kLum4 شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Cp5Bk شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/rk43o شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Rbf9S شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/yN9OT شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/cQJKF شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه هشتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZfB4J شرح خطبه 160 نهج البلاغه | جلسه نهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/C4Zoq بیان صفت نفاق در نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/e6y04 شرح حدیث 9 از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/B8Vvf شرح حدیث 9 از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/fWQ3A
شناخت خدا.mp3
1.34M
🔶 شناختِ خدا «قالَ لَنْ تَراني‏ وَ لکِنِ انْظُرْ إِلَي الْجَبَلِ فَإِنِ اسْتَقَرَّ مَکانَهُ فَسَوْفَ تَراني‏» (اعراف-۱۴۳) «لِی مَعَ اللّهِ وَقْتٌ لا يَسَعُنِى فِيهِ مَلَكٌ مُقَرَّبٌ و لا نَبِىٍَ مُرْسَل» (الکافي، جلد۳، صفحه۴۸۲) 📂 بخشی از بیانات آقای (جلسه ششم رساله الولایة ۱۳۹۴) 🔗 http://eksir.org/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🔶 محورهای سلوک مؤثرترین چیزی که عامل موفقیت اولیای خدا بوده، به حسب ظاهر دو چیز است: یکی دوست و همراه داشتن، و دیگری استاد راهنما داشتن است. انسان تنهایی بخواهد یک جاده‌ای را برود، یا بخواهد جنگل برود، پیچ و خم‌‌ دارد، رعب و وحشت دارد؛ تنهایی خیلی مشکل است. یکی دوست و همراه می‌خواهد، و یک راهنما که بتواند او را به مقصد برساند. تعبیری که خواجه حافظ در غزل اولش دارد: که سالک بی‌خبر نبود ز راه و رسم منزل‌ها ... او راه را رفته، از راه و رسم منزل‌ها بی‌خبر نیست. دست گدای‌ات را باید بدهی به دست یک راهنمایی که در آن مقاطع انحراف تو را هدایت کند؛ که اینجا داری کج می‌روی! اینجا داری زیاده‌روی می‌کنی! اینجا سرعتت زیاد است! اینجا اشتباه کردی! انسان باید ببیند با چه کسانی حشر و نشر دارد؛ با چه کسانی مرتبط است. آنهایی که دنبال دنیا و مطامع دنیوی هستند، و نورانیتی ندارند، اهل گریه نیستند... یک شاخص آشکار را امام معصوم فرمودند: «علامةُ قساوةِ القلب جُمُودُ العین» می‌خواهی ببینی قلبت سالم است یا نه، ببین اشک داری یا نداری! اگر دیدی چشم گریان داری، این گریه مرتبطت می‌کند به آن بُکاء حقیقی که «فَلاَندُبَنَّکَ صَباحَاً وَ مَساءً»؛ اگر رفیقی داری که این ارتباطت را محکم‌تر می‌کند، این به درد رفاقت می‌خورد! حضرت فرمودند: «إِتَّبِع مَنْ يُبْكِيك...» با کسی معاشرت کن که تو را به گریه بیاورد! گریه، بخشی برای اهل‌بیت عصمت و طهارت است، یعنی درک مظلومیت آنهاست؛ و بخش دیگرش هم این است که همه‌ی ما همیشه در معرض خطریم، با گریه می‌توانیم مسیر را به سلامت بگذرانیم. اگر اهل گریه نیستی، به سلامت به مقصد نمی‌رسی! در تعبیر دیگری از امام صادق سلام‌الله‌علیه می‌فرماید:«مَنْ یُذَکِّرُکُمُ اللّه رؤیته...» با کسی هم‌نشین باش که دیدارش تو را به یاد خدا می‌اندازد. اگر کسی خشوعت را زیاد می‌کند، گریه‌ات را زیاد می‌کند، صلاحیت رفاقت دارد، وإلا بدون آنکه کدورتی پیش بیاید، به تدریج از او دور باش؛ و دائم در نظر داشته باش، که خدایا مرا به یکی نزدیک کن که به این حال و هوای معنوی نزدیک‌تر باشد. ما چه بخواهیم، چه نخواهیم، همین الان در حال حرکت روی پل صراط هستیم؛ چه بخواهیم، چه نخواهیم به نقطه مرگ خواهیم رسید؛ دیر یا زود با تاریکی‌های برزخ که از قبل شروع شده -به تعبیر صحیفه سجادیه- برخورد خواهیم کرد؛ اینها را آن کسی که اهل توجه هست، اهل باطن هست، او می‌تواند بر انسان مکشوف بکند، کنار بزند. بله، یکی نمی‌خواهد؛ می‌گوید کاری با من نداشته باشید، می‌خواهم زندگی معمولی داشته باشم؛ خب کاری با او نداریم. خطاب با کسی است که می‌خواهد رنگ و بوی عصمت بگیرد. اگر کسی می‌خواهد در بهشت هم‌جوار اهل‌بیت عصمت و طهارت باشد، یکی از محوری‌ترین گزینه‌های عملی سلوک، انتخاب دوستِ همراه، و انتخاب استاد است؛ اگر استاد باشد، خودش توجه می‌دهد که سیر و سلوک بدون امام محال است. استاد دستت را به دست امام می‌دهد؛ یعنی در واقع ارتباط با امام را محقق می‌کند. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پادشاهِ جهان از او نترسید؛ او رحمان و رحیم است. به او نزدیک شوید با پای دل؛ با قلب! 📂 استاد سی آذر نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/NkL7G 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/NFs94 شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/RuG9D شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/0E6HI شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/OaqyR شرح خطبه های هشتم و نهم و دهم نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/iNrY1 شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/z861a شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/I7gRy شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/dEeO3 شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/RsTad شرح دعای دوازده صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/npDlV شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/P8AZ6 شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/fOZtm شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/JL0PT
🔶 آفتِ عبادت استاد(مرحوم سعادت‌پرور) می‌فرمودند عُجب در عبادت! گاهی یک خلافکارِ توحیدی بهتر از یک عبادتکار غیرتوحیدی است. مثلاً یک دزد می‌خواهد برود دزدی، می‌گوید خدایا هوای مرا داشته باش، یک نذر مختصری هم می‌کند. او اعتقادش ترجیح دارد نسبت به کسی که عبادت می‌کند و نسبت به آن عُجب دارد. ولو این که او دزد و خلافکار است و قطعاً کسی که در مسیر بندگی خدای متعال است، با دزد قابل مقایسه نیست؛ ولی موضوع اینجاست که عُجب ضررش از دزدی بیشتر است. در روایت داریم که حضرت داود علیه‌السّلام یک قورباغه‌ای را دید...« قَالَ دَاوُدُ اَلنَّبِيُّ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَأَعْبُدَنَّ اَللَّهَ اَلْيَوْمَ عِبَادَةً وَ لَأَقْرَأُ قِرَاءَةً أُحِبُّ لَمْ أَفْعَلْ مِثْلَهَا قَطُّ...» حضرت داود گفت امروز می‌خواهم خداوند را عبادتی کنم و با قرائتی ‌بخوانم که دوست دارم تا به حال مثل این عبادت نشده باشد؛ «فَدَخَلَ مِحْرَابَهُ فَفَعَلَ...» پس رفت داخل محراب و مشغول عبادت و قرائتش شد. «فَلَمَّا فَرَغَ مِنْ صَلاَتِهِ إِذَا هُوَ بِضِفْدِعٍ فِي اَلْمِحْرَاب...» از نمازش که فارغ شد دید قورباغه‌ای در محرابش هست. «فَقَالَ لَهُ يَا دَاوُدُ أَعْجَبَكَ اَلْيَوْمَ مَا فَعَلْتَ مِنْ عِبَادَتِكَ وَ قِرَاءَتِكَ فَقَالَ نَعَمْ فَقَالَ لاَ يُعْجِبَنَّكَ...» قورباغه گفت: داود، امروز این عبادتت تو را به عُجب انداخته؟ عُجب تو را نگیرد، «فَإِنِّي أُسَبِّحُ اَللَّهَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ أَلْفَ تَسْبِيحَةٍ يَتَشَعَّبُ لِي مَعَ كُلِّ تَسْبِيحَةٍ ثَلاَثَةُ آلاَفِ تَحْمِيدَةٍ وَ إِنِّي لَأَكُونُ فِي قَعْرِ اَلْمَاءِ فَيَصُوتُ اَلطَّيْرُ فِي اَلْهَوَاءِ فَأَحْسَبُهُ جَائِعاً فَأَطْفُو لَهُ عَلَى اَلْمَاءِ لِيَأْكُلَنِي وَ مَا لِي ذَنْب» من در هر شبی خدا را هزار تسبیح می‌کنم، با هر تسبیحم سه هزار حمد منشعب می‌شود؛ و در حالیکه در اعماق آب هستم، پرنده در آسمان صدا می‌زند که غذا می‌خواهم، می‌فرمایند که او گرسنه‌ است، من می‌آیم روی آب تا او مرا بخورد، گناهی هم نکرده‌ام. (امام صادق-ع- الزهد، جلد۱، صفحه۶۴) یعنی با این که قورباغه در ته آب بود، صدای پرنده را که شنید به دنبال غذا می‌گردد، گفت من خودم را بالا می‌آورم که فدا بشوم و او از من تغذیه کند و شب تا صبح هم استغفار دارم؛ ولی این سؤال برای من ایجاد نشده که خدایا چرا حضرت داود را خلق کردی! کأنه یک تنبّهی برای حضرت داود علیه‌السّلام بوده که هیچ موجودی را حقیر نشمار؛ خودت را باید حقیرترین موجود بدانی! منظور این است که استغفار ریشه عُجب را از بین می‌برد. استغفار انکساری برای فرد می‌آورد که من گناهکارم. نماز که می‌خوانیم می‌گوییم «یا مُحْسِنُ قَد أتیک المُسِیء» تمام این اختلافی که طوایف، اشخاص، صنف‌ها و طیف‌های مختلف فکری سیاسی اجتماعی با هم دارند، هیچکدام خالی از گناه و خالی از عُجب نیست؛ و آن عُجب دخالت دارد در این که آن ایرادی که طرف از او می‌گیرد را نمی‌پذیرد، و باعث اختلاف یا اختلاف طرفداران می‌شود، و به تبعش مشکلات برای دیگران درست می‌شود. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/o04v6 شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/kPnXd شرح خطبه یازدهم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/kDWdY شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/jrYIm شرح خطبه دوازدهم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/CoOMy شرح خطبه بیست‌و‌یکم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Dbyfv شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/NRdJD شرح دعای سیزدهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/PmvIQ گزیده احادیث اخلاقی | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/I3hTV درمان نفاق با عنصر تقوا | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ijgfz
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه از آنِ اوییم «وَمَا رَمَيْتَ إِذْ رَمَيْتَ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ رَمَىٰ »(انفال-۱۷) وجود تو مخلوق اوست. همه افعال تو از اوست. آن به آن، او فیض می‌رساند. 📂 استاد دی‌ماه نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉️ در روایت «يا أحمدُ! لو لاكَ لما خلقتُ الأفلاك، و لو لا عليّ لما خلقتُك؛ و لو لا فاطمة لما خلقتكما»، جایگاه حضرت‌ زهرا(س) نسبت به پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) چگونه تبیین می‌شود؟! 💡 در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹) اگر درست یادم باشد از فرمایش استاد(مرحوم سعادت‌پرور)، «عنصر» را معنا کرده بودند به وصل‌کننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصل‌ها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل می‌کنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزله‌ی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنه‌ی درخت ولایت، و اهل‌بیت به منزله شاخه‌ها هستند، و شیعیان به منزله‌ی برگ‌هایی هستند که می‌آیند و می‌روند، و عوض می‌شوند؛ ولی پیکره درخت سالم می‌ماند. حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه این‌ها به همدیگر است. برگی که به شاخه‌ای می‌چسبد، واسطه‌ای می‌خواهد، یک وصلی می‌خواهد، وصلش حضرت زهراست. آن شاخه که به تنه می‌چسبد، وصلی می‌خواهد، آن شاخه‌ها به شاخه مرکزی، که به تنه درخت متصل می‌شوند، وصل‌کننده همه‌ی این اجزاء حضرت زهرا علیها السلام است؛ ولی آن درخت جایگاه خودش را دارد. مسأله خلقت نوری و خلقت مادی را نباید خلط کرد؛ مثلاً میان پیامبر اکرم و امیرالمؤمنین سلام‌الله علیهما فاصله هست -اگر چه بعضی‌ها خواستند خلط بکنند اما بر حسب ظاهر حرف‌شان درست نیست- چون نظام خلقت باید یک واسطه داشته باشد؛ و پیغمبر اکرم جلو افتادند... در انداختن بت‌های کعبه، امیرالمؤمنین -توضیحات از بنده هست- به پیغمبر فرمود که این کار در شأن شماست، شما بالا بروید؛ پیغمبر اکرم روی دوش امیرالمؤمنین رفت. ایشان عرض کرد که انگار کوهی روی دوش من سنگینی می‌کرد، و دیگر تحمل وزن ایشان را نداشتم! جای‌مان را عوض کردیم، من رفتم بالا، انگار پر کاهی روی یک کوهی باشد، اینقدر سبک بودم! پیغمبر اکرم فرمودند این سنگینی نبوت است؛ اگر چه تو قابلیت نبوتِ بعد از من را داری: «وَ لَوْ لاَ أَنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَتَمَ بِي اَلْمُرْسَلِينَ وَ قَضَى أَنَّهُ لاَ نَبِيَّ بَعْدِي لَكُنْتَ يَا عَلِيُّ مِنْ بَعْدِي نَبِيّاً...» اگر بعد از من نبوت ادامه داشت، تو نبی بعد از من می‌شدی! ولی باز هم بین نبی و وصی یک فاصله‌ای هست که امیر‌المؤمنین فرمودند من بنده‌ای از بنده‌های او هستم؛ یعنی نسبت به ایشان اصلا عددی نیستم. در دعایی که آقای بهجت می‌فرمودند خواندن آن توفیق می‌خواهد: «اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْمَكْنُونِ الْمَخْزُونِ الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ‏...»(تعقیبات مشترک نماز، دعای مکنون) این «الطَّاهِرِ الطُّهْرِ الْمُبَارَكِ» انگار همان حقیقت نبوت است؛ حقیقتِ وضعیت پیامبر اکرم هست، آن اسم عظیم، آن قالبی که آن حقیقت به خودش گرفته است. آن قالبی که امیرالمؤمنین سلام‌الله علیه با آن معرفی می‌شود، مقام وصی هست که دون نبی است. حضرت زهرا سلام‌الله علیها واسطه‌ای است در عالم ظاهر، به اعتبار اینکه اگریک زن نباشد که حلقه وصل بین نبوت و وصایت باشد، ولایت شکل نمی‌گیرد. باید یک زن جمع کننده بین دو نور باشد؛ کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل می‌گیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند. 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom منبر و روضه فاطمیه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/VMGxp شرح خطبه بیست‌ویکم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Z71Yu شرح خطبه بیست‌ویکم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/V0kAq شرح خطبه بیست‌ویکم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/LMKxS شرح خطبه بیست‌ویکم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/P5FGS اقسام مردم در یک نگاه به روایت نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/xW2hz شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/n9VxF شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/taxH8 شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/6XgT1 سرود بندگی | گزیده ای از تفسیر سوره حمد | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/y1wDV توصیه های اخلاقی و احادیث ناب | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/tLV2O .
بار امانت.mp3
2.93M
🔶 شکارِ حقیقتِ هستی! «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنْسَانُ ۖ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا»(احزاب-۷۲) این آیه از معجزات قرآن است. 📂 بخشی از بیانات استاد 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
⁉ نقلی هست از مرحوم آقای بهجت(ره) که متن «حدیث کساء» معجزه‌ی لفظی است؛ این معجزه چیست؟ 💡یکی از عبارت‌هایی که خود ایشان مکرر نقل می‌کردند، عبارتی است که حضرت زهرا سلام‌الله علیها در حدیث کساء آن را مستقیم به خدا نسبت می‌دهد: «فَقالَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ یا مَلائِکَتی وَیا سُکَّانَ سَمواتی، اِنّی ما خَلَقْتُ سَمآءً مَبْنِیةً، وَلا اَرْضاً مَدْحِیةً، وَلا قَمَراً مُنیراً، وَلا شَمْساً مُضِیئَةً، وَلا فَلَکاً یدُورُ، وَلا بَحْراً یجْری، وَلا فُلْکاً یسْری، اِلاَّ فی مَحَبَّةِ هؤُلاءِ الْخَمْسَةِ الَّذینَ هُمْ تَحْتَ الْکِسآءِ ...»؛ عبارت‌هایی که در این حدیث آمده را حضرت زهرا مستقیم به خدای تبارک و تعالی نسبت می‌دهند. این همان چیزی است که معصوم علیه‌السلام فرمودند که من عبارت «إیّاکَ نَعْبُدُ و إیّاکَ نَسْتَعِین» را آنقدر تکرار کردم: «لازَال اُکَرِّرُها حتّی سَمِعتُ مِن قَآئِلُها» که از گوینده‌اش شنیدم! البته در هر حال خدای متعال ناطق هست، و هر نطقی نطقِ خداست؛ اما اینکه چه مرتبه‌ای از مراتبِ شهود و مشاهده هست، ما نمی‌دانیم! این مرتبه عالی تجرد است که استاد(مرحوم سعادت‌پرور) می‌فرمودند سخت‌ترین مرحله سیر، تفکیکِ ذات از اسم است. مرتبه‌ای که می‌بینی چی اسم است، و چی ذات! نه با چشم، مشاهده با آن شهود معرفتی، که باید انسان تضرع‌های ماهیانه و سالیانه داشته باشد تا به درکِ این بینونت(تباین) برسد. تمایزی که ظهور نورِ ذات از نورِ اسم را درک کند، روزیِ هر کسی نیست! اینجا امام سلام‌الله علیه می‌فرماید که من از خودش شنیدم! و عبارت‌هایی که در شأن حضرت زهرا سلام‌الله علیها وارد شده، نظیر «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها وَالسِّرِّ الْمُسْتَوْدَعِ فیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ.» که فاطمه را محور قرار دادند. 📚 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید:
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حمد مخصوص اوست «أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ ۗ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ»(اعراف-۵۴) 📂 استاد دی‌ماه نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح خطبه بیست‌وسوم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Kq954 شرح خطبه بیست‌وسوم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/olwsF شرح خطبه بیست‌وسوم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Cb3nu شرح خطبه بیست‌وسوم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/M6WyY شرح خطبه بیست‌وسوم نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/abExk شرح خطبه بیست‌و‌سوم نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/HFYPL شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/qB2W5 شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/kpbNa شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه سوم| استاد مجاهدی https://aparat.com/v/dAtVB شرح خطبه های ۶۳ و ۶۴ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/6Qdlk شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/YAsBP شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/0M19q شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/FfrZy شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/5nrVE شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Zxk1p شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ti5Xc صله رحم و آثار شگفت آن در دنیا و آخرت | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/rMqa3
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عنصرِ هستی در روایت داریم «قَالَ اَلشَّجَرَةُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ اَلشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ اَلشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا اَلْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا اَلشِّيعَةُ...» (امام باقر-ع- جلد۲۴، صفحه۱۳۹) «عنصر» را معنا کردند به وصل‌کننده همه اجزا؛ مثل اینکه مفصل‌ها قسمت پایین و بالای دست و پا را به هم وصل می‌کنند. کأنّه پیغمبر اکرم به منزله‌ی ریشه، امیرالمؤمنین به منزله تنه‌ی درخت ولایت، و اهل‌بیت به منزله شاخه‌ها هستند، و شیعیان به منزله‌ی برگ‌هایی هستند که می‌آیند و می‌روند، و عوض می‌شوند؛ ولی پیکره درخت سالم می‌ماند. حضرت زهرا(س) «عنصر» یعنی آن حلقه اتصالِ همه این‌ها به همدیگر است... کسی که نور نبوت و نور وصایت را در خودش جمع کند. نور ولایت از جمع این دو نور شکل می‌گیرد؛ حضرت زهرا(س) جمع بین دو نور نبوت و وصایت هستند. ♣️ شهادت صدیقه طاهره، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها را تسلیت می‌گوییم. ♣️ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom روضه فاطمیه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/a4TJA شرح خطبه ۲۵ نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Uj3p1 شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/p6YbO شرح خطبه ۲۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DQTyS شرح خطبه ۳۹ نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/iytv9 شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/mEdf1 شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/54GTF شرح خطبه ۶۹ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/fRkDw شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/uGjDr شرح خطبه ۷۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/SJVIn شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/lJ2fo شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/FCar7 شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/QfqC0 شرح دعای ۱۵ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/TNe41 شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/IndXo شکر نعمت های خداوند | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7qJXI شکر نعمت های خداوند | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/28BiD شکر نعمت های خداوند | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/JWef3 شکر نعمت های خداوند | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/S7PhB توصیه های اخلاقی به طلاب علوم دینی | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/nfJGh . .
⁉️ منظور روایتی که می‌گوید «مؤمن بخیل است» ، چیست؟ 💡 حضرت می‌فرماید که مؤمن سخت‌خرج است، به خاطر اینکه به دست آوردنِ مال حلال، و کسبِ حلال سخت هست. چون مؤمن می‌خواهد مالش حلال و طیب باشد، و به دست آوردن مالِ طیب و طاهر –به اندازه ظرفیت و قابلیت- سخت است، این مال کم می‌شود؛ وقتی هم کم شد، نمی‌تواند عادی مصرف بکند؛ لذا امام صادق علیه‌السلام فرمودند که مؤمن جایی خرج می‌کند که علم پیدا کند که من باید اینجا خرج بکنم، حتی شده از روی ظواهر... علت اینکه مؤمن بخیل هست، این است که چون سخت به دست می‌آورد، نمی‌تواند هر جوری خرج بکند. البته در نگاه دیگران بخیل است، وإلا در نگاه خداوند تبارک و تعالی سخاوتمند است؛ چون سخاوت بجا خرج کردن است، نه زیاد خرج کردن! 👤 بخشی از بیانات یکی از شاگردان سلوکی مرحوم سعادت‌پرور(ره) 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه حمدها هر تعریف و ستایشی، در واقع حمد خداست؛ هر صفت کمالی به او برمی‌گردد. 📂 استاد دی‌ماه نود و چهار برای مشاهده مشروح این جلسه‌ی تفسیر از لینک زیر استفاده نمایید: 🔗 https://www.aparat.com/v/2OizU 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DS3BU شرح خطبه ۷۹ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7DeW1 شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/mOJLy شرح خطبه ۸۰ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZsEMa شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/MFmne شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/UJu5j شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/pscgL شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DZOae شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Mub3U شرح دعای ۱۶ صحیفه سجادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7aVEy شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/EA7co شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/XYl2p شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DAwkN شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/qlTkH شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/E28Bv شرح دعای ۱۷ صحیفه سجّادیه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/c5m4o شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/r7M65 شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/GmNwU شرح حدیث دهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه هشتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ULoaf شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZBEGg . .
🔶 ورود به عالمِ قرآن قرآن همه‌‌ی عالم است؛ با تمام اشیاء و حوادث و خالق و مخلوق و غیر آن. قرآن همه‌ی چیزی است که خداوند درباره‌ی تمامِ عالم می‌خواهد بگوید. همه‌ی جزئیاتی که ما در آن هستیم، و همه‌ی کلیات، گذشته و آینده؛ هر چیزی که رخ خواهد داد و هر چه باید رخ دهد. هرچه که می‌تواند رخ دهد و هر چه که نمی‌تواند رخ دهد. شما به محض اینکه توجه به قرآن می‌کنید و به این رابطه تمرکز و توجه پیدا می‌کنید؛ به مقدار توجه و تمرکز خودتان، با تمام این «حقایق» و با این «عالم» یکی می‌شوید. وقتی وارد «عالم قرآن» شدید؛ هر چه تمرکز شما بیشتر شود این وحدت بیشتر تحقق پیدا می‌کند. هر چه که به این رابطه بیشتر توجه کنید و تمرکز در آن داشته باشید، این وحدت را بیشتر احساس می‌کنید. آنچه که در این میان، پس از فهم این رابطه و درک آن مهم است، این است که شما در مقابل آن تسلیم باشید. این حوادث ممکن است مثبت یا منفی باشد. ممکن است خواب‌آلودگی یا نشاط یا شرایط دیگر باشد. حتی تشتت‌ها و بن‌بست‌ها و رکودهایی که در اثر این رابطه و در حین توجه به آن ایجاد می‌شود، از این قاعده استثنا نیستند. اگر انسان توجه کند که آنها بخشی از این عالمِ درک‌‌شده هستند، نه تنها بد نیستند؛ بلکه این تشتت و بن‌بست از تمرکزی که به صورت مستقل و بدون توجه به قرآن حاصل شود، ارزشمندتر است. ناملایمات و ناکامی‌های عالم بیرون، یعنی حوادثی که قبل از «ورود به عالم قرآن» برای انسان رخ می‌دهد، هر چه بیشتر باشد، هنگام قرائت قرآن باعث حضورِ بیشتر و توجه و تمحض بیشتر در «عالم قرآن» می‌شود. تا جایی که انسان از ناکامی‌های قبلی خود شاد می‌شود، و از کامیابی‌های بعدی رویگردان می‌شود. در این حالت انسان باید از هر چه که در «عالم قرآن» رخ می‌دهد، استقبال کند و از آن نترسد. این رخدادها گاهی راهنمایی هستند که برای انسان روی می‌دهد. به محض آنکه انسان در این عالم غرق می‌شود؛ راهنمایی‌هایی رخ می‌دهد که خودش آن را درک می‌کند. اینطور نیست که انسان جدای از قرآن باشد، و قرآن با او تخاطب و تکلّم کند؛ بلکه انسان چون موجی است که در دریا غرق است، و یک لحظه متوجه می‌شود که او خودش هم جرئی از این دریاست و جدای از آن نیست. توجه به قرآن ممکن است به صورت‌ها و جلوه‌های مختلفی باشد که خود انسان متوجه می‌شود که مثلا باید توجه به معنی بکند یا از آن بگذرد. گاهی وضعیت طوری است که انسان اجازه ندارد، حتی از توجه به «جلد قرآن» عبور کند. مثلاً کسی می‌خواهد قرآن قرائت کند، آن را در دست می‌گیرد و تمحض و «غرق شدن در دنیای قرآنی» در همین مرحله برای او رخ می‌دهد؛ او دیگر حق ندارد از آن گذر کند! چون گذر از آن، بیرون آمدن از این دنیا، به طلبِ علم و اطلاع و ثواب است، که همه‌اش دنیایی و انحرافی است. برعکس گاهی ممکن است لازم باشد، فرد به معنی آیات و یا تفسیر توجه کند. گاه ممکن است در تنهایی و سکوت انجام دهد و گاه باید تدریس و تألیف کند. خود این «دریایی» که او در آن غرق شده، به او نشان می‌دهد که سرنوشت این موج چیست، و به چه سو و تا کجا باید برود، نه کمتر و نه بیشتر. اگر غیر آن برود، از این «عالم» بیرون آمده و در غفلت و توهم همیشگی خود درباره قرآن گرفتار شده است. هر چه که هست، راهِ ورود به «عالمِ قرآن» توجه به قرآن و تمرکز بر آن و «حذف حواشی» آن است؛ و پس از آن به هر چه و هر کجا که نتیجه آن شد، باید تسلیم باشد. البته نباید از این مسیر ترسید چون ظرفیت آن را خداوند به انسان می‌دهد. 📚 بخشی از مکتوبات‌ِ آقای 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را دنبال کنید: تلگرام: https://t.me/allaamehwisdom اینستا: https://www.instagram.com/allaamehwisdom ایتا: https://eitaa.com/AllaamehWisdom توییتر: https://twitter.com/allaamehwisdom بله: https://ble.ir/allaamehwisdom آپارات: https://www.aparat.com/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در «آپارات» ملاحظه بفرمایید: 🔗 https://www.aparat.com/allaamehwisdom توجه دادن به قرآن در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/VKYxz شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/TLafP شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/bKxeQ شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/7ATyi شرح خطبه هفتم نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/4Shmr شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/LWjT6 شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/tiAxI شرح خطبه ۸۱ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/OAqVH شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/8oAFz شرح خطبه ۸۲ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/OCe0U شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/57UAN شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/BOT0f شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/DoGrT شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/9eNKS شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/aSCOu شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه ششم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Rw1zh شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه هفتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/QldgK شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه هشتم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/hgsKC شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه نهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/eqSiZ شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه دهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/w2BSu شرح خطبه ۸۳ نهج البلاغه | جلسه یازدهم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/TakFd شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Psc9t شرح دعای دهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Ja0L9 شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/H3FXs شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/s9Fz7 شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه اول | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/ZBEGg شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه دوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/zrVKn شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه سوم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/dZ67k شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه چهارم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/Qz4lI شرح حدیث یازدهم از کتاب چهل حدیث امام خمینی ره | جلسه پنجم | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/hWBx0 . .
مادر اهل‌بیت.mp3
1M
🔸 مادرِ اهل‌بیت(ع) حضرت خدیجه(س) تمام ثروتش را داد و پیامبر اکرم(ص) را انتخاب کرد؛ و خداوند جبران کرد، و ایشان مادرِ اهل‌بیت(ع) شدند. 🌷🌸 میلاد سراسر نور و برکت حضرت فاطمه‌ زهرا سلام‌الله علیها مبارک باد.🌸🌷 👤 بخشی از بیانات آقای 🔗 http://eksir.org/monasebat/fatemiyeh/fatemiyeh-99/ 📢 «مدرسه معارف علامه طباطبایی» را در پیام‌رسان بله دنبال کنید: https://ble.ir/allaamehwisdom
🎥 مشروح جلسات استاد در سال‌های گذشته را می‌توانید در صفحه «مدرسه معارف علامه طباطبایی» در آپارات ملاحظه بفرمایید: فضایل حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها | استاد مجاهدی https://aparat.com/v/h1RPO 🌷🌸 میلاد سراسر نور و برکت حضرت فاطمه‌ زهرا سلام‌الله علیها مبارک باد.🌸🌷